Cuvântul Nou, aprilie 2002 (Anul 13, nr. 3347-3370)

2002-04-01 / nr. 3347

Social - Politic Rata şomajului continuă să fie 16 la sută în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă există 16244 de şomeri, ceea ce înseamnă că rata şomajului continuă să se menţină la 16 la sută. După cum precizează domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna, la conferinţa de presă ce a avut loc cu cîteva zile în urmă, numărul şomerilor aflaţi în plată, mai exact, persoanele disponibilizate în baza prevederilor Legii nr. 1, O.G. nr. 98 şi a noii legi a şomajului este de 7468 de persoane, în anul în curs se constată o creştere considerabilă a şomerilor neindemnizabili, fenomen ce este cauzat de prevederile Legii 416 privind venitul minim garantat, în baza căreia persoanele apte de muncă ce fac parte din familiile beneficiare de ajutor social trebuie cuprinse în rândul şomerilor aflaţi în căutarea unui loc de muncă, în luna martie au fost eliberate 173 de adeverinţe de şomaj pentru acordarea ajutorului social, cele mai multe adeverinţe fiind înregistrate în luna ianuarie a.c. în martie s-au făcut disponibilizări în unităţi care desfăşoară activităţi de producţie (societăţi comerciale cum ar fi Triforest, Fagus, Accesorii mecanice), în unitai prestatorare de servicii (din cele 20 de persoane disponibilizate, 13 persoane fiind de la ROMTELECOM), precum și din alte domenii de activitate. “De fapt, ROMTELECOM a disponibilizat mult mai multe persoane, însă majoritatea au fost oficianţi poştali în judeţ şi pentru că au avut contract de muncă pe perioadă nedeterminată, dar cu o jumătate de normă, s-au ivit foarte multe probleme - spune domnul Kelemen Tibor. De precizat că, persoanele respective au intrat în posesia carnetului de muncă şi au venit la noi să solicite ajutor de şomaj, însă au depăşit termenele stabilite în acest scop şi nu au mai putut să beneficieze de ajutor de şomaj. în condiţiile noii legi a şomajului, persoanele în cauză trebuia să facă dovada că în ultimile 24 de luni au lucrat cel puţin 12 luni. Din cauza necunoaşterii legii şi a implicării în a o aplica s-a ajuns la această situaţie. Mai exact, încheierea carnetelor de muncă s-a făcut în termen, în schimb, din anumite considerente, eliberarea lor s-a făcut mult mai târziu, iar dovada constituirii vechimii este carnetul de muncă. Pe de altă parte, agenţia noastră nu a fost înştiinţată din timp că aceaste persoane au lucrat cu jumătate de normă şi din cauza aceasta s-a putut stabili dreptul pentru şomaj doar pentru cele 13 persoane”. O altă chestiune la care s-a referit domnul Kelemen Tibor a fost creditarea întreprinderilor mici şi mijlocii în vederea creării de noi locuri de muncă. A.J.O.F.M. Covasna a acordat consultanţă cu privire la creditare unui număr de 84 de societăţi comerciale, 26 dintre acestea solicitând deja credite în valoare totală de 25 de miliarde de lei. Vasilica CIOBANU începând din luna februarie în judeţul Covasna activează, la Bodoc, o nouă filială a Organizaţiei de Tineret România Mare Deşi tineretul este capabil să se adapteze cel mai bine schimbărilor din societatea românească, este mai bine pregătit pentru competiţie şi eficienţă, situaţia sa economică şi socială este precară. De asemenea, se poate constata că tinerii de azi au o slabă participare politică, întrucât partidele politice nu au o ofertă clară şi credibilă pentru ei sau îi marginalizează în planul deciziilor politice. Excepţia de la această, aşa-zisă, regulă o face Partidul România Mare care a depus eforturi pentru a dezvolta o organizaţie de tineret puternică şi cu personalitate. Aceasta este Organizaţia de Tineret România Mare care include în sfera preocupărilor sale programe complexe de protecţie a tinerilor, cuprinzând garantarea dreptului la învăţătură şi a gratuităţii învăţământului de stat, a dreptului la muncă potrivit competenţelor individuale, dreptului la recreere, măsuri de sprijinire de către stat a tinerelor familii prin acordarea de credite subvenţionate în vederea dobândirii de locuinţe şi a bunurilor de folosinţă îndelungată necesare în gospodărie. Drept urmare se pare că OTRM Covasna a început să câştige teren, numărul membrilor fiind în continuă creştere (în prezent aceasta numără numai la nivelul municipiului Sfântu Gheorghe aproximativ 100). Una dintre realizările OTRM Covasna o constituie înfiinţarea din luna februarie a acestui an a filialei OTRM la Bodoc şi în perspectivă existând mari şanse, datorită numărului mare de simpatizanţi, să se înfiinţeze şi la întorsura Buzăului (în primul rând), Zagon, Valea Mare. Ca noutate din viaţa organizaţiei de tineret este constituirea Biroului Permanent la nivelul judeţului Covasna format integral din studenţi sau tineri cu studii superioare. De asemenea, de dată mai recentă este constituirea Comisiei Judeţene de Cadre a cărei menire este promovarea tineretului covăsnean în diverse domenii. Totodată, liderul OTRM Covasna, Sergiu Nicolaescu, a ţinut să precizeze că în maxim o săptămână colegii de la Bucureşti vor trimite o sponsorizare de 100 de cărţi de literatură cu ajutorul cărora vor avea posibilitatea de a promova limba și literatura română în zona Covasna. Daniela ANDREI Fără nici un fel de autorizat firmă braşoveană a săpat o groapă imensă lângă Olteni • Trenurile de pe ruta Sf. Gheorghe - Miecurea Ciuc ar putea deraia • Excavatoarele au distrus vestigiile a două civilizaţii de la începutul Erei noastre • Instituţiile covăsnene au sesizat Parchetul De aproape un an, S.C. Comarkt Servicii SRL din Braşov a început să exploateze nisip dintr-o carieră situată în apropierea localităţii Olteni (la 10 km. de Sfântu Gheorghe). Deşi autorizaţia pentru efectuarea acestor lucrări a fost dată pentru o suprafaţă de 2000 de metri pătraţi, firma braşoveană şia extins aria de exploatare de peste 3 ori, fără a cere însă vreo aprobare în acest sens. Repetatele somaţii ale Inspectoratului de Protecţie a Mediului Covasna nu au fost luate în seamă. Octavian Vasilescu, inspector şef la I.P.M. Covasna nea declarat că în septembrie anul trecut, firma a fost amendată cu suma de 15 milioane de lei, după care, în data de 11 ianuarie 2002 ia fost sistată activitatea. Cu toate acestea, firma a continuat exploatarea de nisip, ajungânduse ca acum, cariera să aibă 7000 de metri pătraţi şi o adâncime de vreo 17 metri. Eludarea cu bună ştiinţă a oricăror norme legale în acest domeniu a determinat IPM Covasna să întocmească documentaţia necesară şi să o înainteze Parchetului de pe lângă Judecătoria Sfântu Gheorghe, în vederea deschiderii unei acţiuni penale împotriva SC Domarkt SRL, fiind întrunite elementele constitutive ale unei infracţiuni, în data de 18 martie, inspectorii IPM Covasna s-au deplasat la Olteni şi au filmat tot ce se petrece acolo. Această casetă a fost prezentată şi presei, conducerea IPM considerând că atitudinea sfidătoare a firmei braşovene trebuie să intre în arhivă, putând probabil constitui o probă la dosarul acestei infracţiuni. Săpăturile neautorizate ar putea avea consecinţe dramatice, întrucât, acestea ar putea să afecteze atât circulaţia pe calea ferată, cât şi pe DN12. Mai mult, aici se găsesc importante vestigii datând de peste 2000 de ani, iar firma nu a luat nici o măsură pentru descărcarea terenului de sarcini arheologice. Astfel, buldozerele şi excavatoarele au distrus urmele lăsate de două civilizaţii care au trăit pe aceste meleaguri pe la începutul erei noastre. Octavian Vasilescu spune că excavatoarele au ajuns că sape la numai şapte metri de linia ferată. „Acest lucru este extrem de periculos, în mod sigur a fost afectat terasamentul căii ferate. Terenul fiind nisipos, vibraţiile puternice pot produce o alunecare de teren şi neam putea trezi ca trenurile care circulă pe ruta Sf. Gheorghe - Miercurea Ciuc să ajungă în această groapă“, spune inspectorul şef al IPM Covasna. Reprezentanţii societăţii care administrează drumurile naţionale au spus şi ei că această exploatare nu este autorizată şi că săpăturile au ajuns la mai puţin de 18 metri de şosea, structura terasamentului fiind afectată, în plus, terenul agricol pe care s-a însămânţat grâu a început să se crape şi să se rostogolească în carieră, iar cablurile optice de telecomunicaţii au fost dezgropate. Cu toate acestea activitatea era în toi, excavatoarele făcându-și din plin datoria. Rázván CONDREA . Sărbători fără incidente Aşa după cum ne-a precizat în cadrul Conferinţei de presă de ieri de la sediul IPJ, dl. col. Nicolae Ivan, din cadrul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, cu ocazia Sărbătoririi Paştelui catolic şi protestant nu s-au înregistrat fapte deosebite pe raza judeţului nostru, acţiuni menite să tulbure liniştea şi ordinea publică. Efective sporite ale Poliţiei şi Jandarmeriei au asigurat discret, dar eficient, păstrarea unei atmosfere calme, civilizate, la fel ca şi în alte dăţi, ceea ce reprezintă un element pozitiv şi denotă civismul populaţiei. (H.C.D.) Gest creştinesc Pentru cei 20 de reţinuţi aflaţi în arestul Poliţiei judeţene Covasna Sfintele Sărbători ale Paştelui catolic au fost mai speciale, deoarece conducerea IPJ a luat - ca şi în alţi ani - măsura asigurării unui serviciu religios la faţa locului, prin acest gest creştinesc alinându-se suferinţelor spirituale ale acestor oameni necăjiţi. Arestaţilor li s-a oferit un supliment de hrană, ouă roşii şi cozonac, încercându-se ca în acest fel să li se uşureze detenţia. (H.C.D.) Daruri pentru cei mici Zilele premergătoare serbării Paştelui catolic şi protestant le-a oferit cadrelor Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna prilejul de a oferi daruri copiilor de la Centrul de zi nr. 1 din Sfântu Gheorghe, aşa cum au procedat şi în alte rânduri. Celor 28 de prichindei li s-au înmânat hăinuţe noi şi dulciuri tradiţionale, banii fiind strânşi din contribuţia benevolă a poliţiştilor covăsneni, oameni de omenie şi suflete caritabile.(H.C.D.) Consiliul Europei a lansat în România Programul ESSE exclusiv pentru liceeni Pentru prima oară, la nivelul naţional, s-a lansat un program comunitar ce se adresează în exclusivitate liceenilor denumit programul ESSE. în acest sens de la Ministerul Educaţiei şi Cercetării a sosit o adresă (exact în perioada vacanţei de o săptămână a elevilor) care a şi fost transmisă imediat în şcoli şi s-a atras atenţia conducerilor acestor unităţi de învăţământ asupra termenului care era foarte scurt. Programul ESSE este iniţiat şi coordonat de Consiliul Europei, vizează schmiburile internaţionale de elevi în scopul construirii unei Europe democratice, a promovării păcii, toleranţei prin intensificarea comunicării şi a schimburilor culturale. Programul s-a derulat anul trecut în Austria, Cehia, Germania, Ungaria, Italia, Norvegia, Elveţia, Slovacia, Rusia şi iată că în acest an s-a extins şi în România. Tinerii liceeni trebuiau într-un timp relativ scurt să-şi prezinte candidatura, dorinţa de a participa la un schimb de 3 luni într-una din ţările menţionate, unde au posibilitatea ca în timpul anului şcolar să frecventeze cursurile la o şcoală din străinătate şi totodată să-şi îmbunătăţească abilităţile de exprimare într-o limbă străină. Deci, iată un criteriiu eliminatoriu - cunoaşterea, cel puţin la nivel de conversaţie, a unei limbi străine de circulaţieinternaţională sau limba ţării unde urmează să-şi continue studiile timp de 3 luni. Consiliul Europei acordă o bursă acestor elevi, a cărei valoare va acoperi cheltuielile aferente călătoriilor, seminariilor de pregătire şi frecventarea cursurilor. Tinerii vor locui la familiicu siguranţă care au copii cam de aceeaşi vârstă) care vor avea datoria de a asigura cazarea şi masa necesară, liceeni români având astfel posibilitatea de a lega şi prietenii. Elevii români care participă la acest program vor trebui să ofere aceleaşi servicii în cazul în care vor fi solicitaţi să găzduiască elevi străini la noi, în România. Criteriile de selecţie trebuiau întocmai îndeplinite: acceptul părinţilor, vârstă între 16-19 ani, situaţie şcolară de succes, implicare activă în viaţa şcolii, în organizaţii şi activităţi din afara şcolii, fluenţă în limba engleză, franceză sau o limbă relevantă pentru ţara respectivă, o scrisoare de recomandare din partea unui profesor din şcoală, CV şi o scrisoare de două pagini prin care se motivează participarea la programul ESSE. Din păcate în total şi-au depus candidatura 23 de liceeni din judeţul Covasna (Liceul “Mikes Kelemen”, Liceul “Székely Miko”, Grupul Şcolar Economic Administrativ din Sfântu Gheorghe, Şcoala Normală “Bod Peter" Târgu Secuiesc), ceea ce doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna consideră un număr redus: “din păcate adresa a sosit exact în perioada vacanţei elevilor. Cu toate acestea este nepermis ca la nivelul şcolilor, mai ales a grupurilor şcolare şi liceelor din mediul urban, să nu existe o persoană competentă de serviciu care primind o adresă cu inscripţia foarte urgent să nu observe că adresa vizează în mod special elevii. Faptul că majoritatea liceelor n-au răspuns la această adresă se datorează lipsei de transmitere a informaţiilor din partea şcolii la elev şi pe de altă parte apare şi indiferenţa. Astfel elevi buni au pierdut șansa de pleca, pentru prima oară, în străinătate pentru trei luni să studieze. Poate că aceasta ar fi fost unica lor ocazie. ” Daniela ANDREI 1 EURO 1 liră sterlină 1 forint ungar 28858 47266 118 1 dolar SUA 32842 10 AUR (preț în lei) 319566 1 DST 41102 Cursurile casei de schimb valutar pentru 3 aprilie 2002- Banca Transilvania Cumpărare Vânzare USD 32.650 32.880 EURO 28.700 28.900 FORINT 110 119 Cursurile pieței valutare din 2 aprilie 2002 anunţate de BNR ! Câştigătorii extragerii AVON - luna martie Lupu Maria (Vâlcele) şi Boghiu Rozi (Sfântu Gheorghe) iată că am ajuns şi la ultima extragere a câştigătorilor produselor AVON. Cu toate că de această dată numărul taloanelor trimise de dumneavoastră la redacţie s-a redus simţitor faţă de luna trecută (februarie), ţinem totuşi să vă mulţumim pentru participarea dumneavoastră, a cititorilor noştri, la concursul organizat de redacţia “Cuvântul nou” şi compania de cosmetice AVON. Luna martie a fost ultima lună a extragerilor AVON, aşadar şi de această dată vom avea două câştigătoare: Maria LUPU (Arad nr. 15 - comuna Vâlcele) şi Rozi BOGHIU din Sfântu Gheorghe strada Pescarilor nr . 32 bl. 32, ap. 8. Cadourile oferite de AVON se pot ridica de la sediul redacţiei “Cuvântul nou” în fiecare zi între orele 10-13. _____ In atenţia participanţilor la Concursul pentru Proiecte de Acţiuni de Tineret aferent trimestrului al IIea 2002 în vederea îndeplinirii obiectivelor generale, priorităţilor naţionale şi măsurilor indicative ale PNATR, precum şi realizării programelor Ministerului Tineretului şi Sportului în domeniul activităţii de tineret finanţarea proiectelor de tineret va cunoaşte o modificare. Aşadar, în procent de cel puţin 60% vor primi finanţare acţiunile care conduc la îndeplinirea priorităţilor naţionale din Programul nr.6 (Program de susţinere a iniţiativelor SAT pentru implementarea PNATR. Dintre acestea amintim dezvoltarea aptitudinilor antreprenoriale ale tinerilor; acordarea de consultanţă privind orientarea profesională; dezvoltarea abilităţilor tinerilor în utilizarea tehnologiei informaţionale; valorificarea superioară a potenţialului tinerilor de înaltă calificare în domenii de vârf (diminuarea inteligenţă a participării decizional; dezvoltarea promovată a exodului de ); promovarea tinerilor la actul diversificarea şi ofertei de servicii prin programul de înfiinţare şi dezvoltare a unei reţele de centre de tineret; marcarea/ sărbătorirea unor evenimente specifice tinerilor (Ziua adolescentului, etc.). De asemenea, restul de 40% din totalul acţiunilor finanţate, urmare Concursului pentru Proiecte de Acţiuni de Tineret din trimestrul II 2002, vor fi acordate altor acţiuni care se încadrează în priorităţile naţionale şi măsurile indicative din Programului nr.6. Daniela ANDREI Sistarea furnizării apei potabile S.C. Gospodăria Comunală S.A. Sfântu Gheorghe ne informează că mâine, 4 aprilie 2002, între orele 9-15, din cauza unor reparații se va sista furnizarea apei potabile pe străzile: Puskas T. 14 B,C, Nufărului 1T, Liliac 26, 25, 24, 8, Narciselor 9 A,B, 1 Decembrie 1918 3-4, Sporturilor 5,6,1,J,K, 18 A,B, 22, 21,17,23,24,20,15,16. Cu ocazia redeschiderii circuitului este posibil apariţia apei ruginite, pentru care ne cerem scuze. Ceremonial militar-religios la Aita Mare Cu prilejul Zilei Jandarmeriei Române care se sărbătoreşte pe 3 aprilie, anul acesta împlinindu-se 152 de ani de la înfiinţarea armei, azi la orele prânzului va avea loc la Monumentul special ridicat din localitatea amintită un Ceremonial militar-religios, la care vor lua parte cadre de conducere ale CJJ Covasna, oficialităţi judeţene şi locale, invitaţi de la Comandementul teritorial Braşov, săteni. După cum ne-a informat dl. dr. Sorin Barbu, purtător de cuvânt al CJJ Covasna,cu ocazia solemnităţii de la Aita Mare se va ţine o slujbă de pomenire, se vor depune coroane şi jerbe de flori, iar în final cei prezenţi vor primi defilarea unei unităţi de jandarmi. Horia C. DELIU Despre însemnătatea evenimentului va rosti o alocuţiune dl. col. Aurel Şerb, şeful Comandamentului de jandarmi Judeţean Covasna. Cursuri organizate de AJOFM Agenţia judeţeană pentru ocuparea forţei de muncă Covasna organizează cursuri de limbi străine (engleză, germană, italiană) cu durata de 15 sau 6 săptămâniere, precum şi cursuri m are recalificare în ale meserii: inspector umane, coafor, fan, administrator turistice, ghid turism, vânzător, sobor, şi informaţii la sediul Covasna, Sfântul-dul Gen. Grigore4, camera 6, parter, în 9 şi 11 aprilie între  Anul XIII Nr. 3347 335 de participanţi la trafic sancţionaţi, valoarea totală a amenzilor ridicându-se la 75 de milioane pe raza municipiului Sf. Gheorghe Per ansamblu activitatea în traficul rutier, care a dat destulă bătaie de cap poliţiştilor în săptămânile precedente, s-a derulat relativ mulţumitor săptămâna trecută şi în recentul week-end, deşi au fost Sărbători ale Paştelui catolic şi protestant, dar cu toate acestea circulaţia s-a derulat în condiţiuni normale, şi vremea fiind foarte bună. Dar cu toate acestea s-au produs şase tamponări şi s-au aplicat un număr mare de sancţiuni contravenţionale: 335, ceva mai puţine ca în urmă cu o săptămână. în schimb, valoarea amenzilor aplicate a fost cam la fel de mare, ridicându-se la 75 de milioane lei numai în Sfântu Gheorghe şi în localităţile limitrofe. S-au constatat trei infracţiuni la regimul de circulaţie, cu mult mai puţine faţă de aceeaşi perioadă a lunii trecute, semn că unii conducători de autovehicule nu mai bagatelizează sau nesocotesc prevederile Decretului 328/1966, republicat. Mai puţini pietoni, biciclişti şi căruţaşi sancţionaţi Din totalul participanţilor la trafic, pietonii, biciliştii şi căruţaşii fac - cel puţin pe raza judeţului nostru - o figură mai aparte, mereu fiind sancţionaţi, dar de data aceasta numărul lor parcă a fost ceva mai mic. Evident, nu toţi comit boacăne, dar destul de mulţi intră, de regulă, în “colimatorul” omenilor în uniformă. Aşa după cum ne-a informat dl. dr. Székely Ervin, şeful Biroului Poliţiei Rutiere Sfântu Gheorghe, în zilele de la finele lui martie un număr de patru biciclişti şi un căruţaş au dat dovadă de imprudenţă, circulând fără a avea dotările necesare la vehiculele pe care le foloseau, putând fi acroşaţi mai ales seara sau noaptea. Nici toţi pietonii nu sunt corecţi, cum ziceam, 23 dintre ei netraversând prin locurile marcate, după o prealabilă asigurare, fiind văzuţi şi sancţionaţi de către oamenii în uniformă prezenţi la datorie. Uneori discret, alteori în mod vizibil. Opririle şi staţionările în locurile interzise sunt destul de frecvente la Sf. Gheorghe Numai în decurs de o săptămână, respectiv în cele şapte zile care au trecut de la rubrica anterioară pe raza municipiului Sfântu Gheorghe, ca şi în localităţile suburbane lucrătorii Poliţiei Rutiere din cadrul Biroului de specialitate au depistat 36 de şoferi care au oprit şi staţionat în locuri nepermise. O altă meteahnă mai veche, dar care se face în continuare resimţită, vizează necuplarea centurii de siguranţă în timpul deplasării, 17 conducători auto primind amendă pentru aceasta. Au fost reţinute 13 certificate de înmatriculare şi un număr tot de 13 permise de conducere (patru din pricina consumului de alcool la volan), dar şi pentru alte abateri. Şi în zilele următoare acţiunile de prevenire şi control vor continua, urmărindu-se disciplinizarea tuturor participanţilor la trafic, dar mai ales a pietonilor, care s-au dovedit în ultima vreme cei mai neatenţi şi imprudenţi. Rubrică realizată de Horia C. DELIU Apometre misterioase la Sfântu Gheorghe în urma unui control efectuat de specialiştii Gospodăriei Comunale Sfântu Gheorghe în vederea determinării pierderilor de apă de pe reţea s-au constatat diferenţe enorme între înregistrările efectuate de contoarele de scară şi valorile indicate de apometrele individuale. Albert Almos spune că rezultatul acestor măsurători este de-a dreptul dramatic. „Diferenţa este foare mare, aproape dublă“, declară edilul şef al municipiului Sfântu Gheorghe. Domnia sa spune că diferenţa constatată este încă un mister şi pentru specialişti. De aceea, la SC Gospodăria Comunală va fi montat săptămâna viitoare un stand de expertiză alcătuit dintr-un contor mare, asemănător celui de scară şi alte 10 contoare mici, de apartament. Astfel, se speră ca misterul să fie elucidat, în paralel vor fi controlate aparatele de măsurare a volumului de apă și la alte scări de bloc din municipiu. (R.C.) TALON DE MICA PUBLICITATE R BATI I1TI VALAHI.NEM AI PENTRU U nMIJI 1 " PERSOANEI EEIZICE Data: 3 aprilie SOOS Se preiau numai taloanele din ziua înscrisă pe talon. Numărul maxim de cuvinte din textul anunţului este1 0. Ceea ce depăşeşte 10 cuvinte, se taxează cu 2000 lei/cuvânt. Subsemnatul...................................................................................domiciliat în........................................................................Buletin Identitate: sena...............nr........................vă rog să publicaţi anunţul de mai jos în cotidianul “Cuvântul nou” îmi asum răspunderea pentru realitatea conţinutului prezentului anunţ: ......................................................................Semnătura................................... Taloanele se depun la sediul redacției, str. Presei nr. 8/A. Din alte localități se primesc și prin poștă.