Cuvântul Nou, octombrie 1999 (Anul 10, nr. 2588-2613)

1999-10-01 / nr. 2588

CUVÂNTUL NO r^CV"SfffSVil !\ !\a rv^l AH ISI RfAfH n H mm AAilâMia Anul X Nr. 2588 Vineri 1 octombrie 1999 în plină zi, încă un grav accident de circulaţie pe DN11. Când posibilităţile umane şi ale maşinii sunt supralicitate... • Frate şi soră decedaţi pe loc în urma unui groaznic accident rutier • Trei autoturisme angrenate în carambol • Tamponare frontală intr-ttti loc unde mai muriseră de-a lungul timpului...patru oameni!!! • "Beţia vitezei" și lipsa de prevedere, factori ce favorizează asemenea întâmplări tracice Horia C. DELIU Abia s-au stins ecourile câtorva evenimente rutiere petrecute în judeţul Covasna ce au îndoliat mai multe familii, că o nouă întâmplare tragică a ţinut în această săptămână pagina întâi a ştirilor jurnalelor şi a posturilor locale de radio şi TV. După cum v-am informat succint în ziarul de ieri deoarece accidentul s-a petrecut în după-amiaza zilei de 29 septembrie 1999 pe DN 11, deci pe acelaşi drum care a fost scena şi altor evenimente rutiere grave în ultimul timp, s-a mai scris o pagină neagră, într-un loc blestemat, mai precis la km 66, unde mai fuseseră de-a lungul vremii şi alte accidente, existând - incredibil - patru...cruci ale unor oameni ce au pierit exact acolo (!!!), s-a derulat mirecuri la orele 16,45 o altă dramă. De data aceasta au murit pe loc doi tineri, frate şi soră, Dorin Foca (21 de ani) şi Ana (20) din Braşov. Ei se deplasau la bordul unui “VW” cu număr de înmatriculare străin, respectiv italian, mai precis, PG 675-426, la volan aflânduse Dorin Foca. La un moment dat, pe o porţiune de aliniament unde unii şoferi apasă mai tare pe acceleraţie, cu toate că drumul este ca o şa iar vizibilitatea spre vârful pantei e nulă, tânărul driver s-a angajat într-o depășire nelegală. De aceea s-a izbit frontal cu un “Mitsubishi Pajero” ce venea din sens opus, având numărul VN- 8 pagini 700 lei 98-ROG, condus de Teodor Bogdan, în etate de 41 de ani. (Continuare în pagina a 2-a) Legea fondului funciar - confuzie şi fărâmiţare Dumitru MANOLĂCHESCU Setea şi foamea de pământ au născut monştri mai mici şi mai mari. Cei mici îi îmbogăţesc pe avocaţi şi dau de lucru comisiilor locale pentru aplicarea Legii fondului funciar. Unul din monştrii mari este însă chiar respectiva Lege, adoptată în pripă şi sub presiunea acestei sete neostoite de pământ. Nici acum nu-i clar de ce s-a fărâmiţat terenul agricol în j de mii de parceluţe, nici acum oamenii nu-şi dau seama ce pot ei face pe bucăţica lor de pământ. Cu toate acestea, continuă să lucreze terenul ca pe vremea străbunicilor, se înhamă ei în locul vitelor şi ară şi discuiesc pământul, obţinând recolte mici şi amărâte. Sintetic, aşa se poate exprima durerea oricărui om care lucrează în agricultura judeţului Covasna, de fapt aproape a oricărui român. Spun “aproape”, pentru că nu toţi au dat năvală, în 1990, să-şi ia o uşă şi o vită de la CAP, unii au fost mai înţelepţi, şi-au păstrat averea comună şi-au pus terenurile unul lângă altul şi acum au prospere asociaţii agricole. Aceştia sunt fericiţii. Ceilalţi, cei mai mulţi, se trezesc că nu mai au ce face cu pământul, care a devenit un blestem, în materie de restituiri, la nivelul judeţului nostru se cere mai mult pământ decât există o altă imperfecţiune a legii, folosită de iubitorii de terenuri agricole. Până să se lămurească treaba cu dimensiunea restituirii proprietăţilor, “foştii” proprietari solicită 40.000 de ha. de teren, în vreme ce judeţul are o rezervă de doar 6.000 ha. Pământul n-a dispărut, dar s-a împuţinat, iar numărul celor care vor IO, sau 50 ha. de pământ arabil s-a mărit. Dl. Karda Arpad, directorul Oficiului de cadastru agricol, este unul din cei care a lucrat pentru crearea unor asociaţii agricole puternice. Acum se vede nevoit să participe, fără să poată face nimic, la fărâmiţarea lor, pentru că asta-i vrerea oamenilor şi a legii. “Am muncit pentru a crea parcele mari, acum sunt obligat să le desfiinţez. Nu ştiu cât va dura procesul de asociere a terenurilor, aici trebuie schimbate mentalităţi, şi e dificil. Nu trebuia să stricăm ce-a fost bun înainte de 1990, trebuia să le preluăm, ar fi fost mult mai bine pentru toată lumea”. Fostul CAP Sf.Gheorghe avea 1200 ha. în 1962. Acum câţiva ani mai avea doar 300 ha, între timp terenurile au fost ocupate de construcţii, de exploatări carbonifere la suprafaţă (căzut Valea Crişului, Vârghiş etc.). De unde pământ pentru toată lumea însetată de pământ? Singurele care mai posedă ceva terenuri sunt fostele IAS-uri, asupra cărora se reped acum toţi cei care vor cel puţin atât cât au avut înainte sau imediat după război. Oamenii pretind de la sectorul de stat peste 3500 de ha., ocupând deja abuziv 1800 ha. Dacă legea care reglementează situaţia fostelor IAS-uri va mai întârzia mult, ne vom trezi şi fără terenurile acestora, ceea ce va însemna pierderea singurului sector care producea în agricultura românească - chiar dacă cu mari greutăţi şi cu destule pierderi. Dar, nu-i aşa, mortul de la groapă nu se mai întoarce; fărâmiţarea terenurilor în anii de după 1990 a fost o greşeală, acest lucru este îndeobşte recunoscut, problema este, însă, să vedem ce putem face pentru a evita alte greşeli asemănătoare, eventual pentru a îndrepta ceva din greşelile trecutului apropiat. Din păcate, e uşor să tai, dar e foarte greu să cârpeşti în aşa fel încât să arate ca nou! MÂNGÂIAŢI-I PE BĂTRÂNI! Astăzi e ziua celor de vârsta a treia, în lumea asta mare 1 octombrie este o zi a bătrânilor. La noi nimic nu se-ntâmplă, însă, ca lumea, aşa că noi îi sărbătorim pe bătrâni dându-le pumni în gură, cum au făcut jandarmii supercivilizaţi din Braşov când s-au văzut “ameninţaţi” de câteva sute de bătrâni voinici şi aprigi de virtute! Asta-i viaţa noastră, făcută din nemernicii şi nimicuri, din ură şi nemiloasă dragoste de coaliţie. Bătrânii din România au ieşit chiar de ziua lor în stradă, pentru a le spune guvernanţilor că-şi pun funia de gât, că nu mai au cum trăi şi ce face în ţara asta. Sunt vorbele lor, rostite la Braşov, dar şi în alte oraşe din ţară. Ei agită pancarte şi ridică braţe obosite, sperând că cineva îi va auzi, îi va vedea, le va simţi durerea şi obida. Sunt peste 4 milioane de pensionari în România, din care 80% trăiesc îngrozitor de prost după o viaţă de muncă şi privaţiuni. Pe ei nu-i vede şi nu-i aude nimeni decât în campaniile electorale, când şefii de partide le sucesc capul şi le vânează voturile. Vai de ţara care nu-şi respectă bătrânii! Vai de inima noastră, cea atât de cântată, care nu mai simte nevoia să-i mângâie pe bătrâni! V. M. TUDOR ! Un covăsnean, dl. ION NIŢU, printre cei mai buni pescuţi ai lumii: “Câştigarea a trei premii importante la Cupa Mondială şi situarea echipei României pe un loc fruntaş reprezintă cea mai bună performanţă a vieţii mele!” • Din 208 echipe, reprezentând 21 de ţari, “team”-ul alcătuit din concetăţeanul nostru şi un braşovean s-a situat pe locul VII • Mare aglomeraţie de VIP-uri la Săruleşti • O concluzie alarmantă:’’Există mafie şi în... pescuit!” din România a reprezentat-o Cupa mondială de pescuit crap, întrecere internaţională ce s-a desfăşurat între 19 şi 26 septembrie 1999 pe Lacul Săruleşti, situat între Bucureşti şi Călăraşi. Aşa după cum am mai scris cu ceva vreme în urmă, un concetăţean de-al nostru, lociiitor al municipiului Sfântu Gheorghe, dl. Ion Niţu, împreună cu un prieten braşovean, dl. Aurel Lilpşan, au alcătuit o echipă sudată, alături de alte 24 “team”-uri româneşti, întrecându-se într-o competiţie foarte galonată. Au fost prezenţi pescari din 21 de ţări repartizaţi în 208 echipe, majoritatea alcătuite din profesionişti, cu unelte performante, de ultimă generaţie, care s-au ajutat “discret”, spre a impune culorile statului din care făceau parte! Francezii, de pildă, cei mai redutabili în materie de pescuit sportiv au avut nici mai mult, nici mai puţin de...80 de echipe înscrise în (Continuare în pagina a 2-a) Horia C. DELIU Un subiect care a ţinut trează atenţia unei largi categorii de pasionaţi, dar şi a principalelor ziare şi posturi de Televiziune Membri ai Clubului Rotary, din Olanda, în judeţul Covasna Cinci membri ai Clubului Rotary din Riissen (Olanda) se află, vreme de o săptămână, on vizită în judeţul nostru. Delegaţia olandeză este formată din d-nii Hain Roosink, inginer mecanic, Hank Jorissen, arhitect-constructor, Jan van der Zande, Olima Hodse şi Nanno Knol, specialişti în agricultură. Domniile lor n-au venit cu mâna goală, ci cu ajutoare, dar nu se mulţumesc cu atât; olandezii încearcă să sprijine prin consultanţă şi asistenţă în management activităţi din construcţii şi mai ales din agricultura românească. Delegaţia olandeză a fost primită, miercuri, la Primăria municipiului de primarul Albert Almos şi s-a întâlnit la Casa Căsătoriilor cu numeroşi oameni de afaceri, medici, primari, ziarişti din judeţul Covasna. (N. DEMETRIAD) începând de azi, o nouă majorare pe CFR. Biletele de tren se scumpesc cu 8,2 la sută Aproape trimestrial pe capul bieţilor călători care folosesc Calea Ferată se abate câte un necaz, în sensul că se majorează preţul biletelor. De la 1 octombrie 1999, conducerea Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători a anunţat o nouă ajustare a tarifelor, dar nu în jos - cum ar trebui - ci în...sus! Aşa se face că preţul se va creşte cu 8,2 la sută ca urmare corelării cu rata inflaţiei. Ultima majorare a avut loc la 1 iulie a.c. Până la finele anului, cine ştie ce ne mai aşteaptă? (H.C.D.) Măsuri "calde" în prag de iarnă Vasilica CIOBANU La şedinţa Consiliului local Intorsura Buzăului, ce a avut loc în ziua de 29 septembrie a.c., s-a aprobat evaluarea activelor şi mijloacelor fixe din domeniul transportului în comun, respectiv preţurile de strigare în vederea vânzării prin licitaţie. Mai exact, este vorba de privatizarea prin vânzare de active şi mijloace fixe a sectorului de transport în comun ce aparţineS.C. GOSP COM “CONFORT” S.R.L. întorsura Buzăului. Aceste active şi mijloace fixe, care înseamnă autobuze, cisternă, depozit, atelier, staţie de pornire, autogunoieră, autovidanjeră, containere, precum şi câteva utilaje şi aparate, au fost evaluate la o sumă de peste 700 de milioane de lei. în prezent, există vreo trei firme interesate să participe la licitaţie. Comisia pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiei este deja alcătuită, urmând să parcurgă în continuare calea legală pentru finalizarea aceastei acţiuni. Părerea domnului Ene Buruiană, directorul S.C. “CONFORT” este că, privatizarea transportului în comun trebuia făcută mai demult, pentru că eficienţa şi calitatea acestei activităţi n-au putut fi îmbunătăţite din cauza lipsei de fonduri. Această societate comercială întâmpină destule greutăţi financiare şi în ceea ce priveşte furnizarea agentului termic. (Continuare în pagina a 2-a) Vladimir Putin afirmă că trupele ruse au pătruns de mai multe ori pe teritoriul Ceceniei în ultimele două săptămâni Trupele ruse au pătruns “de mai multe ori” în Cecenia în cursul ultimelor două săptămîni şi vor continua aceste operaţiuni, a declarat, joi, premierul rus Vladimir Putin, citat de AFP. Nu exista , frontiere cu Cecenia, I "f" iar forţele armate nu au nevoie de ....... autorizaţia Consiliului Federaţiei (Camera superioară a Parlamentului rus) pentru a intra în această republică”, a afirmat el. Rusia consideră republica separatistă drept parte integrantă a Federaţiei Ruse. “Pot spune că trupele noastre au intrat de mai multe ori în Cecenia şi, în ultimele două săptămîni, au preluat controlul asupra unor înălţimi din zonă, pe care apoi le-au eliberat”, a spus Putin, referindu-se la informaţiile contradictorii vehiculate cu privire la prezenţa, miercuri seară, a unor militari ruşi în Cecenia. “Militarii îşi vor alege poziţiile de luptă cum vor crede de cuviinţă şi cum vor considera că este inutil”, adăugat premierul rus. La frontiera administrativă a Ceceniei sunt desfăşuraţi 20.000-30.000 de militari ruşi, care formează un cordon de securitate. La rîndul său, ministrul cecen al Apărării, Magomed Kambiev, a afirmat că Cecenia va “efectua operaţiuni militare pe teritoriul rus” dacă Moscova va lansa o ofensivă terestră în republica separatistă. “Unităţi speciale ale armatei cecene vor opera în spatele frontului rusesc”, a spus el, adăugind că aproximativ 50.000 de militari sunt pregătiţi să apere ţara. MERIDIANE HZ 39 Puterea face ce vrea în Parlament: modifică regulamentul doar-doar vor trece legile dorite de ea Preşedintele PD, Petre Roman, a susţinut, joi, că problema cu care se confruntă coaliţia majoritară în Parlament este prezenţa senatorilor şi deputaţilor la dezbateri şi a apreciat că regulamentele celor două camere ale Legislativului trebuie modificate astfel încît parlamentarii să fie obligaţi să fie prezenţi doar la votul final al legilor. Roman a spus că a susţinut şi modificarea regulamentului, astfel încît liderii grupurilor parlamentare să fie “împuterniciţi” să voteze pentru ceilalţi membri ai grupurilor la dezbaterea legilor pe articole. Valeriu Stoica critică demersul lui Adrian Năstase la APCE Ministrul Justiţiei, Valeriu Stoica, a calificat drept “agitaţie şi tendinţă de demagogie europeană” iniţiativa primvicepreşedintelui PDSR Adrian Năstase de a cere Adunării Parlamentare a Consiliului Europei (APCE) adoptarea unei rezoluţii privind reglementarea problemei restituirii proprietăţilor. Stoica a spus, joi, într-o conferinţă de presă, că APCE nu poate decide în problema cuantumului despăgubirilor ce ar urma să fie acordate foştilor proprietari, acest aspect fiind de competenţa fiecărui stat în parte. “Iniţiativa domnului Năstase îşi propune să arunce un văl de fum asupra dezbaterilor interne în această problemă”, a mai spus ministrul Justiţiei. Programul TV 1 - 8 octombrie