Cuvântul Nou, septembrie 1997 (Anul 8, nr. 1952-1977)

1997-09-01 / nr. 1952

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA PARTIDUL DEMOCRAT ŞI PARTICIPAREA IA GUVERNARE Mitus ENACHESCU Adulat de unii, blamat de alţii, Partidul Democrat continuă să rămână, şi după această Convenţie Naţională, alături de cei cu care s-a însoţit după alegerile din 1996, fomnând atunci un guvern al speranţei care foarte curând a început să fie criticat mai mult chiar decât a fost guvernul Văcăroiu - chestie care, la un moment dat, părea imposibilă dar care, iată, acum e monedă curentă. Din acest punct de vedere situația P.D. este mai mult decât ingrată: democrații nu au altă soluție decât rămânerea la guvernare. Acest lucru s-a spus nu o dată şi la Convenţia de la Iaşi, reliefându-se lipsa unei alternative cât de cât viabile pentru P.D. Cu riscul de a pierde şi mai mult în preferinţele electoratului, P.D. trebuie să rămână lângă cei alături de care se află din noiembrie ’96. Pentru a “îndulci” puţin capul, la Convenţia acestui partid s-a votat aproape în unanimitate (doar o abţinere) o Rezoluţie privind actuala guvernare, document făcut nu pentru a-i speria pe aliaţi, ci pentru a-i pune în gardă în legătură cu modul în care democraţii lui Petre Roman văd o adevărată alianţă. Rezoluţia remarcă faptul că nu există o alternativă democratică şi reformistă de guvernare în raport cu coaliţia care s-a constituit. Eu aş spune chiar mai mult, de fapt nu există nici o alternativă la această coaliţie oricât ne-ar displace realitatea susamintită. De aici şi imposibilitatea de reacţie din partea P.D., părăsind alianţa nu rezolvă absolut nimic, pentru că nu are cu cine forma o grupare de opoziţie credibilă şi eficientă. Rămânând în coaliţie şi acceptând toate mofturile celorlalte partide din alianţă, P.D. riscă să se tot împuţineze, plătind şi oalele sparte de alţii, ceea ce nu poate fi acceptat la nesfârşit. De aici şi nevoia acestei rezoluţii, care spune clar că accesul la guvernare al forţelor nostalgice-restauratoare şi extremist-naţionaliste, xenofobe şi intolerante trebuie oprit Dar nu cu orice preţ, adică nu schimbăm un rău cu altul şi mai mare. în acest spirit, Convenţia Naţională a P.D. stabileşte unele principii ca fundamente ale participării P.D. la actuala coaliţie de guvernare. Printre acestea, responsabilitatea faţă de interesul naţional, loialitatea faţă de fiecare din parteneri, competenţă în distribuirea funcţiilor, reformă iar nu restauraţie, reconciliere iar nu răzbunare, reintegrare iar nu respingere. Mai mult decât atât, Rezoluţia condiţionează participarea la guvernare de respectarea unor reguli şi valori politice. Astfel, va înceta concurenţa,meschină şi absurdă între parteneri, se vor împărţi şi pierderile, dar şi câştigul de popularitate (uşor de spus, greu de făcut...). în acelaşi timp, P.D. susţine necondiţionat măsurile care conduc la sprijinirea şi protecţia plătitorului de impozit, ocrotirea şi promovarea tinerilor, consolidarea pluralismului şi respectarea diversităţii. P.D. este solidar cu toate măsurile impopulare care s-au luat, dar propune să fie recunoscute şi meritele celor care se bucură de popularitate, în opinia liderilor P.D., guvernarea şi coaliţia trebuie bazate pe moralitate.Dacă există îndoieli asupra cinstei unuia dintre membrii coaliţiei, acela să fie exclus din coaliţie sau, după caz, din Guvern. P.D. nu va putea rămâne în coaliţie, însă, cu aceia care îl vor partener dar încearcă să îl şantajeze cu acuze de corupţie scornită, bazate pe probe falsificate. în consecinţă, Convenţia Naţională a hotărât: *Dacă principiile sale sunt acceptate şi respectate, P.D. nu înţelege să părăsească guvernarea şi coaliţia nici chiar în preajma viitoarelor alegeri. *Dacă principiile sale vor continua să fie încălcate şi în locul unei guvernări pentru popor va continua să se desfăşoare o guvernare pentru imaginea unora în detrimentul altora, atunci P.D. va părăsi guvernarea, despărţirea pronunţânduse din vina exclusivă a celor ce fac un astfel de joc nefast. într-o asemenea situaţie, întrucât actuala Opoziţie nu oferă o alternativă de democraţie,progres şi competenţă, singura soluţie pentru care P.D. va putea opta va fi organizarea de alegeri anticipate Fără îndoiala, Rezoluţia Convenţiei Naţionale a P.D. este un document interesant, care pune în gardă partenerii la guvernare asupra a ceea ce se poate întâmpla dacă lucrurile continuă cu atacuri şi acuze între aliaţi. Ultimul dintre aceste atacuri, cel al “justiţiarului” Valeriu Stan, s-a soldat cu demiterea acestuia, s-ar putea presupune, deci, că partenerii la guvernare au înțeles mesajul transmis de P.D. chiar înainte ca acesta să se producă. E de văzut, însă, cum se vor petrece lucrurile în continuare, pentru că eu nu cred prea mult în “liniștea” care se va instaura la Guvern. Dimpotrivă, am aproape certitudinea că, pe măsură ce timpul trece şi reformă stă, antipatiile şi adversităţile din sânul coaliţiei majoritare se vor adânci, transformându-i pe parteneri în duşmani sadea. Dacă, însă, reforma îşi va spori viteza şi îşi va îmbunătăţi ritmul, animozităţile vor dispărea pentru simplul motiv că atunci toţi vor avea un scop comun şi imediat, pentru realizarea căruia vor sacrifica orgolii şi antipatii. Criza uleiului a fost generată de distribuitori Criza uleiului este un proces artificial, generat de distribuitori, a declarat, sîmbătă, Dinu Gavrilescu, ministrul Agriculturii şi Alimentaţiei. El a adăugat că, deşi în luna august există, de regulă, o cerere mai mare, situaţia nu era de natură să alanneze. “Producţia de floareasoarelui estimată pentru acest an (cca 1500 kg/ha, de pe 780.000 ha cultivate) poate să asigure consumul intern al populaţiei, rămînînd chiar un excedent de 60 la sută pentru export”, a precizat Dinu Gavrilescu. Producţia de seminţe de floarea-soarelui estimată de experţii din MAA este de aproximativ 1,2 milioane tone, din care vor rezulta, prin industrializare, 420.000 tone de ulei. Deşi în România nu există capacităţi de rafinare pentru toată această producţie, se estimează că necesarul pentru consumul intern va fi acoperit. Spre piaţa românească există, în prezent, un aflux mare de ulei şi este posibil ca în următoarea săptămînă acest produs să nu mai lipsească, a spus ministrul Agriculturii. El a apreciat că blocarea preţului la ulei a fost o greşeală, deoarece este posibil să ducă la extinderea crizei şi pe alte pieţe, dar a precizat că nu se desolidarizează de hotărârea Guvernului. L MANIFICARE PUNA TEI RECONCILIERII IE ŞI GREŞELI PERICOL TRĂINICIAMAGHIARE MAI A DECLARAT PREFECTUL JUDEŢULUI COVASNA, DR. GHEORGTIE TATU, IN DISCURSUL ŢINUT LA CONVENŢIA NAŢIONALĂ A PARTIDULUI DEMOCRAT în cuvântul rostit la Convenţia Naţională a P.D., de la Iaşi,, prefectul judeţului nostru a spus printre altele: “Partidul Democrat trebuie să se implice deschis şi pragmatic în construcţia reală şi completă a democraţiei în România şi, în consecinţă, şi a reconcilierii românomaghiare. Abordarea acestei probleme este necesară şi actuală cu atât mai mult cu cât unii campioni ai naţionalismului extremist din cele două etnii caută să creeze breşe în zidirea noii construcţii a acestor relaţii ce îşi au punctul de plecare în Declaraţia de la Oradea a Partidului Democrat. Derivat din această necesitate istorică a Dumitru MANOLACHESCU reconcilierii cred că este cinstit şi corect să spun că există şi se manifestă unele tendinţe şi greşeli ce pun în pericol trăinicia acestei reoncilieri. în primul rând cred că se greşeşte acceptând unilateralitatea rezolvării problemelor minoritare doar pentru minorităţile naţionale, uitându-se că efectiv în judeţele Covasna şi Harghita există şi o minoritate regională - proporţia noastră de participare fiind de 23,4% în Covasna şi 14% în Harghita. în această situaţie, ca orice grup etnic într-o zonă geografică, indiferent unde ar fi ea, caracterul minoritar trezeşte motivate îngrijorări, ce se amplifică şi mai mult în situaţia în care populaţia majoritară a zonei este minoritară pe plan naţional şi, ca atare, şi ea îngrijorată şi preocupată să revendice şi să lupte pentru drepturile şi interesele propriei etnii, îngrijorările şi preocupările şi-au amplificat :energiile de manifestare pe fondul tot mai accentuat al declinului economic, cu mari contingente de şomeri (automat analizaţi de binevoitori şi din punct de vedere etnic), plecarea unor intelectuali români, trecerea în uitare a unor importante vestigii istorice aflate până nu demult în vitrinele muzeelor. La toate acestea s-a adăugat şi neclaritatea formulărilor din unele importante ordonanţe de urgenţă privind administraţia publică locală, învăţământul etc. Ca autor al “Proclamaţiei de la Oradea”, Partidul Democrat trebuie să vegheze şi să lupte pentru ca actul legislativ cu trimitere la minorităţi să ia în vedere problematica tuturor minorităţilor, deci şi a celor regionale, ignorarea acestora din urmă putând genera sentimente de însingurare şi abandon greu de eliminat doar pe plan local. Iată, acum apare neclară soluţionarea problemei învăţământului în limba română în localităţi în care sunt doi sau trei copii români, şcoli româneşti sunt puse sub semnul incertitudinii ca existenţă, ordonanţa privind învăţământul fiind la acest capitol generală şi plină de ambiguităţi. îngrijorează, de asemenea, (Continuare în pagina a 2-a) Judeţul Covasna va face parte din "Asociaţia Judeţelor dee Munte din România" După ce a aprobat aderarea la Zona a VII-a, a Regiunii de Dezvoltare “Centru” din România, Consiliul judeţean Covasna a hotărât şi alăturarea judeţului nostru la “Asociaţia Judeţelor de Munte din România”, asociaţie non-guvernamentală, apolitică şi non profit. ■ Cu sediul principal la Consiliul judeţean, Braşov, şi cu filiale în fiecare judeţ participant, amintita asociaţie are drept scop dezvoltarea durabilă a judeţelor afiliate şi participarea lor la programe naţionale şi internaţionale de asistenţă socio-economică. Urmărindu-se de asemenea dezvoltarea colaborării cu autorităţile administraţiei publice locale, cu organizaţii neguvernamentale, cu agenţi economici, pentru atingerea dezideratelor pe care le urmăresc, în această perioadă a tranziţiei spre economia de piaţă, judeţele associate. (E.R.) i viaţa pe scurt NOI Şi PAPARAZZI... Dumitru MANOLACHESCU Paparazzi sunt fotografii de presă. Adică ziariştii înarmaţi cu un obiect în plus faţă de alţii: aparatul de fotografiat. Şi, mai mult decât aparatul, înarmaţi cu o interminabilă şi demolatoare dorinţă de a intra în viaţa omului şi a o face cunoscută altora. Aşa cum e această viaţă: bună, rea, ticăloasă, ambiguă, duplicitară, fericită sau |||| nemernicită. De-aici ajungem, |*| obligatoriu, la drama prinţesei Diana, care, ||||| ştiţi deja, a murit pentru Eiff că n-a vrut ca ziariştii să-i cunoască fiecare WJim pas și orice intimitate. |||| Șoferul prințesei, dacă ||||| n-o fi fost beat, a fost cu siguranță amator, pentru că s-a ciocnit de-un parapet încercând să scape de urmărirea unor motociclete cu ziariști dornici de a fotografia cuplul Diana - Dodi Al Fayed. O viață de om tenninată pe scurt, la 36 de ani. Ce mai contează că Marea Britanie e în doliu? Au rămas doi copii. Nu-i plângem, nu-s săraci, nu vor trăi niciodată în sărăcia în care trăim noi, dar sunt, totuşi, doi copii rămaşi fără mamă. Mama lor a murit pentru că n-a avut puterea de a accepta o realitate. Aceea că e o persoană publică, supusă, deci, tuturor celor care decurg din această realitate bune, dar şi rele. De la drama prinţesei Diana ajungem şi pe la noi, la durerile noastre. La morţii noştri. Vrândnevrând, te gândeşti la vinovaţi. Adică de ce să moară un om la 39 de ani? Sau unul la 45? Trebuie să fie cineva de vină! Şi pentru că nimeni nu crede că vinovat ar putea fi bunul Dumnezeu, vina se împarte între oameni. Sunt vinovaţi, desigur, de moartea Dianei ziariştii care o urmăreau. Uitând sau ignorând - voitori nupă (Continuare în pagina a 2-a) Sport •'FOTBAL •'HANDBAL AFDPR al Convenţia Liderul Asociaţiei Foştilor Deţinuţi Politici din România, Constantin Ticu Dumitrescu, a declarat, sîmbătă, pentru MEDIAFAX, că Asociaţia ar putea părăsi Convenţia Democratică, împreună cu Alianţa Civică. Dumitrescu afirmă că activitatea Convenţiei a fost anulată tocmai pentru că cele două formaţiuni reprezintă “o oaie neagră” a actualei puteri. El crede că deţinuţii politici au fost marginalizaţi după 1996 şi că reprezentanţii PNŢCD “cedează prea uşor şantajului practicat de Partidul Democrat”. Liderul AFDPR susţine că, după moartea lui Corneliu Coposu, ţărăniştii numai o personalitate care “să ştie să spună un «nu» hotărît atunci cînd trebuie”. Dumitrescu spune că CDR “mai există doar prin Ion Diaconescu”. Declaraţiile liderului AFDPR au fost făcute la încheierea întrunirii Consiliului Director al Asociației, care s-a desfășurat la Tîrgu Jiu. Anul VIII Nr. 1952 Luni 1 septembrie 1997 4 pagini 500 lei Petre Roman a fost reales preşedinte al PD Petre Roman a fost reales sîmbătă, în cadrul Convenţiei Naţionale Iaşi, în funcţia de preşedinte al Partidului Democrat. Convenţia Naţională a PD a adoptat cu 588 voturi pentru şi 9 împotrivă raportul politic al lui Petre Roman. Aceasta a fost singura moţiune prezentată în Convenţie şi, potrivit statutului partidului, adoptarea ei duce implicit la realegerea lui Petre Roman în funcţia de preşedinte al PD. Convenţia Naţională a mai ales în funcţia de preşedinte al Comisiei pentru Etică şi Litigii pe Corneliu Ruse şi în cea de şef al Comisiei Naţionale de revizie şi conturi pe Mircea Boulescu. Guvernul a adoptat Ordonanţa privind regimul investiţiilor străine în România, realizate prin cumpărarea de titluri de stat Actul normativ prevede, în principal, definirea investiţiei de portofoliu şi a investitorului străin care cumpără titluri de stat emise de Ministerul Finanţelor, modul de achiziţionare a titlurilor de stat de pe piaţa primară şi de pe cea secundară, considerarea depozitelor bancare efectuate de către investitorii străini în vederea cumpărării titlurilor de stat româneşti ca parte integrantă a tranzacţiilor cu titluri de stat. Cumpărarea de titluri de stat, atît de pe piaţa primară, cît şi de pe cea secundară, constituie investiţie de portofoliu. De asemenea, Ordonanţa prevede limitarea capacităţii investitorilor străini de a cumpăra titluri de stat, repatrierea capitalului investit şi a veniturilor realizate care se realizează exclusiv în valuta liber convertibilă în care s-a efectuat investiţia iniţială şi pe baza confirmării tranzacţiei iniţiale cu titluri de stat dată de către BNR. Totodată, actul normativ prevede aplicarea unei taxe de 1,5% din valoarea totală a fiecărei tranzacţii cu titluri de stat, precum şi posibilitatea ca Ministerul Finanţelor să restricţioneze capacitatea unui investitor străini de a vinde o anumită parte a unei emisiuni de titluri de stat şi neimpozitarea, în România, a cîştigului de capital, a dobînzii sau a discontului realizate de investiția străină în titluri de stat. Prinţesa Diana şi prietenul său, multimilionarul Dodi Al-Fayed, au decedat duminică dimineaţa, la Paris, într-un accident de circulaţie 7 * Prinţesa Diana şi prietenul său, multimilionarul Dodi Al-Fayed, au decedat duminică, la Paris,la puţin timp după miezul nopţii, în urma unui accident de circulaţie. Accidentul a avut loc la ora 00.35 GMT în tunelul Place de l’Alma, între Sena şi Turnului Eiffel. Automobilul Mercedes Benz în care se aflau Prinţesa de Wales, Al Fayed, şoferul şi un bodyguard, era urmărit de motociclete pe care se aflau mai mulţi paparazzi. Incercînd să scape de urmărirea acestora, automobilul s-a izbit de zidul tunelului. Dodi Al-Fayed şi şoferul maşinii au decedat pe loc, iar Lady Di şi agentul de pază au fost transportaţi de urigenţă la Spitalul Salpetriere din Paris. La spital au sosit, la scurt timp după accident, ministrul francez de Interne, Jean-Pierre Chevenement, ambasadorul Marii Britanii la Paris, Sir Michael Jay, consulul general al ambasadei britanice şi şeful poliţiei pariziene, Philippe Massoni. Eforturile medicilor de a salva viaţa Dianei s-au dovedit zadarnice, la scurt timp după accident, Prinţesa de Wales decedînd. Vestea morţii sale a fost iniţial anunţată de postul de televiziune Sky, citind surse medicale. La scurt timp, ministrul francez de Interne a confirmat ştirea. Poliţia pariziană a informat că mai mulţi paparazzi, fotografi ai presei de scandal, au fost arestaţi, dar nu a dezvăluit numele acestora şi nici publicaţiile pentru care lucrau. Prinţesa Diana şi Dodi Al-Fayed călătoreau spre Marea Britanie, întorcîndu-se din vacanţa petrecută în Marea Mediteraneeană. NPP-ili a V. ro:: mm■ ■ MillimM m ■ -j