Cuvântul Nou, iunie 1998 (Anul 9, nr. 2177-2202)

1998-06-01 / nr. 2177

* RADU VASILE - ATACAT UE Ţărănişti » » Atacurile la premierul Radu Vasile nu vin doar din partea Opoziţiei, ci mai ales de la colegii săi de partid, care îl acuză de trădare. Trădare, stimabililor?! Să fim serioşi! Cine pe cine trădează? Nu cumva e vorba mai degrabă de “trădarea” intereselor PNŢCD în favoarea celor naţionale? Dar asta este o trădare la care visăm de 8 ani încoace şi pentru care premierul trebuie felicitat, nu acuzat! Opriş, Ciumara şi Ionescu Galbeni - iată “tripleta” de fundamentalişti a PNŢCD care unelteşte împotriva premierului. Dumnealor nu sunt atât duşmanii lui Radu Vasile, cât prietenii lui Victor Ciorbea. Cu alte cuvinte, cei trei - şi, cu siguranţă, destui alţii din partid - nu suportă ca guvernul Vasile să reuşească ce nu a reuşit Ciorbea! Mai bine să moară acest guvern decât să arate că celălalt a fost incompetent! înţelegeţi, oameni buni, câtă îmbâcseală, cât orgoliu prostesc şi nemăsurat, câtă lipsă de realism există în mintea acestor oameni? De aici vine şi reacţia extrem de violentă a celor trei căzuţi în anonimat faţă de decizia de schimbare a consiliilor de administraţie la regiile autonome, de aici presiunile pennanente ale conducerii PNŢCD (Ion Diaconescu este incapabil să se opună lui Opriş şi Ciumara) asupra premierului, de aici acuzaţiile de trădare la adresa lui Radu Vasile. Culmea e că tot ei, fundamentaliştii, cei care se opun măsurilor concrete de reformă, acuză guvernul că nu face reformă! Ce să mai înţelegi din acţiunile intempestive ale acestor lideri ţărănişti?! V.M. TUDOR COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Cui i-e frică de votul Gabriel FLORESCU Periodic, parcă pentru a demonstra cu câtă lentoare evoluează viaţa politică românească spre normalitate, chestiunea votului universal este pusă pe tapet fie de mass-media, fie chiar de unii politicieni. Şi tot de atâtea ori ea este înmormântată sau amânată, ceea ce adesea înseamnă totuna. Acum parlamentarii dezbat iarăşi eventualele modificări la Legea electorală, iar unele formaţiuni politice în căutare de popularitate s-au pronunţat în favoarea votului uninominal! Dar până în momentul votului legii mai au suficient timp să se răzgândească... Motivele pentru care o parte a partidelor sunt pentru votul uninominal, iar altele împotrivă diferă în funcție de speranțele electorale. Este evident că o parte a celor reprezentaţi azi în Parlament au şanse minime de a trece un prag electoral de 5% şi atunci speră ca prin intermediul votului uninominal să acceadă cel puţin prin reprezentanţi “independenţi” în forul legislativ suprem. Este mai simplu să-ţi propulsezi câte un om din judeţele unde ai o bază electorală solidă, dar care nu îţi ajunge să accezi în Parlament, decât să tremuri pentru 5% pe ţară. Favorabile votului uninominal sunt şi acele partiduleţe crescute în jurul câte unei personalităţi cu multă trecere printre cetăţenii cu drept de vot şi care, asemenea celor de mai sus, nu au o reprezentativitate naţională. Şi mai este cineva în favoarea unui astfel de sistem electoral: marea masă a electoratului. Sătulă de prestaţie mizere ale parlamentarilor propuşi pe listele marilor partide, populaţia ar dori să acorde girul său unor persoane pe care le cunoaşte, le apreciază, cel mai adesea fără a fi înregimentate în vreun partid şi despre care există cel puţin speranţa că vor reprezenta interesele alegătorilor. Există astfel posibilitatea ca votul uninominal să înlăture anomaliile de genul celor petrecute în ’96, când prin reîmpărţirea voturilor “în plus” UDMR-ul, de exemplu, a obţinut mandate la Giurgiu şi Tulcea! Cum îi reprezintă aceştia pe cetăţenii giugiuveni sau tulceni este lesne de ghicit. Actualul sistem de vot nu face altceva decât să-i îndepărteze şi mai mult pe cetăţeni de la actul electoral. Cui i-e frică de votul uninominal este la mintea cocoşului, celor “mari”, celor care s-au cocoţat în vârful piramidei şi nu mai ţin cont de ce vrea “plebea”. Cum-necum, ţărănişti şi pedeserişti, pedişti şi udemerişti tot vor ajunge în Parlament, vor beneficia de favoarea (da, favoarea, nicidecum meritul) de a fi acolo unde se decide soarta ţării. Şi atunci de ce să renunţe la aceste privilegii? Doar pentru a instaura în România adevărata democraţie în care realmente majoritatea să decidă? Aşa să fim serioşi, din acest punct de vedere sunt cu toţii o apă şi-un pământ. Este prea evident că mulţi dintre actualii parlamentari (şi, vai Doamne, mulţi mai sunt!) n-ar fi ajuns niciodată unde sunt prin forţe proprii. Şi atunci să rămână ei fără coledzi? Păi nu se face! Frica de votul uninominal cel puţin pentru una din Camere este explicabilă şi de teama unor situaţii delicate în care aceşti independenţi ar putea încurca socotelile în votarea sau nu a unor legi. De asemenea, ele, partidele parlamentare, trebuie să mai ţină cont de un lucru: constatând faptul că votul uninominal este benefic s-ar putea ca mâine-poimâine electoratul să solicite extinderea acestui vot asupra ambelor Camere. Aşadar, şansa modificării Legii electorale este minimă în actuala conjunctură. Solidaritatea de breaslă se va dovedi atotputernică în condiţiile dictaturii partidelor parlamentare. Din acest punct de vedere am ajuns întro fundătură fără ieşire. Suprafaţa de teren agricol solicitată în baza prevederilor legii 169/1997 depăşeşte de două ori şi jumătate resursele rezultate din balanţa OCOTA * Din ultima situaţie centralizată la Direcţia Generală pentru Agricultură şi Alimentaţie a judeţului Covasna rezultă că suprafaţa totală de teren agricol pentru care s-a solicitat reconstituirea dreptului de proprietate - în baza prevederilor Legii 169/1997 privind modificarea şi completarea Legii fondului funciar de către foştii proprietari sau moştenitorii acestora, este de peste 43000 de hectare.Numai că din balanţa întocmită de Oficiul Judeţean Covasna pentru Cadastru şi Organizarea Teritoriului Agricol rezultă că resursele disponibile sunt de numai 16 693 hectare. , în ce priveşte posibilitatea de depunere în continuare a cererilor şi documentelor solicitate în baza Legii 169/1997, după cum ne-a precizat domnul Bagoly Tibor, director general la Direcţia Generală pentru Agricultură şi Alimentaţie Covasna, deocamdată comisia judeţeană a hotărât că acestea pot fi înaintate primăriilor până la data de 5 iulie a.c. ( A. GOLOW ) In comuna Breţcu de aproape un an şi jumătate Nici unul din cei care ar putea ocupa postul de viceprimar nu şi-l doreşte Aurel GOLCIU Deji a trecut aproape un an şi jumătate de la pensionarea fostului viceprimar nici până în prezent în comuna Breţcu nu s-a reuşit convingerea a măcar unuia din consilierii comunali să accepte ocuparea postului rămas vacant. Şi aceasta în condiţiile în care retribuţia a fost majorată în urma unei decizii luate cu câteva luni în urmă. Domnul primar Garai Ludovic şi contabila şefă Mate Maria, care trebuie să acopere împreună şi atribuţiile viceprimarului, nu mai ştiu cum s-o scoată la capăt, fiind pur şi simplu disperaţi de această situaţie. Consilierii sunt fie persoane care au servicii pentru care primesc salarii apropiate de cel ce l-ar primi ca viceprimar, fie pensionari cu gospodării. Pe de altă parte, după cum ne spunea doamna Mate Maria nu se ştie dacă nu cumva ordonanţa guvernamentală în baza căreia au putut fi majorate salariile angajaţilor primăriei nu va fi abrogată. Totodată, fiind vorba de o funcţie eligibilă -alegerea se face din rândul consilierilor şi cu votul consiliului local - chiar și cei care ar înclina să accepte postul de viceprimar bat în retragere cu gândul la posibile alegeri anticipate sau chiar la cele normale care ar trebui să aibă loc peste doi ani. Ca să nu mai vorbim de faptul că la o comună mare cum este Brețcu, problemele administrativgospodăreşti care intră în sfera de responsabilităţi a acestuia sunt numeroase şi deosbit de complexe. Bunăoară, de vreo doi ani încoace aici este în Curs de realizare un important obiectiv de investiţii: crearea reţelei de alimentare cu gaz metan şi se preconizeză modernizarea celei de alimentare cu apă potabilă, a cărei veche staţie de pompare crează numeroase necazuri. Poate doar dacă legislativul ar modifica actualul act normativ care stipulează şi condiţiile de ocupare a posturilor de viceprimari, în sensul ca pe acestea să poată fi angajate și alte persoane decât cele care sunt consilieri ai consiliilor locale, s-ar putea găsi cineva care să accepte. Modernizarea staţiei de apă a oraşului Baraolt va costa peste 10 miliarde de lei • Dacă banii de la buget vor fi la fel de puţini, această investiţie va dura mai mult de trei ani de zile - este de părere viceprimarul oraşului, Dimeny László Una din marile probleme cu care se confruntă nu doar Primăria, ci şi cetăţenii oraşului Baraolt este modernizarea staţiei de apă a oraşului. Dl. viceprimar Dimeny László, care ţine locul, până când vor avea loc noi alegeri, fostului primar Demeter Janos (actualmente secretar general adjunct al Guvernului), spune că investiţia aceasta costă peste 10 miliarde lei şi mai necesită doar un aviz de la Ministerul Agriculturii, pentru scoaterea din circuitul agricol a unor suprafeţe de teren în zona în care se vor fora puţurile. Lucrarea va cuprinde şi schimbarea conductelor de apă de la captare până la bazine; în plus, conducta de apă va merge până la Vârghiş şi Tălişoara, rezolvînduse, astfel, şi problema alimentării cu apă a acestor localităţi. “Dacă vom avea destui bani, în trei ani această lucrare poate fi terminată. Dar, după cum searată, în stilul de-acum şi cu sărăcia în care ne zbatem, mai mult ca sigur că oamenii vor trebui să aştepte mai mult de 3 ani pentru a bea o apă curată în zona Baraoltului” - afirmă dl. Dimeny. N. DEMETRIAD 4 Când şi cum se va realiza unitatea românilor din Covasna? Dumitru MANOLACHESCU Trebuie să recunosc că întrebarea este oarecum retorică. De asmenea, mărturisesc că am voit să dau un alt titlu acestui material: “Românii din Covasna se simt ameninţaţi de declaraţiile lui Victor Orban”. Am preferat, însă, să-l mai lăsăm să cugete puţin pe imberbul prim ministru ungar şi să vedem ce se poate face pentru unitatea românilor - problemă care începe să se pună cu acuitate în contextul guvernării UDMR şi, de ce nu, al dreptei ungare ajunsă la putere. Am spus de multe ori că unirea forţelor politice româneşti e un lucru extrem de greu de realizat. Susţin şi acum acelaşi lucru, dar descopăr un amendament: sentimentul minorităţii. Se vorbeşte mereu că maghiarii din România sunt uniţi pentru că sunt minoritari. Dar noi, românii din Covasna, ce-om fi oare în raport cu maghiarii din judeţ? Nu suntem, oare, minoritari? Ne e ruşine, ne e teamă să recunoaştem acest lucru? Foarte rău! Pentru că, cu sau fără teamă şi ruşine, asta-i realitatea: suntem 24% din populaţia judeţului. De cine şi de ce să ne ascundem? Eventual de propriile noastre slăbiciuni. Şi-atunci, minoritari fiind - chiar dacă fără sentimentul minorităţii, pe care e greu să-l avem în propria noastră ţară -, ce ne opreşte să ne unim forţele şi să rezistăm în faţa ofensivei U.D.M.R. pe toate planurile? Unii vor spune că suntem blestemaţi să fim dezbinaţi în vecii vecilor. Alţii vor apela la amintiri din 1990 încoace. Amintiri care, vrând-nevrând, înseamnă şi acuze în legătură cu acţiunile unora şi altora vreme de 8 ani încoace. Dacă am avea ceva mai multă raţiune şi chiar ceva mai multe sentimente creştineşti (iartă-ţi aproapele care a greşit!...), am înţelege că unitatea de acţiune a românilor din Secuime înseamnă înainte de toate un sentiment tonic de securitate, de adăpost - atât din punct de vedere politic şi etnic, cât şi economic. Vreme de 8 ani de zile am stat cu “capul la cutie”, n-am îndrăznit decât foarte puţini dintre noi să gândim şi să acţionăm ca o etnie majoritară. Am aşteptat, parcă, mereu “verde” de la UDMR, partid care s-a străduit să ne ţină mereu pe “roşu”. E drept, nici Ţara nu ne-a prea băgat în seamă, ceea ce a sporit sentimentul că suntem abandonaţi, uitaţi, sacrificaţi. Este timpul să ne adunăm forţele şi să ne gândim pragmatic şi serios la o modalitate de unire a forţelor politice româneşti din judeţ. Repet, nu doar pentru a reuşi o reprezentare onorabilă în Parlament, ci şi pentru a ieşi din “ceaţa” în care s-a străduit să ne menţină partidul etern majoritar din Covasna, Harghita, Mureş şi alte ţinuturi româneşti. Apelul nostru la unitate se adresează atât partidelor româneşti aflate vremelnic la Putere, cât şi celor din Opoziţie. E momentul ca, indiferent de poziţia liderilor de la centru, filialele partidelor din Covasna să caute şi să găsească o modalitate de a realiza un dialog şi, de ce nu, de a se uni pentru a reuşi să facă audit glasul romanilor din Secuime. 10 1 Iunie, Ziua copilului Un zâmbet, o floare, o speranţă Păşeşti absent pe stradă, preocupat de numeroasele probleme personale şi deodată îţi ridici privirea iar cineva îţi fură un zâmbet. Cine este “hoţul”? Este el... copilul. Fie că este al tău, al vecinei, al prietenilor sau al rudelor nu are nici cea mai (Continuare în pagina a 4-a) 1 * o scrisoare preşedinţilor Camerei Reprezentanţilor şi Senatului american prin care la face cunoscut demersul său. Ca Bill Clinton a semnat o directivă privind sancţiunile pe care SUA intenţionează să le impună Pakistanului Preşedintele american Bill Clinton a document. De asemenea, Bill Clinton a adresat semnat, sîmbătă, o directivă privind sancţiunile pe care Statele Unite sunt decise să le impună Pakistanului ca urmare a testelor nucleare efectuate de guvernul de la Islamabad, a anunţat v ........................ f Mm« turnare a primelor teste :T:i//...Ti:::::::::Mf nucleare efectuate, joi. ................................ de Pakistan, liderul american a anunţat că va impune Islamabadului aceleaşi sancţiuni severe pe care le-a impus Indiei după experimentele nucleare executate în urmă cu două săptămîni. Sancţiunile prevăd, în special, îngheţarea tuturor ajutoarelor bilaterale şi opoziţia Washingtonului faţă de acordarea de credite Pakistanului prin Banca Mondială şi FMI. Casa Albă, citată de AFP. Intitulată “Sancţiuni impuse Pakistanului pentru explozia unui dispozitiv nuclear”, directiva este adresată secretarului american de Stat, Madeleine Albright. Aceasta a declarat că miniştrii de resort au fost informaţi cu privire la obligativitatea “de a lua toate măsurile necesare pentru impunerea sancţiunilor” prevăzute în ţ Anul IX Nr. 2177 Luni 1 Iunie 1998 4 pagini 500 lei Vârful în producerea cartonului ondulat! Sf. Gheorghe 4000 Str. Constructorilor Nr.ll Tel/fax: 067-352325 067-351186 067-351010 PUNR se pronunţă pentru alegeri anticipate PUNR consideră mai avantajoase pentru ţară alegerile anticipate decît actuala stare de lucruri, generată, în opinia acestui partid, de incompetenţa actualei puteri, se arată într-un comunicat remis, sîmbătă, agenţiei MEDIAFAX, după şedinţa lărgită a Biroului Permanent al partidului, desfăşurată la Alba Iulia. In această perspectivă, PUNR se arată disponibil să încheie alianţe, dar precizează că nici alianţa de stînga - care a guvernat pînă în 1996 - nici cea aflată acum la putere nu reprezintă o alternativă viabilă. în consecinţă, PUNR se pronunţă pentru constituirea unui pol politic al partidelor de centru, reunite într-o alianţă politică naţională. Programul zilei Astăzi debutează Festivalul de teatru “Atelier” organizat de Teatrul Andrei Mureşanu din Sfăntu Gheorghe. După deschiderea oficială ce va avea loc la ora 17 suntem invitaţi să vizionăm două reprezentaţii: la ora 17:05 Compania Pagliaccia din Berna (Elveţia) va prezenta spectacolul omonim cu denumirea companiei, după care, la ora 21,30, Taetrul Tamasi Aron din Sfăntu Gheorghe se prezintă cu piesa în limba maghiară “Alceste” de Euripide. Mâine, la întorsura Buzăului, se deschide o nouă unitate comercială Marţi, 2 iunie, ora 14.00, la parterul magazinului de pe strada Hanului din întorsura Buzăului, Invest SRL în colaborare cu RTC Primera Sfăntu Gheorghe deschide un magazin, care prin gama produselor expuse aici spre vânzare aduce unele noutăţi. Astfel, într-unul din cele cinci raioane ale magazinului, ce are o suprafaţă de 230 mp, cumpărătorii vor găsi produse de birotică, papetărie, rechizite şcolare, mobilier birou, tehnică pentru birou (copiatoare, faxuri, calculatoare). Celelalte patru raioane sunt destinate produselor cosmetice și chimicale, aparaturii electrice, mobilei de apartament.