Cuvântul Nou, ianuarie 2003 (Anul 14, nr. 3575-3595)

2003-01-15 / nr. 3581

V Anul XIV Numărul 3581 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna w.‘ ■**+. • ' nH»'• mm»*mm Miercuri 15 ianuarie 2003 2000 lei Regii... regiilor Gabriel FLORESCU Ca un duş rece ni se prăvale la intervale bine calculate nişte “bucurii” bune să le doreşti duşmanilor. Când lumea pare să ne fie mai dragă şi încercăm să mai răsuflăm un pic, iată că apare câte o regie şi ne loveşte în moalele capului fără a ne lăsa nici o porţită de scăpare sau o posibilitate de “recurs”. Ba se scumpeşte apa, ba lumina, gigacaloria, gazul metan, salubritatea, taxa de drum şi începând de ieri, benzina a nu ştim câta oară. în plus, ca să ne simţim cât mai bine, apar zeci de biruri născocite de minţi luminate, completând cât se poate de dureros pentru cetăţeean un tablou al obligaţiilor pe care cu greu le mai suportă. De la 1 ianuarie, în loc de “La mulţi ani!”, din partea “Electricii” primim vestea scumpirii luminii şi trebuie să înghiţim în sec, să mai scoatem din buzunar alte mii că, deh, în mileniul trei fără lumină nu poţi trăi. Dacă până acum am tot auzit despre debranşări de la sistemul de termoficare, de tăierea voluntară a curentului încă n-am pomenit, dar nu-i timpul pierdut... Exemplul oferit de unii va fi preluat cu certitudine în viitorul apropiat de alţii, iar petrolul va ajunge iarăşi la mare cinste. Asta în cazul că vom mai găsi între lucrurile bunicilor lămpi, fitile (pentru acestea, nu pentru altceva!) şi sticle necesare... Poate că nici nu ar sări în ochi prea tare modul cum regiilesocietăţi comerciale ale statului se comportă vizavi de cetăţean dacă serviciile pentru care acesta plăteşte ar fi corespunzătoare. Dar nu se întâmplă nicidecum aşa. Defecţiunile de pe reţelele de furnizare a energiei, apei, căldurii etc. provoacă mereu nemulţumiri; penalizările pentru orice întârziere de plată sunt taxate prompt, dar nu la fel se întâmplă în cazul în care regia greşeşte şi creează disconfort abonaţilor săi. O scrisoare pierdută nu mai este astăzi doar titlul celebrei piese a lui Caragiale, ci o realitate datorată Poştei Române; lipsa presiunii gazului metan imediat ce termometrele indică mai multe grade sub zero nu determină nici o reacţie din partea Distrigazului, acesta nu şi-a recunoscut niciodată partea de vină; întreruperea furnizării energiei electrice nu este urmată de elementarele scuze. Păi cum să o facă cei ce se cred mici regi pe domeniul lor nu numai în ce privește salariile? în medicină a devenit un fel de axiomă zicerea că profilaxia este cel mai eficient medicament. Ei bine, acest adevăr se pare că nu este cunoscut de boșii regiilor române. Sau nu doresc să- i cunoască. Ce ar însemna acest lucru în cazul regiilor? Simplu: investirea unei părţi din veniturile stoarse de tia populaţie pentru modernizarea şi întreţinerea reţelelor aflate în dotare. Atunci nu vor mai avea loc defecţiuni de amploarea celor de astăzi, serviciile vor cunoaşte îmbunătăţiri, iar nemulţumirile cetăţenilor vor fi atenuate. Singurul impediment, salariile, mai ales ale şefilor, vor stagna, ceea ce, bineînţeles, nu va conveni maiestăţilor lor. Şi atunci se recurge la varianta opusă, adică zică lumea orişice, nouă nu ne pasă decât de noi. Primarul Albert Almos este acuzat de provocarea unei pagube în patrimoniul municipiului în valoare de peste 103 milioane lei Printr-o adresă transmisă în data de 14 decembrie 2002 la Primăria municipiului Sfântu Gheorghe de către Colegiul Jurisdicţional al Camerei de Conturi a judeţului Covasna, se cere delegarea unei persoane care să reprezinte interesele municipiului în procesul intentat primarului Albert Almos. Acesta, împreună cu doamna Veress Ildikó, contabil şef, sunt acuzaţi de provocarea unei pagube în patrimoniul municipiului în valoare de peste 103 milioane lei prin utilizarea de credite bugetare în condiţii nelegale. Evident, primarul Albert Almos se arată nemulţumit de acuzaţiile care i se aduc, dar “aşa se întâmplă în România, aşa funcţionează autonomia locală la noi!”- afirma dl. primar în cadrul şedinţei ordinare a Consiliului local municipal Sfântu Gheorghe. Având în vedere că primarul municipiului are calitatea de pârât în cauza supusă judecării, s-a ivit o situație de incompatibilitate pentru a reprezenta municipiul, astfel încât s-a considerat necesară desemnarea unei persoane care să reprezinte interesele autorităţii în faţa Colegiului Jurisdicţional al Camerei de Conturi a judeţului Covasna. Potrivit votului consilierilor locali cea mai potrivită persoană a fost considerată doamna Kulcsár Tünde, secretarul general al Primăriei Sfântu Gheorghe, care în data de 16 ianuarie 2002 se va prezenta în fața colegiului. D. ANDREI pagina 3 Spp De Ziua lui Eminescu Un gând pios pentru o viaţă care s-a curmat, de asemenea, prea curând - Dar şi un emoţionant gest umanitar din partea colegilor unui elev de la o şcoală generală din Sfântu Gheorghe răpus de o boală nemiloasă de Sărbători - Astăzi sărbătorim Ziua naşterii lui Eminescu, zi care mereu ne aduce în minţi şi suflete destinul meteoric al genialului poet şi filosof al neamului românesc, trecut prea repede la cele veşnice. Un destinsfrânt, de asemenea, de timpuriu, în cazul de faţă incredibil de repde a fost şi cel al unui elev - Nagy István - din Sfântu Gheorghe de la Şcoala “Váradi József” răpus de o boală necruţătoare chiar de recentele Sărbători, şi care a răvăşit, fireşte, familia adolescentului, dar şi pe colegii de şcoală, pe dascăli, precum şi pe toţi cei care l-au cunoscut. Pentru că marea emoţie şi şocul unei asemenea deznodământ dramatic nu se pot estompa atât uşor, colegii şi prietenii săi au hotărât să găsească o modalitate mai aparte, specifică vârstei lor fragede pentru a ajuta material familia cât de puţin, dar nu aspectul financiar contează în primul rând, ci ideea în sine - organizând o Expoziţie de numismatică, timbre, decoraţii şi ceasuri la şcoala unde a învăţat cel plecat atât de repede dintre ei. Am aflat aceste detalii impresionante în cursul zilei de ieri, cu prilejul vizitei la redacţie a unui elev al şcolii amintite, Emil Pantelimon, care ne-a povestit tot ce sa întâmplat, înştiinţându-ne şi despre acţiunea lor caritabilă, iniţiată de Ziua Luceafărului, dar şi în perspectiva apropiatei Zile de 24 ianuarie când sărbătorim Unirea Principatelor. Inedita expoziţie va fi deschisă în data de 20 ianuarie a.c. la ora 13:00 la etajul II din corpul B (clădirea veche) în incinta clasei a VII-a A, iar suma de intrare este modică - 1000 de lei. Chit că nu se va strânge o sumă deosebită, deoarece numărul vizitatorilor nu poate fi atât de mare, gestul în sine al colegilor celui dispărut este profund, având o semnificaţie emoţională aparte, de aceea l-am şi consemnat la loc de cinste, fiindcă este asociat cu sărbătoarea spirituală a naşterii celui mai mare poet al naţiei noastre şi cu Unirea de la 1859, evenimente importante ale lunii ianuarie. Dorim sincer succes acţiunii şi un număr cât mai mare de vizitatori! De asemenea, un gând pios pentru cel care a fost NAGY ISTVÁN -o floare secerată atât de repede! Horia C. DELIU «SfflSSÎSWÎMSW MMM Drog» fJFefcáteri și «fefKj* colegi Vil iftVffiS«: «*• ~k: ikswef*. iswfx*-«' şi Ts» S Wnivii $n'$$ Sm. iMty te « VIS'« A". ém <& a® ktwxifi*. WC®, îtatgtSMl f.w *mhk ţ;P*. lton**»'» taxii®. itiV'.ÎS Rfițifî «AS«. al te j 153 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu Luceafăr nemuritor La fiecare 15 ale lui Gerar, Eminescu adaugă încă un an existenţei sale de-a pururi. Şi odată cu această trecere în timp dimensiunile sale se amplifică în cugetul şi sufletul nostru, viersul său - păsări în zbor nemuritor peste plaiurile mioritice având melosul unei orgi tulburătoare. De freamăt de codru şi şoapte de izvoare. De piscuri astrale şi suflet zbuciumat. De tainică iubire şi vis înmiresmat. Toate cu rădăcini adânci în pământul străbun, în istoria, tradiţa şi obiceiurile acestuia, în frumuseţea chipului şi a sufletului oamenilor lui. El nu este un zeu pogorât din tainica lume a luceferilor zămislit din marmură albă. El e amintirea noastră din copilărie, frumuseţea albastrului de Voroneţ, apa mării tălăzuită la ţărmurile inimii. El este istoria fiinţei noastre naţionale, este esenţa spiritului românesc. Atâta vreme cât noi suntem, el este. Atâta vreme cât el este, noi nu putem să credem că am putea muri vreodată. ...Ca un fulger neîntrerupt a durat o frumoasă şi trainică punte astrală pe care păşeşte omul spaţiului mioritic cu tot ce are el mai de preţ în cuget şi-n simţire. Şi acum în miez de Gerar, ca în fiecare an floare albastră se adaugă Luceafărului care a dat aur şi granit poeziei. Ioan NEGULICI Astăzi, la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul99 Manifestare prilejuită de împlinirea a 153 de ani de la naşterea poetului naţional Mihai Eminescu Astăzi, cu începere de la ora 17, la Centrul de Tineret de la Colegiul Naţional “Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe se va desfăşura întâlnirea membrilor Cenaclului Literar “ECOU” şi a colectivului de redacţie al revistei şcolare cu acelaşi nume, în cadrul manifestării dedicate aniversării naşterii lui Mihai Eminescu vor citi din creaţia marelui poet naţional mai mulţi elevi, membri ai cenaclului. De asemenea, aceştia vor da citire şi la câteva creaţii proprii ce urmează să fie tipărite în numărul 24 al publicaţiei “ECOU”, primul pe anul 2003. Totodată, în cadrul acestei întâlniri colectivul de redacţie va număra definitiva structura noului După cum ne-a precizat profesorul coordonator al revistei, Luminiţa Cornea, surpriza întâlnirii va consta în prezentarea numărului 10 (octombrie 2002) al revistei de cultură “Caligraf’, ce apare la Drobeta Turnu Severin sub egida Uniunii Scriitorilor din România, în care a apărut o pagină dedicată poeziilor semnificative ale celor mai active membre ale Cenaclului Literar “ECOU”, respectiv Tatiana Scurtu (cls. a Xl-a F), Roxana Negrea (cls. a Xl-a E) și Ramona Dobra (cls. a Xll-a E). DodoFELDIOREAN Farmaciile covăsnene care au încheiat actele adiţionale cu CASS au început eliberarea medicamentelor gratuite şi compensate . Problemele din sistemul sanitar persistă însă, angajaţii spitalelor neprimindu-şi încă salariile Casa de Asigurări Sociale şi de Sănătate Covasna a primit ieri fila de buget a Fondului Naţional Unic de Sănătate pe anul 2003, care, în opinia directorului instituţiei, Ghiţă Drăgoiu, este una mulţumitoare. Aceasta nu înseamnă însă că problemele din sistemul sanitar au fost rezolvate, situaţia fiind departe de acest deznodământ deoarece, deşi se preconizează că banii vor fi viraţi până vineri, nu se poate afirma cu siguranţă acest lucru. Şi, cum banii n-au venit, angajaţii unităţilor spitaliceşti nu şiau primit încă lichidarea pe luna decembrie, cu toate că în cele mai multe cazuri data scadentă a fost depăşită de zile bune. Ghiţă Drăgoiu a promis însă că imediat ce Casa Naţională de Asigurări Sociale şi de Sănătate va trimite fondul, casa judeţeană va vira banii spitalelor, astfel încât să se poată acorda salariile. în ceea ce priveşte eliberarea medicamentelor gratuite şi compensate se poate spune că lucrurile s-au urnit din loc: 8 dintre cele 31 de farmacii din judeţ au renunţat zilele trecute la sistarea interpusă în decembrie. Este vorba, bineînţeles, de farmaciile care au încheiat deja actele adiţionale la contractele pe 2002. La celelalte 23 de unităţi problema este de natură tehnică, informaticieni neimplementând încă programul CNASS ori, după caz, neefectuând modificările necesare. Directorul CASS a precizat însă pentru ziarul nostru faptul că patronii de farmacii puteau să rezolve până acum această problemă, pentru că au avut suficient timp la dispoziţie. “Cine nu va veni să semneze actele adiţionale până miercuri (n.r. astăzi) va avea de pierdut, deoarece vom diminua plafoanele pe ianuarie la farmaciile care nu eliberează medicamente, urmând ca sumele rezultate să le împărţim celor care acceptă reţetele cu gratuităţi.” Ghiţă Drăgoiu a mai spefificat că începând cu data de 1 februarie a.c. este posibil ca eliberarea medicamentelor să se facă după normele anului 2003. Dom D. FELDIOREAN ’zm Miron Mitrea consideră că decizia de modificare a Legii electorale este conformă voinţei populare Vicepreşedintele PSD Miron Mitrea consideră că decizia Delegaţiei Permanente a partidului privind modificarea Legii electorale a fost luată şi în conformitate cu voinţa populară, care este “evidentă" în favoarea votului uninominal. “Este normal ca oamenii să cunoască persoana pe care o aleg şi să nu vrea să voteze doar liste”, a declarat, marţi, Miron Mitrea. Modificarea Legii electorale, decisă, luni, la Delegaţia Permanentă a PSD, vizează introducerea votului uninominal pentru alegerea senatorilor, precum şi reducerea cu cel puţin 20% a numărului parlamentarilor. “Noi am propus acest sistem și eu personal sînt un adept al reformei electorale. în general, în Europa, găsim această procedură mixtă prin care membrii unei Camere parlamentare sunt aleşi prin vot uninominal.”, a spus Mitrea, adăugind că, în momentul în care s-a căzut de acord cu modificarea atribuţiilor celor două Camere, era evident că trebuia modificată şi Legea electorală. zz???1N3ZS,Sd3s ^ssre.609 isc i»i lvNSVAnn2t103HO nj#VJSI PSD: Simplificarea dizolvării Parlamentului va intra în vigoare după alegerile din 2004 PSD va propune ca modificarea Constituţiei în ceea ce priveşte simplificarea procedurii de dizolvare a Parlamentului să intre în vigoare după alegerile din 2004, pentru a nu exista suspiciuni că partidul de guvernămînt doreşte urgentarea revizuirii Constituţiei pentru a declanşa alegeri anticipate, a declarat, marţi, vicepreşedintele PSD Vaier Dorneanu. Vaier Dorneanu şi ministrul în relaţia cu Parlamentul, Acsinte Gaspar, au precizat, la conferinţa de presă a PSD, că alegerile anticipate pot fi declanşate ca urmare a dizolvării Parlamentului, iar, potrivit actualei Constituţii, acest lucru este foarte greu de făcut. PSD a propus ca dizolvarea Parlamentului să fie făcută de către preşedinte, la propunerea Guvernului, dar această propunere nu a fost, pînă acum, agreată de celelalte partide parlamentare deoarece existau suspiciuni că PSD dorește ca, în acest fel, să declanșeze alegeri anticipate. Autorităţile încearcă să descifreze o parte din discursul de la Bucureşti al preşedintelui american Premierul Adrian Năstase a afirmat, marţi, că autorităţile române încearcă încă să “descifreze” mesajul prezentat de preşedintele Statelor Unite, George W. Bush, în discursul susţinut de acesta, anul trecut, la Bucureşti, în care se arăta că România trebuie să reprezinte “un punct de legătură” între NATO şi Rusia. “De cînd a plecat George W. Bush din România, ne tot gîndim ce a vrut să spună prin acest mesaj. Am luat legătura şi cu ruşii să vedem ce au înţeles ei şi încă încercăm să descifrăm ideea”, a spus Năstase. Premierul a afirmat că, personal, consideră că preşedintele american atrage atenţia României că pericolele actuale ale politicii externe s-au schimbat şi că dezvoltarea relaţiilor cu Federaţia Rusă are aceeaşi importanţă ca şi întărirea flancului sudic al Balcanilor. “Noi am considerat, pînă în prezent, pe o formulă anticomunistă, că dacă privim numai spre vest, Rusia nu există. Este însă important să dezvoltăm relaţiile dintre România şi ţara vecină, atît în plan economic, cît şi politic”, a spus Năstase. Premierul a participat, marţi, la deschiderea programului de studii executive NATO, organizat de Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative, şi a explicat importanţa acestui program pentru pregătirea personalului din Ministerul Apărării Naţionale şi din Ministerul Afacerilor Externe pentru problematica NATO. El a precizat că România este pregătită să participe atît la acţiunile militare, cît şi la misiunile de menţinere a păcii ale NATO, arătînd că statutul de membru al acestui organism presupune dreptul de a participa la adoptarea deciziilor în cadrul Alianţei, dar şi obligaţia de a sprijini acţiunile sale militare. “Ştim că NATO nu este o structură de anunţuri matrimoniale şi că nu se ocupă de comerţul intergalactic. Deocamdată, avem un statut intermediar în cadrul Aliaaţei şi trebuie să particpăm la aplicarea deciziilor NATO dacă vrem să fim consideraţi cu adevărat parteneri”, a spus Năstase. Cel puţin şase obiective verificate de inspectorii ONU, marţi, în Irak Inspectorii ONU care trebuie să stabilească dacă Irakul are sau dezvoltă arme de distrugere în masă au vizitat, marţi, cel puţin şase obiective, potrivit centrului de presă al Ministerului irakian al Informaţiei, citat de AFP. Aceasta este cea de-a 46-a zi de vizite efectuate de experţii Comisiei ONU de Control, Verificare Şi Inspecţie (UNMOVIC) şi ai Agenţiei Internaţionale a Energiei Atomice (AIEA). Inspecţiile ONU au fost reluate la 27 noiembrie, după o întrerupere de patru ani. Conform centrului de presă, o echipă de specialişti în rachete a vizitat un atelier de verificare a motoarelor de rachete, la al-Zafaraniya, la periferia Bagdadului şi instalaţia al-Motasam, a companiei Hatin, tot din apropiere de Bagdad. O echipă de biologi a verificat un depozit militar din complexul al-Taji, de la nord de Bagdad, iar alta a efectuat o inspecţie în cartierul al-Jadria din capitală. Experţii AIEA au vizitat compania al-Qaa Qaa, din apropiere de al-Yussifiya, la sud de Bagdad, în timp ce o masă echipă a organizaţiei de la Viena a inspectat uzina Zul-Fikar din al- Taji. Şeful UNMOVIC, Hans Blix, a declarat, la 9 ianuarie, că inspectorii nu au surprins nici “un flagrant delict” în cele şase săptămîni de vizite. Blix şi omologul său din cadrul AIEA, Mohamed ElBaradei, trebuie să prezinte un raport de activitate pe primele două luni, în fața Consiliului de Securitate, la 27 ianuarie.