Cuvântul Nou, noiembrie 2003 (Anul 14, nr. 3826-3849)

2003-11-26 / nr. 3846

Anul XIV Numărul 3846 4 pagini Mai e nevoie de guvern la Bucureşti? Gabriel FLORESCU Citind titlul, oricine se poate gândi la non-sensul întrebării, ba ar mai zice ceva şi la adresa autorului. Sigur, de un guvern este nevoie în orice ţară, chiar dacă ne îndreptăm spre globalizare şi o Europă unită, trebuie să existe o astfel de structură care să gestioneze treburile interne, dar în acelaşi timp, ţinând cont de ceea ce se întâmplă prin Ardeal, zău că întrebarea de mai sus îşi are rostul. Să trecem însă în revistă câteva elemente ce ar putea conduce la concluzia că pentru unii acest guvern de la Bucureşti nici nu există. Astfel, a devenit un fapt aproape banal ca politicienii aflaţi la putere sau în opoziţie într-o ţară vecină - nu spui care, dar o ştie toată lumea - să se plimbe ca vodă prin lobodă în Transilvania de parcă ar fi o regiune aparţinând de acel stat; tot aceştia se amestecă frecvent în treburile interne ale României dând indicaţii şi bătând cu piciorul în masă ca să li se facă toate voile, când o statuie, când un monument, tot din acea parte se finanţează zeci de formaţiuni politice sau apolitice, instituţii de cultură şi învăţământ, se construiesc diferite lăcaşuri, curg banii şi spre fundaţii sau buzunarele vreunui episcop; din acelaşi loc sunt plătite pensii şi ajutoare, se acordă facilităţi celor care vor să călătorească în patria-mamă; din vest se transmit spre noi zeci de programe de televiziune, ziare, reviste şi cărţi; tot de-acolo şi de mai departe primim “sprijin” ori de câte ori nu avem nevoie - vezi şi prilejul vizitei preşedintelui Iliescu în America. Punând cap la cap cele de mai sus nu ajungi să te întrebi în ce ţară se află Transilvania, unde îşi are sediul guvernul care coordonează respectiva regiune? Ştim foarte bine că problemele grave trebuie soluţionate tot de Bucureşti, căci acolo unde realmente este greu nu se amestecă respectivii vecini. Ei vin însă cu hau-hau-ul şi cu finanţarea acelor programe care îi interesează în perspectivă. Una dintre acestea a fost găşită de curând: o televiziune “independentă” numai pentru maghiarii din Ardeal, chestiune asupra căreia s-au înţeles preşedintele şi primul ministru al statului respectiv şi pe care vor să o sprijine în mod substanţial din punct de vedere financiar. Nu s-a încheiat un acord între două ţări în acest sens, oficialităţile de la Bucureşti nici nu credem să fi fost consultate (aşa cum s-a mai întâmplat şi altădată), dar ele nu contează. De ce s-a procedat aşa? Explică tocmai preşedintele UDMR: “A venit vremea ca şi pe tărâmul mass-media să formăm instituţii proprii./.../ la fel ca şi autostrada ardeleană - aceasta reprezintă un pas important spre autonomia comunităţii maghiare.” în acelaşi timp însă, se doreşte şi dublarea timpilor de emisie în limba maghiară a postului naţional de televiziune. Se mai face, totuşi, o precizare: năzuinţele, gândirea, problematica specifică nu pot fi reflectate decât de o televiziune independentă... Aşadar, este evident că o parte a populaţiei ce trăieşte pe teritoriul României nu are nevoie de guvernul de la Bucureşti, există altul recunoscut ca atare. Cu toate acestea, auzim nu o dată cum unii se jeluiesc că n-au condiţii pentru păstrarea identităţii naţionale, că sunt marginalizaţi, ba chiar sunt supuşi unui proces de deznaţionalizare! Oare Guvernul de la Bucureşti se împacă cu situaţia existentă în Ardeal şi care pare să-i scape din mână în beneficiul altora? încă o dată „bravo!” pentru elevii întorsureni în luna octombrie 2003 s-a desfăşurat la Bucureşti, a doua ediţie a Festivalului de arte LicArt. Am primit o provocare: concurs de fotografie şi poezie. Nimic mai simplu - avem aceste preocupări - eu şi câţiva colegi şi prieteni scriem şi ’ suntem pasionaţi de surprinderea fotografică a frumosului şi a laturilor interesante, deosebite din natură. Am găsit titluri potrivite, uneori poetice, alteori comice la „capodoperele” noastre şi viaţa a mers înainte. Până în ziua în care am fost invitaţi în capitală, în buricul târgului şi al ţării, fiind nominalizaţi. Cu un oarecare complex al provincialului am plecat cu părinţii spre marele eveniment 15 noiembrie 2003. Avea loc finala celei de-a doua ediţii a festivalului LicArt, un festival de artă pentru liceeni. Acest festival are mai multe secţii: poezie, fotografie, teatru, muzică folk, la care pot participa liceeni din toată ţara, în cadrul concursului de fotografii s-au primit peste 400 de fotografii. 35 dintre acestea au fost nominalizate, 10 din ele au intrat în marea finală. De la Grupul Şcolar „Nicolae Bălcescu” s-au câştigat patru premii: locul II - Popica Ciprian Teofil (IX-A) , locul III - Nicolescu Constantin Ştefan (X-C) şi două menţiuni: Prundar Alexandra (X-B) şi Nicolescu Paul Bogdan (XIl-D). Deci, iată-ne la Bucureşti, la Cercul Militar Naţional, de unde ne-am întors încărcaţi cu premii. Am petrecut cu toţii o după-amiază minunată cu lansări de carte, expoziţie de fotografii. A avut loc premiera piesei .Autorul, în regia lui Radu Herjeu, am ascultat un concert de muzică folk. Invitat special a fost cantautorul Vasile Şeicaru, cu muzică pentru sufletul oricui, care a reuşit să creeze în sală o atmosferă înălţătoare, întreaga sală a cântat şi s-a bucurat de succesul câştigătorilor. Nu am lipsit nici de la prima ediţie a festivalului din aprilie 2003, când două trupe de muzică folk ale liceului, IHTIS şi AMOS au fost invitate la Bucureşti, unde au susţinut un miniconcert. Festivalul Naţional de Arte pentru Liceeni este un festival ce oferă tinerilor talentaţi o şansă de afirmare. Prundar Alexandra (cl. a X-a B) Cotidian social-politic al judeţului Covasna Ultima societate cu capital majoritar de stat din judeţul Covasna, scoasă la privatizare Hotelul Bodoc îşi caută un alt stăpân Ultima societate cu capital majoritar de stat din judeţul Covasna a fost scoasă la privatizare. APAPS a lansat la mijlocul săptămânii trecute oferta de privatizare a S.C. Turism şi Agrement Oltul din Sfântu Gheorghe, societate la care statul deţine 98 % din acţiuni. Capitalul social al societăţii este de 21,8 miliarde de lei, iar cifra de afaceri a acesteia pe anul trecut a fost de aproximativ 7,3 miliarde de lei. S.C. Turism şi Agrement Oltul deţine, pe lângă hotelul Bodoc din Sfântu Gheorghe, alte câteva unităţi de cazare, de alimentaţie publică, precum şi baze de tratament în staţiunile Malnaş, Vâlcele, Şugaş Băi, Târgu Secuiesc, Bálványos şi Valea Crişului. Aşa cum se întâmplă de obicei la privatizările importante, problemele (reale sau nu) au început să apară. Conducerea Consiliului Judeţean Covasna contestă metoda de privatizare a S.C. Turism şi Agrement Oltul, sugerând că Administrarea Participaţiilor Statului (APAPS) o adresă prin care arată că de preselecţie stabilite şi termenul scurt de depunere a ofertelor nu asigură transparenţa şi eficienţa maximă a actului de privatizare. “Termenul de depunere a ofertelor finale este 2 decembrie, prin urmare cei interesaţi au la dispoziţie doar 7 zile. Graba de care se dă dovadă, precum şi alegerea metodei de privatizare conduce la supoziţia unui candidat pregătit anterior anunţării privatizării societăţii, care ştie că va avea câştig de cauză“, a declarat preşedintele Consiliului Judeţean Covasna, Demeter Janos. Având în vedere aceste aspecte, conducerea instituţiei solicită APAPS să fundamenteze metoda aleasă pentru privatizare şi să amâne termenul de prezentare a ofertelor până pe data de 13 ianuarie 2004. “Sunt în joc două staţiuni balneare de interes naţional, Malnaş şi Răzvan CONDREA (Continuare în pagina a 2-a) *# m mm ~ mm, ml mm mm mm m m m mm m m mi m m mm* mim. ml m mmm mm :i: m mm.imi, mmm» mmm* mm.* msl ■ **§.! *0 * &1 TI H i privatizarea este „aranjată“. Şefii CJ i-au trimis d-lui Ovidiu Muşetescu, şeful Autorităţii pentru Privatizare şi metoda de privatizare aleasă prin negociere pe bază de oferte finale îmbunătăţite şi irevocabile, criteriile Lipsa de informaţie subţiază buzunarul cetăţeanului Familiile debranşate de la sistemul centralizat au dreptul la subvenţii pentru căldură Cetăţenii judeţului Covasna nu solicită ajutoare pentru căldură, deşi majoritatea au venituri reduse. Numărul persoanelor care au solicitat acordarea subvenţiei pentru căldură pentru sezonul rece este de 9.133, cu aproape 400 mai puţine decât în urmă cu un an. Autorităţile locale, care s-au aşteptat la o adevărată avalanşă de cereri, s-au arătat surprinse de această stare de fapt, cu atât mai mult cu cât baremul de acordare a ajutoarelor de căldură s-a ridicat la un venit mediu net de 2.460.000 de lei pe membru de familie. Subprefectul judeţului Covasna, Olosz Gergely care a monitorizat acordarea acestor ajutoare consideră că principala cauză pentru care cetăţenii nu solicită subvenţii o reprezintă necunoaşterea legii şi implicit a drepturilor ce li se cuvin. „Au dreptul la subvenţie pentru căldură nu doar cetăţenii branşaţi la sistemul centralizat,ci, şi cei care şi-au instalat centrale termice proprii. Şi aceştia din urmă sunt consumatori de gaz şi pot beneficia de sprijin pe timpul iernii dacă au venituri sub plafonul stabilit. Multe familii au luat credite din bancă pentru a-şi instala microcentrale, iar subvenţia pentru căldură la care au dreptul le poate veni în ajutor“, a declarat Olosz Gergely. Conducerea Direcţiei Muncii, instituţie prin intermediul căreia se vor derula subvenţiile, a declarat că nici în cele opt localităţi din mediul rural din judeţul Covasna unde există reţea de alimentare cu gaz metan, cetăţenii nu au fost interesaţi să obţină subvenţia pentru căldură. Spre exemplu, în locuitor la Sânzieni şi Turia nu s-a depus n.U o cerere în acest scop, în timp ce la Breţcu s-au depus doar 5, iar la Lemnia 22. Pentru a populariza prevederile Ordonanţei 81, 38 de angajaţi din cadrul Direcţiei muncii au contactat pe teren 45 din cele 169 de asociaţii de proprietari şi chiriaşi din Sfântu Gheorghe, urmând ca zilele următoare să contacteze şi restul asociaţiilor din judeţ. în acelaşi scop, Primăria Sfântu’ Gheorghe a organizat în cursul zilei de vineri o întâlnire cu preşedinţii şi administratorii asociaţiilor. Şeful Biroului social din cadrul Primăriei municipiului Sfântu Gheorghe, Tanko Vilmos a declarat că, teoretic, jumătate din membrii comunităţii ar trebui să primească ajutor pentru căldură, deoarece conform datelor oficiale au venituri mai mici sau egale cu salariul minim pe economie. (Rr.C.) Covăsnenii şi Marea Unire întrucât se apropie cea mai mare sărbătoare a românilor de pretutindeni, oraşul Covasna, deja de la începutul acestei săptămâni, a pornit manifestările dedicate Marii Uniri. Astfel, la Grupul Şcolar “Körösi Csoma Sándor" din localitate luni, 24 noiembrie, de la ora 15 a avut loc o sesiune de comunicări ştiinţifice pe teme de literatură, istorie, geografie, bilingvism local unde au participat elevi ai claselor de liceu. În aceeaşi unitate de învăţământ ieri a avut loc lansarea numărului omagial al revistei şcolare “Liceeni”, precum şi vernisajul expoziţiei “Anul 1918". Astăzi, la ora 15, tot la acelaşi grup şcolar se desfăşoară concursul tematic “Ecouri literare ale Marii Uniri” şi un concurs de recitări cu participarea elevilor din clasele VXII, iar în data de 28 noiembrie, ora 12, în curtea şcolii - moment omagial dedicat unirii. Nici direcţiunea şi elevii Şcolii Generale “Avram Iancu” din Voineşti nu s-au lăsat mai prejos organizând în perioada 24-26 noiembrie diverse acţiuni precum concurs pentru clasele VII-VIII pe teme istorice “Covăsnenii şi Marea Unire”, concurs de recitări pentru elevii claselor I-IV intitulat “Mari poeţi, mici recitatori”, iar în organizarea elevilor claselor V-VII (tineri creatori) a avut loc o expoziţie de desene având evident aceeaşi temă a Unirii. D. ANDREI (Continuare în pagina a 3-a) Ferestre de suflet O bunicuţă şi o poveste adevărată îşi lasă tăcută andrelele şi-şi strânge lucrul de mână, îşi ia ochelarii de la ochi şi-şi îndreaptă privirea blândă către noi care abia- i păşiserăm pragul, apoi schiţează un zâmbet prietenos, ceea ce ne-a făcut să înţelegem că suntem bine primiţi în casa dumneaei. Doamna Jeni Tăraş, pentru că despre dânsa este vorba, adică tanti Geni, cum îi spun consătenii din Băcel, comuna Chichiş, pare a fi bunica de odinioară, cu părul alb, puţin plinuţă, înceată în mişcări, chibzuită la vorbă şi care spune nepoţilor poveşti cu zmei şi zâne. Povestea doamnei Jeni Tăraş este însă una adevărată şi, din nefericire, cu prea multă tristeţe. La cei 82 de ani, tanti Geni a avut parte cam de multe necazuri, în primul rând că şi-a pierdut cam mulţi oameni dragi, iar acum parcă acesta este motivul pentru care lumea din sat îşi aminteşte deseori de dânsa, ce-i drept, cu multă admiraţie. Puţini însă ştiu că tanti Geni sa născut în Bucureşti, unde a şi petrecut o parte din copilăria sa. „Mama mea a fost de-aici din sat şi a rămas de copilă, la 8 ani, fără părinţi şi cum era moda atunci, că fetele mergeau servitoare pe-aici, peacolo, a ajuns şi ea la Bucureşti - Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 3-a) Faţă de alte judeţe, Covasna stă bine la capitolul consumului de substanţe halucinogene. Situaţia este monitorizată şi nu sunt probleme, dar pericolul potenţial există! Aşa cum s-a arătat şi cu alt prilej cu câteva zile în urmă a avut loc la sediul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna a avut loc o întâlnire importantă între conducerea instituţiei şi o delegaţie din Anglia, care a avut menirea să ducă la identificarea domeniilor în care partea britanică poate oferi ajutor de specialitate autorităţilor locale. Dintre aspectele discutate, printre care un loc important au ocupat protecţia persoanelor vârstnice, a minorilor, abuzul de substanţe de orice natură, sănătate sexuală, consumul de droguri etc. Lucru meritoriu este că judeţul Covasna se situează pe ultimele locuri la nivel de ţară în ceea ce priveşte infracţiunile care aduc atingere directă vieţii şi integrităţii persoanelor şi bunurilor acestora. Dar tot bine se stă şi la capitolul consumului de substanţe halucinogene, domeniu care a luatdin păcate amploare în marile oraşe ale ţării. Din analiza activităţii Autorităţii Teritoriale de Ordine Publică, a Poliţiei de proximitate şi a Centrului de Prevenire şi Consiliere Antidrog, organisme care îşi desfăşoară activitatea pe raza judeţului nostru a reieşit că graţie activităţii preventive a cadrelor de specialitate, cu sprijinul acordat de organele de specialitate ale autorităţii locale, de voluntari, care au colaborat rodnic cu poliţiştii şi alte cadre a rezultat că în zona noastră consumul de droguri nu deţine o pondere îngrijorătoare, nefiind depistate persoane dependente. Din sondajele şi verificările efectuate anul acesta a reieşit că aceia care au consumat totuşi droguri sau alte substanţe similare au făcut-o din curiozitate sau teribilism, mai ales tinerii fiind cei mai dispuşi să facă asemenea experienţe. ★ * ★ Situaţia este, aşadar, monitorizată eficient, pentru că nici judeţul nostru nu este ferit la urma urmei de acest fenomen extrem de nociv. Tema fiind extrem de vastă, ne vom opri asupra ei şi cu alte prilejuri, fiindcă nu ne este indiferent ce soartă va avea tineretul nostru, şi nu numai. Horia C. DELIU fWKLlOlfcCA JUDEȚEANĂ CQVASN SFÂNTU GHEORGHE Tel. 361 669, 316 577 Subcontrol Bancnota de un milion de lei va fi emisă până la sfârşitul anului Bancnota de un milion de lei va fi emisă pînă la sfîrşitul acestui an, pentru a se putea face faţă vîrfului de plăţi din perioada sărbătorilor de iarnă, a declarat, marţi, guvernatorul BNR, Mugur Isărescu. .pagina 3 Miercuri 26 noiembrie 2003 2500 lei & 'V&ăua if 0w%Jrrrwm. — Esenţa mişcării ... Acsinte Gaspar: Alegeri parlamentare şi turul doi la prezidenţiale în 12 decembrie Ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul Acsinte Gaspar propune organizarea primului tur de scrutin pentru alegerea preşedintelui în 28 noiembrie şi a alegerilor parlamentare şi a celui de doilea tur de scrutin al prezidenţialelor în 12 decembrie. De asemenea, potrivit lui Gaspar, alegerile locale ar urma să aibă loc la data de 6 iunie 2004. El precizează, într-un comunicat remis, marţi, agenţiei MEDIAFAX, că datele la care vor avea loc alegerile pentru autorităţile publice locale, pentru preşedintele României şi pentru Parlament vor fi discutate în Comisia comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerilor legislaltive privind legile electorale. Dar decizia privind organizarea şi desfăşurarea alegerilor, inclusiv stabilirea datei acestora este atributul exclusiv al Guvernului, potrivit Constituţiei şi legilor electorale, susţine Gaspar. El invocă articolul 63 din Constituţia revizuită, potrivit căruia “alegerile pentru Camera Deputaţilor şi pentru Senat se desfăşoară în cel mult trei luni de la expirarea mandatului sau de la dizolvarea Parlamentului”, precizînd că Guvernul a avansat data de 12 decembrie 2004, avînd în vedere că mandatul actualului Parlament expiră în 11 decembrie 2004, iar în timpul acestui mandat nu pot avea loc alegeri. S-a avut în vedere ca alegerile parlamentare să aibă loc la aceeaşi dată cu alegerile prezidenţiale (12 decembrie 2004), urmînd ca al doilea tur de scrutin în cazul alegerilor prezidenţiale să se desfăşoare în data de 19 decembrie 2004, explică Acsinte Gaspar propunerea iniţială a Guvernului. El precizează că mandatul actualului şef al statului expiră în 20 decembrie 2004. Conform lui Gaspar, alegerile prezidenţiale se pot organiza în perioada mandatului preşedintelui, urmînd ca preşedintele nou ales să îşi exercite mandatul după expirarea mandatului preşedintelui în funcţie şi după depunerea jurămîntului, întrucît Constituţia nu conţine nici un impediment în acest sens. Inamicii coaliţiei în Irak dispun de sprijin financiar şi de armament Un responsabil cu rang înalt de la Pentagon este de părere că inamicii Statelor Unite în Irak nu sînt numeroşi, dar sînt bine înarmaţi şi dispun de sprijin financiar important, transmite AFP. “Inamicii xr...... noştri de pe teritoriul irakian nu sunt numeroşi sau populari. Ei dispun însă de importante resurse financiare, sunt bine înarmaţi şi motivaţi de faptul că succesul reconstrucţiei democratice şi politice irakiene le pune cauza în pericol”, a explicat secretarul adjunct al Apărării pentru probleme strategice, Douglas Feith, într-un discurs susţinut în faţa ofiţerilor şi strategilor americani reuniţi la Heritage Foundation, institut ultraconservator din Washington. “Nimeni nu trebuie să subestimeze dificultatea misiunii noastre sau să se îndoiască de faptul că forţele coaliţiei conduse de Statele Unite vor învinge în Irak”, a adăugat — • • .ir«* . • el, după ce, la sffrşitul săptămînii, mai mulţi militari americani au fost ucişi pe teritoriul irakian. “Baza strategiei noastre este să dispunem de mai mulţi irakieni antrenaţi şi echipaţi, astfel încît să poată asigura securitatea propriei ţări”, a precizat Feith. "Formăm o nouă forţă, un corp de apărare civilă" care va fi capabil să asiste unităţile americane de informaţii pentru a descoperi activităţile combatanţilor inamici, a menţionat el. MERIDIANE