Cuvântul Nou, decembrie 2002 (Anul 13, nr. 3551-3573)

2002-12-10 / nr. 3558

Social - Politic Şi în judeţul Covasna ca în întreaga ţară au loc în aceste zile. Pregătiri pentru apropiatul Congresul Naţional al Revoluţionarilor Deoarece săptămâna aceasta, mai exact în data de joi, 12 decembrie are loc la Palatul Parlamentului din Bucureşti primul Congres al Blocului Naţional al Revoluţionarilor din România, conducerea Asociaţiei Independente Covasna - Harghita îi invită pe membrii săi azi, 10 XII la o adunare generală pentru alegerea delegaţilor. Preşedintele Asociaţiei Răniţilor şi Urmaşii Eroilor Martiri din judeţele Covasna şi Harghita, dl. Niţu Smarandache, îi invită pe revoluţionari la ora 16,00 la sediul din clădirea Prefecturii, urmând să se aleagă reprezentanţii care vor merge la congresul din Capitală. Conform normelor stabilite se va alege un reprezentant la 30 de membri, aşa că din judeţul Covasna se vor deplasa la Bucureşti trei delegaţi, iar din Harghita doi, urmând să participe la alegerea noii conduceri a organsimului central, să-şi exprime poziţia faţă de documentele ce sunt puse în discuţie şi apoi să le aprobe. în felul acesta se va pune, în sfârşit, ordine şi în privinţa numărului exagerat de mare de asociaţii ce figurează în momentul de faţă în ţară, în unele judeţe - precum Timiş - funcţionând chiar şi revoluţionarilor, cea ce face foarte grea coordonarea acţiunilor, luarea unor decizii unitare.. La noi în zonă (Covasna- Harghita) din fericire, fiinţează numai o singură Asociaţie, care după cum se ştie are un statut independent, astfel că nu au fost în ultimii 13 ani probleme organizatorice deosebite, aproape toate dobooanele şi drepturile revoluţionarilor fiind rezolvate pe parcurs, deşi greutăţi au fost şi mai sunt pe ici pe colo, iar acţiunile de cinstire a Eroilor Martiri, de ajutorare a urmaşilor celor căzuţi în decembrie 1989, a răniţilor derulându-se conform prevederilor Legii 42. De fapt, se pare că şi acest important act normativ va fi pus în discuţia apropiatului Congres de la Bucureşti, deoarece s-au făcut numeroase propuneri pentru modificarea şi completarea legii cu pricina, urmând ca în perioada următoare să se definitiveze şi aceste aspecte. Aşa cum ne-a precizat ieri dl. Niţu Smarandache se intră într-o perioadă cu multe evenimente comemorative, atât pe plan central cât şi local, întrucât se apropie cu paşi repezi jumătatea lunii decembrie când se declanşează - conform tradiţiei post-revoluţionare - activităţile de cinstire a Eroilor Revoluţiei Române. Horia C. DELIU Pentru a preveni furturile din păduri Direcţia Silvică Covasna pune în vânzare brazi ieftini Direcţia Silvică a judeţului Covasna va pune în acest an la dispoziţia cumpărătorilor pomi de iarnă la preţuri accesibile tuturor categoriilor sociale, pentru a preveni astfel furturile de brazi din păduri. Cei aproximativ 5000 de brazi şi molizi ce vor fi tăiaţi din pădurile gospodărite de Direcţia Silvica vor putea fi achiziţionaţi cu preţuri cuprinse între 40.000 şi 100.000 de lei bucata. Spre deosebire de anii precedenţi, D.S. va asigura pomi de iarnă doar pentru necesarul covăsnenilor, nu şi pentru a fi comercializaţi în alte judeţe. Pomii de Crăciun vor fi puşi la dispoziţia cumpărătorilor prin intermediul ocoalelor şi cantoanelor silvice. în afară de această ofertă, în Covasna vor fi comercializaţi şi pomi de iarnă proveniţi din pădurile particularilor, însă preţul lor va fi mai mare. în preajma Crăciunului, organele silvice şi de poliţie vor face controale pentru a depista furturile din păduri, iar persoanele care vor fi surprinse asupra faptului, vor fi amendate cu 10 milioane de lei pentru fiecare brad nemarcat. (R.C.) Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor va fi închisă de sărbători Casa de Ajutor Reciproc a Pensionarilor Sfântu Gheorghe aduce la cunoştinţa membrilor săi că în perioada 25 decembrie 2002 - 16 ianuarie 2003 instituţia va fi închisă. Totodată, cu ocazia sărbătorilor de iarnă Consiliul de conducere al casei le urează membrilor “Crăciun fericit” şi “La mulţi ani". (D.D.F) Mulţumirii Caritasului Secţia de Ortopedie a Spitalului Judeţean din Sfântu Gheorghe mulţumeşte Organizaţiei Caritas Sfântu Gheorghe pentru donaţia de teşi gipsare marca “Dynacast” necesare în acest sezon de iarnă. Fără a fi solicitat un asemenea sprijin, Caritas a considerat oportună această donaţie ce va ajuta în mare măsură atât secţia de ortopedie, cât şi pacienţii. Programul PHARE pentru rromi: „Accesul la educaţie al populaţiilor dezavantajate cu focalizare pe rromi” O echipă a Inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna a participat la un program de instruire în elaborarea proiectelor desfăşurat la Sibiu Prin programul PHARE pentru rromi lansat în septembrie 2002 cu tema “Accesul la educaţie al populaţiilor dezavantajate cu focalizare pe rromi”, inspectoratele şcolare au posibilitatea să elaboreze proiecte, cu finanţare PHARE, în scopul de a oferi rromilor accesul la educaţie, la învăţământ. O echipă a inspectoratului Şcolar Judeţean Covasna formată din 5 membri a participat timp de 3 zile la un program de instruire în elaborarea acestor proiecte desfăşurat la Sibiu. A fost o întâlnire la care au participat formatori specialişti din Anglia, Finlanda şi Danemarca şi unde au prezentat modele de elaborare a strategiei de dezvoltare a învăţământului, identificarea nevoilor de formare pentru grupe dezavantajate, în special pentru rromi. Pe perioada desfăşurării întâlnirii, la care au participat 6 judeţe din ţară, inclusiv Covasna, au fost parcurse toate etapele de elaborare a proiectului cu identificarea obiectivelor specifice care vizează conţinutul programului. Potrivit spuselor doamnei Keresztely Irma, inspector şcolar general al IŞJ Covasna “ne-am dat seama de nivelul la care se află echipele şi am constatat că sunt judeţe care habar nu au despre modul în care se elaborează un proiect. Eu personal mă bucur că atunci când acest program a fost lansat şi s-a făcut invitaţia către Consiliul judeţean şi primării să trimită reprezentanţi la negocierile care au avut loc la ISJ, atât Consiliul Judeţean, cât şi primăriile localităţilor cu un număr mare de rromi au trimis specialişti în elaborarea proiectelor, şi nu simpli reprezentanţi. De aceea echipa a fost una forte la această pregătire şi evident că ne-am abţinut să divulgăm secretele noastre, ştiut fiind faptul că în astfel de ocazii ideile se fură. Sper că vom reuşi să facem pasul spre inserţie şi integrarea populaţiei rrome în judeţul Covasna". Daniela ANDREI Cursurile pieţei valutare din 9 decembrie 2002 anunţate de BNR Cursurile casei de schimb valutar pentru 10 decembrie 2002 - Banca Transilvania USD EURO FORINT Vânzare 33.720 34.050 145 1 EURO 34045 1 liră sterlină 53147 1 forint ungar 144 100 yeni japonezi 27488 1 dolar SUA 33708 1 AUR (preț în lei) 352539 1 DST 44701 Cumpărare 33.600 33.600 130 Cei mici îi scriu lui Moş Crăciun Cu ocazia Sărbătorilor de iarnă Poşta Română a lansat un concurs original intitulat “Cea mai frumoasă scrisoare adresată lui Moş Crăciun”, la care sunt invitaţi să participe toţi copiii. La Oficiul poştal nr. 1 din Sfântu Gheorghe de săptămână trecută se găsesc plicuri inscripţionate “Scrisoare către Moş Crăciun”, în care se vor pune textele redactate de cei mici. Aceste plicuri cu scrisoarile celor mici dacă sunt depuse până miercuri, 18 decembrie a.c. la cutia poştală special amenajată în incinta Oficiului poştal din centrul municipiului reşedinţă de judeţ Covasna vor fi premiate chiar de către Moş Crăciun. Pe plic se va trece neapărat numele, adresa, telefonul şi vârsta expeditorului. Informaţii suplimentare se pot obţine la telefonul 304.125 sau 304.139.(H.C.D.) Astăzi, la Poligonul ult. Păiuş David” Detonări de obuze şi proiectile La Poligonul “lt. Păiuş David” din municipiul Sfântu Gheorghe se vor desfăşura astăzi ultimele asanări din acest an. Spre deosebire de alte dăţi, acum explozia nu va fi una semnificativă, obuzele şi proiectilele fiind de calibru mic. Dacă două dintre cele trei obuze au calibru 37, iar celălalt 87, proiectilele, două la număr, au calibru 76. Obuzele şi proiectilele amintite au fost “culese" de pe raza judeţului, mai precis din localităţile Lemnia, Breţcu şi Sânzieni, în decursul ultimelor patru luni, depozitarea lor făcându-se evident la poligon, într-un loc de siguranţă, potrivit inspectorului şef al Inspectoratului Judeţean de Protecţie Civilă Covasna, col. Ion Florescu. Domnia sa a subliniat că acţiunea nu prezintă risc, explozia urmând să fie una înfundată, atât datorită calibrelor mici, cât şi adâncimii gropii săpate, suficient de mare, 1,6 metri. Ieri, nu se ştia încă exact ora la care va avea loc acţiunea, motivul fiind acela că asanarea depinde de ora la care va sosi la Sfântu Gheorghe pirotehnistul delegat de Comandamentul General al Protecţiei Civile. Oricum, ora probabilă este undeva în jurul prânzului. DodoFELDIOREAN Şcoala...şi drumul spre lumină (Urmare din pagina 1) un mesaj celor prezenţi, adresând felicitări şi urări de bine generaţiilor care au fost şi care sunt în liceu.. La această a treia aniversare a Zilei Liceului “Nicolae Bălcescu” a participat şi doamna Maria Potcovaru, fostă directoare a liceului, care în cei 48 de ani de activitate în învăţământ a păstorit 34 de generaţii, iar acum este pensionară. “Mi-am iubit enorm de mult profesia şi dacă ar fi posibil să se întoarcă anii nu aş lăsa-o - subliniază domnia sa în discursul rostit la această aniversare. Munca pasionată şi cu dăruire sunt caracteristicile generaţiei mele. Noi munceam în alte condiţii şi ne-am ocupat de analfabetizare, şcolarizare, şedinţe interminabile, nu aveam sâmbătă, nu aveam duminică, nu aveam sărbători... Nu-i este dat oricui să fie un geniu, dar fiecare avem o raţiune, un scop, ceva de îndeplinit în viaţă şi fericit este cel care are întotdeauna prezentă în minte acea dorinţă de a se realiza până la capăt” înainte de a trece în revistă câteva rezultate şi succese înregistrate de elevii liceului, rezultate care situează această instituţie de învăţământ peste media pe judeţul Covasna, domnul Băncilă Leca a adresat “Recunoştinţă celor care şi-au lăsat o părticică din sufletul lor şi, probabil, toată tinereţea pentru binele acestei instituţii ! Recunoştinţă tuturor celor care, în timp, au făcut ca drumul instituţiei noastre să fie unul foarte drept ! Felicitări celor care au trecut prin şcoala noastră şi s-au realizat prin efortul propriu, dar şi al cadrelor didactice !" La acest liceu au învăţat şi învaţă copii nu numai din Zona Buzaielor, ci şi din Teliu sau Budila, copii din mediul rural care au o voinţă deosebită şi dăruirea de a învăţa din tainele ştiinţei, ajungând chiar la concursuri şi olimpiade naţionale, în acest sens a vorbit şi domnul Vasile Şerban, primarul comunei Teliu, care a fost invitat la această aniversare. Tot cu prilejul sărbătoririi Zilei Liceului “Nicolae Bălcescu", această instituţie a avut “porţile deschise” pentru comunitate, aşadar, părinţi, foşti elevi şi cadre didactice, oficialităţi au vizitat şcoala şi s-au întreţinut cu elevii şi personalul didactic de-acum. De asemenea, a avut loc un concurs despre viaţa şi opera lui Nicolae Bălcescu, la care au participat patru echipaje de elevi din clasele a XII-a. Premiile acordate câştigătorilor au constat în cărţi de specialitate, în valoare totală de 500 de mii de lei, sumă asigurată de “Eco-şcoala". Apoi, elevii şi cadrele didactice de la Grupul şcolar “Nicolae Bălcescu” întorsura Buzăului a avut parte de o seară distractivă. PD nu susţine moţiunea “Roşia Montană” Democraţii vor vota împotriva moţiunii simple “Roşia Montană", iniţiată de PRM, întrucît aceasta “ridică o problemă de fond, cu care PD nu este de acord”, a declarat, luni, liderul grupului PD din Camera Deputaţilor, Alexandru Sassu. Sassu a precizat că democraţii consideră “perfect posibil" ca licenţa unei companii naţionale să fie transferată unei societăţi al cărei acţionar majoritar este un cetăţean străin. în opinia democraţilor, la dezbaterea acestei moţiuni simple, Guvernul ar trebui să răspundă la întrebări privind metodele folosite de respectiva companie pentru exploatare şi modul în care sînt protejate zonele în care se găsesc situri arheologice. PRM a depus, săptămîna trecută, la Camera Deputaţilor, moţiunea simplă “Roşia Montană”, solicitînd păstrarea monopolului de stat la exploatarea auriferă, precum şi protejarea populaţiei, a mediului şi a siturilor arheologice din zonă. De asemenea, PRM cere sesizarea Parchetului Naţional Anticorupţie şi informarea corectă a opiniei publice cu privire la tranzacţia prin care exploatarea Roşia Montană a fost concesionată unei companii private. Moțiunea urmează să fie dezbătută marți. Conducerea PSD afirmă că Priboi trebuie să răspundă acuzaţiilor PNL Conducerea PSD nu a discutat despre acuzaţiile senatorului PNL Radu F. Alexandru la adresa deputatului PSD Ristea Priboi, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, Cozmin Guşă, secretar general al PSD, adăugind că Priboi este cel care trebuie să răspundă acestor acuzaţii. "Acuzaţiile la adresa lui Ristea Priboi trebuie să capete un răspuns de la el. Eu nu cunosc specificitatea activităţii desfăşurate de el şi, în urma unor discuţii concrete, se poate stabili despre ce a fost vorba, dacă este vorba de elemente incriminatorii sau că şi-a făcut treaba conform sarcinilor de serviciu", a spus Guşă. Senatorul PNL Radu F. Alexandru a prezentat, joi, într-o conferinţă de presă, dovezi privind activitatea deputatului PSD Ristea Priboi în cadrul fostei Securităţi. Preşedintele CNSAS Gheorghe Onişoru a precizat că documentul prezentat de Radu F. Alexandru este autentic, dar nu este relevant pentru a afirma că deputatul PSD a făcut poliţie politică. El a mai spus că, din cauza scandalului din interiorul Colegiului, conducerea acestei instituţii nu poate lua o decizie în cazul Priboi. “Colegiul nu se poate întruni acum pentru a lua o decizie în acest caz din cauza crizei interne din CNASAS. Mai aşteptăm însă documente, pentru că dovedirea în instanţă a unor astfel de acuzaţii necesită probe solide”, a completat Onişoru. Ministerul Public a precizat că procurorii nu se pot autosesiza în cazul Ristea Priboi în urma dovezilor prezentate de senatorul PNL, întrucît se aşteaptă un răspuns şi o eventuală sesizare din partea CNSAS. PNL a solicitat, duminică, întrunirea Colegiului CNSAS pentru a formula un punct de vedere oficial în cazul Ristea Pribeai şi pentru a sesiza de urgenţă Parchetul. Cine poate oferi relaţii? „ Intre persoanele neidentificate aflate în evidenţa Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna figurează şi un bărbat descoperit cu mai multă vreme în urmă în municipiul Sfântu Gheorghe, în subsolul blocului 42 de pe strada Grigore Bălan având următoarele semnalmente: vârsta aproximativ 35 de ani, înălţime - 1,73 m, greutate 70 kg., corpolenţă atletică, păr de culoare castanie tuns scurt, faţă ovală, mustaţă arcuită în jos, dentiţia cu strungăreaţă la mandibulă şi lipsă molari partea stângă. Persoana era îmbrăcată cu cojoc fără mâneci de culoare albastră, pulover de lână de aceeaşi culoare, pantaloni din material textil de culoare bleumarin, cămaşă cu mânecă lungă, căciulă din blană naturală maro. Cadavrul nu avea încălţăminte.. Cine poate oferi anumite informaţii despre băraltul în cauză este rugat să se adreseze celui mai apropiat post de Poliţie. (H.C.D.) Anul XIII Nr. 3558 Ultimele zile au adus geruri mari, dar fără evenimente iată că de două zile ne-au invadat temperaturi foarte scăzute, mai puţin zăpada, aşa că pe şosele se circulă în condiţii mai speciale. Cu toate acestea în ultima vreme nu s-au înregistrat accidente grave şi conform datelor pe care le avem de la Serviciul Poliţiei Rutiere din cadrul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna, putem spune că în ultimul interval de timp nu s-au semnalat lucruri deosebite din acest punct de vedere. Graţie intervenţiei drumarilor, dar şi a activităţii de patrulare a echipajelor de Poliţie în locurile mai speciale, cum ar fi în zona (Breţcu, Malnaş) s-a circulat fără probleme prea mari, doar gheaţa şi poleiul creând unele greutăţi. Să sperăm că şi zilele următoare se vor lua măsurile ce se cuvin, pentru a nu fi nici un fel de necazuri. Acţiuni cu impact pozitiv Ca urmare a acţiunilor susţinute ale cadrelor Poliţiei Rutiere locale nu s-au produs accidente grave, cu pierderi de vieţi omeneşti şi răniri de persoane, semnalându-se 21 tamponări la nivel de judeţ şi patru în municipiul de reşedinţă, deci accidente uşoare fără consecinţe deosebite, doar cu anumite pagube materiale. După cum ne preciza dl. subcomisar Székely Ervin, şeful Biroului Poliţiei Rutiere Sfântu Gheorghe în decursul ultimelor şapte zile s-au organizat mai multe acţiuni de control depistându-se şoferi, pietoni, căruţaşi care au încălcat legea, unii conducători auto depăşind cu diferite valori limita legală de deplasare în localităţi şi în afară, în ziua de vineri, 6 decembrie, s-a organizat o activitate specială de verificare a modului în care sunt parcate autovehiculele, fiind amendaţi 24 de şoferi.. Circulaţia s-a derulat normal şi în week-end Prezenţa poliţiştilor în stradă, patrulările efectuate împreună cu jandarmii, controalele pe căile de acces în întregul judeţ, dar şi la Sfântu Gheorghe au contribuit la menţinerea unui climat de ordine şi linişte. Participanţii la trafic au dat dovadă de înţelegere, circulând cu grijă, în mod prudent, aşa cum o impun şi condiţiile meteo mai marte. Dl. subcomisar de Poliţie Székely Ervin, şeful Biroului Circulaţie Sfântu Gheorghe din cadrul IPJ Covasna, ne-a precizat că s-au organizat în ultima săptămână 15 acţiuni, aplicându-se 90 de sancţiuni contravenţionale în valoare de 20 de milioane de lei. Au fost reţinute trei permise de conducere (unul pentru consumul de alcool) şi trei certificate de înmatriculare din pricina anumitor deficienţe tehnice ale autovehiculelor aflate în trafic. Şapte persoane conduceau fără a aveau cuplate centurile de siguranţă, iar trei foloseau telefoanele mobile în timp ce şofau. Alte categorii de imprudenţi Pietonii comit în continuare destule abateri, de data aceasta doar patru dintre ei fiind amendaţi pentru felul în care au traversat strada şi un căruţaş fiind sancţionaţi. Din păcate, şoferii vitezomani rămân pe mai departe cei mai periculoşi participanţi la trafic, un număr destul de mare fiind depistaţi de către aparatul radar şi opriţi la timp. S-au identificat 10 de şoferi care au oprit sau staţionat în locuri nepermise în municipiul reşedinţă de judeţ, abatere ce din nou tinde să ia amploare dacă facem o comparaţie cu săptămânile trecute. Am început o nouă săptămână sub zodia frigului polar, dar fără zăpadă, săptămână care sperăm să fie mai liniştită ca altele din toate punctele de vedere.. Rubrică realizată de Horia C. DELIU m Asociaţia “Acţiunea Populară” cheamă PNL, PNŢCD, PPC, UFD într-un partid de centru-dreapta Mai mulţi politicieni din fosta guvernare şi reprezentanţi ai societatăţii civile, reuniţi în Asociaţia “Acţiunea Populară” (APA), au făcut un apel către partidele de centru-dreapta, inclusiv PNL, pentru “coagularea Opoziţiei democratice” într-o formaţiune politică alternativă la actuala Putere de stînga. Asociaţia “Acţiunea Populară” va promova crearea unei noi structuri care să schimbe echilibrul de forţe pe scena politică, a declarat, luni, la conferinţa de presă de lansare, unul dintre reprezentanţii APA, ţărănistul Andrei Dimitriu. APA îşi propune să aducă la masa negocierilor partidele de centru-dreapta, unul dintre “scenarii” fiind unificarea într-o singură formaţiune politică. Andrei Dimitriu recunoaşte, însă, că asociaţia nu ar mai avea obiect în cazul declanşării alegerilor anticipate. Partidele vizate sînt PNL, PNŢCD, PPD, UFD, precum şi celelalte partide din “zona creştindemocrată” şi din cea liberală, însă asociaţia nu doreşte crearea unui nou CDR, etapă “consumată”, a spus George Şerban, membru PNL. “Şi în PNL sînt mulţi care gîndesc ca mine”, a adăugat Şerban. Lista membrilor fondatori îi cuprinde, între alţii, pe Nicolae Noica, Mihai Gheorghiu, Vlad Roşea, Zoe Petre, Smaranda Enache, Gheorghe Ceauşescu, Neagu Djuvara, Nicolae Breban, Octavian Bot, Mihai Şora, precum şi fundaţiile sau asociaţiile conduse de Cătălin Harnagea şi de Adrian Iorgulescu. La lansare au mai fost prezenţi, între alţii, Varujan Vosganian, Nicolae Noica, Paul Ghiţiu. Analistul Cristian Pîrvuiescu, care a precizat că vorbeşte “ca independent”, a apreciat că România trece “printr-o criză de legitimitate a vieţii politice”, din moment ce, conform ultimelor sondaje, mai puţin de jumătate dintre cetăţeni s-ar prezenta la vot. “Opoziţia democratică este excesiv de divizată”, a apreciat Andrei Dimitriu. “Nu atentăm la interesul nici unui partid, dar nu putem împiedica membrii partidelor să se înscrie în asociaţie”, a spus Dimitriu, comentînd afirmaţiile recente ale lui Victor Ciorbea, conform cărora noua asociaţie ar urmări dizolvarea PNŢCD.. Şi Decebal Traian Remeş a comentat declaraţiile liderului PNŢCD, spunînd că nu cere nimic “împotriva PNŢCD”, dacă participă la o asemenea iniţiativă. Remeş crede chiar că PNŢCD trebuie să fie “factor coagulator” pentru noua formaţiune. Deşi la lansare au fost prezenţi apropiaţi ai fostului preşedinte Dorin Marian, Mugur Ciuvică - reprezentanţii asociaţiei spun că în spatele iniţiativei nu se află Emil Constantinescu, care, însă, crede într-un asemenea “dialog” pentru coagularea formaţiunilor de centru-dreapta. Conform statutului, asociaţia se va dizolva după un an de activitate. Conducerea APA va fi aleasă în cursul zilei de miercuri, după care reprezentanții vor lansa o campanie de strîngere de semnături “pentru a da greutate” demersurilor lor.