Cuvântul Nou, ianuarie 1998 (Anul 9, nr. 2054-2077)

1998-01-15 / nr. 2063

Pagina 2 4 şii Banca Mondială continuă să susţină reforma din România Banca Mondială este dispusă să acorde în continuare asistenţă tehnică pentru procesul de reformă din România şi asistenţă financiară în cadrul programelor ASAL, FESAL şi de protecţie socială, a declarat, miercuri, Kenneth Lay, director pentru România, Bulgaria, Cipru şi Portugalia în cadrul Băncii Mondiale. Lay s-a întîlnit, timp de trei ore, la Palatul Victoria, cu premierul Victor Ciorbea, ministrul Industriei şi Comerţului, Mircea Ciumara, ministrul Finanţelor, Daniel Dăianu, ministrul Reformei, Ilie Şerbănescu, ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Alexandru Athanasiu. La discuţii a fost prezent şi Francois Ettori, reprezentant permanent al Băncii Mondiale în România. Lay a declarat, la sfîrşitul întrevederii, că instituţia pe care o reprezintă “aşteaptă cu nerăbdare să se rezolve situaţia politică, astfel încît toată lumea să înceapă să se preocupe de situaţie economică, cu energii noi”. Lay a precizat că experţii Băncii Mondiale lucrează împreună cu reprezentanţii Cabinetului Ciorbea pentru a găsi o soluţie în vederea depăşirii restanţelor înregistrate în procesul de privatizare. El a remarcat “ritmul lent de aplicare a programului FESAL şi ASAL”, adăugind că “este loc destul pentru progrese”. Banca Mondială doreşte ca Executivul de la Bucureşti să acţioneze mult mai rapid în procesul de privatizare a întreprinderilor cu pierderi şi în restructurarea regiilor autonome. Lay a subliniat necesitatea continuării restructurării şi privatizării în sectoarele importante ale economiei româneşti, cu prioritate în domeniul bancar. Kenneth Lay a spus că există unele sectoare unde s-au înregistrat progrese notabile, făcînd referire la semnarea unui contract pentru întreprinderea “Tractorul” cu International Financial Corporation - grupul pentru investiţii al Băncii Mondiale. “Guvernul are o nouă echipă care doreşte accelerarea reformei şi Banca Mondială vrea să lucreze cu aceştia pe ,cît de aproape se poate”, a încheiat Lay.. ! La primul punct, cel privind zgomotoasa ceartă la vârful partidelor de la guvernare, dna Maria Peligrad, președinta filialei Covasna a P.U.N.R. a afirmat printre altele: “în timp ce P.N.Ţ.C.D. luptă doar pentru aplicarea principiului Restitutio in integrum, P.D. ar face oricte pentru a nu-şi pierde electoratul. în conflictul Băsescu - Ciorbea, dreptatea este de partea primului. în ce-l priveşte pe Victor Ciorbea, preiau o vorbă a unei bătrâne: “Ţara merge după cum vorbeşte primul ministru”. Adică încet şi dezlânat (...) Retragerea P.D. de la guvernare şi a reprezentanţilor săi în toate structurile, precum şi funcţionarea unui guvern minoritar PNŢCD - UDMR ar avea serioase consecinţe negative. De dragul puterii, PNŢCD va ceda oricăror pretenţii udemeriste. Cred că un strop de înţelepciune, chiar şi de ultimă oră, va prima şi coaliţia va merge înainte”. în ce priveşte “Eterna autonomie teritorială maghiară “, d-na Peligrad a readus în discuţie structurile create de către UDMR pe criterii etnice (Asociaţia pedagogilor maghiari, Asociaţia inginerilor şi tehnicienilor maghiari, Fundaţia satelor secuieşti etc.), care “să cureţe drumul, să pregătească înfiinţarea unei regiuni autonome şi apoi desprinderea Transilvaniei. Ştim de mult că postul DUNA TV, prin emisiunile sale, îi pregăteşte pe conaţionalii noştri pentru o astfel de situaţie (...) Poetul Suto Andraş îndemna postul DUNA TV “să se pregătească din timp pentru a transmite de la faţa locului sărbătorile prilejuite de înfiinţarea în viitor a teritoriilor autonome maghiare”. Nu ne rămâne să tragem decât o singură concluzie: UDMR este mai organizat, mai hotărât ca oricând să nu lase să treacă primăvara acestui an fără a sărbători “Ardealul istoric” - a spus d-na Peligrad. Punctul privind “Dureri neşterse - impietate şi imoralitate” s-a referit la cererea nepotului grofului Bay Francisc, cel care a chemat armata maghiară să distrugă satul Trăznea, prilej cu care au fost asasinaţi 86 de români, de a primi pământul aflat azi în proprietatea urmaşilor celor omorâţi în 1940. D-na Maria Peligrad a adus în discuţie cartea publicată de deputatul PUNR Petre Ţurlea în 1996, privitoare la atrocităţile maghiare şi acţiunea diplomatică româneasc, carte care publică sentinţa Tribunalului poporului din Cluj, datată 13 martie 1946, prin care Bay Francisc şi alţii au fost condamnaţi la moarte şi confiscarea întregii averi în folosul statului român, cu titlu de despăgubire. “Sperăm ca actuala coaliţie să nu decadă atât încât să-l ierte pe asasinul a 86 de români numai pentru a-şi păstra alianţa cu UDMR”. Privitor la acordarea premiilor pentru libertatea culturii, P.U.N.R. cere să se facă publice criteriile care stau la baza Conferinţă de presă la PUNR nominalizării şi decernării acestor premii, în acest context, d-na Maria Peligrad a afirmat: “Ne surprdine faptul că instituţii care au organizat acţiuni culturale pentru promovarea culturii româneşti, cum ar fi Muzeul Spiritualităţii Româneşti, Liga culturalcreştină Andrei Şaguna, Centrul Ecleziastic de Documentare Nicolae Colan, Casa de cultură din întorsura Buzăului şi mai nou reactivata Societate “ASTRA” nu s-au regăsit, măcar una dintre ele, pe lista nominalizaţilor. De asemenea, ne întrebăm cum s-au putut ignora apariţiile “Angustiei”, vol. 1 şi 2, anuar care cuprinde studii şi articole de arheologie, istorie, etnografie şi sociologie, în principal privind zona sud-estului Transilvaniei”, în cadrul aceleiaşi conferinţe de presă, dl. Ioan Bumbu, consilier municipal PUNR, a acuzat unele angajamente secrete între PNŢCD, UDMR şi alte formaţiuni aflate la guvernare pentru reinstaurarea monarhiei ca formă de guvernământ. “E clar că Partidul Democrat nu mai acceptă să guverneze lângă oameni care urmăresc asemenea lucruri, în situaţia în care România a ajuns la sapă de lemn”. Apropo de despăgubirile care se vor acorda pentru proprietăţile naţionalizate, dl. Ioan Bumbu s-a întrebat “de unde se vor da sute de milioane de lei despăgubiri pentru Fogdan, căruia i-a aparţinut actuala clădire a Consiliului judeţean, când nu sunt bani pentru tratarea bolnavilor în spital?”. Dl. Bumbu l-a acuzat, de asemenea, pe prefectul judeţului, care, în opinia sa “nu a înţeles niciodată pulsul neamului românesc, dând dovadă de o extraordinară naivitate”. De aceleaşi “aprecieri” s-au bucurat şi reprezentanţii Poliţiei judeţene, care “afirmă că situaţia e sub control când românii suntt bătuţi şi chiar omorâţi”. N-a scăpat de tirul acuzelor nici Primăria din Sf. Gheorghe, care “nu a făcut niciodată o conferinţă de presă sau o întâlnire cu organizaţiile obşteşti şi oameni politici pentru rezolvarea unor probleme presante”, în legătură cu conflictul cu filiala locală a P.R.M., dl. Bumbu a afirmat: “N-am spus niciodată la vină în sediul nostru. Neânţelegerea provine din gărgăunii care există în capul preşedintelui filialei, dar el n-a fost niciodată refuzat de noi. Uşa sediului nostru e deschisă pentru toată lumea, inclusiv pentru UDMR”. Răspunzând la o întrebare privind conflictul Funar - Tabără, care a scindat PUNR, dl. Ioan Bumbu a spus: “Noi nu avem . Funar, nu avem Tabără, avem PUNR. Filiala noastră recunoaşte organele de conducere alese. Nu se ştie pe cine mai reprezintă Funar, probabil angajaţii Primăriei din Cluj. A procedat la diversiuni şi presiuni şi noi considerăm că nu mai corespunde momentului actual”. Mituş ENĂCHESCU "Piu avem Funar, nu avem Tabără -avem P.U.N.R." Conferința de presă de ieri a P.U.N.R. a avut patru subiecte de abordare: •Cearta PNŢCDPD sau “Când doi se ceartă, al treilea câştigă” •Eterna autonomie teritorială şi Duna TV ______ •Dureri neşterse - impietate şi imoralitate •Libertatea culturii?!__________ CUVÂNTUL NOU Sănătate, că-i mai bună decăt toate! TRATAMENTUL HIPERTENSIUNII ARTERIALE • măsuraţi Vă tensiunea arterială de câte ori aveţi ocazia! • orice boală descoperită din timp este mai uşor de tratat! • tratamentul corect al HA previne apariţia complicaţiilor! Hipertensiunea arterială (HA) este o boală care nu produce suferinţă până ce nu apar complicaţiile. Acestea însă sunt redutabile ceea ce justifică importanţa unui comportament preventiv din partea pacientului ca şi urmărirea atentă din partea medicului. Profilaxia primară (prevenirea îmbolnăvirii) se adresează în special celor care au predispoziţie genetică adică au părinţi care au suferit de HA, au Ateroscleroză sau suferă de boli care predispun la HA secundară cum ar fi bolile renale, Diabetul zaharat, alte boli endocrine ca Hipertiroidia sau Hipercorticismul, etc. Valorile tensiunii arteriale (TA) pot fi controlate nemedicamentos printr-un mod de viaţă sănătos şi anume prin regim alimentar sărac în sare, grăsimi animale (untură, slănină, carne grasă, unt, smântână, gălbenuş de ou), hipocaloric; - menţinerea greutăţii corporale normale (obezitatea predispune la HA), prin regimul alimentar hipocaloric cât şi printr-un mod de viaţă activ; mişcarea, adaptată la vârsta şi aptitudinile fizice ale persoanei stimulează favorabil toate aparatele şi funcţiile organismului: aparatul cardio-vascular, aparatul respirator, aparatul locomotor, aparatul digestiv, sistemul nervos, starea psihică. Longevivii nu sunt niciodată sedentari! - evitarea stresului psihic, modul personal al fiecăruia de a-şi rezolva conflictele sau problemele curente în mod paşnic sau nu, îşi pune amprenta în timp asupra stării de sănătate. Cine nu a auzit expresii ca “M-am supărat şi m-a crescut tensiunea, sau m-a durut capul, sau m-a durut inima, sau m-a durut stomacul?”, evitarea obiceiului de a folosi “stimulente” în exces precum cafeaua şi băuturile care conţin alcool şi mai ales vinul şi berea. S-a constatat că în multe cazuri chiar şi când tensiunea arterială este uşor crescută, corectarea modului de viaţă excesiv a dus la normalizarea TA. Când aceste măsuri nu sunt suficiente este necesar tratamentul medicamentos al HA, în puţine boli există o paletă atât de largă de medicamente ce pot fi folosite pentru tratament. Acestea sunt adaptate la valorile TA (moderate sau mari), la bolile asociate ale pacientului, la toleranţa individuală a fiecăruia la efectele adverse, la vârstă, la modul de viaţă, costul tratamentului. Alegerea medicamentului cel mai potrivit ţine de măiestria şi experienţa medicului curant. Introducerea unui tratament nou cere observaţie şi o bună colaborare între pacient şi medicul curant şi poate dura câteva săptămâni, timp în care TA este măsurată frecvent. Normalizarea TA nu înseamnă vindecarea bolii. TA este normală ca urmare a eficienţei tratamentului. întreruperea tratamentului va duce la revenirea uneori în câteva zile, alteori în aceeaşi zi a valorilor mari ale Dr.Savia BOJÍN medic primar boli interne şi reumatologie Partidul Democrat rămâne la guvernare, dar fără premierul Ciorbea (Urmare din pagina 1) • Programul propriuzis de guvernare a fost ocolit și nesocotit în favoarea altor termeni: restituirea integrală a pământului, pădurilor, imobilelor, fabricilor, reluarea neconstituțională a disputelor despre monarhie, reluarea conflictului dintre chiriaşi şi proprietari. Aceste teme nu au fost discutate în cadrul coaliţiei înainte de a fi fost dezbătute public. • în programul de organizare PD s-a angajat pentru realizarea unei largi clase mijlocii, nu pentru restituiri de tot felul. La fel, tema monarhiei a fost considerată o temă închisă, iar ordinea constituţională nu poate fi pusă la îndoială. Aliaţii din Convenţia Democratică au reluat însă mereu tema monarhiei în dauna şi împotriva Constituţiei şi cu rezultate proaste în ce priveşte imaginea publică. • Trebuie sprijiniţi tinerii şi agricultura, mai ales proprietarii individuali. în ciuda acestor nemulţumiri, Partidul Democrat se arată dispus să sprijine coaliţia pentru că aceasta este şansa realizării reformei, a consolidării democraţiei în România, împreună, partidele din coaliţie trebuie să găsească soluţia care este eficientă şi dătătoare de speranţă. în concluzie, PD rămâne la guvernare, dar în alte condiţii. S-a adoptat soluţia politică pentru ca aliaţii să-şi ducă misiunea mai departe în cadrul unui guvern credibil, capabil, cu o strategie bine conturată. In lipsă de spaţiu ce-aţi zice de o conferinţă In aer liber? în semn de protest faţă de neacordarea unui spaţiu de către primărie, preşedintele Filialei Covasna a PRM, domnul Gică Agrigoroaie, şi-a susţinut conferinţa de presă (aşa cum promitea anul trecut) în faţa... Consiliului Local din Sfântu Gheorghe. După cum afirma preşedintele filialei PRM, primarul municipiului, domnul Albert Almos, şi-a dat consimţământul la organizarea acestei conferinţe atâta timp cât nu va avea loc un miting sau un protest, într -un frig de ne crăpau... reportofoanele şi în prezenţa a numeroşi trecători curioşi, domnul Agrigoroaie a ţinut să menţioneze în deschiderea conferinţei că: “în vreme ce unele partide neparlamentare au câte 3- 4 camere, spaţiu excedentar, un partid parlamentar ca România Mare, şi viitor partid de guvernământ, nu are sediu.” Cu referire la problema socialeconomică a ţării s-a afirmat că Filiala PRM-Covasna a pregătit, încă din luna septembrie a anului trecut, lumânări pentru decesul actualei coaliţii. Iar coaliţia va mai rezista doar 2-3 luni, maxim, deja căruţa fiind hodorogită, 2-3 roţi pierzându-se pe drum. La fel ca şi până acum PRM- Covasna s-a declarat pentru alegeri anticipate de urgenţă, care oricum vor avea loc în vară. “Filiala PRM-Covasna, a mai adăugat liderul filialei, cere expulzarea din ţară a trădătorului rege imediat iar dacă nu, după dezmembrarea actualei convenţii şi luarea puterii de către PSM, PRM şi aripa Funar, regele va fi arestat, judecat şi condamnat pentru trădare naţională şi ca autor moral al asasinării marelui viteaz Ioan Antonescu.” In urma unor sesizări primite de la cetăţeni domnul Agrigoroaie a adus în discuţie atât situaţia a trei români care nu sunt angajaţi la Fabrica de cartoane din Sfântu Gheorghe pe motiv că sunt “valahi” cât şi a unor nereguli înregistrate la RomTelecom unde pe lângă faptul că “femeia de serviciu are un salariu de 1.300.000 lei sunt oameni care se plâng că plătesc mai multe impulsuri decât vorbesc”. Cu prilejul acestei originale conferinţe s-a mai cerut “destituirea inspectorului şcolar general (d-na Keresztely Irma n.r.) deoarece hărţile judeţului Covasna în limba maghiară edidate în Ungaria au fost impuse chiar şi în întorsura Buzăului, unde 96% din populaţie sunt români, asemeni Liceului “Mihai Viteazul” din municipiu”. Gică Agrigoroaie referindu-se la anunţarea demisiei de către primarul pedist al întorsurii Buzăului, domnul Gheorghe Baciu, ia făcut acestuia invitaţia de a se înscrie în PRM. Reprezentând filiala PSM Covasna, domnul Gheorghe Şchiopu, prezent la conferinţa PRM, a ţinut să-şi exprime şi dumnealui poziţia de organizare imediată a alegerilor anticipate, eliminarea de la guvernământ a acestei coaliţii formată din forţe politice malefice, bolnave care vizează organizarea societăţii după modele ale trecutului, în special după cel al regimului burghezo- moşieresc, după modelul liberalismului şi hungarismului sălbatic. S-a mai subliniat de asemenea că “în cazul alegerilor, PSM Covasna este dispusă să se alieze cu orice forţă politică care nu are în vedere distrugerea economiei româneşti...” De menţionat că, în încheierea, aşa zisei, conferinţe, preşedintele filialei peremiste a desfăşurat, în faţa primăriei, steagul Partidului România Mare. A consemnat Elena ROTARU Anul IX Nr. 2063 Două dintr-un foc Cu câteva zile în urmă lucrătorii de Poliţie din oraşul Baraolt au depistat-o pe Olga Barabaş de 43 de ani, fără antecedente penale, domiciliată în localitatea respectivă, care - fără drept - a rupt sigiliul aplicat de Societatea comercială “Goscom S.A., cauzând un prejudiciu de 140.000 de lei. Persoana respectivă este cercetată în stare de libertate sub aspectul infracţiunilor de rupere de sigilii şi furt. Cu alte cuvinte, două dintr-un foc! (H.C.D.) Profitând de absenţa stăpânului Pe data de 10 ianuarie a.c. a fost identificat cetăţeanul Alexandru Bujoi, domiciliat în Sfântu Gheorghe, care a profitat de absenţa de acasă a unui sătean din Aita Mare ( ce era internat la spital!), pentru a-i sustrage un casetofon. Poliţiştii din municipiul reşedinţă de judeţ l-au găsit repede pe autor, care este cercetat acum în stare de libertate. Oricum, asta nu-l scuteşte să răspundă pentru ceea ce a făcut. (H.C.D.) La realizarea rubricilor de ştiri interne şi externe s-au folosit surse al Agenţiei de presă MEDLYFAX Negocieri româno-ucrainiene privind frontiera de stat Experţi români şi ucrainieni vor purta, în perioada 14-16 ianuarie, la Kiev, negocieri pentru încheierea Tratatului privind regimul frontierei de stat dintre cele două ţări şi a Acordului pentru delimitarea platoului continental şi a zonelor economice exclusive ale celor două state în Marea Neagră. Runda se desfăşoară potrivit prevederilor articolului 2 din Tratatul cu privire la relaţiile de bună vecinătate şi cooperare între România şi Ucraina şi Acordului conex la acesta, semnate la 2 iunie la Constanţa, a precizat, miercuri, într-o conferinţă de presă, Mihnea Motoc, purtător de cuvînt al MAE român. El a adăugat că delegaţiile de experţi vor discuta problematica regimului frontierei şi delimitării spaţiilor marine în lumina principiilor şi normelor internaţionale în materie. Delegaţia română de experţi va fi condusă de ambasadorul României la Kiev, Ion Bistreanu. CONCURS semestrial .OVALACT S.A. acordă pentru primii 10 producători de lapte din județ și primii 3 din fiecare sat, premii constând în: aparate de muls, televizoare, congelatoare, casetofoane, premii în furaje e.t.c. CRITERII: contract încheiat cu S.C. COVALACT S.A. pe anul 1998 cantitatea de lapte predată în semestrul 11998 numărul de vaci cuprinse în contract producția medie de lapte marfă pe cap de vacă calitatea laptelui predat e Renel se plânge de devalorizarea leului, iar cetăţenii de Renel Devalorizarea monedei naţionale, înregistrată în ultima perioadă, afectează situaţia financiară a RENEL. “Orice evoluţie a cursului de schimb care aduce preţurile RENEL sub nivelul mediu de 50 dolari/MWh, convenit de Guvern cu organismele financiare internaţionale, provoacă pierderi RENEL, de unde şi necesitatea alinierii acestora “, a declarat agenţiei MEDIAFAX Aureliu Leca, preşedintele RENEL. Preşedintele RENEL a estimat, pentru următoarea perioadă, o creştere a tarifelor cu 5%. Actualul preţ al energiei electrice, 50 dolari/MWh, corespunde realităţilor României. Pe de o parte RENEL, regie, structură monopolistă şi ineficientă, pe de altă parte consumatorii - industrie ineficientă şi mare consumatoare de energie şi populaţie sărăcită, apreciază Leca. Restructurarea regiei va permite folosirea resurselor existente şi nefolosite în RENEL. Statutul de societate comercială va elimina dependenţa de Guvern, putînd fi astfel evitată posibilitatea luării unor decizii incorecte din punct de vedere comercial şi va permite apariţia concurenţei şi deschiderea pieţei româneşti de electricitate. în 1997, RENEL a obţinut un profit “pe hîrtie” de circa 300 miliarde lei, care vor acoperi o parte din pierderile înregistrate în 1996, de 1.070 miliarde lei. “RENEL a beneficiat de majorarea de preţuri din martie anul trecut şi de un an favorabil pentru funcţionarea hidrocentralelor, de unde şi profitul obţinut. în fond, funcţionarea regiei rămîne în continuare ineficientă”, a precizat Leca. RENEL speră să introducă, de la 1 februarie, noua grilă de tarifare pentru agenţii economici. Grila permite consumatorilor să-şi aleagă propriul sistem de tarifare şi va genera o “disciplinare” a consumurilor de energie, apreciază preşedintele RENEL. Pentru aplicarea grilei RENEL trebuie să obţină aprobarea Oficiului Concurenţei. Noua grilă a fost aplicată, experimental, în luna august a anului trecut, la zece mari consumatori industriali, iar opt dintre aceștia au plătit sume mai mici pentru energia consumată.