Cuvântul Nou, ianuarie 1998 (Anul 9, nr. 2054-2077)

1998-01-28 / nr. 2074

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Anul IX Nr. 2074 Miercuri 28 ianuarie 1998 4 pagini 500 lei Asul din mâneca PDSR Gabriel FLORESCU Sau când doi se ceartă câştigă, bineînţeles, al treilea. Desigur, certăreţii sunt cei doi care au reuşit să răvăşescă nu numai viaţa politică, dar ţin în şah de o lună toată naţia românescă. Şi cum disputa lor nu mai lasă pe moment nici o portiţă de scăpare, iar domnul Roman şi-a luat valizele şi a plecat spre Strasbourg fără să “dea mână cu mână” cu domnul Diaconescu, ba dimpotrivă, lucrurile au devenit clare ca apa de izvor. PD îşi ia nu numai valizele, dar şi miniştrii şi pleacă în Aleea Modrogan spre a cloci alte planuri de răzbunare. Până atunci, premierul Ciorbea şi-a pregătit cavaleria pentru un turnir cu privatizarea chiar aflat în minoritate parlamentară, însă cu destule promisiuni de susţinere. Aşa se face că luni el a anunţat imediata înlocuire a pionilor otrăviţi înaintaţi de PD (în cazul în care miniştrii democraţi chiar părăsesc Executivul cu oameni reali. Asta ca să demonstreze foştilor aliaţi că Guvern va exista şi fără ei, iar reforma se va urni şi în noile condiţii. Faptul că democraţii n-au ştiut să cedeze nici un pas, iar ţărăniştii vor să facă reforma aşa cum o înţeleg ei a adus, surprinzător, apă la moara celui de-al treilea mohican, PDSR. Fiind al doilea partid ca forţă parlamentară, acesta a ajuns acum în postura de arbitru care poate elimina la o adică pe oricare “jucător” dacă va face alianţe corespunzătoare. Ceea ce domnul Iliescu şi ai săi nu prea sperau în urmă cu câteva luni se poate împlini acum. Iar pentru aceasta vulpoii pedeserişti au şi întins capcanele urmând să-i ţină în şah şi pe unii şi pe ceilalţi, motiv pentru care fac avansuri atât PNŢCD, cât şi PD. în acest scop au fost lansate primele semnale spre fiecare posibilă “mireasă”. Astfel, unul dintre lideri, Viorel Hrebenciuc, a spus-o clar şi răspicat: imediat ce PD îşi retrage miniştrii vor începe negocierile cu PNŢCD, iar şefii cei mari, Ion Iliescu şi Adrian Năstase, au recunoscut existenţa unor “contacte individuale” cu ţărăniştii, ceea ce constituie un serios semnal de alarmă pentru PD căci o asemenea susţinere de alianţă nici nu poate fi vorba pentru moment dată fiind incompatibilitatea programelor celor două partide i-ar condamna pe democraţi la postura de partiduleţ ce nu prea trebuie luat în seamă, mai ales că oamenii lui Roman şiau cam tăiat legăturile cu actuala Opoziţie. Consecvent principiului “Divide et impera” PDSR a avansat şi o altă variantă, mai puţin probabilă să se realizeze din cauza unor antagonisme cronice între persoane din vârful partidelor, cu PD. Dispus să joace la două capete, domnul Iliescu nu se sfieşte să facă mici complimente fostului (?) duşman lăsând să se înţeleagă că după ce Partidul Democrat îşi clarifică poziţia ar putea fi posibile oarece apropieri trecând peste resentimente şi prejudecăţi. Sigur, alternativa ce stă în faţa PDSR îi conferă pe moment o poziţie privilegiată, acesta putând cocheta nestingherit cu ambele tabere, având în oricare variantă avantaj dacă-şi joacă asul cu inteligenţă. Pentru că, admiţând o înţelegere cu ţărăniştii şi liberalii, dar categoric fără UDMR, ar rezulta o majoritate parlamentară mult mai puternică decât avea coaliţia încă existentă pe hârtie. Printr-o astfel de mutare PDSR ar avea probabil numai de câştigat. Pe de altă parte, dacă şi-i va apropia pe democraţii lui Petre Roman, PDSR ar avea şanse să încerce refacerea celui ce a fost FSN-ul începutului de deceniu şi să destrame o coaliţie ce se zbate ca peştele pe uscat. Cum-necum, se pare că cei ce vor pierde vor fi pediştii care au jucat la cacealma, dar nu le-a ieşit pasenţa. Oricât de mult şi-ar dori ei acum să acţioneze, le-ar fi foarte greu pentru că acel Consiliu de Coordonare Naţională, convocat cu atâta emfază şi grabă, le atârnă ca un pietroi nelăsându-le spaţiu de manevră cel puţin până la sfârşitul lui martie.  %* MILICA, MILICA, FĂ LAMPA MAI MICA! Găselniţa asta aparţine preşedintelui Emil Constantinescu. Ce era să zică bietul om slovacilor, ungurilor, cehilor şi altor naţii deja reformate? Că la noi reforma se târâie? Că merge după cum vorbeşte primul nostru ministru? Nu, dumnealui a născocit o dispută între partizanii unui ritm rapid şi cei ai unui ritm foarte rapid al reformei. Cu alte cuvinte, până acum reforma în România a fost doar rapidă. De-acum înainte, pentru că aşa vor muşchii democraţilor, reforma va fi foarte rapidă. Ce nu se înţelege din discursul foarte optimist al preşedintelui este de ce, atunci, criza politică din România? Doar pentru a schimba rapidul cu... expresul? Nu care cumva destul de mulţi (47%, conform unuia din ultimele sondaje de opinie) doresc ca “rapidul” ăsta să nu mai oprească în “gara” Ciorbea?! Mi-a plăcut un “cântec” intonat la o oră imposibilă de un tip care făcea o revistă a presei: “Milică, Milică, la lampa mai mică!”... V.M. TUDOR naţionale Idil - -- —■ La sfârşitul anului 1997 Capitalul străin investit în judeţul Covasna a fost de 28.157.000 dolari Din decembrie 1990 până la 31 decembrie 1997 la Oficiul Registrului Comerţului Covasna s-au înmatriculat 5.341 de societăţi comerciale şi 430 persoane fizice. Anul 1997 înregistrează 426 de înmatriculări, în scădere faţă de 1996 şi 1995, numărul radierilor fiind de 20. Din totalul societăţilor comerciale 4.074 sunt societăţi cu răspundere limitată, 228 societăţi pe acţiuni, 136 societăţi în nume colectiv. Deşi în anul 1997 numărul înmatriculărilor societăţilor comerciale a fost cel mai mic din întreaga perioadă a existenţei Registrului Comerţului, valoarea capitalului social subscris şi vărsat a fost de 6 ori mai mare comparativ cu 1996, aceasta datorită infuziei de capital străin, care s-a ridicat în 1997 la 90.452 milioane lei, respectiv 18 milioane US $ (investiţi atât în societăţi noi, dar în special în societăţi deja existente), aportul străin la capital reprezentând, la sfârşitul anului 1997,12% din totalul capitalului social. Sub aspectul înmatriculărilor pe tipuri de comercianţi ponderea cea mai mare atât la nivelul 1997 cât şi pe total o deţin SRL-urile, 86,7% respectiv 91,4 %. Din cele 5.341 înmatriculări la 31 decembrie 1 1997,4.874 sunt societăţi cu capital privat autohton (91%), 263 cu capital privat autohton + străin (4,9%), 36 cu capital integral străin (0,7%), 124 cu capital de stat + privat (2,3%), 28 cu capital de stat (0,55) iar restul de 0,3% alte forme. Capitalul străin investit în judeţul Covasna până la sfârşitul anului 1997 este de 109.981 milioane lei, echivalentul a 28.157.000 US $, pe primele locuri se situează UNGARIA - 77.570 milioane lei, 70,5% din capitalul străin investit, urmată de GERMANIA - 24.199 milioane lei, 22%, BELGIA - 3.811 milioane lei, 3,5%, ITALIA - 2.207 milioane lei, 2%, AUSTRIA - 1.280 milioane lei, 1,1 %. (I.N.) Şomajul afectează tot mai mult persoanele cu studii superioare Numărul şomerilor luaţi în evidenţă şi plată pentru ajutorul de şomaj este de 3215 persoane, majoritatea dintre aceştia fiind muncitori. Se constată astfel că şomajul a luat amploare, comparativ cu situaţiile înregistrate în lunile anterioare . De asemenea, din raportul statistic elaborat recent de Oficiul forţelor de muncă şi şomaj din cadrul D.G.M.P.S., rezultă că, numărul şomerilor proveniţi din rândul persoanelor cu studii superioare a sporit destul de mult, ajungând la 80 de persoane.Pe de altă parte, beneficiarii ajutorului de integrare profesională îngroaşă tot mai mult rândurile şomerilor, mai exact, din cei 798 de astfel de şomeri, 682 sunt numai absolvenţi din ultima promoţie.Pe lângă beneficiarii celor două forme de şomaj menţionate mai sus, 1336 de şomeri primesc alocaţie de sprijin, în evidenţa D.G.M.P.S. Covasna mai figurează 2560 de şomeri care solicită loc de muncă , dar care nu beneficiază de drepturi băneşti conform prevederilor Legii nr.1 din 1991. (V.B.) întrunită în cursul zilei de ieri, împotriva corupţiei a trecut în revistă cazurile rezolvate în 1997 .S-au dezbătut, de asemenea, 14 sesizări primita la Comisie in TM ultimele luni. Dacă revendicările “SANITAS” nu vor fi onorate din 12 februarie unităţile sanitare vor fi în grevă generală pe perioadă nedeterminată •Sindicatul "Sanitar" conflictului de Dumitru MANOLACHESCU Federaţia “Sanitas” a hotărât să declanşeze lupta sindicală pentru obţinerea unor drepturi salariale şi de natură profesională. De la dl. Constantin DUMITRICĂ, lider judeţean al Sindicatelor “Sanitas”, aflăm amănunte despre solicitările sindicaliştilor şi pregătirea acţiunilor menite să atragă atenţia guvernanţilor asupra gravelor probleme din Sănătate. - Ce solicită, de fapt, Federaţia “Sanitas”? - Federaţia noastră solicită majorarea substanţială a salariilor personalului din reţeaua sanitară şi de ocrotire, reforma serviciilor de sănătate şi creşterea numărului de posturi pentru personalul medicosanitar şi de îngrijire, dotarea spitalelor, policlinicilor şi dispensarelor cu aparatură modernă şi materiale sanitare de calitate, îmbunătăţirea sistemului de acordare a medicamentelor compensate către populaţie, tratament şi medicaţie gratuită pentru întregul personal din reţeaua sanitară şi de ocrotire, reabilitarea bazelor de tratament şi recuperare şi preluarea acestora în reţeaua Ministerului Sănătăţii. - Ce program vor avea acţiunile de luptă sindicală şi cum vor afecta ele funcţionarea unităţilor de asistenţă sanitară? - Planul acţiunilor de luptă sindicală din perioada 26 ianuarie - 9 februarie a fost făcut cunoscut Direcţiei Sanitare, Prefecturii judeţului şi, prin bunăvoinţa dv., şi publicului larg. E vorba, concret, ca între 26 -30 ianuarie să aibă loc pregătirea acţiunilor revendicative şi îndeplinirea formalităţilor legate de declanşarea grevei, între 2-6 februarie vor avea loc în întreaga ţară, deci şi în judeţul nostal, greve de avertisment fără încetarea activităţii, doar cu banderole Sanitas pe mână. (Continuare în pagina a 2-a) ! într-un divorţ cel mai greu moment rămâne ...partajul Peste două săptămâni fiecare fabrică va trebui să trăiască pe picioare proprii Gabriel FLORESCU Luni dimineaţă, sediul fostei societăţi comerciale ISAMA Sfăntu Gheorghe a fost scena unei noi “înfăţişări” în procesul de separare în trei fabrici început încă din vară. Dacă la Fabrica de scule de filetat (director ing. Balint Gavrilă) clarificările s-au produs în cea mai mare parte, inclusiv prin despărţirea fizică (printr-un gard) de celelalte societăţi, între fabricile de subansamble auto (director ing. Tiberiu Lateş) şi accesorii mecanice (director ing. Eugen Stănuleţ) mai există puncte de ...suspans, motiv pentru care au încercat (şi în cea mai mare parte au reuşit) să medieze domnii Eugen Clinciu, secretar de stat, Gheorghe Preduţ, de la FPS Covasna şi Gheorghe Frăţilă, de la ANP Covasna. Despre unele “disfuncţionalităţi” între cele două fabrici ziarul nostru a mai scris, cele rămase în suspensie având şansa de a fi rezolvate. Concret, Fabrica de subansamble auto a reuşit, potrivit directorului Tiberiu Lateş, să-şi achite toate plăţile curente, dar mai rămân destule datorii din anii trecuţi. Iar acestea nu pot fi lichidate decât prin vânzarea unor active ce nu mai sunt necesare fabricii: căminul de nefamilişti de pe str. Pescarilor, gospodăria anexă, patinoarul, clădirea magazinului de prezentare, dar şi alte spaţii propice unor birouri, depozite, hale de producţie şi pentru care se aşteaptă scrisori de intenţie de la societăţile interesate. De asemenea, se vând şi utilaje (în fiecare marţi) ce prisosesc unităţii. Cazul Fabricii de accesorii mecanice este unul deosebit: există un cumpărător potenţial (este vorba despre firma americană cu care ISAMA avusese relaţii de colaborare dezavuate de unii şi alţii), dar pentru ca ea să devină cu adevărat atractivă trebuie pusă la punct începând cu cosmetizarea ei. Totodată, FAM mai are încă datorii substanţiale la stat. Dacă separarea clădirilor şi halelor a rezultat prin buna înţelegere dintre FSA şi FAM, se aşteaptă realizarea despărţirii conturilor bancare sub aceleaşi auspicii, împărţirea sau despărţirea agentului termic, energiei electrice şi gazului metan având la bază cerinţele reale ale fiecărei părţi. în final, s-a convenit ca 9 februarie să fie data limită de la care fiecare fabrică să devină realmente independentă şi de sine stătătoare. Vom reveni şi noi atunci. Deşi ISAMA nu mai există, problemele au rămas PSDR rămâne la guvernare şi nu cere alte posturi PSDR nu urmăreşte obţinerea unor locuri în plus în Guvern, a declarat, marţi, preşedintele acestui partid, Sergiu Cunescu. “Nu vrem să părem că dorim să preluăm ministerele eliberate de PD”, a spus Cunescu. El a precizat că PSDR are oameni pregătiţi să preia orice departament din Guvern în cazul în care se va reconsidera algoritmul politic. Cunescu a mai spus că niciodată PD nu a cerut PSDR să-şi retragă ministrul din Guvern. El a precizat că prin rămînerea PSDR la guvernare nu se creează “o inamiciţie” cu PD şi nu este pusă în pericol alianța cu acest partid (USD). Emil Constantinescu participă la Forumul Economic Mondial de la Davos Preşedintele Emil Constantinescu va susţine, în cadrul Forumului Economic de la Davos, un discurs privind priorităţile actuale ■ ale României, care va fi urmat de discuţii pe teme de politică fiscală şi financiară, reforme structurale, privatizare, investiţii străine. Forumul de la Davos se va desfăşura în perioada 29 ianuarie - februarie, avînd drept temă “Priorităţile pentru secolul XXI”. Constantinescu va avea, în această perioadă, o întrevedere cu preşedintele Elveţiei, Flavio Cotti, fiind invitat, de asemenea, la o recepţie oferită de preşedintele filipinez, Fidel Ramos. La Forumul Economic Mondial (FEM) şi-au anunţat participarea 12 şefi de stat, reprezentînd România, Brazilia, Kîrgîstan, Elveţia, Chile, Polonia, Argentina, Kazahstan, Panama, Ghana, Bulgaria, Mexic, vice-preşedintele Boliviei, precum şi 16 premieri sau vice-premieri. Printre priorităţile economice care vor fi abordate în cursul discuţiilor se vor număra reducerea şomajului, determinarea mecanismelor ratei de schimb, rolul noilor puteri în cadrul economiei globale, rolul viitor al sistemului european al băncilor centrale, diplomația comercială, capitalul, uman în economia globală modernă etc. Parlamentarii nu au depus moţiune de cenzură în sesiunea extraordinară Biroul Permanent al Camerei Deputaţilor a anunţat, marţi, că nu a fost depusă o moţiune de cenzură la Legea privatizării, pentru care Guvernul şi-a asumat răspunderea în sesiunea parlamentară extraordinară. In consecinţă, Legea privatizării a fost adoptată de cele două Camere ale Parlamentului şi, dacă în termen de 48 de ore nu va fi contestată la Curtea Constituţională, ea poate fi promulgată chiar în această săptămînâ. Sesiunea extraordinară se încheie marţi, urmînd ca Parlamentul să fie convocat în sesiune ordinară începînd cu 2 februarie. Telemobil CEL MAI EXTINS SERVICIU DE TELEFONIE MOBILĂ tel: 067 351138; 018 591030 068 316207 Casa Albă respinge condamnarea de către Papă a embargoului impus Cubei Casa Albă a respins, luni, “în mod respectuos”, condamnarea embargoului american împotriva Havanei făcută de Papa Ioan Paul al II-lea în timpul vizitei sale în Cuba, transmite AFP. Washingtonul afirmă că liderii cubanezi pot să fi pună capăt embargoului, dacă renunţă la ................................ socialism. Papa calificase embargoul ca fiind “nedrept şi, din punct de vedere moral, inacceptabil”. “Embargoul împotriva Cubei oglindeşte legislaţia americană şi această lege beneficiază de un sprijin bipartit foarte solid în Congres şi în rîndurile americanilor. Modalitatea de a alina suferinţele umane, de care Papa a vorbit cu atîta claritate şi emoţie, constă, pentru liderii cubanezi, în a eradica sistemul care-i privează pe cetăţenii Cubei şi de libertate politică, şi de drepturi economice fundamentale. Este motivul pentru care, în mod respectuos, sîntem în dezacord cu Sfîntul Părinte”, a spus purtătorul de cuvînt al preşedintelui Clinton, Michael McCurry. Pe de altă parte, Departamentul american de Stat a indicat că, Statele Unite au în vedere “unele ajustări” ale embargoului în vigoare impus Cubei, pentru a permite Havanei să primească mai multă hrană şi mai multe medicamente. Potrivit unor responsabili ai Departementului de Stat, preşedintele Comisiei pentru Afaceri Externe a Senatului, Jesse Helms, urmează să introducă în curînd un proiect de lege care să permită donaţii particulare şi publice de hrană şi medicamente pentru cubanezi.