Cuvântul Nou, ianuarie 1999 (Anul 10, nr. 2358-2381)

1999-01-15 / nr. 2368

Pacaina 2_______________________________________________________________________CUVÂNTUL NOU ___________ „ Biroul Permanent al PNL propune suspendarea temporară a lui Viorel Cataramă din funcţia de vicepreşedinte al partidului Biroul Permanent al Partidului Naţional Liberal a decis, miercuri seara, cu majoritate de voturi, să propună Consiliului Naţional, forul decizional al acestei formaţiuni, suspendarea lui Viorel Cataramă din funcţia de vicepreşedinte al partidului, pentru un an, ca urmare a deplasării acestuia în Valea Jiului, pentru a negocia, în nume propriu, cu minerii grevişti. Conducerea liberală a decis, cu 18 voturi “pentru” şi patru "împotrivă”, la propunerea lui Liviu Bujor, să ceară Consiliului Naţional să aprobe suspendarea lui Cataramă, pe motiv că negocierile pe care acesta le-a purtat cu minerii au afectat imaginea PNL şi au reprezentat o imixtiune în activitatea Executivului. Preşedintele PNL, Mircea Ionescu-Qiuntus, a declarat, după şedinţa de peste şase ore a Biroului Permanent, că împotriva lui Viorel Cataramă trebuie adoptate “măsuri disciplinare”, deoarece vizita acestuia la Petroşani nu a fost făcută cu aprobarea conducerii liberale. Vicepreşedintele PNL, Dinu Patriciu, s-a declarat de acord cu decizia Biroului Permanent. “Nu cred în măsuri punitive, dar Cataramă a greşit cînd s-a dus în Vale”, a spus Patriciu, adăugind că “nu se poate sta de vorbă cu un infractor de drept comun cum este Miron Cozma”. Cataramă a părăsit şedinţa Biroului Permanent înainte de afla rezultatul votului. El a mai fost sancţionat disciplinar şi în anul trecut, cînd i s-au retras atribuţiile în partid ca urmare a faptului că i-a calificat drept “socialişti” pe unii lideri liberali şi a refuzat să depună o declaraţie scrisă, la preşedintele PNL, în privința colaborării cu fosta Securitate. Ungaria ar putea introduce dubla cetăţenie pentru maghiarii din ţările vecine după aderarea la acordul de la Schengen Introducerea dublei cetăţenii pentru maghiarii din ţările vecine Ungariei nu se află pe ordinea de zi a cabinetului de la Budapesta, însă această posibilitate trebuie studiată după aderarea Ungariei la acordul de la Schengen, a declarat, marţi, secretarul de stat în Ministerul ungar de Externe Zsolt Nemeth cotidianului “Napi Magyarorszag”, citat de corespondentul MEDIAFAX la Budapesta. Nemeth a opinat că, alături de Ungaria, Slovenia şi Slovacia au şanse reale de a adera la acest acord, în timp ce România şi Croaţia ar putea deveni membre ale acordului doar pe termen mediu. Oficialul ungar a precizat că intenţionează ca, începînd cu luna în curs, să facă o serie de vizite în zonele locuite de maghiari în România, Slovacia, Iugoslavia şi Ucraina. El a subliniat importanţa unui dialog maghiaro-maghiar instituţionalizat, în vederea unui schimb de opinii eficient cu organizaţiile maghiarilor de peste hotare, în chestiunea politicii vizelor. Referindu-se la problema universităţii multiculturale din România, Nemeth ar dori ca guvernul de la Bucureşti să adopte o poziţie clară în cursul acestui an. “Ar fi unpas important dacă universitatea Petofi- Schiller ar lua fiinţă”, a spus Nemeth, precizînd că, în cazul în care înfiinţarea unei universităţi de stat nu va fi posibilă, guvernul ungar şi UDMR vor sprijini realizarea unei astfel de instituţii prin intermediul unei fundaţii. Statele Unite nu şi-au făcut nici un plan în legătură cu Irakul, după încheierea Ramadanului Secretarul american al Apărării, William Cohen, a precizat, joi, la Tokyo, că Statele Unite nu au în proiect noi acţiuni împotriva Irakului, după încheierea Ramadanului, informează AFP. Atitudinea Statelor Unite “depinde, înainte de toate, de cea a lui Saddam Hussein”, a afirmat Cohen. Luna de post a Ramadamului a început, în Irak, pe 18 decembrie, spre sfîrşitul atacurilor americano-britanice, din cadrul operaţiunii “Vulpea deşertului”. Cohen a lansat un avertisment către toate ţările care “se gîndesc să profite de situaţia de la Washington”, marcată de procesul preşedintelui Clinton, în faţa Senatului. El a spus că Saddam Hussein se gîndise, probabil, la asta, cînd a perturbat, în decembrie, munca inspectorilor UNSCOM, în cazul în care vreo ţară ar crede că Bill Clinton “nu se concentrează asupra funcţiei sale de comandant-şef al forţelor armate, ar face aceeaşi eroare”, a adăugat secretarul american al Apărării. William Cohen a făcut aceste afirmaţii în cadrul unei conferinţe de presă organizată la sfîrşitul unei vizite de trei zile în Japonia. Senatorul Vădim Tudor îl recuză pe procurorul Adam Ion * Corneliu Vădim Tudor a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, că îl recuză pe procurorul Adam Ion, şeful Secţiei Anchete Speciale din cadrul Parchetului Curţii Supreme de Justiţie, secţie care a preluat pentru cercetări cazul jurnalului actriţei Rona Hartner, motivînd că magistratul este corupt. * “Procurorul Ion Adam nu are dresul moral şi juridic să lucreze în Parchetul Cirrci Supreme de Justiţie atîta timp cît poate fi uşor şantajat de actuala putere, datorită unui scandal de primire de mită, al cărui protagonist a fost, în cursul anilor ’80, a afirmat Vadim Tudor. „ Preşedintele PRM se va prezenta, lini, 18 ianuarie a.c., la Parchetul Curţii Supreme de Justiţie, pentru a depune documentele pe care le deţine cu privire la jurnalul actriţei Hartner şi va solicita, totodată, efectuarea unei expertize grafologice de către “specialişti independenţi”. Procurorii din cadrul Parchetului Curţii Supreme de Justiţie vor compara agendele Ronei Hartner cu documentele deţinute de catre Corneliu Vadim Tudor, pentru a stabili dacă materialul prezentat de senator este autentic. Preşedintele PRM Corneliu Vadim Tudor a prezentat, într-o emisiune televizată, un jurnal despre care a susţinut că aparţine Ronei Hartner şi în care se afirma că preşedintele Emil Constantinescu a avut o relaţie extraconjugală cu actriţa. Aceasta a negat ulterior că jurnalul i-ar aparţine şi că ar fi avut relaţii intime cu preşedintele. Rona Hartner a înaintat procurorilor, în 11 ianuarie a.c., două plîngeri la adresa lui CV Tudor şi a lui Laurian Taifas, precum şi mai multe agende personale, anchetatorii reţinînd doar patru dintre acestea. Hartner a afirmat că, înainte de declanşarea scandalului, a fost contactată de un emisar al lui Vadim, Laurian Taifas, care a ameninţat-o că va publica un “material” despre ea, dacă nu îşi va asuma conţinutul jurnalului. Pînă la transmiterea acestei ştiri Parchetul Curţii Supreme de Justiţie nu şi-a prezentat punctul de vedere în legătură cu recuzarea procurorului Ion Adam. Guvernul ungar va sprijini în continuare ideea înfiinţării unei universităţi pentru minoritatea maghiară din România Guvernul ungar va sprijini în continuare ideea înfiinţării unei universităţi de stat pentru minoritatea maghiară din România, a declarat, miercuri, premierul Viktor Orbán, la finalul întîlnirii cu preşedintele UDMR, Marko Bela, transmite corespondentul MEDIAFAX la Budapesta. Viktor Orbán a arătat că guvernul ungar este interesat de sucesul politic şi economic al actualei coaliţii de guvernămînt de la Bucureşti, precizînd că miniştrii săi din domeniul economic sunt gata să ofere sprijin colegilor lor români.Pe de altă parte, Orbán a afirmat că Ungaria doreşte să dezvolte în continuare relaţiile economice cu România, însă pentru aceasta este nevoie, în primul rînd, de deschiderea unor noi puncte de frontieră şi îmbunătăţirea celor existente. La rîndul său, Marko Bela a precizat că guvernul de la Bucureşti ar dori ca firme ungare să participe întro măsură mai mare la privatizarea din România, aceasta fiind în interesul ambelor ţări. Un avion american al NATO s-a prăbuşit în condiţii misterioase într-o pădure din Germania Cei patru ocupanţi ai unui avion de alimentare american, aparţinînd unei baze NATO, şi-au pierdut viaţa, după toate probabilităţile, în urma prăbuşirii aparatului, miercuri seara, întro pădure din apropierea localităţii Gelsenkirchen, din vestul Germaniei, informează AFP, care citează surse militare şi din cadrul poliţiei. Cadavrele a doi dintre ocupanţii avionului au fost deja găsite printre rămăşiţele aparatului. Acesta a luat foc imediat după impactul cu solul. Un purtător de cuvînt al poliţiei şi un altul al bazei aeriene militare Gelsenkirchen-Teveren, precum şi serviciile de salvare au afirmat că ceilalţi doi membri ai echipajului ar fi avut puţine şanse de supravieţuire. Avionul, care se întorcea dintr-o misiune de realimentare a unui avion radar AWACS, în nordul Germaniei, s-a prăbuşit miercuri seara, la ora locală 20.39 (19.39 GMT). El avea la bord 1.000 de litri de carburant şi se pregătea să aterizeze la Gelsenkirchen-Terem, pe un mic aeroport aparţinînd Alianţiei. Din motive necunoscute, echipajul a fost obligat să accelereze din nou şi s-a prăbuşit, trei kilometri mai departe, într-o zonă nelocuită din apropierea graniţei cu Olanda. Condiţiile meteorologice erau normale, a afirmat purtătorul de cuvînt al bazei militare. După impactul cu solul, s-au produs mai multe explozii şi sa declanşat un incendiu, a relatat poliţia. Fumul şi mirosul de kerosen s-au răspîndit pe o rază de cîţiva kilometri, au relatat martorii oculari. Sute de pompieri şi salvatori au fost trimişi la locul accidentului, spre care se îndrepta, de asemenea, şi o mulţime de curioşi. Un purtător de cuvînt al US Air Force a confirmat accidentul şi a precizat că avionul era un aparat de tip KC-135. Potrivit bazei de la Gelsenkirchen, aparatul aparţinea Air National Guard din armata americană. Avionul de tip KC-135 Stratotanker, un Boeing 707 amenajat în scopuri militare, posedă, teoretic, o autonomie graţie căreia poate zbura din Turcia pînă în Norvegia, a precizat purtătorul de cuvînt al bazei militare. în mod normal, echipajul este alcătuit dintr-un pilot, un copilot şi doi ingineri de bord. Două sau trei astfel de aparate se află constant în serviciul bazei de la Gelsenkirchen. Cum avionul se pregăteai să aterizeze, el nu transporta prea mult carburant, a subliniat purtătorul de cuvînt. AWACS (Airborne Warning and Control System) este un sistem de supraveghere și detectare aeriană. Un avion AWACS poate rămîne în aer timp de 11 ore, însă are nevoie de aparate care să-l realimenteze. Autorităţile germane şi americane vor deschide o anchetă pentru a determina originea accidentului, au anunţat surse militare. . Colonelul van Harmelen, comandantul interimar al bazei NATO de la Gelsenkirchen, a confirmat, miercuri seara, că la bordul aparatului se aflau patru militari, dar nu a putut preciza naţionalitatea acestora. Criza dintre Parlamentul European şi Comisia Europeană ar putea avea un deznodământ fericit pentru Comisie Circa o sută de deputaţi democraţi-creştini din Parlamentul European au anunţat, miercuri, că joi nu vor vota împotriva comisarilor europeni Edith Cresson şi Manuel Marin, acuzaţi de fraudă, decizie care ar putea pune capăt crizei declanşate între Parlamentul European şi Comisia Europeană, au anunţat, miercuri, surse europene, citate de AFP. Astfel, 102 dintre cei 202 de deputaţi ai grupului Partidului Popular European (PPE, democratcreştin) - al doilea din Parlament, după grupul socialist - şi-au exprimat voinţa ca actuala Comisie Europeană să-şi continue activitatea şi să-şi îndeplinească sarcinile care-i revin. Ei au recunoscut eforturile preşedintelui Comisiei, Jacques Sanier, de a combate fraudele şi de a introduce în administraţia Comisiei o reformă fundamentală axată pe transparenţă, integritate şi eficienţă. Deputaţii s-au delimitat clar de moţiunea de cenzură prezentată de propriul lor grup, de ecologişti şi liberali, prin care se cere demisia lui Edith Cresson şi a lui Manuel Marin. După declaraţia deputaţilor PPE, moţiunea de cenzură împotriva lui Manuel Marin şi a lui Edith Cresson se pare că nu va obţine decît o minoritate de voturi şi va fi respinsă de Parlament. Surse parlamentare europene au afirmat că Santer ameninţase că-şi va da demisia miercuri seară, dacă va fi constatat în timpul zilei că majoritatea deputaţilor europeni optează pentru demisia celor doi comisari. Deputaţii vor trebui să se pronunţe, joi, asupra altei moţiuni de cenzură la adresa Comisiei, prezentată de formaţiunile de stînga din cadrul Parlamentului (socialişti, comunişi şi radicali). Aceasta cere anchetarea acuzaţiilor de fraudă la adresa Comisiei de către un “comitet de experţi independenţi” şi prezentarea unui raport în urma anchetei pînă la 15 martie. De asemenea, moţiunea solicită Comisiei să clarifice cazurile în care este acuzată de fraudă. Dacă această moţiune va fi adoptată, Consiliul de Miniştri al Uniunii Europene sau Comisia Europeană vor trebui, în conformitate cu Tratatul de la Maastricht, să ceară Curţii europene de justiţie să-i declare demisionari pe cei doi comisari acuzaţi, în cazul unei demisii a Comisiei Europene, intervenită spontan sau în urma unei moţiuni de cenzură în Parlamentul European, statele membre ale Uniunii Europene vor trebui să desemneze un nou executiv, al cărui mandat va dura numai pînă în anul 2000, în conformitate cu articolul 144 al Tratatului de la Maastricht, noul executiv european va trebui să încheie mandatul de cinci ani al Comisiei demisionare. Mandatul preşedintelui Comisiei, Jacques Santer, a început la 7 ianuarie 1995 și umează să se termine la 6 ianuarie 2000. Pînă la desemnarea unui nou executiv european, comisarii sunt nevoiţi să rămînă în funcţie şi să se ocupe numai de “afacerile curente”. Ei nu pot lua decizii politice înaintea opţiunilor noii Comisii, decît în cazuri de urgenţă sau în cazul în care trebuie apărate interesele comunităţii europene. La fel, Comisia demisionară nu va putea face noi propuneri de compromis asupra dosarelor cruciale aflate în prezent în discuţie, cum ar fi Agenda 2000 (reformele politicilor agricole, regionale şi bugetare ale UE). După desemnarea unui nou preşedinte şi a unor noi membri ai Comisiei, aceștia vor trebui să constituie obiectul unui vot de aprobare în Parlamentul European. Statele Unite ameninţă că vor întrerupe cooperarea cu Rusia in domeniul spaţial Statele Unite şi-ar putea întrerupe cooperarea cu Rusia în domeniul lansării de sateliţi, dacă guvernul de la Moscova nu va renunţa să acorde Iranului asistenţă pentru construirea de rachete cu rază lungă de acţiune, a avertizat, miercuri, Departamentul de Stat american, citat de AFP. Purtătorul de cuvînt al Departamentului de Stat, James Rubin, a reamintit că programul de lansare a celor 16 sateliţi americani de către Rusia se apropie de sfîrşit, iar dacă Moscova nu va face progrese în domeniul non-proliferării rachetelor, atunci Washingtonul nu va fi în măsură să autorizeze lansarea unui număr suplimentar de sateliţi cu ajutorul rachetelor ruseşti. întreruperea programului ar costa Rusia mai multe sute de milioane de dolari anual, a precizat Rubin, adăugind că avantajul economic pe care îl obţine Rusia prin cooperarea cu Statele Unite îl depăşeşte pe cel obţinut prin furnizarea de tehologie către Iran. Guvernul american a anunţat, marţi, că trei institute ruseşti vor fi sancţionate economic, învinuindu-le că ar contribui la dezvoltarea programelor nucleare şi balistice iraniene. Sancţiunile se referă la interzicerea operaţiunilor de import-export cu societăţile respective. Moscova a ameninţat, miercuri, că va răspunde acestor măsuri, chiar cu riscul deteriorării relaţiilor dintre cele două țări, deja tensionate de criza din Irak. % A & r---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Un avion DC-3 s-a prăbuşit pe insula Mayne, în provincia canadiană Columbia Britanică Un avion DC-3 s-a prăbuşit, miercuri, pe insula Mayne, la nord de Victoria, în provincia canadiană Columbia Britanică, au anunţat serviciile de salvare locale, citate de AFP. Sursa citată nu a precizat numărul persoanelor aflate la bord şi al eventualelor victime. DC-3 este un bimotor cu elice lansat în anii ’30 şi este adesea folosit pentru transport de marfa. Insula este situată la jumătatea distanţei între insula Victoria, unde se află capitala provinciei, şi Vancouver. Conform primelor declaraţii, aparatul ar fi distrus, în cădere, cîteva case din zonă. ---------------------------------------- Casa Albă cere Senatului să respingă destituirea lui Bill Clinton Casa Albă a cerut, miercuri, Senatului să respingă destituirea preşedintelui Bill Clinton, într-un nou document de 130 pagini în care prezintă detaliat argumentele pentru apărarea acestuia, pe care le va susţine în procesul acestuia în Camera superioară a Congresului, transmite AFR “Senatul are obligaţia să respingă un abuz neavizat şi nejustificat”, au precizat, în noul document, avocaţii preşedintelui american, subliniind că o pierdere a acestui drept ar afecta echilibrul constituţional deja destul de delicat şi ar determina apariţia în SUA a unui “sistem cvasiparlamentar”. ___________________________________________/ Anul X Nr. 2368 . Peninsula Crimeea a fost alipită definitiv Ucrainei Noua Constituţie a Republicii autonome a Crimeei, intrată recent în vigoare, a integrat definitiv această peninsulă în Ucraina, spre marea dezamăgire a secesioniştilor pro-ruşi, a declarat, miercuri, preşedintele Parlamentului Crimeei, Leonid Graci, citat de AFP. “Această constituţie este un obstacol în faţa oricărui nou val separatist”, a afirmat, cu satisfacţie, comunistul Leonid Graci, adăugind că ea reprezintă “un exemplu de soluţionare paşnică a problemelor etnice dintr-un stat unitar”. După ce Ucraina şi-a obţinut independenţa, în 1991, Crimeea - care se bucura de statutul de autonomie în interiorul statului ucrainian - a ameninţat în mai multe rînduri că se va desprinde, ataşîndu-se Rusiei vecine. Pe de altă parte, responsabili din Crimeea şi chiar unii oficiali ruşi contestau în mod regulat autoritatea Kievului, susţinînd că peninsula Crimeea, locuită în majoritate de ruşi, a făcut parte, pînă în 1954, din Rusia. “Sevastopol, situat în sudvestul Crimeei, este un oraş rusesc, indiferent de deciziile care s-au luat acum”, a afirmat primarul Moscovei, Iuri Lujkov, cunoscut pentru declaraţiile sale naţionaliste. Noua Constituţie, adoptată de Parlamentul Crimeei în luna octombrie a anului trecut şi intrată în vigoare marţi, stipulează fără ambiguitate că “republica autonomă a Crimeei este parte indisolubilă a Ucrainei”. Documentul, spune Graci, la fel ca şi Tratatul de prietenie ruso-ucrainian, semnat în mai 1997, “contribuie la rezolvarea uneia dintre cele mai dureroase probleme între Rusia şi Ucraina, şi anume: apartenenţa teritorială a Crimeei”. Constituiţia Crimeei, adoptată cu o largă majoritate, subliniază, de asemenea, că limba naţională rămîne ucrainiana, insistînd, însă, pe “dezvoltarea și protejarea limbii ruse”. ât Conducerea PUNR i-a propus senatorului George Pruteanu să devină membru al acestei formaţiuni politice întrucât în ultima perioadă, în massmedia au apărut o serie de informaţii distorsionate în legătură cu posibila înscriere a domnului senator George Pruteanu, se arată în comunicatul semnat de preşedintele acestei formațiuni politice, domnul Valeriu Tabără, pentru informarea corectă a opiniei publice, facem următoarele precizări: în cursul zilei de ieri, 13 ianuarie 1999, la invitația oficială a preşedintelui PUNR, domnul Valeriu Tabără, senatorul George Pruteanu a participat la o întâlnire cu membrii Biroului Permanent al PUNR. Apreciind, în mod deosebit, activitatea politică, profesională şi parlamentară a domnului senator George Pruteanu, s-a constatat, cu satisfacţie existenţa unor apropieri fireşti între poziţiile publice exprimate de către PUNR şi cele ale domniei sale. In consecinţă, conducerea naţională a PUNR i-a prezentat domnului senator George Pruteanu oferta de a se înscrie în PUNR; cu acest prilej, a fost luată în discuţie şi propunerea făcută domnului senator George Pruteanu de către deputatul PUNR Valentin Iliescu, ca domnia sa să reprezinte partidul la viitoarele alegeri prezidenţiale. Această propunere a fost luată în consideraţie de către conducerea partidului şi urmează, potrivit prevederilor statutare, să fie analizată la nivelul Consiliului Naţional al PUNR, atunci când va deveni oportună abordarea acestei probleme. De comun acord, s-a stabilit ca până la sfârşitul acestei luni, domnul senator George Pruteanu să se pronunţe asupra ofertei PUNR. ________.......... .....................................