Cuvântul Nou, noiembrie 1997 (Anul 8, nr. 2005-2029)

1997-11-26 / nr. 2026

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Soarta dizgraţiaţilor: punerea la zid Gabriel FLORESCU De când a “îndrăznit” să se pronunţe în chestiunea predării istoriei şi geografiei ţării în limba română credem că n-a existat zi de la Dumnezeu ca senatorul Pruteanu să nu fie pus la zidul infamiei de o “anumită” parte a presei - dar şi de politicieni aflaţi de aceeaşi parte a baricadei - înjurat şi gratulat cu fel de fel de invective între care “meşterul filolog” sună a alint. în acest atac concentrat la adresa persoanei profesorului Pruteanu nu se mai cunoaşte ce înseamnă dreptul de exprimare a ideilor şi libertatea cuvântului, principiile drepturilor omului sunt scoase din sertar doar când propriile interese o cer. Mai nou sunt blamaţi pentru vina de a se fi pronunţat împotriva adoptării modificărilor cerute de UDMR la Legea învăţământului şi alţi parlamentari ţărănişti care nu acceptă ca limba română să fie considerată o diversiune, într-atât de înverşunaţi sunt duşmanii limbii române încât au ajuns să se dezică indirect de propriile acţiuni, dacă până acum parlamentarii şi miniştrii udemerişti nu ştiau nimic altceva decât îndeplinirea propriilor programe, de curând s-a trezit la ei interesul pentru reformă, ţipând ca din gură de şarpe că din cauza abaterii atenţiei asupra chestiunilor limbii de predare în şcoli nu se realizează reforma economică! Oare interesul subit pentru reformă nu vrea să fie tocmai o abatere a atenţiei de la chestiunea ce le este atât de dragă şi pe care doresc să o vadă împlinită acum pe şest dacă pe faţă nu se poate? Asta se cheamă politica faptului împlinit. Trist este că şi-au găsit şi o coadă de topor în persoana criticului Laurenţiu Ulici, considerat dintr-o dată de Marko Bela un om sincer, spre deosebire de George Pruteanu. UDMR vrea să fie credibil. Frumos. Dar ce te faci cu radicalii din rândul partidului care acţionează taman pe dos de ceea ce zic fruntaşii formaţiunii în luările de cuvânt din afara uniunii? Iată-i pe cei din Iniţiativa Maghiară Ardeleană şi invitaţii lor la reuniunea de la Târgu Mureş care vor să-şi vadă cu ochii visul unui sistem de învăţământ autonom al minorităţii maghiare pe lângă alte revendicări la fel de “ultra” (obţinerea autonomiei administrative depline pentru ţinuturile secuieşti, dobândirea dublei cetăţenii pentru maghiarii din România etc.) Iar azi-mâine poate vor ajunge aceştia în fruntea partidului... Precum hoţul care strigă el mai întâi “Hoţii!”, tot aşa blamează udemeriştii apariţia, chipurile, a unui val de naţionalisui şi antimaghiarism nevăzând că tocmai acţiunile lor sunt cele care declanşează repulsia populaţiei majoritare, dar nu împotriva etnicilor maghiari, ci a capetelor înfierbântate din fruntea UDMR. De ce nu există însă antigermanism, antislovacism, antisârbism sau alte antiuri? Pentru simplul fapt că celelalte minorităţi au conduceri care luptă pentru supravieţuirea lor etnică fără a abuza de mijloace neloiale statului român. Iar în ce priveşte acuzaţiile de naţionalism, românii sunt nişte copii naivi nu numai în comparaţie cu extremiştii udemerişti, dar şi cu multe alte popoare. Bineînţeles, când este vorba despre naţionalism pozitiv, în acest context înclinăm să-i dăm dreptate seniorului Corneliu Coposu când scria în “Dreptatea” următoarele:”Ungurii sunt legaţi toţi într-o adeziune organică pe o singură chestiune naţională şi aceasta este ura de veacuri împotriva românilor. Pe această chestiune n-a existat în istoria lor divergenţă între moderaţi şi aşa-zişii lor democraţi.” Asta aşternea pe hârtie liderul ţărănist pe vremea când partidul său nu era aliat cu UDMR la guvernare... MINOIUTATIIJu l’E-ALTUNDEVA Transcriem iară comentarii două pasaje dintr-un interviu acordat de dl. George Mihăescu, directorul Editurii Etnicum din Ungaria, cotidianului “Adevărul”: “Avem o Fundaţie pentru minorităţile naţionale, înfiinţată de guvernul Ungariei, fiumele şi obiectivele ei sună foarte frumos./a vitrină, arată foarte bine.Dar realitatea este alta. Fondurile ei nu ajung la minorităţi./.../ ajung tot la editurile mari care n-au nici o treabă cu minorităţile. Aş putea concluziona că nu suntem lăsaţi ca, pe banii noştri, să ne facem cultura.” “Cândva, în toate şcolile româneşti se predau toate disciplinele în limba română. Din 1960, deşi Constituţia consfinţea dreptul nostru la şcoli în limba maternă, un ordin ministerial a încălcat această prevedere, introducând masiv predarea în limba maghiară. Neam trezit că în şcoala românească se mai vorbea româneşte la ora de gimnastică, de cânt, dirigenţie şi de limbă română. Practic, prin aceasta învăţământul minoritar a decăzut şi a început o asimilare populaţiei minoritare. Acum ne găsim în situaţia de a avea foarte puţini cititori de limbă română, pentru că a scăzut, prin asimilare, şi cunoaşterea limbii.” Ion ROMÂNU în conformitate cu Ordonanţa 10 din august 1997 Elevii din familiile sărace primesc ajutoare în alimente şi rechizite în valoare de aproape 6 miliarde A fost pusă piatra de temelie a primei fabrici de bere din judeţ Aurel GOLCIU Ieri, 25 noiembrie, în municipiul Sfântu Gheorghe a avut loc festivitatea punerii pietrei de temelie la prima fabrică de bere din judeţ, la care au luat parte domnii Gheorghe Tatu, prefectul judeţului Covana, Orban Arpad, preşedintele Consiliului judeţean, Gheorghe Preduţ, directorul FPS Covăsilă, Bagoly Tibor, director general la Direcţia Generală pentru Agricultură şi Alimentaţie a Judeţului Covasna, directori de bănci, numeroşi alţi invitaţi. Fabrica va fi construită în regie proprie de AECITO FOREST SRL, firmă înfiinţată de către societatea comercială AECITO SA Boroşneu Mare şi profilată iniţial pe exploatarea şi prelucrarea lemnului. Pentru realizare acestui obiectiv a fost necesară cooptarea capitalului străin în completarea celui autohton, firma devenind o societate mixtă în care actualmente AECITO SA deţine 8,81 la sută din capitalul social, un grup de 24 asociaţi români, 71,09 la sută, iar restul este deţinut de un partener german şi altul francez. Pentru susţinerea efortului investiţional este în curs de realizare o nouă majorare de capital social, prin cooptarea încă unui partener german. Viitoarea fabrică de bere, care va avea o capacitate anuală de pornire de 5o.ooo de hectolitri, va include, totodată, o secţie de îmbuteliere a băuturilor spirtoase, precum şi una de producere a celor răcoritoare. Intrarea în producţie este prevăzută pentru luna aprilie, anul viitor, iar activitatea comercială va debuta la începutul lunii mai a aceluiaşi an. în ce priveşte desfacerea, în prima etapă va fi creată o reţea de distribuţie la nivel de judeţ. în plus, pentru a conferi o mai mare atractivitate berii ce va fi produsă la Sfântu Gheorghe, în incinta fabricii se va construi și o berărie cu 180 de locuri, din interiorul căreia consumatorii vor putea urmări procesul tehnologic de producere al acesteia, prin intermediul unui zid transparent care-i va despărți de hala de| producție. în vederea detalierii urgențelor la modificările Legii fondului funciar PREFECTUL JUDEŢULUI SE ÎNTÂLNEŞTE, ASTÂZI, CU PRIMARII ŞI SECRETARII CONSILIILOR LOCALE Prefectul judeţului nostru, dr. Gh. Tatu, a stabilit pentru astăzi o întâlnire cu primarii şi secretarii consiliilor locale, în scopul de a detalia urgenţele la modificările Legii fondului funciar. Prefectura a constatat că oamenii sunt întorşi nejustificat din drum şi că nu li se permite să depună cererile ceea ce produce întârzieri în atribuirea titlurilor de proprietate. De asemenea, primarii cer oamenilor lucruri pe care Legea nu le cere, ceea ce înseamnă că ei nu ştiu exact despre ce este vorba în Lege. “Problema este că noi acum pregătim aplicarea viitoarei legi, care va stabili cu exactitate suprafeţele de păduri şi de terenuri de care pot oamenii să dispună” - a afirmat dl. prefect Gh. Tatu, într-o discuţie cu ziariştii. Domnia sa nu crede că luptele “de culise” între partenerii de coaliţie în problema Legii fondului funciar vor afecta în esenţă Legea care, dealtfel, a fost adoptată şi promulgată. “Important este ca oamenii să depună cererile, oricum ar fi ele, urmând ca elementele pentru completarea acestor cereri să fie aduse ulterior, în timp util” - a conchis dl. prefect. (Mitus ENĂCHESCU) O crimă ce a impresionat prin sadismul ei Horia C.DELIU în urmă cu vreo zece zile s-a petrecut în municipiul Sfântu Gheorghe o întâmplare mai aparte ce a ţinut cu sufletul la gură opinia publică, intonnată fie din presă, fie cu ajutorul “telefonului arab”, cum se spune, adică din gură-n gură. Şi la data respectivă faptele - deşi cunoscute parţial - erau de natură să intrige pe multă lume, dar cum situaţia se menţinea încă incertă în privinţa stării de sănătate a victimei, urma să se aştepte ieşirea ei din starea de şoc, pentru a se afla toate detaliile. Numai că lucrurile au luat zilele acestea o întorsătură neaşteptată, readucând povestea pe tapet. în fond, ce s-a întâmplat? în jurul orelor 20,00 în ziua de 14 noiembrie a.c.,în preajma Vămii din municipiu sa produs un accident rutier în care au fost implicate un autoturism şi o căruţă. Deoarece aceasta din urmă mergea fără a avea sistem de semnalizare, vehiculul hipo nu a fost observat de către conducătorul maşinii, care a acroşato. Când cei trei pasageri s-au dat jos pentru a vedea ce s-a întâmplat, au rămas surprinşi să constate că vizitul o ia la fugă! Intrigaţi, s-au precipitat şi l-au prins. în clipa aceea au observat cu stupoare că din căruţă curge...sânge. (Continuare în pagina a 2-a) a La Intorsura Buzăului se va învăţa ungureşte? UDMR-ul modifică cu la sine putere învăţământului. Incredibil, dar adevărat, în zona întorsurii Buzăului au fost trimise din partea Inspectoratului şcolar judeţean hărţi bilingve (bineînţeles, în română şi maghiară) ale judeţului Covasna realizate în Ungaria! Spunându-ne această informaţie, primarul oraşului întorsura Buzăului, dl. Gheorghe Baciu, s-a arătat contrariat că asemenea materiale didactice pot fi trimise într-o zonă eminamente românească. Pentru că “preţioasele” colete au ajuns nu numai la şcolile din oraş, ci în toată zona. Să însemne acest lucru faptul că elevii trebuie să înveţe denumirile în două limbi chiar înainte ca modificările la Legea învăţământului să fi trecut prin Parlament? De asemenea, se naşte întrebarea dacă în România nu mai pot fi executate hărţi de este nevoie să se apeleze la firme străine? Şi o chestiune în atenţia Curţii de conturi: din ce bani a plăti Inspectoratul şcolar aceste hărţi sau au venita donaţie? Cum-necum, este evident că UDMR-ul nu stă cu mâinile în sân şi deabia aşteaptă câte o ocazie să-şi pună în aplicare visurile de mărire. Prefectura şi Consiliul judeţean doresc ca ZIUA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI SĂ FIE 0 zi a Încrederii şi bucuriei ,în cele ce urmează vă prezentăm programul manifestărilor consacrate zilei de 1 Decembrie. Manifestările consacrate Zilei de 1 Decembrie, Ziua noastră Naţională, vor începe în acest an vineri, 28 noiembrie, printr-o recepţie oferită de Consiliul municipal. Sâmbătă, la ora 16,00, la sediul Prefecturii şi Consiliului judeţean va avea loc o adunare festivă dedicată Marii Uniri, iar la ora 18,00, la Casa de cultură a sindicatelor, se va desfăşura un spectacol omagial sub acelaşi generos generic, îşi dau concursul formaţii artistice din judeţul nostru - teatrele “Andrei Mureşanu” şi “Tamasi Aron”, recitatori, formaţii de muzică folk de la liceul Mihai Viteazul şi cel de Artă -, îndrăgitul actor şi cântăreţ Tudor Gheorghe şi grupul Mircea Rusuland. Intrarea la spectacol va fi gratuită. Duminică, 30 noiembrie, de la ora 14:00 şi până când veţi dori dv. vă aşteaptă saloanele restaurantului Bodoc, la o masă de sărbătoare. Ideea este să fim împreună, români şi maghiari, cu gânduri curate şi vorbe frumoase. Despre ce veţi putea mânca şi cât va costa - v-am spus în zianul de ieri. Daţi fuguţa la restaurantul Bodoc şi înscrieţivă, pentru că locurile sunt, fatalmente, limitate! Luni, de chiar Ziua Naţională a României, vor avea loc manifestări specifice acestei sărbători - o slujbă religioasă, depuneri de coroane de flori cu ceremonial militar în Sf. Gheorghe şi alte localităţi ale judeţului, precum şi un coktail oferit de Prefectură şi Consiliul judeţean. Va fi o zi liberă pentru toţi, o zi de refacere a forţelor şi de sărbătoare pentru inimile românilor. (V.M.TUDOR) Relaţii interetnice PRESA MINORITĂŢILOR NAŢIONALE Astăzi: . sjycmmmti. hb.ii u*« kA .mwiun v Publicaţie a Comunităţii “BRATSTVO” a Bulgarilor din România Pagina a 2-a Anul VIII Nr. 2026 Miercuri 26 noiembrie 1997 * 4 pagini 500 lei ,:*sSiS5m& RamboX Vârful în producerea cartonului ondulat! Sf. Gheorghe 4000 Str. Constructorilor Nr.ll Tel/fax: 067-352325 067-351186 067-351010 Modificările Legii învăţămintului , supuse votului secret Senatorii au decis, marţi, ca votul pentru Ordonanţa 36/97, care modifică legea învăţămîntului, să fie secret. La propunerea Biroului Permanent al Senatului, s-a hotărît să fie două voturi distincte - unul la discutarea articolelor şi a amendamentelor, iar celălalt, pentru legea în ansamblul ei. Senatorii au fost de părere că ambele voturi trebuie să fie secrete, propunerea Biroului Permanent pentru voturi deschise neîntrunind majoritatea opţiunilor. Un număr de 59 de senatori s-au pronunţat pentru vot secret, iar 53 pentru vot deschis, în cazul amendamentelor şi al articolelor; 58 de senatori au optat pentru vot secret, 59 pentru vot deschis, şi doi s-au obţinut, în cazul procedurii de votare a legii în ansamblu. Propunerea Biroului Permanent a fost, adoptată într-o şedinţă convocată la solicitarea, grupului parlamentar PDSR. Formula propusă de conducerea Senatului a fost exprimarea unui vot separat, pentru articole şi pe ansamblul legii, iar senatorilor li s-a cerut să-şi exprime poziţia, faţă de votul deschis, în numele grupului UDMR, Verestoy Atilla a solicitat lista pe care este încris nominal votul și a propus ca, în cazul în care votul deschis a fost respins de plen să se voteze încă o dată, pentru formula de vot - fie nominal, fie secret. Ambele sale solicitări au fost respinse. Observatorii politici apreciază că procedura votului secret ar putea duce la respingerea unor prevederi din ordonanţă privind învăţămîntul în limba minorităţilor naţionale. II Bugetul Armatei va fi discutat şi cu NATO Dialogul intensificat România-NATO, ■ programat să aibă loc în perioada 26-27 noiembrie, la Bruxelles, va analiza bugetul pentru apărare acordat Armatei Române în 1997 şi perspectiva pentru 1998, informează MApN. Negocierile vor mai viza, de asemenea, realizarea controlului democratic asupra armatei, dezvoltarea infrastructurii militare şi identificarea modalităţilor de pregătire a personalului militar şi civil în vederea aderării. în cursul discuţiilor vor mai fi analizate cooperarea regională şi participarea României la operaţiunile internaţionale de menţinere a păcii. Delegaţia română de experţi va fi condusă de către secretarul de stat în MApN, şef al Departamentului pentru Politica de Apărare şi Relaţii Internaţionale, Constantin Dudu Ionescu, şi secretarul de stat în MAE, Lazăr Comănescu. Delegaţia Alianţei Nord-Atlantice va fi condusă de ambasadorul Klaus-Peter Klaiber, secretar general adjunct al NATO pe probleme militare. Acordul de combatere a criminalităţii va fi folosit împotriva rebelilor kurzi Preşedintele turc Suleyman Demirel a declarat, luni seara, la Ankara, că acordul de cooperare în combaterea criminalităţii care ar urma să fie semnat de Bucureşti, Sofia şi Ankara va fi un instrument util în lupta împotriva rebelilor separatişti ,, kurzi, informează agenţia de Terpresă Anatolia, preluată de,, AFP. “Turcia este afectată de terorism şi de contrabanda cu stupefiante din Balcani”, a spus preşedintele turc, după vizita de luni, de la Bucureşti, adăugind că autorităţile de la Ankara “sunt dezamăgite de ajutorul pe care anumite state, cum ar fi Grecia, îl acordă Partidului Muncitorilor din Kurdistan (PKK)”. Demirel a subliniat că Turcia, România şi Bulgaria “sunt pregătite” să coopereze în acest domeniu. “Preşedinţii român, bulgar şi turc au semnat, deja, în luna octombrie, la Vama, un document de intenţie în acest sens”, a spus lidera de la Ankara. Preşedintele turc a precizat că, în zona de frontieră cu Irakul, există aproximativ 2.500 de rebeli separatişti membri ai PKK. ..pregătiţi să organizeze acţiuni teroriste împotriva Turciei. El a afirmat că reprezentanţii PKK “se întîlnesc în România şi desfăşoară activităţi sub acoperirea unor organizaţii culturale”. “Unul dintre subiectele cele mai importante pe care le-am discutat cu autorităţile de la Bucureşti a fost prezenţa PKK în România. Am explicat autorităţilor române că PKK este responsabil de moartea a 5.000 de soldaţi turci şi a altor 5.000 de civili”, a spus Demirel.