Cuvântul Nou, octombrie 2000 (Anul 11, nr. 2896-2921)

2000-10-14 / nr. 2907

CUVÂNTUL NOU ^„^BAJT JLIZl^Ji \^w3a 12 \1iLJ ijrxiLJL.3 wC/Η^x»S II L£'iaJ'L\X“1u Anul XI Nr. 2907 Sâmbătă 14 octombrie 2000 4 pagini 1000 lei Premierul va discuta cu Ion Diaconescu pentru a constata dacă hotărârea PNTCD de a-l schimba pe ministrul Mediului este definitivă Prim-ministrul Mugur Isărescu intenţionează să discute cu preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, pentru a constata dacă hotărîrea acestui partid de a-l schimba pe Romică Tomescu din funcţia de ministru al Mediului este definitivă, au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale. Sursele citate au precizat că premierul doreşte să discute şi cu reprezentanţii PNŢCD, Remus Opriş şi Anton Vlad, asupra solicitării schimbării din funcţie a ministrului, dar că va ţine cont şi de argumentele lui Romică Tomescu în acest caz. Mugur Isărescu a avut, în cursul zilei de joi, o discuţie telefonică cu Remus Opriş şi, la sfîrşitul şedinţei de Guvern, cu ministrul Mediului Romică Tomescu, fără a lua însă o decizie. Surse guvernamentale au afirmat că membrii PNŢCD i-au reproşat lui Romică Tomescu faptul că nu sprijină partidul în campania electorală prin retrocedarea unui număr mare de păduri într-o perioadă cît mai rapidă, ministrul Mediului susţinînd, în favoarea sa, faptul că prevederile legale în vigoare nu-i permit să facă acest lucru. Biroul Naţional de Conducere (BNC) al PNŢCD a decis, miercuri, în absenţa preşedintelui Ion Diaconescu, înlocuirea lui Romică Tomescu din funcţia de ministru al Mediului cu vicepreşedintele Tănase Barde. Ăsta trai, nineaca politicianule! Gabriel FLORESCU Sfidarea naţiunii nu mai are limite. Cei ce s-au ajuns pe căi mai mult sau mai puţin licite, făcând averi, cumpărându-şi case sau amante (precum cel ce a cheltuit 5 miliarde cu o rufă, după care, ajuns falit, aceasta i-a dat papucii în cel mai ordinar mod cu putinţă), făcând afaceri cu tot ce se poate vinde sau cumpăra la preţ preferenţial, aruncând cu banii în stânga şi-n dreapta parcă tocmai pentru a sublinia diferenţa existentă între cei parveniţi şi oamenii normali. Unii s-au mulţumit să fie doar “oameni de afaceri” păgubind statul şi punându-l tot pe acesta să-i despăgubească pe cei traşi pe sfoară, alţii s-au lansat în politică devenind peste noapte politicieniparlamentari şi acceptând să fie “sponsorizaţi” de primii, trăgânduşi bani în chip de salarii de la Parlament sau din cotizaţiile membrilor simpli de partid. Cât de bine o duc bieţii politicieni a fost relevat perfect de cel mai interesant sondaj de opinie realizat de CURS în ultimii ani. Punându-li-se întrebarea dacă trăiesc mai bine azi decât în regimul trecut, 80 % dintre aleşii naţiunii au răspuns afirmativ. Păi cred şi eu: maşină la scară, telefon gratuit, transport cu trenul sau avionul gratuit, deplasări în străinătate, săptămâna de lucru de trei zile jumătate, intrare liberă pe la miniştri şi alte notabilităţi pentru rezolvarea grelelor probleme ale... alegătorilor (!!!), mese de protocol, secretare la dispoziţie etc. etc. başca salarii cât au vrut ei de mari. Beneficiind din plin de roadele economiei de piaţă pentru care au trudit din greu, folosind în modul cel mai chibzuit cu putinţă moştenirile de la părinţi şi bunici, unii mai având şi alte locuri de muncă concomitent cu cel de parlamentar - avocat, profesor, consultant, director, rector ş.a. - răspunsul lor la anchetă nici nu putea fi altul, iar sinceritatea cu care şi-au declarat opţiunile denotă cât de mult se pasă de impactul pe care sondajul îl poate avea asupra cetăţeanului obişnuit. De ce oare “numai” 80% s-au arătat mai mulţumiţi de traiul lor din prezent? Foarte simplu: încă zece la sută au avut o oarecare jenă să recunoască ceea ce este evident pentru toată lumea, iar alte zece la sută provin din rândul celor care au dus-o bine şi înainte: activişti de partid bine situaţi, securişti, şmenari. Rezultatul sondajului CURS mai dezvăluie încă un aspect din tumultuoasa viaţă politică din această perioadă: motivul pentru care deputaţii şi senatorii se luptă “pe viaţă şi pe moarte” pentru a-şi menţine poziţiile privilegiate în viitorul Parlament. Mai ales cei ce n-au avut acces la structurile de conducere ale formaţiunilor politice simt că le tremură ceva în nădragi în faţa perspectivei de a renunţa la scaunul de parlamentar. Ce vor face aceştia după 26 noiembrie? Vor fi nevoiţi să revină în localităţile de baştină şi unii vor mai avea şi obligaţia de a munci undeva. Păi nu-i aşteaptă o soartă tristă, tristă de tot? Cum vor putea ei îndura chinul de a se scula în fiecare dimineaţă la ora şase sau şapte şi să meargă la servici cu maşina personală, fără şofer şi fără ca o secretară nurlie să îi aştepte cu cafeaua caldă? Pentru unii dintre ei, respectiv cei ce nu au ştiut să pună deoparte bani negri pentru zile negre, adio viaţă de privilegiat. Deci, nu-i mai bine să dea din toate coatele, să lingă toate uşile şefilor pentru a-şi păstra mandatul? Ce dacă vor fi priviţi cu şi mai mult dispreţ, ei au un obraz destul de gros pentru a nu se jena câtuşi de puţin dacă le va fi încă patru ani bine. ADRIAN COSTIA ION ILIESCU - [TOVARĂŞI DE CANDIDĂŢIE » Surpriză: omul de afaceri francez Adrian Costea şi-a anunţat intenţia de a candida la preşedinţie. Dacă va strânge semnăturile necesare, îl vom vedea pe Costea în dezbateri televizate cu Ion Iliescu. Căruia îi va spune, suav: banii înapoi! Pentru că, odată cu derularea campaniei electorale, se va derula şi procesul Costea — Iliescu pentru plata afişelor electorale din campania 1996. Afişe neplătite, se pare, de dl. Iliescu. Acum a venit scadenţa şi va fi interesant să-i vedem confruntându-se pe cei doi. Ei vor fi, însă, doar o mică parte din marele număr de candidaţi care visează fotoliul de la Cotroceni, 19 la număr (deocamdată). Se anunţă întâlniri şi dezbateri interesante, avându-i ca protagonişti pe Isărescu, Roman, Vadim Tudor, dar şi două femei, necunoscute marelui public, şi oarece independenţi care vor fi sarea şi piperul competiţiei electorale din această toamnă, în meciul ăsta de fotbal - până la urmă se vor aduna preţ de două echipe, fără rezerve — s-ar putea să se înregistreze un scor surpriză. F.N.I.-ul lucrează, Adrian Costea e pe baricade, nu se știe niciodată... V.M. TUDOR SPORT OEGA .JUDfc FEANA TîOVASNa] Î.FÂNTU GHEORGflE tel. 351 609; 315 577 ft SEPSISZENTGYÖRGNVASZNA MFGYFI KÖNYT, La Festivalul de film româno - maghiar de la Sfăntu Gheorghe, Stere Gulea a jelit starea în care se află cinematografia românească La deschiderea oficială a Festivalului de Film Româno - Maghiar „Senzor“, au participat aproximativ 150 de persoane, cineaşti, distribuitori, oficiali ai ministerelor culturii din ambele ţări, reprezentanţi mass - media, ş.a. Festivitatea s-a desfăşurat la cinematograful Arta şi a fost urmată de un festin, în acordurile formaţiei ungureşti Kispal es a Borz, în alocuţiunea inaugurală, reputatul regizor Stere Gulea, director al Oficiului Naţional al Cinematografiei, a deplâns starea jalnică în care se găseşte cinematografia românească. „Chiar dacă nu avem ce să punem pe masă, am adus la Sfăntu Gheorghe ceea ce cred că este mai reprezentativ“, a declarat cineastul, în ultimul deceniu, România şi Ungaria nu au avut nici un fel de relaţii în domeniul cinematografiei. Kelemen Hunor, Secretar de Stat la regizorul Stere Gulea. (R.C.) Un sfârşit de săptămână cu filme de excepţie Astăzi de la ora 10.00, la cinematograful Lux, spectatorii pot viziona filmul lui Nae Caramfil „E pericoloso sporgersi“, în rolurile principale: Florin Călinescu, Natalie Bonifay, George Alexandru, Valentin Teodosiu şi Florin Zamfirescu. De la ora 16.00, „Senatorul melcilor“ de Mircea Danieluc, cu Dorel Vişan şi Cecilia Bârbora în rolurile principale. Ultimul film românesc din cea de a treia seară de festival este „Priveşte înainte cu mânie“, de Nicolae Mărgineanu. în distribuţie sunt incluşi actori celebri Ministerul Român al Culturii a reliefat faptul că, deşi în ultimii trei, patru ani, relaţiile bilaterale au înregistrat o îmbunătăţire vizibilă, colaborarea în domeniul filmului a lipsit cu desăvârşire. „Până acum, schimbul cultural s-a desfăşurat numai în perimetrul teatrului, muzicii şi artelor plastice. E timpul ca cinematografiile celor două ţări să colaboreze“, a spus oficialul român. în opinia lui Stere Gulea, acest festival de film este dătător de speranţe pentru cineaştii români, deoarece, această profesie se află într-un mare impas. „Ne putem da reciproc speranţe că putem să trecem de această fază de neâncredere şi pesimism. Pentru mine, Festivalul de Film de la Sfăntu Gheorghe poate însemna începutul sfârşitului deznădejdii şi a singurătăţii“, conchide precum: Gheorghe Dinică, Valentin Teodosiu, Ion Haiduc, Laurenţiu Alcu, ş.a. Mâine, de la ora 14.00 va rula filmul „Stare de fapt“, în regia lui Stere Gulea, cu Oana Pelea, Răzvan Vasilescu, Dan Condurache şi Mircea Rusu. Pe lângă producţiile de lung metraj, începând cu ora 11.00, la sala Studio a Teatrului „Andrei Mureşanu“ vor fi proiectate filme documentare şi de scurt metraj. De asemenea, în foaierul teatrului, cei interesaţi pot vizita o expoziţie cinematografică. Primăria oraşului Tărgu Secuiesc pregăteşte pentru câteva zeci de familii nevoiaşe Cel mai frumos cadou de Crăciun - un bloc de locuinţe sociale La Târgu Secuiesc, în această perioadă, constructorul SC TECTUM Company SA Miercurea Ciuc, care lucrează în subantrepriză cu o firmă din Sfăntu Gheorghe, şi-a intensificat activitatea pe şantierul viitorului bloc de locuinţe sociale. Este vorba, aşa cum am mai scris, de o clădire care a fost cămin de nefamilişti al SC POLIPROD SA Târgu Secuiesc, clădire care a fost cumpărată de Primăria oraşului în scopul de a fi modernizată şi adaptată, astfel încât să cuprindă 35 de apartamente cu 2 şi 3 camere. în prezent, după cum am aflat de la doamna Antal Emőke, subingineră în cadrul biroului de urbanism al Primăriei, constructorii de pe şantierul acestui important obiectiv de investiţii, execută o gamă largă de lucrări, de la cele de tencuieli şi zugrăveli interioare, pardosire şi lucrări de tâmplărie, la cele pentru realizarea instalaţiilor sanitare şi electrice. Totodată, a început construcţia centralei termice, instalaţiile pentru aceasta urmând să fie achiziţionate cu fonduri asigurate din bugetul Consiliului local. în ce priveşte partea de lucrări de construcţie ce se realizeză la imobilul respectiv, fondurile necesare au început să fie virate de Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajării Teritoriului, interlocutoarea precizându-ne că până la ora actuală s-a primit un avans de 120 de milioane de lei, în blocul de locuinţe sociale vor fi mutate familii ce au locuit într-un alt bloc, aflat pe strada Rozelor, care, din cauza uzurii avansate, constatată inclusiv la structura de rezistenţă, a trebuit să fie dezafectat, deoarece prezintă un real pericol pentru viaţa locatarilor. De altfel, cei mai mulţi dintre ei s-au mutat de vreun an încoace la rude sau prieteni, aşteptând să primească apartamente în viitorul bloc de locuinţe sociale de pe strada Fabricii, pentru că, fiind nevoiaşi, nu au cum să-şi cumpere o locuinţă. Cei de la Primărie speră ca blocul să poată fi dat în folosinţă până pe la mijlocul lunii decembrie a acestui an, pentru a putea face astfel, celor câteva zeci de familii aflate în situaţia relatată, cel mai frumos cadou posibil de Crăciun. Desigur, aceasta depinde însă de asigurarea în continuare de către MLPAT a fondurilor necesare pentru finalizarea lucrărilor de construcţie. (Aurel GOLCIU) Rata inflaţiei în A luat fiinţă Asociaţia Judeţeană septembrie a crescut la 2,8% Rata lunară a inflaţiei în luna septembrie a crescut la 78% faţă de 1 8% în august în special ca efect al creşterii preţurilor la mărfurile nealimentare, informează Institutul Naţional de Statistică şi Studii Economice. * Preţurile mărfurilor nealimentare s-au majorat cu 3,1% faţă de 2,1% în august, în special din cauza creşterii preţurilor la energie electrică şi gaze (3,2%, respectiv 5,6%) şi combustibili (3,4%). Au crescut semnificativ şi preţurile la cărţi, ziare şi reviste (7,2%), tricotaje (2,9%), lacuri şi vopsele (2,7%). Mărfurile alimentare s-au scumpit în medie cu 2,8%, mult peste rata de 1,2% înregistrată în august. Cel mai mult au crescut preţurile la cartofi (14,5%), fasole boabe şi alte legume (10,4%), carne de porc (8%), ulei (6,2%), preparate din carne şi brînză telemea (5,2%), lapte de vacă (4%). S-au ieftinit fructele proaspete şi ouăle. Preţurile serviciilor au crescut cu 2,1 %, inferior faţă de luna precedentă (2,7%). Serviciile oferite de restaurante şi cafenele s-au scumpit cel mai mult (6,6%), urmate de transportul pe calea ferată (5,9%), alte servicii turistice (5%), abonamentele auto (4,3%), biletele la cinematografe, teatre, muzee şi cheltuieli cu învăţămîntul şi turismul (4,4%), precum şi transportul interurban (4%). Faţă de decembrie 1999, rata inflaţiei în septembrie a fost de 29,9%, iar raportat la septembrie 1999, de 44,9%. Joi, 5 octombrie 2000, a luat “naştere” Asociaţia Judeţeană a Pensionarilor Covasna, la iniţiativa a patru membri fondatori care sau unit intr-un grup de conducere format din Mihai Şerban, preşedinte, Iuliu Perjessy, secretar, Pap Janos, membru, Finna Ilona, primul cenzor al asociaţiei. AJP Covasna a luat fiinţă, evident, datorită unei necesităţi, şi anume dramaticele probleme ale pensionarilor din România zilelor noastre. Astfel, comitetul de conducere amintit, care a şi vărsat în contul patrimoniului iniţial suma de 1.500.000 lei, a înfiinţat asociaţia care se doreşte a fi apolitică, nonprofit, civilă şi democratică, constatând cu îngrijorare următoarele: pensiile, în marea majoritate a cazurilor, nu ating nivelul strictului necesar pentru supravieţuire; pensionarii sunt trataţi ca un fel de reziduu al societăţii; pensionarii care sunt capabili să efectueze o muncă utilă pentru societate sunt ignoraţi; forţele politice îi tratează numai ca pe o masă de vot în timpul campaniilor electorale şi la alegeri; nu există nici un fel de organizaţie apolitică a pensionarilor care să apere şi să promoveze drepturile şi interesele acestora. Scopul AJP Covasna este apărarea drepturilor pensionarilor, promovarea intereselor lor în faţa autorităţilor, instituţiilor publice şi a oricăror altor organisme care îi interesează în mod direct pe pensionari. După cum ne-a declarat dl. Pap Janos, proaspăta asociaţie covăsneană va lua legătura, în vederea unei orimtuate colaborări, cu alte asociaţii şi organizaţii nonguvernamentale din România (în speţă, de la “centru”), pentru că “nu dorim să rupem judeţul Covasna din restul ţării, dar viitoarele afilieri sau pacturi se vor face doar dacă o cer interesele pensionarilor din judeţ, înscrişi în AJP”. Sediul instituţiei se află în municipiul Sfântu Gheorghe, strada Körösi Csoma Sándor, nr. 11. Consiliul director al AJP Covasna face apel către pensionarii din judeţul nostru în vederea înscrierii într-un număr cât mai mare în asociaţie, precizând că nu trebuie achitată nici un fel de cotizaţie şi că hotărârea, evident, în sens pozitiv a acestora, nu poate fi decât în interesul dezavantajaţilor care formează categoria celor de vârsta a treia. M. BRAŞOVEANU a Pensionarilor Covasna Petre Roman le-a cerut miniştrilor PD să susţină despăgubirea investitorilor FNI de către CCC Preşedintele PD, Petre Roman, a declarat, vineri, că a transmis miniştrilor democraţi ca, în şedinţa de Guvern în care se vor discuta soluţiile de despăgubire a investitorilor FNI, să susţină ca aceste despăgubiri să fie asumate de către CEC, avînd în vedere implicarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni în scandalul FNI. “Ceea ce este parte de răspundere a CEC trebuie asumată, nu din buget, ci de către CEC”, a declarat Roman, exprimînd dubii în legătură cu posibilitatea ca CEC să fie “afectat” de o asemenea decizie. Referitor la nivelul despăgubirilor, Roman a spus că nu ştie exact care este suma care va fi returnată investitorilor, dar a apreciat că “nu poate fi vorba decît de suma depusă, nu de ceea ce se crede că s-a acumulat”. Preşedintele PD a declarat că “este o realitate că această înşelăciune s-a bazat pe participarea CEC” şi a arătat că, potrivit legii de organizare a CEC, denumirea acestei instituţii nu poate fi utilizată decît de către ea însăşi. Guvernul se va întruni, vineri, în şedinţă extraordinară, pentru a adopta soluţiile de despăgubire a investitorilor FNI. Premierul Mugur Isărescu le-a cerut tuturor miniştrilor să participe la şedinţă, inclusiv celor care se află în străinătate şi au posibilitatea să revină în ţară în timp util. Autorităţile americane precizează care sunt condiţiile ridicării tuturor sancţiunilor impuse Iugoslaviei Washingtonul a anunţat, joi, că, ridicarea restricţiilor privind participarea Iugoslaviei la instituţiile financiare internaţionale va depinde de atitudinea noilor autorităţi de la Belgrad cu privire la Tribunalul Penal Internaţional pentru fosta Iugoslavie (TPI) şi la Kosovo, informează AFP. “Pe termen scurt, nu vom ridica aceste sancţiuni. Ne vom pronunţa la sfîrşitul perioadei de tranziţie, iar asta va depinde în mare măsură de eforturile realizate (de liderii de la Belgrad) în privinţa respectării obligaţiilor lor internaţionale”, a declarat purtătorul de cuvînt al Casei Albe, Jake Siewert. El a mai precizat că autorităţile de la Washington acordă o atenţie deosebită “cooperării noilor lideri cu TPI, atitudinea lor faţă de acordurile de la Dayton şi modul în care privesc situaţia din Kosovo”. Urmînd exemplul Uniunii Europene, Statele Unite au anunţat, joi, ridicarea unei părţi din sancţiunile economice impuse Republicii Federale Iugoslavia (RFI, formată din Serbia şi Muntenegru), în primul rînd ridicarea embargoului petrolier şi reluarea traficului aerian dintre cele două ţări. SUA menţine, însă, măsurile luate împotriva fostului preşedinte iugoslav Slobodan Miloşevici şi a aliaţilor acestuia, precum şi restricţiile referitoare la participarea Iugoslaviei la instituţiile financiare internaţionale. MERIDIANE