Cuvântul Nou, noiembrie 1998 (Anul 9, nr. 2309-2333)

1998-11-26 / nr. 2330

Pagina 2 CUVÂNTUL NOU DETERGENT! Petre BACAUANU, Sf. Gheorghe: “Cu câtva timp în urmă a apărut în paginile ziarului dv. o sesizare a unui cetăţean care reclama calitatea proastă a detergentului “Cosia”. Acum sunt nevoit şi eu să reclam calitatea complet necorespunzătoare a produsului care ar trebui să înălbească rufele, "Clorox”, importat din Ungaria. Cu toate că am respectat întocmai instrucţiunile de folosire, rezultatul a fost foarte slab, adică rufele abia şi-au schimbat nuanţa. Am dublat doza prescrisă pentru înălbire, dar rezultatul nu a fost nici acum mai bun. Menţionez că produsul “Clorox ” se găseşte în orice magazin şi la tarabele din piaţa centrală. Este în termen de garanţie, dar sesizez un fapt: capacul recipientului nu este suficient de etanş, situaţie în care hipocloritul de sodiu care intră în compoziţia produsului se poate evapora, iar produsul devine ineficient. De asemenea, recipientul nu este sigilat, ceea ce mă face să cred că tot ce trece prin mâna românului este falsificat în aceeaşi situaţie aflăndu-se şi Arierul, Axionul etc. Producerea şi comercializarea detergenţilor este o afacere rentabilă, de aceea piaţa este arhiplină cu diferiţi detergenţi. Dar, pe lângă faptul că aceştia nu sunt ambalaţi sau îmbuteliaţi corespunzător, sunt depozitaţi în condiţii proaste, expuşi la soare, căldură etc. Aflăndu-mă în situaţia că am rămas cu rufele numai pe jumătate înălbite şi cu chiuveta “mozolită”, am căutat în piaţă şi am găsit un Detartrant şi un înălbitor de rufe numit STARR, produse chiar în municipiul nostru - str. Kodri Ferenc nr. 4 - care, pe lângă faptul că sunt mai ieftine decât produsele din import, sunt şi mai eficiente Cu toate acestea, nici aceste produse nu sunt bine etanşate, ele se pot degrada prin evaporare şi, de asemenea, nici ele nu sunt sigilate! Cred, totuşi, că producătorii locali de detergenţi pot contribui la îmbunătăţirea stării de igienă a populaţiei Consfătuirea naţională a inspectorilor şcolari de istorie în perioada 25-27 noiembrie la Sfântu Ghorghe se va desfăşura consfătuirea naţională a inspectorilor şcolari de istorie. Astfel, în cursul zilei de astăzi delegaţia va vizita Liceul “Mihai Viteazul”, după care va urma o expunere ştiinţifică susţinută de reprezentantul Univerităţii Bucureşti în Amfiteatrul liceului, în jurul orei 11:00, timp de aproape 2 ore vor avea loc activităţi didactice urmate de dezbateri pe marginea acestora. Tot astăzi vor fi vizitate Muzeul Satului din Cerhat, Muzeul Breslelor, Cabinetul de istorie al Liceului “Bod Peter”, precum şi vizita la Gr. Şc. “Gabor Aron”. Vineri, 27 noiembrie, vor urma alte vizite ale centrului municipiului Sfântu Gheorghe, Muzeului Spiritualităţii Româneşti precum şi Muzeului Naţional Secuiesc. Ultimul punct din programul consfătuirii în judeţul Covasna îl va constitui vizitarea Muzeului Şcolar, după care delegaţia va pleca în judeţul Harghita unde programul va continua în unităţi şcolare şi obiectiveistorice din acest judeţ. CUVÂNTUL MOI ! Invitaţie la un târg mai aparte între 26 şi 29 noiembrie a.c. firma Export Consult organizează o interesantă manifestare în Capitală. Anume, a treia ediţie a Târgului de turism, care va îmbina latura expoziţională cu un program de acţiuni specifice: dezbateri, simpozioane. Participarea se anunţă de nivel internaţional, oferta turistică românească încercând să relanseze un domeniu economic ce a suferit o recesiune puternică în ultimii ani, anume “Industria fără fum”. S-au înscris deja 117 firme româneşti şi asociaţii profesionale, printre care şi ANTREC, al cărui preşedinte de Filială judeţeană Covasna este dinamicul om de afaceri din staţiunea Bálványos, dl. Daragus Attila. Pentru cei interesaţi transportul în Bucureşti va fi asigurat cu microbuze ce vor pleca din jumătate în jumătate de oră, din Piaţa Victoriei la Palatul Parlamentului. (H.C.D.) Spitalul Judeţean din Sfântu Gheorghe va începe un nou an... cu datorii de miliarde în prezent datoriile spitalului judeţean Sfântu Gheorghe se ridică la peste 6 miliarde lei, din care 2,700 miliarde lei reprezintă datoria pentru gratuităţi, 2,800 miliarde lei către furnizorii de servicii iar 561 milioane lei pentru compensare. Dar, nu de mult Direcţia Sanitară Covasna a primit 3.300 miliarde lei, bani destinaţi rezolvării celor mai urgente probleme ale spitalelor din judeţ. Astfel, având în vedere faptul că spitalul judeţean are datoriile cele mai mari, acestuia i-a revenit suma de 1,5 miliarde lei. Spitalului de recuperare din oraşul Covasna i-au fost alocate 540 milioane lei, în total datoriile acestuia ridicându-se la un miliard jumate, restul banilor a fost împărţit celorlalte spitale aflate în dificultate, din punct de vedere financiar, printre care se află și spitalul din Târgu Secuiesc cu 515 milioane lei datorii. De asemenea, amintim faptul că Direcţia sanitară are de încasat de la angajatori peste 5 miliarde lei, sumă ce reprezintă totalul datoriilor (Confolux - 1,816 miliarde lei iar E.M. Căpeni - 1,743 miliarde lei), în total sunt 7146 persoane juridice (angajatori de la care Direcţia Sanitară colectează banii) aflaţi în evidenţa organelor financiare, din care 6812 depun lunar, în mod regulat, declaraţiile privind obligaţiile de plată. Din această cauză şi nu numai, Direcția Sanitară va întâmpina noul an tot cu datorii. Daniela ANDREI Camera Deputaţilor a aprobat ordonanţa de modificare a legii învăţămîntului fără prevederi pentru minorităţile naţionale Camera Deputaţilor a adoptat, miercuri, în absenţa PDSR, PUNR şi PRM, proiectul de modificare a legii învăţămîntului, care, în varianta Camerei, nu cuprinde nici o prevedere referitoare la învăţămîntul superior în limba minorităţilor, deosebindu-se astfel de varianta Senatului, motiv pentru care legea va intra la mediere. Coaliţia majoritară intenţionează să introducă în timpul medierii un text nou, care să asigure asigure grupe, secţii, colegii şi facultăţi cu predare în limbile minorităţilor, în instituţii multiculturale, ceea ce presupune existenţa obligatorie a unei secţii în limba română. Intenţia coaliţiei nu mulţumeşte UDMR, dar aceasta este soluţia de compromis la care au ajuns partidele din coaliţie. în favoarea acestui proiect de modificare a legii învăţămîntului s-au exprimat 188 de deputaţi, printre care şi cei ai UDMR şi s-a înregistrat o abţinere. La vot au participat şi deputaţii independenţi aparţinînd ApR şi preşedintele Comisiei de învăţămînt, Anghel Stanciu (PRM), deşi partidul său se află în grevă parlamentară. Stanciu a declarat, după vot, că era normal să se voteze această lege, pentru că, “dincolo de art. 123, ea are peste 150 de prevederi referitoare la reforma în învăţămînt”. El a afirmat că votul UDMR “arată clar că aceştia au primit garanţii ferme din partea coaliţiei majoritare că la comisia de mediere a textelor divergente între cele două Camere se va vota un text standard în favoarea înfiinţării unor instituţii de învăţămînt superior în limba minorităţilor”. Potrivit lui Stanciu, la mediere, Comisia trebuie să accepte, fie textul Camerei Deputaţilor, fără prevederi referitoare la învăţămîntul superior în limba minorităţilor, fie textul Senatului, care limitează acest învăţămînt la colegii, secţii şi grupe în universităţi. Intenţia de a crea “un alt text, complet diferit, este neregulamentară”, consideră Stanciu. El a spus că, pentru a preveni acest lucru, dacă va fi solicitat să facă parte din Comisia de mediere, va participa la şedinţele acesteia, deşi grupul său parlamentar se află în grevă. Pînă atunci, cei trei membri ai opoziţiei din Biroul Comisiei de învăţămînt au solicitat, printr-o scrisoare, preşedintelui Camerei Deputaţilor, Ion Diaconescu, ca pe baza votului celor două Camere să ceară Guvernului retragerea hotărîrii de guvern privind înfiinţarea Universităţii Petöfi Schiller şi desfiinţarea comisiilor care lucrează în acest sens.  “Control” la clasele cu program Step by Step s-a putut numi vizita în judeţul nostru a celor două doamne din S.U.A., cunoscute ca formatori americani în alternativa educaţională Step by Step. Este vorba de Betsy Grob din New-York şi Judy David din Washington D.C., care timp de o săptămână, împreună cu doamnele Carmen Anghelescu şi Adriana Dobriţoiu din conducerea Centrului Step by Step din Bucureşti, au vizitat clasele incluse în acest program din întorsura Buzăului, Târgu Secuiesc şi Sfântu Gheorghe de la Liceul “Mihai Viteazul” şi de la Şcoala generală “Váradi József’. Bineînţeles că nu a fost propriu-zis un control, ci pur şi simplu o constatare a ceea ce au realizat elevii, a progresului copiilor conduşi de învăţătoare. Au asistat la toate activităţile din cursul unei zile (8 ore), au discutat cu elevii, cu învăţătoarele, cu părinţii şi cu directorii şcolilor respective. Domniile lor au răspuns cu amabilitate la câteva întrebări puse de noi: Desigur, multe persoane vă întreabă, care este impresia dumneavoastră despre România? Ştim că nu este prima dată când veniţi în România. Ne place foarte mult în România. Ca formatoare în programul educaţional Step by Step am fost în România de mai multe ori (Judy David de trei ori, iar Betsy Grob de 6 ori). Ne plac în special oamenii, cei pe care i-am cunoscut noi, de la birourile Centrului Step by Step, cadrele didactice, copiii şi părinţii. Toţi sunt prietenoşi, iar cadrele didactice dedicate muncii lor şi dornice de a învăţa lucruri noi. Aveţi o ţară frumoasă pe care am văzut-o şi vara şi iarna, începând de la Marea Neagră până în Nordul Moldovei şi în Transilvania. Nu am văzut încă oraşul Cluj-Napoca de care am auzit şi pe care dorim să-l vedem. Ce părere aveţi despre implementarea programului Step by Step în România? Dar în judeţul Covasna? Nu este uşor. Aţi văzut şi dumneavoastră copiii “muncind”. Clasele arată foarte bine, învăţătoarele s-au implicat foarte mult, de fapt trei dintre ele, care predau la cls. a II-a au devenit formatoare pentru cele de la clasa I. Copiii îşi dau toată silinţa. Individual sau în grupuri mici scriu deja propriile lor “cărţi”, în care prezintă lucruri interesante şi sunt interesaţi de ceea ce învaţă. Step by Stepul reprezintă o schimbare faţă de învăţământul tradiţional. După numai o săptămână de cursuri în vară şi după două zile de pregătire la începutul lui noiembrie, aici, la Sfântu Gheorghe, am observat la învăţătoarele de cls. I schimbări vizibile. Unele cu care am discutat, au spus că acest program le-a oferit libertate şi autonomie în munca lor, aceasta din punct de vedere profesional, cât şi personal. - Ştim că aţi vizitat în Sfântu Gheorghe şi clase cu program tradiţional. Găsiţi o mare deosebire între învăţământul nostru tradiţional şi alternativa tradiţională Step by Step? Am văzut diferenţe foarte clare, de exemplu spaţiul fizic al clasei. Nu putem să vă spunem prea mult în ce priveşte predarea în sistem tradiţional. Oricum învăţătoarele din Step by Step au păstrat ideile bune şi de valoare din sistemul tradiţional, deci cele două sisteme nu se exclud, ci se completează reciproc. Probabil şi învăţătoarele de la clasele tradiţionale au preluat ceva din modul de predare în alternativa Step by Step. - Pentru că purtăm această discuţie la Liceul “Mihai Viteazul", ce v-a plăcut mai mult la copiii din această şcoală? - Sunt foarte prietenoşi, drăguţi, simpatici. Apreciem foarte mult că se pot concentra asupra muncii lor, chiar dacă în sala de clasă am fost astăzi şase adulţi. Nu li s-a distras atenţia. Am văzut cât sunt de creativi, am remarcat că ei gândesc în profunzime şi dau dovadă de creativitate. Am observat aceste lucruri din lucrările lor, din felul cum vorbesc, din întreaga lor muncă. Apreciem şi sprijinul pe care îl acordă acestor clase direcţiunea şcolii, apropierea care există între elevi şi conducerea şcolii, învăţătoarele nu pot lucra fără acest sprijin. Ne-a plăcut foarte mult Liceul “Mihai Viteazul”. Faptul că am auzit mulţi copii vorbind engleza dovedeşte că sunt foarte deştepţi şi deschişi. Vă mulţumim pentru tot. Cu mare plăcere şi... aşteptăm în S.U.A- ziarul dumneavoastră din Covasna. (Luminiţa CORNEA) iControl" la Step by Step? Două organizaţii ale românilor din Ungaria protestează faţă de rezultatele alegerilor pentru autoguvernările minoritare Autoguvernarea Minorităţii Românilor din Ungaria şi Uniunea Culturală a Românilor din Ungaria îşi exprimă îngrijorarea faţă de rezultatele recentelor alegeri pentru autoguvernările minoritare, afirmînd că pe listele celor două organizaţii au candidat persoane care nu cunosc limba română şi nici nu au participat la activităţile etnicilor români din Ungaria, transmite corespondentul MEDIAFAX la Budapesta. Cele două organizaţii româneşti au înaintat, în acest sens, un protest Curţii Constituţionale ungare şi Comisarului parlamentar pentru drepturile minorităţilor, Jeno Kaltenbach, precizînd că astfel de cazuri au fost înregistrate în mai multe localităţi în care trăiesc etnici români. Janos Budai, preşedintele autoguvernării pe ţară a românilor, consideră că aceste persoane ar trebui să demisioneze din posturile pe care le-au ocupat în virtutea prevederilor legale referitoare la minorităţi. Conducerea autoguvernării românilor afirmă că, dintre cele 40 de astfel de organisme existente în Ungaria, mai mult de o treime nu au în componenţa lor etnici români. Potrivit Constituţiei ungare, fiecare minoritate naţională are dreptul de a-şi alege propria autoguvernare, acesta fiind forul abilitat pentru afirmarea drepturilor sale, în virtutea legii fundamentale, fiecare cetăţean ungar are dreptul de a fi ales, însă nu există nici o modalitate de verificare a apartenenţei sale la o minoritate anume. Astfel, singurul criteriu de stabilire a apartenenţei unei persoane la o anumită minoritate este asumarea ei de către persoana respectivă. Prevederile legale oferă, astfel, posibilitatea ca oricinesă poată intra în cursa electorală pentru locurile deputaţilor din cadrul autoguvernărilor minorităţilor. Mai mult, pentru a obţine această poziţie este nevoie de un număr mult mai redus de voturi decît pentru un loc de deputat în conducerea locală sau în Parlament. Ca urmare a acestei situaţii, există posibilitatea ca Adunarea electorilor - organism însărcinat cu formarea autoguvernărilor pe ţară - să promoveze persoane care nu cunosc limba minorităţii respective şi nu pot realiza autonomia culturală a acestora. Jeno Kaltenbach, Comisarul parlamentar pentru drepturile minorităţilor, a afirmat, recent, referinduse la această situaţie, că “a demarat un veritabil business minoritar”. El consideră că, prin diferite practici, inclusiv prin schimbarea numelui, unele persoane îşi pot asigura un venit confortabil pe parcursul mandatului de patru ani, fiind alese în conducerea unor autoguvernări minoritare. Toso Doncev, preşedintele Oficiului pentru Minorităţii Etnice şi Naţionale, a declarat, la rîndul său, cotidianului “Magyar Hírlap” că “un eventual refuz al minorităţilor - şi în primul rind al românilor - de a-şi alege autoguvernarea pe ţară ar putea avea serioase consecinţe în planul politicii externe a Ungariei”. Alegerile pentru Adunarea Generală a Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria sunt prevăzute să aibă loc pe 6 februarie 1999. ■h - - -■...■ — Parlamentul iugoslav vizează statutul de observator la Adunarea Uniunii ruso-belaruse Parlamentul Iugoslaviei (Serbia şi Muntenegru) a declanşat, marţi, o procedură în vederea obţinerii statutului de observator permanent la Adunarea Uniunii ruso-belaruse. Dacă deputaţii vor adopta, la o dată care urmează să fie decisă, un proiect de rezoluţie în acest sens aprobat de Comisiile de politică externă ale celor două Camere, Parlamentul iugoslav va putea cere oficial Adunării Uniunii ruso-belaruse acordarea unui statut de observator pennanent. Preşedintele Adunării Uniunii ruso-belaruse, Ghennadi Selezniov, care este şi preşedintele Dumei de Stat a Rusiei, propusese la sfîrşitul lui octombrie Parlamentului iugoslav să înainteze o cerere în acest sens. Această idee este puternic susţinută de ultranaţionalistul Vojislav Seselj, vicepremier al Serbiei, care a explicat că într-o astfel de situaţie “bombardarea Iugoslaviei ar echivala cu bombardarea Rusiei”, făcînd aluzie la ameninţările cu atacuri aeriene ale NATO în contextul crizei din Kosovo. Ultimele zile pentru înscrieri Au mai rămas doar două zile în care se mai pot face înscrieri pentru cursul de cosmetică organizat de Casa de cultură municipală din Sfântu Gheorghe, aflată pe strada Kosuth Lajos nr. 13. Data limită a primirii cererilor este 27 noiembrie a.c., între orele 9,00 - 13,00 şi 17,00 - 19,00. Pentru alte informaţii se poate suna şi la numărul 352.460 (H.C.D.) ««Reaşezare” de taxă O veste ce nu îi va încânta pe posesorii de aparate de radio: s-a majorat şi taxa de abonament la 8.500 de lei/familie de la 6.000 cât fusese până acum, potrivit unei recente Hotărâri de Guvern. Motivaţia Societăţii Române de Radiodifuziune vizează creşterea inflaţiei şi evoluţia principalilor indicatori macroeconomici. “Bucuriile” de apropiatele Sărbători nu se opresc aici, şi abonameritfil TV urmând să aibă o soartă similară... (H.C.D.) Anul IX Nr. 2330 Conflict între concubini Cele mai multe dispute şi agresiuni au loc, de regulă, între persoane care sunt mare amatoare de băutură, cu o situaţie familială incertă, cu s-ar spune, cam fără căpătâi. Din simple discuţii se ajunge de multe ori - mai apoi - la bătăi în toată regula, cu urmări previzibile. Pe data de 20 noiembrie 1998 un asemenea scandal a avut loc în satul Bicfalău, între Darocz Gheorghe, în vârstă de 44 de ani, și concubina sa. Pe fondul consumului de alcool, fiul concubinei, N. S., deși în vârstă de numai 15 ani, i-a aplicat bărbatului mai multe lovituri, fiind necesară internarea victimei la Spitalul judeţean, unde i sa pus diagnosticul “Peritonită acută, suspect ruptură de intestin”!! în funcţie de evoluţia stării de sănătate a lui Darocz Gheorghe, a concluziilor medico-legale, ca şi a rezultatului cercetărilor urmează a se lua de către autorităţi măsurile ce se impun. (H.C.D.) Un... ’’neorealist” autohton! Celebrul film italian “Hoţii de biciclete”, în care a strălucit acum mai bine de trei decenii minunatul artist Vittorio de Sica, peliculă ce a făcut imediat carieră mondială, se încadra în curentul neorealist. Iată că după atâta amar de vreme se mai găsesc încă “admiratori”, chiar dacă într-o variantă prozaică. Unul dintre ei se numeşte Mocsel Gyula, are 30 de ani şi locuieşte în satul Surcea. Chiar de nu a auzit vreodată de celebrul său înaintaş într-ale artei, a procedat aidoma scenariului amintit, “subtilizând” fără vreo problemă o bicicletă aflată în faţa resturantului “Turist” din staţiunea Covasna. Poliţiştii l-au descoperit însă repede, aşa că după cum era normal bunul a ajuns din nou la proprietar, urmând ca împotriva numitului Mocsel Gyula organele abilitate să ia măsurile legale. (H.C.D.) F*................................... “La noi, eforturile făcute...” (Urmare din pagina 1) An de an, o parte însemnată din profitul complexului este utilizată pentru reparaţii, modernizări şi noi dotări. Astfel, în 1997 s-au cheltuit în acest scop peste 800 de milioane de lei, între altele şi pentru introducerea telefonului în fiecare cameră, iar în acest an s-a realizat dotarea acestora şi cu televizoare, un număr de 17 dintre ele fiind înzestrate şi cu mobilier nou. Pentru baza de tratament numai până la sfârşitul verii fusese cumpărată aparatură medicală modernă în valoare de o sută de milioane de lei. Totodată, alte 300 de milioane de lei s-au alocat pentru diverse reparaţii. De menţionat că unitatea nu apelase până la finele trimestrului trecut la credite bancare şi nu înregistra datorii faţă de furnizori. Discutând cu câteva persoane venite la odihnă şi tratament şi citind câteva din scrisorile de mulţumire primite de conducerea Complexului de tratament “Dacia” din Covasna, am reţinut unanima apreciere faţă de solicitudinea de care dă dovadă personalul angajat şi condiţiile asigurate sub toate aspectele. Ceea ce confirmă faptul că în această unitate, aşa cum ne spunea domnul director Dorel Lungu, asigurarea unei calități superioare a tuturor serviciilor înseamnă, în primul rând, grija pentru sănătatea oamenilor care beneficiază de ele. Sâmbătă, 28 noiembrie,la Muzeul Spiritualităţii Româneşti Conferinţa cu temă “întruparea Domnului Iisus Hristos” In cadrul ciclului de seri duhovniceşti “Hristos se naşte măriţi-L” iniţiat de Liga Tineretului Ortodox din Sfântu Gheorghe,sâmbătă, 28 noiembrie,ora 16, la Muzeul Spiritualităţii Româneşti de la Catedrala ortodoxă din municipiu,preotul Gavril Todea de la Parohia Malnaş-băi va conferenţia despre “întruparea Domnului Iisus Hristos”. Kadhafi este de părere că arabii au dreptul de a deţine arme de distrugere în masă Liderul libian, Moammar Kadhafi, a luat apărarea dreptului arabilor de a deţine arme de distrugere în masă, pentru a putea face faţă Israelului, informează agenţia oficială libiană JANA, preluată de AFP. “Arabii au dreptul de a poseda arme de distrugere în masă, pentru a face faţă Israelului, care deţine arme atomice şi chimice, acest drept ajutîndu-i pe arabi să stabilească un echilibru în regiune”, a declarat Kadhafi într-un discurs rostit luni seara în faţa unei delegaţii egiptene aflate în vizită în Libia. “Dacă arabii îşi foloseau potenţialul aşa cum ar fi trebuit, ar fi fost capabili să îngenuncheze Statele Unite, ale căror interese se află în patria arabă”, a adăugat colonelul Kadhafi. Libia a fost, ea însăşi, bănuită de serviciile de informaţii occidentale, că fabrică arme chimice, acuzaţie pe care Libia a dezminţit-o întotdeauna.