Cuvântul Nou, aprilie 2000 (Anul 11, nr. 2741-2764)

2000-04-01 / nr. 2741

DM Anul XI Nr. 2741 Sâmbătă 1 aprilie 2000 % 4 pagini 1000 lei GUVANTÓL NOU Parlamentul de mâine, azi Gabriel FLORESCU Chiar dacă fiecare sondaj de opinie are o anumită marjă de eroare, totuşi ele conţin o mare parte de spectaculozitate şi interes nu numai în ce priveşte opţinea la zi a electoratului, ci, mai ales, privind configuraţia pe care ar putea-o avea viitoare putere. Din acest punct de vedere ultimul sondaj realizat de Institutul de Marketing şi Sondaje, pe scurt IMAS, ne oferă o imagine total răsturnată faţă de polii puterii din România de mâine faţă de ceea ce există astăzi. Astfel, dacă am porni în evaluarea datelor de la preconizata modificare a pragului electoral am constata o surpriză de proporţii: viitorul Parlament ar putea cuprinde doar cinci partide, respectiv PDSR, CDR, APR, PRM, PD ! Ar lipsi la apel PUNR, UFD şi chiar UDMR! Sigur, este greu de crezut că udemeriştii nu vor putea să-şi mobilizeze până la urmă electoratul pentru a obţine voturile necesare accederii în Parlament, dar pe moment formaţiunea lui Marko Bela trebuie să ia în calcul şi varianta de a avea un reprezentant în Legislativ la fel ca celelalte minorităţi naţionale... în ceea ce-i priveşte pe ceilalţi “viitori absenţi” speranţele lor nu se pot îndrepta decât spre alegerile din 2004. Aşadar, viitorul Parlament ar avea în componenţă un număr mult mai rezonabil de formaţiuni politice, apropiindune de o proporţie normală. Fără îndoială, foarte mari surprize nu ne-ar oferi acest viitor for atâta timp cât PDSR continuă să se menţină în frunte cu un procentaj stupefiant (faţă de anul de graţie 1996) şi care lasă loc la o singură necunoscută: cu cine se va alia Ion Iliescu pentru a forma o majoritate confortabilă? Variantele nici nu sunt prea numeroase, ele incluzând doar două posibile “consoarte”, respectiv APR şi PD, pentru că este greu de crezut că va putea exista şi aceea a coabitării cu PRM. Şi n-ar fi exclus ca la o adică să nu iasă pasenţa nici chiar cu democraţii, aceştia fiind prea stigmatizaţi de participarea la actuala guvernare. Oricum, o alianţă PDSR - APR devine tot mai plauzibilă, ea putând beneficia şi de o susţinere parlamentară din partea PRM. Acest lucru ar însemna realizarea unei majorităţi de două treimi, de-a dreptul periculoase pentru libertatea de acţiune pe care ar conferi-o viitoarei puteri. Parcurgând rezultatele sondajului IMAS nu putem să nu remarcăm absenţa sau prezenţa doar simbolică în preferinţele celor chestionaţi a unor partide ce încearcă să inducă ideea obţinerii cu siguranţă a voturilor necesare depăşirii pragului electoral. Ne gândim la gălăgiosul UFD al lui Varujan Vosganian, la PPR-ul format de fostul premier Radu Vasile, dar şi la celălalt ex-premier Victor Ciorbea cu al său ANCD. Sigur, respectivii lideri de partiduleţe au datoria de a a-şi încuraja puţinii adepţi şi a determina racolarea altora, însă o fărâmă de luciditate nu le-ar strica, mai ales după ce rezultatele mai multor sondaje de opinie nu le sunt deloc favorabile. MUJMIJllIIJG CIJ SI FĂRĂ TAXĂ » Ministrul Traian Băsescu vrea să modifice oarece taxe. Mai exact, vrea să anuleze taxa care-i poartă numele, pe careo plăteşti stând la coadă o dată pe an, şi să mărească în schimb cu 500-1000 de lei preţul litrului de benzină, preţ care să cuprindă şi taxa de drum, şi taxa de 5% pentru automobile noi, şi 25% din preţul de rafinărie al carburantului. Avantaje ar fi: se evită cozile, bătaia de cap, se ieftinesc cu 5% automobilele noi etc. Ar fi şi oarece dezavantaje: după cum îi ştim noi, comercianţii de produse petroliere vor urca preţul nu cu 300-500 de lei pe litru, ci cu 1200-1300 lei/litrul, astfel încât am ajunge să plătim un litru de benzină cu 11000 de lei, ceea ce ar însemna că fosta taxă Băsescu s-ar ridica la cam 400.000 de lei pe an! în acelaşi timp, avantajaţi ar fi cei care circulă mai puţin cu autoturismul din dotare, pentru că pe ei costul carburantului nu i-ar afecta prea mult. C-o fi taxă,că n-o fi, problema e să se repare cât mai urgent drumurile, că în curând nu se va mai putea circula deloc, șiatunci n-o să mai plătim nici taxă, nici benzină, nimic... Culmea e că în mijlocul gropilor de pe străzile municipiului stau de pază poliţiştii de la Circulaţie, foarte atenţi la zgomotele produsede tobele sparte ale maşinilor obligate să circule printr-un oraş care arată ca după cutremur. Plăteşti amenda, dai certificatul de înmatriculare, îţi pui tobă nouă, care după două luni se sparge iarăși, că drumurile tot proaste sunt... V.M. TUDOR 4 • . 315 577 | | NUYORGY Pentru că Turcia nu-i aşa departe şi suntem, în aşa-zisa, economie de piaţă. Traficul cu felurite mărfuri, plus bijuterii din aur şi argint se face după principiul: “Mă prinde Poliţia sau nu?” • Ce “amintiri” se ascundeau în bagajele unor femei din Târgu Secuiesc? • 48 de bijuterii din aur, în greutate de 124 gr., se găseau dosite în...lenjeria intimă! • Statul urma să fie păgubit de zeci de milioane prin neachitarea taxelor vamale Horia C. DELIU Așa după cum am arătat în ziarul nostru de vineri, 31 martie a.c., când am publicat prima parte a unui material social mai aparte, revenim azi cu continuarea, consemnând noi elemente dintr-o întâmplare ce a avut loc recent. Dl. col. Costică Babui, şeful Serviciului Poliţiei economicofinanciare din cadrul Inspectoratului de Polţie al judeţului Covasna, ne-a oferit câteva exemple ale unor aşa-zise “turiste” românce care s-au deplasat în Turcia, dar nu neaparat cu scopul de a-şi îmbogăţi orizontul spiritual şi de cunoaştere, ci de a face bişniţă. Respectiv,au cumpărat felurite mărfuri căutate în România, plus bijuterii din aur şi argint - dar nu acolo una-două, ci cantităţi considerabile, zeci de piese în valoare de milioane de lei - pe care le-au dosit, în speranţa de a le valorifica la întoarcerea acasă, eludând legea şi păcălind statul, prin neachitarea taxelor vamale. Pe 22 martie a.c. lucrători ai Poliţiei economico-financiare în colaborare cu cadre ale Poliţiei rutiere din judeţ au controlat un autocar aparţinând unei societăţi turce de transport, care efectua o cursa şi în judeţul Covasna. Numai că autovehiculul nu avea licenţă de execuţie, aşa că şoferul a fost sancţionat cu o amendă de 800.000 de lei.__________________ (Confirmare în pagina a 2-a) Până în 2002 străzi "fără nume" din I Berceanu condiționează noile tarife la energia municipiul Sfântu Gheorghe vor fi "botezate" îelectrică *•termică de * 0 1 demonopolizarea CONEL Daniela ANDREI Odată cu aprobarea PUG al municipiului și implicit al extinderii perimetrului construibil sau creat condiţiile materializării în teren a două planuri urbanistice zonale. Acestea prevăd apariţia unui număr mare de străzi noi în zonele respective, străzi care, din cauza începerii şi, în unele cazuri, chiar terminării unor locuinţe, trebuie să-şi primească denumiri oficiale. De asemenea, în prezent în municipiul Sfântu Gheorghe sunt o serie de străzi care, în cursul anilor, nu au primit nici o denumire (str. dintre Piaţa Centrală şi SC Gosp. Com. SA, str. de acces către poarta SC Comat şi SC Conico SA, str. de acces către SC Rambox SA etc.). Totodată - probabil puţini ştiu acest lucru - există străzi paralele care poartă acelaşi nume (Váradi József); multe artere importante de circulaţie se întind pe lungime foarte mare şi în acelaşi timp sunt fracţionate de spaţii care corespund caracteristicilor unor pieţe; există în memoria scrisă şi nescrisă a locuitorilor municipiului multe denumiri de străzi tradiţionale care în mod neoficial sunt şi astăzi folosite. Există o propunere a Ligii Cultural- Creştine “Andrei Şaguna”, Despărţământului Astra Covasna-Harghita, Fundaţiei Culturale “Mihai Viteazul” şi Centrului Ecleziastic de Documentare “Mitropolit Nicolae Colan” pentru ca unele străzi din municipiu să primească numele unor perasonalităţi. Având în vedere toate aceste aspecte în şedinţa Consiliului local municipal desfăşurată ieri, dl. primar Albert Almos prin proiectul de hotărâre inclus în ordinea de zi a propus adoptarea unui sistem modificat și completat de denumiri de străzi. “în formularea acestei propuneri am urmărit câteva principii: în cazul în care persoana sau activitatea acestei persoane se aleagă de o strdlă sau o zonă a municipiului, propunerile noastre constau în atribuirea numelui acestei persoane tocmai pentru strada respectivă; în cazul în care activitatea persoanei după care se dorește denumirea unei străzi corespunde cu o activitate actuală similară dintro stradă nou denumită, în cazul în care strada se află în zona unor denumiri toponimice vechi, pentru străzile cu dnnumire tradiţională existentă în memoria locuitorilor localităţii s-a propus redarea acestor denumiri”. Pentru stabilirea unor noi denumiri de străzi care nu sunt legate concret de un loc anume din oraş ci doar de localitate s-au urmărit alte criterii: oraşe înfrăţite, muzicieni, povestitori. Pentru denumirea străzilor din satul Chilieni au fost preluate propuneri care conferă străzilor satului denumirile tradiţionale, neoficiale folosite în practica locală, respectiv numele a doi oameni de seamă care s-au născut în Chilieni (Székely György şi Szilagyi Samuel). De asemenea, proiectul de hotărâre prezentat mai prevede atribuirea, respectiv schimbarea unor denumiri de cartiere din municipiu, zona de locuinţe individuale, situată la vest de strada Berzei se va numi “Cartierul Kolcza”; actualul cartier “Lenin” se va numi “Cartierul Olt”. Pentru intersecţiile importante de străzi s-au propus următoarele denumiri: Piaţa Andrei Şaguna, Piaţa Fântânii, Piaţa Sfântu Gheorghe, Piaţa Europei, Piaţa Nouă, Piaţa Kálvin, întregul proiect a fost aprobat în unanimitate urmând ca trecerea la actualul sistem de denumire a străzilor să se facă până la 20 aprilie 2002, dată până la care, prin grija Primăriei Sfântu Gheorghe se vor păstra pe lângă tăbliţele indicatoare bilingve ale denumirilor noi de străzi şi pieţe, şi cele existente la momentul adoptării hotărârii. cel târziu la 20 aprilie, locatorii societăţilor comerciale agricole vor fi puşi în posesie cu suprafeţele la care au dreptul” afirmă domnul Karda Arpad, directorul Oficiului de Cadastru şi Organizarea Teritoriului Agricol Aurel GOLCIU Toţi specialiştii de la Oficiul de Cadastru Agricol şi Organizarea Teritoriului Agricol sunt angrenaţi în această perioadă în acţiunea de măsurare a suprafeţelor agricole şi punerea în posesie a locatorilor de la fostele IAS şi alte societăţi comerciale agricole, suprafeţe asupra cărora li se reconstituie dreptul de proprietate până la limita prevăzută de Legea 18/1991, în afară de cei 1364 de locatori din nu mai puţin de 63 de localităţi cuprinse în 33 unităţi teritorial-administrative ale judeţului, urmează să fie puşi în posesie şi în jur de 130 de acţionari. Aşa după cum am aflat însă de la domnul Karda Arpad, directorul OCAOTA, deocamdată acţiunea vizeză numai locatorii, deoarece conform Legii nr. 16/1994, cei 5 ani, câţi au constituit perioada de locaţie, au trecut, iar societăţile comerciale care au deţinut terenurile - e vorba de SOLLACT Ozun, ZOOCOMP Sfântu Gheorghe, AGROMIXT Catalina, AGROINDUSTRIAL Angheluş, HORTICOM Sfântu Gheorghe - nu intenţionează desigur să le mai cultive în acest an, aşa încât pentru ca proprietarii lor de drept sau moştenitorii acestora să le poată însămânţa acum, în primăvară, trebuie să fie puşi urgent în posesia lor, în total, locatorii şi aţionarii trebuie să primească în proprietate o suprafaţă de 5567 de hectare. Deja pentru locatori au fost completate aproape 600 de fişe individuale de punere în posesie şi a început emiterea titlurilor de proprietate. Până în prezent acţiunea se desfăşoară cu rezultate notabile îndeosebi în cazul locatorilor de la AGROMIXT Catalina şi SOL-LACT Ozun. E vorba mai cu seamă de cei din comunele Cernat pentru care punerea în posesie şi emiterea titlurilor de proprietate sa şi terminat - Moacşa, Catalina, Zăbala şi Baraolt. Probleme în ce priveşte asigurarea suprafeţelor necesare pentru reîmproprietărirea locatorilor şi a acţionarilor nu sunt, deoarece societăţile comerciale respective defind suprafaţă dublă faţă de cea de care este nevoie. Nemulţumiri sunt însă, deoarece unii locatori pretind terenuri cu un grad de fertilitate superior celui din parcelele în care au fost repartizaţi în urma stabilirii amplasamentelor. Oricum directorul OCAOTA ne-a declarat că în ciuda acestor greutăţi, ca şi a faptului că numărul specialiştilor în măsurători este mult sub necesar, punerea în posesie a locatorilor şi emiterea titlurilor de proprietate se va încheia cel târziu până la 20 aprilie a.c. Să sperăm că aşa va fi, deoarece altfel există riscul ca dacă acest termen va fi depăşit, o parte din terenuri să nu mai poată să fie cultivate în această primăvară, pentru că nu va mai exista timpul necesar pentru executarea lucrărilor agricole în perioada optimă. Menţinerea locului de muncă - o situaţie incertă a salariaţilor » în ultimile două luni din acest an, acţiunile de disponibilizare colectivă au continuat în mai multe societăţi comerciale, fie cu capital de stat, fie privat, din judeţul Covasna. Astfel, la Scule de filetat Sfântu Gheorghe au fost disponibilizate 55 de persoane, la CONFORT întorsura Buzăului -11 persoane, la Accesorii Mecanice Sfântu Gheorghe - 40 de persoane, iar la Textila “Oltul” Sfântu Gheorghe -124 de persoane. Perspective şi orientarea persoanelor disponibilizate în ceea ce priveşte continuarea activităţii lor ca angajaţi se pot deduce şi din rezultatele serviciilor de preconcediere efectuate de reprezentanţii Agenţiei Judeţene pentru Ocupare şi Formare Profesională Covasna. Spre exemplu, cam 60 la sută din numărul persoanelor disponibilizate de la Scule de filetat vor loc de muncă, 16 persoane doresc să urmeze cursuri de calificare și 15 persoane vor să se pensioneze. De asemenea, din cele 124 de persoane disponibilizate de la Textila “Oltul”, 25 de persoane solicită loc de muncă, 12 persoane vor să urmeze curs de calificare, 36 de persoane urmează să se pensioneze, iar 12 persoane şi-au exprimat dorinţa de a fi asistate pentru activităţi ale întreprinderilor mici şi mijlocii. Marea majoritate a persoanelor disponibilizate de la Accesorii mecanice sunt de sex bărbătesc, doar şase dintre acestea fiind femei, iar cât privește vârsta, cele mai multe persoane sunt între 39-48 de ani. Luna aprilie începe cu desfacerea Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a) I şi Romgaz Modificările de tarifele pentru energia I jj electrică şi termică, precum şi a preţului * gazelor naturale, cerute de CONEL şi Romgaz, vor fi acceptate după I demonopolizarea celor două companii, I “pentru ca noile preţuri să fie aplicate de I nişte structuri care funcţionează într-un II III Romano ProcLi evocă posibilitatea deschiderii frontierelor UE pentru comerţul cu ţările din Balcani Uniunea Europeană ar putea, în viitor, să-şi deschidă frontierele pentru mărfurile provenind din ţările balcanice, ceea ce ar şi reprezenta un gest j politic 11 semnificativ în direcţia acestor ţări, a afirmat, joi, preşedintele Comisiei Europene, Romano Prodi, citat de AFP. Elogiind utilitatea Pactului de Stabilitate şi Cooperare în Balcani, Romano Prodi a apreciat că asistenţei financiare pe care UE o va furniza ţărilor din această zonă ar trebui să i se dea şi o ’’dimensiune politică”. ”Am putea, de pildă, să deschidem unilateral frontierele UE pentru comerţul cu ţările din Balcani, avînd în vedere că economia acestor ţări nu reprezintă decît 1,6 la sută din jj economia JBI ansamblului statelor ... jaf' UE”, a opinat el. Romano Prodi s-a deplasat la Berlin pentru a inaugura noua ’’Casă a Europei”, care va găzdui reprezentanţele UE şi Parlamentului European în capitala germană. Cu acest pride e lransat şi un ’’dialog cu cetit” la sediul reprezentanţei UE, raspunzînd la o serie de întrebări adresate direct sau prin telefon de zeci de cetățeni germani. I Berceanu. I I I 1 I I I I I I 8 s MERIDIANE I I I I I I I I I I I Traian Băsescu afirmă că PD va vota bugetul pe anul 2000 în forma propusă de Guvern , mediu concurenţial”, a declarat, vineri, Radu Berceanu, ministrul Industriei şi Comerţului. El a arătat că această decizie a fost luată, joi, în cadrul Guvernul, care nu au acceptat modificări ale tarifelor CONEL , şi ale preţului la gazele naturale, ci doar ■ aplicarea taxei pe valoare adăugată de 193 la sută, de la 1 aprilie. Berceanu a precizat că decizia Guvernului trebuie avută în vedere de a toate societăţile de producţie, transport şi r distribuţie care vor rezulta din ■ restructurarea CONEL, care, în mediul concurenţial care va fi creat după demonopolizarea sistemului energetic, I “trebuie să se găsească soluţiile cele mai amiabile pentru ca preţurile să fie mici şi serviciile de calitate”. Potrivit hotărîrii de Guvern privind a doua etapă a restructurării CQNEL, 3 demonopolizarea sistemului energetic a fost stabilită pentru perioada 1 aprilie-30iunie 2000. în cazul Romgaz, ” demonopolizarea sistemului este 3 prevăzută pentru perioada 15 aprilie-15 I iunie. Potrivit ministrului Industriei, privatizarea societăţilor de distribuţie a a electricităţii şi a gazelor naturale nu reprezintă un obiectiv pentru acest an. ■ “Important este să demonopolizăm sistemele şi să realizăm un cadrul nenmisiv Vicepreşedintele PD Traian Băsescu a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că, din punctul de vedere al acestui partid, bugetul de stat pe anul 2000 trebuie votat “aşa cum a trecut prin Guvern”. Băsescu a spus că a făcut această precizare, întrucît, în comisiile parlamentare, au apărut unele “idei năstruşnice” privind suplimentarea sau transferul unor sume din buget, întrebat în legătură cu intenţia grupurilor parlamentare ale PD de a discuta cu celelalte partide parlamentare posibilitatea unor schimbări în actualul proiect de buget, inclusiv acordarea unor prime pentru exportatori sau pentru profitul reinvestit, Băsescu a spus că este dreptul acestor parlamentari să se consulte, dar decizia PD este să fie menţinut actualul proiect, în forma propusă de guvern. El a spus că “apreciază.’ efortul parlamentarilor şi că aceştia ar putea face, totuşi, propuneri de îmbunătăţire a bugetului,  competiţiei, investiţiilor”, a precizat