Cuvântul Nou, ianuarie 2000 (Anul 11, nr. 2665-2688)

2000-01-15 / nr. 2675

CUVÂNTUL NOU Mereu cu lecţiile nefăcute Gabriel FLORESCU Dorinţa noastră de a intra în Uniunea Europeană se izbeşte constant de una şi aceeaşi piedică: guvernanţii de la Bucureşti nu sunt în stare să conceapă şi să pună pe hârtie o strategie în acest scop. Chestiunea nu e de azi, de ieri, ci de câţiva ani buni, de când s-a ivit acea “luminiţă a lui Ciorbea” dinspre UE. Era cât se poate de evident de mai mult timp că finalul nu poate fi altul şi că depinde numai de noi să aducem termenul limită mai aproape sau să-l lăsăm în plata Domnului. Cu toate acestea, cohortele de funcţionari şi specialişti de la Palatul Victoria s-au comportat mereu precum copiii care înainte să-şi facă temele se duc la joacă, iar după ce s-au săturat de zbenguială nu mai au timp să înveţe, în zadar s-a înfiinţat un Minister al Integrării Europene, în zadar au tot promis primiiminiştri că strategia pe termen mediu şi lung va fi gata în cel mai scurt timp, iată că sosirea în Capitală a înalţilor reprezentanţi ai UE, Romano Prodi şi Guenther Verheugen, i-a prins iarăşi cu lecţiile nefăcute. Sau încă nefăcute, ceea ce e tot aia. Fără discuţie, conceperea unei strategii de asemenea amploare, cu diferite capitole pentru fiecare domeniu al vieţii social-economice nu se poate face peste noapte. Dar nici nu a pretins cineva o atare aberaţie. Ar ieşi, probabil, un lucru de mântuială de care chiar nu avem nevoie, însă nimeni nu ne-a cerut să concepem un asemenea plan de pe o zi pe alta. Era nevoie ca minţile luminate în fiecare domeniu să se adune şi să conceapă strategia de dezvoltare a ţării nu ca pe un scop în sine dictat de UE, ci din necesitatea reclamată de situaţia ţării. Trebuia să avem un program de guvernare coerent, dar n-am avut decât formule propagandistice. Practic, guvernarea a însemnat adoptarea de măsuri reclamate de un moment dat, fără nici o perspectivă, care peste puţin timp şi-au dovedit inutilitatea, ca să folosim un eufemism. Aşa s-a întâmplat cu sutele de ordonanţe de urgenţă sau hotărâri guvernamentale. Şi iată-ne astăzi, când admiterea în UE este mai aproape decât ne-am fi putut închipui, că ne aflăm încă în blocstarturi şi facem doar promisiuni - vezi aceea a premierului Isărescu potrivit căreia până în martie vom rezolva problema. Cum? Este greu de spus, probabil atât de bună că specialiştii europeni vor trebui să mai corecteze strategia pe termen mediu pe ici, pe colo, prin punctele esenţiale. Aflăm acum că în cadrul Ministerului de Externe va fi reorganizat Comitetul Interministerial pentru Integrare, adică acel organism care ar fi trebuit să funcţioneze de mult şi care-şi trage seva din fostul minister de resort. în acest moment ar fi însă interesant să aflăm cum funcţionează chestiunea acea atât de mult vânturată privind răspunderea ministerială şi să-l vedem pe omul plin de sine Alexandru Herlea, fostul ministru, cum dă seama la ceea ce a întreprins departamentul pe care l-a coordonat cu atâta lipsă de ştiinţă. A cutreierat toată lumea pentru a învăţa câte ceva, dar s-a întors cu mâna goală. Pentru ţară, căci pentru domnia sa probabil că a avut de grijă să se chivernisească. Acum, în mare viteză, trebuie să se rezolve ceea ce dl. Herlea şi oamenii din subordinea sa n-au făcut timp de trei ani şi chiar dacă Prodi şi Verheugen ne-au promis tot sprijinul, este timpul să ne ajutăm şi singuri. 1 s.r» ZILE GRELE PENTRU POLIŢIA ROMÂNA... Prezisul cutremur de ieri, de azi sau de mâine, sau de trei săptămâni de-acu’ înainte a produs panică în rândul populaţiei. Locuitorii din marile aglomerări urbane s-au urcat în maşini şi-au luat drumul bejeniei, cu corturi, valize şi ce-au mai apucat de prin casele părăsite. Preţ de câteva zile, aceşti oameni vor sta departe de blocurile de la oraş, în vile la ţară sau căsuţe de lemn, cele mai sigure la această oră. Orăşenii şi-au adus brusc aminte că au rude, părinţi, prieteni la ţară pe care nu i-au văzut de ani de zile şi le fac acum, în acest weekend, o vizită pe nepusă masă. Probleme vor fi mai ales pentru poliţişti, care vor fi nevoiţi să facă faţă unui aflux masiv de maşini pe şosele, dar şi furturilor din locuinţele abandonate în pripă. Hoţii nu vor pleca nicăieri, ei vor rămâne pe loc şi vor "vizita” apartamentele concitadinilor. O vorbă la modă zilele astea: undeţi petreci cutremurul? Poliţia va şti, cu siguranţă, unde-l va petrece, pentru că va avea de lucru. V.M. TUDOR “Noi reprezentăm interesele celor care s-au înscris la CASS Covasna” afirmă dl. dr. Romulus Găzdac, preşedintele instituţiei Numărul şomerilor indemnizabili din judeţ se ridică la 9449 de persoane La Agenţia Judeţeană de Ocupare şi Formare Profesională Covasna, la sfârşitul anului trecut erau luaţi în evidenţă 9449 de şomeri indemnizabili, din care, 4230 femei. Pe lângă aceşti şomeri mai existau 426 de persoane disponibilizate colectiv conform O.U.G. nr. 98 din 1999, art. 45, care vor primi ajutor de şomaj după expirarea termenului de achitare a plăţilor compensatorii. Din numărul total al şomerilor indemnizabili, 3010 de perosane beneficiază de ajutor de şomaj, 5658 de persoane primesc alocaţie de sprijin şi 781 de persoane sunt beneficiari de ajutor de integrare profesională. în ultima perioadă a anului precedent, lunar, au intrat în alocaţie de sprijin cam 800 de persoane, iar în luna în curs se aştreaptă să intre în şomaj Î00 de persoane. în luna precedentă au fost anunţate 316 de locuri de muncă libere, perioadă în care s-au angajat doar 131 de persoane. La finele lunii decembrie a anului trecut rata şomajului era de 11,8 la sută, aceasta prezentând o creştere faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior când s-a înregistrat 10,3 la sută. Vasilica CIOBANU Greva de avertisment din învăţământ va fi amânată Federaţiile sindicale reprezentative din învăţământ luând act de disponibilitatea Guvernului României şi a Ministerului Educaţiei Naţionale de a purta negocieri în zilele de 17 şi 18 ianuarie 2000, au hotărât ca sindicatele afiliatelor să desfăşoare greva de avertisment miercuri, 19 ianuarie între orele 11-13, urmând ca greva generală să fie declanşată conform graficului stabilit, luni 24 ianuarie, ora 8. Dacă revendicările sindicaliştilor vor fi satisfăcute, acţiunle revendicative vor fi sistate. Unesco 2000 - Anul Eminescu ■ ——., ■ /; , ■„. . mmw»W.ji i .iwînMit »mmmm' J “Numai Poetul... trece nemărginirea timpului La 150 de ani de la naştere, scrie cunoscutul critic Nicolae Manolescu, “Eminescu are dreptul 11 de a fi, din nou poet, şi numai poet, adică de a fi citit pentru excepţionala lui imaginaţie, pentru fî limba lui inimitabilă, deşi mereu imitată, ca scop al pasiunii tuturor iubitorilor săi, şi nu de a fi fi folosit ca instrument de către toţi care, ca acela din “Scrisoarea I”, mediocritatea lor o lustruiesc”. POETUL trece, cum nemărginirea timpului. El neclătinat de nici o “deasupra tuturor gloriilor legate de patimile noastre în istoria neamului multe, dar “orice s-ar românesc, oricâte dezastre urzite, nici o armată din ar fi ea de diabolică, nu va lui Eminescu din mintea şi Mircea Eliade afirmă că puţin patetic, totuşi el “simte că 1% nemurite mai ales prin creaţia lui mare scriitor, autor al cunoscutului singur lucru nu se mai poate întâmpla: cât timp va exista, undeva prin lume, un singur exemplar din poeziile lui Eminescu, identitatea neamului nostru este salvată”. Deci “lumea toată-i trecătoare./Oamenii se trec şi mor/.../Numai poetul, Ca păsări ce zboară/Deasupra valurilor./Trece peste nemărginirea timpului”. Luminiţa CORNEA Nimic nu exprimă mai întreg legătura acestui poet naţional cu fiinţa poporului său decât cuvintele pe care el însuşi le-a scris, într-o clipă din acelea rare de conştiinţă lucidă asupra geniului său atât de reprezentativ: “Dumnezeul geniului m-a sorbit din popor, cum soarbe soarele un nour de aur din marea de amar” “Darul ce ni s-a făcut prin Eminescu? A apărut în lumea noastră un om, care a înţeles să fie om deplin. Cineva care n-a voit să fie al doilea”, „ C. Noica î n demagogii, de către toţi “mititeii”, nu talentul lui îl slăvesc, ci însuşi intuieşte, este geniul ce rămâne catastrofa istorică, rămâne efemere şi deşertăciunilor omeneşti”. nostru se pot întâmpla întâmpla în destinul şi suferinţe ne-au mai fost o lume şi nici o poliţie, cât putea şterge “Luceafărul” sufletul românilor”, neamul românesc este mai şi-a asigurat dreptul la Mihai Eminescu”. Acelaşi roman “Maitreyi”, preciza: “În dispariţia poemelor lui Eminescu. Şi ------------------------------------------------------------- Aproape toate chestiunile pe care le avem de rezolvat pot fi considerate priorităţi" , - afirmă domnul Gheorghe Pastor, primarul comunei Valea Mare Aurel GOLCIU Reînfiinţată în a doua jumătate a anului trecut - după o perioadă de câţiva zeci de ani în care a fost sat aparţinător - comuna Valea Mare, aflată acum la un nou început de drum, se confruntă cu numeroase greutăţi privind atât asigurarea sediilor pentru instituţiile necesare oricărei comune, cât şi cu cele datorate stării mai mult decât proaste în care se află unele părţi din infrastructura sa, ■* îndeosebi drumurile, întrebându-1 recent pe domnul primar Gheorghe Pastor care ar fi chestiunile prioritare de rezolvat în acest an, dânsul remarca cu un umor nu lipsit de o nuanţă de îngrijorare, că mai tot ce ar trebui făcut, soluţionat, intră la capitolul priorităţi. Oricum de asigurarea unui sediu corespunzător pentru primărie , aceasta funcţionând deocamdată în câteva încăperi ale căminului cultural, în care înainte era amplasat punctul sanitar depinde în bună măsură rezolvarea problei sediilor altor instituţii. Sunt speranţe ca în primăvară primăria să intre în posesia clădirii magazinului sătesc, unde să fie apoi mutată. “ Dacă vom reuşi, atunci vom putea asigura în spaţiile ocupate în prezent în căminul cultural, sedii pentru postul de poliţie şi pentru dispensarul medical uman al comunei, astfel încât să putem face apoi și noi demersurile necesare pentru a avea un medic de familie numai al nostru, al celor din Valea Mare, deoarece în prezent majoritatea locuitorilor comunei îl au ca medic de familie pe domnul doctor Kovács de la dispensarul din comuna vecină Boroşneu Mare. Dânsul vine în Valea Mare, dar cam rar în ultima vreme, mai ales de când nu mai avem punct sanitar, deşi am asigurat la un cetăţean o cameră pentru consultaţii. Am primit o ofertă şi din partea unui medic stomatolog,din Covasna care ar fi de acord să deschidă un cabinet de stomatologie Departamentul de Control al Guvernului (DCG) va fi reorganizat, „ Referindu-ne în continuare la drumuri, a anunţat premierul Mugur Isărescu, am reţinut necesitatea reparării celui judeţean ! Premierul a precizat că, prin care leagă Valea Mare de întorsura Buzăului, reorganizarea DCG drum pe care acum abia se mai poate circula numai cu mijloace de transport auto de gabarit redus, precum autoturisme de teren, deoarece starea carosabilului este foarte proastă. în plus, pentru a se putea circula şi cu camioane cu remorcă şi tiruri, ar trebui lărgite curbele din zona serpentinelor. Pentru repararea acestui (Continuare în pagina a 3-a) , vor fi definite în mod clar atribuţiile acestui departament, care se vor concentra pe controlul activităţii financiare a Guvernului, astfel încît acţiunile DCG să nu se suprapună cu cele ale altor instituții, în perioada imediat următoare va fi definitivată noua formulă de organizare a DCG, aceasta urmînd a fi făcută publică. /i înţelegând să fie mereu alături de necazurile oamenilor. Prefectul judeţului s-a implicat decisiv în soluţionarea doleanţei mai vechi a unui wM membru al Asociaţiei revoluţionarilor * * cu patru copii, beneficar al Legii 42, este pe cale să-şi redobândească un loc de muncă, după ce luni de zile a căutat în zadar! Horia C. DELIU Fără zbateri, insistenţe, rugăminţi şi solicitări repetate pe la diferite foruri este foarte greu în ziua de azi să mai rezolvi ceva, chiar dacă prevedrile legale îţi oferă anumite priorităţi sau facilităţi. Cel puţin găsirea unui loc de muncă a devenit o chestiune aproape insurmontabilă... La această concluzie a ajuns atât un cetăţean în etate de 40 de ani, Aurel Morar, disponibilizat de la IMASA în urmă cu mai multă vreme - deşi este beneficiar al prevederilor Legii 42/1990 - cât şi preşedintele Asociaţiei Răniţilor şi Urmaşii Eroilor Martiri în Revoluţia din decembrie 1989, Covasna - Harghita, dl. Niţu Smarandache, care a făcut tot posibilul să-l ajute. Cum domnul Aurel Morar are patru copii, a fost rănit în evenimentele din decembrie de acum zece ani şi nu a putut singur să-şi rezolve în nici un chip situaţia reîncadrării, a apelat la conducerea Asociaţiei revoluţionarilor din care face parte, ca la o ultimă soluţie. Dl Niţu a făcut mai multe demersuri despre care am aflat şi noi la timpul respectiv, numai că în afară de promisiuni nimic concret nu se întrevedea la orizont. Aşa că a apelat la influenţa şi prestigiul prefectului judeţului, dl.dr. Gheorghe Tatu, un mare sufletist şi un om recunoscut pentru faptul că se implică în soluţionarea necazurilor semenilor, care a fost mereu alături de doleanţele revoluţionarilor. La urma urmei, fiindcă și dumnealui face parte din această categorie. Cu documente în regulă! Avem la îndemână copia adresei prin care conducerea Societăţii comerciale JAVE Sfântu Gheorghe, respectiv (Continuare în pagina a 3-a) Anul XI Nr. 2675 Sâmbătă 15 ianuarie 2000 4 pagini 800 lei Pensionarii ar putea primi pensia mărită în luna februarie Pensionarii ar putea primi pensia mărită în luna februarie, dacă Executivul va aproba în următoarele două săptămîni proiectul de Hotărîre de Guvern propus de Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale privind acordarea indexării promise la sfîrşitul anului trecut, a declarat, vineri, ministrul de resort, Smaranda Dobrescu. Conform Hotărârii de Guvern de indexare a pensiilor, de anul trecut, în luna decembrie trebuia acordată o indexare de 2,3 la sută. Pentru că indicele de creştere a preţurilor l-a depăşit pe cel prognozat, şi anume inflaţia a fost de peste 50 la sută şi nu de 35 la sută cum se estimase, MMPS-a propus ca ultima indexare să fie ceva mai mare, de 4 la sută şi nu doar de 2,3 la sută, astfel încît să se mai compenseze ceva din creşterea preţurilor. “în momentul în care ne-am prezentat cu proiectul de hotărîre, bugetul rectificat era deja încheiat și nu se mai putea prevedea această sumă care era de aproximativ 57 de miliarde de lei. Sperăm ca în această lună Guvernul să aprobe acest proiect”, a explicat Smaranda Dobrescu. Ministrul Muncii a mai spus că, după ce va fi aprobat bugetul de asigurări sociale, se va începe recalcularea pensiilor, prevăzută în proiectul de buget. “Această recalculare se va face etapizat, în cadrul constrîngerilor bugetare pe care le avem, începîndu-se cu pensiile cele mai vechi și continuîndu-se cu celelalte, astfel încît ele să fie mărite cu un procent important”, a afirmat Smaranda Dobrescu. Ministrul Muncii a precizat că, deocamdată nu a fost aleasă varianta pe care se va merge, existînd 15—18 scenarii posibile în acest sens. Astel, a afirmat Dobrescu, unele dintre aceste scenarii prevăd atît recalcularea, cît şi indexarea pensiilor, altele indexarea pînă la recalculare și apoi doar reclacularea, iar altele numai recalcularea. “Vom alege însă acel scenariu care, pe de o parte, să corespundă bugetului aprobat, I, iar pe de altă parte, să fie cel mai echitabil pentru pensionari și care să conducă la acordarea unor pensii cît mai bune. Cel mai ieftin scenariu pentru realizarea acestui obiectiv privind recalcularea ar costa la Valea Mare, cu program în două zile pe aproximativ şapte mii de miliarde de lei”, o săptămână. Ar fi foarte bine pentru că oamenii a mai declarat Dobrescu, care au necazuri cu dantura n-ar mai fi nevoiţi . Ministrul Muncii a adăugat că va putea să meargă să se trateze la Covasna sau la Sfântul spune că MMPS dispune de aceste resurse Gheorghe. Bineînţeles însă că şi pentru cabinetul stomatologic este nevoie de spaţiu. Există nişte soluţii şi sperăm să rezolvăm şi această problemă. Sigur pentru a amenaja sediile respective avem nevoie de fonduri, primăria trebuie totodată dotată cu o serie de obiecte de inventar, cu aparatură de birotică. Sperăm ca în ce priveşte investiţiile necesare de făcut să fim sprijiniţi în obţinerea fondurilor necesare de către Consiliul judeţean.” doar după ce va fi asigurărilor sociale, aprobat bugetul Departamentul de Control al Guvernului va fi reorganizat  Afacerea Weizman a ajuns în atenţia poliţiei Procurorul general al Israelului, Eliakim Rubinstein, a anunţat, joi, că poliţia va efectua o serie de “verificări” cu privire la sumele de bani manipulate în cadrul afacerii în care este implicat preşedintele Ezer Weizman şi care ar putea să ducă la demisia acestuia, relatează AFP. “Am cerut poliţiei să procedeze la verificările necesare în cadrul acestei afaceri, care îl implică pe personajul cu cel mai înalt rang din ţară”, a declarat Rubinstein. Procurorul statului, Edna Arbel, prezentă la conferinţa de presă, a precizat că aceste verificări ar putea include şi o interogare a lui ____________________ Weizman. Atît Rubinstein, cît şi Arbel au refuzat să aprecieze dacă Weizman ar trebui să demisioneze imediat, subliniind că şeful statului nu se află sub incidenţa unei anchete judiciare, el fiind doar verificat. Acesta a anunţat de mai multe ori, în ultimele zile, că aşteaptă decizia justiţiei pentru a se pronunţa cu privire la o eventuală demisie, în condiţiile în care mandatul său expiră, în mod normal, în anul 2003. Ezer Weizman, în vîrstă de 75 de ani, este acuzat că a primit, între 1989 şi 1993, o sumă de aproape un milion de dolari din partea unui om de afaceri francez, Edouard Saroussi. El a recunoscut că a primit cadouri de la un “vechi prieten”, dar nu consideră că a încălcat legea, încredinţînd unuia dintre avocaţii săi, Hanania Brandes, sarcina de a gestiona aceste fonduri, într-un comunicat, biroul preşedintelui şi-a exprimat mulţumirea “faţă de decizia consilierului juridic al Guvernului şi a procurorului de stat de a încredinţa poliţiei această misiune de verificare”. “Preşedintele nu cere nici un privilegiu şi este convins că adevărul va ieşi la suprafaţă”, a adăugat Preşedinţia. ....................................v Comentatorul juridic ................. al postului naţional de radio din Israel,Sffi£:5| Moshe Negbi, a veriticat noţiunea de “verificare, deoarece aceasta nu există în legislaţia israeliană”. “Este vorba, în realitate, despre o anchetă poliţistă, dar consilierul Guvernului refuză să folosească acest cuvînt pentru a-l proteja pe preşedinte”, a explicat Negbi, subliniind că, în opinia sa, Weizman ar trebui să demisioneze. In cazul în care şeful statului va demisiona, preşedintele Knessetului (Parlament), Avraham Burg, va fi cel care îi va prelua funcţiile pînă la alegerea unui succesor, în termen de 45 de zile. Preşedintele Israelului este ales prin vot indirect, de cei 120 de deputaţi ai Legislativului. . ....