Cuvântul Nou, ianuarie 1994 (Anul 5, nr. 1018-1036)

1994-01-15 / nr. 1027

Pag 2. NOTEŞTIRI* INFORMAŢII • Soarele a răsărit la ora 7,49 şi va apune la ora 17,01. Din acest an au trecut 15 zile. Din calendarul creştin-ortodox: Cuv. Pavel Tebeul şi Ioan Colibaşul. DUMINICA : închinarea cinstitului lanţ al Sf. Ap. Petru. LUNI: Cuv. Antonie cel Mare. Plopii fără soţ nu mor niciodată! Intr-o zi de 15 ianuarie, înainte de '89, în urma unui ordin al mai marilor de-atunci, pe strada mea erau tăiaţi toţi plopii, fără soţ... Asta pentru că trăitorii din zonă se plângeau că nu le întră lumina în casă, că le-ar mai trebui loc să-şi pună zarzavaturi... Bântuia sărăcia şi prin case, şi prin suflete. N-am înţeles atunci de ce trebuşoara asta era făcută chiar în acea zi, pentru că, In naivitatea mea, nu-mi puteam imagina că cineva n-ar şti că ziua de 15 ianuarie e ziua de naştere a lui Eminescu şi că Intr-o astfel de zi „plopii fără soţ“ nu pot să cadă... In primăvara Următoare, şi de-atunci mereu, se tot străduiesc colocatarii mei să stârpească lăstărişul de plop, dar pentru asta ar trebui smulse rădăcinile, iar la aşa caznă nu-ndrăzneşte a se î ncumeta nimeni! Ele sunt bine-nfipte la temelia casei... Alexandra MORAR Adunarea generală a asistenţilor medicali Joi, 20 ianuarie, ora 17, va avea loc, în sala de şedinţe a Spitalului judeţean, adunarea generală a Filialei Covasna a Asociaţiei Asistenţilor Medicali din România. Sunt invitaţi să participe la această întrunire atât membrii, cât şi cadrele medicale medii, care doresc să adere la această Asociaţie, al cărei obiectiv principal îl constituie ridicarea nivelului de pregătire profesională. Pe ordinea de zi sunt înscrise alegerea comitetului director al asociaţiei şi alte probleme de organizare. (A. MORAR) «mmm*"*1 Liga primarilor şi consilierilor democraţi din judeţul Covasna La iniţiativa Partidului Democrat (F.S.N.), marţi, 18 ianuarie a.c., la ora 16, în sala de şedinţe a Consiliului local Sfântu Gheorghe, are loc o întâlnire preliminară privind constituirea la nivelul Judeţului Covasna a ..Ligii primarilor şi consilierilor democraţi" — asociaţie apolitică şi neguvernamentală. Sunt Invitaţi liderii şi doi,trei consilieri de la toate partidele cu reprezentare In structurile administraţiei locale. Activitatea acestei Ligi se axează pe probleme care ţin de administraţia locală, de îmbunătăţirea situaţiei din acest domeniu, întâlnirea de marţi nu va constitui, de asemenea, într-un dialog asupra principalelor probleme cu care se confruntă administraţia locală. Dacă ideea constituirii acestei Ligi va găsi susţinerea necesară din partea partidelor politice va fi prezentat şi dezbătut şi proiectul de statut al Ligii primarilor şi consilierilor democraţi. (D.U.MITRU). Locuri de muncă pentru şomeri De la Direcţia pentru muncă şi protecţie socială aflăm că în această săptămână există 20 de posturi vacante destinate şomerilor! 1 economist, 1 contabilşef, 5 medici, 1 inginer chimie alimentară, 1 şef birou financiar-contabil, 1 zidar-zugrav, 5 pictori în lemn, 3 electricieni, 2 inspectori de specialitate. (G.F.) Telefoanele corecte ale Staţiei de Salvare Domnul MELTZER ATTILA, coordonator tehnic al Staţiei de Salvare a Spitalului judeţean, pune lucrurile la punct într-o chestiune de maximă importanţă: numărul de telefon al Staţiei de Salvare. „In ziarul de joi aţi dat un număr greşit al Staţiei de Salvare, ceea ce ne creează şi nouă, dar şi bolnavilor mari greutăţi. Numărul corect al Staţiei de Salvare este 961 sau, prin centrala telefonică a Spitalului, 311580, interior 198. Numărul care l-aţi dat dv. în ziarul de joi nu mai aparţine de 10 ani Staţiei noastre de Salvare. Profit de prezenţa mea la dv. pentru a sesiza încă un lucru: de când a început montarea cablurilor TV pe satelit s-au deranjat şi liniile telefonice, în special 961. De peste 6 luni abonaţii care au numere de telefon începând cu grupul de cifre 32 nu pot lua legătura cu noi. Pentru moment situaţia s-a remediat, dar nu se ştie cât va dura ,,minunea". Aşa că îi anunţăm pe cei interesaţi, dacă nu reuşesc să prindă 961, să încerce prin centrala Spitalului (311580 sau 314640, interior 198)“. II. DEMETRIAD CUVÂNTUL NOU Anul V Nr. 1027 Are balta peşte? Dl. Petre BACAUANU, harnic şi util corespondent al ziarului nostru, ne-a trimis o scrisoare în care pune unele interesante probleme privind activitatea Asociaţiei Vânătorilor şi Pescarilor Sportivi din judeţul Covasna. Iată, pe scurt, întrebările pe care dumnealui le pune: 0 Câţi membri a avut Asociaţia în 1990 şi câţi salariaţi? 0 Câţi membri au existat în 1993 şi câţi salariaţi? 0 Ce sume s-au încasat drept cotizaţii in 1993 şi cum au fost ele folosite? 0 Cine şi pe ce bază a stabilit cotizaţiile in 1994? 0 In ce ape se va putea pescui în 1994? Dl. Băcăuanu îşi argumentează întrebările printr-un adevărat inventar al problemelor cu care se confruntă pescarii amatori — din rândul cărora face şi dumnealui parte — în judeţul nostru. Iată câteva exemple: „Oltul este foarte poluat. Ce măsuri s-au luat împotriva Întreprinderilor care deversează reziduuri de toate felurile în acastă apă? 0 Peştele din multe bălţi printre care şi lacul de la Pădureni, este infestat cu tenie. Se gândeşte cineva la unele măsuri de îndreptare a situaţiei? 0 Comolău şi Ozun sunt nişte gropi infecte, pline de gunoaie şi cadavre de animale. E clar, aceste gropi nu pot fi folosite pentru pescuit, deci trebuie asanate. „ Bălţile de la Vieni sunt nişte gropi rămase de la scoaterea balastului, în care la inundaţii au intrat ceva peşte. Nu se ştie dacă aceste terenuri nu „Cuvântul nou” la dispoziţia dv. vor fi asanate, ele făcând parte din perimetrul agricol al sătenilor. Şi peştele din lacul de la Reci — impropriu pentru pescuit — este infestat cu tenie. Acesta este fondul de pescuit al A.J.V.P.S. Covasna. Pentru a putea pescui în aceste bălţi şi gropi se cer permise pentru care plăteşti cotizaţii imense în raport cu valoarea bălţilor şi puterea financiară a cetăţeanului. Ce fac salariaţii Filialei pentru remedierea situaţiei? Şi încă ceva, este drept ca noi, în Covasna, să plătim aceeaşi cotizaţie ca pescarii de la Dunăre? Nu-i drepţi Ce s-ar putea face? Propunem ca Asociaţia să convoace o adunare generală a tuturor pescarilor din judeţ. Să se stabilească cu această ocazie 3—4 bălţi, care să fie amenajate corespunzător şi populate cu peşte. Pescarii care se înscriu în aceste asociaţii să achite suma cuvenită în primul trimestru al anului, în aşa felcât în perioada de prohibiţie să se poată face popularea cu peşte. Să se aleagă un comitet de conducere al acestor mici asociaţii, care să coordoneze şi să controleze activitatea, fără a permite amestecul vânătorilor. Să fie înlocuiţi toţi salariaţii Asociaţiei, care s-au birocratizat, au devenit profitori şi îşi bat joc de oameni. Dacă nu se va proceda astfel, se va ajunge în situaţia ca nimeni să nu mai plăteară cotizaţii“ Aceasta este pe scurt, scri* soarea d- lu! Băcăuanu rei prezer,*ir,J punctul de vedere al unui grup mai larg de pescari amatori. Noi vom urmări câteva „fire" ale ghemului descâlcit de corespondentul nostru, vom ajunge şi la A.J.V.P.S., nu înainte însă de a discuta problema apelor şi bălţilor pentru pescuit din judeţ cu d-na directoare a O.G.A., Maria Stoica. Pentru că, vrem sau nu, dumneaei are multe de spus în această privință. Vom reveni, deci, cu un interviu pe această temă, săptămâna care vine. Dumitru MANOLACHESCU * Ţiganii vor (Urmare din pag I) ţiganii n-ar da nici morţi pe la şcoală. Aşa, mai vin când şi când, o dată sau de două ori pe lună. Oricum, 22 de copii sunt în situaţia de abandon şcolar. Problema e: ce facem cu ei? La aceştia se adaugă cei 57 de copii necuprinşi până la 16 ani în nici o formă de învăţământ. Nu cred că fără frecvenţa va avea eficienţă. S-ar putea organiza cursuri intensive cu aceştia — la 20 de copii un învăţător. Dar pentru asta trebuie bani. De unde?! Şi-apoi, să zicem că băieţii ar mai veni — numai la şcoala din comună, se înţelege, nu în altă parte — dar ce te faci cu fetele, care la 14—15 ani sunt măritate, au şi copii?! O luăm de la capăt, cu alfabetizarea, ca-n anii '50? Să ştim şi noi. In privinţa legii, vrem să vă spunem că încă nu ştim cui să dăm banii reprezentând alocaţia. Dăm doar bani... banii ăştia doar celor care vin la şcoală, sau tuturor copiilor? Nu se ştie. Legea spune că la 61 de absenţe nemotivate elevul este exmatriculat. Ziarele spun altceva, iar o logică elementară te îndeamnă să gândeşti: de ce să dai banii prin şcoală dacă prezenţa la cursuri nu are nici o importanţă? Va ieşi, oricum, circ. Cred că vom avea nevoie de protecţia poliţiei, pentru că ţiganii deja încep să vină la şcoală, să ameninţe, vor bani...“. „ La şcoala din Iarăşi o deranjăm în plină oră pe d-na directoare Virginia HORA. Şcoala are două învăţătoare şi o educatoare. D-na Hora este în sat din 1974, venind din Arad. „Avem 31 de copii la clasele 1—4 şi 25 de copii la grădiniţă. In clasa I sunt 19 elevi, majoritatea ţigani. Cu clasele 2—3—4 lucrez simultan. Adevărul e că ţiganii vin la şcoală numai pe.Am înţeles că urma să se editeze un catalog care nu servească ca instrument de informare a agenţilor economici din turism,tru alocaţie. Dar simpla frecvenţă nu este suficientă. Au un nivel de înţelegere scăzut şi la foarte puţini se vede dorinţa de a învăţa carte. In primul trimestru le-am oferit, din ajutoare de la francezi, câte un caiet şi un creion. După o lună caietele erau distruse. Iar altele nu-şi cumpără, că n-au bani. Rezerva, ajutoarele s-au dus... Ne mai sponzorizează privatul nostru din sat, pentru serbarea pomului de Crăciun am primit pachete pentru copii şi asta a însemnat foarte mult pentru ei, dar e atât de greu să-i aduci la şcoală, să le trezeşti dragostea de carte, să-i faci să înveţe“. Concluzia este una sl ară: noua lege privind alocaţia de stat pentru copii este fără cap şi fără coadă, făcută parcă anume pentru a încurca şi mai mult lucrurile şi aşa încurcate şi a crea haos. Firesc, rezolvarea trebuie să vină de la autorii haosului — Ministerul Învăţământului, prin inspectoratele şcolare. Până una-alta, însă, „castanele" vor fi scoase din foc cu mâinile cadrelor didactice... Ce-ar fi. Insă, dacă în acţiunea de „şcolarizare“ a copiilor de ţigani s-ar implica şi numeroasele partide ale romilor, care ştiu să dea din gură, să ne spurce pe la ziare şi reviste occidentale, dar nu se implică deloc când e vorba de comunităţile în care trăiesc? Ce-ar fi să-şi educe dumnealor, prin propriile forţe — includv financiare — oamenii, să-i sfătuiască, să-i oblige să şi dea copii la şcoală, la învăţătură? Măcar atât, dacă altceva tot nu se poate... idei, era vorba de o lege a muntelui, în care să fie prevăzute o serie de facilităţi pentru sprijinirea locuitorilor din zonele de deal-munte care doresc să se ocupe şi cu agroturismul. Cine ştie însă când o să fie adoptată de parlament!? — Deci, deocamdată, nimic clar, nimic precis... — Zilele următoare voi participa la o instruire la București, poate după ea am să pot să vă spun mai multe... (Urmarp din pag. 1) prin iarna trecută ni s-a cerut de la Direcţia generală a dezvoltării zonei de murită din cadrul Ministerului Agriculturii să trimitem o documentație privind gospodăriile atestate pentru practicarea agroturismului, inclusiv fotografii ale acestora, precum și monografii ale localităţilor in care sunt situate obiective şi trasee turistice de interes, din zonă. Agroturismul I — Şi a apărut acest catalog? — Eu una nici nu l-am văzut şi nici n-am auzit să fi apărut. In altă ordine de