Cuvântul Nou, ianuarie 2001 (Anul 12, nr. 2971-2994)

2001-01-15 / nr. 2980

CUVÂNTUL NOU | «Î*/TÎ01^1 ~Wn\ i j ir- Vvl ,;M-Jr vH-'/ L- V V________________________________________________________________________________________________________|—— —. ---------------------------------- în prezența domnului Octav Cozmâncă, ministrul Adminstrației Publice, sâmbătă, 13 ianuarie, a avut loc învestirea noului prefect De sâmbătă, 13 ianuarie, judeţul Covasna are un nou prefect, în persoana domnului Horia Grama. Instalarea oficială, precum şi procedura de predare-primire a acestei funcţii, evenimente ce se înscriu într-un firesc şi normal proces democratic instaurat din decembrie 1989, s-au desfăşurat în sala mare de şedinţe a Prefecturii din Sfântu Gheorghe. La acest important eveniment din viaţa judeţului nostru au participat domnii Octav Cozmâncă, ministrul Administraţiei Publice, Adrian Căşunean-Vlad, deputat PDSR de Covasna, Demeter Janos, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Albert Almos, primarul municipiului Sfântu Gheorghe, alţi reprezentanţi ai adminstraţiei publice locale, ai Inspectoratului Judeţean de Poliţie, Garnizoanei militare, Jandarmeriei, Grupului de pompieri, primari, directori de instituţii, lideri de partide din judeţ, patroni, numeroşi invitaţi. Procedura de predare-primire a mandatului de prefect s-a făcut în baza celor două Hotărâri ale Guvernului nr.49 şi nr.50, de către domnul ministru Octav Cozmâncă, care după ce a adus mulţumiri fostului prefect domnul dr. Gheorghe Tatu, pentru activitatea desfăşurată în perioada 1996-2000, a arătat că aplicarea reformei în administaţia locală, în ideea apropierii acesteia de cerinţele cetăţeanului, constituie unul dintre obiectivele principale ale actualului Guvern. La rându-i domnul Gheorghe Tatu, în alocuţiunea sa, a mulţumit tuturor celor care l-au sprijinit efectiv şi i-au receptat demersurile sale, subliniind că în decursul celor patr ani de mandat a asigurat pacea socială în judeţ, ceea ce este un fapt deosebit aici unde sunt de rezolvat probleme sensibile, specifice. “în judeţ s-au putut face multe lucruri bune pentru locuitorii săi, indiferent de etnie, credinţă, religie. Aceasta datorită faptului că am găsit în comisia administrativă, consiliul judeţean, primari şi încetăţeni receptivitatea necesară pentru realizarea actului de administrare. Lor le adresez mulţumirile mele şi nu în ultimul rând, episopului de Covasna şi Harghita, P.S. Ioan Sălăjan, care a fost mereu alături de noi în asigurarea păcii sociale. Urez noului prefect multă sănătate, succes şi putere de muncă”. Mulţumind colegilor din PDSR Covasna, tuturor celor care i-au acordat sprijin şi încredere, noul prefect, domnul Horia Grama, a menţionat faptul că şi-a propus ca obiectiv principal alcătuirea unei echipe puternice, eficiente, care împreună cu factorii responsabili, cu cetăţenii să aplice programul Guvernului de administraţie locală. “Este un program viabil, realist având ca finalitate dezvoltarea judeţului nostru. îmi menţin deviza: să nu dezamăgesc pe nimeni în activitatea pe care o voi desfăşura ca prefect”, în scurta sa alocuţiune, domnul Demeter Janos, preşedintele Consiliului Judeţean Covasna a cerut tuturor chibzuinţă, răbdarea, forţa de a realiza ceva bun în judeţ, de a-l dezvolta spre binele oamenilor săi. Să fim mândri că trăim în acest județ”. ___________ Ioan NEGULICI (Continuare în pagina a 2-a) Spre un CDR social - democrat? Gabriel FLORESCU Mirosul mierii atrage întotdeauna amatori de dulceaţă şi trai bun. Asta s-a întâmplat “de când lumea şi Pământul” şi se repetă pentru că aşa e istoria omenirii. Iar în politică, lanţul repetabilităţii se învârte poate cel mai repede, după cum la fel de rapid se şi desfac zalele sale, în România începutului de deceniu ’90 s-a format la un moment dat cu mare tam-tam şi multe speranţe o alianţă ce încerca să se opună forţelor “neocomuniste” şi care s-a numit foarte frumos Convenţia Democrată. Simţind că ar fi fost de niscaiva avantaje, numărul membrilor a crescut de la an la an intrând la grămadă - alături de PNŢCD, principalul liant al alianţei, şi PNL - tot ce nu putea sta pe picioare proprii. Alianţa Civică, foştii deţinuţi politici, partiduleţele ecologiste, ramuri desprinse din trunchiul liberal - toţi s-au îngrămădit în CDR fără a forma însă un tot unitar, respectiv un partid adevărat, în realitate fiecare dintre componenţii convenţiei a încercat să tragă turta pe spuza sa şi să obţină cât mai multe profituri. Finalul este cel ştiut: anul 2000 a însemnat spargerea caleidoscopului şi nu este departe vremea când chiar PNŢCD îşi va da seama că nu mai poate fi locomotiva care să tragă după ea vagoane de clasa I, II sau de marfă în cea mai eterogenă alcătuire cu putinţă. O altă încercare de grupare a unor forţe apropiate ideologic a constituit-o Uniunea Social-Democrată constituită în preajma alegerilor din 1996 între PD şi PSDR. De câştigat din această alianţă au câştigat atunci şi pe moment ambele formaţiuni: PD a intrat graţie PSDR în Internaţionala Socialistă, iar oamenii lui Cunescu au prins posturi ministeriale. Ulterior, văzându-se fiecare cu sacii-n căruţă, USD a devenit o amintire ce nici măcar nu s-a destrămat oficial. Fără a învăţa din laturile negative ale unor astfel de mariaje fără dragoste, iată că se prefigurează o nouă convenţie, chiar dacă sub altă denumire: Polul Democrat Social. Repetând întrun fel cele petrecute sub umbrela CDR, de această dată pe post de navă-amiral se află PDSR. înainte de alegeri și după atenta observare a rezultatelor sondajelor de opinie, s-au lipit de butoiul cu miere PSDR și PUR, chiar dacă ele nu prea reprezentau mult pe scena politică românească. Iată, însă, că mai nou s-a ivit încă un candidat la mărirea Polului Democrat Social: Alianţa pentru România. Conform unor surse apropiate de PDSR şi ApR există deja unele discuţii în acest sens, pedeseriştii fiind în principiu de acord cu o astfel de alianţă. Din punct de vedere ideologic mari probleme n-ar fi, mai ales că mulţi dintre cei ce au format partidul lui Meleşcanu au provenit tocmai din PDSR, revenind astfel de unde au plecat. Problemele se nasc însă din alt punct de vedere: va putea PDSR să tragă după sine atâţia “prieteni de ultimă oră”? Sigur, dacă partidele care vor încăpea sub denumirea de Pol Democrat Social s-ar uni într-o singură formaţiune politică altul ar fi viitorul lor, dacă nu se vor îndrepta spre un deznodământ identic cu al CDR, fie el chiar 2000. Vorba cântecului: din cioburi de iubire nu se clădește marea dragoste. DE LA EMINESCU LA SHAKESPEARE De ziua naşterii lui Eminescu e normal să rostim şi să scriem despre poetul nostru naţional. Dar nu mi se pare o impietate ca în această zi să rostim câteva cuvinte măcar şi despre un împătimit de Shakespeare. El se numeşte Nagy Attila şi este preşedintele Fundaţiei Shakespeare din Sf. Gheorghe. Un îndrăgostit de creaţia Marelui Will este, altfel, un dom’ profesor liniştit, iubitor de teatru, de artă, de cultură, dar şi de munca de şoarece de bibliotecă proprie mai degrabă unui arhivar. Sute şi mii de documente s-au strâns, datorită eforturilor domnului Nagy, de-a lungul anilor, ajungând să îmbogăţească un mini-muzeu Shakespeare, situat în două camere bătrâne de la etajul imobilului de vis-a-vis de primărie, care adăposteşte la parter Cova print. Mii de ore de muncă migăloasă s-au adunat aici, în rafturi şi bibliorafturi şi pasionaţii de Shakespeare pot găsi la Fundaţia-muzeu tot ce doresc în legătură cu viaţa şi opera Marelui Will. Camerele, sunt neîncălzite, pentru că Fundaţia n-are bani să plătească gazul metan pe care l-ar consuma. Fundaţia Shakespeare e săracă. Dar este tot ce poate fi rai potrivit pentru îndrăgostiţii de creaţia shakespeariană din toată ţara, din toată lumea. Este o fundaţie-muzeu unică în România şi binecunoscută peste hotarele ţării, până în îndepărtata Coree. Aşa încât astăzi, de ziua naşterii lui Eminescu, îmi permit să-i mulţumesc d-lui profesor Nagy Attila pentru munca, pasiunea şi dăruirea pe care le-a aşezat, aproape de unul singur, la temelia Fundaţieimuzeu Shakespeare. Dumitru MANOLĂCHESCU Bucuriile şi tristeţile Anului Eminescu ăfcu: Knîjiwiw tyr III Camera Deputaţilor ar putea dezbate, astăzi, Raportul de mediere la legea caselor naţionalizate Raportul de mediere la Legea caselor naţionalizate va intra în dezbaterea Camerei Deputaţilor “probabil” astăzi, a declarat duminică, la Suceava, preşedintele Camerei Deputaţilor, Vaier Dorneanu, citat de corespondentul MEDIAFAX. Dorneanu a precizat, într-o conferinţă de presă, că va fi discutat Raportul de mediere care a fost adoptat de Senat în formula convenită de partidele politice parlamentare din legislatura 1996-2000. “Noi, ca un partid serios, care îşi respectă cuvîntul, vom respecta acest protocol,, care a fost de fapt tot o iniţiativă de-a noastră, prin care am deblocat procesul legislativ. în principiu, am discutat cu liderii partidelor parlamentare din Camera Deputaţilor şi, cu mici excepţii, există dorinţa de a respecta soluţiile Senatului, deci soluţiile cuprinse în protocol”, a spus Dorneanu. Vechiul Senat a adoptat Raportul de mediere la legea imobilelor naţionalizate în data de 14 noiembrie 2000, cînd Parlamentul urma să-şi suspende lucrările din cauza desfăşurării campaniei electorale. Camera Deputaţilor ar fi trebuit să aprobe Raportul de mediere în aceeaşi zi, însă acest lucru nu a fost posibil din cauza lipsei de cvorum. Conform Constituţiei, în perioada dintre alegeri şi validarea noului Parlament, Legislativul nu mai poate adopta legi organice, din această categorie făcînd parte şi legea imobilelor naţionalizate. 131 de ani de la naşterea luiMihai Eminescu 1 • • 1 Numai Poetul...trece peste nemărginirea timpului Eminescu este şi rămâne, prin contururile organice ale propriei personalităţi, el însuşi, oricare ar fi unghiul de abordare şi scopul acesteia. Valoarea personalităţii este valoarea supremă pe care ne-o oferă el. Forţa personalităţii eminesciene e ima imanentă, venind, adică, din ea însăşi, căci aşa cum nota Poetul în însemnările sale studenţeşti, “fiinţa caracteristică a personalităţii e aceea că ea singură este raţiunea sa, principiul său, fondul său de viaţă - personalitatea se determină prin ea însăşi” (manuscris 2257). Exigenţa lui M. Eminescu cu sine însuşi este cunoscută şi dovedită de numeroasele variante rămase în manuscris. Poetul era mereu stăpânit de îndoieli şi de setea de perfecţiune, de absolutul construcţiei literare. Exemplificăm acest destin cu două versuri din poezia postumă “Icoană şi privaz”: “Putut-am eu cu lira străbate ori trezi/ Nu secolul ca alţii, un ceas măcar, o zi ?” Cum ştim, lira lui Eminescu a străbătut, a trezit şi a încântat cu “asupra de măsură” nu numai secolul, dar şi universul, iar pentru românii de pretutindeni şi pentru românitatea lor specifică rămâne gânditorul şi scriitorul cel mai profund şi expresiv, prin unitatea organică a operei, a artei şi a lumii de gânduri, cu care se identifică fiecare cititor, fiecare generaţie. Cei mai de seamă cărturari români şi-au spus părerea în acest sens. Dacă ar fi s-o luăm de la început, Titu Maiorescu a fost cel dintâi care pune sub semnul lui Eminescu un întreg secol, afirmând că, prin tot ce a creat, Eminescu a Luminiţa CORNEA (Continuare în pagina a 3-a) Oficiul pentru Protecţia Consumatorilor Covasna avertizează: Deşi par inofensive, anumite jucării sunt... periculoase, putând produce răniri sau accidentări celor mici . • Copiilor li se ofereau, de pildă, seturi de...’’arme albe’’ miniaturale (sabie, topor, scut) care nu aveau marginile finisate, putându-le provoca tăieturi! • Pistoalele şi puştile cu bile importate din China reprezentau, de asemenea, potenţiale surse de accidentare... • Chit că există norme stricte de securitate în domeniu, ele sunt bagatelizate de către unii producători şi comercianţi • Din fericire, la noi în judeţ nu s-au semnalat incidente din această pricină Horia C. DELIU Un domeniu asupra căruia, mai mult ca sigur, puţini părinţi cu copii mici au reflectat de Sărbători - dar şi atunci când trebuie să le cumpere un dar - se referă la...siguranţa jucăriilor puse în comerţ, deoarece unele pot provoca accidentări ale micilor beneficiari! Nu invocăm neaparat aici povestea “drobului de sare”, adică a unui pericol ipotetic ce bagă spaima nejustificat în ipohondri, ci ne referim la câteva concluzii desprinse de organele de control ale Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor Covasna, care au sesizat obiectiv potenţialele implicaţii ale comercializării unor jucării mai speciale asupra sănătăţii celor mici. Aşa după cum ne-au informat dnele dr. Rodica Găzdac, directoare, şi ing. Terezia Ardeleana, inspector în cadrul OJPC Covasna, în luna (Continuare în pagina a 3-a) Anul XII Nr. 2980 Luni 15 ianuarie 2001 4 pagini 1500 lei Ministrul integrării europene speră că, începând cu anul 2002, românii nu vor mai avea nevoie de vize Negociatorul şef cu Uniunea Europeană, ministrul delegat Vasile Puşcaş, a declarat, sîmbătă, la Cluj, că speră în eliminarea, începînd cu anul 2002, a obligativităţii vizelor pentru românii care călătoresc în ţările Uniunii Europene, transmite corespondentul MEDIAFAX. Puşcaş a precizat că eliminarea vizelor presupune îndeplinirea de către România a unor criterii minimale, precum stabilirea unei relaţii de colaborare cu instituţiile Comunităţii Europene şi ale statelor membre ale UE, corelarea legislaţiei cu normele europene, eliminarea corupţiei şi transformarea instituţiilor de aplicare a legii în instituţii funcţionale. “în primul rînd, însă, trebuie ca toţi cetăţenii României să se simtă demni oriunde şi asta trebuie să se întîmple în primul rînd la noi în ţară”, a afirmat Vasile Puşcaş. Negociatorul şef cu Uniunea Europeană s-a aflat la Cluj cu ocazia ceremoniei de învestire a noului prefect al judeţului, Vasile Soporan. Petre Roman susţine că informaţiile privind eventuala candidatură a lui Traian Băsescu la preşedinţia PD sunt speculaţii ale presei Liderul PD, Petre Roman, a declarat, sîmbătă, la Arad, că informaţiile privind eventuala candidatură a lui Traian Băsescu la preşedinţia Partidului Democrat sunt speculaţii ale presei şi ale unor persoane interesate în lansarea unui asemenea zvon, transmite corespondentul MEDIAFAX. Roman a afirmat că nu va interzice nimănui să candideze la preşedinţia partidului, dar consideră că probabilitatea ca Traian Băsescu să aspire la această funcţie este foarte redusă, infirmînd zvonurile legate de existenţa unei rivalităţi Roman - Băsescu. “Aşa ceva nu există, cel puţin nu în acest moment. Construirea şi relansarea partidului îşi urmează cursul, aşa cum a fost gîndită, şi sunt decis să o conduc în calitate de preşedinte al partidului. în acest moment, cea mai preţioasă calitate a Partidului Democrat este unitatea sa, cum a spus şi Băsescu; restul sunt speculaţii”, a afirmat Roman, apreciind că actualul primar general al capitalei nu va pune în pericol această unitate. Vicepreşedintele PD Traian Băsescu a declarat, vineri, într-un interviu acordat Europa FM, că nu exclude posibilitatea ca Petre Roman să piardă preşedinţia partidului şi că este posibil ca el însuşi să candideze pentru cea mai înaltă poziţie în PD. Ulterior, Băsescu a declarat pentru MEDIAFAX că ar renunţa să candideze la postul de preşedinte al Partidului Democrat în cazul în care candidatura sa ar fi “un factor de rupere a partidului”. Este de aşteptat ca, în cerând, preţurile la carne şi produse din carne să crească din nou Aurel GOLCIU Ultima majorare a preţurilor de livrare şi de desfacere cu amănuntul la carne şi produse din carne a avut loc la SC CASALCO SA Sfântu Gheorghe, cea mai mare societate comercială de industrializare a cărnii din judeţ, în prima decadă a lunii trecute, mai exact în 6 decembrie 2000, şi a fost, în medie, de 5 la sută. Se pare că în curând va avea loc o nouă majorare, cauzată, pe de o parte, de scumpirea carburanţilor şi combustibililor, iar pe de alta, de cea a materiei prime, îndeosebi a cărnii de porc. După cum ne spunea recent domnul Adam Ludovic, şef serviciu desfacere, SC CASALCO SA achiziţionează cea mai mare parte din carnea de porc de la furnizori din judeţ. Or, se ştie că noi ne aflăm într-o zonă defavoabilă în ce priveşte condiţiile de creştere şi îngrăşare a porcilor, ca urmare a iernilor mai aspre şi a faptului că zona nu este mare producătoare de porumb, aşa încât cheltuielile făcute de crescătorii de porci sunt mai mari. în consecinţă, aceştia solicită obţinerea de preţuri de achiziţie mai ridicate, la sfârşitul anului trecut kilogramul de carne de porc în viu ajungând la 31 mii lei, tendinţa de creştere a preţului acestuia menţinându-se şi pentru că oferta este în scădere din cauza reducerii însemante a efectivelor de porcine, ca urmare a tăierilor masive efectuate înainte de sărbătorile de iarnă. (Continuare în pagina a 3-a)