Cuvântul Nou, octombrie 2001 (Anul 12, nr. 3199-3225)

2001-10-01 / nr. 3199

Separatism sau altceva? Gabriel FLORESCU în ultima vreme aflăm despre tot mai multe semnale venite din partea udemeriştilor locali privind impunerea cu orice preţ şi în mod sfidător faţă de comunitatea românească a unor măsuri ce lezează partea cealaltă. Nu vom relua situaţia de la Consiliul local Sfântu Gheorghe cu încercarea de a impune folosirea căştilor de către consilierii români dacă... vor să înţeleagă ceva din ceea ce se discută în şedinţa consiliului. Este un mod absolut specific de a înţelege aplicarea Legii administraţiei publice locale de către UDMR şi o acceptare tacită din partea guvernanţilor români care, deşi cunosc situaţia, nu au întreprins nimic pentru intrarea în normalitate. Este clar că una e să admiţi şi folosirea limbii materne dacă cineva nu cunoaşte limba oficială a statului şi cu totul alta-i situaţia într-un consiliu local, unde până deunăzi se putea discuta într-o limbă pe înţelesul tuturor, iar de-acum s-a schimbat gradul de cunoaştere a limbii oficiale. Aşa să fie sau este vorba de cu totul altceva? La Zăbala, săptămâna trecută a fost dezvelit un monument ridicat în cinstea eroilor, români şi maghiari, care au căzut în luptele de la 1848, precum şi în 1916-1918. Iniţiativă frumoasă, care subliniază o dată în plus faptul că cele două etnii din comună au avut parte de aceleaşi dureri prin pierderea celor dragi. Dar, dacă s-a ridicat un astfel de monument de ce nu s-a mers până la capăt şi să se fi înscris pe el şi morţii din al doilea război mondial? Explicaţia ar fi, poate, aceea că în cele două momente comemorate ostaşii au luptat pentru cauze diferite de cele ale năzuinţelor românilor. Aceştia au fost obligaţi să se alăture cu arma revoluţionarilor maghiari, precum şi trupelor Imperiului Austro-Ungar în primul război mondial. Momentul în care aceiaşi etnici români şi maghiari din Zăbala (la fel ca din mii de alte localităţi transilvane) au fost înrolaţi în Armata Română şi au luptat contra Germaniei şi a aliaţilor acesteia, între care şi Ungaria, a fost însă trecut sub tăcere, deşi eroii care au căzut pe câmpul de luptă în timpul celei de-a doua conflagraţii mondiale meritau cu prisosinţă să nu li se uite faptele de arme. Aceeaşi festivitate de la Zăbala a fost umbrită şi de alte “palme” date locuitorilor români. Mai întâi că invitaţii autorităţilor şi-au rostit speech-urile numai în limba maghiară, deşi erau prezenţi şi destui români în frunte cu preotul lor Ioan Bereu, ignorându-i pe aceştia sau considerând că este obligaţia lor să cunoască limba maghiară. Apoi, la fel cum se întâmplă şi prin alte aşezări covăsnene, de parcă s-ar fi emis un ucaz de la centru (conducerea UDMR), primarele comunei n-a catadixit să poarte eşarfa cu tricolorul românesc, probabil pentru că acest lucru i-ar fi scăzut prestigiul în ochii conaţionalilor săi. în fine, steagul românesc n-a fost arborat, cel unguresc, în schimb, da. Să fie vorba despre “mici scăpări” sau altceva? în Sfântu Gheorghe, în ciuda promisiunilor sale, primarul oraşului şi preşedintele UDMR Covasna, lasă în continuare Piaţa Mihai Viteazul în paragină în ciuda faptului că astfel neglijează gospodărirea localităţii unde ar trebui să fie el primul gospodar, pentru simplul motiv că în această piaţă se află grupul statuar al domnitorului care a realizat prima unire a celor trei mari provincii româneşti. Adversitatea sa faţă de orice element care aminteşte de altă etnie decât cea maghiară este evidentă. La fel cum, sfidător, a replicat la observaţia că la Consiliul local alături de steagul românesc şi al Uniunii Europene a fost arborat şi cel maghiar pentru motive de pavoazare!... Sau să fie altceva la mijloc? în Parlament s-a declanşat mare zâzanie ca urmare a discutării Legii Pruteanu, proiect de lege ce prevedea ca gest de minimă consideraţie faţă de etnicii români ca emisiunile televiziunilor locale să fie transcrise şi în limba română, astfel încât oricine să poată, urmări respectivele transmisii. UDMR în frunte cu Marko Bela s-a împotrivit, însă, vehement oricărei măsuri de acest gen. De ce oare? Aceste câteva exemple vădesc clar modul cum partidul (pentru că asta este, oricât s-ar aduce argumente contrare, acţionând permanent ca o formaţiune politică, impunându-şi voinţa în teritoriu şi neacceptând un alt partid care să-l concureze, UDMR îndeplineşte toate criteriile pentru a fi taxat astfel etnicilor maghiari încearcă în mod evident să creeze mereu linii de separare între cele două etnii, face tot ceea ce este posibil pentru ca limba maghiară să devină limbă oficială unică în zonele controlate de el. Printr-o asemenea politică se încearcă, de fapt, nu apropierea și mai buna cunoaștere a oamenilor, ci tocmai separarea lor pe criterii etnice. IUNA PE ZI Salarizarea bugetarilor rămâne cum am vorbit... Tevatură mare cu proiectul de lege privind noul sistem de salarizare a bugetarilor. Străduinţe şi eforturi mari, bătălie grea pentru creşteri salariale decente. Rezultatul? Aproape nul. Adică rămâne cum am vorbit, coană Joiţico! Noua grilă de salarizare bugetară respectă, într-o foarte mare măsură, vechiul sistem, în esenţă, cei care au avut - vor avea şi mai mult, cei care n-au avut - nu vor avea mai mult nici de-acum înainte. Şi asta pentru bunul motiv că bugetul n-are bani pentru a aduce leafa unui profesor universitar cu patru ani vechime, de pildă, la nivelul salariului unui grefier începător... Normal, nu?! La urma-urmei, suntem plătiţi în funcţie de calitatea şi importanţa muncii depuse, nu de intervenţii şi şmechereli ale vreunui ministru influent! Şi atunci, pentru că n-ai de unde mări leafa profesorului universitar, dar nici de micşorat salariul grefierului nu şade legal, ce să faci altceva decât să o duci înainte cu aceleaşi vechi nedreptăţi?! Să te mai mire protestele cadrelor didactice şi criza învăţământului românesc? Să nu te mai mire, pentru că această criză se va menţine atâta timp cât bugetarii nu vor fi plătiţi după calitatea, cantitatea şi importanţa socială a muncii depuse. Aşa cum scrie, dealtfel, la lege, dar cum nu se face în România. Dumitru MANOLĂCHESCU 4 Anul XII Numărul 3199 4 pagini Cotidian social-politic al judeţului Covasna Luni 1 octombrie 2001 2000 lei La SCPC Târgu Secuiesc producţia de cartofi de sămânţă este bună, dar în valorificarea ei se întâmpină numeroase dificultăţi Aurel GOLCIU Producţia de cartofi de sămânţă obţinută în acest an la Staţiunea de Cercetarea ş. Produţia Cartofului din Târgu Secuies este foarte bună la soiurile timpurii şi semitimpurii şi bună la soiurile semitârzii şi târzii, la care culturile au fost afectate de seceta din lunile iulie şi august, în ce priveşte valorificarea recoltei, după cum ne-a declarat doamna dr. ing. Luiza Mike, directoarea acestei unităţi de cercetare şi producţie agricolă, deocamdată nu s-a reuşit să fie vândut nici măcar un kilogram. Această situaţie este, pe de o parte consecinţa faptului că beneficiarii tradiţionali se confruntă cu o lipsă acută de resure financiare, iar pe de alta, preţurile de achiziţie oferite de aceştia sunt mult mai mici decât cele propuse de producător. Până acum SCPC Târgu Secuiesc a depozitat în spaţii corespunzătoare, închiriate de la SC NEMERE SA Târgu Secuiesc, mai bine de 1400 de tone de cartofi de sămânţă din soiurile: Redsec, Ostara, Latona şi Sânte. Interlocutoarea nea spus că se contează şi în acest an pe sprijinul guvernului pentru rezolvarea problemei valorificării cartofilor de sămânţă, în sensul adoptării unei hotărâri în baza căreia o parte din preţul de achiziţie al acestora să fie subvenţionat de stat, astfel încât cultivatorii de cartofi de consum să poată face faţă cheltuielilor necesare pentru procurarea unui material de plantat certificat, pe care-l vor utiliza la înfiinţarea culturilor de cartofi în primăvara anului viitor. La SCPC Târgu Secuiesc s-a obţinut şi o importantă producţie de cartofi de consum, întreaga cantitate de 1500 de tone recoltată până acum - mai sunt de recoltat încă 80 de hectare - a fost valorificată la un preţ mediu de 1800 lei pe kilograme TVA, în vară SCPC Târgu Secuiesc a vândut şi 500 de tone de grâu de sămânţă, dar nici până la ora actuală beneficiarul, SEMROM Transilvania, nu a achitat contravaloarea acestei cantităţi. Ţinând seama de greutăţile existente în valorificarea producţiei agricole obţinute şi în încasarea sumelor datorate de unii beneficiari, doamna directoare Luiza Mike ne-a spus că şi SCPC Târgu Secuiesc, se descurcă, ca toţi producătorii agricoli, foarte greu din punct de vedere financiar. în domeniul cercetării ştiinţifice, colectivul de cercetare al staţiunii a reuşit să promoveze în acest an două proiecte, la Banca Mondială şi la AGRAL. Este vorba de proiectul de reorganizare a Zonei închise Covasna de producere a cartofului de sămânţă şi de cel privind selecţia de menţinere a colecţiei naţionale de soiuri de cartof de la Apa Roşie. pagina 2 ■ Sport Nu doar azi, cu prilejul Zilei Internaţionale a Persoanelor în Etate, se cuvine să medităm la actualitatea proverbului: “Cine nu are bătrâni, să şi-i cumpere!” - Interviu cu d-na Barna Jolan Maria, coordonator al “Centrului de zi pentru vârstnici Sfântu Gheorghe” - Horia C. DELIU - Astăzi este un eveniment important pentru oamenii de vârsta a treia din întreaga lume, stimată d-nă Barna Jolán Maria... Aşa este, data de 1 octombrie este dedicată sărbătoririi Zilei Internaţionale a Persoanelor Vârstnice. Tocmai de aceea ne-am pregătit pentru a o întâmpina cât mai bine, organizând vineri, 28 septembrie o acţiune reuşită la Casa municipală de cultură din Sf. Gheorghe, despre care ziarul dv. a relatat. După cum se ştie, Centrul de zi pentru vârstnici, pe care-i coordonez, este o instituţie care se străduieşte să vină în întâmpinarea nevoilor semenilor în etate. El a luat fiinţă la ideea doameni Balazs Maria, director la filialei Covasna de Cruce Roşie, după ce a vizitat o asemenea instituţie umanitară în Elveţia, ţară care ajută de ani buni instituţia de Cruce Roşie din judeţul nostru. Oferiţi-ne, vă rugăm, câteva informaţii despre acest centru. : De doi ani am câştigat un proiect de finanţare PHARE, în parteneriat cu Primăria municipiului Sfântu Gheorghe şi filiala judeţeană de Cruce Roşie. în data de 21 octombrie 1997 s-a dechis , după cum se ştie acest centru care are o capacitate de 30 de locuri. La acea dată era singura unitate de profil din ţară, dacă nu mă înşel? - într-adevăr, aşa este şi iniţiativa noastră a avut ecou pozitiv în România. Scopul principal a fost şi este sprijinirea unor semeni în vârstă din municipiu pentru reintegrare socială şi culturală, stoparea efectelor negative pe care singurătatea şi inutilitatea le determină după ieşirea la pensie şi înaintarea în vârstă, ca şi îmbunătăţirea stării de sănătate, a igienei corporale şi mentale a beneficiarilor - Care este programul unei zile normale de lucru? Avem un mircobuz care îi aduce pe bătrâni de acasă. La noi iau micul dejun, fac un control medical, apoi participă la terapii ocupaţionale, cum ar fi activităţi casnice sau artistice: cusut, ţesut, desenat, confecţionat mărgele - nu contează calitatea produsului finit, ci doar faptul că persoana respectivă are o ocupaţie - discuţii, urmărirea programului la TV color, citirea presei, gimnastică adaptată vârstei. Apoi urmează masa de prânz şi siesta de 30 de minute, după care se reiau discuţiile în grup. O dată pe lună avem câte un invitat mai deosebit, care răspunde la întrebările asistenţei, intră în dialog cu cei prezenţi pe teme dintre cele mai interesante. La ora 15,30 microbuzul îi transportă din nou acasă, încheindu-se o zi agreabilă din existenţa acestor fiinţe singure, care altminteri ar fi numărat...trecerea orelor până seara. - Cine vă ajută? - Bună întrebare şi vă mulţumesc pentru ea, deoarece avem astfel posibilitatea să le mulţumim public celor care ne dau o importantă mână de ajutor. Este vorba de sponsori, precum Agrostar, Horticom, S.C. Kovács SRL, Bem- Balogh, Prod-Com din Sfântu Gheorghe, unitatea Hentil Ilceni. Cu sprijinul acestor sponsori generoşi am putut pregăti în anul acesta 1914 porţii de mic dejun şi 573 porţii masa de prânz în bucătăria centrului, pentru că vârstnicii contribuie doar simbolic, cu aproximativ unu la sută din pensie pe zi! ...Tuturor persoanelor în etate le dorim multă sănătate și-i felicităm călduros de ziua lor! , * W mm începând din aceasta iarna Amenzi usturătoare pentru comercializarea şi folosirea petardelor Cu paşi repezi se apropie iarna. Pe lângă alte probleme ce le întâmpinăm odată cu acest anotimp (după cum se vede apă caldă nu-i, încălzire nu se ştie, preţurile cresc de la o lună la alta ba la curentul electric, ba la gaz, ba la agentul termic, etc) apar şi alte inconveniente, în special în preajma sărbătorilor. Cum fiecare şi-a putut da seama în fiecare an, încă din luna noiembrie, pe străzile municipiului (suntem convinşi că şi în alte oraşe) începe un advărat “război” al petardelor, in special puştii, care mai de care cu mai multe şi mai sofisticate petarde (care să bubuie cât mai tare cu putinţă) fără nici un pic de bun simţ şi de respect faţă de adulţi, în principal vârstinici care sunt mai sensibili la zgomote stridente, folosesc aceste materiale artizanale de distracţie zi şi noapte. Ba mai mult, se pare că le face chiar o deosebită plăcere să sperie trecătorii aruncând petardele aprinse chiar în dreptul lor, găsind în aceste acte distracţii adevărate. . Dar aceste distracţii pot avea în acelaşi timp urmări destul de grave. Din fericire în judeţul nostru nu au fost accidente grave din pricina petardelor, dar niciodată nu este prea târziu, aşa că în şedinţa Consiliului local municipal Sfântu Gheorghe unul dintre proiectele de hotărâre ce figurau pe ordinea de zi s-a referit tocmai la comercializarea şi folosirea obiectelor artizanale de distracţie. Conform raportului de specilitate al serviciului tehnic această hotărâre vine în completarea Legii 126/27 decembrie 1995 privind regimul materialelor explozive, modificat şi completat prin Legea 464/18 iulie 2001. De asemenea, s-a considerat necesară interzicerea comercializării şi folosirii acestor obiecte artizanale de distracţie în perioada sărbătorilor de iarnă în municipiul Sfântu Gheorghe în afara zilelor de 30, 31 decembrie şi 1 ianuarie a fiecărui an. Nerespectarea acestor prevederi atrage după sine amenzi usturătoare: de la 3 la 10 milioane lei pentru comercializarea petardelor în afara zilelor amintite şi de la 500.000 lei la 4 milioane lei pentru folosirea acestora. Controlul asupra reglementărilor din hotărâre va fi efectuat de organele Poliţiei municipiului Sfântu Gheorghe. Dar acum, la final, ne punem fireasca întrebare, care Poliţie municipală are atâtea organe de control care să urmărească fiecare puşti ce aruncă o petardă şi nu respectă aceste prevederi. în ceea ce priveşte comercianţii sunt mai uşor de depistat, dar acelor copii ce altceva nu ştiu decât să se distreze ce poţi să le faci?... în cazul în care sunt prinşi.(D. ANDREI) Astăzi, Teatrul „Andrei Mureşanu ” va găzdui Deschiderea anului universitar la Colegiul „Babeş-Bolyai” din Sfântu Gheorghe Astăzi, 1 octombrie, cu începere de la ora 10, Teatrul „Andrei Mureşanu” din municipiul reşedinţă de judeţ va fi gazda deschiderii anului la Colegiul Universitar „Babeş-Bolyai”, aparţinând celei mai mari universităţi din ţară - UBB din Cluj-Napoca. După cum este şi normal, festivitatea,va fi organizată în comun pentru toate cele trei profile ce se studiază la colegiul din oraşul nostru: management, administraţie publică şi institutori. Conform spuselor d-lui prof. univ. dr. Domokos Ernő, decanul colegiului, la eveniment sunt invitaţi din partea autorităţilor locale prefectul Horia Grama, preşedintele Consiliului judeţean, Demeter Janos, şi primarul Albert Almos. Doru D. FELDIOREAN Terorism politic Dl. Nicolae Munteanu, aţi mai auzit numele ăsta, e cititorul şi corespondentul nostru fidel din Crasna, vine cu o idee interesantă, în opinia dumnealui, mai ceva decât terorismul internaţional împotriva căruia luptăm acum cu toţii e terorismul neaoş, politic, de sorginte românească. “La un jurnal de seară am văzut cum nişte indivizi mascaţi puneau cuţitele la beregata unor ziarişti care filmau una din persoanele “dreptăţii româneşti”, obligând ziariştii să predea casetele filmate. Ăsta n-o fi terorism? Să fim serioşi, în România se instruiesc mulţi “terorişti”, de toate felurile. Nu mi-am închipuit niciodată că politica ar putea fi atât de murdară şi periculoasă, dar m-am convins că se poate. Nu numai teroriştii atacă, ci şi politica face acelaşi lucru, eu cred că politica este soră bună cu “războiul sfânt”, nimeni nu ştie cum se va sfârşi, s-ar putea să nu rămână piatră peste piatră. Politica practicată acum în lume poate produce dezastre şi întorsături extraordinare. S-ar putea să trăim amare clipe ale răzbunării rasei galbene, ceea ce nu doresc nimănui. în încheiere, aş dori să pun o întrebare: aleşii noştri or fi citind ziarele? Probabil că citesc, dar practică metoda ursului, că tot sunt vânători. Poate ne mai bagă în seamă în 2004. Când lor n-o să le mai pese, pentru că până atunci s-au asigurat pe întreaga viaţă...”. • Da, există un terorism politic şi el este folosit şi în România. Nu pronunţăm nume, că nu e sănătos. “Războiul sfânt” pe care îl practică teroriştii politici este mai periculos decât cel cu care se pregăteşte lumea să lupte acum, pentru că atacă esenţa şi fibra naţiei, speranţa oamenilor şi viitorul ţării. Aceşti terorişti vor îngropa România pentru mulţi ani de-acum înainte, dacă partea bună şi cinstită a societăţii nu se va trezi la realitate şi nu va avea curajul să lupte cu acest terorism. •Dacă aleşii noştri citesc ziarele? Oho, şi încă cum! Atent, cu creioane colorate la îndemână, subliniind ce nu le place. Da, cu siguranţă că aleşii vor fi mult mai aproape de alegători pe la începutul anului 2004. Atunci să vezi distracţie! Dumitru MANOLĂCHESCU ________________■£____________ IBIBUDIEGA JUDEŢEANĂ COVASNA SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609; 315 577 SEPSISZENTGYÖRGY II KOVASZNA MEGYEI KÖNYVTÁR I Statele Unite şi Marea Britanie au în vederea lansarea de atacuri în următoarele 48 de ore, afirmă presa britanică Statele Unite şi Marea Britanie au în vedere atacarea, în următoarele 48 de ore, a taberelor afgane controlate de Osama ben Laden, principal suspect în ancheta asupra atentatelor din 11 septembrie, a anunţat presa britanică de duminică, citată de AFP. “Observer’, care citează surse americane şi britanice, afirmă că aceste atacuri vor avea drept scop uciderea lui Osama ben Laden şi vor fi efectuate în paralel cu atacuri asupra forţelor aeriene şi terestre ale regimului talibanilor. “Observer" adaugă că atacurile aeriene ar putea fi declanşate încă de duminică şi vor fi susţinute de o intervenţie a forţelor speciale americane şi britanice. “Mail on Sunday” citează un lider militar al Alianţei Nedului, care declară că trupele sale vor lansa, în următoarele două zile, o nouă ofensivă împotriva talibanilor, susţinută de Statele Unite. “Sperăm şi credem că ofensiva noastră, desfăşurată în numeroase zone ţară, va fi susţinută de atacurile aeriene americane”, a afirmat - o Ieh Muhammad Registani. “Observer” afirmă şi că a obţinut dovezi clare ale responsabilităţii lui ben Laden pentru atentatele din 11 septembrie. Săptămînalul susţine că a avut acces la un dosar al serviciilor secrete dintr-o ţară arabă, care se interesează de multă vreme de ben Laden şi care demonstrează că cel puţin unul dintre cei 19 implicaţi în atentatele sinucigaşe a fost antrenat de organizaţia lui ben Laden. Corneliu Vadim Tudor nu este compatibil pentru un dialog politic, iar decizia de a avea consultări cu PRM în absenţa liderului partidului este “irevocabilă”, declară Ion Iliescu Preşedintele Ion Iliescu a apreciat, vineri, la Lugoj, că liderul PRM Corneliu Vadim Tudor nu este compatibil pentru un dialog politic, iar decizia de a purta consultări cu PRM în absenţa liderului partidului este “irevocabilă". Preşedintele Iliescu a arătat că, în calitate de preşedinte al unui partid politic, Corneliu Vadim Tudor ar trebui să manifeste responsabilitate şi civism. “Cum poţi să stai de vorbă cu un om care continuă zi de zi să lanseze tot felul de injurii. Dacă este un om cinstit cu el însuşi, dacă ceea ce spune este convingerea lui, el în primul rînd ar trebui să nu stea de vorbă cu mine dacă sunt ceea ce el pretinde că aş fi”, a afirmat Iliescu referindu-se la faptul că PRM nu doreşte să vină la Cotroceni pentru consultări fără liderul partidului. Referindu-se la intenţia PRM de a da în judecată administraţia prezidenţială, şeful statului a spus: “Să dea”. “N-avem nevoie să demonstrăm nimic”, a mai spus Iliescu. Preşedintele PRM, Corneliu Vadim Tudor, a declarat, vineri, într-o conferinţă de presă, că va face plîngere penală împotriva administraţiei prezidenţiale, pe ai cărei funcţionari îi acuză că i-au adresat insulte incalificabile, prin răspîndirea de informaţii false. “Eu n-am spus niciodată că România a pregătit terorişti palestinieni. De aceea, somez Palatul Cotroceni să dovedească faptul că eu am prejudiciat ţara şi prin ce mijloace am făcut-o", a mai spus liderul PRM. “Săptămîna viitoare, avocaţii mei vor introduce plîngere penală împotriva administraţiei prezidenţiale, pe care o acuz de insulte incalificabile şi răspîndirea de informaţii false, de natură a prejudicia imaginea mea şi a PRM. Voi cere daune morale în valoare de un leu,” a precizat C.V. Tudor. György Frunda a fost ales în funcţia de preşedinte al Consiliului Reprezentanţilor Unionali ai UDMR Delegaţii la Consiliul Reprezentanţilor Unionali ai UDMR l-au ales, sîmbătă, în funcţia de preşedinte al acestui for, pe György Frunda, transmite corespondentul MEDIAFAX. Frunda a fost ales cu majoritate de voturi, în locul lui Dezsi Zoltán, care s-a retras de la conducerea CRU al UDMR.Deszi este subprefectul judeţului Harghita, cele două funcţii nefiind compatibile. Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informațiilor Publice