Cuvântul Nou, ianuarie 2002 (Anul 13, nr. 3273-3296)

2002-01-28 / nr. 3293

Anul XIII Numărul 3293 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Luni 28 ianuarie 2002 2000 lei Cronica optimistului BRAŞOVEAN Dl. Hie VASILESCU, din Braşov, trimite câteva observaţii interesante pentru LESTIE, care se află în concediu. Legal. De odihnă. Aşa că ne permitem să le folosim aici, unde debordăm de optimist controlat. *Coboară vertiginos vârsta fetiţelor care pe micul ecran îşi scutură “tinereţea” şi se mai şi dezbracă. în tot acest timp, tunăm şi fulgerăm împotriva pedofiliei. îmi explicaţi şi mie cum vine asta? ‘Băieţii de la TALISMAN au făcut un clip pe versurile lui Coşbuc “Numai una’’dar, din motive necunoscute nouă, au modificat pe ici-pe colo textul. Ăştia ori n-au făcut liceul, ori n-au găsit nicăieri un text original... ‘Care este deosebirea dintre politicienii de la 1848 şi cei de astăzi? Numai de nuanţă, paşoptiştii îşi puneau averile la bătaie pentru realizarea idealului naţional, iar politicienii de azi pun la bătaie idealul naţional pentru a realiza averi. ‘Cine credeţi că aplauda de mama focului în parlamentul din Budapesta cu ocazia contestării acordului Năstase-Orban? Tokes László: Dacă stau bine şi mă gândesc, asta s-a visat cucernicul preot în 1989, parlamentar ardelean la Budapesta... *Un cunoscut interpret de muzică “scuturată”, întrebat fiind ce ce cântă numai pe alte limbi a răspuns că limba română este prea săracă pentru a-şi putea exprima el simţirile... Săracu, chiar, oare ce-o fi simţind?!  Se vor aduna râurile? Gabriel FLORESCU Săptămâna trecută a avut loc un eveniment ce nu poate fi trecut cu vederea: suprasaturaţi de anumite nedreptăţi de care au parte pe plan local, reprezentanţi ai comunităţii româneşti covăsnene - partide şi organizaţii ale societăţii civile - s-au reunit pentru a discuta problemele specifice acestei părţi a locuitorilor judeţului. Trecem peste faptul că singurul ziar românesc covăsnean, cel care informează toţi românii din zonă în ceea ce priveşte sfera lor de interese n-a fost invitat la această întâlnire, deşi este şi el un fel de ONG (poate că este şi vina “Cuvântului nou”, dar aceasta este o altă poveste...) şi ţinem să subliniem cu bucurie faptul că destule divergenţe apărute între susnumitele participante au putut fi surmontate şi s-a reuşit găsirea unui limbaj comun. Discuţiile care au avut loc au îmbrăţişat o gamă largă de subiecte de natură economică, socială şi culturală, având ca numitor comun necesitatea apărării intereselor românilor covăsneni. Fără îndoială, cârcotaşii şi anumiţii Gică-contra vor putea obiecta că asemenea reuniuni între partidele judeţene au mai avut loc şi s-au soldat cu alte noi... asperităţi. Este adevărat, însă de data aceasta vrem să credem că au intervenit noi elemente ce pot fi germenii unor reuşite. în primul rând, credem că este benefic faptul că sunt prezente ONG-urile ce pot constitui un tampon între disputelecu tentă politică. Apoi, dacă se pleacă de la premisa că problemele românilor covăsneni, ale oamenilor de pe stradă, nu sunt de natură politică, ci, în plus faţă de cele general-economice ale întregii ţări, vizează latura identităţii etnice în acest judeţ, unitatea poate fi mai lesne înfăptuită. Totodată, un factor favorizant pentru continuitatea acestui forum poate fi acela că multele nemulţumiri provin din aceeaşi direcţie: UDMR. A venit timpul ca, învăţând chiar de la udemerişti, diferitele “râuri” româneşti să se reunească într-un singur braţ care să poată acţiona cu mai multe şanse de reuşită în atingerea obiectivelor comune. Bineînţeles, întâlnirea de vineri (şi cele care vor urma, după câte suntem informaţi - de altfel, informaţii destul de vagi, căci secretomania se păstrează în limite maxime) nu poate însemna realizarea unei uniuni precum aceea a etnicilor maghiari, dar un forum democratic românesc tot ar fi posibil. Semnatarul acestor rânduri avansase cu opt ani în urmă, mai în glumă, mai în serios, ideea înființării unui partid al românilor covăsneni. N-ar fi fost posibil din pricina prea multor diferenţe ideologice, dar şi al orgoliilor multor veleitari în ale politicii, alimentată de liderii de partid bucureşteni aflaţi întotdeauna înfometaţi după voturi şi prea puţin interesaţi de realităţile covăsnene. Iată, însă, că acea propunere tinde să se transforme în realitate, chiar dacă titulatura poate fi alta. Noi am prevăzut încă de atunci necesitatea înfăptuirii unităţii românilor din acest judeţ care, iată, devine nu numai necesară, dar şi posibilă. Poate că acum, când politica antiromânească a UDMR a constrâns reunirea forţelor, dar şi prin participarea reprezentanţilor societăţii civile, o analiză lucidă a situaţiei va determina crearea unei opoziţii capabile să replice la atacurile udemeriste. La această oră nu cunoaştem încă rezultatele întâlnirii PSD-UDMR de la Slănic Moldova, dar credem că unitatea românilor covăsneni poate constitui oricând un atu înaintea semnării unui protocol între cele două partide şi care să ţină cont de voinţa tuturor locuitorilor judeţului. pagina 3 CUVÂNTUL NOU la dispoziția dv. ■ - ■ '■/ mm m 352120 Pentru soluţionarea cererilor de retrocedare a terenurilor Se intensifică verificările în teren Vasilica CIOBANU Prevederile legale privind fondul funciar fac referire la două mari aspecte, şi anume retrocedarea, terenurilor agricole şi retrocedarea terenurilor cu vegetaţie forestieră, în legătură cu retrocedarea terenurilor cu vegetație forestieră, am spune că problema terenurilor aflate pe teritoriul comunei Prejmer, dar pentru care au fost depuse cereri de retrocedare din partea foştilor proprietari din comuna Dobârlău, este aproape rezolvată. Mai exact, documentaţia cu privire la retrocedarea unei suprafeţe de 27 ha de terenuri a fost finalizată, fapt pentru care s-au implicat cele două prefecture Covasna şi Braşov, şi urmează ca, în curând, Comisia locală Prejmer să emită o hotărâre în acest sens.Odată ce locuitorii din Dobârlău intră în posesia terenurilor respective se pot rezolva şi unele probleme referitoare la retrocedarea unor terenuri către instituţiile din comună. “în zilele trecute, la Prefectură a avut loc o instruire cu primarii şi secretarii din teritoriu, unde s-a discutat despre noul regulament de aplicare a prevederilor legale privind fondul funciar, în principal, modul de constituire şi funcţionare a comisiilor locale, precum şi metodologia de lucru şi abordarea unor unor modificări aduse la legile respective - precizează domnul Vasile Maxim, primarul comunei Dobârlău. Prin urmare, un prim pas pe care noi îl facem în acest sens în perioada imediat următoare este organizarea adunărilor cetățenești pentru a consulta oamenii în vederea numirii membrilor comisiei locale, respectiv din rândul proprietarilor de terenuri. Sigur că, la aceste adunări cetăţeneşti vom discuta şi alte probleme privind retrocedarea. Trebuie să spun că, încă din anul trecut noi am analizat majoritatea cererilor de retrocedare depuse de cătățenii din localitate. De asemenea, am solicitat sprijin celorlalte primării, mă refer la Ozun, Chichiş şi Ilieni, şi am căzut de acord să analizăm în termenul cel mai scurt cererile depuse la primăria noastră de către oamenii din acele zone, astfel încât să facem paşi cât mai rapizi în ceea ce priveşte aplicarea legii fondului funciar.” Modificările aduse la prevederile Legii fondului funciar clarifică unele aspecte referitoare la păşuni şi islazuri comunale, la anumite modalităţi de atribuire a terenurilor. Ritmul în care se desfăşoară activitatea de retrocedare a terenurilor în comuna Dobârlău ne face să credem că în primele luni ale anului în curs o mare parte a dosarelor vor fi prezentate la Comisia judeţeană de validare, în baza noilor reglementări, multe din responsabilităţile privind retrocedarea revin consiliilor locale şi preşedinţilor acestora, iar rezolvarea multor probleme în acest domeniu depinde de modul în care respectivele organe acţionează în perioada imediat următoare. “Rezolvarea multor aspecte depinde de verificarea şi clarificarea în teren a cererilor, mai exact, principala problemă constă în analizarea cererilor, dar verificarea la faţa locului a situaţiei concrete , este determinantă. Spun acest lucru deoarece cererile au fost depuse la o anumită dată, însă între timp au putut să apară o serie de modificări la acele suprafeţe, de pildă unele terenuri au fost defrişate, altele au fost plantate cu puieţi etc. Aşadar, nu putem solicita la validarea dosarelor până când comisia locală nu constată care este realitatea în teren, de aceea vom avea un volum de lucru enorm de mare. Acum, primăria noastră şi comisia locală nu au altceva de făcut decât să se mobilizeze şi să treacă la treabă, pentru ca cele 1300 de cereri, în baza cărora se solicită cam 4000 ha de terenuri, să poată fi soluţionate cât mai repede şi corect. ” - afirmă domnul Vasile Maxim. TOTUL DE VÂNZARE în România contemporană, super tranzitiv-democrată, se vinde totul. Se vând, cel mai bine, trupurile. De fete, de băieţi, de ce-o fi. Apoi foarte bine se vând copiii. Nu contează din ce familie, de unde e scos şi cine o vinde. Contează că respectivul copilaş va creşte şi va putea fi folosit, în străinătate, la tot felul de munci gospodăreşti, dacă nu cumva organele lui vor salva preţioase vieţi de doamne şi acmm... Ce mai vindem? Oho, vindem cu mare determinare funcţii. Ai nevoie de-o funcţie, e-n regulă, ţi-o dăm, dar te înscrii în partid, altfel nu se poate. Unii îşi dau seama abia acum că şi partidele pot fi infestate de “Viruşi” atunci când e prea mare îngrămădeala şi colcăie mizeria. Ce mai vindem? Vindem imunitate. Asta se obţine contra cost, simplu,ca la târg, unde dai banul şi iei porcul, în politica românească dai banul şi iei imunitatea parlamentară. Cinstit, frumos, echitabil. Vindem fabrici şi uzine. Contra comision. Unul care a luat vreo oOO.OOO de dolari pentru un micuţ trafic de influenţă în favoarea unei firme străine de avioane şi elicoptere a fost dibuit de Justiţie şi băgat la pârnaie. Pe vreo 3 ani. Anii au trecut, banii au făcut pui într-un cont al vreunei bănci dintr-o frumoasă insulă, acum orinul e liber, spălat de păcate... Mai nou, la Chişinău se vinde Ţara. Adică Moldova. Dar, atenţie, se dă numai însoţită de timba romana, tovaraşul voronin şi ceilalţi tovarăşi conducători comunişti moldoveni vând şi Ţara, şi Limba prietenilor ruşi, care le cumpără contra gaz metan, benzină, vodcă, rakeţi şi, obligatoriu, limbă rusă. Păi să rămână ţara fără limbă oficială? Dăm limba română, dar primim limba rusă. Din nou, perfect legal, în asentimentul tovarăşului lord Johnston, sub ochii blânzi ai bătrânei doamne Europa. Unora le-a mai rămas ceva care nu e de vânzare: sufletul. Dar sunt din ce în ce mai puţini posesorii de sufiet. Ceea ce înseamnă că îl vor vinde foarte scump. Dumitru MANOLĂCHESCU ¡'fcl d •r. , ( ›h * JhU.c Fi* LUC EANA COVASNA :ORGHE 315 577 3YÖRGY '! könyvtárra Ministrul Administraţiei Publice a dat un semn Greva salariaţilor din administraţia publică locală a fost suspendată pe perioada negocierilor îrn cursul serii de vineri, 25 ianuarie, Federaţia Naţională a Sindicatelor din Administraţia Publică Locală a primit un fax din partea Ministerului Administraţiei Publice prin care membrii Comitetului Director al federaţiei, din care face parte şi dl. Ferencz Tibor Lajos, liderul federaţiei pe judeţul Covasna, au fost chemaţi marţi, 29 ianuarie, la“masa tratativelor”. Ca urmare a acestei invitaţii greva generală a angajaţilor din administraţia publică locală a fost suspendată începând cu data de 26 ianuarie. Suspendarea acesteia este provizorie, numai pe perioada desfăşurării negocierilor revendicărilor cu dl. ministru Octav Cosmâncă, în cazul în care rezultatul negocierilor va fi unul favorabil, pozitiv, greva se va suspenda definitv, în caz contrar se va decide la nivel de federaţie care va fi calea ce o vor urma, dar în asemenea condiţii probabil greva generală va fi reluată. Pe această cale aducem la cunoştinţa populaţiei municipiului Sfântu Gheorghe că astăzi, programulPrimăriei Sfântu Gheorghe va fi normal, ca în orice zi de lucru cu publicul. (D. Andrei) Piscina din Sfântu Gheorghe şi construirea de săli de sport în judeţ, şi în atenţia prefectului Dl. Horia Grama, prefectul judeţului, a anunţat mass media că una dintre cele mai importante acţiuni ce se va desfăşura în Covasna, în următoarea perioadă (probabil de un an sau doi) este programul de construire de săli de sport. De remarcat faptul că prefectul a adăugat la programul de renovare a Piscinei acoperite din Sfântu Gheorghe şi la sălile prevăzute a fi construite la întorsura Buzăului şi Târgu Secuiesc, alte trei obiective, şi anume finalizarea lucrărilor la sala de la Şcoala generală “Nicolae Colan” din municipiul reşedinţă de judeţ şi ridicarea câte unei săli de sport la Covasna şi Baraolt. D. D. FELDIOREAN t ! O activitate de larg interes civic, ce se desfăşoară non-stop. Verificarea modului în care s-au respectat şi se respectă condiţiile igienico-sanitare în diverse unităţi a evidenţiat plusuri, dar şi destule minusuri (3) • Inspecţia Sanitară de Stat Covasna a efectuat anul trecut şi continuă şi anul acesta numeroase controale în unităţi din domeniul industriei alimentare, de alimentaţie publică, preşcolare şi şcolare, staţiuni balneare, hoteluri, locuri de recreere din judeţ, aplicând avertismente şi amenzi de peste 180 de milioane de lei Horia C. DELIU în numerele ziarului nostru din 16 şi 19 ianuarie 2002 au apărut primele două părţi ale acestui material mai amplu privitor la rezultatele muncii desfăşurate de Inspecţia Sanitară de Stat (ISS) a judeţului Covasna în anul precedent, făcând o mică sinteză, dacă vreţi, a unor chestiuni de larg interes civic, împreună cu d-na dr. Lavinia Drăgoiu, şefa instituţiei, am trecut în revistă principale activităţi desfăşurate de colectivul pe care-l conduce, reţinând ca un element primordial faptul că s-au întreprins 406 controale soldate cu încheiere de procese verbale şi alte 904 fără aplicarea de sancţiuni, verificându-se condiţiile igienico-sanitare în unităţi de industrie alimentară, preşcolare şi şcolare, de alimentaţie publică, în staţiuni balneoclimaterice şi obiective turistice, de recreere şi cazare colectivă, constatându-se elemente pozitive, dar şi multe negative., Pentru nerespectarea legislaţiei existente privind autorizarea sanitară a obiectivelor dar mai cu seamă ignorarea condiţiilor igienico-sanitare obligatorii au fost aplicate 86 de sancţiuni sub formă de avertismente şi amenzi în valoare totală de 181 milioane de lei. Ne vom referi doar la câteva exemple, din care se pot trage învăţămintele necesare. Astfel, punerea în consum a produselor aliilentare cu termene de valabilitate expirate sau cu semne de alterare organoleptică şi urme de mucegăire a dus la scoaterea din consum a unei cantităţi de aproape o tonă de alimente, circa două tone de băuturi răcoritoare, II litri de băuturi alcoolice, 100 kg. de fructe, cam tot atâtea de legume, 92 de fiole esenţă de lămâie şi migdale şi 45 kg. produse industriale. A fost suspendată activitatea a nouă unităţi de alimentaţie publică, la şase dintre ele ridicându-se autorizaţia de funcţionare din pricina absenţei condiţiilor igenico-sanitare obligatorii şi spre a nu se creea disconfort şi necazuri din punct de vedere al sănătăţii pentru consumatori. Asemenea situații s-au (Continuare în pagina a 3-a) PSD şi UDMR ar putea semna marţi , noul protocol de colaborare PSD şi UDMR ar putea semna, marţi, noul protocol privind, colaborarea dintre cele, două formaţiuni politice, a declarat, duminică, agenţiei MEDIAFAX preşedintele UDMR, Marko Bela. El a spus că reprezentanţii UDMR şi ai PSD, care s-au întîlnit sîmbătă şi duminică, la Slănic Moldova, au convenit că, în acest an, va trebui încheiată retrocedarea proprietăţilor, pe plan legislativ, iar cele două formaţiuni politice vor trebui să se concentreze “mult mai mult" pe colaborarea de pe plan local. Potrivit lui Marko Bela, UDMR şi PSD au ajuns la concluzia că în 2001, cele două formaţiuni politice “nu au reuşit să aibă o colaborare foarte bună”, iar informarea reciprocă “a fost deficitară”. “Intenţionăm să instituţionalizăm colaborarea din 2002, să fie urmărite dezideratele din protocol şi, la nivel naţional, să existe întîlniri săptămînale”, a precizat liderul Uniunii. El a arătat că participanţii la reuniunea de la Slănic Moldova au convenit ca, pe plan local, să fie încheiate protocoale între cele două formaţiuni politice şi au stabilit priorităţile colaborării PSD-UDMR, printre acestea aflîndu-se îndeplinirea criteriilor de integrare a României în structurile euro-atlantice şi reforma economică, întrebat dacă UDMR şi PSD au căzut de acord asupra cererii Uniunii privind includerea în protocol a linei prevederi care să se refere la reprezentarea specialiştilor maghiari în conducerea unor instituţii importante, Markó Bela a spus că la Slănic Moldova “nu s-a discutat acest lucru”. Vicepreşedintele PSD Ion Solcanu a declarat agenţiei MEDIAFAX că delegaţiile celor două formaţiuni IJUnvoc au uui irei m asurji a uneei mai principale ale unui nou protocol de colaborare pe anul 2002, adăugind că, la această întîlnire, nu au existat probleme divergente între PSD şi UDMR. El a arătat că liderii locali ai celor două formaţiuni politice au ridicat unele probleme punctuale legate de restituirea proprietăţilor, de învăţămîntul în limba maghiară. Cele două delegaţii au convenit asupra urgentării aplicării legilor proprietăţii, care au fost adoptate, iar Guvernul va elabora, cu consultarea UDMR, un proiect de lege privind retrocedarea bunurilor bisericeşti, a spus Solcanu. (Continuare în pagina a 2-a) Socialiştii ungari se pronunţă pentru suspendarea memorandumului româno-ungar . „ Participanţii la Congresul Partidului Socialist Ungar, desfăşurat, sîmbătă, la Budapesta, s-au pronunţat pentru suspendarea memorandumului de înţelegere ungaro-român, privind accesul la piaţa muncii ungare, relatează MTI. Acest document a fost semnat de premierii român şi ungar, Adrian Năstase şi Viktor Orbán, la Budapesta, la 22 decembrie 2001. Scopul său este clarificarea legii statutului cetăţenilor maghiari de dincolo de graniţe, care acordă reprezentanţilor minorităţii maghiare din statele vecine Ungariei acces la anumite facilităţi, inclusiv dreptul la roiuncă. Legea a fost adoptată de Parlamentul de la Budapesta cu 92 la sută dintre voturile exprimate. Memorandumul de înţelegere extinde oportunităţile de muncă timp de trei luni, în Ungaria, către toţi cetăţenii români, indiferent de etnie, sub anumite condiţii, reaminteşte MTI. “Dacă Guvernul nu va ţine cont de această cerere, Partidul — - - - — ------- Socialist Ungar, care va veni la putere în aprilie, va suspenda imediat toate prevederile legii, care contrazic normele Uniunii Europene”, se arată în declaraţia socialiştilor ungari. Socialiştii ungari au adoptat, sîmbătă, platforma electorală a partidului şi lista naţională pentru alegeri. Pe această listă se află 203 nume, avîndu-l în frunte pe Peter Medgyessy, candidat la postul de premier. Alegerile legislative vor avea loc în aprilie. •est mmmm**"*"* MERIDIANE