Cuvântul Nou, ianuarie 1996 (Anul 7, nr. 1524-1543)

1996-01-04 / nr. 1524

if . /r«? R?( consun steral-piiing 11 jibiiului glovasna Anul VII Nr. 1524 Joi, 4 ianuarie 1996 4 pagini — 120 lei Actualitatea pe scurt BUCUREŞTI (MEDIAFAX) Inundaţiile provocate de precipitaţiile abundente căzute în ultimele zile au provocat, până miercuri dimineaţa, pagube pe aproape jumătate din teritoriul României, informează R.A. Apele Române. Au fost distruse de viituri aproape o mie de case şi gospodării ţărăneşti, precum şi întinse suprafeţe agricole, drumuri şi poduri, reţele electrice şi magistrale de alimentare cu ape şi gaze. Pagubele au fost estimate provizoriu, la mai multe zeci de miliarde de lei. Sursa citată a precizat că, miercuri dimineaţă, continua să plouă în Dobrogea şi izolat în Muntenia. În Moldova şi Transilvania se înregistrează precipitaţii mixte. Din cauza ploilor, se semnalează încă depăşiri ale cotelor de atenţie şi de inundaţia pe râurile din sudul ţării, respectiv Prahova, Ialomiţa, Cricovul Dulce, Cricovul Sărat şi Teleajen. Apele Mureşului şi ale afluenţilor săi au reintrat în matcă, iar pentru moment nu mai există pericolul producerii unei noi inundaţii. NICOSIA (MEDIAFAX) - Congresul Naţional Irakian (INC), care se declară lider al opoziţiei irakiene, a anunţat că, în urma unei ambuscade (Conlinuore in pag a 2 a) Cadou în_noul_an: Un pod! - Cu ce realizări maiimportante încheie actualul an bugetar Consiliul local Turia, domnule viceprimar Tamás Béla? - In anul în curs, bugetul local a fost de peste 21 milioane lei, din care, sume mai importante au fost repartizate pentru investiţii, învăţământ, administraţia locală şi întreţinerea drumurilor. Referitor la programul de investiţii, aş menţiona că este vorba de introducerea gazului metan pe teritoriul comunei, dealtfel singurul obiectiv în acest an, pentru care, din bugetul statului a fost alocată suma de 60 milioane lei. Din bugetul local, în acest an s-au realizat câteva lucrări, printre care întreţinerea şi repararea drumurilor, iar în cele cinci şcoli şi cinci grădiniţe din Turia şi Alungeni au fost efectuate reparaţii curente în valoare de 25 milioane lei. Până la ce „cote“ s-a ajuns în acţiunea de introducere a gazului metan? Proiectul este întocmit şi aprobat. Potrivit acestuia, valoarea totală a lucrărilor pentru instalarea conductelor principale pe o Vasilca CIOBANU (Continuare In pag.oa) IN ZIARUL DE AZI : • SPORT • DIALOG Semne bune anul... n-are - Doamnă preşedintă Szocs Mária, cum ne aflăm în plin sezon rece ar fi firesc, ca măcar acum, Cooperativa .Textila" Covasna, ţinând seama de profilul activităţii - producţia de stofe din lână şi cergi - să fie asaltată cu comenzi... Ar fi dar, din păcate, nu este aşa. Nu se simte o îmbunătăţire semnificativă în ce priveşte desfacerea. Comparativ cu aceeaşi perioadă a sezonului 1994- 1995 nu stăm deloc mai bine; în ceea ce priveşte producţia fizică ne situăm cam la acelaşi nivel. - Dar pentru întreg anul 1996 care este perspectiva? - Recent am discutat La Coperativa „Textila“ Covasna, programul de producţie pentru noul an şi luând în calcul toate datele de care dispunem în legătură cu posibila evoluţie a situaţiei economico-financiare, nu întrevedem posibilitatea unei creşteri a cererii la produsele noastre. Fapt care, probabil, ne va obliga să procedăm la o reducere de personal. Nici nu-i de mirare, atăta vreme cât produsele industriei textile indigene nu sunt protejate in concurenţa acerbă, da multa ori neloială, pe care ne fac cele de import, care pătrund, în nu puţine cazuri, pe căi care eludează chiar şi legislaţia în vigoare. Mă refer, bunăoară, la bişniţa cu tot felul de confecţii aduse din Turcia Aurel GOLCIU (Continuare in pag. a 6-a) Agenţia pentru protecţia meiului Vineri, 29 decembrie 1995 s-a produs Ultima şedință a Consiliului municipal pe anul trecut in ultima şedinţă a Consiliului local Sf. Gheorghe pe 1995 ochii consilierilor, ca şi gurile lor n-au vorbit prea vesel. O umbră de tristeţe a planat asupra aleşilor locali, indiferent de culoare politică, tristeţe lămurind neîmplinirile locuitorilor municipiului, în general, pe parcursul celor 365 de zile ale anului trecut. Neîmpliniri legate, de cele mai multe ori, de motive care n-au ţinut de puterea şi voinţa consilierilor locali. Aşa încât, peste urările de bine adresate la finalul şedinţei şi încheiate cu o cupă de şampanie s-a aşezat rictusul dezamăgit al celor care, dorind să facă multe, n-au reuşit decât prea puţine. Ce poţi să faci fără bani? Ce poţi să faci când cei care ar trebui să te ajute, îţi bagă beţe-n roate? Cam astea au fost întrebările, rostite sau nu, care au planat ca o umbră asupra ultimei ședințe a Consiliului municipal în anul trecut. Desigur, lipsa banilor este Dumitru MANOLACHESCU (Continuare în pag. 2) A felicitat-o de... i-a rupt mâna ! Noul An a început pretutindeni cu pahare de şampanie, urări de prosperitate şi bunăstare, plus felicitările de rigoare. Că nu pretutindeni lucrurile au mers chiar „șnur", ne-o demonstrează reclamaţia Rozaliei Gerebenes din Cernatul de Sus, care în 2 ianuarie 1996 a fost vizitată în jurul orei 17,30 de o rudă, Balázs Attila, le 32 de ani. După cuvintele tradiţionale de salut ce se spun în asemenea ocazii, probabil şi pe fondul unor „poliţe“ mai vechi, s-a produs un conflict spontan, iar vizitatorul furios i-a fracturat braţul stâng gazdei(!), aceasta trebuind să fie dusă la Spitalul din oraşul Tărgu Secuiesc, pentru îngrijiri. Cercetările continuă, dar ciudăţenia întâmplării din debutul acestui an, ramăne ! (Continuare in pag a 2-a) „Celti Limita cât contiapta nt la plag. mâneati-atttapta „Căci nu e datorie mai vrednică de a fi îndeplinit a fi nu e osteneală mai de folos, decât să facem părtaşi pe cei mai tineri, pe cei ce vin după noi, da bunurile sufleteşti moştenite din vechime, să li le predăm lor ca pe o zestre de mare preţ." (G. BREAZUL) Cel mai original pluguşor auzit vreodată pe la noi, cu care a „arat şi semănat“ şi la Sf. Gheorghe, cu ocazia Festivalului de colinde, ansamblul „Ciobănaşul“ din Tupilaţi, judeţul Neamţ, ne-a încântat pe toţi cu versurile uneori cu caracter satiric. Acest obicei se păstrează nealterat în Moldova, fiind însoţit de dobă şi buhai, de pocnete de bici şi sunet de zurgălăi, instrumentele acestea au însoţit colinda Florica CÂRLÅNESCU Grupul de colindători şi „Ciobănaşul“ din Tupîaţi obiceiuri de Anul nou — judeţul Neamţ Fotó: KOVÁCS László