Cuvântul Nou, august 1999 (Anul 10, nr. 2536-2561)

1999-08-02 / nr. 2536

Noii ţărănişti liberi să zburde pe câmpii Gabriel FLORESCU Tribunalul Bucureşti, prin Secţia III civilă a admis înregistrarea Alianţei Naţionale Creştin-Democrate ca partid politic. Să ne bucurăm? Să ne întristăm? Nici una, nici alta. S-a legiferat existenţa încă unei aripioare, aşa cum mai avem vreo câteva prin ţară, s-a dat drum liber unei formaţiuni care a făcut vâlvă la constituirea sa, iar mai apoi s-a limitat la tăcere. Iată că, de-acum, şi PNŢCD îşi are faliţii săi desprinşi din trunchiul-mamă, aşa cum îşi are şi PNL sau PDSR conform principiului omului politic serios, dacă nu-mi place ceva, îmi iau jucăriile şi fac alt partid. Pentru că ce-i ANCD altceva decât o rămurică a ţărăniştilor născută din supărarea pe sat a lui Ciorbea, Boilă şi compania, adică ceva în genul ApR sau al multor aripioare liberale ce ba se unesc, ba se despart. Ce vrea acest nou partid creştin-democrat? Lucruri foarte simple şi atrăgătoare pentru orice necunoscător în ale politicii româneşti: răzbel împotriva a tot ce nu este bun în societatea românească, adică crimă organizată de-i mai zice şi mafie, incompetenţă ce există cu carul chiar printre oamenii politici, nepotism şi clientelism. Dacă primele două sunt de înţeles şi pot fi combătute uşor - aşa cum s-a întâmplat în perioada guvernării liderului ANCD, domnul Victor Ciorbea, când a fost stârpită de la rădăcină - în ce priveşte nepotismul şi clientelismul nu ştim ce soluţie va găsi noul partid. Ce să-i facem dacă noi, românii, avem faipelii mari şi remuneraţie mică de la Caragiale încoace şi fiecare familie are nenumăraţi fraţi, surori, unchi şi nepoţi care trebuie ajutaţi pentru că aşa suntem noi, iubitori ai celor de-un sânge cu noi şi săritori când aceştia ajung la greu. Cel mai strălucit exemplu îl oferă, probabil, liderul ţărănist Diaconescu din care s-a desprins Ciorbea: o droaie de nepoţi în Dâmboviţa, la Buzău, în Argeş şi pe malurile Dâmboviţei. Păi cum crede moţul de Victoraş că cineva din noul său sindicat va avea inima să refuze cererea vreunui nepoţel care vrea să ajungă ministru în viitorul cabinet prezidat de Ciorbea? Sau cum rămâne cu clientelismul, când asta-i esența partidului, pe asta se sprijină el. Ar mai intra oare cineva în ANCD dacă n-ar spera că va beneficia de ceva avantaje? Aş, de unde! Dar Ciorbea visează iarăşi sperând că prin asemenea sloganuri va reuşi să adune adepţi. Este dreptul lui să viseze, dar şi al nostru să avem serioase îndoieli. Alianţa Naţională Creştin-Democrată mai are şi intenţii revoluţionare: vrea să schimbe din temelii sistemul politic şi al clasei politice. Şi asta în condiţiile în care ANCD promovează o democraţie modernă. Trecând peste faptul că orice nou partid se defineşte ca fiind modern, nu înţelegem cum va fi schimbat sistemul politic altfel decât printr-o nouă revoluţie. Ambiţios nevoie mare moţul nostru! Mai trebuie să-şi scrie şi un moto deasupra sediului partidului, ceva de genul “Cu Ciorbea-n frunte vom avea Victorii multe”. NA BUTELIA, DĂ-MI VOTURILE Domnul Petre Roman este disperat. La ultimul sondaj CSOP, partidul domniei sale a întrunit doar 7% dintre sufragiile celor chestionaţi. Ce înseamnă acest procentaj este lesne de imaginat dacă ne gândim că “mai acu’ un an” acelaşi PD pendula pe undeva pe la 17- 18 la sută. Scăderea vertiginoasă trebuie cumva recuperată şi Petre Roman a pornit-o în campanie electorală. Unde? Pe la sate, bineînţeles, recte prin locuri unde partidul său mai speră să racoleze ceva simpatizanţi atâta vreme cât în oraşe e greu să mai prindă cheag. Ce s-a gândit liderul pedist să le promită locuitorilor dintr-un sat dobrogean spre a-i momi spre PD? Butelii, domnilor, butelii! Respectiv şase butelii în următoarele luni. Gratuit, nu altfel. Şi livrate în ogradă. Faţă de o atare mărinimie rămâi perplex. De unde are Petre Roman sau PD-ul butelii la dispoziţie pe care să le repartizeze ? Greu de spus, dar nu contează. Important este ca alegătorii dobrogeni să înghită capul şi la următoarele alegeri să ştie cu cine să voteze. Ion ROMÂNU  Uitând că ar putea să-i fie bunică, un tânăr de 19 ani a violat şi jefuit o pensionară din Lemnia. Tâlhăria şi gerontofilia proliferează spectaculos în România • Autorul este rrom şi...recidivist • După ce a ameninţat victima cu un cuţit, a violat-o în propria casă şi a deposedat-o de un inel şi o verighetă de aur . Dar în urmărire generală pe ţară, a fost capturat după o lună şi jumătate la... Braşov Horia C. DELIU Din evidenţele organelor de Poliţie, din relatările presei, opinia publică ia aproape zilnic la cunoştinţă despre fapte cu caracter antisocial, în care agresiunile sexuale ocupă un loc primordial. Tot felul de obsedaţi sexual, maniaci, persoane fără căpătâi, comit violuri, perversiuni,■violenţe de tot felul, chiar şi crime. Mai ales pe fondul consumului de alcool - ca element favorizant - dar şi fără, mulţi bărbaţi tineri ( dar nu numai) se dedau la asemenea acte incalificabile, mânaţi de hormonii ce nu mai pot fi ţinuţi în frâu. în această faună deplorabilă o categorie aparte, repudiată chiar şi de cei din lumea interlopă, o reprezintă pedofilii şi gerontofilii, adică violatorii de copii, dar şi de femei în vârstă, anomaliile de comportament ale făptuitorilor agravându-le situaţia în instanţă, dar şi la puşcărie. Din rândul agresorilor de femei în etate face parte şi,tânărul nem Mailat Albert Remus, de numai 19 ani, din Lemnia, care într-o zi din luna iunie a acestui an a comis două infracţiuni grave: viol şi tâlhărie. Ştiind că o consăteancă sexagenară trăieşte singură, M.A.R. a pus la cale o aventură riscantă. Mai întâi a studiat teremul, pentru a vedea cum să acţioneze. Şi pe 8 iunie 1999, pe când femeia lucra în grădină s-a apropiat tiptil de locuinţă şi văzând că sunt cheiele în uşă, a pătruns în casă. Pentru a nu trezi suspiciuni, a deschis apoi geamul, a sărit afară şi a încuiat la loc uşa de la (Continuare în pagina a 3-a) Centrul de Recalificare şi Studii Antreprenoriale din Târgu Secuiesc - şansa celor care doresc să se recalifice sau califice într-o meserie Aurel GOLCIU De câţiva ani, pe lângă Grupul Şcolar “Gabor Aron” din Târgu Secuiesc funcţionează Centrul de Recalificare şi Studii Antreprenoriale care se autofinanţează din taxele încasate de la cursanţi. Majoritatea profesorilor care predau la cursurile de recalificare şi calificare organizate, sunt cadre didactice de la amintitul grup şcolar. Dintre cursanţi fac parte atât persoane care au deja un loc de muncă, dar nu sunt calificate sau care doresc să se califice într-o altă meserie pe lângă cea în care sunt deja calificate, cât şi şomeri sau persoane care nu au avut până acum nici o ocupaţie. După cum ne-a precizat domnişoara Gabriela Grecu, secretar-asistent la Centrul de Recalificare şi Studii Antreprenoriale Târgu Secuiesc, în perioada ce a trecut din acest an în jur de 150 de persoane au absolvit cursurile de calificare sau recalificare în meseriile de zidar, rosar-tencuitor, confecţioner îmbrăcăminte şi instalator apăcanale. în prezent, alte 50 de persoane urnează cursuri de calificare şi recalificare în meseriile de confecţioner îmbrăcăminte şi fochist. Examenele se susţin în faţa unor comisii alcătuite din profesori de la Grupul şcolar “Gabor Aron” şi specialişti de la Direcţia Muncii şi Protecţiei Sociale, instituţie care pe baza documentelor înaintate de Centrul de Recalificare şi Studii Antreprenoriale Târgu Secuiesc eliberează diplomele prin care se atestă calificarea, în meseriile în care s-au pregătit, a cursanţilor declaraţi reuşiţi la examene. ieri în Valea Zânelor a avut loc Nedeea mocăneasă sărbătoare a sufletului românesc Matei SCHINTEIE A devenit tradiţie ca în prima duminică a lui 1 august în pitoreasca Vale a Zânelor să aibă loc nedeea mocănească, străveche datină românească. Aşadar, ieri voineştenii au îmbrăcat straie de sărbătoare şi au venit încă de la primele ore ale dimineţii în faţa Şcolii generale “Avram Iancu” să fie părtaşi la această manifestare de suflet românesc. Alături de ei, oameni ai Covasnei, şi nu numai, în număr mare au ţinut să fie prezenţi la “prologul” nedeii, dat de 15 flăcăi călare,care împreună cu căruţaşii au format un alai de sărbătoare. O dată alaiul ajuns la cabana nedeei de la Valea Zânelor, a început desfăşurarea propriu-zisă a nedeii. Bătrânii satului aşteptau,după cum e obiceiul, tinerii pentru prezentare şi dădeau sfaturi, aşa cum le stă bine înţelepţilor. Obiceiul de nuntă la voineşteni are anumite particularităţi: bărbieritul mirelui de către cel mai bun prieten al său, pieptănatul miresei, scosul pantofului la naşi, pentru a vedea care dintre miri va fi cel mai rapid în luarea deciziilor. Ca străjeri au fost puşi la intrarea în cabana nedeei, doi brazi care simbolizează vitalitatea şi durabilitatea unei căsătorii. Brazii, în tradiţia populară, trebuie să fie ţinuţi în faţa casei un an de zile, pentru a se şti că acolo a avut loc o căsătorie. Fetele au dăruit tinerilor busuioc, pe care l-au cultivat chiar ele. La horă s-au aruncat pozonaci peste dansatori, obicei păstrat din bătrâni. S-a jucat şi horit cu veselie, ca la o nuntă din basme cu miri frumoşi şi nuntaşi mulţi, păziţi cu străşnicie de sfatul înţelepţilor adunat pe laiţă în faţa cerdacului, având cu ei amintirea tinereţii lor,a anilor când îşi jucau mândrele la coborârea lor din munte la nedee. Printre oaspeţii de seamă veniţi să petreacă alături de voineşteni amintim pe dl. Ioan Lăcătuşu, directorul Centrului Ecleziastic de Documentare “Mitropolit Nicolae Colan”, dl. Adrian Vlad Căşunean, preşedintele filialei Covasna a PDSR, dl. Petre Ţurlea, deputat al PUNR, care ne-a mărturisit următoarele: “Vin a treia oară la această sărbătoare şi cu aceaşi plăcere ca de fiecare dată. Sărbătoarea este extraordinar de frumoasă şi aici se pot remarca (Continuare în pagina a 3-a) * La SC Drumuri şi Poduri Covasna Szi Practic, noi credităm statul care ne este dator vândut" , afirmă dl. Simon Csaba, preşedintele Sindicatului BS Vineri, 30 iulie, la sediul SC Drumuri şi Poduri Covasna SA s-a desfăşurat o conferinţă de presă care a avut ca temă conflictul de muncă declanşat la nivelul întregii ţări datorită problemelor financiare prin care trece societatea pentru că nu a primit fondurile, stipulate în lege, de la bugetul statului. Dl. Simon Csaba, preşedintele Sindicatului Drumuri şi Poduri Covasna SA a specificat faptul că la adunarea generală de la Deva, oraş în care se află sediul central al SC Drumuri şi Poduri SA, s-a stabilit declanşarea în toate judeţele ţării a unei greve de avertisment în data de 12 august, iar în cazul în care Guvernul României va rămâne insensibil şi nu va lua măsurile necesare pentru respectarea legii, în perioada imediat următoare să fie declanşată greva generală a drumurilor. Unicul acţionar al SC Drumuri şi Poduri Covasna SA este Consiliul Judeţean Covasna. Filiala covăsneană a societăţii are un număr de 160 angajaţi (cândva erau 257, dar restul au ieşit cu ordonanța) dintre care 138 sunt membri de sindicat, iar 105 membri au semnat deja pentru declanșarea conflictului de muncă ale cărui premise sunt în confomitate cu art. 7 din Legea 15/1991. Trebuie specificat faptul că la nivelul României, societatea avea până nu demult un număr de 22.000 angajaţi, iar acum au mai rămas 12.500 muncitori în 41 de judeţe, dintre care jumătate sunt în concediu cu plată. în acest an s-a ivit o problemă gravă, şi anume faptul că Fondul Special al Drumurilor, care este stipulat în Legea 118/1996, nu a fost acordat de către Ministerul Transporturilor nici până la acestă oră, în lege este prevăzut ca 65% din totalul acestui fond în valoare de 700 miliarde lei sa fie acordat reparării drumurilor naţionale şi 35% drumurilor judeţene. Bineînţeles, împărţirea sumelor se face în funcţie de numărul de km de CJ din fiecare judeţ. Un simplu calcul ne arată că judeţului Covasna ar fi trebuit să-i revină în acest an aproximativ 17 miliarde lei, dar la un moment dat se vorbea că din lipsa banilor se vor primi doar 9 miliarde lei. A fost să fie însă, mai grav de atât: la conducerea judeţeană a societăţii nu a ajuns nici un leu, cu toate că s-au făcut încasări la nivelul judeţului, iar în acest an s-au executat deja lucrări în valoare de 3 miliarde lei cu tot cu TVA, bineînţeles, în baza faptului că acele fonduri vor sosi până la urmă la SC Drumuri şi Poduri Covasna SA. Preşedintele sindicatului covăsnean al societăţii a afirmat în legătură cu acest subiect că: “Asta înseamnă că, practic, noi credităm statul care ne este dator vândut”. (Continuare în pagina a 3-a) J. ". . . : If ii Mi It "N Anul X Nr. 2536 Sâmbătă ,1999 2 ouapagini 700 lei 1 . Summitul de la Sarajevo a fost “o farsă”, afirmă presa de la Belgrad Summitul de la Sarajevo pentru stabilitatea în Balcani a fost “o farsă” şi un mijloc pentru Statele Unite de a justifica “minele pe care leau provocat în această regiune”, conform unui articol care va apărea în ediţia de sîmbătă a cotidianului oficial “Borba”, citat de AFP. “Occidentul doreşte să pretindă că Balcanii sunt o zonă stabilă înainte de a-i anunţa pe contribuabili că a investit util banii lor pentru a cumpăra politicieni şi mijloace de informare”, se arată în textul citat. “Americanii şi vasalii lor europeni au nevoie să justifice ruinele pe care le-au provocat în Balcani şi toate umilinţele suferite de croaţi, musulmani şi sîrbi în Bosnia, de sloveni, unguri, români, bulgari şi macedoneni”, scrie directorul cotidianului, Zivorad Georgevici într-un comentariu intitulat “O farsă la Sarajevo”. “Astfel proclamată, stabilitatea va extinde posibilităţile occidentului de a extrage bogăţiile naturale din cîmpiile ungare, bulgare şi româneşti”, adaugă Georgevici, înalt reprezentant al Partidului Socialist (SPS) al preşedintelui Slobodan Miloşevici. “O astfel de stabilitate le va permite germanilor să se instaleze pe coasta Adriaticii, mafiei albaneze să continue să acţioneze fără a fi pedepsită, în timp ce vandalismul teroriştilor albanezi va continua, astăzi împotriva sîrbilor, iar mîine împotriva germanilor, francezilor sau britanicilor, căci aceşti occidentali aroganţi nu înţeleg mare lucru”, adaugă comentariul din “Borba”. “Occidentul crede, fără îndoială, că a provocat suficient haos şi un asemenea circ în această regiune pentru ca promisiunile sale să fie suficiente pentru a face popoarele din Balcani fericite”, se mai arată în textul citat. MERIDIANE Ion Iliescu a cerut candidaţilor PDSR în alegerile parlamentare să depună declaraţii de avere Preşedintele PDSR, Ion Iliescu, a cerut, vineri, la reuniunea Comisiei pentru pregătirea Conferinţei Naţionale a partidului, ca toţi cei care candidează pe listele parlamentare PDSR să depună declaraţii de avere, pentru a se evita producerea unui alt caz Bivolarii, au declarat, vineri, agenţiei MEDIAFAX surse din partid. Aceleaşi surse au arătat că liderul PDSR a spus că, în acest fel, candidatul respectiv va fi avertizat asupra faptului că în timpul mandatului nu are voie să facă afaceri pentru a-şi creşte substanţial venitul. La reuniune au participat preşedinţii organizaţiilor judeţene, parlamentari, membri ai Biroului Executiv Central. Pe ordinea de zi a figurat şi prezentarea sistemului informatic al partidului. Astfel, PDSR intenţionează să-şi dezvolte pagina de Internet, în aşa fel încît să cuprindă şi informaţii privind organizaţiile judeţene şi să se poată organiza teleconferinţe. Cu acelaşi prilej, PDSR a semnat protocolul de colaborare cu Uniunea Vatra Românească, document care prevede, printre altele, includerea pe listele PDSR a personalităților din UVR. Ciorbea crede că dacă Vasile va prelua conducerea PNŢCD , acest partid va deveni un “PDSR cu altă faţă” Preşedintele ANCD, Victor Ciorbea, a declarat vineri, că, dacă premierul Radu Vasile va reuşi să preia conducerea PNŢCD, acest partid va deveni “un PDSR cu altă faţă”. Ciorbea a susţinut că, încă din 1996, existau zvonuri potrivit cărora, dacă Ion Iliescu ar fi fost reales preşedinte al României, ,Radu Vasile ar fi devenit primministru. Preşedintele ANCD a apreciat că, aşa cum a afirmat, încă din 1998, senatorului Matei Boilă, Vasile ar reprezenta “interesele” PDSR şi PD în interiorul PNŢCD. Victor Ciorbea a afirmat că, dacă Vasile nu va reuşi să preia conducerea PNŢCD, actualul premier va pleca la PDSR pentru a da acestui partid “o pată de culoare creştin-democrată”. Potrivit PRO FM, premierul Radu Vasile a declarat joi, într-un interviu acordat agenţiei REUTERS, că va participa la alegerile generale viitoare numai dacă va fi numit preşedinte al PNŢCD. De asemenea, primul-ministru a susţinut că o alianţă cu stînga ar fi “foarte viabilă”; în acelaşi interviu, Radu Vasile a spus că ar trebui schimbaţi liderii tuturor partidelor, deoarece de zece ani se întîlnesc aceleași figuri pe scena politică.