Cuvântul Nou, iulie 2001 (Anul 12, nr. 3121-3146)

2001-07-02 / nr. 3121

c» ■ Eş -t - iţin - ne forma pe muchie de cuţit Gavriil FLORESCU ivernul condus de Adrian Năstase se află în faţa primelor matore ale guvernării, fiind, pe moment, în imposibilitate lua reforma la tuiaţi© maximă ca urmare a poziţionării -două forţe antagoniste. Pe de o parte se află organismele internaţionale, de cealaltă sindicatele. «context, orice s-ar spune, FMI numai de partea cabinetului , , s-a situat cu prilejul ultimelor negocieri, ba mai mult, la ultimatum prin care îl obligă, practic, să adâncească faţă de sindicate Este evident că limitarea deficitului la FMIR, obligaţia de a continua privatizările, reducerea stoparea creşteri salariilor numai posibilităţi de manevră Executivului în dicuţiile cu sindicatele,n timp, disputele© la Reşiţa au redemonstrat că există o tot mai mare a slariaţilor faţă de procesul de privatizare. * în general, privaizările din România n-au avut efectul -au condus la îmbunătăţiri ale condiţiilor de muncă, la noi pieţe pentru desfacerea producţiei, creşteri salariale, d în adversitatea slariaţilor de a trece de sub tutela statului patronilor. Din mtive de hei-rup în privatizare, procedeu excelat fosta guvenare, fără a fi judecată prea bine fiecarei active (eventua doar prin prisma comisioanelor obţinute ale de la FPS concise de Dimitriu şi Sârbu), fără întocmirea tracte clare - vezi şi cazul de la TEPRO laşi - în care să se obligaţiile părţile, privatizarea a devenit pur şi simplu o iocherie. Ea a însmnat o afacere de milioane pentru cei ✓ estit câteva mii un fisco pentru ţară. Ceea ce au vrut arii străini (dar autohtoni) se poate rezuma în câteva să se scoată raiuri întregi ale economiei naţionale din nt® Atia cu firme şi ţări ne ştie de unde, să se obţină profiturile^__ prin vânzarea preţ real a terenurilor ce aparţineau dra g0r comerciale, amontarea şi valorificarea la fier vechi a regi fabrici sub criza “După noi, potopul”, obţinerea unor pr.ntrate ulterior în uzunarele şmecherilor. De ce n-au prea România investiri cu adevărat importanţi în lumea din ,h ^ m —după părerea noa ră, nu numai elementul politic a contat în us * reţinere, nu num birocratismul şi corupţia, ci mai degrabă îaSm că’ ele nu-şi putiu permite să-şi mânjească emblema cu ^—a & găinării. Şi atici cine a mai rămas? Grecii de la OTE, trei ri turci, mici comcianţi arabi, sud-coreeni de rang inferior ne plevuşcă cu seul în câte o cutie poştală din insule prea mU cunoscute şi pent altceva decât că oferă un anonimat atât esar afaceriştilor, azi sunt, iar mâine dir par. _ ^ în calea reform o reprezintă şi sindicatele, prea puţin Frak să dialogheze ssă negocieze, bazându-se pe elemente de sosirea în stradă îmod cât mai zgomotos (Reşiţa este ultimul "v®- hJ\ blocarea evntaţiei, discuţii numai la nivelul primului n^stru (de parcă aces ar fi efectuat privatizarea). Este evident că "n deceniu sindicate n-au învăţat regulile grevei decât la nivelul- pumnui în mai şi prea puţin în spiritul aspectării legii, iar atul că guvernanţii auedat la Reşiţa le-a dat apă la moară şi altora s -au repezit neîntroiat în Valea Comanului spre a culege nişte mauii* necuvenite, dileune pentru imagine. Ne aflăm, probabil, ^ fază când deste sindicate urmăresc cu sufletul la gură de reiesirea episodului ei de la Reşiţa: va redeveni combinatul proP»"*etate de stat în Ce principiul “Munceşti, nu munceşti, leafa merde ” va fi aplicat în citinuare sau americanii îşi vor putea impune drcP^* *' de proprietari. îfuncţie de rezultatul acestui meci vor acţiona şi &\& punând reforma faţa inevitabilului deces. Anul XNumărul 3121 4 pagini 1 Luni 2 iulie 2001 2000 lei pe zi Vileiul şi căsuţele . Nilă impunătoare, cărnuri de pază cabină de portan intrare, cu gazon şi întinse grăci, cu doi Dobermani arătându-şi alţii la o cât de mică apropiere, garduri care costă doar ele mai uit decât un apartament cu 3 cmere în Sfâritu Gheorghe, osemenea vila te priveşte sfidător , lângă o căsuţă de ţară, cu doi camere şi o bucătărie, cu pidvor şi muşcate în geam, cuboltă de viţă de vie şi căţea găini cotcodocind în spate. înrşiţa verii vecinele case stau de vobă; viloiul e bucuros şi liniştit, căsţa e tristă şi stresată: _ Căsuţo, te văd cam ne liniştită, cam stresată, să fie os de vină străinii care vin de-o ocată de vreme pe la tine şi tot răsoară? Degeaba râzi, viciule, că stăpânul meu e o mare încurcătură. S-au pus să-l reclame unii că nu m-ar fi putut fuca dintr-o amărâtă de leafă de rofesor şi uite că acu' tot dă interiuri pe la Poliţie, la Parchet, mi-enică să nu-l bage la mititica, cine fie cui mor vinde?! . păi vezi, vecine aşa sentâmplă când nu eşti pează; dacă stăpânul tău n-ar fi cu capun nori, ca orice poet, ar fi ştiut că Poliţia şi parchetul nu se bagi decât de casele care au sub 5 canere, cum eşti tu. De vilele serioase, cum sunt eu, cu 15 camere ?i tot soiul de acareturi, nu se ia nimeni, cu noi e-n regulă, nu vezi cine-mi trece pragul, ce maşin trag la scară și ce chefuri se-ncing în camerele mele? Dar va fi tristă, peste vreo două luni o să fii bucătăria mea de vară stăpânul meu se ocupă acum de procesul prin care vei deveni proprietatea lui. Stai liniştită, o să pun o vorbă bună, să nu te demoleze, ai şi tu farmecul tău... Dumitru MANOLĂCHESCU pagina 2 ■ Sport 'a hill''- t Cotidian social-politic al județului Covasna 320 Primii la turism, ultimii la învăţământ!? 79 După cum era de aşteptat, în cadrul săptămânalei conferinţe de presă a prefectului Horia Grama, domnia sa a abordat, printre altele şi subiectul referitor la rezultatul extrem de slab pe care judeţul Covasna l-a obţinut la examenul de capacitate, situându-se pe penultimul loc la nivel naţional, cu un procent de promovabilitate de 62,4 la sută. "Procentul de promovabilitate pe ţară se situează undeva la 70 la sută şi, după cum se poate vedea, judeţul nostru este sub această cotă. Rezultatul este cu atât mai dureros cu cât cele mai slabe rezultate au fost obţinute la limba română. Este clară lipsa cadrelor didactice specializate la limba română, mai ales în zonele rurale. Important este ca noi să găsim nişte soluţii şi nu doar să fim puşi în situaţia de a constata rezultatele sub aşteptări”, a declarat dl. Horia Grama, întrebat fiind de către ziarul nostru dacă nu cumva consideră că, în urma dezastruosului rezultat obţinut la examenul de capacitate, se impune un control din partea Ministerului Educaţiei şi Cercetării la Inspectoratul Şcolar Judeţean Covasna, cu atât mai mult cu cât inspectorul şef, d-na Kerestely Irma, a tot făcut diferite deplasări oficiale în străinătate - ale cărei rezultate nu se văd, după cum o demonstrează chiar “capacitatea” -, prefectul judeţului a răspuns, de altfel extrem de diplomat: “Toate aceste deplasări au un scop, dar, într-adevăr, ele trebuie justificate. De asemenea, este adevărat şi faptul că rezultatul slab cade şi în sarcina directorilor de şcoli." După cum l-am întrebat pe dl. prefect în cadrul discuţiilor purtate la întâlnirea cu jurnaliştii, vă vom întreba şi pe dumneavoastră, părinţi, elevi şi chiar profesori, cititori ai ziarului. Nu cumva am ajuns să ocupăm primele locuri pe ţară la turism şi ultimele la învăţământ!? Doru D. FELDIOREAN Comisia Europeană a aprobat cererea de eliminare a vizelor pentru cetăţenii români, începând cu 1 ianuarie 2002 Comisia Europeană a aprobat, vineri, memorandumul comun depus de comisarii Gunther Verheugen şi Antonio Vittorino privind eliminarea, de la 1 ianuarie 2002, a vizelor pentru cetăţenii români care doresc să intre în spaţiul UE, au declarat pentru MEDIAFAX surse diplomatice. Comisia a decis să recomande Consiliului UE să ia decizia eliminării vizelor pentru cetăţenii români care intră în spaţiu UE. Documentul aprobat, vineri, de Comisia Europeană apreciază “progresele făcute de România pentru îndeplinirea cerinţelor UE în materie de control al frontierelor". Pînă la sfîrşitul anului, cazul României va putea fi discutat într-una din cele trei reuniuni ale miniştrilor de Interne şi Jusitiţie din statele UE. Prima ocazie este pe 27 septembrie, cînd, potrivit surselor citate, “există o şansă să fie luată o decizie pentru ridicarea obligativităţii vizelor, iar măsura să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2002”. Următoarele reuniuni ale miniştrilor de Interne şi Justiţie vor avea loc în octombrie și decembrie. Sute de persoane fără loc de muncă au fost angajate în activităţi sezoniere pe raza Ocolului Silvic Covasna într-o zonă precum Covasna, în care rata şomajului depăşeşte cu mult media pe judeţ, situîndu-se în jurul la 30 la sută din forţa de muncă, crearea fie şi numai de locuri de muncă cu caracter sezonier constituie pentru cei fără ocupaţie o şansă de a obţine, câteva luni pe an, venituri din care să-şi poată asigura, iar şi familiilor lor măcar un minim din cele necesare traiului. Campania de împăduriri din primăvara acestui cîrp desfăşurată în lunile aprilie şi mai a asigurat de lucru pentru vreo 406 de persoane care au participat la plantatul puieţilor îndeosebi pe suprafeţe de pădure distruse de furtunile din anii 1995 şi 1998. Lucrările au fost efectuate în baza contractelor de prestaţie încheiate de Ocolul Silvic Covasna cu câteva societăţi comerciale din zonă - sereleurile SOREL, NELY, KINGA, FORTUNA FOREST, precum şi cu fostul IFET - care în contul datoriilor ce le aveau faţă de ocol, au plantat puieţi, cu forţă de muncă provenind în mare parte din Covasna, Zagon şi Ghelinţa, pe nu mai puţin de 664 hectare. Cum în perioada menţionată, angajaţii de la fostul IFET Covsana nu aveau de lucru, participarea a vreo 60 dintre ei la campania de împădurire, i-a salvat de la trimiterea în şomaj. Câştigul mediu zilnic realizat de un muncitor zilier a fost de 100- 120 de mii de lei, bani în mână. Sigur, aşa cum ne spunea domnul Vasile Burdea, inginer cu probleme de cultura pădurilor la Ocolul Silvic Covasna, dacă ţinem seama de munca grea de la pădure, de condiţiile climatice dificile în care uneori se lucrează , nu e mult, dar nici puţin. De la dânsul am mai aflat că începând din 1996 şi până acum, au fost replantate pe raza acestui ocol peste 1600 de hectare de pădure, rămânând de plantat în anul viitor doar 250 de hectare din suprafaţa totală de pe care arborii au fost doborâţi de cele două furtuni extrem de puternice. După încheierea la începutul lunii trecute a campaniei de plantări de puieţi, în prezent în pădurile din raza Ocolului Silvic Covasna se execută o serie de lucrări din sezonul de vamă, între care descopleşirile. Pentru efectuarea lor, până acum au fost angajaţi ca muncitori zilieri vreo 80 de locuitori ai comunelelor Zagon şi Ghelinţa. (Aurel GOLCIU) Guvernul României salută raportul Comisiei Europene privind eliminarea obligativităţii vizelor pentru cetăţenii români Guvernul României salută raportul Comisiei Europene transmis statelor membre UE în care se recomandă eliminarea obligativităţii vizelor pentru cetăţenii români începînd cu 2002 şi se angajează să continue, într-un mod susţinut, implementarea tuturor măsurilor considerate necesare pentru ridicarea efectivă a regimului de vize, într-un comunicat remis, vineri, agenţiei MEDIAFAX, Guvernul român precizează că va pune accent în continuare pe măsurile de control la frontiere şi ai imigraţiei clandestine, introducerea sistemului computerizat de prelucrare a cererilor de viză la Ministerul de Interne şi la Ministerul Afacerilor Externe, armonizarea politicii în materie de vize şi introducerea noului paşaport. Executivul îşi exprimă speranţa că, pe baza raportului Comisiei Europene, elaborată într-un spirit de (Continuare în pagina a 3-a) România conduce detaşat în topul corupţiei Faceţi loc, faceţi loc, suntem iar pe primul loc! Autorităţile române raportează cu mândrie patriotică rezultate de seamă în lupta pentru proliferarea corupţiei. Un studiu întocmit de Biroul de Transparenţă apreciază că România se află în topul celor mai corupte ţări ale lumii, împreună cu Zimbabwe, Columbia şi alte ţări civilizate din lumea a cinşpea. Raportul Biroului respectiv mai arată că printre cele mai corupte instituţii din România se află Poliţia, Justiţia, Administraţia financiară, dar printre fruntaşi se află şi medicii... Important mi se pare că evoluăm, pentru că în 2000 am fost mai corupţi decât în 1999, iar în 2001 suntem mai corupţi decât în 2000. Tot înainte, naţiune, cu fruntea sus spre primul loc! Columbia are un cartel al drogurilor cu care ne domină, dar noi suntem în plin avânt cu vilele poliţiştilor, şpaga medicilor şi funcţionarilor publici şi mita magistraţilor. Adică ne-ntrece pe noi Columbia, pe care i-am bătut de i-am stins şi la fotbal? Să fim serioşi! Ministerul de Interne, însă, se opune eforturilor acestor onorabile instituţii ale statului către pricopseală şi căpătuială prin corupţie. Observând că vilele şi maşinile poliţiştilor nu cadrează cu lefurile de care se plâng domniile lor, onor ministrul de Interne a ordonat o anchetă asupra averilor obţinute în ultimii ani de către poliţişti în vreo cinci judeţe ale ţării, cu posibilităţi de extindere. Judeţul Cluj nu se află printre cele cinci, dar acolo de poliţistul şef Teodor Pop Puşcaş se ocupă primarul şef Ghiţă Funar. între cei doi s-a declanşat un război total, unul ameninţă cu judecata, celălalt împarte amenzi pentru gardul vilei, dar ce gard, ce vilă... Apropo de păţaniile celor doi din Cluj, mă gândesc că n-ar fi un obicei prea bun să stea primarii sau magistraţii cu ochii măriţi pe poliţişti şi invers, s-ar descoperi o groază de chestii încurcate, s-ar mai dezvălui nişte fapte de corupţie şi, cine ştie, se apucă Biroul de transparenţă şi ne dă jos din top, unde am ajuns cu atâtea eforturi şi sacrificii. Cred că nici nu se va întâmpla o aşa nenorocire, primarii se vor avea bine în continuare cu poliţiştii, medicii cu magistraţii, garda financiară cu vameşii... Ca într-o adevărată societate-capitalistă-de traiziţie-care-nu-se-mai-termină, pentru că ar fi şi păcat să se termine cu hoţia, cu corupţia, cu şpaga, cu mita, cu traficul de influenţă... Ce-ar mai rămâne, atunci, din frumoasele şi atât de profitabilele obiceiuri strămoşeşti? Ce haz ar mai avea programele guvernelor şi preşedinţilor pentru eradicarea corupţiei în România? S-ar uita lumea la noi şi nu i-ar veni să creadă: cum, domnule, şi ăştia o dau pe cinste şi virtute?! Dar nu vă fie teamă, românul se descurcă întotdeauna, pentru binele ţării s-au sacrificat generaţii întregi de corupţi şi se vor mai sacrifica generaţii. Nu pierdem noi aşa de uşor locul fruntaş câştigat cu sudoarea atâtor frunţi de politicieni, parlamentari, magistraţi, poliţişti, vameşi, medici... Dumitru MANOLĂCHESCU Astăzi, la sediul BCR, agenţii economici pot afla noutăţi despre Creditarea întreprinderilor mici şi mijlocii Astăzi, 2 iulie a.c., la ora 10:00, la sediul Băncii Comerciale Române - Filiala Sfântu Gheorghe va avea loc o întâlnire a reprezentanţilor acestei bănci şi ai Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna cu agenţii economici interesaţi în ceea ce priveşte acordarea unor credite avantajoase. De fapt, această întâlnire înseamnă acţiunea de lansare a măsurii active de combatere a şomajului referitoare la creditarea întreprinderilor mici şi mijlocii din fondul pentru plata ajutorului de şomaj, acţiune cuprinsă în programul A.J.O.F.M. Covasna. Cu acest prilej vor fi prezentate, în principal, noile instrucţiuni privind acordarea de credite din bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, credite de care pot beneficia întreprinderile mici şi mijlocii, unităţile cooperatiste şi şomerii care înfiinţează întreprinderi. în anul 2001, aceste credite se acordă prin BCR, unitate bancară care vine cu unele înlesniri privind garanţiile pentru creditare. (Vasilica CIOBANU). Ministrul de Externe ungar i-a adresat omologului său român o scrisoare în care exprimă disponibilitatea autorităţilor de la Budapesta de a discuta pe tema legii statutului Ministrul ungar al Afacerilor Externe, Martonyi János, a confirmat, într-o scrisoare adersată omologului său român, disponibilitatea Ungariei de a oferi în continuare informaţii privind legea statutului şi aplicarea ei, precum şi de a purta discuţii la nivel înalt pe această temă, a anunţat, vineri, postul naţional ungar de radio, citat de MTI. Scrisoarea şefului diplomaţiei ungare a fost trimisă miercuri ministrului român al Afacerilor Externe, Mircea Geoană. Conform informaţiilor postului public ungar de radio, în răspunsul la o scrisoarea trimisă la Budapesta, în luna iunie, de către ministrul român de Externe, Martonyi János a reamintit că mai multe organizaţii internaţionale au recunoscut, în ultima perioadă, eforturile Ungariei vizînd stabilizarea ţării şi a întregii regiuni, precum şi integrarea euro-atlantică. Martonyi a subliniat că legea statutului corespunde normelor europeneşi obligaţiilor internaţionale, nu are incidenţă extrateritorială şi nu este unică în Europa. Şeful diplomaţiei ungare şi-a exprimat speranţa că următoarea şedinţă a subcomisiei de specialişti pentru problemele minorităţilor naţionale din cadrul comisiei mixte interguvernamentale ungaro-române va oferi ocazia schimbului de opinii şi discutării fiecărei probleme. în finalul scrisorii, Martonyi János şia exprimat convingerea că România nu va adopta măsuri care să contravină spiritului relaţiilor bilaterale, eforturilor de integrare euro-atlantică şi dobîndirii drepturilor minorităților, iar in viitor nu își va transmite mesajele prin presă, ci prin canale diplomatice. Pentru că l-a predat pe Miloşevici Iugoslavia a primit din donaţii şi împrumuturi circa 1,37 de miliarde de dolari Republica Federală Iugoslavia (RFI) a primit, vineri după-amiază, la conferinţa donatorilor, ajutoare financiare în valoare de 1,37 miliarde de dolari, în contextul în care Belgradul are nevoie de 3,9 miliarde pentru următorii trei ani, conform Băncii Mondiale, relatează AFP. Nevoile urgente ale Iugoslaviei pentru anul ________,________ viitor au fost _________ , evaluate de MERIDIANE Banca pSAYSaWWw Mondială la 1,25 miliarde de dolari. Banca Mondială şi-a luat angajamentul de a acorda 150 de milioane de dolari începînd din acest an, şi un total de 540 de milioane de împrumuturi preferenţiale pentru urmtătorii trei ani, a precizat vicepreşedintele instituţiei internaţionale, Johannes Linn. Uniunea Europeană (UE) a promis 530 milioane de euro (450 milioane de dolari), conform unui responsabil al Comisiei Europene, Catherine Day, iar Statele Unite au promis 181,6 milioane de dolari, conform vicepremierului iugoslav, Miroljub Labus. Ambasadorul japonez de pe lîngă UE, Takayuki Kimura, a informat că ţara sa va furniza 50 de milioane de dolari şi asistenţă tehnică, precum şi alte 10 milioane pentru sudestul Europei, însă destinate RFI. Statele Unite au condiţionat acordarea de ajutor de colaborarea Belgradului cu Tribunalul Penal Internaţional. Transferararea la Haga al lui Slobodan Miloşevici a permis ridicarea acestei condiţii. Circa patruzeci de ţări şi aproximativ 30 de instituţii internaţionale participă la această conferinţă. Conectează-te la Dialog! Alege calitatea! Vă mulțumim! AZVVXMNOX IdAOOH VNZSVAPH ActigAOlNHZSISdsT ■ÍZS 9is :609 ISCS 3HOHOSH9 niNVrliwjsvABp wivTiTanr V33 lonnis ■ JW#*" EURO - GSM Telefoane pentru toate gusturile: Alcatel OTView db - 7 99.000 lei Siemens S4 - 149.ooo lei Alcatel 301 - 2.499.60 lei Nokia 3310-Philips Diga - 3.499.000 lei GRATUIT EURO * GSM str. Petőfi Sándor tr.25 (magazinul albastru)