Cuvântul Nou, mai 1999 (Anul 10, nr. 2457-2482)

1999-05-01 / nr. 2457

gy f COTIDIAN SOCIAL - POLITICAL JUDEȚUL\m\ 8 ff Na Lupul şi-a schimbat părul Gabriel FLORESCU Surpriza primăverii politice româneşti a constituit-o, fără discuţie, schimbarea de atitudine a liderului peremist Corneliu Vadim Tudor. Dacă certurile între aliaţi, crearea de noi partiduleţe, demisii şi divorţuri din partide erau lucruri cât de cât “normale” şi deloc noi, modul cum Vadim şi-a schimbat părul este într-adevăr surprinzător şi, credem, de nimeni aşteptat. El, marele tribun, cel care cunoştea toate cancanurile, toate dedesubturile, poveştile de alcov, deţinea dosare secrete şi, mai mult, folosea toate aceste “muniţii” pentru a împroşca pe oricine cu noroi fie în foile care-i aparţin, fie în Senat sau orice alt prilej în care îşi găsea un auditoriu s-a metamorfozat în mieluşel. Iată însă că de la ridicarea imunităţii sale (parţiale, pentru că mai urmează încă o “tranşă”), tonul şi verbul suburban al gălăgiosului lider s-au transformat peste noapte. El, cel care se socotea cel mai român dintre români, cel mai justiţiar dintre drepţi, cel deţinător al adevărului absolut a adoptat în ultimele sale luări de cuvânt un limbaj civilizat, ba şi-a făcut chiar şi... autocritica! Să fi devenit deodată C.V.T. un politician stilat şi abil? Greu de crezut! Credem că motivele “travestiului” său pot fi găsite cu totul în alţi germeni. Mai întâi a contribuit la schimbarea de macaz ridicarea imunităţii sale parlamentare şi declanşarea valului de procese ce i s-au intentat pentru calomnie. Ce s-o fi gândit Vadim? Până la pronunţarea sentinţelor să stea cuminte, să tacă chitic pentru a nu mai da prilejul instanţelor de judecată să folosească împotriva sa nici un element acuzator de dată recentă. De asemenea, cunsocând obiceiurile colegilor săi senatori de pe malul Dâmboviţei şi frica lor de a adopta o lege care să le limiteze tuturor independenţa faţă de lege, respectiv mult trâmbiţata lege a imunităţii parlamentare cu restrângerea acesteia exclusiv la declaraţiile politice din incinta Parlamentului, Vadim s-a gândit s-o lase mai moale cu limbajul trivial şi să nu ofere argumente pentru adoptarea amintitului act legislativ. Totul se petrece ca într-o piesă cu scenariu bine trasat: preşedintele PRM îşi schimbă părul pentru o vreme, iar Senatul nu-i ridică imunitatea pentru următoarele procese. Ceea ce în prima fază s-a şi întâmplat, senatorii amânând cu două săptămâni luarea unei decizii din cauza absenţei din ţară pe respectiva perioadă a ministrului Justiţiei. O altă cauză a noii “blăni” a lui Vadim trebuie căutată în sondajele de opinie. Dacă cele anterioare indicau un neaşteptat de bun procentaj pentru PRM şi preşedintele său, ultimul sondaj îl aduce mai aproape de normalitate. Este clar că numeroasele acuzaţii nefondate şi nesusţinute de probe veridice aduse de C.V.T. oricui sa nimerit să nu-i fie pe plac au determinat o scădere a popularităţii şi, mai ales, credibilităţii sale. Alunecarea pe tobogan a însemnat pentru peremişti un semnal de alarmă ce i-a îndemnat să adopte o altă strategie în perspectiva unor alegeri. Ce va fi însă după aceea, cum se va comporta liderul lor în continuare este greu de anticipat. Deocamdată și-a schimbat doar părul... PUŞCĂRII ŞI GĂINARI Puşcăriile gem de oameni. Găinarii sunt prinşi şi pedepsiţi exemplar. Stau câte 2-3 în pat, n-au ce mânca, statul cheltuieşte o groază de bani pe întreţinerea lor. De ce? Justiţia e drastică, bine le face, aşa le trebuie, să nu mai fure, să nu mai omoare... De acord, problema e că închisoarea nu rezolvă totul. Justiţia nu- i oarbă, din păcate, ea nu-i pedepseşte pe cei care fură miliarde din banii statului, ai noştri, ai tuturor, ci pe hoţii de buzunare care scot 2.500 de lei din geanta unui gură-cască. O femeie carea furat 2.500 de lei din buzunarul unui cetăţean a fost condamnată la un an şi opt luni de închisoare; altul, care a furat 50 de fire de ceapă, va face opt luni de puşcărie. Au furat pentru că n-aveau o pâine, pentru că n-aveau ce mânca sau pentru că au dorit să atragă atenţia asupra faptului că n-au ce mânca în schimb, fraţilor, nimeni nu seatinge de “marii giganţi” ai afacerilor, de miliardarii de carton, de cei care fură cu miile de miliarde din bănci. Un domn inspector al Guvernului, care a fost prins luând mită 10.000 de dolari - câţi o fi luat până a fi fost prins?! - a fost condamnat la trei ani şi opt luni închisoare. Gravă pedeapsă, nu? Aşa-i trebuie, să fie pildă pentru ceilalţi! V.M. TUDOR “European Drinks” din Rieni a cumpărat “Covalim” Sf. Gheorghe *F.P.S. Covasna a mai vândut, în martie şi aprilie, pachetele de acţiuni pe care le deţinea la “VINALCOOL”, “COMALTA” Sf. Gheorghe şi “ELECTROMEC” Baraolt Direcţia Teritorială Covasna a Fondului Proprietăţii de Stat a vândut la licitaţie,in martie şi aprilie, pachetele de acţiuni pe care le deţinea la “Vinalcool” S.A., “Comalta” S.A., “Covalim” S.A. Sf. Gheorghe şi “Electromec” S.A. Baraolt. Pachetul de acţiuni de 39,9% deţinut de F.P.S. la “Vinalcool” Sf. Gheorghe a fost adjudecat de o persoană fizică din Sf. Gheorghe, care a reuşit să cumpere acţiunea la 10.000 lei faţă de 25.000 de lei valoarea nominală, după ce, în mai multe rânduri, la licitaţii nu s-au prezentat doritori de “Vinalcool”. Acelaşi procent al pachetului de acţiuni deţinut de F.P.S. la “Comalta” S.A. (39,9%) a fost adjudecat de Asociaţia salariaţilor şi membrilor conducerii acestei societăţi la un preţ de 2.950 lei/acţiune, faţă de 1.000 lei/acţiune valoarea nominală. O licitaţie spectaculoasă a fost cea prin care celebra firmă “European Drinks” din Rieni, judeţul Bihor, şi-a adjudecat pachetul de acţiuni deţinut de F.P.S. (39,8%)la “Covalim” S.A. Sf. Gheorghe. Faţă de o valoare nominală de 25.000 lei/acţiune, licitaţia a mers până la 96.000 lei/acţiune, preţ pe care şi l-a adjudecat firma din Rieni. Pachetul de acţiuni al F.P.S. Covasna (70%), deţinut la “Electromec” S.A., cu sediul în Baraolt a fost cumpărat de S.C. Producţie şi Comerţ “Konfal-Beta” S.R.L. Sf. Gheorghe, cu 18.000 lei/acţiune faţă de 25.000 lei valoarea nominală. Tot în această perioadă s-a desfăşurat licitaţia şi pentru vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de F.P.S. la “Compil” Sf. Gheorghe, contractul urmând să fie semnat în luna mai. Demn de remarcat ar mai fi faptul că, în cadrul programului ASAL, F.P.S. Covasna a finalizat, practic, privatizarea societăţilor de tip Agromec. în portofoliul acestei instituţii mai există trei agromecuri, la care au rămas cote reziduale sub 3%, care vor fi scoase la licitaţie în luna mai. N. DEMETRIAD Scutire de la plata taxei de salubrizare stradală începând de astăzi, printr-o Hotărâre de Guvern nr. 296 din 15 aprilie 1999, venitul maxim brut pe membru de familie pentru care se acceptă scutirea de la plata taxei de salubrizare stradală (la cerere, pe bază de declaraţie depusă) este de 450.000 lei. Având în vedere faptul că există în evidența SC TEGA SA Sfântu Gheorghe cereri de scutire și care nu sunt aprobate, vă facem cunoscut că în cazul în care venitul brut pe membru de familie este mai mare decât 350.000 lei, dar mai mic decât 450.000 lei, începând tot de astăzi aceste cereri vor fi luate în evidență automat. Memoria documentelor Gheorghe Alexianu - fondator şi ctitor al Catedralei Ortodoxe din Sfântu Gheorghe • In mesajul trimis Ligii “Andrei Şaguna”, fiul fostului Rezident Regal, dl. Şerban Alexiu, spune: “Realizarea Sfintei Catedrale a Credinţei din oraşul dv. este unul din idealurile pentru care a trăit şi a murit tatăl meu” Dumitru MANOLACHESCU ,, Gheorghe Alexianu a fost Rezident Regal al Ţinutului Bucegi, formă administrativă de care aparţinea şi judeţul Treiscaune la 1938. El a sesizat importanţa unei catedrale ortodoxe în Sf. Gheorghe pentru românii secuizaţi din acest judeţ şi a conceput o catedrală impunătoare, în chiar centrul oraşului. Demersurile pentru construirea ei au început, practic, în primii ani de după Unire, când, prin reforma agrară din 1923, proiectatei Catedrale Ortodoxe i-a fost atribuit terenul unde funcţionează astăzi Liceul Textil “Oltul”, teren care apoi a fost cedat “în mistice împrejurări” în vederea construirii Liceului de fete. Sfinţirea amplasamentului s-a făcut în ziua de 21 iulie 1939, când Rezidentul regal Gh. Alexianu, fondator şi ctitor al Catedralei, a spus: “Am venit aici să aprind flacăra stinsă a trecutului nostru românesc din această regiune, prin sfinţirea temeliei unui nou altar al credinţei noastre strămoşeşti, prin ridicarea unei opere modeste, făcute în centrul acestui oraş,■ care se va înălţa spre razele albastre ale cerului românesc, pentru a arăta lumii cinici continuă a bate şi mai puternic sufletul românesc sporit, precum şi o nouă viaţă gata oricând să facă orice jertfă pe altarul românismului”. Gheorghe Alexianu a sfărşit tragic în procesul Antonescu. Odiseea Catedralei Ortodoxe din Sf. Gheorghe a continuat, însă, iar sâmbătă, 24 aprilie, a fost, practic, prima dată după 60 de ani când, într-o manifestare publică ştiinţifică, se restabileşte adevărul faţă de contribuţia lui Gh. Alexianu la realizarea Catedralei în fomna actuală. Din cei doi fii pe care i-a avut, unul trăieşte - celălalt a emigrat demult în America. La peste 80 de ani, dl. Şerban Alexianu, din Bucureşti, a trimis un mesaj Ligii cultural-creştine “Andrei Şaguna”, mesaj care a fost citit cu prilejul Simpozionului de sâmbăta trecută intitulat “60 de ani de la punerea pietrei de temelie a Catedralei Ortodoxe din Sf. Gheorghe”. Vă vom face cunoscut conţinutul acestui mesaj, pe care, din motive de spaţiu, l-a am împărţit în două. Astăzi, prima parte a mesajului trimis de dl. Şerban Alexianu. (Continuare în pagina a 2-a) şi celelalte unităţi spitaliceşti. Spitalul de recuperare cardio- vasculare din Covasna continuă să funcţioneze acumulând datorii Aurel GOLCIU La sfârşitul decadei a doua a lunii trecute datoriile faţă de furnizori ale Spitalului de recuperare boli cardio-vasculare din Covasna se ridicau, după cum ne-a precizat domnişoara Tusa Jolan, contabil şef, la nu mai puţin de 559 milioane de lei. Din acest total, 259 de milioane de lei constituiau facturile neachitate pentru consumurile de gaz metan furnizat de ROMGAZ, de la care s-au primit soficaţii cuprinzând avertismente privind oprirea asigurării combustibilului în cazul neplăţii urgente a sumelor restante. Restul datoriilor, de 300 milioane de lei, le constituie cele ce fuseseră acumulate până la data de 19 aprie a.c., faţă de furnizorii de medicamente, alimente şi apă. Din fericire, după cum ne spunea interlocutoarea, până acum aceştia s-au arătat înţelegători, aşa că deocamdată bolnavii nu au fost confruntaţi cu lipsuri în aceste privinţe. În perioada ce a trecut din acest an, respectiva unitate spitalicească din Covasna a primit din fondurile destinate programelor speciale, prin Direcţia judeţeană de Sănătate Publică, peste 3 miliarde de lei, care au fost utilizate pentru achitarea unor datorii mai vechi şi pentru alte plăţi. Probleme legate de aprovizionarea cu alimente nu sunt deoarece stocurile asigurate pentru sezonul rece trecut nu au fost încă epuizate, iar furnizorii continuă să accepte livrări pe datorie. Necunoscându-se încă bugetul spitalului pentru acest an, nu se știe însă câtă vreme lucrurile vor mai putea să meargă așa. Deocamdată de la Casa de asigurări de sănătate s-au virat fonduri doar pentru plata salariilor personalului angajat. Doamna doctor Mihaela Suceveanu, directoarea spitalului, urma să plece zilele trecute la Bucureşti, la Ministerul Sănătăţii, pentru a prezenta situaţia în care se află această singură unitate din ţară profilată exclusiv pe recuperare boli cardiovasculare, în speranţa obţinerii de fonduri cât de cât suficiente pentru funcţionarea ei în continuare. Se crede că şi Casa de asigurări de sănătate va contribui în viitor la acoperirea unei părţi din cheltuielile materiale curente, dar deocamdată nu se ştie încă nimic sigur privind această chestiune. Clădirile instalaţiile şi dotările Spitalului de Recuperare Boli Cardio-Vasculare din Covasna necesită numeroase reparaţii, în prezent se lucrează la refacerea acoperişului sălii cazanelor a centralei termice, constructorul acceptând să fie plătit deocamdată parţial pentru lucrările executate. Alte reparaţii urgente ar fi de făcut la baia caldă, bazinul de înot, acoperişul vilei pentru pacienţii copii, la sala de sport, însă atâta timp cât nu se ştie dacă vor putea fi asiguraţi banii de trebuinţă, nu se poate vorbi despre ele decât la capitolul...intenţii. Bogdan Bivoleanu se întoarce, astăzi, în ţară "Diagnosticul pus la o clinică din Germania presupune, totuşi, un transplant de măduvă De la prefectul judeţului Covasna, dr. Gh. Tatu, care s-a ocupat îndeaproape de demersurile dificile pe care le-a presupus internarea tânărului Bogdan Bivoleanu întro clinică din Köln pentru analize şi investigaţii complexe, aflăm că astăzi, în jurul orei 18:00, soseşte la Bucureşti avionul în care se va afla şi Bogdan. O maşină de la Prefectura Covasna îl va aştepta la Otopeni şi îl va transporta la Spitalul Fundeni. Diagnosticul pus de medicii din Köln este anemie aplazică, asta însemnând că Bogdan va trebui să suporte un transplant de măduvă osoasă de preferat de la un membru al familiei, în acest caz şansele de reuşită fiind mai mari. Dacă Ministerul Sănătăţii va suporta, aşa cum a promis, costurile operaţiei de transplant, este posibil ca intervenţia chirurgicală să se facă în Germania, la Köln, medicii de aici declarând că vor suporta ei diferenţa de preţ de circa 30.000 de mărci (reamintim cititorilor noştri că la Budapesta o astfel de operaţie costă 70.000 de mărci, iar în Germania 100.000 de mărci germane). Familiei Bivoleanu şi tânărului Bogdan - curaj şi noroc! II. DEMETRIAD * De Ziua ta, Europă! Peste puţin timp Europa îşi va aniversa ziua de naştere. Cel puţin, din 1950, ţările cu dare de mână din “lumea liberă” asta au aniversat. La noi, ziua a însemnat şi înseamnă mai mult. Pentru că data aceasta încrustează în răbojul timpului istoric românesc şi Ziua Independenţei, şi Ziua Victoriei. Nu-i nici un necaz. Cred că este foarte tonic să constaţi că-n curgerea timpului, o dată, o zi se constituie ca un zăgaz pentru memorie, pentru cinstire, pentru meditaţie. Ce bine că o zi de suflet a noastră a fost aleasă şi ca zi de naştere a Europei! Fie că noi am avut premoniţia datei, fie că ziua ca atare are ceva din sacralitatea faptei unui continent şi a unei ţări. La 9 mai Europa îşi va afişa flamuri înstelate peste nouă mări şi nouă ţări. Şi se va intona solemn “Oda bucuriei”. Acordurile acestei capodopere beethoveniene ne vor străfulgera trupurile şi ne vor cutremura sinapsele nervoase. Dar ne vor duce gândurile şi spre destinul tragic al acestui demiurg al muzicii, lovit de surzenie. Pe undeva parcă şi Europa noastră de azi e lovită de surzenie. Nu aude frământările, nu crede neliniştile şi zbaterile fiilor ei. Percepte inexplicabile ridică încă bariere după ce cortina de fier a căzut. Ne încăpăţânăm să ne aruncăm unii împotriva altora din varii motive, ce s-ar putea uşor atenua prin gând şi faptă de reală cerebralitate. Bătrâna doamnă, Europa, speră totuşi ca ziua ei să ajungă cât mai repede ziua noastră, a tuturor. Dar nu o zi ca oricare, ci o zi a păcii, a armoniei şi a certitudinii împlinirii speranţei. Atunci, stelele de pe cerul albastru al continentului vor străluci pentru noi toţi şi cercul înstelat al flamurilor ne va cuprinde într-o mare horă a Europei. Atunci va fi adevărata “Odă a bucuriei”. Oare vor fi în viaţă când va fi atunci?! Roxana Maria TATU ......la..........-Tt. -" M *_____ T w* Anul X Nr. 2457 Sâmbătă 1 mai 1999 4 pagini 700 lei Noile preţuri ale energiei electrice se vor aplica, cel mai probabil, de la 1 mai, afirmă preşedintele ANRE Noile preţuri ale energiei electrice vor intra în vigoare, cel mai probabil, de la 1 mai, dar pînă la emiterea acestora vor exista cîteva zile de întîrziere, deoarece Guvernul încă nu a luat în discuţie modificarea tarifelor, a declarat, vineri, Jean Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Conform legii, indicele de ajustare a tarifelor la electricitate este stabilit de Guvern, urmînd ca emiterea acestora să se realizeze de către ANRE, cu avizul Oficiului Concurenţei, a precizat Constantinescu. Noile tarife la electricitate ar fi trebuit să fie discutate în şedinţa de joi a Executivului, dar aprobarea acestora a fost amînată pentru şedinţa de săptămîna viitoare. ANRE a definitivat un set de tarife, la fundamentarea acestora mergîndu-se mai mult pe costuri şi mai puţin pe influenţa cursului de schimb leu/dolar. “în final, va putea fi constatată o reducere semnificativă a tarifelor dacă s-ar exprima în dolari”, a spus preşedintele ANRE. Simultan cu noile preţuri ale energiei electrice va intra în vigoare un nou sistem de tarifare, care are în vedere eliminarea parţială a subvenţiei încrucişate, proces care urmează să fie definitivat pînă în toamna acestui an. “Consumatorii casnici nu vor mai fi subvenţionaţi de către cei din industrie”, a precizat Jean Constantinescu. GUVÂRTUL.KOU la dispoziția dv. 1 / f '3/ % ———