Cuvântul Nou, decembrie 2002 (Anul 13, nr. 3551-3573)

2002-12-02 / nr. 3551

Anul XIII Numărul 3551 4 pagini Luni 2 decembrie 2002 2000 lei Totul de vânzare Gabriel FLORESCU Dacă înainte de ’89 se ştia că tot ce mişcă în fotbalul românesc este dictat de partid, iată că acum ceea ce guverneză acest sport se numeşte BANUL. Nu în sensul obişnuit pe care l-ai pretinde unei societăţi comerciale (cum sunt cluburile din străinătate), ci în stil propriu balcanic. Auzim nu o dată cum marile cluburi româneşti vând jucătorii la cel mai mic semn de interes al unui impresar pentru a-l oferi echipelor cu bani, după care în visteria formaţiilor intră milioane de verzişori, însă aceştia dispar cine ştie unde. Sigur, tranzacţiile din fotbal cu această marfă numită jucători nu sunt proprii doar României. Ele au loc pretutindeni, din estul Asiei până în vestul Americii, este un lucru normal care nu surprinde sau scandalizează pe nimeni. Zilele trecute am văzut o echipă olandeză - este vorba despre Ajax Amsterdam - în al cărei unsprezece de început nu figurau decât doi jucători din ţara lalelei, restul fiind cam din toată lumea. La fel, în formaţii de pretutindeni apar fotbalişti crescuţi la Ajax şi vânduţi imediat ce demonstrează o oarecare valoare. Până aici, totul intră în sfera normalului, inclusiv în ce priveşte sportul românesc (şi nu numai fotbalul). Diferenţele provin din altă parte: în timp ce în alte locuri tranzacţiile se desfăşoară în ambele sensuri, recte vânzare-cumpărare, la noi nu se cunoaşte această regulă a economiei de piaţă. Ce vreau să spun? în timp ce Ajax, de pildă, după ce vinde un jucător, cumpără imediat altul sau investeşte în creşterea de noi sportivi, la noi sumele se "pierd”. Nu numai marile echipe ale Europei, în special, cum ar fi cele italiene, spaniole, germane sau engleze caută să cumpere oameni talentaţi, ci şi cele mai mici din estul continentului, Iată, de pildă, la Dinamo Kiev, pe lângă alte vedete, apar şi doi sportivi din România, în Rusia, echipele etalon au în componenţă chiar şi jucători de culoare, în Ungaria, Bulgaria, Polonia lucrurile se petrec la fel, chiar dacă respectivele cluburi nu-şi permit să cumpere un Zidane, Raul, Figo, Batistuta. Ce se întâmplă însă la noi este iarăşi ceva specific: cu două-trei excepţii de jucători de mina a treia care confirmă regula, nu se cumpără nimic, banii obţinuţi din vânzări se duc pe cine ştie ce căi oculte spre buzunarele patronilor de echipe sau a impresarilor. Şi în felul acesta fotbalul românesc decade mereu pe plan intern şi internaţional, fără ca cei care şi-au însuşit banii să mai reinvestească. Mi se va spune că acestea sunt legile economiei de piaţă. Poate. Dar ele nu funcţionează oare şi pe alte meridiane? Ceea ce se întâmplă în fotbal este copiat la indigo şi în alte sporturi de echipă: handbal, baschet, volei, rugbi. Avem o mulţime de sportivi plecaţi-sigur, pe bani mai puţini decât fotbaliştii-în alte campionate, ba am auzit de o voleibalistă care a jucat chiar şi în Brazilia, dar invers nu se întâmplă aşa ceva. Am văzut nişte meciuri de handbal ale formaţiilor ungureşti de top, sunt pline de ruşi, sârbi, români, cubanezi etc. De la noi doar se pleacă... Până când vom rămâne doar pe post de exportatori? Probabil că foarte curând se va închide această poartă de făcut bani negri deoarece nu vom mai avea ce vinde... Asta-i exact ca în cazul fierului vechi: atâta am exportat fabricile ceaușiste până n-a mai rămas aproape nimic. Comunicat de presă Reprezentanţii societăţii civile româneşti din Sfântu Gheorghe salută iniţiativa fraţilor români din toată ţara care au venit să sărbătorească împreună cu noi sfânta zi de 1 Decembrie, Ziua Naţională a României şi transmit totodată urările şi felicitările lor de sănătate, fericire şi prosperitate românilor de pretutindeni. Apreciem gestul extraordinar al celor peste 200 de studenţi din marile centre universitare care au colindat şi au interpretat cântece patriotice românilor din comunităţile unde sunt numeric inferiori, transmiţând gândul de solidaritate a întregii naţiuni române şi faptul că România nu i-a uitat. Aducem în atenţia opiniei publice naţionale şi internaţionale gestul profund nedemocratic, în afara legii şi în afara spiritului de toleranţă european, antiromânesc al Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe, care nu a arborat în oraş tricolorul românesc, lezând astfel sentimentele cetăţenilor români şi încurajând un comportament extremist naţionalist străin armoniei interetnice. Biroul de presă Violeta Pătrunjel Sebastian Pârvu pagina 2 «*-» VO o. tJk ■ , Tc/2. Cotidian social-politic al județului Covasna  De 1 Decembrie, Piaţa „Mihai Viteazul“ a devenit tricoloră 35 Momentul culminant al suitei de manifestări prilejuite de sărbătorirea Zilei Naţionale a României în judeţul Covasna sa desfăşurat ieri în Piaţa „Mihai Viteazul“ din Sfântu Gheorghe. Sute de covăsneni şi oaspeţi din alte părţi ale ţării au ţinut să fie prezenţi aici pentru a marca acest solemn eveniment. De altfel, în judeţul Covasna, manifestările consacrate zilei de 1 Decembrie au început încă de acum două săptămâni, în program fiind incluse o serie de simpozioane ştiinţifice, lansări de carte, spectacole, expoziţii, etc. încă de la de la ora 1e 12.00, Piaţa „Mihai Viteazul“ a devenit tricoloră, iar marea de oameni a reuşit să mascheze incompetenţa autorităţilor locale, care, în ultimul an nu au mai investit nici un leu în repararea „kilometrului 0“ al municipiului Sfântu Gheorghe. După recitalul susţinut de Corul „Vlăstarele Orăştiei“ la Catedrala ortodoxă, prefectul Horia Grama şi Georgiu Gingăraş, ministrul Tineretului şi Sportului au rostit scurte alocuţiuni, mulţumind celor prezenţi pentru că au venit în număr atât de mare. Solemnitatea momentului a fost marcat printr-un ceremonial religios şi depuneri de coroane în memoria înaintaşilor care s-au jerfit pentru idealul Unirii de 1918. După parada militară şi o imensă horă a unirii prinsă în jurul grupului statuar, sărbătoarea a continuat la Casa de cultură a sindicatelor, unde Eugen Popescu, director în cadrul Ministerului Informaţiilor Publice a lansat programul partenerial „Solidaritatea comunitară românească“, prin care se doreşte sprijinirea comunităţii româneşti din judeţele Covasna şi Harghita pentru păstrarea şi afirmarea identităţii naţionale, după care „Ceata Junilor" din Sibiu a susţinut un spectacol folcloric în faţa unei săli arhipline. La spectacolul lui Tudor Gheorghe, sală arhiplină Sala de spectacole a Casei de cultură din Sfântu Gheorghe s-a dovedit neîncăpătoare pentru mulţimea care şi-a dorit, sâmbătă seara să asiste la spectacolul oferit de Tudor Gheorghe. După numai o jumătate de oră de la începerea spectacolului, accesul publicului a fost interzis, în sală nemaifiind loc nici măcar să arunci un ac. Angajaţii Casei de cultură au spus că deşi capacitatea sălii de spectacole este de 500 de locuri, au intrat peste o mie de persoane, astfel că jandarmii au fost nevoiţi să întoarcă din drum vreo 200 de covăsneni. Spre deosebire de spectacolul susţinut anul trecut la Sfântu Gheorghe, acum, „trubadurul oltean” nu a mai fost însoţit de Orchestra Filarmonicii din Craiova, ci doar de patru lăutari. Cu toate acestea, Tudor Gheorghe şi invitaţii săi au reuşit să ridice sala în picioare. Retragere cu torţe Imediat după terminarea spectacolului, publicul a fost întâmpinat în Piaţa „Mihai Viteazul” de o „coloană de foc”. Două plutoane de jandarmi şi vânători de munte şi-au aprins torţele, mimând o retragere victorioasă . Coloana de foc a străbătut oraşul în aplauzele localnicilor. Seara de Sfântul Andrei s-a încheiat cu un „Bal al Unirii" desfășurat în saloanele restaurantului Bodoc din municipiu. Pasiunea de-o viaţă a unui octogenar din Valea Mare într-o comună relativ modestă ca număr de populaţie precum este Valea Mare un om cu o pasiune mai aparte este cunoscut de toată suflarea. Este cazul lui Alexandru Pastor, un octogenar care se îndeletniceşte de când se ştie cu...împăratul animalelor mici şi, mai ales, al păsăretului! O pasiune, nu-i aşa?, rara avis. Aşadar, deloc întâmplător am ajuns întro dimineaţă de noiembrie 2002 în bătătura sa şi imediat ne-a invitat cu mândrie nedisimulată să-i vedem expoziţia neobişnuită. O cameră întreagă din spaţioasa-i casă de bun gospodar este ocupată cu o sumedenie de exponate, ce sunt parcă gata să coboare de pe pereţi şi să o zbughească pe uşă, atât sunt de bine Cele mai multe trofee fac parte din lumea zburătoarelor, nenea Pastor fiind şi un iscusit vânător. Chiar şi acum, la vârsta senectuţii, domnia sa afirmă că mai poate doborî la o adică vreun animal sălbatic, vreo lişiţă sau altă pasăre a cerului. “Am început să mă ocup cu împăratul de foarte devreme, ne povesteşte istoria hobby-ului său neobişnuit venerabilul octogenar. Aveam vreo 14-15 ani când a început totul. Ţin minte că m-am dus într-o zi cu o raţă sălbatică prinsă de mine la un cetăţean care se ocupa cu împăratul. A zis să vin peste trei zile şi-i gata, dar eu vroiam să-i fur meşteşugul, aşa că i-am zis că mă grăbesc şi aştept. L-am urmărit cum a tăiat pasărea, ia scos măruntaiele şi a umplut-o cu paie, i-a smuls fiecare pană cu mare grijă şi apoi a lipit-o la loc, i-a pus ochi de sticlă, a cusut-o atent. Era o _____ adevărată artă, părut ceva extraordinar de interesant şi mi-a plăcut aşa de mult cum arăta la sfârşit faţa, încât pe loc m-am hotărât să fac şi eu la fel. Horia C. DELIU (Continuare în pagina a 3-a)  ASaSAQ.LN3ZSlScf3s MS Isas lgc lvKsVA*n^!OBH0 nj NWS I vbT IOnflJ O realitate ignorată, din păcate, de unii semeni: “Prietenia” bazată pe... pahar se termină uneori tragic  Al cincelea caz de omor din judeţul Covasna pe 2002 s-a datorat din nou consumului excesiv de alcool, care a generat o altercaţie violentă Unul dintre drogurile frecvente pe care multă lume îl consumă, dar îi ignoră nocivitatea, este alcoolul, socotit un fel de “antidot" pentru supărările cotidiene, necazuri familiale, insatisfacţii de tot felul, motiv de uitare de sine şi aşa mai departe. Nu suntem abstinenţi şi nu pledăm pentru o societate puritană, Doamne fereşte, pentru că s-au văzut în SUA rezultatele prohibiţiei din anii ’30, când cantitatea de băutură vândută clandestin a fost chiar mai mare decât atunci când sa comercializat în mod liber. Numai că una e să dai pe gât, acolo, o bere, un şpriţ ca să te simţi bine şi alta este să-ţi bei minţile, să devii dependent de alcool, cum sunt destul de mulţi dintre concetăţeni. Care, culmea, nici nu realizează acest lucru. Iar, de regulă, de la beţie la scandal şi acte de violenţă nu mai este decât un pas, pe care persoane fără control îl fac neşteptat de uşor. Iar apoi se căiesc amarnic. Un asemenea caz (de această dată cu urmări tragice) s-a petrecut recent la Turia, fiind al cincelea pe anul acesta după cum a ţinut să sublinieze dl. comisar-şef Constantin Scurtu, inspector-şef al I.P.J.Covasna, arătând că omorul sa produs după o perioadă destul de lungă de acalmie şi s-a datorat din nou consumului excesiv de alcool. Care devine un amic perfid al prietenilor de pahar. Şi adesea cum se întâmplă când vrei să-i faci bine cuiva şi nu-l laşi să moarăde frig şi de foame) un bătrân de 74 de ani, Csáki Petru, s-a îndurat de un consătean care se certase cu familia şi l-a luat în gazdă. Este vorba de un anume A. Olah, cioban, în etate de 54 de ani, ce luase obiceiul ca din când în când să se “cinstească” împreună cu proprietarul. Numai că într-o seară de noiembrie 2002 amiciţia de pahar nu a mai ţinut, între cei doi iscânduse un conflict spontan, cel mai tânăr răzbunându-se pe interlocutor şi lovindu-l în zona capului cu un obiect contondent, care i-a pricinuit o hemoragie puternică. La scurtă vreme victima a decedat, iar autorul a fost arestat fiind anchetat în prezent de către Parchet. ...Așadar, s-a consumat o nouă întâmplare tragică, asupra căreia sar cuveni să reflectăm mai mult, deoarece băutura fără noimă conduce la violență, la acte de agresiune, iar până la crimă sau răniri grave nu mai este decât un pas. Pe care A. O. l-a şi făcut, regretând acum cu siguranţă deznodământul neaşteptat al unui chef ce părea la început “nevinovat”, ca atâtea altele... Horia C. DELIU în Zona Buzatelor Copii şi vârstnici, în straie de sărbătoare In cinstea zilei de "1 Decembrie”, în oraşul întorsura Buzăului şi localităţile învecinate au avut loc manifestări cultural-artistice menite a marca această sărbătoare sfântă a românilor. Astfel, pe prcursul a două zile, pe scena Casei de cultură întorsura Buzăului au urcat mai bine de 300 de copii cu prilejul celor două acţiuni organizate de casa de cultură şi clubul elevilor din acest oraş. Prin urmare, vineri, 29 noiembrie, a avut loc un spectacol de muzică şi dans modern la care au participat formaţii de dansuri moderne, solişti vocali şi instrumentişti de la Clubul elevilor întorsura Buzăului, Grădiniţa nr. 1 din acest Floroaia Mare. A doua zi, deci sâmbătă, cu contribuţia aceloraşi organizatori, casa de cultură a oraşului a găzduit “Festivalul folcloric al copiilor”, la care au luat parte formaţii de dansuri populare, grupuri vocale, solişti vocali şi instrumentişti de la Clubul elevilor întorsura Buzăului. Ansamblul folcloric “Românaşul” şi de la şcolile generale din Sita Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 3-a) Decizia privind anticipatele sau remanierea în ianuarie O decizie privind organizarea de alegeri anticipate sau, dacă acest lucru nu este posibil, de restructurare a Guvernului ar putea fi luată, cel mai probabil, în cursul lunii ianuarie, a declarat, vineri, la Rădăuţi, ministrul Administraţiei Publice, Octav Cozmîncă, transmite corespondentul MEDIAFAX. Cozmîncă a precizat că o astfel de decizie va fi luată după Consiliul European de la Copenhaga, "probabil în decembrie, sau mai sigur în ianuarie”, iar alegerile anticipate vor fi organizate doar cu acordul preşedintelui Ion Iliescu şi după o consultare a partidelor parlamentare. "Dacă ajungem la un numitor comun şi avem argumente suficiente şi pertinente pentru a demonstra necesitatea, utilitatea acestor alegeri, evident că vom proceda ca atare şi, bineînţeles, şi după o consultare a partidelor parlamentare. Nu ne gîndim că toţi vor fi de acord cu alegeri anticipate. Este clar de ce şi cum nu vor fi de acord, şi vedeţi cazul Austriei cu Partidul Conservator. Nu cred că va fi încîntată opoziţia pentru alegeri anticipate”, a spus Cozmîncă. El a mai spus că, în cazul în care varianta alegerilor anticipate va fi agreată de președintele României, PSD preferă ca acestea să fie organizate în prima parte a anului 2003, în lunile mai-iunie. Cozmîncă a explicat că, în cazul declanșării de alegeri anticipate, acestea se pot organiza pe baza actualei Constituţii şi ar putea să fie programate în maiiunie, sau pe baza Constituţiei modificate şi completate, şi atunci ar fi organizate în octombrienoiembrie 2003. "Dacă nu vom face alegeri anticipate, se va proceda la o restructurare şi la o remaniere de anvergură a Cabinetului, dar nu numai a Cabinetului, ci şi a structurilor centrale şi serviciilor publice descentralizate”, a spus Cozmîncă. El a apreciat că va fi o reducere “substanţială” a numărului de demnitari, inclusiv de secretari de stat şi “o repornire a tuturor motoarelor la nivel central şi local”. ”O repornire şi o turare în forţă a motoarelor, fiindcă este absolut necesar pentru pregătirea în bune condiţiuni a anului 2004, cu alegeri locale şi generale şi pregătirile pentru aderarea la Uniunea Europeană. Sunt foarte multe lucruri şi va fi nevoie de un efort extraordinar, considerabil, în aceşti doi ani”, a spus Cozmîncă. Premierii Ungariei şi României au semnat o declaraţie comună Premierii Ungariei şi României, Peter Medgyessy şi Adrian Năstase, au semnat, vineri, în cursul unei întîlniri, la Budapesta, o declaraţie privind parteneriatul strategic dintre cele două ţări, transmite MTI, în cursul conferinţei de presă organizate la finalul întîlnirii, Medgyessy a afirmat că documentul semnat reprezintă un cadru extins al cooperării pe termen lung dintre România şi Ungaria, în secolul XXI. “Negociatorii români au declarat că amendamentele la Legea statutului sunt compatibile cu normele europene, dar au cerut cîteva corecţii minore", a precizat premierul ungar. “Am fost de acord ca Ministerele Afacerilor Externe să reia discuţiile într-o săptămînă, astfel încît amendamentele la Legea statutului, care vor fi supuse Parlamentului, să respecte normele europene şi să fie atît în interesul minorităţilor etnice, cît şi al statelor învecinate”, a subliniat Medgyessy. Mişcări de protest în centrul Chişinăului Cîteva mii de oameni s-au adunat în centrul capitalei Republicii Moldova pentru a protesta faţă de guvernarea comunistă, transmite corespondentul MEDIAFAX la Chişinău. în pofida gerului de afară, oamenii au venit în Piaţa Marii Adunări Naţionale cerînd integrarea Republicii Moldova în Europa şi în NATO. Mitingul este organizat de către Partidul Popular Creştin-Democrat, de opoziţie, şi a fost autorizat de Primăria Chişinău. Protestatarii poartă drapele tricolore, cu şi fără stema Republicii Moldova, ale Uniunii Europene, ale Alianţei Nord- Atlantice şi, în premieră, ei au adus în Piaţa Marii Adunări Naţionale şi un drapel al Statelor Unite ale Americii. La manifestaţie au venit oameni din cîteva judeţe, printre care Soroca, Tighina, Bălţi şi Cahul. Ei poartă pancarte pe care se poate citi “Jos comunismul”, “Judeţe, nu raioane”, “Nu federalizării”, “Vrem TVR 1”, “Republica Moldova nu este o gubernie rusească”. Liderul PPCD, Iurie Roşca, a declarat că prin manifestaţia de astăzi “opoziţia vrea să protesteze faţă de faptul că autorităţile nu au realizat recomandările APCE privind funcţionarea instituţiilor democratice în Republica Moldova”. “Această adunare se vrea a fi o replică la adresa guvernării, care continuă să instaureze metode ale unui regim dictatorial, să sfideze normele statului de drept, să ignoreze libertăţile cetăţeneşti şi să instituie frica generală”, a spus Roşea. Manifestaţia, denumită “întîlnire cu alegătorii”, a început cu intonarea imnului României, urmată de rugăciunea “Tatăl nostru". Ea se va încheia cu adoptarea unei rezoluţii.