Cuvântul Nou, octombrie 1998 (Anul 9, nr. 2282-2308)

1998-10-14 / nr. 2293

Pagina 2 Iugoslavia este dispusă să accepte rezoluţia 1199 a Consiliului de Securitate al ONU Premierul Radu Vasile a declarat, marţi, după întrederea cu primul ministru iugoslav, Momir Bulatovic, că Iugoslavia este dispusă să accepte rezoluţia 1199 a Consiliului de Securitate al ONU. Radu Vasile a arătat că se conturează o soluţie chiar prin acceptarea observatorilor OSCE. “Credem că Iugoslavia a înţeles evoluţiile evenimentelor din ultimul moment”, a adăugat Vasile. Autorităţile iugoslave au afirmat în repetate rînduri că respectă prevederile rezoluţiei 1199 a Consiliului de Securitate al ONU, în contradicţie cu oficialii cancelariilor occidentale, care susţin contrariul. După runda de negocieri de luni, emisarul american Richard Hoolbroke a apreciat că există şanse pentru un acord amiabil cu Belgradul în privinţa soluţionării crizei din Kosovo, cerînd NATO să amîne cu patru zile declanşarea unor lovituri militare împotriva sîrbilor. Primul ministru român a avut, de asemenea, întîlniri bilaterale cu premierii Bulgariei, Macedoniei şi Greciei. în cadrul acestor întîlniri s-a abordat stadiul relaţiilor economice bilaterale. Totodată, în cadrul întâlnirii cu premierul macedonean s-a discutat şi posibilitatea încheierii unui tratat de liber-schimb. 4 Românii din Ucraina consideră inoperabil Tratatul româno - ucrainean Membrii delegaţiei comunităţii româneşti din nordul Bucovinei au afirmat, marţi, la întîlnirea cu Comisiile parlamentare de politică externă, că Tratatul încheiat de România cu Ucraina este inoperabil. Membrii delegaţiei româneşti au susţinut că partea românească nu s-a folosit de prevederile tratatului şi pînă acum nu s-au înfiinţat nici un fel de comisii de supraveghere a situaţiei românilor din nordul Bucovinei. în schimb, partea ucraineană a profitat din plin de aceste prevederi, tratatul dezlegînd practic “mîinile şovinilor ucraineni”, în sprijinul acestor afirmaţii, preşedintele Societăţii pentru Cultura Românească “Mihai Eminescu”, Arcadie Opaiţ, a spus că învăţămîntul românesc din Ucraina este supus la puternice presiuni. Arcadie Opaiţ a mai declarat că, pe lîngă scăderea numărului de ore de studiu al limbii româneşti, profesorii români sunt şicanaţi în diverse feluri, salariile pe ultimele şase luni nefiindu-e plătite, iar în schimbul celor de anul trecut primind vodcă. “In cazul unei intervenţii în Kosovo dorim ca 10.000 de sârbi să fie aduşi în judeţul Covasna” Aşa cum ne-am obişnuit, conferinţa de presă a filialei Partidului România Mare s-a desfăşurat tot în incinta unei cofetării. în debutul conferinţei, preşedintele filialei PRM Covasna, domnul Gică Agrigoroaie a făcut publică o constatare conform căreia “problema economică este din __________ zi în zi mai gravă” şi că “peste o lună de zile inflaţia va fi de 30-40%.” ‘‘Actualii guvernanţi sunt concentraţi cu NATO, cu deplasările în străinătate (prin Asia, prin Mongolia) în loc să fie atenţi la problema economică”, sublinia liderul peremist. “Aceste lucruri se repercutează asupra judeţului Covasna deoarece majoritatea întreprinderilor au dat faliment.” Aici, domnul Agrigoroaie a dat ca exemplu întreprinderea de mobilă care a intrat în lichidare şi unde “peste 800 de persoane trec în şomaj de scurtă durată, dintre aceştia în jur de 300 sunt români.” Cu privire la o eventuală intervenţie în Kosovo, preşedintele PRM Covasna cere să se ________________intervină la forurile competente (Parlament, Preşedenţie) pentru ca un număr de 25.000 de sârbi să fie aduşi în această zonă (10.000 în Covasna şi 15.000 în Harghita). Unde vor fi cazaţi cei 25.000 de sârbi? “în unele şcoli maghiare înfiinţate pe criterii etnice”, conchidea domnul Agrigoroaie. A consemnat Elena ROTARU CUVÂNTUL NOU 14 octombrie: Cuvioasa Maică Sunt oameni şi fapte care nu se trec şi nu se uită niciodată. Sunt chipuri luminoase, mărturisitori şi trăitori ai învăţăturii Domnului Iisus Hristos, care au devenit sfinţi prin vitejia, curajul, demnitatea şi vrednicia faptelor lor bune. Un astfel de exemplu avem în Sfânta şi Cuvioasa maica noastră Paraschiva, a cărei cinstire o săvârşim la data fixă 14 octombrie a fiecărui an. Ea s-a născut din părinţi cu multă credinţă în localitatea Epirat, în Tracia aproape de Constantinopol, în veacul al XI- lea. A primit o educaţie aleasă în duhul credinţei şi al iubirii de Dumnezeu şi de oameni. Tradiţia Bisericii noastre spuse că într-o duminică, pe când asculta Sf. Liturghie, fecioara a auzit citindu-se chemarea Mântuitorului: “De voieşte cineva să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie.” - Mc. 8,34. Aceste cuvinte o impresionează, încât din acea zi s-a hotărât să-şi consacre viaţa cu totul lui Dumnezeu şi aproapelui. Şi pe când se îndrepta de la Biserică spre casă, a întâlnit în cale o copilă sărmană, de care făcându-i-se milă, se dezbrăcă de hainele sale de sărbătoare şi le dărui sărmanei. Murindu-i părinţii de timpuriu evlavioasa orfană s-a hotărât să părăsească lumea cu ispitirile şi amăgirile ei şi să îmbrăţişeze starea îngerească a călugăriei, în liniştea mănăstirii, Cuvioasa Paraschiva, după cuvintele unei scrieri bisericeşti, “se îmbrăcă cu rugăciunea, se Viaţa creştină încinse cu postul şi se acoperi cu privegherea”, trupul şi l-a făcut locaş al Sf. Duh. Când soarele vieţii cuvioasei se apropie de sfinţit, ea, în urma unei vedenii, părăseşte Ţara Sfântă unde sălăşluise şi se întoarse în ţinuturile natale, unde adormi somnul de veci. Ceea ce impresionează în chip deosebit istoria vieţii ei este simplitatea, lipsa oricărei trăsături extraordinare. Ea trăind în mănăstire a făcut smerită ascultare rugându-se şi muncind. Totuşi ea a fost aleasă de Dumnezeu între Sfinţii Săi. Ce explicaţie să aibă o cinstire ca aceasta? Una singură: că în ochii lui Dumnezeu, în preţuirea faptelor omeneşti nu există lucruri mai mari şi lucruri lipsite de valoare. El îşi alege Sfinţii şi prietenii din orice condiţie socială, oricât ar fi de neînsemnată, după judecata lumii. Rămăşiţele trupeşti ale cuvioasei Paraschiva de-a lungul vremurilor, din Epirat, au fost duse la Târnova în Bulgaria, apoi la Belgrad şi în Constantinopol. Când se urcă pe tronul Moldovei, voievodul iubitor de Hristos, Vasile Vodă Lupu, acesta a cerut cu stăruinţă de la Paraschiva din Bizanţ, moaştele cuvioasei şi la 1641, ea fu strămutată la Iaşi spre Sfinţirea şi Binecuvântarea neamului românesc. De 357 de ani, ca la o fântână duhovnicească a Bisericii Ortodoxe, se îndreaptă credincioşii şi sufletele poporului nostru iubitor de Dumnezeu, spre Iaşi, unde se află şi azi sicriul cu moaştele Sfintei cuvioase maicii noastre paraschiva, aflând multe vindecări minunate şi putere de biruinţă în necazuri şi suferinţă. Preot Corneliu Bujoreanu Topul firmelor din judeţul Covasna (II) INDUSTRIA UŞOARĂ Microîntreprinderi: locul I - Tet. T Producţie şi Servicii SRL (Sfântu Gheorghe); locul II - Ralit Producţie şi Servicii SRL (Turia) întreprinderi mici: locul I - Sandimpex SRL (Sfântu Gheorgh); locul II - Turotex SRL Sfântu Gheorghe; locul III - ATE Prod Impex SRL (Sfântu Gheorghe), ELVI Producţie şi Comerţ (întorsura Buzăului) şi Tricotex SRL (Târgu Secuiesc); întreprinderi mijlocii: locul I - Cooperativa meşteşugărească Textila (Covasna) şi Transilvania Trousers Company SA (Sfântu Gheorghe); locul II - Producţie Zarah Moden SRL (Târgu Secuiesc); locul III - Arta populară SOCOM (întorsura Buzăului); întreprinderi mari: locul I - New Fashion SA (Târgu Secuiesc); locul II - TGS-Fashion SRL (Târgu Secuiesc); locul III - RHM Pants SRL (Estelnic) şi SECONF SA (Breţcu) întreprinderi foarte mari: locul I - Secuiana SA (Târgu Secuiesc); locul II - Textila Oltul (Sfântu Gheorghe) Comunitatea română din Iugoslavia In dezacord cu decizia CSAT Preşedintele comunităţii române din Iugoslavia, Ion Cizmaş, a transmis, marţi, autorităţilor de la Bucureşti, un apel în care solicită să nu se permită accesul avioanelor NATO în spaţiul aerian românesc, transmite RRA. “în cazul în carre patria mamă, România, se va implica direct sau indirect şi va permite accesul în spaţiul aerian românesc, minoritatea română din Iugoslavia, dar, totodată, şi poporul sîrb şi celelalte minorităţi care convieţuiesc în relaţii de bună prietenie, înţelegere şi respect reciproc va suferi şi suporta consecinţe imprevizibile. Menţionăm că românii din Iugoslavia sunt cetăţeni loiali ai statului în care trăiesc şi beneficiază de toate drepturile prevăzute de legile şi Constituţia Iugoslaviei, care printr-un asemenea act vor fi periclitate. Nu uitaţi faptul că în rîndurile armatei iugoslave sunt înrolaţi sute de tineri români care apără suveranitatea, integritatea statului precum şi vetrele strămoşeşti. Conştienţi de consecinţele grave, solicităm oficialităţilor de stat române să ia în considerare apelul comunităţii românilor din Iugoslavia şi să contribuie la soluţionarea pe cale paşnică a crizei din regiune.” Emil Constantinescu... (Urmare din pagina 1) în vederea schimbării mentalităţii directorilor de întreprinderi. Trebuie părăsită mentalitatea că “totul se rezolvă la nivelul superior”, a mai arătat Constantinescu. “Pînă cînd nu e abandonată această mentalitate centralistă, bolnavă, pe care am moştenit-o, nu putem realiza nimic”, a spus Emil Constantinescu. El crede, de asemenea, că schimbarea intervenită constă în faptul că “înainte toată lumea acoperea cu laude pe cel care era în frunte, iar acum îl acoperă cu critici”. “Toată lumea se ocupă de vîrf’, iar “problemele sunt jos”, consideră şeful statului. El a recunoscut că îmbunătăţirea managementului la nivelul Guvernului reprezintă o problemă reală, dar a apreciat că importantă este schimbarea managementului la nivelul întreprinderilor. “Cu întreprinderi anchilozante, unde nu se vede o efervescenţă la nivelul managerilor, indiferent ce ar face FPS, nimeni nu va cumpăra”, a arătat Constantinescu. El a condamnat pasivitatea întreprinderilor care aşteaptă să fie privatizate şi a arătat, de asemenea, că este necesar ca “mamuţii” industriali “să se spargă” pentru a se înlătura partea neproductivă a acestora. Constantinescu spune că fiecare întreprindere puternică trebuie să fie înconjurată de “un cerc” de întreprinderi mici și mijlocii, care să fie capabile să revitalizeze acele segmente nerentabile. “Unde-i lege, nu-i tocmeală!” . (Urmare din pagina 1) apartamentelor care prin natura activităţii lor (croitori, coafori, cosmeticiene etc) primesc la domiciliu alte persoane - aşa cum este şi în cazul relatat - cota-parte de cheltuieli pentru aceştia se stabileşte prin convenţie anuală încheiată cu deţinătorii suprafeţelor cu pricina. Toate aceste cheltuieli aferente spaţiilor cu altă destinaţie se deduc din cheltuielile totale respective şi se încadrează separat. ...Cum lucrurile sunt clare din acest punct de vedere, sperăm că domnul Toth I. şi vecinii domniei sale să ajungă “la pace”, cum se spune, pentru că nu au de ce să mai intervină alte nemulţumiri. Asta cu condiţia să se respectă, fireşte, actele normative în vigoare şi spiritul lor. Pentru că, nu-i aşa, unde-i lege, nu încape tocmeală! Consiliul Regional de Dezvoltare (Urmare din pagina 1) parte, dl. Orbán Árpád, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna care, în calitate de gazdă, a fost conducătorul şedinţei, dl. Albert Álmos, primarul municipiului Sfântu Gheorghe, dl. Gheorghe Baciu, primarul oraşului întorsura Buzăului şi dl. Bölöni David, primarul comunei Cernat şi nu în ultimul rând, dl. Gheorghe Tatu, prefectul judeţului. De asemenea, ca invitaţi de onoare, din partea Guvernului, au fost prezenţi domnii Dorin Ciomac, directorul Direcţiei de Dezvoltare Regională şi Bob Makin, în deschiderea şedinţei, dl. Orbán a prezentat câteva aspecte privind acest nou consiliu şi programul acestuia, după care, urmărind punctele ordinii de zi, s-a trecut la semnarea protocolului de constituire a Consiliului Regional 7 Centru. Al doilea punct al ordinii de zi, şi ultimul, l-a constituit alegerea preşedintelui şi a vicepreşedintelui noului consiliu constituit. După lungi dezbateri, fucţia de preşedinte a fost atribuită prin vot d-lui. Augustin Mândroc, preşedintele Consiliului Judeţean Alba, iar cea de vicepreşedinte d-lui. Dionisie Bucur, primarul municipiului Mediaș (Sibiu). Primăria municipală... (Urmare din pagina 1) Ca urmare, în loc de 1 miliard de lei solicitaţi de primărie s-au alocat doar 250 milioane lei. Unde au “dispărut” banii? îl cităm tot pe domnul Albert Almos: “După cunoştinţele mele sumele reţinute de Consiliul judeţean Covasna (peste 1 miliard lei) sunt necesare pentru acoperirea salariilor pe trimestrul patru - cu toate că salariile au fost asigurate încă la adoptarea bugetului pe anul 1998 - cât şi pentru mărirea salariilor la instituţiile subordonate.” în faţa acestei situaţii, Primăria Sfântu Gheorghe avertizează: “ Din acest motiv vă rog să aveţi în vedere la votarea bugetului rectificativ pe 1998 că şcolile, grădiniţele vor rămâne fără încălzire, cantina de ajutor social nu va funcţiona în ultimele două luni ale anului şi nici ajutorul social nu va fi plătit nici în aceste luni, să nu amintesc iluminatul public care din lipsa fondurilor financiare suferă deja acum.” Aşadar, “pisica” atâtor probleme sociale a fost aruncată în curtea Consiliului judeţean. Dincolo de gâlceava dintre cele două instituţii un lucru este clar: de suferit va avea populaţia. Şi nu doar din Sfântu Gheorghe, ci şi din alte localităţi care au fost supuse aceluiaşi tratament de amputare a fondurilor provenite de la buget. Consultări pentru formarea guvernului Preşedintele italian, Oscar Luigi Scalfaro, a reluat, marţi, consultările pentru formarea noului guvern şi a avut o întrevedere cu reprezentanţii coaliţiei de dreapta, condusă de Silvio Belusconi, relatează AFP. Criza politică a fost declanşată ca urmare a demisiei guvernului de centru-stînga al lui Romano Prodi, pus în minoritate, vineri, în Camera Deputaţilor, în urma unui vot de încredere. Preşedintele Scalfaro se întîlneşte marţi cu reprezentanţii principalelor partide şi va anunţa componenţa noului guvern miercuri seară sau joi, dacă nu va fi nevoie de o a doua rundă de consultări. Preşedintele poate dizolva Parlamentul şi cere convocarea de alegeri parlamentare, aşa cum cer formaţiunile politice de dreapta, dar această ipoteză este puţin probabilă. Luni seară, preşedintele Scalfaro a avut, luni, o întrevedere de două ore cu Romano Prodi. Coaliţia majoritară solicită, formarea unui al doilea guvern Prodi, dar fostul premier a declarat, sîmbătă, că nu există suficiente condiţii pentru ca el să preia funcţia pe care tocmai a părăsit-o. Preşedintele rus şi-a anulat toate întrevederile prevăzute pentru această săptămână Preşedintele Boris Elţîn nu va avea, fără îndoială, nici o întîlnire de lucm pînă la sfîrşitul săptămînii, a declarat, marţi, purtătorul de cuvînt al Kremlinului, confirmînd, astfel, că şeful statului rus suferă de o bronho-traheită, informează AFP. “Starea de sănătate a preşedintelui este stabilă, dar acesta trebuie să îşi revină după această răceală”, a declarat purtătorul de cuvînt al Kremlinului. Medicul-şef al Kremlinului, Serghei Mironov, urmează să-l vadă pe pacientul său în cursul zilei de marţi, deoarece nu l-a consultat pînă acum, “ceea ce demonstrează că lucrurile nu sunt grave”, a precizat purtătorul de cuvînt. Acesta a ţinut să precizeze că demisia preşedintelui din motive de sănătate nu încape în discuţie. Anul IX Nr. 2293 Remorca buclucaşă Despre conducători auto ce nu respectă prevederile legii avem mereu prilejul să comentăm, o nouă categorie de infracţiuni apărând tot mai des în buletinele informative ale Poliţiei. Ne referim la tractarea pe drumurile publice a unor remorci agabaritice sau care nu corespund standardelor. Cu câteva zile în urmă poliţiştii de la Punctul comunal Reci au efectuat un control pe linie de circulaţie la intersecţia DN 11 cu DJ 121, ocazie cu care l-au identificat pe Anton Viorel de 26 de ani, din judeţul Teleorman, care conducea autoturismul ARO cu numărul TR - 02 - HCI şi tracta o remorcă ce depăşea greutatea maximă autorizată. Ca atare imprudentului şofer i s-a întocmit dosar penal, conform Decretului 328/1966. Este un aspect, aparent mărunt, asupra căruia va trebui să mediteze şi alţi participanţi la trafic. (H.C.D.) Vehicul neînmatriculat Aşa după cum am prezentat şi cu câteva zile în urmă se constată destul de frecvent abateri de la normele de circulaţie, ce sunt depistate cu promptitudine de către organele de Poliţie. Pe Drumul judeţean 121, în urma unui control efectuat de către lucrătorii Poliţiei municipale din Sfântu Gheorghe a fost identificat Gheorghe Pavel în etate de 47 de ani, domiciliat în comuna Oituz, judeţul Bacău, care conducea un tractor marca U-650, aparţinând Societăţii comerciale “Romconsitcnt Company” SA Oneşti, ce nu era înmatriculat în circulaţie. în cauză s-au întocmit acte premergătoare începerii urmăririi penale, conform art.36 din Decretul 328/1966 pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul neînmatriculat. (H.C.D.) IRA ar putea începe dezarmarea la începutul lui 1999 Discuţiile referitoare la dezarmarea miliţiilor din Ulster, principalul obstacol în procesul de pace din Irlanda, ar putea să ajungă la un compromis potrivit căruia Armata Republicii Irlandeze (IRA) va preda arsenalul său militar la începutul lui 1999, a anunţat, marţi, “Financial Times”, citat de AFP. Generalul canadian John de Chastelain, şeful comisiei internaţionale însărcinate cu supervizarea dezarmării trupelor paramilitare din Ulster, conduce aceste discuţii cu IRA. Dezarmarea este principalul obstacol în aplicarea acordului de pace încheiat în luna aprilie a acestui an, care acordă miliţiilor un interval de doi ani pentru predarea armelor şi a muniţiei. Protestanţii moderaţi cer ca IRA să înceapă dezarmarea înainte ca Sinn Fein, aripa sa politică, să fie admisă în Executivul provinciei, condiție respinsă de această organizație politică.  Soţiile liderilor din Balcani au cerut, la Sofia, oprirea violenţelor din Kosovo . Conferinţa femeilor din sud-estul Europei - inaugurată duminică la Sofia de “prima doamnă” a Statelor Unite, Hillary Clinton şi la care au participat zece soţii de înalţi demnitari ai unor state sud-est europene a lansat, luni, un apel la “oprirea imediată a escaladării tensiunilor în provincia sîrbă Kosovo”, informează AFP. “în acest moment în care în regiunea noastră există tulburări, în care pacea, securitatea şi prosperitatea sunt sacrificate unor ambiţii politice personale şi unor lupte pentru putere, cerem măsuri care să ducă la oprirea imediată a escaladării tensiunilor în Kosovo”, menţionează declaraţia finală a conferinţei. Soţia preşedintelui macedonean, Nada Gligorova, a estimat, totuşi, că participantele la conferinţa de la Sofia n-ar trebui să se pronunţe în legătură cu subiecte politice”, a precizat postul de radio bulgar. Cele 176 participante la această conferinţă au decis, între altele, crearea unui grup de politică externă cu filiale naţionale şi locale. Ele au prevăzut totodată, punerea în aplicare a unei reţele regionale de schimb de informaţii în lupta împotriva criminalităţii şi a corupţiei, şi s-au declarat pentru promovarea integrării minorităţilor în sistemele naţionale de educaţie. La conferinţa de la Sofia au participat soţiile preşedinţilor din Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei, România, Slovenia şi Bulgaria, soţiile premierilor din Turcia, Grecia şi Bulgaria şi cele ale preşedinţilor Parlamentelor român şi bulgar.