Cuvântul Nou, aprilie 2000 (Anul 11, nr. 2741-2764)

2000-04-05 / nr. 2744

Partidul e-n toate... Gabriel FLORESCU Greu sau poate niciodată nu mai scăpăm de practicile comuniste, de anumite mentalităţi care împart oamenii în trei categorii: membrii partidelor aflate la putere şi care se bucură de avantaje mai mici sau mai mari; membrii partidelor aflate în opoziţie, dar care speră să schimbe cât mai curând locurile cu cei de mai sus, nemembrii de partid, independenţii care preferă să stea deoparte şi să nu se vândă nimănui. Bineînţeles, nu uităm că între cei din primele două categorii sunt şi persoane care fac politică din pasiune sau convingere, însă aceştia sunt mult prea puţini faţă de majoritatea care vizează un singur lucru: profitul. Preşedintele PDSR Covasna amintea cu prilejul conferinţelor de presă despre faptul că spre acest partid afluesc în ultimul timp tot mai mulţi oameni. Oare de ce s-a trezit în ei deodată marea dragoste faţă de partid după ce timp de trei ani au stat deoparte sau se aflau în rândul altei formaţiuni politice? Răspunsul e mult prea simplu: speră ca prin apartenenţa lor politică să beneficieze de cine ştie ce avantaje. Faptul că nici astăzi, la fel ca şi înainte de ’90, nu poţi accede într-o funcţie mai înaltă fără a fî sprijinit de o forţă politică a devenit notoriu. Degeaba vrei să faci ceva pentru comunitate din postura de primar sau consilier independent, practic orice cale îţi este barată prin mecanismul Legii electorale, dar şi a maşinăriei bine unse a partidelor. Iată, de pildă, UDMR organizează pre-alegeri pentru toate funcţiile eligibile la care pot participa doar membrii comunităţii maghiare. Chiar dacă pe listele sale s-au înscris - la municipiul Sfântu Gheorghe - 63 de persoane, prin alegerile interne premergătoare alegerilor propriu-zise vor fi desemnaţi să candideze doar o treime. Iar aceştia au şanse 99% să fie aleşi, alţii în afara lor având doar speranţe deşarte. Nu contează că că un independent şi-a anunţat deja intenţia de a candida pentru funcţia de primar, iar un altul are în vedere să o facă, deşi ambii au demonstrat că sunt buni organizatori şi au aptitudini pentru funcţie, ei vor fi învinşi de candidatul oficial al UDMR, chiar dacă acesta se va numi iarăşi Albert Almos. Evident, nu numai udemeriştii procedează în acest fel, ci fiecare formaţiune politică încearcă să profite acolo unde poate pentru ca să-şi împingă oamenii cu carnet în faţă. Partidul e-n toate celebrul vers-slogan al lui Beniuc este astăzi mai actual ca oricând, fiind promovat asiduu tocmai de oamenii politici, iar cel ce nu se bagă în mocirla partidelor are tot mai puţine şanse de reuşită. Bineînţeles, partidul caută apoi să-şi recompenseze oamenii. Iată doar exemplul listei beneficiarilor reeşalonărilor datoriilor către bugetul de stat: se regăsesc pe ea numeroase societăţi care au sprijinit sau vor sprijini partidele aflate la putere sau pe oamenii acestora cu bani negri. Se va spune că aceasta nu-i o practică specific românească, că a fost folosită şi de neamțul Kohl. Da, însă scandalul din Germania nu-l vedem niciodată transpus în România pentru simplul motiv că aici nimeni n-are interesul să declanşeze aşa ceva. Folosirea banului public - citeşte datoriile neachitate şi reeşalonate - se numeşte, fără discuţie, abuz de putere, corupţie, înşelăciune la cel mai înalt nivel. Ei bine, ar putea un independent, un neînregimentat politic să beneficieze de asemenea “avantaje”? Motivul pentru care partidele se tem ca de foc să introducă votul uninominal provine tocmai din pericolul pe care l-ar reprezenta pentru ele personalităţile independente. Odată cu intrarea lor în Parlament sau consilii locale jocurile de interese ce stau la baza multor legi sau hotărâri ar fi primejduite. Şi atunci nu-i mai bine ca Legea electorală să-i elimine din capul locului pe aceştia, să le taie orice dorinţă de a nesocoti voinţa partidelor? Nu mai contează faptul că în ultimul deceniu tot batem pasul pe loc, ba mai dăm şi înapoi, important este în ochii politicienilor ca supremația de partid să rămână sacrosantă. UAZBIMAJIE PE STUDENŢI Oricine a fost student îşi aminteşte de boemia acelor ani de studiu cu câte un chiul, un blat pe autobuz, mai un chiolhan întins până dimineaţa, o iubire “eternă”, un profesor prea sever... Şi ce bine era când fugeai câteva zile la mama acasă! în timp, momentele neplăcute ale studenţiei au fost şterse cu buretele, celelalte, cele hazhuiduioase s-au păstrat. Domnul ministru al Transporturilor se pare că n-a ştiut ce înseamnă viaţa de student, o fi făcut facultatea pe vapor unde transportul de la pupă la provă era gratis. Acelaşi domn Băsescu nu ştie ce înseamnă nici astăzi viaţa de student, câtor privaţiuni trebuie să le facă faţă studenţii şi ce necesar devine pentru ei să meargă acasă şi să-şi mai încarce desăgile cu merinde, altfel nu înţelegem ce i-a căşunat iarăşi democratului să taie gratuităţile de transport ale acestei categorii de tineri. Disputa dintre două ministere, precum cele ale Educaţiei şi Transporturilor, poate avea cauze reale, dar ele trebuie aplanate la nivelul acestora, nicidecum prin răzbunare pe studenţi. Cum răzbunarea ştim a cui armă este, n-ar fi de mirare ca studenții să-l taxeze la rândul lor pe ministrul Partidului Democrat atunci când se numără bobocii. Adică prin noiembrie... Ion ROMÂNU / CUVÂNTUL NOU începând de luni, 3 aprilie Cetăţenii municipiului Sfântu Gheorghe au rămas fără agent termic După cum am putut observa cu toţii, locuitori ai municipiului Sfântu Gheorghe, de luni, 3 aprilie societăţile prestatoare de servicii au sistat furnizarea agentului termic. Aşa cum vă informam, în cursul zilei de luni s-au reluat discuţiile cu părţile, într-un fel răspunzătoare de a rezolva într-un mod această situaţie însă nu s-a putut ajunge la nici un rezultat mai ales având în vedere restanţele mari către gaz. Drept urmare, Distrigaz Braşov a hotărât sistarea furnizării gazului metan către cele 4 societăţi furnizoare de agent termic din municipiul Sfântu Gheorghe. După cum ne informa dl. viceprimar Fodor Ladislau, Primăria a reuşit să achite din totalul datoriilor, 200 milioane la subvenţii, 500 milioane la cupoane şi încă aproximativ 130 milioane pentru învăţământ, însă faţă de cele 17 miliarde datorate de populaţie.. .Distrigaz Braşov nici n-a vrut să mai audă de o altă păsuire. Cu tot efortul depus şi cu toată bunăvoinţa dl. C-tin Neagu, şef sector Distrigaz Sfântu Gheorghe (care de altfel nu are nici o putere de decizie în astfel de cazuri) nu s-a mai putut obţine nici o amânare. Cert este faptul că dl. subprefect, Gazda László a încercat să intervină personal la conducerea Distrigaz Braşov fără nici un rezultat. Singura societate furnizoare de agent termic din Sfântu Gheorghe care a reuşit în ultimul moment să mai achite ceva din datorii este Delkaserv SRL, astfel acele asocieţii de proprietari (locatari) care aparţin de societate, precum şi Spitalul Judeţean Sfântu Gheorghe beneficiază în continuare de agent termic, în ceea ce priveşte soarta celorlalte societății... D. ANDREI Judeţul Covasna are în sfârşit un inspector şcolar general adjunct , în sfârşit, după o perioadă îndelungată de absenţă a unui inspector şcolar general adjunct al Inspectoratului Şcolar Covasna, iată că zvonurile potrivit cărora ar fi fost numită o persoană în această funcţie s-au confirmat în cadrul conferinţei de presă de ieri. Astfel că, dl. Farkas Csaba, purtătorul de cuvânt al inspectoratului şcolar preciza că în funcţia de inspector şcolar general adjunct a fost numită cu delegaţie deocamdată doamna profesoară Maria Solomon, urmând ca în viitorul apropiat să susţină examenul organizat de MEN pentru ocuparea acestui post la publicarea lui. în avantajul doamnei Solomon este faptul că dumneaei a ocupat funcţii de conducere timp de 10 ani atât la Liceul de Artă din Sfântu Gheorghe, cât şi la Şcoala Generală “Nicolae Colan” tot din Sfântu Gheorghe ca director adjunct având astfel cunoştinţe necesare în acest domeniu. De asemenea, menţionăm că doamna inspectoare şi-a intrat în atribuţii începând de luni, 3 aprilie. (D.A.) Ungaria şi România au păreri diferite în privinţa responsabilităţii în cazul poluării Tisei Miniştrii Mediului din România şi Ungaria, Romică Tomescu şi Pal Pepo, au păreri diferite în problema responsabilităţii României în legătură cu poluarea Tisei, transmite corespondentul MEDIAFAX la Budapesta. La reuniunea miniştrilor mediului din Ungaria, România, Slovacia şi Ucraina, care s-a desfăşurat la Budapesta, Pal Pepp şi Romică Tomescu, au semnat un document care poate ajuta soluţionarea problemelor intervenite după incidentele care au dus la poluarea Tisei, precum şi la rezolvarea altor situaţii similare, însă întîlnirea nu a adus alte rezultate. Ministrul ungar al Mediului, Pal Pepo, consideră că şi statul este răspunzător pentru pagubele ecologice produse pe teritoriul său care afectează şi alte state. La rîndul său, Romică Tomescu a notat că potrivit legilor românești, numai uzina poluantă este răspunzătoare, în acordul bilateral neexistind vreun paragraf în baza căruia România și-ar asuma responsabilitatea întro asemenea chestiune. Forul judecătoresc abilitat va decide în această problemă, a spus Tomescu. Construirea noii biserici ortodoxe din Zagon se sprijină, în bună parte, pe donaţiile generoase ale credincioşilor Aurel GOLCIU Anul trecut, la Zagon, chiar în grădina casei parohiale, a început construirea noii biserici ortodoxe, reuşindu-se ca până la venirea iernii, constructorul, firma ELBA SRL din Covasna, să toarne o parte din fundaţie. Valoarea lucrărilor executate până acum se cifrează la 100 de milioane de lei, din care, după cum ne-a precizat părintele Nicolae Hagiu, preotul paroh al Parohiei Ortodoxe din Zagon, 27 de milioane de lei au fost asigurate de Episcopia Covasnei şi Harghitei, iar 73 de milioane de lei au provenit din donaţiile credincioşilor. O sumă importantă care relevă dorinţa acestora de a avea cât mai curând posibil o nouă biserică, mult mai mare decât vechea bisericuţă, devenită neîncăpătoare pentru numeroşii credincioşi ortodocşi din acest sat, reşedinţă de comună. Pentru continuarea lucrărilor se contează şi în acest an pe sprijinul Episcopiei şi al zagonenilor, dar şi pe alte surse din care să se asigure finanţarea construcţiei, surse la care anul trecut nu s-a apelat. “Vom cere sprijinul parohiilor din jur, în primul rând al celei din Păpăuţi, deoarece când în anii 50 s-a construit biserica din acest sat aparţinător al comunei, zagonenii au contribuit substanţial la înălţarea ei, înainte Păpăuţiul fiind filie a parohiei din Zagon. Avem promisiuni de susţinere financiară şi din partea unor societăţi comerciale. Am discutat cu conducerea Suinprod Let şi cu patronii tuturor firmelor din comună şi sperăm să primim atât contribuţii băneşti, cât şi în materiale de construcţie. Părintele Nicolae Hagiu îmi spunea că-l bucură faptul că a apărut un act normativ, conform căruia construirea de biserici este scutită de TVA. Pentru parohie, o sursă importantă de venituri în anii viitori, precum şi de lemn pentru construcţie va fi reintrarea în proprietatea sa a suprafeţei de pădure pentru care s-a depus cerere în baza Legii nr. 1/2000. “Parohia a avut 200 de iugăre de pădure, dar desigur, conform legii, noi, ca instituţie, urmează să reprimim doar 30 de hectare. Oricum este o suprafaţă importantă.” La primăria comunei au fost făcute demersurile necesare şi pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra a încă 5 hectare de teren agricol, care se vor adăuga celor 5 hectare cu care parohia a fost pusă în posesie în baza Legii 18/1991. Credincioşii ortodocşi din Zagon se dovedesc a fi buni creştini nu numai prin donaţiile pe care le-au făcut şi continuă să le facă pentru construirea noii lor biserici, ci şi prin faptul că, aşa cum am mai avut prilejul să consemnăm, înţeleg să-şi ajute semenii aflaţi în nevoi. La îndemul părintelui Nicolae Hagiu, de vreun an încoace ei donează frecvent alimente şi îmbrăcăminte, care sunt apoi împărțite săracilor din sat. v'n svaoo »wataanp 3-a) AO aOAD.1A13^1)643S zis sie im ise m 4HOFiU4HBOiNgaS Odată cu venirea primăverii, ca urmare a efectuării unor lucrări de curățare a terenurilor, prin arderea resturilor vegetale: Pericolul izbucnirii unor incendii a reintrat în actualitate • Noi reglementări ale Ministerului de Interne intrate în vigoare • Amenzi pentru cei neglijenţi • Un mare număr de controale preventive în judeţ Horia C. DELIU După cum cititorii au observat, probabil, în ultima vreme relatările despre activitatea pompierilor au fost mai rare, aceasta ca urmare a faptului că pe raza judeţului nostru evenimentele specifice au cam lipsit. Ceea ce este foarte bine! • Totuşi, munca de prevenire nu încetează niciodată, de aceea dl. pt. Ştefan Roşculeţ, purtător de cuvânt în cadrul unităţii de profil, a ţinut să facă unele precizări de utilitate publică, într-adevăr, a existat anul acesta pa perioadă de absenţă a noastră din spaţiul presei locale, datorită numărului relativ mic de incendii şi alte evenimente negative, dar ţinem să revenim în atenţia cetăţenilor cu probleme mai vechi şi mai noi. In primul rând, este vorba de intrarea în vigoare a “Dispoziţiilor generale de ordine interioară pentru prevenirea şi stingerea incendiilor”-D.G. PSI001, emise de Ministerul de Interne. Acest act normativ regelementează turnătoarele activităţi: lucrările cu foc deschis, fumatul, asigurarea căilor de acces, de evacuare şi de intervenţie, colectarea deşeurilor, reziduurilor şi a ambalajelor combustibile, precum şi distrugerea acestora. Şi nu în ultimul rând, se fac referiri la lucrările ce trebuie efectuate în timpul sezonului cald (rece), în perioadele secetoase, caniculare. Ti ■ a . . " Anul XI Nr. 2744 Miercuri 5 aprilie 2000 4 pagini 1000 lei Premierul Mugur Isărescu se pronunţă împotriva reeşalonării datoriilor societăţilor comerciale către bugetul de stat Premierul Mugur Isărescu se pronunţă împotriva reeşalonării datoriilor societăţilor comerciale către bugetul de stat. “Sunt împotriva unor asemenea metode, cu toate că reeşalonarea se face potrivit legii” a declarat, luni seara, la Antena 1, Mugur Isărescu, care s-a pronunţat pentru modificarea respectivelor legi. Isărescu apreciază că acest lucru reprezintă un “hazard moral, cei care îşi plătesc datoriilefiind consideraţi drept proşti”. Mugur Isărescu a afirmat că acest lucru a fost discutat şi în Biroul Executiv al Guvernului. El a precizat că reeşalonarea datoriilor se practică şi în alte ţări, dar acest lucru nu trebuie să devină o practică generalizată în România. Isărescu afirmă că reeşalonarea datoriilor este strîns legată de blocajul financiar, iar de 10 ani de zile se doreşte eliminarea acestui fenomen. Şeful Executivului a spus că se observă o anumită ciclicitate între acordarea de reeşalonări şi procesul electoral. Producţia industrială a crescut în luna februarie Producţia industrială realizată în februarie a fost mai mare cu 8, 1 % în volum absolut şi cu 10,7% în condiţii comparabile din punct de vedere al numărului de zile lucrătoare (110,7%) faţă de luna ianuarie, informează Comisia Naţională pentru Statistică (CNS). Creşteri ale producţiei au fost consemnate în industria prelucrătoare, de 15,1% în volum absolut, respectiv de 16,5% în condiţii comparabile din punct de vedere al numărului de zile lucrătoare, precum şi în industria extractivă, de 0,3%, respectiv 3,8%, în industria energiei electrice şi termice, gaze şi apă s-a înregistrat o scădere de 14,4% în volum absolut şi de 8,5% în condiţii comparabile din punct de vedere al numărului de zile lucrătoare. Raportat la perioada corespunzătoare din anul precedent, producţia industrială realizată în primle două luni ale anului a fost mai mică cu 1% în volum absolut şi cu 4,6% în condiţii comparabile din punct de vedere al numărului de zile lucrătoare. Producţia a scăzut în industria prelucrătoare (-4,3% în volum absolut, respectiv -8,3% în condiţii comparabile din punct de vedere al numărului de zile lucrătoare), dar a crescut în industria extractivă (117,0%, respectivul 3,5%); în industria energetică s-a înregistrat o creştere de 1,3% în volum absolut, dar în condiţii comparabile din punct de vedere al numărului de zile lucrătoare producția a scăzut cu 0,6%. A ladimir Putin a refuzat sa o primească pe Mary Robinson, înalt comisar al ONU pentru drepturile omului Preşedintele rus, Vladimir Putin, a refuzat să o primească pe Mary Robinson, înalt comisar al ONU pentru drepturile omului, care a fost criticată violent de către oficialităţile ruse pentru atitudinile afişate referitoare la Cecenia, informează AFP. Putin a refuzat o întîlnire pe care o solicitase Mary Robinson, care intenţiona să aibă cu preşedintele rus o “discuţie serioasă” cu privire la abuzurile comise de armata rusă la adresă civililor ceceni. B g||g Purtătorul de cuvînt al Kremlinului, pentru Cecenia, Serghei Jastrjembski, a precizat că o întîlnire cu Mary Robinson “nu figurează şi nu a figurat niciodată pe ordinea de zi a preşedintelui Putin”, în momentul în care comunitatea internaţională s-a mobilizat împotriva Rusiei, în urma abuzurilor comise în republica separatistă, Kremlinul a contraatacat, difuzînd o casetă video care prezintă scene insuportabile de umilire, tortură și decapitare, atribuite rebelilor ceceni. “Nu ascund faptul că am pregătit această casetă special pentru sesiunea Adunării parlamentare a Consiliului Europei”, care a început, luni, la Strasbourg, o reuniune care are ca scop stabilirea unor eventuale sancţiuni împotriva Rusiei, a adăugat lastriembski, în cadrul unei conferinţe de presă. Reprezentantul Preşedinţiei ruse pentru drepturile omului în Cecenia, Vladimir Kalamanov, s-a declarat “indignat” de atitudinea comisarului ONU. “Aceste '’declaraţii'rri-au indignat profund. Pînă în prezent nimeni nu şi-a permis să adopte o asemenea atitudine”, a declarat Kalamanov . El a subliniat, totodată, că preşedintele Putin “este garantul suprem al respectării drepturilor omului, fiind un jurist strălucit, care nu are nevoie de lecţii, cu atît mai puţin din partea lui Mary Robinson”. “Nu vom permite nimănui să pună pe acelaşi plan armata rusă şi bandele de rebeli ceceni”, a încheiat Kalamanov.