Cuvântul Nou, august 2002 (Anul 13, nr. 3446-3472)

2002-08-03 / nr. 3448

Anul XIII Numărul 3448 4 pagini Sâmbătă 3 august 2002 2000 lei Sport Pagina 3 Calul... ROMAN Gabriel FLORESCU Petre Roman s-a săturat să stea pe tușă, adică într-o postură neconvenabilă în care l-a plasat actualul lider al Partidului Democrat. Nu-i place deloc postura de “rezervă”, de persoană care nici măcar nu este băgată în seamă. Neobișnuit cu o asemenea inactivitate politică, Roman s-a gândit să facă o partidă de pocher cu oamenii din partidul său şi neavând cine ştie ce cărţi în mână, să încerce o cacealma. Drept urmare, s-a lansat în câteva declaraţii ce lasă impresia dorinţei sale de a se apropia de PSD şi, mai ales, de Ion Iliescu. A fost încurajat şi de contradeclaraţiile preşedintelui ţării ce lăsau să se întrevadă o posibilă înţelegere de colaborare. Acum, fostul lider pedist se află în faţa câtorva variante de a continua jocul: să-i pună pe jar pe pedişti“PD este cartela mea de opoziţie, însă în acelaşi timp nu pot să merg în orb.”), care nu pot crede că Roman ar pleca cu mâna goală din partid lăsând pe loc adepţii pe care îi mai are, să devină un fel de cal troian în procesul de asimilare a PD (aşa cum anticipam în urmă cu câteva zile) de către principalul partid din România şi formarea unui singur pol socialdemocrat, să determine la viitoarea Convenţie a partidului un puternic curent anti-Băsescu care să-i faciliteze revenirea la conducerea formaţiunii (“PD nu este partidul care ar fi trebuit şi ar fi putut să devină”). De asemenea, el nu exclude nici posibilitatea unei alăturări de persoane cu orientări diferite care să militeze pentru purificarea clasei politice, eliminarea din rândurile ei a păturii foarte bogate de persoane pentru care politica reprezintă doar un mijloc de a-și proteja afacerile. Clientelismul politic, în opinia lui Roman, a devenit o frână inclusiv pentru PSD. Revenind la opţiunile între care poate alege Petre Roman, este evident că ţinta lui principală rămâne debarcarea lui Băsescu pe cale democratică în cadrul propriului partid. Faptul că relaţiile dintre cei doi au încetat, deşi în mod normal ele ar fi trebuit să continue în interesul partidului, nu poate fi taxat doar ca o îndepărtare a lui Roman, ci şi ca o tendinţă a lui Băsescu de a se debarasa de orice concurenţă. S-a ajuns în situaţia că PD-ul nu are, practic, o conducere colectivă, ba nu are nici o conducere, ci doar câteva voci care mai debitează câte o săgeată contra adversarilor, ceea ce nu înseamnă activitate de partid în adevăratul înţeles al cuvântului. Dacă nu va reuşi în demersul său, Roman este gata să facă unele concesii preşedintelui Iliescu - nu s-a sfiit (eşte pentru prima dată) să-l laude pe acesta pentru modul cum a făcut politică şi a ştiut să rămână credincios principiului care l-a făcut celebru “Mai bine cinstit şi sărac” - atât pentru o eventuală schimbare a macazului, cât şi pentru revenirea în centrul vieţii politice. Replica la noua orientare a lui Petre Roman a venit dintr-o direcţie neaşteptată. Cozmin Guşă, secretarul general al PSD şi un fel de purtător de cuvânt al premierului, s-a arătat cel puţin intrigat de tatonările pedistului, caracterizându-l un “fost”, deci fără nici un viitor politic. Tânăr fiind, Guşă pare să nu ştie că asemenea reveniri în forţă s-au mai întâmplat în politică şi n-ar fi chiar aşa de surprinzător ca Roman să fie acceptat în PSD împreună cu acoliţii săi (aşa cum sa procedat şi cu PSDR şi Antonescu) cel puţin din considerente de imagine în cadrul Internaţionalei Socialiste. Mănăstirea Mărcuş - casa bebeluşilor orfani sau abandonaţi I în incinta Mănăstirii de maici de la Mărcuş va fi inaugurată în această lună o casă familială pentru copiii orfani sau abandonaţi. Patronată de Ascociaţia de binefacere „Sf. Justina", instituţia a primit deja acordul Comisiei judeţene pentru protecţia copiilor Covasna. Pentru început, aici vor fi aduse 16 fetiţe nounăscute, indiferent de naţionalitate sau religie. Asistenţii maternali vor fi chiar măicuţele, care vor avea grijă de fetiţe până la maturitate, asigurându-le toate condiţiile pentru a învăţa şi integra în societate. Imobilul care va deveni căminul acestor copii este structurat pe două nivele, are 20 de paturi, iar la parter a fost amenajat un cabinet medical foarte bine dotat. Angajaţii Direcţiei pentru protecţia copilului spun că fetiţele nu vor întrerupe legătura cu părinţii naturali, iar în cazul în care aceştia vor avea posibilitatea să-i ia acasă, tutorii nu se vor împotrivi. (R.C.) COSYS computer systems PARTENERUL NOSTRU INTERNET Telefon: 351619 pagina 3 te-am interesat pentru dumneavoastră Combaterea focului bacterian al pomilor fructiferi Cotidian social-politic al județului Covasna O constatare stupefiantă. Toate farmaciile din judeţul Covasna funcţionează ilegal! Potrivit Ordinului nr. 626 al Ministerului Sănătăţii şi Familiei pentru aprobarea normelor privind înfiinţarea şi autorizarea unităţilor farmaceutice, precum şi a condiţiilor de organizare şi funcţionare a acestora, publicat în Monitorul Oficial al României nr. 629/08.10.2001, toate farmaciile din ţară trebuie să aibă program şi noaptea, adică, mai clar fie spus, programul farmaciilor trebuie, să fie nonstop! Din ignoranţă faţă de lege, iresponsabilitate, lipsă de respect faţă de bolnav ori cine ştie din ce alt motiv, toate farmaciile din judeţul nostru au program doar în cursul zilei, ceea ce înseamnă, automat şi fără discuţii, că funcţionează ilegal! Concluzia a reieşit din conferinţa de presă ţinută ieri, la sediul Casei de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna, de directorul general al instituţiei, ec. Ghiţă Drăgoiu, şi preşedintele Consiliului de Administraţie al CASS, dr. Antal Almos. Cei doi au subliniat din start că scoaterea la lumină (dacă se poate spune aşă după apariţia ordinului în M.O.) a acestui fapt împlinit nu reprezintă o răzbunare faţă de farmaciştii covăsneni, ci o informare a opiniei publice, a bolnavilor în definitiv şi la urmaurmei. După ce a arătat că şi în alte judeţe funcţionează farmacii care au program doar ziua, dar că în aceste locuri există, în acelaşi timp, şi farmacii cu program nonstop, Antal Almos a precizat că în judeţul Covasna şi mai ales întrun oraş ca Sfântu Gheorghe ar trebui să se ţină cont de această lege şi, “din bun simţ faţă de bolnavi să funcţioneze şi noaptea măcar câteva farmacii”. Motivele enumerate mai sus, potrivit cărora credem că nici o farmacie nu este deschisă noaptea în judeţ, capătă un adevărat suport real odată cu relatarea afirmaţiei preşedintelui CA al CASS Covasna: “La şedinţa Consiliului de Administraţie din 24 iunie 2002, la care au fost invitaţi şi reprezentanţii Colegiului Farmaciştilor din judeţ, i-am rugat pe aceştia să ia măsuri şi să facă în aşa fel încât până la 1 august a.c., măcar una sau mai multe farmacii să aibă şi program de noapte, ceea ce nu s-a întâmplat. Precizez că i-am rugat, deoarece CASS nu are competenţa să ia decizii în acest sens. Organele competente, pe care în prezent le sesizăm rând pe rând, sunt Direcţia de Sănătate Publică Covasna, Prefectura şi Ministerul Sănătăţii şi Familiei, însă, dacă va fi nevoie, ne vom adresa chiar şi Corpului de Control al primului ministru.” Amintitul suport, după cum v-aţi putut lesne da seama, provine, pe lângă faptul că discutăm despre o lege în vigoare, din faptul că, deşi nu era organ competent, ci doar o instituţie implicată din plin în sistemul Sănătăţii, CASS Covasna le-a atras atenţia farmaciştilor asupra ilegalităţii în care se scaldă, în finalul discuţiei cu ziariştii, Antal Almos a specificat că atât din partea medicilor, cât şi a cetăţenilor casa a primit numeroase sesizări în acest sens, declarând apoi că: “Farmaciile nu pot să traiască fără finanţarea casei, casa finanţează tratamentele cu medicamente în ambulatoriu, iar farmaciile ajută bolnavii. Bunăvoinţă din partea CASS va fi, conform contractelor şi legii, şi în continuare, dar mai trebuie ca şi farmaciile să acţioneze cu bun simţ faţă de bolnavi, de populaţie.” Doru Decebal FELDIOREAN Reacţii dure faţă de atacuri “sub centură” Conferinţă de presă la PSD în ultima perioadă, PSD Covasna a fost atacată de diferite organe de presă şi formaţiuni politice, ceea ce a determinat reacţia preşedintelui filialei, deputatul Adrian Căşunean Vlad. Astfel, în ultima conferinţă de presă s-a subliniat mai întâi faptul că un cotidian braşovean, “Obiectiv”, ziar al PSD (!) şi care a fost sprijinit şi de organizaţia covăsneană inclusiv prin sponsorizări, nu a reflectat în mod obiectiv activitatea PSD Covasna şi a liderilor acestora. Totodată, în disputa mediatică a PSD cu PRM, cele două filiale au fost puse pe acelaşi plan, nu s-au făcut nuanţările de rigoare în sensul că, în vreme ce atacurile liderului local al PRM s-au orientat spre partidul de guvernământ, reprezentantul acestuia, dl. Căşunean s-a mulţumit de fiecare dată numai să răspundă acuzaţiilor lui Gică Agrigoroaie, un personaj “care ar trebui să consulte un medic”, potrivit spuselor deputatului de Covasna. Vizavi de o afirmaţie potrivit căreia PSD Covasna vrea să preia electoratul PRM, s-a specificat că “Plaja electorală a PSD nu poate fi aceeaşi cu cea a lui Gică Agrigoroaie". Cu prilejul conferinţei de presă de ieri, s-au prezentat numeroase exemple în care liderul local al PRM a făcut referiri la aşa-zise nereguli ale PSD, dar care n-au nici un suport real, ci sunt afirmaţii nereale (vânzarea-privatizarea ISAMA, privatizările din turism etc.) Preşedintele PSD s-a întrebat, apoi, “...cum este posibil ca un partid justiţiar să ţină în fruntea unei organizaţii judeţene un infractor, deci un om care a comis două violuri şi nu a fost tras la răspundere penală pentru că victimele şi-au retras reclamaţiile prin împăcare.” Adrian Căşunean şi-a exprimat decizia să adreseze o scrisoare deschisă preşedintelui Corneliu Vadim Tudor în care să dezvăluie faptele lui Gică Agrigoroaie. Revenind la atacurile din “Obiectiv” s-a mai specificat un aspect: spre deosebire de preşedintele PRM Covasna, deputatul de Covasna s-a preocupat de rezolvarea multor probleme ale judeţului, inclusiv în ce priveşte investiţii, redobândirea primei şcoli româneşti din Sfântu Gheorghe, protocolul PSD-UDMR, nu aşa cum a procedat Gică Agrigoroaie despre care mulţi nici nu ştiu că este consilier judeţean. în partea a doua a conferinţei de presă, împreună cu vicepreşedintele organizaţiei, Ioan Lăcătuşu, inspector guvernamental, s-a răpsuns atacurilor UDMR vizavi de respectiva numire. în primul rând, Adrian Căşunean a făcut precizarea că, atunci când s-a decis numirea domnului Lăcătuşu erau de faţă toţi liderii naţionali şi judeţeni ai UDMR, precum şi ai PSD, iar nimeni nu a avut de ridicat vreo obiecţie pentru ca după o lună să se afirme de către udemeriştii locali că prin ajungerea în respectivul post a vicepreşedintelui PSD Covasna maghiarimea a fost scuipată. De asemenea, s-a subliniat că respectivul post exista în organigrama Guvernului, deci n-a fost creat în mod special (de altfel, pentru judeţele Harghita şi Mureş titularul funcţiei este un maghiar şi nimeni n-a protestat!), după cum __________________Gabriel FLORESCU (Continuare în pagina a 3-a)  Vremea capricioasă a generat probleme multor locuitori din judeţul nostru. Pe lângă inundaţii au apărut şi...incendii, provocate de frecventele descărcări electrice - Pompierii au fost nevoiţi să intervină de mai multe ori în ultimele zile - Ca şi cum nu ar fi provocat destule necazuri - gen inundaţii, înfundări de canalizări, surpări de drumuri şi ruperea unor podeţe - furtunile repetate din ultima perioadă au declanşat şi...incendii, datorită descărcărilor electrice puternice. Au fost inundaţii şi la noi în judeţ, fiindcă ploaia a căzut în cantităţi foarte mari, iar trăsnetele au reprezentat un element frecvent, producând şi incendii în câteva localităţi, pentru că, nu-i aşa?, un necaz nu vine niciodată singur. Luna în care l-am sărbătorit pe Sfântu Ilie nu s-a dezminiţat, fulgerele şi tunetele constituind un “repertoriu" aproape zilnic al naturii. De la dl. pt. Ştefan Roşculeţ, colaboratorul nostru de specialitate din cadrul Grupului de pompieri militari al judeţului Covasna, am aflat că în ziua de 31 iulie a.c. în raionul de intervenţii din Târgu Secuiesc au izbucnit două singure. Cauza a fost comună: trăsnetul, în gospodăria lui O. Ioan, din comuna Zăbala, şi a lui V. Gheorghe, din Breţcu, flăcările s-au iscat pe neaşteptate din pricina respectivului fenomen, distrugând importante cantităţi de furaje, acoperişurile adăposturilor de furaje, precum şi alte bunuri. Temperatura fulgerelor poate ajunde la... 15.000 grade Celsius! De reţinut un amănunt foarte interesant, anume că arderea diferitelor materiale în astfel de situaţii este aproape instantanee, temperatura fulgerelor variind între 10.000 şi... 15.000 grade Celsius (!), ele fiind sursa de aprindere cu cel mai ridicat potenţial termic faţă de alte cauze. în asemenea împrejurări este imposibil să faci ceva dacă nu ţi-ai luat din vreeme măsurile minime de protecţie, (oar paratrăznetele bine împământeite putând capta această enormă cantitate de energie venită instantanee din atmosferă. E bine că la noi în judeţ nu s-au semnalat în ultimele zile situaţii când percoane au fost ucise de fulgere ca prrin alte părţi, dar pericolul potenţial există, de aceea este indicat ca în caz de furtună să se aleagă cu grijă locurile de adăpostire. O statistică revelatoare în luna iulie 2002 au existat la nivelul judeţului nostru un număr de 17 intervenţii ale pompierilor militari, din care 11 au avut drept cauză trăsnetul! Frecvenţa acestui fenomen meteo atât de periculos s-a manifestat în localităţile Lemnia (unde s-au înregistrat chiar două intervenţii de urgenţă ale pompierilor militari pentru stingerea focului provocat de fulgere şi trăsnete) şi câte una la Catalina, Cernat, Boroşneul Mare, Reci, Arad, întorsura Buzăului, Turia, Breţcu, Lemnia, Zăbala. Ce-i de făcut în atari situaţii? Protecţia împotriva fulgerelor şi trăsnetelor se poate realiza numai utilizând instalaţii de tip paratrăsnet, care sunt destul de costisitoare, dar au eficienţă. **• Dacă e să ne gândim că pagubele provocate de Incendii, plus spaima şi stresul permanent ce apar în condiţiile meteorologice de acest fel sunt adesea foarte mari, ajungem la concluzia că nu avem de ales... Horia C. DELIU Muncitorii necalificaţi sunt cei mai solicitaţi , la angajări în anul trecut au fost plasate în muncă 2909 persoane, din care 1725 de bărbaţi. Cele mai multe angajări s-au făcut din rândul persoanelor cu vârsta de până la 25 de ani, dar şi din grupa de vârstă 40-49 de ani. Pe parcursul anului 2002 numărul persoanelor plasate în muncă a fost de 1716 persoane, din care 1081 bărbaţi. în această perioadă, încadrarea pe grupe de vârstă se prezintă astfel: 4332 de persoane între 40-49 de ani, 430 de persoane între 36-39 de ani, 396 de persoane sub 25 de ani, iar persoanele din celelalte categorii de vârstă au fost încadrate în numâr mult mai mic. în ceea ce priveşte pregătirea profesională a şomerilor, în anul în curs au fost angajaţi 1216 de muncitori necalificaţi şi 470 de persoane cu studii medii, faţă de întregul an 2001 când au fost angajaţi 1969 de muncitori şi 877 de persoane cu studii medii. în anul trecut agenţii economici au oferit 7748 de locuri de muncă, din care 6088 pentru muncitori şi 622 pentru persoane cu studii medii. Din numărul locurilor oferite au fost ocupate 5759, respectiv 4679 de muncitori şi 622 de către persoane cu studii superioare. în perioada scursă din acest an numărul locurilor de muncă oferite au fost de 3537, din care 2763 pentru muncitori și 556 pentru persoane cu studii medii. Pe aceste locuri de muncă oferite au fost angajate 2585 de persoane, din care doar 191 de persoane cu studii superioare şi 273 de persoane cu studii medii. Ponderea muncitorilor necalificaţi în numărul total al persoanelor angajate este foarte mare şi datorită faptului că angajatorii solicită mai mult această categorie de persoane pentru că au cheltuieli mult mai mici pentru angajarea acestora. Vasilica CIOBANU ....aLTIANA C»VASNA . Ar. ■ {J GhHORGHE l.'.l 351 509; 315 577 sf i-'stsze NTGYöner óvás. ..\ m'-'Gyfi könyvtár Programele ONU în România vor contribui la reforma administraţiei publice centrale şi locale Programele ONU în România vor contribui la întărirea capacităţii administrative şi la reforma administraţiei publice centrale şi locale, pentru realizarea unei economii de piaţă funcţionare, a declarat, vineri, reprezentantul programelor Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare în România, Soknan Han Jung, la întîlnirea cu negociatorul-şef al României cu UE, Vasile Puşcaş. Soknan Han Jung consideră că programele Naţiunilor Unite pentru România în domeniul resurselor umane, al infrastructurii, al dezvoltării durabile şi al agriculturii pot fi interconectate cu cele comunitare, pentru întărirea capacităţii administrative. Puşcaş a declarat că România depune eforturi pentru a grăbi pregătirea internă pentru aderarea la UE, pentru a îndeplini criteriile economice şi administrative de aderare. „Trebuie pregătiţi specialişti români în administraţia centrală şi locală, care să cunoască şi să poată aplica politicile europene, pentru a asigura competitivitatea României la nivel global", a mai spus Vasile Puşcaş. Soknan Hin Jung a fost numită, recent, în funcţia de reprezentant al programelor ONU în România. Ea s-a ocupat, pînă acum, de programele Naţiunilor Unite pentru Europa Centrală şi de Est în cadrul Oficiului ONU. Programele ONU în România vizează dezvoltarea guvernamentală şi descentralizarea, dezvoltarea sectorului privat, a resurselor umane, protecţia mediului şi dezvoltarea rurală, infrastructura, dezvoltarea sectorului agricol şi a resurselor naturale, reforma sistemului de protecţie socială. Intensificarea operaţiunilor israeliene se soldează cu noi victime Patru palestinieni au fost ucişi, vineri dimineaţă, în timpul unor noi operaţiuni israeliene, la mai puţin de 48 de ore de la atentatul comis la Universitatea Ebraică din Ierusalim, relatează AFP. La Nablus, în nordul Cisiordaniei, Raed al-Amad şi Naaman Zalum au fost ucişi în schimburi de focuri, după ce mai multe blindate israeliene au intrat în vechiul oraş, conform unor surse din cadrul serviciilor de securitate palestiniene. Circa 80 de tancuri şi transportoare blindate de trupe s-au deplasat la Medina, oraş devastat în aprilie de israelieni. Purtătorul de cuvînt al armatei israeliene a confirmat operaţiunea de mare ■ ~ amploare, gJJTM* afirmînd că “Nablus este un centru al ..... . activităţilor teroriste", făcînd aluzie la atentatele palestiniene care au omorît zece oameni de marţi pînă în prezent. “Forţele noastre încercuiesc oraşul şi efectuează cercetări sistematice pentru a găsi teroriştii”, a anunţat responsabilul citat, precizînd că forţele israeliene au rănit sau omorît “mai mulţi terorişti”. Sursele palestiniene declară că armata israeliană a arestat 15 suspecţi. Armata israeliană a reintrodus, miercuri, interidicţiile de circulaţie la Nablus, ca urmare a atentatului cu bombă de la Universitatea Ebraică Mont Scopus, din Ierusalimul de Est, soldat cu şapte morţi şi revendicat de mişcarea islamistă radicală Hamas. Un activist al mişcării Hamas, Amjad Jabur, a fost omorît de către militarii israelieni în satul Salem. Un vecin a declarat că Jabur (28 de ani) a fost ‘împuşcat de militari de aproape, după ce se predase". Armata israeliană susţine, însă, că bărbatul a încercat să fugă şi “soldaţii au tras mai întîi focuri de avertizare apoi au tras în direcţia lui". Al patrulea palestinian a fost ucis şi un altul a fost rănit în timpul incursiunii tancurilor şi buldozerelor israeliene la Rafah (sudul Fîşiei Gaza). Aceste decese ridică numărul celor uciși de la începutul Intifadei la 2.399, ---------r—r—dintre care linii I* 1 ^■■Âlt.770 de palestinieni și 586 de israelieni. Shimon Peres "a afirmat, joi, la Washington, că incursiunile militare reprezintă singurul mod de a împiedica atentatele. “Singurul loc unde putem preveni catastrofa este acolo unde îşi are originea sau acolo unde cei care vor comite atentate sinucigaşe sînt antrenaţi, recrutaţi. (...) Pentru asta trebuie să intrăm în aceste oraşe", potrivit lui Shimon Pere. Printre altele, armata israeliană a distrus, pe timpul nopţii, la Tulkarem şi Hebron (în Cisiordania) casele a doi membri ai mişcării islamiste palestiniene ucişi în urmă cu un an, în atentate antiisraeliene. MERIDIANE IS: .. ; ';| ' K1||/i:i'i.' .: I!.i:1:--1l-!. :! ^/ feil .