Cuvântul Nou, februarie 2003 (Anul 14, nr. 3596-3619)

2003-02-01 / nr. 3596

L 3IBUOVfcCA JUDEŢEANĂ COVASIv/ SFANTU GHEORGHE tel. 351 609; 315 577 SEPSIS2ENT GYORGY 1— KOnryvik- Washingtonul încearcă să izoleze Parisul şi Berlinul Statele Unite profită de divergenţele dintre statele europene pentru a izola Franţa şi Germania, care se opun politicii americane în criza irakiană, potrivit analiştilor de la Washington, citaţi de AFP. Preşedintele George W. Bush şia exprimat mulţumirea, joi, după publicarea g gra scrisorii celor opt lideri europeni, favorabilă politicii armericane faţă de Bagdad, dar care evidenţiază punctele de vedere diferite ale europenilor şi erodează punctele de vedere ale Franţei şi Germaniei. George W. Bush, care urmează să se întîlnească cu doi dintre semnatari, Silvio Berlusconi şi Tony Blair, a afirmat că apreciază foarte mult această declaraţie de solidaritate cu Statele Unite, adăugînd că scrisoarea "clarifică situaţia” în ceea ce priveşte Irakul. Totuşi, din punct de vedere al unui front comun european care s-ar opune Washingtonului în Consiliul de Securitate al ONU, scrisoarea nu este de bun augur. Franţa şi Germania, care fac parte din Consiliul de Securitate, nu au semnat mesajul, spre deosebire ....--rr::—*—.......de liderii Marii Britanii şi Spaniei. Dorinţa americană de a profita de pe urma acestor divergenţe se accentuează, mai ales în contextul vizitelor pe care Silvio Berlusconi şi Tony Blair le vor întreprinde la Washington. Parisul a încercat să limiteze importanţa aceastei scrisori, în timp ce Berlinul a subliniat necesitatea identificării unei poziţii europene comune în vederea soluţionării paşnice a crizei irakiene. (Continuare în pagina a 2-a) MERIDIANE Anul XIV Numărul 3596 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Sâmbătă 1 februarie 2003 2000 I Un “umăr” neglijat Gabriel FLORESCU Conform tuturor sondajelor de opinie, Biserica este instituţia în care românii au cea mai mare încredere. Este firesc să fie aşa de vreme ce aceasta a fost de-a lungul secolelor un sprijin pentru întreaga populaţie, a stat mereu alături de credincioşi, împărţind cu ei şi cele bune, şi cele rele. Şi astăzi, cu foarte mici excepţii, Biserica Ortodoxă Română, dar şi celelalte biserici, au oferit un exemplu pozitiv, nu s-au întâmplat cazuri în care clericii să fie implicaţi în fel de fel de acţiuni potrivnice legii. Tocmai de aceea surprinde faptul că în întreaga campanie anticorupţie declanşată de statul român, Biserica Ortodoxă Română a fost omisă dintre factorii care ar putea contribui la frânarea fenomenului. Fără discuţie, cei ce îmbracă haina preoţească au în primul rând alte îndatoriri, alte reguli decât restul populaţiei, însă prin prestigiul de care se bucură, prin faptul că sunt echidistanţi politic, preoţii ar putea deveni o forţă deloc de neglijat în lupta anticorupţie. Bineînţeles, nu-i vedem în nici un caz în postură de procurori sau poliţişti plecaţi în vânarea răufăcătorilor, ci având atribuţii specifice atât în biserică, cât şi în viaţa de zi cu zi. Modul cum înalt Prea Sfinţia Sa Pimen, arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţiului, a denunţat existenţa unor cazuri de corupţie în zona pe care o păstoreşte constituie o astfel de luare de poziţie ce trebuie încurajată, nu contrară. Amintind de faptul că unii membri ai Guvernului şi Parlamentului ar fi implicaţi “direct sau indirect” în frânarea retrocedărilor de păduri către BOR, Î.P.S. Pimen n-a făcut altceva decât să atragă în mod serios atenţia asupra unor cazuri evidente de corupţie. Suntem convinşi că, dacă n-ar fi adevărate spusele sale, înaltul cleric nu ar fi acuzat persoane importante din stat. Tocmai de aceea ne-a mirat faptul că ministrul Octav Cozmâncă l-a somat pe prelat să dea în vileag numele respectivelor persoane, nu este de datoria Î.P.S. Pimen nici să facă justiţie, nici să-i arate cu degetul pe cei vinovaţi. Acest lucru trebuie să fie atribuţia organelor abilitate, ele urmând să se autosesizeze şi să cerceteze adevărul celor spuse în cadrul comisiei parlamentare nu numai de Î.P.S. Pimen. Plecând însă de la cazul de mai sus surprinde şi un alt lucru: în vreme ce bisericile etnicilor maghiari ştiu să-şi ridice glasul împreună pentru apărarea drepturilor, în speţă pentru revendicarea drepturilor asupra pădurilor, n-am auzit ca Biserica Ortodoxă Română să facă acelaşi lucru într-un mod similar. Î.P.S. Pimen şi-a exprimat nemulţumirea pentru că nu se retrocedează arhiepiscopiei 192.000 hectare de pădure. Clericii bucovineni s-ar mulţumi şi cu mai puţin, dar le este refuzat acest drept. Suntem convinşi că reformaţii sau catolicii ar declanşa într-o astfel de situaţie chiar şi un scandal internaţional, când este vorba însă de biserica noastră naţională tradiţională, ea trebuie să se mulţumească cu firimituri. Oare de ce? Chiar nu poate fi ea repusă în drepturi? Marko Bela: “Obiectivul UDMR este autonomia maghiarilor” Vineri, preşedintele PSD Covasna, Adrian Căşunean Vlad, sa referit într-o conferinţă de presă la o declaraţie ce ar trebui să fie incendiară a preşedintelui UDMR, Marko Bela. Potrivit acestuia (declaraţie preluată din ziarul “Krónika” din Cluj) udemeriştii ar avea ca obiectiv autonomia reală a comunităţii maghiare. Deşi liderul udemerist n-a spus cum vede el îndeplinit acest obiectiv, după părerea liderului PSD Covasna nu se poate pune problema bantustanizării maghiarilor într-un singur loc, mai ales că, chiar în zonele unde aceştia sunt majoritari, există şi o importantă comunitate românească. “Un asemenea obiectiv nici nu este dorit şi nici nu va putea fi atins, după părerea noastră” a declarat Adrian Căşunean. O replică la declaraţia preşedintelui UDMR a venit din partea unui politician de anvergură din Ungaria, Kovács László, preşedintele socialiştilor maghiari şi ministru de externe. Acesta - potrivit deputatului covăsnean - a atras atenţia într-un interviu (în “Flacăra” lui Adrian Păunescu) asupra iredentismului din UDMR şi a declarat că “Ungurii din Ardeal nuşi pot găsi găsi fericirea decât împreună cu întreaga Românie.” Cum dezideratul exprimat de Marko nu poate fi realizat decât cu acordul Parlamentului, cu consimţământul populaţiei majoritare, este foarte clar că nici Guvernul, nici Parlamentul nu-şi pot imagina ca să dea autonomie în cadrul statului unei anumite minorităţi. Sediile partidelor Partidele cu filiale în judeţul Covasna şi-au rostuit cum au putut sedii, să aibă unde gândi, vorbi şi scrie spre binele poporului alegător. Ar trebui să aibă sedii toate partidele înscrise la tribunal, nu doar cele reprezentate în Parlament. Dar la noi e ca la nimeni, filiala Covasna a PRM, partid parlamentar, nu are sediu, îşi ţine conferinţele de presă pe la cofetării şi restaurante, partidul de guvernământ abia are o cămăruţă nas în nas cu adversarul de-o viaţă, PD, în vreme ce PNŢCD este somat de familia Ekes László să părăsească sediul din motive de retrocedare. PNL stă bine pentru un partid de opoziţie, ceea ce dovedeşte că aici există iniţiativă şi-n gând, şi-n faptă. Dar cel mai bine stă partidul majoritar în zonă, UDMR, care ocupă trei camere şi foloseşte Viaţa pe scurt chiar mai multe la etajul clădirii Bibliotecii judeţene. E foarte bine că le are şi le foloseşte, dar mă gândesc că Primăria ar trebui să fie la fel de atentă şi cu partidele mai mici, care au şi ele nevoie nu de apartamente, ci de-o cămăruţă măcar, din care să nu fie ameninţaţi cu evacuarea. Puţină echitate n-ar strica, măcar în acest domeniu, dacă tot nu ne mai place să folosim cuvântul cu pricina din motive de uzură social-politică în alte vremuri. Cred că Primăria ar trebui să ofere sedii tuturor partidelor politice care au nevoie de ele pentru a-şi putea desfăşura activitatea în bune condiţii. Nu sună deloc bine pentru un consiliu local dominat de UDMR să nedreptăţească PRM-ul pentru că “zice” rău despre UDMR, la urmaurmei există democraţie şi libertatea cuvântului. Dumitru MANOLĂCHESCU In judeţul Covasna în decurs de un an, numărul şomerilor s-a redus cu 5874 de persoane La finele lunii ianuarie a.c., numărul total al şomerilor luaţi în evidenţa Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă a fost de 9402 de persoane, ceea ce înseamnă 61,5 la sută faţă numărul şomerilor înregistraţi în aceeaşi perioadă a anului trecut. Această diminuare a numărului şomerilor din judeţul nostru s-a datorat, în principal, scăderii numărului şomerilor neindemnizabili. Astfel, dacă numărul persoanelor beneficiare de indemnizaţie de şomaj s-a redus cu 2408 de persoane, numărul şomerilor neindemnizabili a cunoscut o diminuare cu 3386 de persoane. De fapt, pe parcursul anului trecut evoluţia numărului şomerilor neindemnizabili a fost ba în creştere, ba în descreştere, însă în luna iunie s-a înregistrat o reducere considerabilă a acestora, de 3178 de persoane, faţă de luna anterioară, urmând ca până la finele anului numărul acestei categorii de şomeri să varieze între 4659 de persoane şi 5523 de persoane. în ceea ce priveşte situaţia şomerilor indemnizabili, numărul acestora a cunoscut o descreştere aproape continuă în tot cursul anului, cei mai mulţi şomeri în plată fiind în luna februarie, respectiv 7613 persoane, iar cei mai puţini în decembrie, adică 3718 persoane. Evoluţia acestor două categorii de şomeri a influenţat, desigur, numărul total al şomerilor înregistrat în fiecare lună din anul trecut. Astfel, luna cu cei mai mulţi şomeri a fost februarie, 16342 de persoane, iar în decembrie s-a înregistrat cel mai redus număr de şomeri, în funcţie de numărul total al şomerilor înregistrat lunar a fluctuat şi rata şomajului, adică de la 16,19 la sută în februarie, la 9,17 la sută în decembrie anul trecut. Vasilica CIOBANU De astăzi, intră in vigoare noul Cod Rutier Toţi participanţii la trafic trebuie să se pună la punct cu elementele speciale apărute - Poliţia Rutieră invită şoferii, pietonii, bicicliştii, căruţaşii, alte categorii să studieze O.G. 195/2002 ce reglementează circulaţia pe drumurile publice Conducerea Poliţiei Rutiere îi înştiinţează pe viitorii şoferi că întrucât de sâmbătă, 1 februarie 2003 intră în vigoare prevederile O.G. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, examinarea candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere auto se sistează o perioadă de timp. Dl. comisar Ioan Huţanu, şeful Serviciului Poliţiei Rutiere din cadrul IPJ Covasna ne-a precizat că dosarele de examinare pot fi depuse abia după data de 3 martie 2003. Candidaţii deja înscrişi şi programaţi după 1 II 2003 vor da examene după o altă grilă decât cea veche impusă de noul Cod Rutier, aşadar trebuie să se pună din nou pe învăţat pentru a face faţă unor exigenţe sporite. Mai ales că au apărut unele elemente mai aparte, cum ar fi noi semne de circulaţie, sancţiuni pe bază de puncte, amenzi contravenţionale foarte mari, ajungând până la...opt milioane de lei în unele situaţii grave, scăderea limitei la 0,8 gr. la litru a imbibaţiei alcoolice, consumul de stupefiante sau de medicamente cu efect halucinogen fiind cu desăvârşire interzis pentru cei care şofează, precum şi noi încadrări ale unor fapte care până acum erau tratate contravenţional vor deveni peste o săptămână infracţiuni. Iată un exemplu luat la întâmplare: tractarea unei remorci care nui este înmatriculată va constitui infracţiune, precum şi degradarea sau distrugerea unui indicator. Cea mai importantă modificare vizează acordarea priorităţii de stânga începând cu data de 1 februarie. O altă schimbare importantă a Legii privind circulaţia precizează că aparatul etilotest reprezintă de acum înainte probă în instanţă. Agentul de Poliţie poate conduce un conducător auto pentru recoltarea de sânge şi dacă consideră că persoana se află la volan sub influenţa drogurilor, şi în caz că suspiciunile se adeveresc, respectivul driver se alege imediat cu dosar penal. Aşadar, o mulţime de elemente de noutate ce trebuie însuşite. Şi ulterior aplicate. Horia C. DELIU Drepturile consumatorilor trebuie mai bine explicate populaţiei, întrucât destul de puţini concetăţeni le cunosc şi, catare, nu le... solicită ! O stare de fapt necorespunzătoare, ce trenează de ani buni Constatări ale organelor de specialitate la nivel central de ANPC, sub îndrumarea energicului secretar de stat, d-na ROVANA PLUMB, iar în teritoriu de către Oficiile judeţene de profil. Domnia sa vine mereu în faţa presei, dă interviuri, participă la anchete, explicând concetăţenilor ce trebuie să ştie din acest punct de vedere, nu mai departe de joi seara participând la un talk-show de 90 de minute pe Postul TV “Realitatea”. Este, într-adevăr, o activitate cu larg impact cetăţenesc în care şi ziarul “Cuvântul nou” s-a implicat serios, întrucât mulţi semeni, oameni simpli, oameni din mediul rural, nu prea ştiu ce drepturi au, iar în situaţii delicate, când au ceva de reclamat, de sesizat, se lasă păgubaşi în loc să acţioneze. OJPC Covasna, în acţiune Nu de puţine ori am întâlnit în magazine, prin pieţe, pe tarabe bunuri ce nu se ridică la parametrii calitativi ceruţi, au termenele de valabilitate depăşite, neconforme cu standardele, fără etichetă, cu instrucţiuni de utilizare netraduse în limba română etc fără ca persoanele vizate, adică consumatorii, să ia atitudine, să anunţe OJPC Covasna, mulţumindu-se să returneze produsul ori să se considere păcăliţi. De la conducerea Oficiului judeţean Covasna pentru Protecţia Consumatorilor, respectiv de la dl. Sondaje de opinie, dezbateri în presă şi la televiziune, dar mai mult decât acestea însăşi realitatea de zi cu zi arătă că un procent destul de mic al populaţiei ştie ce drepturi are în materie de comerţ. Deşi ele există însă nu sunt suficent popularizate, practic reprezentând “literă moartă"! Situaţia aceasta se regăseşte la nivelul întregii ţări, dar într-o măsură destul de mare şi la noi în judeţ lucrurile nu stau mult mai bine, cu toate că pe plan local în ultimii doi ani mai ales s-au făcut eforturi susţinute pentru popularizarea prevederilor legale privitoare la cunoaşterea drepturilor pe care le au consumatorii, acţiune coordonată Felician Limbean, inspector-şef, am aflat că în anul trecut s-au efectuat numeroase controale în baza tematicilor primite de la Autoritatea Naţională de resort Bucureşti, dar şi ca urmare a zecilor de sesizări şi reclamaţii trimise de cetăţeni, tocmai spre a se face lumină în multe probleme. E drept, unele dintre nemulţumiri erau fondate, altele nu, însă datoria personalului de specialiate este să verifice autenticitatea lor şi să explice petenţilor situaţia. Şi la redacţia noastră sosesc petiţii privind calitatea necorespunzătoare a unor mărfuri şi servicii Chiar la finele anului trecut s-a prezentat la redacţia ziarului nostru o doamnă care a adus o reclamaţie în scris în legătură cu o nemulţumire privind prestarea unui serviciu de interes public la o unitate din Sfântu Gheorghe. Am văzut despre ce era vorba, dar înainte de a face publică scrisoarea - conform normelor deontologice ale profesiei de gazetar - am verificat situaţia cu ajutorul OJPC Covasna. După cercetarea cu operativitate a cazului s-a stabilit că petiţionarea nu avusese dreptate, înţelegând eronat indicaţiile specificate. Finalmente dânsa a înţeles cum stau lucrurile şi ne-a mulţumit pentru solicitudine, iar noi ne-am bucurat că a avut încredere în Cuvântul Nou, semn că demersurile jurnalistice făcute de-a lungul timpului îşi arată acum eficienţa. Conducerea OJPC ne-a precizat că şi în anul acesta se va urmări, în continuare, supravegherea atentă pe piaţă, la producători şi în unităţile comerciale a calităţii produselor şi serviciilor destinate populaţiei, efectuându-se periodic analize şi încercări în laboratoarele autorizate pentru verificarea mărfii oferite, astfel încât informarea, consilierea şi educarea consumatorilor să se facă la un nivel superior. Pentru că cetăţeanul trebuie să ştie că în raport cu agenţii economici legea îi oferă o serie de drepturi şi îl apără împotriva oricărui abuz care ar putea să-i pună în pericol viaţa, sănătatea, securitatea, ca şi interesele economice. Activitatea de control a angajaţilor OJPC Covasna urmăreşte în fond respectarea drepturilor consumatorilor, aceştia urmând să beneficieze doar de produse şi servicii de calitate. Horia C. DELIU Liceenii întorsureni protejează mediul, aplicând principiile unui nou cod ecologic propriu în pagina a 3-a Adrian Năstase: Este important ca Ion Amarie să-şi clarifice afirmaţiile Premierul Adrian Năstase a declarat, vineri, că este foarte important ca procurorul general al Parchetului Naţional Anticorupţie, Ion Amarie, să clarifice afirmaţiile făcute joi într-o conferinţă de presă. Procurorul general al Parchetului Naţional Anticorupţie, Ioan Amarie, a declarat, joi, că procurorii acestei instituţii cercetează fapte de corupţie comise de foşti şi actuali miniştri şi secretari de stat. El a refuzat să nominalizeze persoanele la care s-a referit, invocînd prezumţia de nevinovăţie. “înţeleg că dl Amarie va clarifica lucrurile şi cred că este foarte important ca dînsul să spună exact despre ce e vorba. Cred că PNA trebuie să-şi facă datoria şi trebuie să avem încredere în ceea ce face această instituţie, în legătură cu afirmaţia pe care dânsul a făcut-o, sunt convins că va clarifica şi va spune exact ce anume a avut în vedere”, a spus Năstase. Adrian Năstase şi Peter Medgessy vor solicita UE sprijin pentru autostrada Bucureşti- Budapesta Premierul Adrian Năstase şi omologul său maghiar, Peter Medgessy, au convenit, vineri, să trimită Uniunii Europene o scrisoare comună în care vor solicita sprijin pentru realizarea, într-o perioadă cît mai scurtă, a unei autostrăzi care să asigure legătura între Bucureşti şi Budapesta. Adrian Năstase a afirmat că finalizarea acestui proiect ar contribui la dezvoltarea schimburilor comerciale dintre România şi Ungaria, cifrate în prezent la aproximativ un miliard de euro, întrebat dacă autostrada va străbate şi zona de nord a Transivaniei, premierul român a afirmat că traseul va respecta Coridorul IV pan-european (Nădlac-Deva-Sibiu-Braşov- Bucureşti-Constanţa-n.r.), menţionînd că există posibilitatea realizării unei extensii.