Cuvântul Nou, august 1998 (Anul 9, nr. 2230-2255)

1998-08-01 / nr. 2230

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Români aruncaţi peste bord ? Gabriel FLORESCU Recentele vizite ale unor înalţi demnitari din Ungaria, culminând cu aceea a premierului Orbán la Tuşnad, au suscitat numeroase discuţii, luări de atitudine ale personalităţilor politice româneşti, incriminându-se chiar faptul că s-au făcut ingerinţe în politica României. Toate aceste acţiuni nu pot fî contestate de nimeni, ele vizează, aşa cum am subliniat în nenumărate rânduri, scopuri precise: autonomia teritorială pentru etnicii maghiari (chiar dacă aceştia nu o vor) sau, dacă nu se reuşeşte (şi sigur nu se va reuşi), cel puţin să se asmuţă UDMR-ul împotriva statului român, creând astfel o stare de tensiune ce poate fi speculată de Budapesta pe plan internaţional. Declaraţiile primului ministru Orbán au relevat tocmai această politică duplicitară: pe de o parte vorbeşte despre atribuţiile şi dreptul statului român pentru rezolvarea problemelor minorităţilor, pe de altă parte susţine poziţia udemeristă privind universitatea pe criterii etnice şi neagă orice demers în direcţia multiculturalităţii. Argumente în sprijinul adevăratelor intenţii ale părţii maghiare sunt aduse în mod indirect de atitudinea adoptată de personalităţi de frunte vizavi de ceea ce se întâmplă în Kosovo. Se pleacă de la ideea că obţinerea autonomiei albanezilor în regiunea Kosovo (unde ei formează marea majoritate a populaţiei) ar putea constitui un exemplu pentru maghiarii din Arcul Carpaţilor, episcopul Tokes fiind, iarăşi, cel mai vehement în această direcţie când afirmă “să nu ne ascundem după degetul mic” privind scopurile finale. Pornind însă de la “modelul maghiar” nu putem trece cu vederea ceea ce se întâmplă cu românii aflaţi dincolo de graniţele ţării. Sigur, nu ne referim acum la cei aflaţi în vestul Europei sau chiar dincolo de Ocean care fac parte dintr-o diasporă ce are cu totul alt statut, ci la acei fraţi de sânge şi limbă din jurul României. Ce se întreprinde în favoarea acestora? - aceasta este întrebarea. Iar răspunsul este îngrijorător de trist, aproape nimic. Dacă relaţiile cu moldovenii de dincolo de Prut sunt cât de cât mai normale şi ca urmare a faptului că ei sunt constituiţi într-un stat independent, în rest legăturile sunt doar ocazionale. Noi nu am reuşit să-i ajutăm pe românii din Ungaria, Serbia sau Ucraina nici măcar în ce priveşte învăţământul în limba română, darmite să întreprindem niscaiva acţiuni mai energice la nivel de conducere statală sau a partidelor politice. Unde s-a văzut ca primul ministru român, fie el Roman, Văcăroiu, Ciorbea sau Vasile să-şi petreacă un sfârşit de săptămână printre românii aflaţi în alte ţări? Unde s-a văzut ca Guvernul României să facă demersuri energice, chiar să impună altor guverne să adopte aceeaşi atitudine faţă de români pe care o adoptăm în ţară faţă de alţi etnici? S-a făcut ceva tam-tam la nivel de conducere statală pentru ca aceiaşi fraţi români să fie reprezentaţi corespunzător în parlamentele ţărilor unde domiciliază? Dar pentru păstrarea identităţii culturale, pentru învăţământ în limba maternă etc.? Nu s-a făcut aproape nimic în aceste direcţii, practic românii de dincolo de hotare aproape că au fost aruncaţi peste bord. Cu unele intervenţii timide în cine ştie ce ocazie, de cele mai multe ori cu iz propagandistic, nu se poate realiza o apropiere reală între românii de pretutindeni, nici salvarea lor de la o deznaționalizare promovată asiduu de statele în care aceştia trăiesc. LOGICĂ. ILOGICĂ Mare-i grădina lui Dumnezeu în România şi multe minunăţii se întâmplă aici! Iată una “caldă”: Societatea Naţională a Petrolului Petrom se află în mare dificultate din cauza reducerii consumurilor de produse petroliere şi gaze naturale în ţară. Sigur că românii învaţă din ce în ce mai mult să strângă cureaua, consumă mai puţine gaze naturale nefiind obligaţi să-şi încălzească locuinţele, umblă mai puţin cu maşina şi numai pe distanţe mai scurte. Ne adaptăm din mers, iar Petrom este una din societăţile care ne face să învăţăm să fim mai chibzuiţi căci cine altcineva decât această societate naţională a scumpit carburanţii atunci când pe piaţa mondială preţurile erau în scădere? Acum asemenea amănunte s-au uitat, iar conducerea societăţii se plânge că veniturile i s-au redus cu circa 600 miliarde lei. Păi la ce s-ar fi aşteptat, să consumăm mai mult la un preţ mai mare? E logic aşa ceva? Tot directorul Petrom este nemulţumit de faptul că există o conjunctură nefavorabilă pe piaţa internaţională a petrolului. Sigur, suntem de acord că preţul redus al ţiţeiului nu-i favorizează pe cei ce-l extrag şi prelucrează, însă şi asemenea oscilaţii fac parte din regula jocului, sunt componente ale legii economiei de piaţă. Doar la noi se poate gândi ilogic în asemenea situaţii şi în loc de a se adopta măsuri corespunzătoare se cunoaşte un singur remediu: preţuri mai mari. Ion ROMÂNU Cea de-a doua întâlnire a reprezentanţilor partidelor politice parlamentare româneşti din judeţ Amânată din lipsă de spaţiu! Programată a avea loc astăzi, 1 august, în oraşul Covasna, întâlnirea reprezentanţilor partidelor politice parlamentare româneşti din judeţul Covasna a fost amânată. Motivul acestei amânării nu este legat nici de căldura mare de afară şi nici măcar de vacanţele liderilor organizaţiilor politice din judeţ, ci de lipsa... spaţiului. Preşedinta filialei covăsnene a PUNR, doamna Maria Peligrad ne declara că această întâlnire nu este anulată, ci doar amânată pentru săptămâna viitoare. Vă reamintim că un prim contact al partidelor politice parlamentare româneşti din judeţul Covasna a avut loc pe data de 27 iunie a acestui an, în oraşul întorsura Buzăului. (Elena ROTARU) Noua conducere a ROMGAZ s-a dovedit receptivă la solicitarea Oficiului teritorial de poştă Sfântu Gheorghe Până cu vreo trei ani în urmă clădirea în care se află sediile Oficiului Teritorial de Poştă Sfântu Gheorghe, ale Inspectoratului judeţen de Poştă şi BANKPOST a fost alimentată cu energie termică de la Centrala telefonică nr. 1, în urma schimbării cazanelor, aceasta nu a mai putut asigura însă şi încălzirea pentru instituţiile menţionate. Aşa încât în timpul ultimelor ierni, personalul salariat a fost nevoit să recugă la folosirea de radiatoare pentru a nu tremura de frig la locurile de muncă. “Timp de doi ani de zile ne-am zbătut să obţinem aprobare de la ROMGAZ RA Mediaş pentru cotă de gaz metan, însă nu ştim din ce motive nici n-au voit să audă de aşa ceva - ne spune domnul Vajda Andrei, şeful Oficiului Teritorial de Poştă Sfântu Gheorghe. în sfârşit, recent, după ce a fost schimbată conducerea ROMGAZ, cea nouă s-a dovedit a fi receptivă la solicitarea noastră şi am primit aprobare, astfel încât lucrările de racordare la reţeaua de alimentare cu gaz metan se vor executa în scurtă vreme şi sperăm ca în septembrie să fie deja încheiate.” Am reţinut, totodată, din spusele interlocutorului, că investiţia este finanţată din fondurile Direcţiei Regionale de Poştă Braşov, fiind cuprinsă din timp în fila de plan. încălzirea celor trei instituţii se va asigura cu o centrală termică proprie, ce va fi amplasată în curtea acestora. Aurel GOLCIU La bugetul pe acest an al Consiliului local Zagon Nu sunt fonduri pentru ajutoare sociale Ultima plată a ajutoarelor sociale efectuată în acest an în comuna Zagon a fost în luna aprilie, ocazie cu care s-a achitat suma de aproape 8 milioane de lei pentru cei 61 de beneficiari. Suma totală ce reprezintă plata ajutoarelor sociale din primele patru luni ale anului se ridică la aproximativ 29 de milioane de lei. în bugetul local aprobat recent nu se prevăd fonduri mai mari pentru acordarea ajutoarelor sociale decât suma respectivă, adică decât sumele cheltuite în perioada amintită. Mai exact, excluzând plăţile efectuate în primele patru luni, din cauza lipsei de fonduri de la bugetul local, în Zagon nu se vor mai acorda ajutoare sociale nici măcar pentru titularii care au deja stabilit acest drept. Vasilica CIOBANU Emil Constantinescu şi miniştrii economici au analizat situaţia investiţiilor directe şi de portofoliu în România Preşedintele României, Emil Constantinescu, a avut, joi, la Palatul Cotroceni, o consfătuire cu miniştrii din domeniul economic pe marginea situaţiei investiţiilor străine în România, se arată într-un comunicat al Preşedinţiei remis, vineri, agenţiei MEDIAFAX. La întîlnire au participat primul ministru Radu Vasile, Ministrul Industriilor Radu Berceanu, Ministrul Privatizării Sorin Dimitriu, Ministrul de Finanţe Daniel Dăianu şi Ministrul de Externe Andrei Pleşu, în cadrul întîlnirii s-a examinat situaţia la zi a investiţiilor directe şi de portofoliu din România ale principalelor ţări industrializate. Analizele, întocmite pe baza informărilor provenind de la ministere, FPS, ambasadele României în străinătate, ambasade ale diferitelor ţări la Bucureşti, Camerele de Comerţ şi Industrie, precum şi de la unele cercuri de afaceri internaţionale, au evidenţiat situaţia total nesatisfăcătoare a investiţiilor în România, în raport cu potenţialul existent. S-a hotărît aplicarea imediată a unui set de măsuri care să pună capăt blocajelor existente, să accelereze procesul de privatizare, să scurteze termenele de negociere, şi să asigure un cadru corect şi transparent, astfel încît, în următoarele luni, să se producă o creştere rapidă a volumelor de investiţii şi a volumului schimburilor comerciale, în condiţiile unei balanţe echilibrate. S-a convenit, de asemenea, ca ministerele economice să examineze periodic stadiul îndeplinirii măsurilor adoptate şi să informeze opinia publică asupra rezultatelor obţinute. Cele 249 de persoane disponibilizate de la M.T.S. Târgu Secuiesc îşi vor primii ‘ salariile” de la CEC De la începutul acţiunii de restructurare a societăţilor comerciale, în judeţul Covasna au fost disponibilizaţi 2546 de muncitori. Dintre aceştia, cei mai recenţi sunt cei 249 de angajaţi de la M.T.S. Târgu Secuiesc, începând cu data de 6 august cei 249 de noi disponibilizaţi îşi vor ridica plăţile compensatorii de la Agenţia nr. 1 CEC din oraşul Târgu Secuiesc. Aceştia îşi vor ridica banii cumulat pentru lunile iulie şi august ale acestui an. E. ROTARU Duminică, 2 august, în Valea Zânelor Nedeia mocănească - strop de lumină şi bucurie sufletească De mulţi ani, în prima duminică a lunii august, covăsnenii şi nu numai ei, vin în Valea Zânelor de lângă Voineştii Covasnei, la tradiţionala Nedeie Mocănească. Această sărbătoare reflectă încercata şi aspra trăire a mocanului. în această duminică, datina străbună va reînvia sub ochii noştri, începând cu ora 9.00, odată cu pornirea alaiului de nuntă de la Şcoala generală Covasna- Voineşti, cu căinţe şi călăreţi la Casa nedeii din Valea Zânelor. Desigur, acest alai va fi întâmpinat la Casa nedeii cu muzică populară în interpretarea orchestrei dirijate de Nicolae Călitu. De asemenea, vor fi prezentate spectatorilor, de către artiştii amatori din Covasna-Voineşti, obiceiuri populare locale cum ar fi cerutul miresei sau colăceritul, precum şi bărbieritul mirelui, hora miresei şi nu în ultimul rând hora nedeii. Cu această ocazie vor fi nelipsite dansurile populare locale - hora, sârba, chindia, oiţa, brâul, ardeleana - precum şi trânta mocănească, urmată de premierea câştigătorilor. Pe scena de lângă casa nedeii se va desfăşura un spectacol folcloric inedit susţinut de formaţiile Târnavele din Blaj, din întorsura Buzăului, Brădet, Dobârlău, Sita Buzăului, Ciumelnic, precum şi Ansamblul folcloric “Izvoraşul” al Parohiei Ortodoxe din Zăbala. Daniela ANDREI (Continuare în pagina a 2-a) W5LIGTRA «IU3dr — SF. ’■ Tew'en* Biografii (uşor) romanţate auAm iubit întotdeauna dreptatea! ” (3) Cel mai vechi poliţist din judeţ, dl.lt.(r) SZEREIT LUDOVIC, din Târgu Secuiesc, povesteşte... Horia C.DELIU ...în primele două părţi ale serialului nostru, care au văzut lumina tiparului în ziarul “Cuvântul Nou” din 25 şi 29 iulie a.c., am încercat să schiţăm un posibil portret profesional al celui mai vechi poliţist în viaţă de la noi din judeţ, domnul K.(r) Szekely Ludovic, acum în vârstă de 81 de ani, ce locuieşte împreună cu fiul şi nora la Târgu Secuiesc, şi care se ţine foarte bine, fiind extrem de lucid şi viguros. De la domnia sa am aflat şi publicat o seamă de informaţii privitoare la începuturile muncii de poliţie după acel controversat 23 august 1944, când se cristalizau noile structuri organizatorice. Cum arătam şi în celelalte articole, simapticul nostru personaj a lucrat la început ca gardian public, subunitate ce era încorporată în Poliţie. - Vă mai amintiţi de primul caz cu care v-aţi confruntat în noua profesie, domnule Szekely Ludovic? - N-a fost unul prea spectaculos, dar cu toate că au trecut, iată, cinci decenii îl mai ţin minte, deoarece primele experienţe de viaţă se uită greu. Era în iarna lui ’45.Făceam de serviciu la Gheorghieni şi într-o noapte am dat o raită şi prin gara CFR. Când m-a văzut, un inginer de la Căile Ferate a venit la mine supărat şi mi-a reclamat faptul, că în timp ce stătea la masă cineva i-a şterpelit...căciula din cuier! Nu numai că era o căciulă valoroasă, dar afară se lăsase un frig cumplit şi omul nu putea pleca cu capul descoperit. Am pornit imediat în căutarea făptaşului şi cum începusem să cunosc (Continuare în pagina a 2-a) Anul IX Nr. 2230 Sâmbătă 1 august 1998 4 pagini 500 lei Secretarii de stat din Ministerul Finanţelor nu vor semna garanţiile pentru contractul cu Bell Helicopters Nici un secretar de stat din Ministerul Finanţelor nu va semna garanţiile pentru contractul cu firma Bell Helicopters, trecînd peste decizia ministrului Finanţelor, a declarat, vineri, agenţiei MEDIAFAX, Dan Radu Ruşanu, secretar de stat în Ministerul Finanţelor. “Dacă ministrul a spus nu, nu pot să vin eu sau un alt secretar de stat să spunem da. Asta ar însemna uzurparea autorităţii ministrului”, a declarat Ruşanu. Ministrul Finanţelor, Daniel Dăianu, șia exprimat în scris dezacordul privind contractul cu Bell Helicopters. Premierul Radu Vasile va efectua o vizită oficială în Israel Premierul Radu Vasile va efectua o vizită oficială în Israel, în perioada 2-5 august. în cadrul vizitei, şeful Executivului român va avea convorbiri oficiale cu omologul său israelian, Benjamin Netanyahu, cu preşedintele statului Israel, ,Ezer Weizman, cu guvernatorul Băncii Israelului, Yaakov Frankel. Programul vizitei mai cuprinde întîlniri cu muncitori români din Modiyin, cu reprezentanţii familiilor celor dispăruţi în războaie, cu Organizaţia penru restituirea proprietăţilor (WJRO), cu reprezentanţii evreilor originari din România, cu cei ai Bisericii Ortodoxe Române din Ierusalim. De asemenea, Radu Vasile va participa la deschiderea lucrărilor Seminarului oamenilor de afaceri israelieni şi români. Delegaţia guvernamentală va putea vizita Ierusalimul vechi, orașul Nazareth și înălțimile Golan. I Rata medie lunară a inflaţiei a fost, în primele şase luni ale anului, de 3,7% Rata medie lunară a inflaţiei a fost, în primele şase luni ale anului, de 3,7%, comparativ cu un nivel de 12,4% în aceeaşi perioadă a anului 1997, informează Comisia Naţională de Statistică. Creşterea preţurilor de consum al populaţiei a fost, în luna iunie a acestui an, de 1,3% faţă de luna precedentă şi de 24,1% faţă de decembrie 1997. în primele şase ale anului, creşterile medii lunare ale preţurilor au fost de 2,9% la mărfurile alimentare, de 4% la mărfurile nealimentare şi de 5,1% la servicii. în Republica Moldova s-au pus bazele unei mişcări împotriva înregistrării Mitropoliei Basarabiei, instituţie subordonată Patriarhiei Române Doi foşti parlamentari din Republica Moldova, adepţi radicali ai ideii de moldovenism, au pus bazele unei mişcări care se pronunţă împotriva înregistrării Mitropoliei Basarabiei ca fiind subordonată Patriarhiei Române, transmite corespondentul MEDIAFAX la Chişinău. Pînă în 1992, în Republica Moldova exista o singură mitropolie - cea a Moldovei, subordonată Patriarhiei Ruse. în 1992 a fost înfiinţată Mitropolia Basarabiei, care funcţionează, însă, ilegal, întrucît guvernul a refuzat să o înregistreze oficial. După ce în decembrie 1997 tribunalul suprem de la Chişinău s-a pronunţat împotriva coexistării celor două mitropolii, IMI) reprezentanţii Mitropoliei I. Basarabiei au apelat .................. • la Curtea Europeană pentru Drepturile Omului. Foştii parlamentari Vasile Stati şi Valeriu Senic, unii dintre adepţii “Mişcării pentm Unitatea Mitropoliei Moldovei”, au estimat că Mitropolia Basarabiei nu poate fi înregistrată oficial deoarece acesta ar constitui “un atac vehement la adresa statalităţii şi independenţei Republicii Moldova”. “Acţiunile forţelor radical(Continuare în pagina a 2-a)