Cuvântul Nou, iunie 2004 (Anul 15, nr. 3998-4023)

2004-06-21 / nr. 4015

Anul XV Nr. 4015 Şcolile covăsnene ar putea beneficia de granturi substanţiale pentru îmbunătăţirea situaţiei rromilor Nu cu mult timp în urmă s-a lansat apelul pentru propuneri de proiecte în cadrul programului PHARE "Sprijin pentru strategia naţională de îmbunătăţire a situaţiei rromilor”. Valoarea programului este de 4.452.000 euro, fiind un fond nerabursabil. Potrivit detaliilor oferite de inspectorul şcolar general al ISJ Covasna, doamna Keresztely Irma, programul vizează întărirea participării comunităţilor de rromi la viaţa economică, socială, educaţională şi politică a societăţii româneşti şi îmbunătăţirea accesului la serviciile de sănătate. Aşadar, este axat pe trei componente şi anume sănătate, pentru care sunt alocate 652.000 euro, pregătire profesională şi activităţi generatoare de venituri în valoare de 1.800.000 euro, iar a treia componentă constă în mică infrastructură şi locuinţe sociale cu 2.000.000 euro alocate. Pentru obţinerea acestor granturi pot participa la depunerea de proiecte instituţii publice care acţionează la nivel local sau judeţean, individual sau în parteneriat cu ONG-uri sau cu alte instituţii publice. “Adresa sosită la inspectorat, conţinând toate informaţiile necesare, ne solicită ca aceasta să fie transmisă şcolilor generale şi celor de arte şi meserii aflate în subordinea noastră şi care ar putea să iniţieze astfel de proiecte împreună cu consiliile locale, consiliul judeţean sau ONG-uri. Urmează să se organizeze sesiuni de informare în 10 judeţe din ţară, printre care şi Covasna” - completa doamna Keresztely. Termenul de depunere a aplicaţiilor, în funcţie de componenta aleasă, este 15 iulie 2004 (până la orele 16) pentru componentă sănătate şi pregătire profesională, iar pentru a treia 17 august 2004 până la orele 16. Dosarele se vor depune la Centrul de Resurse pentru Comunităţile de Rromi aflat în Cluj-Napoca. “Iată că avem o nouă posibilitate ca în cele trei domenii să putem acţiona şi prin intermediul şcolilor pentru a aduce fonduri suplimentare în vederea realizării unor obiective. Mai adaug că la a treia componentă - mică infrastructură + locuinţe sociale - acele proiecte pe care noi le-am elaborat pentru PHARE 2001 (cu accent tot pe rromi le vom relua pentru că atunci neacceptarea proiectului nostru s-a datorat faptului că la vremea respectivă, la nivelul judeţului Covasna noi nu am avut elaborată strategia pentru rromi." - încheia șefa ISJ Covasna. Daniela ANDREI Micoza unghiilor - o sursă de contaminare pentru familie Onicomicozele sunt afecţiuni ale unghiilor de la mâini şi picioare, cauzate de ciuperci patogene pentru om, ducând la deformarea şi chiar distrugerea unghiilor. îmbolnăvirea unghiilor se poate face prin autoinoculare din alte focare micotice ale aceleaşi persoane (de exemplu onicomicoza de la picioare poate apare ca urmare a micozei interdigitale sau plantare) ca şi prin intermediul unor obiecte (ciorapi şi încălţăminte din materiale sintetice, mănuşi, instrumente de manichiură şi pedichiură, etc.). O serie de factori pot favoriza apariţia onicomicozelor: predispoziţia genetică, traumatismele (îndeosebi ale halucelui), transpiraţia abundentă a palmelor şi plantelor, circulaţia periferică deficitară, igiena deficitară, instrumente de manichiură şi pedichiură nesterilizate direct, practicarea sportului (îndeosebi înotul), contactul cu animalele, tratamente prelungite cu corticoizi sau imunosupresoare, SIDA, administrarea prelungită de antibiotice, diabetul zaharat, etc. îmbolnăvirea micotică a unghiei începe la capătul liber prin apariţia unei pete albicioase, cenuşii sau gălbui, rotundă sau neregulată, cu extindere rapidă spre rădăcina unghiei. Aceasta îşi pierde luciul şi transluciditatea devenind cafenie sau neagră iar suprafaţa devine neregulată. Unghia se îngroaşă, este sfărâmicioasă, in final ajungându-se la distrugerea ei parţială sau totală. întârzierea prezentării bolnavului la medicul specialist pentru diagnosticarea şi tratarea onicomicozei încă de la primele semne comportă riscuri majore atât pentru pacient, cât şi pentru persoanele din jur, în special familie, prin gradul său crescut de contagiozitate. Din cele prezentate reiese importanţa tratamentului omimicozelor. Din păcate, tratamentul local are o eficacitate limitată datorită penetrabilităţii scăzute în unghie. Introducerea tratamentului sistemic pe cale orală, a schimbat prognosticul rezultatelor terapeutice în onicomicoze. în prezent, această problemă este depăşită prin punerea la dispoziţia pacienţilor a unui tratament modern, de scurtă durată - terapia PULS cu ttraconazol în doză de 400 mg/zi (2 cps.x 200 mg/zi), o săptămână pe lună, timp de 3 luni consecutiv. Itraconazolul persistă în unghie încă 6-9 luni după terminarea tratamentului. Cei care suferă de afecţiuni micotice ale unghiilor vor putea beneficia în cadrul campaniei „ Zilele unghiilor sănătoase", de programări şi consultaţii gratuite la cabinete de dermatologie sunând la numărul de telefon 0723-255.113, până la data de 13 iulie a.c., de luni până vineri între orele 9.00 - 18.00. Conf. Dr. Alexandru Oantă MAE sfătuieşte cetăţenii români * să renunţe la călătoriile în Arabia Saudită Ministerul Afacerilor Externe îi sfătuieşte pe cetăţenii români să renunţe la eventualele călătorii în Arabia Saudită, deoarece evenimentele din ultimele şapte luni din această ţară "indică un risc extrem de ridicat pentru securitatea personală a cetăţenilor străini”. Potrivit unui comunicat al MAE român remis, sîmbătă, agenţiei MEDIAFAX, în ultimele şapte luni în Arabia Saudită au avut loc atacuri asupra unor imobile locuite de cetăţeni străini, răpirea şi uciderea cetăţenilor străini. în aceste condiţii, Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetăţenilor români din ţară şi din străinătate să reconsidere orice deplasare în Arabia Saudită, în situaţia în care călătoriile deja programate nu suportă amînare sau reprezintă cazuri de forţă majoră MAE recomandă cetăţenilor români să anunţe, imediat după sosire, Ambasada României la Riyad în legătură cu prezenţa lor în această ţară. Lucrările de construcţie a noului pod peste Dunăre vor începe în luna iulie Lucrările de construcţie a noului pod peste Dunăre între România şi Bulgaria, din zona Calafat-Vidin, vor începe în luna iulie a acestui an, proiectul urmînd să fie finalizat în cursul anului 2008. Premierii român şi bulgar, Adrian Năstase şi Simeon Saxa-Coburg Gotha, au participat, duminică, la ceremonia de aniversare a 50 de ani de la deschiderea podului rutier şi de cale ferată Giurgiu-Ruse. Podul a fost inaugurat la 20 iunie 1954, după doi ani şi trei luni de la începerea lucrărilor, şi era, la acea vreme, unul dintre cele mai lungi din Europa, cu o deschidere totală de 2,2 kilometri. Adrian Năstase şi Simeon Saxa- Coburg Gotha s-au întîlnit, simbolic, la jumătatea podului şi au participat la ceremoniile organizate atît pe malul bulgar, cît şi pe teritoriul românesc. Cu acest prilej, ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, a prezentat celor doi premieri proiectul construcţiei unui nou pod rutier şi de cale ferată între România şi Bulgaria, în zona Calafat - Vidin, pentru care lucrările vor începe în iulie 2004. Construcţia va fi amplasată pe ramura sudică a coridorului IV de transport pan-european, care va traversa Germania, Cehia, Austria, Slovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Grecia și Turcia. Podul va fi construit în regim de autostradă, cu două benzi, pe sens și cîte o cale ferată în fiecare sens. Punctul de control pe linia de cale ferată va fi în Bulgaria, în timp ce autorităţile din România vor monitoriza traficul rutier. Partea română va finanţa proiectul tehnic al infrastructurii rutiere şi feroviare de pe teritoriul românesc, în valoare de 48 milioane euro, iar statul vecin va asigura finanţarea pentru proiectarea şi construcţia propriu-zisă a podului, precum şi pentru lucrărle de infrastructură de pe teritoriul bulgar. Modul de distribuţie a veniturilor obţinute prin taxele vamale va depinde de contribuţia fiecărui stat la construcţia podului şi a infrastructurii aferente. Pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului a angajat fonduri de la Comisia Europeană şi de la Banca Europeană de Investiţii. Lucrările la cel de-al doilea pod peste Dunăre au fost amînate timp de opt ani din cauza disputelor apărute între autorităţile de la Bucureşti şi cele de la Sofia pe tema amplasării construcţiei, în vreme ce Bulgaria a susţinut construirea podului într-un mod care să-i faciliteze exporturile către Uniunea Europeană, România dorea ca podul să fie amplasat mai aproape de zona de est, diminuînd astfel costurile necesare pentru modernizarea infrastructurii rutiere. Singurul pod existent în prezent între România şi Bulgaria, care uneşte localităţile Ruse şi Giurgiu, este considerat nesatisfacător pentru traficul aflat în continuă creștere. PUBLICITATE S.A. Iți dă 5 motive să folosesli INLAVIT î. Disponîbilize/.i pentru viiii/aiu ud puțin 5 litri lapte marfă pe cap de vacă zilnic,. 2 CAstigi «n hugenit propriu cel puțin 1500 Ici,litrul de apte disportibili/at. 3. La acest, cistia se adaugă un nlut» tie peste 1400 Ici primă ad» huget pentru laptele marfă valorificat 4. Aveţi atat controlul asupra ]trJiduC(rii de lapte pe cap de vacă cât şi asupra consumului de lapte pe viţei (5 Oblii»!I viței sănătoşi si vii?«roşi putând regla furajarea; IfITOT PREŢ: 50.000 lei / kg TVA INCI.AJS Detalii şî comejizi la tel. 1J24»73 i 3€ PH 1,0^40-010042 Prorriovabilitatea la iestele nationale 9 înainte de contestaţii - 78,73 la sută Rezultatele finale la testele naţionale înainte de contestaţii arată că 78,73 la sută dintre elevii claselor al Vlll-a au promovat examenul, potrivit datelor transmise de Ministerul Educaţiei, în urma finalizării, în 20 iunie, a procesului de centralizare a datelor transmise Ministerului Educaţiei şi Cercetării de Inspectoratele Şcolare Judeţene, după susţinerea tuturor probelor testelor naţionale procentul final de promovabilitate înainte de contestaţii este de 78,73 la sută, superior cu aproape cinci properite celui de anul trecut. Printre judeţele care au înregistrat procente de promovabilitate de peste 80 la sută sunt Arad (86,54 la sută), Bihor (87,31 la sută), Giurgiu (87,88 la sută) Neamţ (87,87 la sută) şi Suceava (90,48 la sută), în Bucureşti, promovabilitatea a fost de 77, 40 la sută. Cele mai scăzute procente de promovabilitate se înregistrează în judeţele Mehedinţi (68,44 la sută) şi Prahova (68,91 la sută). Pe tranşe de medii situaţia parţială se prezintă astfel: 11.863 medii între 5 şi 5,99; 29.982 medii între 6 şi 6, 99; 32.391 medii între 7 şi 7,99; 25.488 medii între 8 şi 8,99 şi 11.430 medii între 9 şi 10. Pentru susţinerea testelor naţionale sau înscris 266.830 elevi. Numărul celor care s-au prezentat la examen a fost de 259.759, dintre aceştia promovînd 204.498 elevi. Rezolvarea contestaţiilor depuse, sâmbătă, are loc în intervalul 20- 21 iunie, iar afişarea rezultatelor finale în data de 22 iunie. O tentaţie prea puternică pentru unii concetăţeni: materialul lemnos Continuă sustragerile de material lemnos,o atracţie puternică pentru unii concetăţeni. în dimineaţa zilei de 11 iunie 2004 lucrători din cadrul Postului de Poliţie Malnaş au fost sesizaţi de către o persoană din raza de competenţa despre faptul că,,în noaptea precedentă din curtea locuinţei sale, autori necunoscuţi au sustras lemne de foc în cantitate de cca un metru ster, cauzându-i un prejudiciu de 600.000 lei. în urma verificărilor efectuate de poliţiştii dela post a fost identificat autorul faptei în persoana numitului Cs. Adrian, de 30 de ani, domiciliat în Sf. Gheorghe, dar care locuieşte fără forme legale în comuna Micfalău. Prejudiciul a fost recuperat integral şi predat părţii vătămate, iar tânărul este cercetat sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat. Autorii unui furt au fost identificaţi la scurt timp A venit vacanţa cu trenul din...Franţa, cum se spune, şi este mare bucurie în rândul elevilor. Numai că înainte de începerea ei conducerea Şcolii din Poian a constatat că cineva sustrăsese nişte unelte din unitate. Ca atare au fost alertaţi poliţiştii postului local, care au demarat cercetările la faţa locului, reuşind să facă în scurtă vreme lumină. Ei au stabilit că autori necunoscuţi au pătruns în clădire, prin dislocarea ţiglelor de pe acoperiş şi forţarea uşii de acces a atelierului, de unde au sustras bunuri în valoare de aproape cinci milioane de ei, autorii fiind nişte adolescenţi din localitate. Prejudicul a fost recuperat şi predat părţii vătămate, iar minorii urmează să fie cercetaţi, în cazul în care se stabileşte că au discernământ,sub aspectul săvârşirii infracţiunii de flirt calificat. Tupeu de hoţ Lăcomia flfgiancă omeftia! . Dând bogada de fier şi o bună pregătire profesională arenţiştii din cadrulPostului local Comandăure au sesizat din oficiu despre faptul că numitul K. József, de 32 de ani, localnic, a efectuat cumpărături pe raza comunei, peste posibilij|ft|f| sale materiale, omul fiind ^un personaj cifioscut de către oamenii legii. |Deci ceva, nu er|i în regulă în atitudinea sa. în urma verificărilor efectuate s-a stabilit pptul că bărbatu în dimineața zilei de 14.06.2004, profitând faptul că ajuta în gospodrrre un bărbat ■ vârstă, a sustras din locuinţa acestuia cfrma de şapte milioane lei. f. Halal ajutor! Banii au putut fi recuperaţi îrn proporţie de 40% , şi înapoiaţi părţii vătămate, în cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de furt calificat şi uite aşa un om şi-a dat cinstea pe ruşine! . Rubrică realizată de Horia C. DELIU Acum câteva zile agenţii Postului de Pi localitate despre faptul că un minor pe a sustras din autoturismul părţii vătăm. de 85 de dolari SUA. Tupeu, ,jpglumă! Din prej'gcJjSy a fost recuperată sum MinorulfUi^ăză să fie cercetat sub care se va stabili, prin expertiză, către Covasna, inspector de Poliţie, Buzsili .ie Malnaş au fost sesizaţi de către o persoană din O.A., de 14 ani, doiUicinat în comuna Micfalău, rcat în garajul propie rarului, neasigurat, suma 'j IV * 0.000 lei, restul sumei fiind cheltuit de autor. I săvârşirii infracţiunii de furt califică?în’cazul în mământ, ne-a infomat ofiţerul d^Jpţefeă al IPJ * .. f . ■TI Locuitorii Sitei... (Urmare din pagina 1) copiii şi bătrânii care, se ştie, sunt mai puţin atenţi, să meargă pe marginea lui. ’ în legătură cu canalizarea, domnul profesor Iosif Radu, directorul Şcolii cu clasele I-VIII "Nicolae Russu” din Sita Buzăului, care este şi consilier comunal opina că ţinând seama de costurile mari ale unei astfel de investiţii se impune găsirea de surse de finanţare fie de la bugetul statului, fie prin realizarea unor proiecte în cadrul unor programe cu finanţare externă. Despre nevoia imperioasă a canalizării, Sitei Buzăului, ne-a vorbit şi doamna Cornelia Prundar, care afirma pe bună dreptate, cât este una din condiţiile esenţiale pentru ca în această comună ce deţine un potenţial remarcabil pentru agroturism, să înceapă punerea bazelor acestei activităţi, care ar putea asigura numeroase locuri de muncă în zona Burzaielor, zonă puternic afectată de şomaj. “Mijiţi locuitori ai Sitei Buzăului au introdusă în gospodării alimentarea cu apă potabilă curentă, iar în case au şi băi, iată de ce evacuarea apelor menajere, reziduale, a ajuns să afecteze după părerea mea destul ţie serios mediul înconjurător. O parte din aceste ape menajere se scurge direct în sol şi de aici în pânza freatică. Altă parte, cea mai mare, ajunge prin şanţuri şi rigole în râul Buzău, care înainte era foarte curat. Or, din păcate, acum în zona localităţii Sita Buzăului, râul e din ce în ce mai murdar, deci mai poluat"-observa domnul prof. Iosif Radu.ar interlocutorul ne-a mai spus că înaceastă localitate clădirile de utilitate publică, inclusiv cea a şcolii, care a fost construită îm perioada interbelică, necesită reparaţii capitale, de asemenea costisitoare. Domnia sa este de părere că prin comisia de specialitate, Consiliul judeţean ar trebui să facă un studiu de mentenanţă al acestor clădiri şi să sprijine administraţia comunei cu fonduri de la trugetul său ori în elaborarea de proiecte de reabilitare, proiecte pentru programe finanţate de UE şi Banca Mondială.  _____ ______(627) DACIA SALON AUTO DACIA, SERVICE SPECIALIZAT, ITP Distribuitor autorizat BOGYO SRL Sfântu Gheorghe Str. Lunca Oltului, tel. 306.400; fax: 310.222 Program: Luni-Vineri 8,00 - 16,00; Sâmbătă 9,00 - 14,00 NOU SOLENZA EUROPA 1,9 D DIESEL Posibilitate de leasing și pentru persoane fizice! Rată lunară de la 79 euro Solenza Europa 1,4 Mpi cu motor pe benzină. Rată lunară de la 57 euro Puteţi cumpăra DACIA BREAK şi DACIA BERLINĂ cu reducere de 400 EURO fără TVA, cu avans 50%, perioada de leasing - 36 luni, valoare reziduală 20% r Social - Politic Controale de rutină la Sfântu Gheorghe Toată această săptămână vor avea loc, aşa după cum am mai anunţat pentru ca şoferii să nu fie neplăcut surprinşi, o nouă acţiune comună organizată de Autoritatea Rutieră, Registrul Auto Român şi Poliţia Rutieră Covasna pe şoselele din judeţ, ca şi în unele localităţi, acţiuni ce vor dura timp zi-lumină, ea urmând să se deruleze punctual la Sfântu Gheorghe. Azi între orele 11,00 şi 16,00 pe principalele artere rutiere din municipiul reşedinţă de judeţ vor fi oprite autovehiculele în trafic şi controlate din punct de vedere tehnic, dar şi actele celor care le conduc, ca şi starea acestora. (H.C.D.) Alcoolul, inamicul şoferilor întrucât în ultima vreme s-a constatat că tot mai mulţi conducători auto comit imprudenţa de a consuma alcool înainte de a porni la drum, în fiecare final de săptămână fiind depistaţi câţiva şoferi băuţi la volan, agenţii de circulaţie din cadrul Poliţiei Rutiere Covasna, ca şi agenţii din compriune şi oraşe efectuând controale pe şosele, mai ales că vremea a fost bună pentru ieşiri la iarbă verde. înv ultimele zile au fost depistaţi patru şoferi care au consumat alcool înainte de al porni la drum. (H.C.D.) " & \:Detaşare pe litoral o dată cu declanşarea sezonului isital - deşi vremea este cam capricioasă - conducerea Poliţiei Rutiere Române a decis să intensifice controalele pe litoral, detaşând cadre şi vehicule în staţiunile de la ţărmul Mării Negre, începând din această săptămână şi până la finele lunii, ne-a comunicat comisarul Ioan Huţanu, şeful Circulaţiei din judeţul nostru, a plecat un echipaj cu un autovehicul radar, urmând ca din luna iulie a.c. să fie mărit numărul agenţilor detaşaţi pe litoral. (H.C.D.) « ff %) , , ASIGURAU! ' Merita sa faci orice ca sâ ai număr cu bafte! 2004 Vino si încheie asigurarea obligatorie RCA la ASTRA Câștigi săptămânal la tombolele locale BANI si GRATUIT ,Asisu/a,reta locuinţei tale ■ aagatar» ' încWnd Io a dc«siHfiefer* a anu iua, 2£ priraftarlocai* »»to d» ill! , VafearW ' ;iSk. to- * «Ifiw W7.TTR j ■ ■ • v ■ I «ufeţ »«iimmJ* < balosa tail, sfântu Gheorghe - str. József Bem nr. 2, tel: 352681 Târgu Secuiesc - str. Petőfi Sándor nr. 21, tel: 364735*■■ Baraolt - str. Trandafirilor bl. 1, tel: 377726 SC. BIBCO S.A. BIBORTENI » REPREZENTANTA SFÂNTU GHEORGHE Tel/fax: 0267 - 351502 Vă aşteaptă la sediul situat în strada Kos Karoly nr.4 pentru a vă oferi produsele binecunoscute firmelor şi clienţilor fideli produselor Biborţeni. Vă oferim: Apă minerală Aquaviva şi Aqua-Magnesia la 0,5 I, 1,5 I și 2 I — o adevărată binecuvântare a naturii. Băuturi răcorîtoare:* BIBCO soc cu lămâie - Cola ; Lămâie „ Orange * * Tropical Mere Nou: Apă minerală cu aromă de lămâie Apă minerală cu aromă de mentă 2 I -Aqua plus 2 I -Aqua plus 2 I MICA PUBLICITATE VÂNZĂRI Vând bilet pentru Jocurile Olimpice din Atena. Telefon: 0721-190489, 0267- 312543. (8024257)__________________ • DIVERSE Execut.’zugrăveli, gresie, faianță, parchet, lambriuri și rigips. Telefon 0724- 818795,322437.(8024224) ANGAJARI Firmă autorizată oferă contracte legale muncă Israel - îngrijire bătrîni. Asigurăm seriozitate, plecări imediate. Telefon 021-315.08.12. (484)____________________