Cuvântul Nou, octombrie 2002 (Anul 13, nr. 3499-3524)

2002-10-14 / nr. 3509

Anul XIII Numărul 3509 4 pagini Luni 14 octombrie 2002 2000 lei Legea sau pumnul? Gabriel FLORESCU Probabil că nici membrii de frunte ai partidului de guvernământ n-au analizat în suficientă măsură consecinţele cuprinderii în protocolul încheiat cu UDMR a prevederii vizând retrocedarea proprietăţilor. Nu în sensul că foştii proprietari n-ar trebui să-şi primească ceea ce li se cuvinte, recte proprietăţile de care au fost abuziv deposedaţi, ci al modului cum respectivul act de dreptate va fi împlinit şi cum aliatul parlamentar va înţelege acest lucru. Fără discuţie, într-o anumită măsură are şi UDMR-ul dreptate atâta vreme cât cele două legi în domeniu - 18/1991 şi 1/2000 - încă n-au fost aplicate şi sunt destule persoane care nu şi-au primit drepturile. Mereu s-au dat termene finale şi irevocabile autorităţilor implicate în retrocedări, dar tot de atâtea ori ele s-au dovedit vorbe goale pe care ne-am obişnuit să le ♦ ratăm ra atare kl UkUUl VU UkUl V. Trecând însă peste dreptatea udemeristă (mai ales că nu este numai a uniunii şi a membrilor săi), să ajungem la esenţă pretenţia acestei formaţiuni politice ca aplicarea legii să se facă exact aşa cum o doreşte ea, să primeze voinţa politică, nu cum prevede legislaţia în domeniu, Iată doar exemplul celor 500 de hectare revendicate de la Zoocomp Câmpu Frumos: s-ar dori ca aceste sute de hectare să treacă în patrimoniul municipiului Sfântu Gheorghe care, prin comisia de fond funciar, să le împartă apoi solicitanţilor. Solicitanţilor, nu foştilor proprietari pentru că ştim foarte bine ce s-a mai întâmplat cu pământurile respectivei societăţi, cum au fost transferate aici anumite suprafeţe de la Cucuieţi celor care au “ştiut” să le ceară, pentru simplul motiv că pământul de la Câmpu Frumos este mai bun, se află chiar în buza municipiului, deci dintr-un foc a devenit mai valoros. Ei bine, în lipsa unei documentaţii clare privind drepturile unor adevăraţi îndreptăţiţi să reprimească respectivele hectare se naşte înn mod firesc suspiciunea că se urmărește altceva decât respectarea legii.Cu toate acestea, UDMR, prevalându-se de protocolul încheiat cu PSD, bate cu pumnul în masă și solicită să se împlinească voia sa. Practic, UDMR ar vrea să ridice protocolul la rang de lege, iar voința politică mai presus de prevederile legiuitorului, în cazul în care nu i se face pe voie, atunci gata scandalul, gata protestele. Am aflat că in cadrul Consiliului Operativ al UDMR Covasna s-a ajuns la concluzia că protocolul nu funcţionează - zice Demeter Janos - , nimic nu merge în judeţ din cauza PSD. Sunt arătate cu degetul persoane care se străduiesc chiar mai mult (prin fapte) decât primarii udemerişti să pună legea în aplicare, li se cere însă capul pentru că nu ştiu să închidă ochii la nerespectarea legii. Faptul că există “scăpări” în propriile rânduri, că dorinţa udemeristă ar trebui să devină lege în judeţul Covasna contează prea puţin. Nu importă nici realitatea că destui români n-au fost încă puşi în posesie, UDMR nu vede decât propriul mers de “clan”, deşi un partid cu reprezentare parlamentară, ba încă şi susţinător al formaţiunii aflate la guvernare, ar putea manifesta o viziune mai largă. ionica optimiştii lui TÂMPIT Năbădăiosul Gheorghe de la “13-14 cu Andrei” ne-a deşteptat cu o nouă zicere antipatică românilor mari patrioţi: “Suntem un popor de tâmpiţi”, se lamenta la Pro TV turistul care vine săptămânal la karting la Tg. Secuiesc şi poposeşte la “Nufărul” de la Reci. Desigur, această zicere nestăpânită va stârni un potop de invective şi dezacorduri. Nu şi din partea mea. Eu voi fi de acord cu ea din două motive: ’pentru că se referea la tâmpenia lui Pruteanu cu protejarea limbii române printr-o lege stupidă şi ’pentru că, îmi pare rău, Andrei Gheorghe are dreptate... Nu suntem tâmpiţi, spune un telespectator, suntem doar laşi. Adică mămăliga românească nu explodează decât o dată la o mie de ani. Altfel, stăm liniştiţi şi le permitem tuturor tâmpiţilor să ni se urineze-n creştet. După care, bucuroşi, ne aducem aminte de tratamentul binefăcător descoperit de “gurul” Bivolaru (nu cel de la PSD, ăla se trata cu banii de la bănci...) în această materie. Sunt curios dacă fostul preşedinte Emil şi-a revenit din scârba ce-l cuprinsese după scrierea celor 3.500 de pagini de dărâmări şi zidiri. Pentru că dacă şi-a revenit, înseamnă că remediul pentru scârba faţă de tâmpenia ce ne-nconjoară poate fi chiar ăsta: să scrii o carte cât mai groasă. Nu contează cine-o citeşte, important e s-o scrii, să te lepezi de scârbă, de silă, de spaime, de frustrări, de optimi, de prieteni şi de duşmani... ANONIMUS Cotidian social-politic al județului Covasna Înfiinţarea Asociaţiei Oraşelor Mici şi Mijlocii din judeţul Covasna se amână iată că, deşi Vajda Lajos, vicepreşedintele Consiliului judeţean, a spus recent că pe 10 octombrie 2002 va lua fiinţă Asociaţia Oraşelor Mici şi Mijlocii din judeţul Covasna, mişcare obligatorie în vederea accesării fondurilor Uniunii“Eeuropene prin programele SAMTID şi ISPA, acest lucru nu s-a întâmplat. Contactat telefonic pentru a preciza motivul datorită căruia s-a amânat “naşterea" asociaţiei celor cinci oraşe din judeţ, Vajda Lajos ne-a declarat: “Asociaţia nu poate lua fiinţă până nu se adoptă hotărâri în acest sens de către consiliile locale şi Consiliul judeţean. Până în prezent ştiu că Sfântu Gheorghe, Baraoltul şi Târgu Secuiesc au procedat la adoptarea acestora. Despre întorsura Buzăului încă nu cunosc amănunte, iar în ceea ce priveşte Covasna acolo astăzi (n.r. ieri) este şedinţă de consiliu şi este posibil ca hotărârea să fie adoptată. Noi am vrut să întrunim în şedinţă extraordinară Consiliul judeţean pentru adoptarea hotărârii, dar până la urmă am renunţat deoarece am considerat că până la şedinţa ordinară din 28 octombrie nu mai este mult." Doru D. FELDIOREAN La Bálványos. Cele mai importante firme covăsnene au fost premiate Vineri, în staţiunea crovasneană Bálványos a avut loc cela de a lx-a ediţie a Topului judeţean al firmelor pe anul 2001, eveniment organizat de Camera de Comerţ şi Industrie Covasna. La întocmirea clasamentului au fost luate în considerare 4332 de firme ce au depus bilanţul contabil la Direcţia Generală a Finanţelor Publice, din care au fost selecţionate şi au devenit laureate ale topului 287 de firme. Herman Rosner, preşedintele CCI Covasna a declarat că această manifestare reprezintă un eveniment de referinţă în viaţa comunităţii de afaceri a judeţului . „Trecerea în revistă a învingătorilor la an şi care şi-au consolidat poziţia de lideri judeţeni şi naţionali, reprezintă o recunoaştere morală, onorul acordat celor care reprezintă motorul relansării economice“. Pe primul loc în clasamentul după profit s-a clasat New Fashion SA din Târgu Secuiesc cu aproape 64,4 miliarde lei, după cifra de afaceri, prima poziție este ocupată de Interexpo Prodcom SRL din Târgu Secuiesc cu 726,5 miliarde lei, iar pe primul loc în topul firmelor cu cel mai mare volum de export se găseşte Secuiana SA tot din oraşul breslelor. (R.C.) unei perioade economice dificile, a firmelor care au reuşit în afaceri, a societăţilor care au crescut de la an Eforturi fără prea multe satisfaţii Şcoala generală situată în partea de sus a comunei Zagon este frecventată de 114 elevi din ciclul primar şi cu excepţia casei întâi celelalte clase sunt paralele. Aceşti copii sunt frumoşi, curaţi, iar prezenţa lor la cursuri este poate ceea ce îi caracterizează cel mai mult. Cadrele didactice de la această şcoală, învăţătoarele, fac eforturi deosebite pentru ca elevii lor, majoritatea proveniţi din familii sărace, să-şi însuşească cunoştinţele ce se impun la nivelul fiecărei clase. “Suntem una din şcolile fericite ale judeţului cu cadre didactice calificate, adică şapte educatoare cu grad didactic doi sau definitivat, în plus toate sunt localnice - spune doamna Paloşan , directorul Şcolii generale “George Coşbuc” din Zagon. Mai mult decât atât, în curând cadrele tinere se vor înscrie pentru gradul didactic doi, iar ____________Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 3-a) Municipiul Sfântu Gheorghe se va îmbogăţi cu o nouă benzinărie şi în urmă cu aproximativ 3-4 luni Consiliul local al municipiului Sfântu Gheorghe a aprobat un proiect de hotărâre privind dezmembrarea unui teren în vederea construirii unei benzinării, în primele zile deja au început să apară firme interesate de încheierea unui contract de concesiune. După ce cele 3 terenuri propuse pentru realizarea construcţiei au fost studiate, s-a ajuns la concluzia că cel care ar îndeplini toate condiţiile necesare viitoarei investiţii este situat pe str. Păiuş David cu o suprafaţă totală de 1953 mp. Astfel că în şedina extraordinară a consiliului local sa aprobat un nou proiect de hotărâre privind dezmembrarea, contopirea, stabilirea destinaţiei precum şi concesionarea prin licitaţie publică a unei parcele în vederea executării unei staţii de carburanţi. Viitorul investitor însă va fi obligat nu numai să construiască staţia de benzină, spălătorie auto şi cafe-barul, dar îi revine şi sarcina de a păstra pe cât posibil spaţiul verde existent în preajma terenului, mai ales copacii, să asigure dezafectarea terenului de reţelele publice de gospodărie comunală ce traversează terenul respectiv, să protejeze segmentele de conducte subterane ca urmare a realizării şi exploatării staţiei de benzină. Concesionarea terenului se va realiza prin licitaţie publică, termenul de organizare al acesteia fiind 10 decembrie 2002, garanţia de participare fiind stabilită şi aprobată de consilieri la suma de 100 milioane lei. Această sumă va fi recuperată de garant în cazul în care acesta a pierdut licitaţia. De asemenea, pentru cumpărarea caietului de sarcini, cel interesat va trebui să achite suma de 5 milioane lei. Prin hotărârea aprobată de consiliului local se trag speranţe că municipiul Sfântu Gheorghe va atrage investitori importanţi care vor spori veniturile bugetului local, vor crea circa 15-20 de locuri noi de muncă şi în acelaşi timp se va lărgi sfera concurenţială în domeniul desfacerii carburanţilor în municipiu. Daniela ANDREI Tinerii liberali solicită preşedintelui Ion Iliescu să nu promulge legea privind protecţia limbii române Tinerii liberali au adoptat, duminică, la Congresul TNL, o rezoluţie prin care solicită preşedintelui Ion Iliescu să nu promulge legea privind protecţia limbii române. Florin Hozoc, iniţiatorul rezoluţiei, a declarat, întro conferinţă de presă, organizată după închiderea lucrărilor congresului, că “proiectul de lege realizat de senatorul George Pruteanu este ridicol şi scoate în evidenţă frustrarea unor oameni cărora le este ruşine că sunt români”. Tinerii liberali susţin că Legea Pruteanu “este o gravă dezonoare făcută poporului român”, iar prin acest act normativ limba română este “păzită” împotriva propriului popor. Florin Hozoc a menţionat că îmbogăţirea limbii române cu termeni lingvistici de largă circulaţie “nu este, în nici un caz, nociv, ci asigură o mai bună comunicare cu lumea”. “Cei care astăzi vor să BIHUQI ECA JUDfcrtANĂ COVASNA SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 60S; 315 577 SEPSISZENTGYORGY H ASZNA MEGYFI KÖNYVTÁR J K Ostenind în numele tatălui Miercuri noaptea, la Antena 1, l-am văzut şi l-am auzit pe Dionisie Agache, unul din cei cinci copii ai maiorului de miliţie Aurel Agache, maior linşat de un grup de maghiari, pe 22 decembrie, la Tg. Secuiesc. M-au impresionat nu atât povestea linşării tatălui, despre care unii spun şi-acum că avea destule motive să se__aştepte la un tratament dur din partea concetăţenilor noştri de etnie maghiară, ci ostenelile fiului pentru reabilitarea tatălui într-o societate în care adevărul şi dreptatea nu fac, de prea multe ori, casă bună cu Justiţia. Fiul Dionisie avea 19 ani în acel decembrie şi n-a asistat la scena linşajului tatălui, aflându-se în armată. După ce s-a lăsat la vatră, însă, şi-a dedicat timpul şi eforturile - paginile ziarului nostru stau mărturie în acest sens - reabilitării memoriei tatălui său. Pentru că ucigaşii maiorului de miliţie Aurel Agache n-au apucat să fie pedepsiţi de Justiţia română. Unii dintre ei au fugit în Ungaria, celălalt a fost închis doar opt luni, după care a fost graţiat de preşedintele Ion Iliescu, în toată mascarada de proces care a urmat linşării maiorului Agache a lipsit voinţa politică de a se face dreptate. Să fiu mai explicit: cei care acuzau de crimă grupul etnic din Tg. Secuiesc n-au fost băgaţi în seamă, iar cei care îi apărau pe asasini au uzat de toate innstrumentele posibile (şantaj politic, intervenţii la toate nivelurile etc.) pentru a-i face scăpaţi, în toată povestea asta vioara întâi nu a fost cel care cerea să se facă dreptate, asistat şi el, o vreme, de un avocat parlamentar ci avocatul asasinilor, însuşi senatorul atât de european György Frunda. Dezamăgit şi dezgustat, Dionisie Agache a intervenit la Guvernul Ungariei pentru a i se elibera legitimaţie de maghiar - mama sa fiind de etnie maghiară, are acest drept. A primit răspunsuri favorabile, iar când va primi această legitimaţie va merge în Ungaria, se va stabili acolo şi va căuta acolo dreptatea care nu i s-a făcut în România. Este încă o palmă pentru justiţia română, subordonată intervenţiilor şi implicării din p. factorului politic. în final, Dionisie Agache s-a adt preşedintelui Iliescu: “încă vă mai aştept, pe preşedinte, la mormântul tatălui noui Codlea ca să vă cereţi scuze”. Nu va fi siguranţă, preşedintele la Codlea, la totuşi, o va face va ocoli de departe - dint deloc binecuvântate - mormântul mare miliţie Aurel Agache. Emisiunea lui Marius Tucă mi-a memorie o cruce din cimitirul comun al oraşului Sf. Gheorghe. Pe cruce scria doar atât: “Tatăl meu”. Şi nimic altceva. Dumitru MANOLĂCHESCU de muncă încă din timpul studiilor”, a menţionat iniţiatorul rezoluţiei, Cristian Buşoi, preşedinte al Cluburilor Studenţeşti Liberale. Legea privind protecţia limbii române a fost adoptată de cele două Camere ale Parlamentului, în prezent aflîndu-se în faza de mediere.  Vasile Puşcaş: România trebuie să facă un efort imens pentru statutul de economie de piaţă România trebuie să realizeze un “efort imens” în 2003 pentru a obţine statutul de economie de piaţă acordat Bulgariei la 9 octombrie de Uniunea Europeană, a declarat negociatorul-şef al României cu UE, Vasile Puşcaş, într-un interviu acordat Reuters. “Dar este fezabil. Există voinţa politică necesară", a adăugat Puşcaş. Comisia Europeană a aprobat, la 9 octombrie, extinderea pînă în 2004 a Uniunii Europene (UE), aderat capitole închise de România. “Mai avem nevoie de un an pentru a dovedi că dispunem de o dezvoltare sustenabilă şi de stabilitate macroeconomică”, a afirmat Puşcaş, făcînd referire la condiţiile ce trebuie îndeplinite de România pentru a dobîndi statutul de economie de piaţă funcţională. Oficialul român a indicat că “pregătirea ţării pentru aderare înseamnă modernizarea societăţii, iar statutul de economie de piaţă funcţională este o parte esenţială”, în opinia lui Vasile Puşcaş, Bulgaria, cu o populaţie de 7,9 milioane de locuitori, a închis mai multe capitole deoarece are, în aceasta a condus la eşecul României în privinţa implementării de reforme dure şi a obţinerii unei creşteri economice constante. VIATA PE W MmmWât Jm mWk. mm mmm 4BL£*W TUT l Joi, la Albă Iulia Vajda Lajos s-a întâlnit cu consilierul primului ministru al Landului Brandenburg Invitat să participe, în calitate de co-preşedinte al Consiliului de Dezvoltare Regională din cadrul Regiunii 7 Centru, la întrunirea cu consilierul primului ministru al Landului Brandenburg din Germania, desfăşurată joi, la Alba Iulia, preşedintele Consiliul judeţean Covasna, Demeter Janos, nu a putut fi prezent. în acest condiţii, cel delagat să-l reprezinte, vicepreşedintele Vajda Lajos, ne-a declarat că şedinţa a fost una restrânsă, fără participarea celorlalte judeţe din Regiunea 7 Centru. La faţa locului a fost însă prezent şi directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională al Regiunii 7 Centru, Simion Creţu. “Şedinţa s-a dovedit a fi fructuoasă, discuţiile în ce priveşte colaborarea Landului Brandenburg cu regiunea noastră, precum şi cele referitoare la programele SAMTID şi ISPA fiind avansate”, a spus vicepreşedintele CJ. D.D. FELDIOREAN Viorel Hrebenciuc este convins de sucesul PSD în alegerile locale, parlamentare, prezidenţiale Vicepreşedintele PSD Viorel Hrebenciuc a declarat, sîmbătă, la Consiliul Naţional a! partidului, că este convins că PSD va cîştiga alegerile locale, parlamentare şi prezidenţiale, arătînd că strategia partidului în acest sens trebuie să aibă la bază principiul conform căruia PSD este singurul partid care şi-a îndeplinit promisiunile. Hrebenciuc a evocat momentele importante din anii trecuţi. El a spus că, în 1992, cînd a fost şeful campaniei electorale a lui Ion Iliescu şi acesta a cîştigat alegerile, sloganul era “Un preşedinte pentru liniştea noastră". El a spus că are impresia că, prin discursul “Spre normalitate” rostit de Adrian Năstase, viitorul slogan al candidatului partidului la preşedinţie va fi tot “Un preşedinte pentru liniştea noastră”. El a arătat că PSD va cîştiga alegerile în momentul în care în mass-media va exista curentul de opinie că partidul şi-a respectat promisiunile. “Trebuie să ne respectăm promisiunile electorale şi sunt convins că ne vom face temele, aşa cum vă place să spuneţi", a spus Hrebenciuc adresîndu-se preşedintelui PSD Adrian Năstase. El a mai spus că Delegaţia Permanentă trebuie mandatată pentru constituirea comisiei de pregătire a alegerilor. Vicepreşedintele PSD Nicolae Văcăroiu a spus, însă, că PSD nu este încă pregătit pentru alegeri. El a spus că grupele operative ale conducerii partidului “au scos în evidenţă o serie de aspecte care nu sunt pozitive” “Se impune o evaluare atentă a modului în care lucrează primarii, consilierii, prefecţii. Avem foarte multe locuri în care nu am cîştigat alegerile şi trebuie să vedem cauzele”, a arătat Văcăroiu. Nicolae Văcăroiu a afirmat că, la capitolul respectării promisiunilor electorale, PSD “nu stă peste tot bine" şi a spus că în partid comunicarea nu funcţionează la nivelul dorit. El a pledat pentru o îmbunătăţire a relaţiilor PSD cu mass media şi a arătat că se constată din analizele de pe teren că se confundă funcţiile pe linie executivă cu cele de pe linie de partid. Vicepreşedintele PSD Doru Ioan Tărăcilă a spus, la rîndul său, că trebuie identificaţi “factorii de risc" din interiorul partidului, arătînd că în trecut, au fost situaţii în care PSD a pierdut alegerile şi că nu a cîştigat niciodată 50% din electorat. în opinia lui Tărăcilă, faptul că 50% dintre primarii şi consilierii locali aparţin PSD nu este meritul partidului de guvernămînt, ci se datorează atracţiei pe care o exercită acesta.