Cuvântul Nou, octombrie 1999 (Anul 10, nr. 2588-2613)

1999-10-14 / nr. 2599

AVTI/XJFiJT FAIT CUVÂNT L NOU OOIMMI SOCIALTOUTIC AL JUDEIUUJI COVASNA Veto la ceea ce nu există Gabriel FLORESCU Analişti politici şi economici se arată intrigaţi de rezultatele sondajului realizat de Metro Media. Unii titrează chiar “Populaţia respinge capitalismul şi economia de piaţă”. Sunt chiar indignaţi şi contrariaţi de faptul că cei chestionaţi nu vor să înţeleagă ceea ce nu s-a perceput încă. Adică românii nu sunt conştienţi de faptul că în capitalism se trăieşte mai bine şi doar economia de piaţă reglează corect raportul dintre cerere şi ofertă. Ceea ce credem că este cu totul fals. Ce vrea însă românul de rând, cel ce s-a obişnuit decenii în şir cu anumite “fixuri”. El doreşte ca preţurile să fie controlate de stat, astfel încât fiecare familie să-şi poată calcula exact cât şi pe ce poate să cheltuiască un salariu ca vai de el. Atâta timp însă cât în România preţurile se schimbă de la o zi la alta şi numai în sus este clar că o asemenea gândire este exclusă, în aceeaşi idee se doreşte instaurarea controlului de către acelaşi stat asupra salariilor pentru a se limita inflaţia. Cetăţeanul ar dori, de asemenea, ca tarifele telefonice, ale transporturilor, gazului sau electricităţii să fie stabilite tot de către stat, aşa cum era înainte, sau cel puţin să se împiedice creşterea lor în măsura în care cu greu mai pot fi achitate respectivele taxe. Cu alte cuvinte, el vrea o stabilitate asemănătoare cu statele capitaliste, în fine, s-ar dori ca întreprinderile ajunse în pragul falimentului să fie ajutate de stat, deci cum procedează guvernul Vasile în cazul anumitor societăţi alese pe sprânceană. Sunt, carevasăzică, tot felul de cerințe pe care un economist le respinge din capul locului ca fiind incompatibile cu o economie sănătoasă. Un ne-economist care a trăit atât înainte, cât şi după ’89 nu poate să le respingă, ci caută să le înţeleagă. Ce a stat la baza unor asemenea răspunsuri din partea subiecţilor chestionaţi de Metro Media? Credem că principala explicaţie constă în faptul că oamenii acestei ţări s-au săturat de privaţiuni. Mai ales în ultimul deceniu al domniei lui Ceauşescu şi în anii după ’89 (cu excepţia a 2-3 ani, când primele guverne au risipit cu inconştienţă banii rămaşi de la dictator) ei n-au avut parte de un trai prea îndestulat, n-au cunoscut ce înseamnă binele. Iar de privaţiuni se satură şi-un câine, darmite un om. Practic, locuitorii României nici nu resping capitalismul atâta timp cât nu au avut prilejul să-l cunoască, n-au avut parte decât de acea parte care se numeşte strânsul curelei. Atunci cum să-l îmbrăţişeze dacă nu i-a adus nimic bun? Aşa-zisa reformă mai lentă sau mai rapidă (cum ne-au tot ameţit toate guvernele) ce ar trebui să ne ducă spre economia capitalistă na adus - şi nu din pricina cetăţeanului - decât alte lacrimi şi privaţiuni, a adâncit şi mai mult discrepanţa dintre o pătură infimă numeric, dar îmbogăţită prin mijloace necinstite şi marea masă a oamenilor. Sigur, şi în America sau Europa Occidentală există o asemenea diferenţiere, însă majoritatea lor “săracă” se află la un nivel incomparabil mai înalt faţă de român. La ei nu se închid fabricile, şomerii primesc un ajutor ce le permite un nivel de trai acceptabil, inflaţia nu este galopantă, gradul de civilizaţie reflectă faptul că în acele ţări capitalismul nu funcţionează de azi, de ieri. Purtătorul de cuvânt al unui partid aflat la putere, liberalul Paul Păcuraru se arăta contrariat de rezultatul sondajului şi pleda pentru continua liberalizare, pentru economie de piaţă etc. etc. Sigur, ar însemna să fim obtuzi să nu subscriem acestui comandament, dar problema nu se pune aşa, ci trebuie văzut în ce măsură pseudoreforma încercată de actualii guvernanţi i-a făcut omului de pe stradă viaţa cu cel puţin un dram mai uşoară, cât a reuşit să-i întărească speranţa de mai bine. La aşa ceva Păcuraru nu poate răspunde. Dar nici altcineva din respectiva coaliţie. i .CACEALMA ISTORICĂ... Versiunea Vasile Lupu pentru această coaliţie majoritară este “cacealma istorică”. Profund gânditorul autocritic deputat ţărănist Lupu consideră, prin urmare, că dacă legile proprietăţii nu vor fi adoptate cât de curând, Guvernul şi întreaga coaliţie majoritară au trăit degeaba la guvernare vreme de trei ani de zile. Bun, şi care-i problema? De ce nu votează repede coaliţia legile astea atât de necesare naţiunii? Răspunsul e simplu: pentru că în Senat, de pildă, dezbaterea titlului unei legi şi a articolului 1 a durat... o zi, de dimineaţă până seara. Marţi, onorabilii senatori cu titlul şi art. 1 s-au ocupat, în condiţiile în care Legea respectivă are 40 de articole, vedeţi şi dv. că ne prinde Crăciunul cu legea nevotată. Cui foloseşte întârzierea adoptării acestor legi? Opoziţiei, desigur, care nu agrează restituirile. Dar şi altor partide, aflate la Putere, care votează fără convingere. Neînţelegându-se asupra legilor, senatorii se ceartă, citesc ziare şi reviste, stau pe culoare la şuete, îşi aranjează ploi pe la alte partide mai în formă... Eforturi mari, pentru care ei sunt plătiţi cu mai bine de 10 milioane de lei pe lună, başca sumele forfetare şi alte “nimicuri” de câteva milioane. Nu mai vorbesc de pensie, de diverse înlesniri, de alte alea... Asta e, putem spune încă de pe acum, precum Vasile Lupu, că actuala Putere ne-a tras o cacealma istorică! V.M. TUDOR In privinţa salubrizării, Ghichişul s-a... urbanizat Dacă în numeroase localităţi din mediul rural depozitarea gunoaielor menajere contituie încă o problemă, chiar în condiţiile existenţei unor gropi amenajate pentru aceste reziduuri, deoarece din păcate sunt încă numeroşi cetăţeni care nu transportă gunoaiele la aceste gropi, aruncându-le te miri pe unde, inclusiv în albiile unor cursuri de apă, la Chichiş primăria a găsit o soluţie radicală pentru a scăpa de asemenea necazuri. Cu acordul locuitorilor s-a încheiat un contract cu TEGA SA Sfântu Gheorghe, care contra unei sume de numai 5000 de lei pe lună, de gospodărie, ridică gunoaiele menajere, în ultima sâmbătă a fiecărei luni, transportându-le la groapa de gunoi a municipiului Sfântu Gheorghe. Acum groapa de gunoi a Chichișului este destinată numai depozitării unor obiecte de gabarit mare, care nu le mai sunt de trebuinţă oamenilor, printre care sobe vechi, materiale nefolosibile rămase în urma ridicării unor construcţii sau a modernizării celor existente, alte obiecte uzate. (Aurel GOLCIU) Referitor la întârzierea plăţii unor drepturi băneşti privind prtecţia socială Nu transferul banilor este cauza, ci lipsa lor... Vasilica CIOBANU Ai apărut multe nemulţumiri dinn partea beneficiarilor de ajutoare de şomaj, alocaţii de stat pentru copii, plăţi compensatorii său de alte drepturi băneşti ce presupun protecţie socială. Mai mult,există reproşuri din partea unor unităţi poştale, bancare şi a altor instituţii prin care se gestionează aceste fonduri, că nu se face la timp transferul sumelor respective de la C.N.O.F.P., M.M.P.S. etc. Cu prilejul dicuţiilor purtate în acest sens cu persoane din conducerea A.J.O.F.P.Covasna constatăm însă că se fac eforturi financiare enorme pentru asigurarea fondurilor necesare achitării acestor drepturi băneşti, iar faptul că s-a ajuns într-o asemenea situaţie dificilă de plată nu depinde de agenţia respectivă sau de cea naţională. Cauza se pare că se regăseşte în strategia, de scurtă sau lungă durată, neadecvată în ceea ce priveşte economia naţională şi protecţia socială. Subliniem că, referitor la fondurile gestionate de A.J.O.I.lj. Covasna există obligaţia ca, odată intraţi banii în contul de la trezorerie, sumele respective trebuie să fie imediat transferate în celelalte conturi. Se face această operaţie pentru ca beneficiarii să ajungă cât mai repede în posesia drepturilor băneşti. Deci, banii n-au pentru ce să stea în conturi, dar problema este că fondurile nu sunt suficiente. Semnificativ în acest sens este și faptul că, în fiecare lună, A.J.O.F.P. virează C.E.C.- lui sumele reprezentând plăţile care revin lunii respective, din păcate, plăţile compensatorii pentru luna august au fost achitate începând cu 30 septembrie, tocmai din cauza lipsei de fonduri. După cum ne informează domnişoara Marlena Prejmerean, director ocupare şi formare profesională în cadrul A. J.O.F.P. Covasna, veniturile înregistrate de agenţie în primele opt luni ale anului în curs au fost cam de 33 de miliarde de lei, sumă ce provine din obligaţiile băneşti virate de către agenţii economici. Tot în perioada amintită, agenţia a plătit beneficiarilor unor drepturi băneşti o sumă de 70 de miliarde de lei, diferenţa fiind desigur acoperită de la bugetul statului., Practic, în cele opt luni de zile, pentru ajutor de şomaj s-au plătit 18 miliarde de lei, alocaţie de sprijin - 6 miliarde de lei, ajutor de integrare profesională - 1,5 miliarde de lei, plăţi compensatorii acordate în baza programelor de distribuire a forţei de muncă - 41,5 miliarde de lei. Se constată că, până să apară ordonanţele privind disponibilizările colective şi, respectiv, acordarea plăţilor compensatorii, nu au existat întârzieri de plată a drepturilor băneşti ce se cuveneau unor categorii de persoane. Acum, această chestiune se prezintă destul de grav, mai ales în zonele miniere sau în unele judeţe din Moldova, unde rata şomajului depăşeşte chiar şi 20 la sută. ^—.------------------------------------------------------------------------------------— ---------------------------------------------------------------------------x Odată cu venirea sezonului rece, pompierii avertizează asupra unor pericole potențiale. Instalaţiile electrice improvizate ori suprasolicitate pot provoca oricând surprize neplăcute! • In decurs de numai câteva ore s-au produs două incendii în judeţ, din acelaşi motiv: scurt-circuite • Pompierii au ajuns la faţa locului de fiecare dată In truip record Horia C. DELIU Odată cu venirea toamnei şi cu răcirea accentuată în ultimele zile a vremii au apărut şi primele semne ale neglijenţei în materie de prevenirea incendiilor. Iar cum avertizările meteorologilor sunt tot mai numeroase, prognozându-se zile extrem de capricioase, cu temperaturi joase, deşi ne aflăm de abia la mijlocul lui “bmmărel”, este bine să atenţionăm populaţia asupra consecinţelor imprevizibile ce pot apare ca urmare a utilizării unor improvizaţii electrice ori a suprasolicitării instalaţiilor de profil. Din partea Grupului de pompieri militari “Mihai Viteazul” al judeţului Covasna, dl. prt. Ştefan Roşculeţ, purtător de cuvânt, ne-a prezentat două asemenea evenimente nedorite, petrecute la începutul acestei săptămâni la Sfântu Gheorghe şi Târgu Secuiesc. Despre primul dintre ele am informat prompt în ziarul nostru de luni, 11 octombrie a.c., la faţa locului aflându-se şi un redactor al nostru ce a prezentat o scurtă relatare, dar revenim cu detalii de specialitate şi cu date despre celălalt sinistru. Aşadar, dl. Ştefan Roşculeţ, vă rog să detaliaţi. Pe data de 10 octombrie 1999 a izbucnit un incendiu în magazia de marfa a Complexului “Eves” aflat în zona Gării din municipiul reşedinţă de judeţ. ■ Grupul nostru de pompieri a fost anunţat la ora 11,21 iar în mai puţin de , şase minute două autospeciale au ajuns la faţa locului. S-a constatat că acoperişul magaziei arsese pe o suprafaţă de 50 m.p., degradându-se 10 m.p. din planşeu. Incendiul a fost lichidat la 12:31. - Cum s-a declanşat? - Cauza probabilă o reprezintă un scurt-circuit produs la instalaţia electrică, însă cercetările nu sau încheiat. Şi celălalt eveniment, unde şi cum s-a produs?...la noaptea imediat următoare, mai precis în jurul orei 03,15, în comuna Catalina, la brutăria cetăţeanului Bakk Ştefan. Pompierii militari din Târgu Secuiesc au fost anunţaţi la ora 03,25 şi au sosit la 03,32! Acoperişul brutăriei ardea pe o suprafaţă de circa 4oo m.p., ca şi un ventilator şi un injector. Cele două echipaje de intervenţie au încheiat operaţiunile de stingere la ora 6,00. - Aceeaşi întrebare ca şi la primul incendiu: motivul? „ • - Un scurt-circuit la injectorul cuptorului de pâine. ■ - Confuzia? - Având în vedere că majoritatea incendiilor izbucnite în judeţul nostru se datorează instalaţiilor electrice necorespunzătoare sau defecte pompierii fac un apel către toţi utilizatorii să acorde atenţia cuvenită atât realizării şi întreţinerii corespunzătoare a instalaţiilor, cât şi exploatării lor la parametrii stabiliţi prin construcţie. Altminteri, surprize neplăcute pot aprea oricând... Sărăcie, anarhie. Sărăcia merge mână-n mână cu anarhia. Cine vrea să creeze probleme, umblă la cei săraci şi disperaţi, ei sunt întotdeauna gata de orice. Zilele trecute, un lider de sindicat îndemna oamenii la revoltă socială într-o formă... sublimată: nu mai plătiţi datoriile către furnizori! Adică nu mai plătiţi curentul, apa, televiziunea, telefonul, întreţinerea... Nu mai plătiţi un pic, oameni buni, pentru că şi-aşa n-aveţi cu ce! Acesta este îndemnul unui lider de sindicat, îndemn bazat pe faptul că leafa omului este mai mică decât sumele uriaşe pe care trebuie să le plătească la întreţinere, de pildă, în această iarnă. Poţi renunţa, să zicem, la telefon, la televizor, dar nu poţi sta ca şobolanii în întuneric, în frig, în murdărie. Va fi o iarnă teribilă. Dacă Dumnezeu nu ne-ajută făcând-o mai blândă, suportabilă măcar, va fi nenorocire. Dar neplata unor servicii de genul celor amintite mai sus nu este o soluţie. Soluţia ar fi aducerea acestor sume la un nivel suportabil pentru cei săraci şi amărâţi. Ce se va întâmpla cu aceşti răi-platnici? Să zicem că li se va închide gazul metan, apa caldă, căldura, li se va tăia telefonul, curentul etc. Ce vor face oamenii, cum vor trăi? Nu vor putea răbda toate umilinţele astea şi vor ieşi în stradă. Sloganul va deveni realitate, singura soluţie, înc-o revoluţie! Revolta socială determinată de sărăcie va mătura actuala Putere şi va aduce... Aici e aici, ce va aduce? Cine va linişti populaţia înfometată şi sărăcită, cine va pune ordine în anarhia care va urma? Nu ştiu cui folosesc îndemnurile astea la nesupunere socială, nu cred că Opoziţia poate profita de pe urma lor. Se va ajunge, în această iarnă, într-o situaţie limită, în care ca să trăieşti, să exişti va trebui să lupţi cu toată lumea: cu Guvernul, cu Renel, cu asociaţia de locatari, cu Gospodăria comunală, cu Romtelecom... Ce forme va îmbrăca lupta omului sărac cu “exploatatorii”? Ieşirea în stradă, marşuri ale foamei, devastarea sediilor unor instituţii - astea sunt lucruri cunoscute, sună familiar, parcă,am mai auzit deaşa ceva. Dacă ţin bine minte, pentru asta s-a ieşit în stradă şi în decembrie ’89! Ţara stă pe un butoi cu pulbere. Revolta socială e gata să izbucnească. Ce va urma? Scenariile sunt diferite, dar nici unul nu este optimist; românii au ajuns rău de tot, ei nu mai au speranţă, nu mai au alternativă, în ’89 am schimbat un sistem, în ’96 am sperat că schimbarea în bine o vor aduce democraţii nepătaţi, acum nu mai putem spera decât să ieşim cu bine din iarnă! Aria speranţelor noastre s-a îngustat tot mai mult, am ajuns să nu mai visăm decât o pâine pentru ziua de azi, lumină electrică şi puţină căldură. Şi nici pe astea nu le avem... Anarhia pluteşte în aer, iar cei care promit acum marea cu sarea ar trebui să fie atenţi la ce fac, pentru că oamenii nu mai înghit promisiuni. Vom avea o iarnă grea, în care pacea socială va lipsi cu desăvârşire. Semnele toamnei sunt rele şi ele nu fac decât să confirme un adevăr extrem de cunoscut: toate lucrurile trebuie făcute la vremea lor. Dacă nu le faci atunci când trebuie, mai târziu e foarte greu să recuperezi... Dumitru MANOLĂCHESCU VIAȚA e SCURT Anul X Hr. 2599 Joi 14 octombrie 1999 4 pagini 700 lei Petre Roman: Desnolarea coaliţiei este opera PNŢCD şi PNL Preşedintele PD, Petre Roman, a declarat, miercuri, după întîlnirea cu grupul PD din Camera Deputaţilor, că “demolarea coaliţiei acum este opera PNŢCD şi PNL” şi a acuzat aceste partide că au iniţiat o “vendetă” împotriva Partidului Democrat. Roman a spus că este “foarte necăjit” de “atacurile politice” ale PNL şi PNŢCD şi a arătat că, deşi se abţine de la orice comentarii, parlamentarii şi liderii locali ai PD “nu înţeleg” aceste atacuri. Liderul PD a explicat că Partidul Democrat a iniţiat cercetarea activităţii unor ministere pentru a arătaUniunii Europene că România doreşte să “îmbunătăţească” activitatea sectoarelor criticate în documentele de evaluare ale Uniunii. El a susţinut că, “din păcate, Guvernul nu face treaba asta” şi a apreciat că nu trebuie permis ca numai opoziţia să deţină iniţiativa, avînd în vedere că “nu are legitimitateamorală” să critice aspectele referitoare la integrarea în UE. Liderul PD a afirmat că, totuşi, tensiunile din interiorul Guvernului sunt “cele mai dăunătoare” începerii negocierilor pentru integrarea în UE şi a spus că Executivul nu este “în primejdie” din punct de vedere al susţinerii parlamentare. Roman a exemplificat această susţinere prin faptul că senatorii PD au votat împotriva moţiunii “Agricultura”, deşi aveau “semne de întrebare” în legătură cu politicile din acest sector. Roman a declarat, în repetate rînduri, că nu i-a venit să-şi creadă “ochilor şi urechilor” atunci cînd a văzut, la un jurnal televizat, declaraţia citită “cu mult fast” de preşedintele PNL, Mircea Ionescu Quintus, referitoare la PD. Liderul PD a apreciat că PD nu a fost atacat astfel “de multă vreme, nici măcar de către opoziţie”. Preşedintele PNŢCD Ion Diaconescu a cerut, marţi, să se pună capăt practicilor care destramă coaliţia, referindu-se la anchetele iniţiate de parlamentari ai PD împotriva ministerelor conduse de ţărănişti, apreciind că acestea pun în discuţie stabilitatea coaliţiei. Preşedintele PNL, Mircea Ionescu Quintus, a anunţat că liberalii se alătură ţărăniştilor şi dezaprobă public atît comportamentul PD în raport cu partenerii de coaliţie, cît şi asocierea cu PDSR în iniţiative îndreptate împotriva unor colegi de guvern, apreciind că astfel de acțiuni afectează prestigiul Guvernului și pun în pericol negocierile în vederea aderării la Uniunea Europeană. Armata îi interzice premierului pakistanez să-şi părăsească reşedinţa din Islamabad şi .W.. Armata i-a cerut, marţi, premierului pakistanez Nawaz Sharif să nu-şi părăsească locuinţa din Islamabad, după ce militarii au,a înconjura reşedinţa şi au şi dezarmat forţele de'''' pază, a anunţat un purtător de cuvînt al poliţiei, citat de AFR Forţele pakistaneze intraseră, cu puţin timp înainte, în sediul televiziunii de stat de la Islamabad, care şi-a încetat emisia. Cu două ore înainte, Sharif anunţase demiterea generalului Pervez Musharraf din funcţiile de şef al Statului major al armatei terestre şi de şef al Statului major interarme. Surse de la Islamabad au anunţat că armata a preluat şi controlul asupra securităţii aeroporturilor din zonă, iar trupele pakistaneze au înconjurat majoritatea clădirilor guvernamentale din capitală, în timp ce în la Lahore militarii ,şi au înconjurat TT p reşedinţa guvernatorului provinciei Punjab. Generalul Musharraf a sosit, marţi, pe aeroportul din Karaci, aflat în sudul ţării, după ce a asistat, la Colombo, la ceremoniile oficiale organizate cu ocazia împlinirii a 50 de ani de la crearea armatei din Sri Lanka. • Premierul Nawaz Sharif a decis înlocuirea lui Musharraf de către Khawaja Ziauddin, comandant al serviciilor secrete militare (ISI - Inter-service intelligence). AIÎDIANl