Cuvântul Nou, februarie 1998 (Anul 9, nr. 2078-2101)

1998-02-02 / nr. 2078

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA *. A day after Gabriel FLORESCU Filmul purtând titlul de mai sus înfăţişa o imagine apocaliptică consecutivă unui cataclism nuclear. “A day after” tradus în versiune românescă a.D. 1998 ar însemna ziua de după criza guvernamentală ce a răvăşit ţara, ziua când şi unii, şi alţii încep să-şi lingă rănile şi să se pregătească pentru următoarele confruntări ce vor veni cât de curând. Dar la ce ne putem aştepta? în primul rând, la alegeri anticipate ... anticipate de majoritatea analiştilor politici. Este neîndoios că actualul armistiţiu nu va putea dura multă vreme, iar cei ce au rămas să guverneze vor constitui o ţintă atât pentru Opoziţie, cât şi pentru foştii aliaţi din PD. Sigur, bunele intenţii au fost exprimate din toate părţile privind susţinerea unui guvern minoritar căci nimeni nu şi-ar fi putut permite acum să declare altceva şi să-şi taie craca de sub picioare. Poate doar PUNR a rămas mai intransigent punând o condiţie inacceptabilă pentru CDR, respectiv îndepărtarea UDMR din arcul guvernamental. în rest, celelalte formaţiuni şi-au exprimat cereri rezonabile pe moment, însă greu de îndeplinit în timp. S-a afirmat pe ici, pe colo faptul că o guvernare în minoritate nici nu este foarte grea. Probabil că aşa este într-un stat cu o legislaţie bine pusă la punct, unde o lege poate fi amendată, nicidecum schimbată din temelii or făcută una nouă, ca-n cazul României. Dar atâta timp cât o serie de acte normative încă n-au fost elaborate, iar o mulţime de ordonanţe de urgenţă mai aşteaptă să primească “binecuvântarea” Parlamentului, fiecare virgulă va fi negociată de pe alte poziţii şi oricare formaţiune va căuta să scoată maximum de profit din poziţia privilegiată în care se află. Bătăliile din culise vor eroda vrând-nevrând nervii coaliţiei CDR- UDMR, astfel încât consultarea electoratului va deveni absolut necesară. Pronosticul nostru este că data alegerilor anticipate nu va depăşi prima jumătate a anului, fiind greu de crezut că se va putea ajunge la o reconciliere sau formarea unui guvern de uniune naţională. Perioada ce va urma va fi caracterizată, fără discuţie, de o continuă campanie electorală mai mult sau mai puţin mascată, în mod firesc, PNŢCD va încerca să profite de avantajul de imagine pe care şi l-a creat în disputa cu partidul domnului Roman, inclusiv prin folosirea “pârghiilor” ministeriale prin care să influenţeze alegerile. La rândul lor, cei din Opoziţie ar putea să-şi creeze capital politic susţinând unele demersuri legislative cărora le vor da o tentă electorală evidentă, în fine, Partidul Democrat, care nu mai este nici în car, nici în teleguţă, va poza în continuare în cavaler al reformei accelerate şi cu orice preţ, sperând că astfel va şterge “impresia artistică” defavorabilă rămasă după criza guvernamentală. Dar, bineînțeles, surprizele nu vor lipsi nici de-o parte, nici de alta. UNA SPUNE, ALTA FACE MINISTRUL JUSTIŢIEI » Una promite, alta... fumează dl. ministru al Justiţiei. După ce şi-au făcut legi anume care să le dea dreptul să fie mai egali decât egalii, după ce şi-au tras spuza pe turta lor cât au putut de mult, asigurându-şi inclusiv bătrâneţile cu pensii la care muritorii de rând nici nu pot visa, domnii magistraţi S-au gândit să ne mai bage puţin pumnul în gură nouă, gazetarilor, pentru liniştea eternă a celor care ne conduc şi care, nu-i aşa, au consimţit să le dea lor toate drepturile suplimentare de care aţi auzit şi veţi mai auzi. Aşadar, ministrul Justiţiei, Valeriu Stoica, este de acord cu o Ordonanţă privind acordarea despăgubirilor civile cu titlu de daune morale după ce, într-o emisiune televizată, acelaşi ministru a spus că va face tot ce poate pentru a elimina practicile abuzive care-i plimbă prin tribunale pe jurnalişti. Pentru că una zice şi alta face, vom avea, probabil, parte de o extindere timorantă a prevederilor art. 206 din Codul Penal cu privire la calomnie, iar prin art. 8 se va anula roluldreptului la replică. Altfel spus, Justiţia nu măsoară dreptatea cu ochii închişi şi demonstrează că e în stare să fure şi la cântar, apărând drepturile celor care au şi-aşa numai drepturi. Cât despre noi, gazetarii, pentru că nimeni, acolo sus, nu ne iubeşte, vom fi nevoiţi să umplem paginile ziarelor cu laude nemăsurate la adresa puternicilor zilei. V.M. TUDOR Subvenţii pentru agricultorii privaţi Direcţia Generală pentru Agricultură şi Alimentaţie a judeţului a primit recent de la Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei un fond de 103 milioane lei pentru subvenţiile ce se acordă unor categorii de producători agricoli privaţi. După cum ne-a precizat domnul Bagoly Tibor, director general al DGAA, 50 de milioane de lei vor fi utilizate pentru acordarea primelor la care au dreptul ţăranii care au crescut în gospodăriile lor viţei, pe o perioadă de cel puţin 12 luni. Pentru un viţel obţinut de la o vacă la care monta efectuată a fost naturală, prima acordată este de 75000 lei, iar pentru unul obţinut prin însămânţare artificială, de 100000 lei. Plăţile se vor face în intervalul 2-6 februarie a.c. ■ Restul de 53 milioane de lei constituie subvenţii destinate agricultorilor care au cumpărat tractoare, și care se înscriu în prevederile hotărârilor de guvern nr.267/ 1994 și nr.352/1995. ( A. GOLCIU ) 4 IISingura şansă de a ne recapitaliza este crearea unei societăţi mixte” -afirmă doamna Szőcs Maria, preşedinta Cooperativei Meşteşugăreşti "Textila" Covasna. Aurel GOLCIU Deşi anul 1997 nu s-ar putea spune că a fost totul rău în ce priveşte situaţia economicofinanciară a Cooperativei Meşteşugăreşti “Textila” Covasna, unitatea reuşind să-l încheie fără pierderi şi doar cu oarece datorii curente, a căror achitare nu constituie o problemă, totuşi, după cum ne spunea doamna preşedintă Szocs Maria, aceasta continuă să se confrunte, cu majoritatea agenţilor economici, cu o criză cronică de lichidităţi. O bună parte din producţia de stofe de lână şi pături se desface pe bază de troc, adică schimb de marfă cu beneficiarii şi furnizorii de materie primă. Bunăoară, crescătorii de ovine din zonă, care livrează lână, primesc, prin magazinul de prezentare şi desfacere, contravaloarea acesteia în produsele cooperativei sau ale altor agenţi economici cu care are relaţii. La sfârşitul lunii ianuarie, la “Textila” Covasna urma să intre în funcţiune o linie nouă de sărăcit şi filat lâna provenită din gospodăriile populaţiei, care acoperă 20-30 la sută din necesarul de materie primă. O altă investiţie, construcţia halei în care urmează să fie montat un utilaj de finisat ce va asigura îmbunătăţirea substanţială a calităţii stofelor şi deci posibilităţi sporite de desfacere, inclusiiv de intrare directă pe piaţa externă, stagnează însă din lipsă de fonduri. “La nivelul actual al dobânzii pieţei nu ne putem permite să contractăm credite de la bancă, aşa că de vreo doi ani încercăm să vindem clădirea fostei cantine, pentru a face rost de banii necesari în scopul finalizării halei respective. Nu demult Circumscripţia financiară Covasna şi-a manifestat intenţia de a o cumpăra.” Oricum, aşa cum remarca interlocutoarea, singura Şansă a cooperativei “Textila” Covasna de a se recapitaliza, în scopul asigurării resurselor necesare pentru continuarea procesului de retehnologizare - ţară de care nu poate fi concepută obţinerea unor produse de calitate superioară, competitive, deci care să facă faţă concurenţei acerbe de pe piaţa de textile - este atragerea de capital românesc sau străin, prin găsirea unui partener interesat în crearea unei societăţi mixte. Aceasta deoarece fiind vorba de o unitate a cooperaţiei meşteşugăreşti, forma de proprietate este demult cea privată de grup, iar pe de altă parte, membrii cooperatori nu au resurse pentru a contribui la mărirea părţilor de capital social pe care le dețin, prin depunerea unor sume, cât de cât, importante. Dumitru MANOLĂCHESCU “îmi aduc aminte de ea şi tot nu-mi vine să cred că nu mai e. Parcă o văd şi-acum stând în pragul casei, aşezată pe scaunul ei vechi, vopsit în verde închis. Nu vreau nici acum să Cred că a plecat. A fost o femeie bună şi înţelegătoare. Eu am cunoscut-o prea târziu, atunci când era aproape imobilizată şi abia mai putea merge. A avut grijă de mine, mi-a dat să mănânc, la ea mâncarea era întotdeauna mai bună. Dacă îmi murdăream hainele, ea le spăla şi le punea lângă sobă să se usuce. Ştia că dacă mă duceam cu ele murdare acasă, bunica m-ar fi certat. întotdeauna a fost mai bună decât bunica. Aveam voie să fac orice în casa ei, lucruri care acasă îmi erau interzise. A fost întotdeauna o femeie muncitoare. A crescut patru copii, pe care i-a iubit, i-a învăţat şi a fost mândră de ei. Credea în Dumnezeu. Ne spunea mereu poveşti frumoase, verişorilor mei şi mie. Nici acum nu ştiu dacă le citea de undeva sau le inventa, dar mereu avea pentru noi o poveste nouă şi frumoasă. Nu ştiu de ce, dar mereu am avut sentimentul că la mine ţinea mai mult decât la ceilalţi. Când am mai crescut şi-a pus toate speranţele în miine. Numai în vacanţe mă puteam duce la ţară, iar primul lucrupe care îl făceam era să merg s-o văd. îi plăcea să stea de vorbă cu mine şi să-i povestesc noutăţile. Mă privea şi citea în ochii mei toate secretele pe care le aveam. După ce am împlinit 11 ani am devenit mai rece şi mai distantă cu ea. Parcă uitasem tot ce a făcut ea pentru mine. Mergeam s-o văd tot mai rar şi stăteam puţin cu ea. Mereu îmi spunea că cea mai mare dorinţă a ei era ca eu să fiu prima care aprinde o lumânare pentru ea. Dar n-a fost să fie. Era o dimineaţă rece de iarnă. Eram cu toţii acasă când a sunat telefonul. Mama a ridicat receptorul şi de la celălalt capăt al firului cineva i-a şoptit ceva la ureche. Atunci, o lacrimă i-a alunecat pe faţă şi mi-am dat seama că cineva murise.Ştiam cine, dar n-am vrut să cred. Când a închis, mama mi-a confirmat cea mai mare temere pe care o aveam. în dimineaţa următoare am plecat cu trenul acasă. (Continuare în pagina a 2-a) ■ începând de ieri se distribuiie reformă pe pâine! •medicamentele s-au scumpit cu 11 la sută •apa potabilă și canalizarea s-au scumpit cu 9 la sută •transportul CFR pentru călători s-a scumpit cu 12,7 la sută Emil Constantinescu este "scârbit” de evoluţia crizei politice din România Preşedintele Emil Constantinescu a declarat, duminica, pentru PRO TV, că este “scîrbit ’ de modul în care evoluează criza politică generată de conflictul dintre PNŢCD şi PD şi îngrijorat de consecinţele acestei situaţii. “Sun complet scîrbit de această situaţie şi de moul în care aceste dispute politice din România afectează interesele ţării”, a afirmat Constanntinescu. PD a renunţat să mai participe la runda de negocieri de sîmbătă, privind noul protocol de susţinere a Guvernului, invocînd declaraţiile preşedintelui OECD, Wim Van Velzen, aflat în vizită în România la invitaţia PNŢCD. Wim Van Velzen şi-a exprimat sprijinul faţă de Victor Ciorbea, apreciind că actuala criză politică nu a fost generată de premierul român, ci de anumite disensiuni din PD. Şeful statului român a participat, în perioada 29 ianuarie-1 februarie, la Forumul Economic Mondial de la Davos. “Aici se fac lucruri serioase. Noi discutăm lucruri serioase care privesc viitorul economiei ţării şi din ţară aud nefericite ecouri”, a spus Constantinescu. Preşedintele României i-a avertizat pe cei implicaţi în perpetuarea crizei politice din România că vor fi direct răspunzători pentru (Continuare în pagina a 2-a) Noul Consiliu de administraţie al SC Textila Oltul SA Slardu Gheorghe în şedinţa sa de sâmbătă, 31 ianuarie, Adunarea Generală a Acţionarilor de la SC Textila '’'Oltul” SA Sfântu Gheorghe a ales un nou Consiliu de administraţie format din: Mona Dobre, preşedintele Consiliului de administraţie şi director general al societăţii, Debreczeni Janos (economist la SC Prodivertis SRL Sfântu Gheorghe), Gh. Preduţ (directorul Direcţiei Teritoriale Covasna a FPS), A. Vişan (expert SIF Moldova), şi Fulup Ladislau (şef secţie SC Textila “Oltul” SA). Ordinea celor nominalizaţi este în funcţie de numărul de voturi obţinute în şedinţa AGA. De asemenea a fost aleasă noua comisie de cenzori în următoarea alcătuire: A. Bojin, Torok Zsuzsanna şi E. Vascaru. Vom reveni cu amănunte. (D.M.) Anul IX Nr. 2078 Luni 2 februarie 1998 4 pagini 500 lei PSR este de acord să participe la guvernare Preşedintele Alternativei României, Varujan Vosganian, a declarat că acest partid este dispus să participe la guvernare. Vosganian a spus, duminică, după şedinţa Comitetului Director al Alternativei României, că “a luat act” de declaraţia făcută joi, de Emil Constantinescu, . .#,-----împotrivit căreia Alternativa urmează să fie invitată la guvernare, dar pînă acum nu există o invitaţie oficială de la Palatul Victoria. Prim-vicepreşedintele PAR, Adrian Iorgulescu, a afirmat că Alternativa României nu doreşte să fie un “înlocuitor" la guvernare într-un surogat de guvern, pînă cînd Partidul Democrat se va întoarce în Executiv. Varujan Vosganian a susţinut că, oricum, PAR consideră că PD nu va renunţa să participe la guvernare şi, dacă nu ar fi aşa, ar trebui ca partidele să se pregătească de alegeri anticipate. Preşedintele PAR a precizat că, dacă Alternativa va fi chemată la guvernare, miniştrii săi nu vor fi şi membri ai Parlamentului. Traian Băsescu afirmă: Miniştrii PD vor demisiona în scris, pentru “a-i face plăcere” lui Motor Ciorbea Ministrul Transporturilor Traian Băsescu, a anunţat, sîmbătă, că miniştrii PD vor depune duminică “o hîrtie” prin care vor anunţa oficial că demisionează, pentru a-i face “plăcere” lui Victor Ciorbea. Băsescu a susţinut că miniştrii nu au contracte de muncă şi nu se supun codului muncii, ci unui “contract politic”. El a afirmat că cererea ca miniştrii PD săşi depună demisia în scris “accentuează mentalitatea birocratică” a Guvernului Ciorbea Telemobil CEL MAI EXTINS SERVICIU DE TELEFONIE MOBILĂ tel: 067 351138; 018 591030 068 316207 Trei agenţi ruşi sunt acuzaţi de spionaj în favoarea Israelului Trei agenţi ai serviciilor de informaţii ruse au compărut în faţa unui tribunal din Moscova sub acuzaţia de a fi desfăşurat acţiuni de spionaj în favoarea Israelului, a anunţat, în ediţia sa de duminică, ziarul israelian Haaretz, citat de AFP. Cei trei, angajaţi ai diviziei de studii spaţiale ai armatei, sunt acuzaţi de a fi remis unui agent israelian fotografii ale Siriei, Irakului şi altor state arabe, realizate de sateliţii ruseşti. Potrivit “Haaretz”, agentul israelian, Reuven Dinei, deţine oficial funcţia de secretar doi al ambasadei israeliene de la Moscova, dar în realitate era angajat al serviciului israelian de spionaj Mossad. Dinei a fost prins de serviciul de contraspionaj rus în flagrant delict, în decembrie 1995, în timp ce primea, într-o staţie din metroul moscovit, de la unul din cei trei acuzaţi, fotografiile luate de sateliţii militari ruseşti, adaugă cotidianul. în aceeaşi zi israelianul a fost reţinut şi interogat, după care, două săptămîni mai tîrziu, a fost expulzat din Rusia. :T:J.Haaretz, ofiţerul ŢŢŢŢŢI.. (..............) rus a fost acuzat de trădare şi spionaj cu circumstanţe agravante. Ceilalţi doi agenţi ruşi au fost acuzaţi de complicitate pentru că l-au ajutat pe acesta să procure fotografiile. Cotidianul a mai informat că Dinei se află în prezent în închisoare, la dispoziţia Consiliului care se ocupă de supervizarea relaţiilor dintre Israel şi evreii, proveniţi din fosta Uniune Sovietică. serviciului de IVI 17111FN A XTI^ informaţii al IVI Ii I110 IA LO Si Potrivit