Cuvântul Nou, ianuarie 1999 (Anul 10, nr. 2358-2381)

1999-01-28 / nr. 2379

I CAUT VINOVAT. OFER RECOMPENt Cum-necum, pierderea bătăliilor de la Bumbeşti şi Costeşti nu-şi află vinovaţi! Declaraţiile din ultimele zile, mărturiile celor direct implicaţi converg spre una şi aceeaşi concluzie: nimeni nu are ce-şi reproşa pentru dezastrul pe care l-au suferit forţele de ordine. Generalii Teodor Zaharia şi Gheorghe Lupu, principalii comandanţi aflaţi pe “câmpul de luptă” găsesc motive peste motive care ar fi concurat chipurile la înfrângere. Se vorbeşte despre lipsă de informaţii, despre slaba pregătire a jandarmilor şi poliţiştilor puşi să dea piept cu minerii mult mai bine organizaţi şi dotaţi, ca şi despre ajutorul pe care localnicii l-au dat minerilor. Cei doi generali se dau de ceasul morţii să explice cum alţii ar fi avut datoria să rezolve respectivele bâlbe. S-a pornit un adevărat concurs pentru a arăta cu degetul spre terţi şi a-şi justifica incompetenţa. Ni se spune astăzi că forţele de ordine nu erau dotate, aflăm că bieţii jandarmi sau poliţişti tineri şi foarte tineri erau neinstruiţi, nemâncaţi, neodihniţi şi chiar neînarmaţi corespunzător. Perfect de acord, aşa a fost, dar în primele zile ale declarării intenţiei minerilor de a merge spre Bucureşti comunicatele oficiale nu ne asigurau oare că totul este în ordine, trupele sunt nemaipomenite şi nu va fi problemă cu oprirea “insurgenţilor”? Nu ne asigura generalul Lupu că sunt concepute strategii eficiente pentru atingerea scopului? Suficienţa lor de atunci a fost scump plătită de cei care au ajuns în spital, de distrugerile pe parcursul Petroşani - Râmnicu Vâlcea, de tensiunea care s-a creat în ţară. Faţă de toate acestea, generalii care au condus trupele de ordine nu-şi găsesc nici un dram de vinovăţie! Cu o asemenea mentalitate este evident că nu putem spera ca forţele de ordine să apere liniştea publică. G.FLORESCU Bătălia non-stop pentru TVR Gabriel FLORESCU De 9 ani încoace lupta pentru supremaţie în Televiziunea naţională n-a încetat, a avut vârfuri de ciocniri, dar niciodată linişte. Mărul discordiei l-a constituit “implementarea” politicii de la cap la coadă, de la subsol la celebrele etaje superioare unde stau boşii. Indiferent dacă aceştia s-au numit Paul Everac, Răzvan Theodorescu sau Dumitru Popa, Stere Gulea sau Cristian Hadji Culea acuzele privind partizanatul politic n-au contenit, au curs cu aceeaşi frecvenţă şi de la deal, şi de la vale. Chiar celebra zicere “Ne-aţi minţit cu televizorul” exprimă cel mai fidel “profilul moral” al TVR. Ultimul vot de blam pe care l-a încasat aceasta a fost prilejuit de mineriadă, când iarăşi nu s-a ridicat la nivelul concurenţei şi şi-a dat în petec datorită certurilor izbucnite în culisele instituţiei între susţinătorii unor partide. Lipsa notorie de obiectivitate a celei ce s-a autointitulat la un moment dat TVRL, adică liberă, a devenit şi mai străvezie în momentul apariţiei televiziunilor private, mult mai grijulii să-şi mascheze accentele de partizanat. Cât de aservită Puterii a fost TVR s-a putut constata ori de câte ori în ţară au avut loc evenimente deosebite. Prin ştiri trunchiate sau deformate, imagini luate din anumite unghiuri, declaraţii solicitate pe sprânceană, folosirea materialului din filmotecă în scopuri partizane - întregul arsenal al mistificării realităţii a fost pus în slujba dezinformării. Nimic n-a fost omis. Bătălia pentru conducerea TVR a avut, de asemenea, mereu o conotaţie politică ce n-a fost “scuturată” nici cu prilejul numirii noului consiliul de adminsitraţie. Din acest motiv ani de zile directorii generali n-au depăşit stadiul de interimat, iar starea de tensiune continuă a impietat asupra calităţii programelor, acuzaţiile privind dezinformarea sau manevrarea telespectatorilor au curs precum apa Dâmboviţei. Miza numită “conţinutul favorabil pentru unii a programelor” este enormă atâta timp cât şi astăzi sunt încă destule localităţi unde se recepţionează doar cele două posturi naţionale, iar singurele mijloace de informare pentru mulţi electori rămân acestea. Rezultatul unei asemenea anomalii? Disputa fără sfârşit pentru “stăpânirea” TVR a dus, fără discuţie, la slăbirea ei în ansamblu, la o grilă de programe ce nu atrage telespectatorii, la îndepărtarea multor profesionişti adevăraţi, iar odată cu aceştia a ieşit din str. Pangratti calitatea şi obiectivitatea. Astăzi, Antena 1, PRO TV, Prima, Acasă sau posturile locale se adresează în primul rând “dragilor privitori”, cum zice Piersic, abia apoi servesc alte interese. Practic, ceea ce se întâmplă azi în Televiziunea Română reflectă imaginea vieţii politice româneşti: certuri sterile ca la talcioc, promovarea numai a “micului trafic” de interese personale, numirea persoanelor în conducerea instituţiei pe bază de apartenenţă la un partid sau altul din arcul parlamentar, la care se adugă şi o politică economică falimentară ce a condus la acumularea de datorii comparabile cu cele ale unor societăţi puse pe lista celor ce urmează a fi lichidate, deşi fiecare familie din România posesoare de aparat TV este obligată să “cotizeze” pentru acest post chiar dacă nu-l vrea. Ar fi, credem, timpul ca la TVR să se facă tabula rasa şi să se clădească ceva nou pe temelii curate. Şedinţa BCCC al PNŢCD Ţărăniştii • ÎŞI precizează poziţia în acest an, la nivelul comunei Barcani Insuficienţa surselor bugetare nu vor permite plata ajutoarelor sociale In evidenţa Consiliului local Barcani există foarte multe cereri privind acordarea ajutoarelor sociale, dar, din cauza lipsei de fonduri de la bugetul local, puţini au beneficiat de aceste drepturi. Astfel, reducându-se tot mai mult numărul beneficiarilor pe baza unor criterii stricte de delimitare "în ceea ce priveşte condiţiile materiale şi financiare ale solicitanţilor, la începutul anului trecut şi-au mai primit aceste drepturi băneşti un număr de 52 de titulari de ajutoare sociale. Chiar şi în această situaţie de reducere a numărului beneficiarilor, fondurile de la bugetul local au permis efectuarea plăţii ajutoarelor sociale doar pentru lunile ianuarie şi februarie din anul trecut, în sumă totală de 7,2 milioane de lei . Totodată, în lunile noiembrie şi decembrie au mai fost achitate aceste drepturi băneşti unui număr de 15 beneficiari, în sumă totală de aproape 2,6 milioane de lei, luându-se în considerare cele mai grave şi dificile situaţii în care s-au aflat aceşti oameni. în anul în curs se pare că nu se mai pune problema ajutoarelor sociale, în sensul că nu se vor mai acorda ajutoare sociale pentru că veniturile bugetare nu vor putea acoperi nici cele mai urgente chltuieli privind administrarea și gospodărirea comunei. (V. CIOBANU) La Centrul de plasament nr.3 întorsura Buzăului “A fost o mare lucrătură, bine pusă în scenă şi cei care au procedat aşa şi-au şi atins scopul” Este de părere domnul Gheorghe Baciu, primarul oraşului întorsura Buzăului Vasilica CIOBANU - Care este părerea dumneavoastră despre divergenţele dintre colectivul de muncă, elevi şi directorul Centrului de plasament nr.3 întorsura Buzăului (casa de copii cum i se spunea până nu demult) şi, mai ales, despre faptul că multe din aceste aspecte s-au făcut cunoscute prin ştirile de la PRO TV, nu prin vocea autorităţilor locale sau, pur şi simplu, prin cel mai neînsemnat zvon pe această temă ? Nu se ştie foarte bine cine a chemat PRO TV-ul, dar PRO TV este un program de televiziune comercială care acţionează pe principiul “Unde- i vorba de pui cu două capete, hop şi noi!” şiatunci a mers imediat acolo şi, fără să respecte un minim de deontologie profesională ce ar fi implicat ascultarea părţilor, dar şi a altor persoane din afara acelui colectiv de muncă, avizate şi care cunosc activitatea de acolo, l- au făcut terci şi varză pe directorul Pethö Tiberiu. Eu îl cunosc pe dl. Pethö Tiberiu de ani de zile, dar a fost un om liniştit, un om echilibrat şi la locul lui. A lucrat ani de zile la şcoala din Ciumelnic, a fost un om respectat şi în calitate de director al căminului cultural de-acolo şi în câteva funcţii pe care le-a avut în cariera sa de învăţător. Am sprijinit în mod concret şi ca persoană şi ca primar înfiinţarea acestei case de copii din oraşul nostru. Apoi, s-a pus problema numirii unui director, ca acesta să-şi formeze un colectiv de salariaţi care să aibă grijă de acei copii, să-i (Continuare în pagina a 3-a) începând de la fleacuri şi ajungând la lucruri de valoare. Unii concetăţeni se îndeletnicesc cu „ furturile într-o... ’’veselie”! • Azi ne vom ocupa de infracţiunile comise pe drumurile publice • Roţi de rezervă, motorină, material lemnos, doar trei dintre bunurile ce sunt sustrase frecvent • Ce înseamnă să ai parte de o zi cu ghinion... Horia C. DELIU Pe fondul sărciei tot mai acute care a ajuns să-şi arate “colţii” în ultimii ani în România, s-au înmulţit, firesc, şi cazurile de sustrageri din avutul statului şi cel privat, infracţiunile fiind de cele mai diverse feluri. Se fură de prin apartamente, din mașini, se sparg magazine, se sustrage până și...apa chioară - cum s-a constatat nu de mult la Baraolt - având la îndemână exemple aproape zilnic. în mediul rural, cele mai dese furturi se înregistrează în domeniul silvic, tăierile ilegale de copaci deţinând prima poziţie într-un top al infracţiunilor. Dar nici acolo nu lipsesc furişaguri de prin bătătura gospodarilor, cei mai activi la acest capitol dovedindu-se, orice am spune, rromii. Dintre evenimentele ultimelor zile furnizate de d-na lt. Mariana Orzea, ofiţerul de presă al Inspectoratului judeţean de Poliţie Covasna, am ales câteva care vin să ilustreze perfect aserţiunuile de mai sus, grupând faptele pe o anumită tematică, spre a fi demosntraţia mai elocventă. Pe data de 20 ianuarie a.c., o zi care s-a dovedit a fi cu ghinion pentru mai mulţi borfaşi, lucrătorii Postului de Poliţie din comuna Turia l-au identificat pe autorul unui furt mai aparte, în sensul că se produsese chiar în faţa casei păgubitului: acolo se afla parcată o remorcă de tractor, căreia cineva i-a “subtilizat” o roată de rezervă! îndemânarea deosebită a infractorului s-a dovedit finalmente zadarnică, de vreme ce a fost prins la scurtă vreme. El se numeşte Molnár Gabor şi are 30 de ani. O vârstă frumoasă, ce trebuia să-i confere mai mult înţelepciune... Un alt gen de fapt antisocial depistat recent a vizat sustragerea de combustibil. Poliţiştii din Catalina, dând dovadă de intuiţie, tot pe 20 ale lui “Gerar”au oprit pentru un control în trafic un autoturism marca ARO 320, condus de un puşti din judeţul Bacău, mai exact din comuna Dărmăneşti, pe nume Dănuţ Tarcu. (Continuare în pagina a 3-a) Nici locuitorii Covasnei nu scapă de taxe... La ultima şedinţă maraton a consiliului local, s-a discutat despre încadrarea pe zone a terenurilor din oraşul Covasna, în vederea stabilirii impozitului pe teren. Clasificarea s-a făcut pe patru zone ( A, B, C , D ,), pornind de le centru spre periferii. Amintim aici că oraşul Covasna nu este atestat ca staţiune (!!!) şi urmeză ca impozitele să fie calculate conform legii, pentru oraşe, în continuare au fost discutate cuantumul impozitului şi taxelor locale pe anul 1999. Redăm mai jos cele mai de interes taxe, pentru cititorii noştri: taxă de oficiere a căsătoriei : 200.000 lei; taxă de parcare : 1500 lei/oră, 7600/ zi şi 76000 lei/ lună, numai în locurile special amenajate. Pentru comercianţii din localitate s-a instituit o taxă de “ liberă trecere prin centrul oraşului” de 100.000 lei/ an, iar pentru cei din alte localităţi de 100.000 lei/lună. Tot la capitolul taxe “speciale”, sa introdus o nouă taxă de salubrizare ( de măturat trotuarele ), de 15.000 lei/ an, iar pentru unităţile comerciale de 50.000 de lei pe an. A suscitat discuţii propunerea de aprobare a stemei oraşului. Câţiva consilieri nu au fost informaţi despre aceasta şi despre elementele heraldice pe care stema le conţine în viziunea iniţiatorilor ei, precum şi faptul că a fost propusă direct spre aprobare, fără să fie consultaţi în prealabil. Din acest motiv s-a hotărât amânarea “aprobării” stemei la o viitoare şedinţă a consiliului local. De-a lungul şedinţei s-au punctat de către consilieri următoarele deficienţe: în ceea ce priveşte măsurile de control pe raza oraşului, atât la sectorul comercial, cât şi al protecţiei mediului. A fost propus şi votat un post de inspector, care să se ocupe cu ambele probleme pe raza localităţii. Noua casă de cultură nu va mai fi finalizată din bugetul consiliului judeţean, ci din fonduri proprii. întrebarea cea mare este, dacă se va putea plăti din cei 40% din bugetul local ?. Dacă până acum, mai era o speranţă că va fi dată în folosinţă ,într-un viitor nu prea îndepărtat, acum această speranţă s-a spulberat pur şi simplu. Amintim pe această cale că spectacolele se ţin şi acum într-o sală mică şi neîncăpătoare de la actuala casă de cultură. Asupra celorlalte puncte din ordinea de zi a şedinţei, vom reveni în numerele viitoare ale ziarului nostru. (Matei SCHINTEIE) u f COTIDIANAL POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA * Anul X Nr. 2379 Joi 28 ianuarie 1999 4 pagini 700 lei Sancţiunea împotriva lui Vadim întărită de Biroul Permanent al Senatului Biroul Permanent al Senatului a aprobat, miercuri, propunerea Comisiei juridice de sancţionare a senatorului PRM Corneliu Vadim Tudor, prin care acestuia i se interzice participarea la lucrările plenului pe o perioadă de 30 de zile, din cauza încălcării deontologiei parlamentare, a declarat, miercuri, preşedintele Senatului, Petre Roman. Roman a spus că e “regretabil” că s-a luat o astfel de măsură împotriva unui senator, dar a adăugat că această sancţiune este un semnal că un astfel de comportament nu este admisibil şi că nu se va mai repeta. Biroul Permanent al Senatului a aprobat această decizie cu şase voturi “pentru” şi patru “împotrivă”, optînd pentru perioada de sancţiune de 30 de zile, propusă de senatorul PNŢCD Ulm Spineanu. Petre Roman a precizat că sancţiunea se referă la participarea lui Vadim Tudor la şedinţele de plen, nu şi la lucrările grupului parlamentar al Partidului România Mare. Corneliu Vadim Tudor poate contesta sancţionarea sa în termen de 15 zile, în acest caz hotărîrea definitivă aparţinîndu- i plenului Senatului, interzicerea accesului la lucrări amînîndu-se pînă cînd senatorii se vor pronunţa. Comisia juridică din Senat a decis, săptămîna trecută, sancţionarea lui Vadim Tudor prin suspendarea sa de la activitatea parlamentară pe termen de 30 de zile. Cererea de sancţionare fusese depusă de grupurile parlamentare ale PNŢCD şi PNL, senatorul PRM fiind acuzat de calomnie, încălcarea deontologiei parlamentare şi de comportament injurios la adresa şefului statului. Premierul a cerut revocarea din funcţie a lui Tokay György Premierul Radu Vasile a solicitat, miercuri, preşedintelui Emil Constantinescu, la cererea UDMR, revocarea lui György Tokay din funcţia de ministru delegat pe lîngă primul ministru pentru minorităţile naţionale şi numirea, în locul acestuia, a senatorului UDMR Peter Eckstein Kovács, a declarat pentru MEDIAFAX, purtătorul de cuvînt al Guvernului, Răsvan Popescu. György Tokay şi-a înaintat demisia, în cursul dimineţii de miercuri, mai întîi conducerii UDMR, invocînd motive personale. înlocuitorul său este originar din Cluj și de profesie jurist. Madeleine Albright şi-a încheiat vizita la Moscova Secretarul de stat american, Madeleine Albright, a părăsit Moscova miercuri dimineaţă, la încheierea unei vizite oficiale de trei zile, a anunţat Itar-Tass, citată de AFP. Ambasada Statelor Unite la Moscova a anunţat că după Washington, Albright va efectua o vizită la Cairo şi apoi la Riad, în timpul vizitei sale la , prim. Moscova, Albright a reuşit într-o oarecare măsură să .................................. restabilească relaţiile dintre ţara sa şi Rusia. Cu toate acestea, între Washington şi Moscova au rămas divergenţe de fond în foarte multe aspecte ale vieţii politice internaţionale, începînd cu situaţia din Irak pînă la criza din provincia sîrbă Kosovo, şi probleme de dezarmare. “Au existat unele progrese în ce priveşte criza din Kosovo, tratatul CFE (pentru arme convenţionale în Europa) şi tratatul ABM (apărare antirachete), asupra cărora temerile exagerate ale Rusiei au fost aplanate”, a declarat un responsabil american. ‘Nu s-au înregistrat însă progrese în ce priveşte criza din Irak”, a spus el. Albright şi omologul său rus, Igor Ivanov, au dat publicităţii un comunicat comun referitor la Kosovo în care au cerut Belgradului şi separatiştilor albanezi din ............................. această provincie MFRiniAlVF , sîrbă să “înceapă la negocieri intensive” , în vederea găsirii unei soluţii politice la criză. în comunicat nu s-a menţionat însă posibilitatea unei intervenţii militare a NATO, aşa cum a ameninţat Washingtonul, ceea ce Moscova, aliat al Belgradului, a refuzat categoric. în cursul sejurului său la Moscova, Albright nu l-a întîlnit pe preşedintele Boris Eîţîn, din cauză că acesta este spitalizat pentru ulcer într-un spital din Kremlin. Cu toate acestea, şeful diplomaţiei americane a discutat cu Elţîn la telefon.