Cuvântul Nou, ianuarie 2002 (Anul 13, nr. 3273-3296)

2002-01-15 / nr. 3282

CRONICA OPTIMISTULUI MÂNCĂCIOS Oul era alimentul de bază al românului sărac dar mâncăcios. Spun era, pentru că nu mai este. în această iarnă extrem de viguroasă ouăle au făcut un spectaculos salt înainte, ajungând să coste la un moment dat 5000 de lei bucata. Cu vreo 2-3 ani în urmă, când ajunsese oul 500 de lei, m-am trezit strigând speriat: aşa nu se mai poate, cum să dai 500 de lei pe un ou? Acum am căscat gura, am tras aer în piept şi n-am mai zis nimic. Dar nici nam cumpărat oul de 5000 de lei, scos parcă din târtiţa cocoşului, nu al găinii. Ei, dar optimismul revine, preţul este reglat de piaţă, oul s-a ieftinit, dar s-a şi scumpit. Adică nu mai e 5000 de lei, e doar 2-3000 de lei bucata, mai ieftin decât a fost imediat după Revelion dar şi mai scump decât înainte de Crăciun cu vreo 5-600 de lei, sumă importantă pentru consumatorii de ouă în lipsă de altceva. Aici e o tehnică întreagă a formării preţului prin specularea psihicului amărâtului consumator: îl sperii cu 5000 de lei, după care, peste o vreme, revii spectaculos la 3000... Fiţi siguri că omul va fi bucuros că preţul a scăzut cu 2000 de lei, nu va mai băga în seamă creşterea lui cu 600 de beuţi... Treaba e valabilă şi în alte situaţii, la alte alimente, produse şi servicii. Mă gândesc deja ce bucuroşi vom fi peste câteva luni când, după o creştere spectaculoasă a preţului benzinei la 22.000 de lei pe litru, să zicem, va urma o scădere la fel de spectaculoasă la doar 19.000 de lei litrul. Prea puţini vor mai face caz de scumpirea respectivului produs cu o mie şi ceva de lei în doar două săptămâni... ANONIMUS Anul XII Numărul 3282 8 pagini Cotidian social-politic al judeţului Covasna Marți 15 ianuarie 2002 2500 lei Consiliul local Sfântu Gheorghe ar putea împărtăşi soarta celui din Bucureşti în cursul anului trecut. Prefectura Covasna a atras atenţia de nenumărate ori Consiliului Local Sfântu Gheorghe despre ilegalitatea unor hotărâri pe care le-a emis. Unele sesizări au fost ignorate total şi astfel Prefectura a fost nevoită să apeleze la instanţele de contencios administrativ pentru restabilirea legalităţii, întrucât prin propunerea de dizolvare a Consiliului General al Municipiului Bucureşti precedentul a fost creat, Prefectura judeţului Covasna ar putea să propună acelaşi lucru, în cazul în care CL Sfântu Gheorghe va continua să emită hotărâri pe care, ulterior instanţele de judecată le anulează pe motiv de nelegalitate. Cu alte cuvinte, dacă consilierii locali din capitala judeţului vor continua să ignore legalitatea, adoptând hotărâri după cum le dictează interesul formaţiunii politice pe listele căreia au fost aleşi, au toate şansele să împărtăşească soarta colegilor bucureşteni. Anul trecut, CL Sfântu Gheorghe a adoptat 17 hotărâri nelegale Anul trecut, la nivelul întregului judeţ, cele 39 de consilii locale şi Consiliul Judeţean au emis în total 29 de hotărâri care au ajuns pe rolul instanţelor de contencios administrativ. Dintre acestea, 17 au fost adoptate de Consiliul Local Sfântu Gheorghe, acestora adăugându-li-se o singură hotărâre nelegală, revocată în cele din urmă şi două dispoziţii anulate de instanţele de judecată. Din „fericire“, numai 7 dintre hotărârile nelegale (toate emise în ultimele şase luni) intră sub incidenţa noii legi a administraţiei publice locale, care prevede că în cazul în care un consiliu local emite într-o perioadă de şase luni trei hotărâri anulate de instanţele de judecată, prefectul poate solicita dizolvarea forului local şi convocarea de alegeri parţiale locale anticipate. Până în prezent, în ceea ce priveşte legalitatea celor 7 hotărâri s-au pronunţat instanţele de fond care au dat câştig de cauză Prefecturii. Una dintre hotărâri a rămas definitivă, alta face obiectul recursului la Curtea de Apel Braşov, iar Tribunalul Covasna a comunicat la sfârşitul săptămânii trecute sentinţele în alte patru cazuri, Consiliul Local Sfântu Gheorghe având la dispoziţie 15 zile pentru formularea recursului, iar ultima dintre ele se află pe rol la Tribunalul Covasna. Cele şapte hotărâri sunt: Hot. nr.71 din iulie 2001 prin care se dorea modificarea unei hotărâri ce nu exista, fiind deja anulată de instanţa de contencios administrativ (rămasă definitivă); HOT.110 din august 2001, prin care se trecea în domeniul public al municipiului imobilul ce adăposteşte sediul Arhivelor Naţionale (Casa cu arcade), clădire ce aparţine domeniului public al statului; Hot. 126 care prevede constituirea unei comisii de atribuire de denumiri pentru străzi şi obiective de interes local în care sunt prevăzute criterii de atribuire de denumiri nelegale; Hot. 127 şi 128 care vizează tot atribuirea de denumiri de străzi şi care încalcă prevederile legale privind organizarea şi desfăşurarea recensământului din martie 2002; Hot. nr.150 şi 151 privind aprobarea asocierii cu subiecte de drept privat, CL depăşindu-şi competenţe şi încălcându-se o serie de prevederi din Legea administraţiei publice locale. Legea nu este facultativă Conducerea Prefecturii Covasna este de părere că aleşii locali ar trebui să acorde o mai mare atenţie juriştilor angajaţi la CL şi Primărie, în ceea ce priveşte legalitatea actelor emise de CL, Horia Grama, prefectul judeţului Covasna a declarat că a solicitat în nenumărate rânduri conducerilor forurilor locale lămuriri asupra acestor aspecte. Conducerea Prefecturii îşi exprimă speranţa că autorităţile locale vor înţelege că legea nu se negociază şi nu este facultativă, declarând încă o dată că instituţia pe care o conduce este deschisă oricărei colaborări în vederea eliminării aspectelor ce nu sunt conforme cu legea. în acest context, prefectul de Covasna a afirmat că rolul său este tocmai este tocmai acela de a supraveghea legalitatea în teritoriu, iar dacă situaţia o va cere nu va avea reţineri în a propune suspendarea Consiliului municipiului Sfântu Gheorghe. Răzvan CONDREA Un an greu pentru primării Trei mari probleme au de rezolvat primarii şi aleşii locali în acest an: asigurarea venitului minim garantat pentru cohorta de săraci din fiecare aşezare lăsată de Dumnezeu pe pământul patriei, dizolvarea unor consilii locale după exemplul oferit de premierul Adrian Năstase cu Consiliul general al municipiului Bucureşti şi recensământul populaţiei. Dacă recensământul este, oarecum, intrat în rutină, existând practici verificate şi personal cu experienţă în domeniu, venitul minim garantat şi dizolvarea consiliilor locale sunt două experienţe inedite pe care le trăieşte administraţia publică locală. în ce priveşte Consiliul local Sf. Gheorghe, dizolvarea lui ca urmare a adoptării unor hotărâri declarate ilegale în instanţă sau pentru afacerile “aleşilor” cu firme căpuşă nu va produce revirimentul şi curăţenia pe care o aşteaptă electoratul. Alegerile anticipate vor păstra, mai mult ca sigur, configuraţia politică existentă la această oră - ba, mai mult, e posibil ca etnicii români să nu mai aibă nici măcar trei consilieri în consiliul municipal. UDMR va defila, cu sau fără afacerişti, impunându-şi oamenii şi voinţa, iar despre unele afaceri la nivelul Consiliului judeţean şi al celui municipal, care au fost semnalate în ziarul nostru, nu se va vorbi prea mult, ele fiind ţinute departe de ochii presei. Anchetele sociale care se fac pentru verificarea sărăciei solicitanţilor de venit minim garantat pun la grea încercare serviciile de resort ale Primăriei. Problema cea mai mare pe care primăriile sunt obligate s-o rezolve în cursul acestui an şi care dă enorme bătăi de cap multor instituţii ale statului este plata venitului minim garantat celor lipsiţi de orice mijloace de existenţă. Aici primarii trebuie să hotărască, ei au pâinea şi cuţitul, ei vor spune dacă Janos sau Ion au dreptul să primească acest venit, dacă sunt destul de săraci pentru asta sau au vreo comoară îngropată sub nucul din grădină, ei vor hotărî valoarea plafonului de venit, calitatea şi valoarea terenurilor agricole aflate în folosinţa solicitanţilor de v.m.g. Ce se va întâmpla, de pildă, cu bătrânii care au pământ dar nu-l pot munci? Vor beneficia ei de venit minim garantat? Dar posesorul unei Dacii răblăgite şi nefuncţionale, va fi el gratulat cu v.m.g.? Vor fi, cu siguranţă, nemulţumiri, vor fi reclamaţii, oamenii, mai ales cei de la ţară, vor face orice pentru a beneficia de aceşti bani picaţi parcă din cer, nu din banii contribuabililor. în acelaşi timp, se vor ivi întrebări şi speculaţii în legătură cu “măciuca electorală” pe care sunt capabili s-o folosească primarii în pană de imagine şi voturi. La noi e posibil orice, la noi şi drumul spre Iad este pavat cu cele mai bune şi onorabile intenţii... Trebuie să fii tare de cuget şi virtute ca să rezişti spectacolului deprimant pe care îl oferă privirilor şi conştiinţei tale de funcţionar public cei care solicită acordarea venitului minim garantat. Sărăcia extremă şi cronică nu e de natură să facă pe nimeni să gândească pozitiv şi să doarmă liniştit. De aceea spuneam că va fi un an complicat pentru primari şi primării. Teodosie CUMPĂNAŞU pagina 5 Tineret Tinereţe pagina 7 într-un garaj din Sfântu Gheorghe. Doi covăsneni îşi construiesc un avion din lemn O problemă majoră: minorii Trăind cu speranţa... Singura şansă ca M.S. să-şi găsească adăpost în iarna trecută a fost să se adreseze Centrului de copii în regim de urgenţă Sfântu Gheorghe, pentru că, deşi trăise în concubinaj câţiva ani de zile cu tatăl fetiţei ei, Gabi, pe undeva prin Bucureşti, după ce s-a despărţit de acesta n-a mai avut unde să locuiască. De fapt, între timp a avut norocul să fie primită cu copilul pe la o biserică şi pe la un centrul maternal din Bucureşti, apoi cîteva luni a întreţinut relaţii de concubinaj cu un bărbat de prin Târgovişte de la care s-a ales doar cu o.. .sarcină. Aşadar, însărcinată fiind, M.S. şi-a luat fetiţa de mână şi-a ajuns la acest cental de copii din municipiul Sfântu Gheorghe, asta pentru că îşi are domiciliul în judeţul Covasna, iar familia ei, care se trage de prin comuna Zăbala, n-a vrut s-o primească. La drept vorbind, mama acestei tinere tot a făcut şi face un lucru bun pentru fiica ei, din moment ce-i creşte fetiţa cea mare provenită din prima ei căsătorie. Prin urmare, cu un an în urmă M.S. a fost primită la centrul de copii pentru că trebuia asigurată protecţia minorei, avându-se în vedere ca ulterior să se rezolve situaţia mamei copilului, respectiv în legătură cu locuinţa şi locul de muncă, cestiuni care au fost relatate în coloanele ziarului nostru în acea perioadă. Atunci, M.S. trăia cu speranţa că situaţia ei se va rezolva într-un mod sau altul, afirmând că: “Mai bine mă duc din oraş în oraş şi este imposibil să nu dau peste oameni care au suflet, ori mă retrag în Bucureşti că acolo, cel puţin ca menajeră sau dacă lucrezi într-o gospodărie, se câştigă bani frumoşi!” Până la urmă, a venit pe lume şi Zsolt, iar M.S. n-a găsit în Sfîntu Gheorghe nici locuinţă, nici loc de muncă. De-atunci, a încercat să-şi rezolve aceste probleme plecând împreună cu copii prin Oradea şi prin Cluj, însă norocul nu i-a surâs nicicum. Acum, M.S. se află din nou la Centrul de copii în regim de urgenţă Sfîntu Gheorghe, unde sunt asigurate condiţii dintre cele mai bune pentru îngrijirea celor doi copii. M.S. este însă disperată pentru că nu reuşeşte să-şi găsească niciunde un loc de muncă. Cei doi copii pot fi plasaţi oricând într-o unitate de ocrotire a minorilor, dar mama lor respinge categoric ideea de a se înstrăina de proprii copii. Aşa stând lucrurile, se pare că rezolvarea situaţiei în care se află această mamă cu doi copii este destul de complicată. Pe de altă parte, M S. este convinsă că nu se face nimeni vinovat de starea dificilă în care se află, dar este hotărâtă să ceară ajutorul oricui și oriunde. “Numi las copiii la casa de copii-spune M.S. Mă duc în București, până la televiziune...Eu n am zis că-i vinovat cineva de situapa mea, eu cer ajutorul ! Aici, co aineu asigurate toate condipile, dar nu sunt de acord să-i las definitiv în casa de copii. Mai bine mă duc să cer ajutorul în oraşele mari, Timişoara, Bucureşti, Cluj, Arad ! Oricine te angajează să-i speli o pereche de şosete, dar dacă nu şti unde să-l cauţi, n-ai cum să-l găseşti. • In disperarea ei, M.S. încă mai speră la un viitor mai bun şi că odată şi-odată îi va întinde cineva o mână de ajutor. Un lucru însă este cert, anume că cei trei fraţi de la trei taţi n-au nici o vină că au apărut pe lume, iar acum nu-s împreună şi n-au un cămin. Vasilica CIOBANU “Aducând cântări mulţime” POETULUI 15 ianuarie este zi de sarbatoare pentru români. In aceasta zi ne dam seama ca a mai trecut un an al istoriei culturii româneşti. Astăzi se împlinesc 152 de ani de la naşterea lui MIHAI EMINESCU. Ma gândesc la “mulţimile “ de “cântări” ce i s-au adus Poetului de-a lungul timpului. Dar, oare, cât de adevarate au fost? întrebarea aceasta mi-a venit în minte recitind poezia "Aducând cântări mulţime”. Noi, cititorii de astazi, ca si cei dintotdeauna, trebuie doar sa-l ascultam pe Poet: “ Da, la voi se-ndreapta cartea-mi, /La voi inimi cu aripe”, trebuie sa-i citim creaţiile: poeziile antume, poeziile postume, proza, teatrul,publicistica, traducerile, corespondenta. Numai cunoscându-i întreaga-i creaţie, îl putem înţelege si cinsti cu adevarat. Numai asa ne vom putea vedea într-o alta lume... de căutări si de visare. (L.C.) pagina a 3-a Evenimente nedorite, dar previzibile, pe şoselele din judeţ şi din ţară în recentul week-end. Poleiul, ceaţa şi viteza neadecvată au produs noi accidente în rândul participanţilor la traficul auto  Dl. Dr. Székely Ervin, şeful Biroului Poliţie Rutieră Sfântu Gheorghe, insistă asupra necesităţii acordării unei atenţii mai mari deplasării autovehiculelor şi pietonilor în condiţii specifice de iarnă, fiind deja accidentate grav în zonă 7 persoane de la începutul acestui an - Horia C. DELIU Dacă ultima perioadă a anului trecut s-a derulat, în bună parte, destul de liniştit din punctul de vedere al evenimentelor rutiere, aspect pozitiv pe care l-am subliniat în mai multe rânduri atât în cadrul unor articole de sine stătătoare, dar şi al notelor apărute la rubrica cotidiană. Aflăm de la Poliţie chestiuni subliniate şi în Bilanţul pozitiv al activităţii IPJ Covasna pe 2001, iată că luna ianuarie a anului în curs a venit cu o serie de accidente grave, care se cer puţin analizate. Dl. maior Székely Ervin, şeful Biroului Poliţiei Rutiere Sfântu Gheorghe, ne-a prezentat în cursul zilei de ieri al treilea accident cu urmări serioase petrecut în perimetrul municipiului reşedinţă de judeţ în mai puţin de două săptămâni ce au trecut din 2002, atrăgând atenţia asupra necesităţii corelării vitezei de deplasare a autovehiculelor cu starea carosabilului, care în condiţii de polei şi chiciură nu asigură un control bun al volanului. Este bine că nu s-a înregistrat nici un decedat de pe urma accidentelor, dar un număr de 7 răniţi grav ( cu fracturi şi alte traumatisme) şi unul rănit mai uşor tot au fost de la 1 ianuarie încoace! Cel mai recent accident s-a petrecut în ziua de sâmbătă, 12 ianuarie a.c. pe Drumul Judeţean 121, în apropiere de Câmpu Frumos, unde la ora 10:45 un autoturism ce venea dinspre Târgu Secuiesc a intrat pe contrasens şi s-a lovit frontal cu o dubiţă ce se deplasa regulamentar şi în care se aflau mai multe persoane, fiind rănite grav trei şi una mai puţin grav. Vinovat se face tânărul K. Zsolt, de 21 de ani, domiciliat în “municipiul breslelor". El pilota cu o viteză nepotrivită, neadaptată condiţiilor atmosferice şi de drum un autoturism marca VW cu numărul de înmatriculare CV-28-ZSU, derapând şi intrând pe contrasens şi izbindu-se în plin de un VW Trooper (CV-05- NEW) în care erau mai multe angajate de la firma “New Fusion”, trei dintre ele trezindu-se cu fracturi de membre, şold, iar una cu piramida nazală afectată. In loc să ajungă acasă, accidentatele s-au trezit la spital! Şi la nivel de ţară a fost un final de săptămână cu multe accidente grave, cu morţi şi răniţi, majoritatea datorate ignorării de către şoferi a condiţiilor meteorologice speciale, ceaţa şi poleiul constituind serioase impedimente în bunul mers al traficului, exact aşa cum s-a anticipat în recomandările făcute de Poliţia Rutieră înaintea week-end-ului. Măcar de s-ar trage ceva învăţăminte din aceste nedorite întâmplări! BIBLIOILCA JULII SFÂNTU Tel. 341 sag . •14 SEPSISZENT GYŐRI KOVÁSZNA i'G'"" 3Y Oficiali din stafful Enron şi-au vândut acţiunile înaintea falimentului Douăzeci şi nouă de responsabili sau membri ai conducerii Enron, printre care preşedintele directorgeneral, şi-au vîndut acţiunile deţinute în cadrul grupului energetic înainte de căderea cursului acestor acţiuni pe Wall Street, scrie, în ediţia sa de duminică, cotidianul “New York Times”, citat de AFP. Acest grup de 29 de persoane face obiectul unei anchete federale, în urma plîngerii depuse de Amalgated Bank din New York, care a ch i z iţ io naser fi acţiuni Enron .................. pentru fondurile de pensionare ale unora din salariaţi, între 1999 şi jumătatea anului 2000, pe vremea când acţiunile Enron erau în creştere, la bursa din New York, cei 29 de membri ai ştaffului companiei au încasat suma totală de 1,1 miliarde de dolari, vînzînd un număr de 17,3 milioane de acţiuni, potrivit cotidianului american, care citează surse judiciare. “Această chestiune face obiectul unei anchete”, a declarat pentru “New York Times” Robert Bennet, unul dintre avocaţii Enron, care a adăugat că nu deţine informaţii referitoare la vreo vînzare ilegală de acţiuni Enron de către membrii conducerii companiei. Responsabilii vizaţi au continuat să vîndă acţiuni pînă la începutul anului 2001, cînd a început căderea cotei acţiunilor. Printre cele mai mari vînzări figurează chiar preşedintele Enron, Kenneth Lay, un prieten personal al preşedintelui Bush, şi unul din cei mai mari finanţatori ai campaniei prezidenţiale a acestuia, care a cîştigat 101,3 milioane de dolari din vînzarea acţiunilor sale. Alţi -------------' 15 membri ai ştaffului companiei au obţinut peste 30 de milioane de dolari fiecare din vînzarea acţiunilor lor. Cele mai multe acţiuni le-a vîndut, însă, un fost preşedinte al companiei, Lou Pai, care a cîştigat 353,7 milioane de dolari de pe urma acestor vînzări. Avocaţii şi purtătorii de cuvînt ai grupului afirmă că tranzacţiile nu au fost deloc ilegale, iar vînzătorii nu deţineau informaţii care să-i avantajeze faţă de ceilalţi acţionari. Mai mult de jumătate din acţionarii Enron şi-au pierdut fondurile de pensionare, care se ridică la suma totală de 1,2 miliarde de dolari, investindu-le în acţiuni la grupul Enron. MERIDIANE Românii, pe locul doi în topul mondial al cererilor de azil după 1989 România se situează pe locul doi, după ţările fostei Iugoslavii, în ceea ce priveşte numărul de cetăţeni ai săi care au solicitat azil în ţările dezvoltate după 1989, potrivit unei statistici a înaltului Comisariat pentru Refugiaţi (UNHCR), publicată pe site-ul oficial al acestui organism. Peste 400.000 de români au solicitat azil, în perioada 1990-1999, în ţările Uniunii Europene, Statele Unite, Canada şi alte peste 30 de ţări industrializate. • Destinaţia preferată a românilor a fost Uniunea Europeană. Astfel, peste 390.000 de români au cerut azil în ţările UE, în timp ce restul au ales SUA, Canada sau alte ţări. Numărul cetăţenilor români care au depus asemenea cereri a scăzut simţitor în ultimii ani. Dacă anul de vîrf a fost 1990, imediat următor revoluţiei, cînd au solicitat azil în ţările UE 60.000 de români, în 1999 cifra a fost de 8.000, potrivit statisticii UNHCR, care a fost realizată la sfîrşitul anului 2001. Cel mai mare număr de solicitanţi în ultimul deceniu a provenit din republicile fostei Iugoslavii. Aproape 900.000 de oameni din aceste ţări au avut această opţiune. După România, în topul solicitanţilor de azil urmează Turcia, Irak şi El Salvador. Afganistanul se situează pe locul al optulea. în ultimele două decenii, peste opt milioane de cereri de azil au fost înregistrate în Europa, America de Nord, Australia, Noua Zeelandă și Japonia. Liviu Negoiţă îl va da în judecată pe Victor Ponta Vicepreşedintele PD Liviu Negoiţă a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că îl va acţiona în judecată pe şeful Corpului de control al primului-ministru, Victor Ponta, pentru că în raportul referitor la situaţia din Primărie a fost menţionat, “fără nici o legătură", şi numele său. Potrivit acestui raport, fostul consilier municipal Silvian Ionescu este acţionar la mai multe firme, una dintre acestea fiind “Cora Edil SA”, unde este acţionar şi deputatul PD Liviu Negoiţă, împreună cu trei cetăţeni turci. Liviu Negoiţă a declarat că din raport nu reiese că această firmă ar fi făcut afaceri cu Primăria, dar în schimb numele său a fost amintit “doar pentru simplu fapt” că el deţine o funcţie în PD. Tipărit cu sprijinul Guvernului României - Ministerul Informaţiilor Publice