Cuvântul Nou, mai 1998 (Anul 9, nr. 2152-2176)

1998-05-01 / nr. 2152

Pagina 2 Săptămâna politică NORI DE FUM DE ŢIGARĂ... Nori de fum de ţigări străine toxice ne învăluie de vreo două săptămâni încoace, de-o s-ajungem tabachi şi canceroşi cu toţii. Dacă nu m-aş fi lăsat de fumat înainte de ’ 89 (ca să am prilejul să fiu şi eu acum o victimă a regimului Ceauşescu, v-aţi prins...), cu siguranţă maş fi lăsat acum. De două săptămâni nimeni nu se mai ocupă decât de ţigări, avioane, Otopeni, contrabandă, Truţulescu, Popescu, casete video, Arad, Anghel, Suciu, ziarişti, anchete, preşedinte, comisii, audieri, generali care pun botul, comandorul Suciu, Interpol, graniţa de vest, ţigări, ţigări, ţigări... Ţigările astea au ajuns să ne intoxice, să ne îmbolnăvească. La TV, la Radio, în presă numai despre ţigări, contrabandă şi Truţulescu se vorbeşte, ai impresia că, aşa cum îl ascultam pe vremuri peste tot pe iubitul conducător, şi dacă pui fierul de călcat în priză tot despre Truţulescu va vorbi şi el... Vă doresc să nu vă îmbolnăviţi de tabagism şi nici să nu faceţi cancer la plămâni din cauza acestor nori de fum de ţigări atât de groşi, încât încet-încet nu vom mai vedea pe nimeni şi nimic în faţa ochilor. Eu atât vă mai spun despre afacerea Țigareta - Otopeni. Costin Georgescu a declarat Comisiei SRI. Serviciul Român de Informaţii cunoaşte expeditorul şi beneficiarul ţigărilor de contrabandă Directorul SRI, Costin Georgescu, a declarat, joi, după audierea la Comisia de Apărare, că nu a avut cunoştinţă de transportul de ţigări din data de 23 martie pentru că, dacă ar fi ştiut, l-ar fi “prins”. El a susţinut că l-a informat pe fostul director SPP, Nicu Anghel, asupra activităţii lui Truţulescu, fapt care a dus la suspendarea acestuia de către directorul SPR Surse din comisie arată că, potrivit lui Georgescu, preşedintele Emil Constantinescu a fost informat, la întoarcerea din Turcia, despre această acţiune, iar pe 20 aprilie, au fost infonnaţi şefii mai multor instituţii implicate în rezolvarea acestui caz. Senatorul PDSR Radu Timofte a declarat că SRI încearcă, în prezent, deconspirarea unei reţele mai mari de trafic de ţigări şiaceastă instituţie ştie cine este expeditorul şi beneficiarul transportului de ţigări din 16-17 aprilie. Timofte a mai spus că Georgescu exclude implicarea oamenilor politici în această afacere. Senatorul PDSR a refuzat să răspundă la întrebarea dacă SRI a filmat întreaga operaţiune şi dacă acest serviciu ştie cine sunt persoanele care au participat la descărcarea avionului. Radu Timofte a cerut reaudierea lui Nicu Anghel, pentru a lămuri situaţia armamentului lui Truţulescu, a concediului acordat acestuia, precum şi condiţiile în care s-a desfăşurat căutarea lui Truţulescu, folosindu-se o fotografie foarte veche. El a declarat, de asemenea, că doreşte audierea de către membrii comisiei a generalului Nicolae Berechet, şeful Inspectoratului General al Poliţiei, judecată, a colonelului Truţulescu. SPP va sesiza Parchetul Militar pentru comiterea infracţiunii de dezertare a colonelului Truţulescu. Colonelul Truţulescu a fost în contact cu autorităţile, ultima oară, vinerea trecută, cînd a discutat cu procurorul militar Artur Dumitrescu. Truţulescu fusese convocat pentru audieri în privinţa contrabandei cu ţigări. El a cerut o amînare a audierii sale întrucît nu-şi găsise încă un avocat. Tot vineri, Truţulescu a obţinut un concediu de odihnă de şapte zile de la şeful de atunci al SPP, Nicu Anghel. Ulterior, Truţulescu a dispărut şi Parchetul a emis, luni, mandat de arestare pe numele său. Şi SPP l-a rechemat, luni, din concediu pe Truţulescu. Potrivit regulamentelor militare, un ofiţer este declarat dezertor la 72 de ore de la data la care trebuia să se prezinte la unitate. Comisia de anchetă instituită de SPP a întocmit, joi, documentele privind încadrarea colonelului Gheorghe Truțulescu ca dezertor, a declarat colonelul Sava Postolache, care asigură conducerea interimară a SPP. Conducerea SPP a emis ordin de judecare în lipsă, la Consiliul intern de SPP l-a declarat dezertor pe colonelul Gheorghe Truțulescu f.mm LA ŞUETĂ CU POUL THOMSEN Poul Thomsen ăsta pare a fi om cumsecade, dornic şi el să stea la o şuetă cu gargaristul şef de pe la noi şi cu miniştrii care făuresc economia de piaţă “made in Romania”. Aşa că, timp de vreo 4-5 zile, negociatorul şef al F.M.I. a vorbit cu toţi cei care au avut ceva de spus, faurindu-şi o idee despre cum merge la noi reforma şi privatizarea şi minunându-se cum se poate ca, atunci când leafa medie pe economie este de abia 900.000 de lei, salariul mediu al lucrătorilor de la Renel (regie autonomă a statului român) este de 3.000.000 de lei pe lună, cu şanse de a ajunge la 3.500.000 în acest an! Domnul Thomsen a stat de vorbă, a analizat, a negociat, după care ne-a zis “paşi paşi” şi a plecat ca tot omul acasă la el, în garsoniera lui din New York, promiţând, totuşi, că va mai veni pe la noi prin iunie, când se speră că vom avea şi noi un buget aprobat în Parlament. Abia atunci, deci după ce va vedea în ce formă va fi aprobat bugetul pe acest an, va putea hotărî dl. Thomsen dacă ne va da ori nu niște bani de la FMI, deci dacă va semna sau nu un acord cu Guvernul roman. Dumitru MANOLACHESCU CUVÂNTUL NOU Deficitul balanţei comerciale externe a fost, în luna februarie, de 127,6 milioane dolari Deficitul balanţei comerciale externe a fost, în luna februarie, de 127,6 milioane dolari, preţuri FOB/CIF, faţă de 141,2 milioane dolari în luna anterioară, informează comisia Naţională pentru Statistică (CNS). Exporturile de mărfuri s-au cifrat la 655,1 milioane dolari, valoare mai mare cu 11,9% faţă de luna precedentă şi cu 1,9% faţă de luna corespunzătoare anului anterior. în primele două luni ale anului valoarea exporturilor a fost de 1240 milioane dolari, aproximativ egală cu cea realizată în acelaşi interval din 1997 (- 0,8%) în contextul creşterilor la mijloacele de transport ( 82,4%), produse metalurgice ( 36,1%), produse ale industriei uşoare ( 5,7%), agroalimentare (16,9%), care au compensat scăderea exporturilor la produse minerale (- 40%), produse chimice (- 42,6%), maşini, aparate şi echipamente electrice (- 29,1%). Exporturile către statele UE au crescut cu 2,3% pe primele două luni, faţă de perioada corespunzătoare din anul precedent, ponderea acestora, în total ajungînd la 62,1%. Creşterea s-a datorat numai parţial partenerilor consacraţi în decursul timpului, iar dintre aceştia, plusuri s-au realizat doar în relaţiile cu Italia. Exporturile către ţările din Europa Centrală şi de Est au crescut cu 23,2%, în deosebi pe seama intensificării schimburilor în cadrul CEFTA. Scăderi au fost consemnate la exporturile către statele în curs de dezvoltare, SUA şi Japonia. Valoarea importurilor în februarie 1998 a fost de 782,7 milioane dolari, în creştere cu 7,1 % faţă de luna precedentă şi cu 4,1 % faţă de luna februarie din 1997, în primele două luni importurile au fost de 1.513,9 miloane dolari şi cu 4,8% mai puţin decît în perioada similară din 1997, în profil geografic, au crescut semnificativ importurile provenite din ţările dezvoltate ( 7,1%) care sunt preponderente, precum şi cele din ţările membre CEFTA ( 84,3%), scăzînd în schimb importurile din ţările în curs de dezvoltare (- 35,2%) şi îndeosebi din cadrul OPEC (- 72,3%). SNCFR la bugetul în topul marilor datornici sociale de stat Societatea Naţională a Căilor Ferate Române avea, la data de 30 aprilie, cele mai mari datorii la bugetul asigurărilor sociale de stat, respectiv peste 1500 de miliarde de lei, informează Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale, în topul marilor datornici se mai află, în ordine, SIDEX Galaţi - cu o datorie de aproape 1000 de miliarde de lei, Regia Autonomă a Huilei Petroşani - cu peste 950 de miliarde de lei, Compania Naţională a Lignitului Oltenia - cu peste 410 miliarde de lei, SC Roman SA Braşov - cu peste 282 de miliarde de lei, Tractorul SA Braşov - cu peste 250 de miliarde de lei, Siderurgica Hunedoara - cu aproape 245 de miliarde de lei, şi Regia Autonomă a Cuprului Deva - cu peste 112 miliarde de lei. Aceste sume reprezintă debitele curente şi majorările de întîrziere. La aceeaşi dată, Ministerul Muncii reuşise să recupereze, de la începutul anului, aproape 165 de miliarde de lei de la datornicii la bugetul asigurărilor sociale. Ministerul mai are de recuperat peste 3500 de miliarde de lei, sumă pusă în executare silită. Debitul total la bugetul asigurărilor sociale de stat era de peste 4000 de miliarde de lei. Fostul şef al SPP, Nicu Anghel, a fost audiat in afacerea ţigărilor de la Otopeni Nicu Anghel, recent demisionat din funcţia de şef al SPP, a fost audiat, joi, timp de trei ore, de către procurorii militari, în legătură cu introducerea în ţară, la 16 aprilie, a unui transport de ţigări de contrabandă care a fost aşteptat de colonelul SPP Gheorghe Truţulescu. După audiere, Anghel a evitat să stea de vorbă cu reprezentanţii mass-media. în schimb, procurorul general Sorin Moisescu a afirmat că magistraţii militari îl vor audia, săptămîna viitoare, pe generalul Ion Dohotaru, recent demisionat din funcţia de şef al Direcţiei de Protecţie şi Siguranţă Militară. Procurorul general al Parchetului Curţii Supreme de Justiţie, a mai afirmat că mandatul de arestare emis, în lipsă, la 27 aprilie a.c., pe numele lui Gheorghe Truţulescu, va fi prelungit cu 25 de zile, de către procurorii Parchetului Curţii Militare de Apel. Audierile în dosarul privind introducerea în ţară a celor 3.000 de baxuri de ţigări de contrabandă, prin Aeroportul Militar Otopeni, vor continua săptămîna viitoare, a adăugat Moisescu. Scandalul Otopeni - de la misiune specială la contrabandă Incoerenţa şi inadvertenţele tuturor relatărilor oficiale ale scandalului “Ţigareta Otopeni” dovedesc, potrivit unor analişti în materie militară, că acţiunea a debutat ca o operaţiune specială, dar a degenerat într-o afacere de contrabandă. Prima parte a operaţiunii, desfăşurată nestingherit pe Otopeni, urmează traseul tipic al unei misiuni speciale. Toţi actorii ştiu perfect ce au de făcut, terenul - un aeroport militar, nota bene! - este minuţios pregătit, nici un element imprevizibil nu tulbură cursivitatea acţiunii şi, după ce marfa e încărcată, se pleacă aşa cum s-a intrat, fără probleme. De la momentul intervenţiei din Mogoşoaia, devenită publică nu prin transparenţa “organelor”, ci printr-un denunţ anonim făcut în presă, operaţiunea devine un act de contrabandă şi este prezentată ca atare de majoritatea instituţiilor statului. Unde şi de ce s-a produs hiatusul? Potrivit analiştilor militari, sunt două cauze care au dat o altă turnură operaţiunii speciale de pe Otopeni: proasta calitate a oamenilor, în special a celor de la SPP şi intervenţia SRI, care a deturnat, pe fondul unei mai vechi răfuieli, finalitatea iniţială a acţiunii. Cu alte cuvinte, cei implicaţi au fost “daţi în gît” şi aceasta exclusiv de SRL Serviciul de informaţii a ridicat astfel scutul sub care SPP acţiona în ultima vreme, datorită apropierii de Preşedinte, ca o .....--------------------------------------- superunitate, de pe poziţii de forţă în raport cu Amata şi SRL Nicu Anghel, directorul - miercuri - al SPP, a reuşit să-şi contruiască o poziţie solidă pentru că şi-a angajat oameni pe baza unor vechi relaţii, oameni verificaţi de el şi implicaţi în afaceri care ridică multe semne de întrebare. Potrivit unor surse credibile din sursa serviciilor secrete, “oamenii lui Nicu Anghel”, angajaţi ai SPP, sunt: - Truţulescu Gheorghe, coleg de bancă la Şcoala Militară din Sibiu cu Nicu Anghel. Deşi implicat în afaceri ilegale, este adus în SPP în 1997 şi numit în funcţia de locţiitor al comandantului Formaţiunii de Intervenţie. Autor al unor gafe care sau soldat cu rănirea prin împuşcare a unor ofiţeri DIM, în acelaşi an, 1997, este sancţionat de colonelul Sava Postolache (actual director interimar), şef FIAT, cu avertisment şi zile de arest. Locotenent colonel Dan Saulea. Este adus în SPP de Dumitru Iliescu, la scurt timp începe să desfăşoare activităţi ilegale de comerţ cu cetăţeni ucraineni şi moldoveni, care se ocupau de comercializarea materialelor strategice, şi în special cu un anume Vitali Usturoi, patronul firmei “Valeologia”. Afacerea avea să iasă la iveală în 1994, cînd generalul Arădăvoaicei a permis cazarea lui Vitali Usturoi în Palatul Snagov. Cu acel prilej, în unna unei acţiuni a UM 0215, locotenentul Cumpănaşu, şeful obiectivului Snagov, a fost prins în flagrant împreună cu un sportiv de la Clubul Steaua în timp ce încerca să facă o tranzacţie cu materiale radioactive. Descoperind că locotenent-colonel Dan Saulea este implicat în operaţiunea Snagov, Dumitru Iliescu îi cere acestuia să părăsească SPP. în anul 1995, ofiţerul ajunge în MI. în 1997, pe baza prieteniei sale cu Nicu Anghel, Saulea revine la SPP şi este numit inspector în cadrul Corpului de Control al SPP. în acest timp, el îşi continuă activităţile ilegale, cunoscute şi de Nicu Anghel, tot în colaborare cu Vitali Usturoi. Dan Saulea este cunoscut ca fiind mason - face parte din Organizaţia Steaua Dunării, cu sediul la Galaţi. Pe această linie, el are obligaţia de a identifica elementele antimasonice din rîndul comunităţii evreieşti din Galaţi şi Bucureşti. în final, Nicu Anghel îl schimbă din funcţie pe Saulea, numindu-l ofiţer responsabil cu pregătirea sportivă din cadrul SPP. Locotenent colonel Gheorghe Dinu. Fost şef al UM Cercetare Tîrgovişte, a fost trecut în rezervă în 1992 pentru indisciplină. în 1993, el este recuperat de Dumitru Iliescu. Implicat în afaceri cu cetăţeni români şi străini cunoscuţi în lumea interlopă. Deşi sesizat despre acest lucru, Nicu Anghel nu a luat nici o măsură împotriva lui. Colonel Tătar Vasile, fost şef al Gărzii Patriotice Maramureş, implicat în evenimentele din decembrie 1989. Trecut în rezervă de MApN în 1995 pentru că desfăşura activităţi politice, ca simpatizant CDR, este încadrat de Nicu Anghel în SPP. în noiembrie 1997 este rechemat în MApN. Locotenent colonel Vasile Cheverdici. în 1997 este adus în SPP de cuplul Nicu Anghel-Dumitru Romeo ,şi numit şef al Centrului de pregătire Popeşti-Leordeni. Este implicat în afaceri cu firme de construcţii. Maior Dumitru Romeo. Pînă în 1989 subofiţer la Direcţia V, în 1990 se transferă la Contraspionajul militar, fiind angrenat în misiuni de supraveghere a unor generali şi a altor cadre cu funcţii de conducere. Avea sarcini de control informativ pe lîngă cadrele din conducerea Armatei şi din cadrul Direcţiei V. în ianuarie 1997, pe baza prieteniei cu Nicu Anghel, este angajat în SPP, realizînd acoperirea contrainformativă. Omul de taină al lui Nicu Anghel, Dumitru Romeo cunoaşte toate activităţile ilegale desfăşurate de SPP. A avut un rol hotărîtor în recrutarea din 1997 a noilor cadre SPP din rîndul civililor şi al revoluţionarilor. SPP a fost implicat, şi înainte de 1996, în numeroase scandaluri care s-au soldat cu demiteri, mutări disciplinare, anchete îngropate la Comisiile parlamentare sau organele abilitate să le rezolve: scandalul privind achiziţionarea unei costisitoare tipografii, prin demersul personal al directorului de atunci, Dumitru Iliescu; scandalul “Frumuşanu-Crăiniceanu”, nesoluţionat nici acum; scandalul traficului cu uraniu, autoturisme şi armament; cazul Patapievici, etc.. La realizarea ştirilor interne şi externe s-au folosit surse ale Agenţiei de presă MEDIAFAX Anul IX Nr. 2152 Culmea absurdului Lupul Postolache - paznic la oile Preşedinţiei! Constatând, în sfârşit, că Serviciul de Pază şi Protecţie - un fel de gardă de corp a demnitarilor - a călcat pe prea multe becuri, stingând, astfel, lumina în Palat, preşedintele Constantinescu a îndrăznit să accepte demisia directorului SPP, Nicu Anghel. Preşedintele a numit în locul lui pe locţiitorul lui Truţulescu (omul dat în urmărire generală, mondială şi cosmică!), un oarecare Sava Postolache. Aflând de această numire, presa s-a ocupat că tot n-are altceva de făcut decât să îndrume paşii preşedintelui de biografia respectivului. Şi iată ce-a aflat: Sava Postolache a fost “omul de casă şi de partid” al lui Ion Iliescu, având la activ şi oarece încălcări ale legii, ca tot omul cu firmă dar fără drept să aibă firmă! Şi mai aiuritor: ce credeţi că făcea Postolache prin 1996? Lipea afişe cu portretul lui Ion Iliescu şi le rupea pe cele înfaţişându-l pe dom profesor candidat la preşedinţie Emil Constantinescu! Bună treabă, culme a absurdului şi democraţiei de tranziţie! Să-l pui pe lup paznic la propriile ei! Se pare, însă, că preşedintele n-a prea avut de ales, întrucât acest Serviciu de protecţie şi pază este compus din oameni unu şi unu, profesionişti sadea, dar şi foarte buni oameni de afaceri, care s-au mânjit cu de toate pe mânuţe, până la cot, după decembrie ’89. Cine l-o fi sfătuind aşa de bine pe preşedinte?! Mituş ENĂCHESCU Adrian Năstase, liderul grupului parlamentar PDSR din Camera Deputaţilor, protestează faţă de convocarea celor 12 deputaţi PRM la Parchetul de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie Prim-vicepreşedintele PDSR, deputatul Adrian Năstase, îşi exprimă nemulţumirea faţă de citarea de către Parchetul de pe lîngă Curtea Supremă de Justiţie a 12 deputaţi ai Partidului România Mare pentru a fi audiaţi “în calitate de făptuitori”. Aşa cum se precizează în comunicat, convocarea deputaţilor PRM a fost făcută în cadrul cercetării penale declanşate ca urmare a faptului că aceştia au semnat un memorandum adresat unor organisme internaţionale. Adrian Năstase declară că, potrivit prevederilor Constituţiei şi ale Regulamentului Camerei Deputaţilor, parlamentariisunt protejaţi în exercitarea mandatului lor de un statut special, care le permite să-şi exprime liber şi necondiţionat opiniile politice, “pentru care nu pot fi traşi la răspundere juridică”. Parlamentarii PRM au trimis mai multor organisme internaţionale un memorandum intitulat “România este condusă de structuri de tip mafiot”, în care acuză Preşedinţia şi alte instituţii ale statului de implicare în afaceri de tip mafiot. Vadim Tudor şi cei 14 parlamentari PRM au fost daţi în judecată, luni, de consilierii prezidenţiali Zoe Petre şi Dorin Marian. Convocaţi, luni, la Parchet, parlamentarii PRM au refuzat să se prezinte. Ziuganov afirmă că noul guvern rus “poartă urmele JME_______________1____■ #1_____1_____■ .11 . Preşedintele Partidului Comunist rus, Ghenadi Ziuganov, a declarat, joi, că noul guvern format de premierul Serghei Kirienko poartă amprenta “dinţilor lui Anatoli Ciubais”, fostul vicepremier de orientare reformatoare, transmite AFP. “Noul guvern reprezintă a treia ediţie a guvernului Egor Gaidar, cu urmele dinţilor lui Ciubais”, a spus Ziuganov, la o conferinţă de presă. Liderul comunist consideră că nu este nimic de aşteptat de la noul executiv. “Linia este aceeaşi, itinerarul este identic, capetele sunt aceleaşi. Situaţia va continua să se agraveze. Boris Nemţov nu numai că va fi vicepremier, dar, în absenţa lui Kirienko, va prelua şi prerogativele primului ministru”, a explicat Ziuganov. Boris Nemţov şi Anatoli Ciubais erau principalii reformatori ai guvernului Victor Cernomîrdin, oferit detalii. Liderul comunist a dat asigurări că nu vor exista sciziuni în cadrul Partidului Comunist în urma învestiturii protejatului lui Boris Elţîn. Kirienko a fost confirmat în funcţia de premier la al treilea vot, beneficiind şi de sprijinul unor deputaţi comunişti din Duma de Stat. “Nu au fost şi nu vor fi vînători de vrăjitoare”, a mai spus Ziuganov, afirmînd că există destule modalităţi de recompensare şi pedepsire în cadrul formaţiunii sale politice. El a făcut aluzie la şapte deputaţi comunişti care s-au pronunţat împotriva votului public, în 24 aprilie, la a doua dezbatere a candidaturii lui Kirienko. Ghenadi Ziuganov a anunţat o modificare a strategiei Partidului Comunist cu ocazia festivităţilor prilejuite de ziua de 1 Mai, dar in a Senatul ceh a aprobat aderarea ţării la NATO cu o majoritate de voturi Senatorii cehi s-au pronunţat, joi, în favoarea aderării Cehiei la Alianţa Nord-Atlantică, relatează AFP. Un număr de 64 din totalul de 81 de membri ai Senatului au votat pentru integrarea ţării lor în structurile alianţei militare occidentale. Reprezentanţii comuniştilor şi un deputat social-democrat din Camera superioară a Parlamentului de la Praga s-au opus integrării în NATO. Camera Deputaţilor din Cehia a aprobat aderarea ţării la NATO pe 15 aprilie cu o majoritate de 154 de voturi din totalul de 200 de membri.