Cuvântul Nou, ianuarie 2004 (Anul 15, nr. 3874-3897)

2004-01-15 / nr. 3883

Anul XV Numărul 3883 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Promovabilitatea la sfârșitul semestrului întâi - 83,89 la sută Joi 15 ianuarie 2004 2500 lei Salvarea sau mortu’n casă? Gabriel FLORESCU Un nou “mare” politician din categoria voiajorilor şi-a făcut debutul pe scena politică românească: Cozmin Guşă. Fostul secretar general al PSD a făcut o piruetă şi a aterizat direct în braţele lui Traian Băsescu, devenind un democrat de nădejde pe care se poate pune baza atunci când este vorba despre chestiuni arzătoare. Dar Guşă nu numai că a aruncat la coştul din PSD, ci a fost chiar promovat încă din clipa în care şi-a dat seama că adevăratul lui loc este în PD: a devenit membru al Biroului Permanent Naţional al noului său partid, funcţie la care mulţi democraţi visează încă de la constituirea partidului, dar nici gând să acceadă atât de sus. Deh, dacă nu s-au învârtit mai întâi prin alte partide! Pentru că ăsta-i traseul firesc al multor politicieni de frunte care îşi schimbă cămaşa ideologică mai des decât cea din garderobă, chiar dacă în felul acesta prea miroase a trădare. Exemple în acest sens sunt cu nemiluita şi în toate formaţiunile, dovadă că interesul poartă fesul. Dacă alţii au voiajat din stânga-n dreapta sau invers în linişte, în cazul Guşă n-a contat nici faptul că nu cu mult timp în urmă s-a bălăcărit cu proaspătul lui şef cum nu se poate mai urât şi în faţa întregii ţării într-un stil propriu dâmboviţean, iar acuma s-au pupat cu mult drag în Piaţa Independenţei. Poate nu am fi zăbovit atât asupra cazului unui nou refugiat politic dacă n-ar fi vorba despre un fenomen frecvent în peisajul românesc. Cozmin Guşă a fost propulsat cu viteza unei rachete în scaunul de secretar general al PSD deşi n-a prea avut nici stagiu, nici merite deosebite pe linie politică. Şi-a făcut ucenicia, s-a făcut cunoscut mai ales prin tupeu ori de câte ori a ieşit în lume, după care a crezut că merită mai mult. N-a obţinut, şi-atunci s-a supărat pe sat, a plecat cu mare tam-tam, după care şi-a format o “Iniţiativă 2003” de buzunar. Cum lumea nu s-a înghesuit să-l urmeze pe tânărul tribun, acesta a început să-i facă o curte asiduă lui Băsescu până când i-a înmuiat inima acestuia, iar acum iată-l proaspăt mare democrat. în PD este însă mare vânzoleală: unii vin, alţii pleacă. Iar cel care pleacă în mod sigur cu un mare regret în suflet este nimeni altul decât Petre Roman, fondatorul partidului şi primul lui preşedinte. Trecut pe linie moartă, deşi experienţa fostului prim-ministru şi ministru de Externe trebuia folosită din plin, Roman s-a săturat de conducerea dictatorială şi mult prea neşlefuită a lui Băsescu, hotărându-se să-şi formeze propria formaţiune politică, Frontul Democrat. Plecarea lui Roman nu credem că va fi singulară, el având încă printre democraţi destui susţinători şi, în acelaşi timp, adversari ai lui Băsescu care s-au săturat de stilul acestuia, determinându-i să-l urmeze pe primul preşedinte. De asemenea, n-ar fi surprinzător să fie urmat şi de alţi foşti purtători ai “echipamentului” democraţilor ajunşi cine ştie unde. Cu toate acestea credem că Roman a făcut acest pas prea târziu din perspectiva alegerilor, timpul pe care îl are la dispoziţie pentru a-şi consolida partidul şi a avea şanse la parlamentare fiind mult prea scurt. Oricum, el poate deveni o “căpușă” pentru Băsescu. Este evident că astăzi Partidul Democrat se află într-un moment de răscruce, de limpezire a propriilor rânduri. Nu credem că este întâmplător faptul că un Petre Roman este determinat să plece din formaţiunea pe care a creat-o, iar în locul lui vine un Cozmin Guşă, după cum nu poate fi trecută cu vederea nici plecarea, în timp, a prea multor lideri: Duvăz, Marinescu, Sassu etc. Dacă Traian Băsescu crede că-şi poate salva partidul cu noi achiziţii cel puţin dubioase, el trebuie să gândească de două ori dacă acest câștig este cu sau fără ghilimele. Elevii covăsneni s-au pus serios pe învăţat Chiar dacă şedinţa de analiză cu directorii unităţilor de învăţământ preuniversitar din judeţul Covasna va avea loc abia la sfârşitul acestei luni, ocazie cu care aceştia vor afla care este situaţia la învăţătură la sfârşitul semestrului I, conducerea Inspectroatului Şcolar Judeţean Covasna a adus deja la cunoştinţa presei locale aceste date privind starea învăţământului la ora actuală. De fiecare dată, doamna Keresztely Irma, inspector şcolar general al IŞJ Covasna, face o analiză comparativă cu situaţia existentă în anul şcolar precedent la sfârşitul semestrului I. în primul rând, procentul de promovabilitate a înregistrat în acest an o uşoară creştere: de la 83,56 în anul şcolar precedent la 83,89 în acest an. Datorită acestui procent evident că şi numărul corijenţilor a scăzut, procentul fiind de această dată de 11,80 faţă de 12,04 anul trecut. în ceea ce priveşte procentul celor cu situaţia şcolară neîncheiată a crescut, nesemnificativ, datorită problemelor apărute la sfârşitul anului trecut când mare parte a elevilor s-au îmbolnăvit de gripă , situaţia şcolară a unora dintre ei rămânând neîncheiată. în privinţa notelor scăzute la purtare doamna Keresztely a precizat că anul trecut în judeţul nostru unui număr de 420 de elevi li s-a scăzut nota la purtare (până la 7), dar se pare că de această dată unii dintre ei au avut ceva mai mare grijă întrucât numărul lor a scăzut la 311. La fel şi în cazul celor cu note sub 7 de la 151 anul trecut, la 110 în acest an. Principalul motiv al scăderii notei la purtare îl constituie absenţele nemotivate, în această situaţie fiind un număr de 100 elevi. „La nivelul învăţământului preuniversitar de stat din judeţul Covasna global există o uşoară dezvoltare faţă de anul şcolar precedent la sfârşitul semestrului I. Insă, ceea ce constat eu pe baza statisticilor în rândul elevilor creşte disciplina. Adică nu s-au înregistrat abateri grave de la disciplina şi regulamentul şcolar. Nu avem sesizate astfel de cazuri. Majoritatea scăderilor la purtare se datorează absenţelor nemotivate. Au fost în total 41 de exmatriculaţi din învăţământul seral datorită absenţelor care au depăşit numărul aprobat prin regulament. De asemenea, a scăzut şi numărul neşcolarizaţilor însă cifra nu conţine absolvenţii claselor a VIII- a care au decis să nu-şi continue studiile mai departe la liceu sau şcoală de arte şi meserii. Ni s-a recomandat ca elevii care nu sunt cuprinşi în clasele a IX-a după absolvirea învăţământului gimnazial să nu fie cuprinşi în statistica noastră ca neşcolarizaţi întrucât este posibil ca aceştia să-şi fi amânat continuarea studiilor. Legea învăţământului prevede că învăţământul obligatoriu este de 10 clase şi elevii trebuie să finalizeze această formă de învăţământ până la împlinirea vârstei de 18 ani. Aşa că proaspeţii absolvenţi de gimnaziu au 4 ani la dipoziţie să termine şi cele două clase a IX-a şi a X-a. ’’ - afirma şefa IŞJ Covasna. O altă categorie de criterii ce sunt urmărite de IŞJ o constituie mişcarea elevilor în cursul semestrului I. S-au înregistrat 508 de transferări la nivelul judeţului nostru între unităţi şcolare. 43 de elevi sunt veniţi din alte judeţe şi 161 veniţi din judeţ, adică dintr-o localitate într-alta, de la o unitate şcolară la alta. D. ANDREI 154 de ani de la naşterea lui Mihai Eminescu Manifestări cultural-artistice La mijlocul lui Gerar, pe vremea zăpezilor, aniversăm ziua de naştere a celui care a dat granit şi aur poeziei româneşti - Eminescu, îl aniversăm cu inima încărcată de emoţie şi bucurie lăuntrică în fiecare an în şcoli, lăcaşe de cultură, semn că Eminescu este de pururi cu noi, în sufletul nostru. • Asociaţia de Tineret ECOU din cadrul Colegiului Naţional „Mihai Viteazul” din Sfântu Gheorghe organizează astăzi, începând cu ora 14, în cabinetul de limbă şi literatură română adunarea festivă a cenaclului ECOU, în cadrul căreia cadre didactice de profil vor evoca personalitatea şi creaţia literară a lui Eminescu, iar elevi vor recita din lirica marelui poet, vor interpreta cântece pe versuri eminesciene şi vor citi din propriile creaţii. Omagiul autentic adus lui Eminescu de 15 ianuarie şi totdeauna, în care toate_ definiţiile („poet nepereche”, „Luceafărul poeziei româneşti” ş.a.) îşi trăiesc apoteoza este cunoaşterea substanţială a operei Lui fortificată constant prin lectură şi meditaţie. Numai aşa flacăra vie a geniului său nu se stinge, luminează pururi existenţa Cu acest prilej va fi lansată revista „ECOU”, nr.27, număr finanţat de Centrul de Tineret din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean. (L.C.) • Tot astăzi, la Şcoala generală „Mihail Sadoveanu” din întorsura Buzăului au loc vernisarea unei expoziţii de carte „Eminescu” (la biblioteca şcolii) şi un program artistic intitulat sugestiv „Muzicalitatea poeziei eminesciene”, ce cuprinde recitări şi cântece interpretate de elevi din clasele V-VIII., program realizat de catedrele de română şi muzică. • în organizarea Căminului cultural din Sita Buzăului în colaborare cu Şcoala generală „Nicolae Russu” şi cu sprijinul Centrului Cultural Arcuş, astăzi, ora 18, are loc în sala mare a primăriei din localitate o manifestare cultural-artistică ce include prezentarea filmului „Eminescu - călătorie virtuală,în absolut”, recitări, cântece interpretate de elevi, precum şi un concurs având ca temă creaţia eminesciană, dotat cu premii. • în holul Grupului Şcolar „Nicolae Bălcescu” din întorsura Buzăului se deschide o expoziţie de desene, colaje etc. Inspirate din creaţie poetică a lui Eminescu. ne * U (II) pagina 2 Ardaf, Astra şi Asirom vor furniza asigurări medicale în 2004 Societatea Ardaf Cluj-Napoca a fost acreditată de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) să încheie, în anul 2004, toate formele de asigurări de răspundere civilă profesională cu furnizorii de servicii medicale, alături de Astra și Asirom. pagina 2 STRICT AUTENTIC Trenuri versus... camioane Rezultatul: două accidente feroviar/rutiere s-au petrecut în mod incredibil în aceeaşi zi pe raza judeţului nostru, având aceeaşi cauză: neglijenţa Restructurarea masivă de personal începută anul trecut şi care se va continua şi în 2004, cerută de raţiuni economice, dar şi de structurile UE începe să-i arate şi efectele secundare nedorite . În primul rând, în planul nemulţumirii angajaţilor, care iar au de gând să pună de o grevă, şi în al doilea, privitor la siguranţa transportului. De fapt...nesiguranţa lui, căci despre aşa ceva vrem să relatăm în cele ce urmează. * Fără victime, dar cu pagube materiale Două evenimente bizare petrecute nu mai departe decât în week-end-ul trecut, ambele în aceeaşi zi, ridică mai multe semne de întrebare privitoare la eficienţa măsurilor stabilite de mai marii de la Căile Ferate. Restructurare, restructurare, suntem de acord, dar nu în detrimentul călătorilor (aşa cum am arătat în ziarul nostru de luni, 12 ianuarie într-un material privitor la nemulţumirile călătorilor de pe relaţia Covasna- Sfântu Gheorghe - Braşov) şi al siguranţei participanţilor la trafic. Nerespectarea normelor de circulaţie pe linia ferată şi pe şosea a produs două accidente, ambele aflate în cercetarea Poliţiei Transporturi Feroviare din judeţ, unitate condusă de subcomisarii Constantin Scurtu şi Ioan Meleg. Primul eveniment... în data de 11 ianuarie 2003 lucrătorii biroului Poliției TF Sf. Gheorghe au fost sesizați de către un impegat Horia C. DELIU (Continuare în pagina a 2-a) 84 de miliarde lei pentru şase săli de sport • Peste două săptămâni, oraşul Baraolt ar putea avea o sală de sport nou-nouţă Cu bani de la Guvern, mai precis de la Compania Naţională de Investiţii, în următoarele luni, în judeţul Covasna vor fi date în folosinţă şase săli de sport. Astfel, oraşele întorsura Buzăului, Târgu Secuiesc, Baraolt, Covasna şi comunele Breţcu şi Ozun vor beneficia de câte o sală de sport modernă. Acestea nu vor fi însă foarte mari, într-o astfel de sală se pot instala două panouri de baschet, nu şi porţi de handbal, iar fiecare sală costă în jur de 14 miliarde de lei, la care se mai adaugă costul utilităţilor. Sumele pentru introducerea acestora trebuie asigurate din bugetele locale ale localităţilor beneficiare. La nivel de ţară, prin acest program guvernamental se doreşte ridicarea a 400 de astfel de săli. Cinci dintre sălile covăsnene au început să fie construite de firma Consic, iar cea de la întorsura Buzăului va fi ridicată de societatea braşoveană Brafcov. Szocs András, directorul Inspecţiei de stat în construcţii a declarat că lucrările trebuie finalizate după opt luni de la semnarea ordinului de începere a lucrărilor de către Compania Naţională de Investiţii. Aceste ordine au fost emise în vara anului trecut. Aşadar, sălile de sport ar trebui să fie inaugurate peste două-trei luni. „Stadiul lucrărilor este diferit de la o sală la alta. Cel mai bine stă construcţia de la Baraolt, care a şi început mai devreme, şi care ar putea fi dată în folosinţă peste vreo două săptămâni. Celelalte sunt în diferite stadii de execuţie“, spune Szocs András. La Breţcu lucrurile merg mai greu întrucât nu există infrastructură şi utilităţi. De asemenea, la Ozun, fiindcă nu există conductă de gaz metan se va folosi pentru încălzire combustibil lichid, iar la Covasna, în lipsa canalizării va fi amenajată o fosă septică. Constructorii spun că în „oraşul celor 1000 de izvoare de apă minerală" s-au chinuit foarte mult cu realizarea fundaţiei, întrucât solul emană bioxid de carbon. în opinia şefului Inspecţiei în construcţii, lucrările sunt destul de înaintate. Probleme există însă la nivelul utilităţilor, pe care trebuie să le asigure primările celor şase localităţi, pentru care autorităţile locale trebuie să cuprindă în buget bani pentru aceste săli. „Dacă ar fi vorba doar de construcţia propriu-zisă, aş zice că termenele pot fi respectate. Nu pot să garantez însă pentru utilităţi, care ţin de bugetele primăriilor respective“, a declarat Szocs András. Razván CONDREA Puşcaş exclude condiţionarea aderării la UE de autonomia Ţinutului Secuiesc Propunerea lui Csapó Joszef privind condiţionarea aderării României la Uniunea Europeană de autonomia Ţinutului Secuiesc reprezintă "simple exerciţii de retorica sau speculaţii rău-voitoare”, consideră negociatorul-şef Vasile Puşcaş, într-un comunicat remis, miercuri, agenţiei MEDIAFAX. Puşcaş afirmă că atitudinea reprezentanţilor Consiliului Naţional Secuiesc în problema aderării României la UE poate aduce “prejudicii mediului de negociere”. “Susţinerea unor asemenea idei privind eventualitatea unui şantaj din partea Ungariei la adresa României contravine şi intereselor Ungariei, dar mai ales intereselor minorităţii maghiare din România. Statutul de membru al Uniunii Europene presupune un cadru de democraţie, unitate în diversitate, stabilitate politică şi socială, eliminîndu-se tendinţele naţional-etniciste care ar putea genera tulburări şi conflicte”, se arată în comunicatul negociatorului-şef al României cu UE. Puşcaş explică faptul că statul român, prin instituţiile sale, răspunde în momentul de faţă normelor şi cerinţelor democratice europene, iar forurile europene consideră că România a aplicat deja măsuri remarcabile în ceea ce priveşte protejarea minorităţilor. De asemenea, Puşcaş este de părere că “recentele ieşiri la rampă ale d-lui Csapó & comp.” nu fac decît să confirme afirmaţiile ministrului de Externe ungar, Kovács László, care cataloga drept periculoasă înfiinţarea şi funcţionarea Consiliului Naţional Secuiesc. Preşedintele Consiliului Naţional Secuiesc (CNS), Csapó József, a declarat, marţi, că această formaţiune vrea ca autonomia Ţinutului Secuiesc să fie o condiţie pentru admiterea României în Uniunea Europeană. Csapó a precizat că autonomia pe care o doreşte Consiliul Naţional Secuiesc nu diferă de conceptul de autonomie propus de UDMR în 1993. El a mai anunţat că pînă la jumătatea lunii februarie va înainta Parlamentului de la București un proiect de autonomie a Ţinutului Secuiesc. Procuratura cere condamnarea lui Matser la 3 ani şi jumătate de închisoare Procuratura olandeză a cerut, marţi, condamnarea la trei ani şi jumătate de închisoare a fostului consilier NATO Jan Willem Matser, acuzat că ar fi condus o organizaţie criminală în domeniul spălării banilor şi de escrocherie, informează AFP. Pînă în momentul arestării, la 4 februarie 2003, Matser a fost consilier pentru Europa de Est al fostului secretar general NATO George Robertson. “El era păianjenul care ţesea pînza, cel care dădea ordinele, el era administratorul” în cadrul organizaţiei, care pregătea un aranjament financiar veros, a declarat procurorul Henki Dijkstra, în timpul rechizitoriului. Pe baza veniturilor aşteptate în urma acestui aranjament financiar avînd la bază suma de 200 de milioane de dolari, fostul consilier NATO conta pe investiţii masive în România. Iniţial, justiţia olandeză l-a acuzat de implicare într-o schemă de spălare a sumei de 200 de milioane de dolari, proveniţi din trafic de droguri şi depuşi într-un cont din Columbia. Procurorul Henk Dijkstra a cerut însă achitarea pentru acuzaţia de spălare de bani, deoarece suma nu a fost găsită în conturile de la Banca de Santander din Bogota menţionate în documentele confiscate de anchetatori. Acuzarea consideră că Matser, care este şi angajat al Ministerului olandez al Apărării, s-a angajat să obţină certificate de garanţie bancară false, pentru suma de 200 de milioane de dolari. Falsificarea acestora avea drept scop “fie retragerea directă a unei sume de bani, fie găsirea unui investitor suficient de nebun pentru a o accepta, dar în orice caz este vorba despre beneficii criminale”, a afirmat procurorul. Pe baza acestor garanţii, Matser şi complicii săi sperau să găsească o bancă sau un investitor care să pună în aplicare un program de brokeraj. Pe baza unui împrumut pe termen scurt, acest tip de instrument financiar îi (Continuare în pagina a 2-a)