Cuvântul Nou, mai 1995 (Anul 6, nr. 1353-1373)

1995-05-03 / nr. 1353

Pag. 1 Dragoste, poveste veche ... ,,Am ezitat mult înainte de a mă aşeza să scriu aceste rânduri, gândindu-mă că nu are nici un rost să fac publice nişte stări emoţionale ce m-au copleşit. Apoi, mi-am zis că, totuşi, este bine să împărtăşesc din experienţa mea de viaţă şi altora, în special, mai tinerilor cititori, care nu o dată pun întrebări naive, şocante pentru un adult. A nu se înţelege cumva că aş fi... Matusalem, cu toate că la cei 28 de ani ai mei am trăit destule. * Motivul pentru care v-am scris se referă la o întâmplare similară, pe care am trăit-o aidoma altei cititoare ce vi s-a adresat, de unde se vede că lumea e plină de... escrocii In urmă cu o jumătate de an, când povestea mea de dragoste era sublimă, nici prin gând nu mi-ar fi trecut că voi ajunge să spun asemenea lucruri despre ,, iubitul" meu. Care, acum m-a părăsit, pentru o tipă cu mult mai tânără, ai cărei părinţi sunt plini de bani. Deh, amorul In sărăcie nu se mai poartă decât un... romanei Sufăr cumplit, dar am tăria să nu-i arăt, acestui Don Juan ce umblă după fuste şi avere ! Până la urmă o s-o păţească şi el, insă acest lucru acum nu mă consolează..." Eva Intr-adevăr, semnale de acest fel au sosit destule in ultima vreme, semn că multe femei sunt înşelate şi abandonate, aidoma titlului unui film italian de succes, care a rulat şi la noi acum câţiva ani buni. După opinia mea, nu mai e nimic de făcut cu acest bărbat, care încearcă mereu altceva, neţinând cont de suferinţele lăsate în urmă. Probabil că nu se află la prima cucerire, insă dumneavoastră nu aţi avut de unde şti. Consolaţi-vă, aşadar, priviţi înainte, iar faptul că ne-aţi scris constituie deja un prim semn al depăşirii momentelor dificile ce au urmat rupturii. Curaj! Sorin a devenit... Sorina ! Ştirea pe care aţi auzit-o la Radio săptămâna trecută, stimate I. Rutarea din Intorsura Buzăului, n-a fost o... glumă ! Pentru prima dată in România s-a efectuat o schimbare de sex, un tânăr devenind astfel... fatăl Din Sorin, a ajuns.. Sorina, la cererea sa insistentă şi ca urmare a hotărârii Tribunalului Alba. * De fapt, persoana în cauză manifesta accentuate tendinţe transsexuale, îmbrăcânduse ca o femeie, rujându-se şi declarând pretutindeni că e de gen feminin, deşi datele anatomice indicau... altceva ! După o intervenţie chirurgicală de mai multe ore i s-a modificat sexul, urmând să beneficieze de un tratament adecvat cu hormoni, pentru a-i dispărea pilozitatea şi a-i creşte sâniiI lată că am trăit s-o vedem şi pe asta la noi in ţară, nu numai în străinătate, după cum se arăta în cutremurătorul film video „Şocanta Asie“, urmărit clandestin înainte de ’89. Asemenea realităţi există, şi e bine că li se spun acum pe nume. Un sfat practic Problemele cu care te confrunţi de câtva timp, dragă „Laurenţiu“, nu mai trebuie temporizate, fiindcă se vor complica. De rezolvat „de la sine", aşa cum ai crezut, nici vorbă. Te sfătuiesc să te adresezi de urgenţă unui cabinet de boli dermato-venetice, unde ţi se va stabili diagnosticul exact şi tratamentul. Asemenea boli nu se vindecă singure, putând da complicaţii severe mai târziu. * Nu vreau să fiu moralizator, însă contactele sexuale cu persoane necunoscute, dubioase, lasă întotdeauna posibilitatea apariţiei unor „surprize", aşa cum ţi s-a întâmplat şi ţie. Să sperăm că lecţia îţi va fi de folos pe viitor... Rubrică realizată de Horia C. DELIU „Americanii au venit!../4 (Urmare din pag. 1) distinşii oaspeţi americani s-au mai aflat în delegaţie şi specialişti români, câţiva gazetari de la principalele ziare bucureştene şi posturi de televiziune. O mică „invază", cu alte cuvinte, care însă ne-a bucurat fiindcă impresiile au fost, finalmente, bune de ambele părţi. - Poate ne detaliaţi aceasta aserţiune ! - Cu toate că unitatea noastră e relativ mică, iarsub aspectuldotării materiale suntem cam depăşiţi din punct de vedere moral , mai ales faţă de... americani - aparatura ce-o avem fiind la nivelul anilor '80 (I). Totuşi, prin strădaniile presonalului ce lucrează aici, şi prin rezultate, am reuşit să lăsăm o bună impresie. S-a efectuat o detaliată punere în temă asupra nivelului cercetărilor la care am ajuns, discutându-se amănunţit şi cu bolnavii, prezentându-se condiţiile de spitalizare, tratament, patologie, greutăţile cu care ne confruntăm. Cum în unitate s-a găsit internat şi dl. Stelian Schipor, preşedintele pe ţară al Asociaţiei persoanelor cu distrofii musculare, oaspeţii americani s-au interesat de problemele, doleanţele, necazurile acestor oameni. Speranţe sunt, iar prin intermediul Fundaţiei „Terapeutica" din Capitală se vor finaliza discuţiile exploratorii de la Vâlcele. Cel puţin, aşa sperăm... — Concret încă nu e nimic . Nici nu se putea aşa repede, însă distinşii oaspeţi ne-au promis sprijinul lor. Avem contactele acum stabilite, dânşii cunosc condiţiile în care lucrăm, exprimându-şi satisfacţia faţă de ceea ce au găsit aici. Le-a plăcut mult mai cu seamă cadrul natural deosebit de pitoresc, faptul că spitalul se află într-o staţiune balneară. Importante au fost şi opiniile bolnavilor, de asemenea, fiind ascultate şi contribuind la conturarea imaginii pozitive pe care americanii şi-au format-o aici. Aşteptăm acum paşii următori.... CUVÂNTUL NOU Anul VI Nr. 1353 Librărie sau bufet? Mai mult de 50 de cadre didactice de la Liceul Mihai Viteazul din Sfântu Gheorghe ni se adresează cu o petiţie în care se exprimă dezacordul cu conducerea instituţiei faţă de „...decizia ca spaţiul din incinta şcolii în care funcţionează librăria Mihai Viteazul să fie înlocuit cu un bufet sau cu o magazie de materiale.“ Solicitând opinia conducerii liceului, respectiv a domnului director Nicolae Roşu, aflăm următoarele în legătură cu situaţia librăriei: ,,Intr-adevăr, în consiliul de administraţie am luat o asemenea decizie, însă, ea a survenit în urma unei intervenţii a Ministerului Culturii, chiriaşul respectivului spaţiu, care nu mai poate plăti chiria atâta timp cât se lucrează in pierdere. Deci, oricum, locul actualei librării va rămâne gol. Noi am oferit pentru librărie un alt spaţiu unde se pot monta module şi unde chiria ar fi simbolică.“ Aşadar, s-a născut o (falsă) dilemă din care s-ar putea ieşi într-un singur fel: rentabilizând librăria. Iar aceasta nu mai depinde de liceu... în industrie... (Urmare din pag. 1) 0,25 kW şi peşte, diferenţe în minus neapărând decât la cărbune (lignit), produse zaharoase, vin pentru consum, carne de pasăre, lapte praf, unt, produse prelucrate din mase plastice şi mobilier. La 31 martie, în depozitele agenţilor economici din judeţ se găseau produse finite însumând 18,3 miliarde lei. Cu o lună în urmă, valoarea acestora se ridica la 18,9 miliarde lei. Valoarea contractelor şi comenzilor neonorate la sfârşitul lunii martie a fost de 24,2 milioane lei. Efectivul de salariaţi din Industrie număra la sfârşitul lunii martie 24 603 persoane. Diferenţa în minus faţă de februarie este de 23 persoane. Veniturile salariale medii nominale nete s-au ridicat la 166 884 lei (e vorba de luna martie). Cifra este superioară cu 6,5 procente celei înregistrate în februarie. Indicii preţurilor de consum Aflăm, de la Comisia Naţională de Statistică, faptul că indicele preţurilor de consum al populaţiei aferent lunii martie a acestui an au fost de 100,9 la sută faţă de februarie şi de 104,4 la sută faţăde decembrie ’94. Le facem publice în vederea aplicării Ordonanței Guvernamentale nr. 70/1994, privind impozitul pe profit. (N.S.) „Orientul", la noi acasă. „LIMBA ROMÂNĂ“ Recent, în colecţia Editurii ,,Vox" a apărut o carte de real interes pentru elevi. Este vorba despre „Limba română : fonetică, lexic, morfologie, sintaxă, stilistică" a binecunoscutului lingvist, prof. dr. Gheorghe Bulgăr. De la tâlhărie la crimă... (Urmare din pag. 1) culoare galbenă care părea că e din aur şi care s-a dovedit că e tinichea curată ! A urcat în apartamentul surorii ca şi cum nimic nu s-ar fi întâmplat şi în timp ce el, cel care luase viaţa unui om, dormea ca un prunc nevinovat, un vecin, Peter Zoltán, trecând pe palier, observă uşa întredeschisă la Zöld Andrei, pătrunde in apartamentul răvăşit şi imaginea îl îngrozeşte. Imediat telefonează poliţiei. In ziua următoare, Oláh Benedek, după un somn zdravăn, merge în oraş şi joacă cei 5 000 lei, preţul unei vieţi omeneşti, la Jocurile, mecanice, li pierde, nu-şi face probleme şi se întoarce acasă. Fiind cuprins în cercul de bănuiţi, e invitat la poliţie. Se duce ca la întâlnire, nici o spaimă nu-i cutremură sufletul. Ceasul victimei pe care şi-l aşezase la mână imediat după omor, îl lasă acasă. Ghiulul de tinichea galbenă îl az vârlise încă din seara trecută, în ciudă, în iarba din împrejurimile blocului. După un scurt interogatoriu, îşi recunoaşte cu seninătate crima. Familiarizat încă de la 17 ani cu gratiile, Olăh Benedek, îşi aşteaptă acum pedeapsa în penitenciarul Miercurea Ciuc.