Cuvântul Nou, octombrie 2004 (Anul 15, nr. 4103-4128)

2004-10-14 / nr. 4114

Anul XV Numărul 4114 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Joi 14 octombrie 2004 2500 lei Şantaj sau oboseală? Gabriel FLORESCU Până acuma, Theodor Stolojan s-a bucurat de multă simpatie din partea cetăţenilor, a oamenilor politici, a unor oficialităţi internaţionale. Prin modul în care a ştiut să se ţină departe de tot felul de cancanuri, de murdării proprii vieţii politice, de sforării şi injurii care se întâlnesc pe toate drumurile a rămas un fel de rara avis. Retragerea sa de la conducerea liberalilor, chiar dacă nu este încă foarte clar dacă este definitivă sau numai temporară, a lăsat un gol în tagma politicienilor mai stilaţi. Pentru a-şi păstra însă aura de personaj mai aparte, Stolojan este moralmente obligat să facă încă un pas ce ţine de onoare: să spună fără nici un fel de ocolişuri dacă a fost sau nu şantajat, cine l-ar fi ameninţat cu ceva dezvăluiri, de ce nu a ripostat, este vulnerabil în vreun punct al vieţii dacă păstrează tăcerea? După numai o săptămână petrecută în străinătate, iată că preşedintele liberal s-a întors acasă căci unde-i mai bine decât pe plaiurile natale? Ne-am fi aşteptat ca cel puţin acum să ne “lumineze" în ce priveşte comportamentul său, însă Stolo n-a scos un cuvânt, doar soţia sa a afirmat că suferă de oboseală, astfel încât o întâlnire cu presa i-ar face mai mult rău decât bine. Trebuie să acceptăm dreptul oricărui om de a păstra tăcerea atunci când nu consideră necesar să vorbească, dar în acelaşi timp nu credem că în postura lui tăcerea este de aur. Planează în continuare suspiciunea că chestia cu şantajul a fost doar un pretext legat cu aţă albă pentru a renunţa la campania prezidenţială şi a-i face loc lui Băsescu. Dacă Stolojan şi-ar fi descărcat sufletul spunând naţiunii care este adevărul, în mod cert n-ar fi avut de pierdut. Lăsând totul învăluit în mister, speculaţiile sunt sresne de făcut, inclusiv în ce priveşte supoziţia lansării unei bombe fumigene coaptă cu mult timp înainte. Practic, Stolojan acceptă ca numele său să fie folosit în scopuri electorale, să fie întinat numai pentru a folosi unui alt lider politic, iar adevărul să rămână învăluit în ceaţă. Sau, poate, se aşteaptă un moment mai favorabil pentru a lansa nişte dezvăluiri de senzaţie în plină campanie electorală? în cazul în care Theodor Stolojan va mai tergiversa mult timp să iasă la rampă, el riscă să-şi piardă cu totul credibilitatea şi bunul renume. Deocamdată nu ştim dacă realmente a fost şantajat sau s-a jucat o comedie bulevardieră de prost gust cu un bolnav închipuit şi nişte lacrimi de crocodil. Cu ce fapt extrem de grav ar fi putut fi şantajat preşedintele liberal încât să dea cu piciorul poziţiei şi şanselor sale politice? Şi din acest punct de vedere Stolo trebuie să facă dezvăluiri publice fără nici o reticenţă, să nu ţină seama decât de o singură consecinţă - aceea a curăţirii conştiinţei sale de povara unei greşeli, dacă are o astfel de pată în viaţa sa. El poate fi convins că în caz contrar cariera lui politică este încheiată fără posibilitate de revenire. Prin modul cum a ieşit Theodor Stolojan din cursa prezidenţială, prin consecinţele gestului său, întreaga viaţă politică românească are de purtat stigmatul comunismului, al suspiciunii unor dosare reale sau contrafăcute, al unui trecut ce nu a fost tocmai curat. Iar această amprentă a nesiguranţei se va menţine atâta timp cât clasa politică actuală nu se va primeni cu oameni ce nu pot fi şantajaţi ori nu obosesc atât de repede într-o cursă electorală. Valea Mare Toate drumurile aşteaptă iarna în stare bună Deşi nu avem de-a face cu o situaţie prea des întâlnită în judeţul Covasna, aceea ca toate drumurile dintr-o comună să fie pregătite pentru a aştepta anotimpul rece, acest lucru se întâmplă, iată, în comuna Valea Mare. Acolo unde, fie că sunt ele de câmp, comunale sau judeţene drumurile au fost pregătite în vara care a trecut aşa încât să reziste peste lunile de iarnă. “Am băgat astă-vară autogrederul, apoi am împrăştiat piatră albă pe toţi cei 5 kilometri de drumuri comunale şi pe 4 kilometri de drumuri de câmp, fonduri cu care am rezolvat întreaga problemă a drumurilor din localitatea noastră”, ne-a declarat primarul comunei Valea Mare, Gheorghe Avram. Cât despre DJ 121 A, care a fost reabilitat pe un tronson de 4 kilometri în zona Valea Mare, numai cuvinte de laudă. Au trecut deja doi ani de zile şi încă nu s-a ivit nici măcar o gaură în covorul asfaltic, ceea ce ne face să afirmăm că, dacă aici s-a putut, aşa ar trebui să se procedeze pe întreg teritoriul judeţului. Dom D. FELDIOREAN Covasna se află pe primele locuri într-un macabru top al sinuciderilor Judeţul Covasna se află, alături de Harghita, pe primul loc pe ţară în ceea ce priveşte tentativele de sinucidere. Aproape că nu există săptămână fără ca cel puţin un covăsnean să-şi pună capăt zilelor, numărul sinucigaşilor ridicându-se anual la peste 100. Acelaşi rezultat reiese şi dintr-un studiu efectuat de specialiştii Inspectoratului General de Poliţie. Statisticile anilor precedenţi spun că în Covasna şi Harghita, de la începutul lunii ianuarie până prin luna martie predomină sinuciderile prin aruncare de la, etaj. La mijlocul anului cei mai mulţi aleg moartea prin spânzurare, iar la sfârşitul fiecărui an se înregistrează cele mai multe intoxicaţii cu medicamente. Deme Judith, directorul DSP Covasna declara că sinuciderea prin spânzurare este caracteristică populaţiei maghiare. în urmă cu câţiva ani, o echipă de medici clujeni, din care făcea parte şi dr. Adrian Creţu, şeful Laboratorului de Medicină Legală din cadrul Spitalului Judeţean Covasna a efectuat un studiu, încercând să găsească unele răspunsuri la această problemă, însă din datele adunate nu s-a putut determina în mod ştiinţific cauzele care îi determină pe maghiari să se sinucidă prin spânzurare. Acelaşi lucru se întâmplă şi în Ungaria, ţara cu cei mai mulţi spânzuraţi din Europa. Sărăcia şi inutilitatea duc la gesturi disperate Aceste gesturi de maximă disperare pot fi puse la noi pe seama sărăciei lumii în care au ajuns să trăiască românii, sinuciderea nefiind proprie poporului nostru. Este cunoscut faptul că locuitorii acestui judeţ găsesc mai greu locuri de muncă, rata şomajului fiind peste media pe ţară. Dacă totuşi ajung să-şi găsească un rost în viaţă, muncind într-una din fabricile de pantaloni sau pe la vreun patron mărunt, covăsnenii ajung la disperare în ziua de salariu, întrucât locuitorii acestui judeţ sunt printre cei mai prost plătiţi români. Aşa că, pentru mulţi dintre concetăţenii noştri viaţa a devenit un lux pe care nu şi-l mai pot permite. Sărăcia duce la conflicte în familii, la divorţuri şi la agravarea sentimentului de inutilitate. De aici şi până la sinucidere, adesea nu este decât un pas. Conform unui raport întocmit de Institutul Medico-Legal „Mina Minovici”, în anul 1999 s-a înregistratun număr record de sinucideri. Cele mai multe au fost tot în judeţele cu multă populaţie maghiară, în Covasna, Harghita, Mureş, în Europa, ţara cu cel mai mare număr de sinucigaşi fiind Ungaria, se poate spune că sunt anumite popoare predispuse la aceste gesturi. Sinuciderea este considerată un mare păcat de către Biserică, viaţa fiind un dar divin, iar cei care îşi iau propria viaţă se joacă de-a Dumnezeu. Slujbele de înmormântare sunt reduse la minimum, iar în cimitire sinucigaşii sunt îngropaţi în pământ nesfinţit, într-o singură zi din an, Biserica se roagă pentru cei din iad, şi deci şi pentru sinucigaşi, la sărbătoarea Rusaliilor. Sfinţii părinţi spun că iuda nu a fost iertat nu pentru că L-a trădat pe Iisus, lucru pe care l-a făcut şi Sfântul Petru, ci pentru că s-a sinucis. Dacă şi-ar fi cerut iertare, ar fi fost fără doar şi poate primit alături de ceilalţi apostoli. Sinuciderea este în ţările creştine un subiect delicat. Unii îl consideră un gest de maximă laşitate, alţii dimpotrivă, de mare curaj. Conform cercetărilor, există trei categorii de sinucigaşi, bolnavii psihici, cei care nu au discernământ, persoane care suferă de boli incurabile şi care preferă să-şi ia viaţa decât să mai suporte durerea şi tratamentul chinuitor. De altfel, eutanasia a ajuns să fie legiferată în ţări chiar civilizate ale lumii. Şi, în sfârşit, cei care nemaiîndurând necazurile de tot felul, ajung la concluzia că nu mai vor să trăiască. Totuşi, în ultima perioadă, în judeţul Covasna numărul celor care sfârşesc în ştreang a scăzut. Razván CONDREA Sinuciderea, un păcat capital Pentru sinucigaşii români, spânzurarea continuă sâ rămână modalitatea preferată de a scăpa de viaţă Autorizaţia de mediu nu este facultativă! Cuantumul amenzilor aplicate până la finele trimestrului III de comisarii CM Covasna a depăşit miliardul de lei în cele 9 luni care s-au scurs din acest an comisarii din cadrul Comisariatului de Mediu al judeţului au efectuat nu mai puţin de 447 inspecţii, care au vizat desigur verificarea modului în care sunt respectate prevederile legislaţiei de mediu, în vigoare, de către numeroşi agenţi economici, instituţii şi persoane fizice, în total, în perioada amintită, pentru diverse abateri şi încălcări ale acesteia, au fost aplicate 111 avertismente şi numeroase amenzi al căror cuantum a fost, după cum ne-a precizat domnul comisar şef, ing. Emil Oanţă, de 1,050 miliarde de lei. Printre agenţii economici care sau ales cu cele mai “grase” amenzi s-a numărat şi SC ROMANEL INTER GRUP SA, care are la Tg Secuiesc, pe rampa gării CFR, un punct de lucru unde descarcă buşteni, activitate care, ca urmare a trepidaţiilor produse a provocat daune clădirilor din zonă. Unde mai pui că pentru acest punct de lucru firma nu dispunea de autorizaţie de mediu. Aşa că i-a fost aplicată o amendă de 75 de milioane de lei şi, totodată, s-a dispus sistarea activităţii. Cum ulterior s-a constatat că această dispoziţie nu a fost respectată a fost sesizat Parchetul aşa încât celor responsabili de această faptă, în urma cercetărilor efectuate, li s-a întocmit dosar penal. De o ameridă de 15 milioane de lei şi dosar penal a "beneficiat” şi întreprinzătorul, persoană fizică, Popescu Ionel din Săcele, judeţul Braşov, care fără a dispune, de asemenea, de autorizaţie de mediu a început şi a continuat lucrările de amenajare a unui lac piscicol pe o suprafaţă de 10 hectare, aflată în raza comunei Belin, în lunca Oltului. SC GOSCOM SA Baraolt a ajuns în ultimii ani una din societăţile comerciale “abonate” la amenzi. Ultima, primită în luna august a.c., în valoare de 75 milioane de lei, l-a A.GOLCIU (Continuare în pagina a 2-a) •gVftSZNA TgbeoR^ 1 609.315 577 ; ZFMTGYORGY II/egyfij.22^1^1. Pentru unii conducători auto alcoolul şi viteza reprezintă: Tentaţii irezistibile Din numeroasele constatări ale agenţilor din cadrul serviciului Poliţiei Rutiere Covasna, ca şi ai lucrătorilor de specialitate de la posturile comunale de Poliţie reiese că alcoolul şi viteza constituie două tentaţii irezistibile pentru unii conducători auto, fie ei profesionişti sau amatori. • în cele ce urmează ne vom referi la două asemenea situaţii surprinse nu de mult în două oraşe din judeţ, Covasna şi Baraolt, ambele circumscriindu-se aceloraşi hibe. Sunt şi altele pe care comisarul Ioan Huţanu, şeful serviciului Poliţiei Rutiere din IPJ Covasna, ni le prezintă periodic, dar de această dată am grupat doar două pentru că sunt edificatoare. Astfel, în după-amiaza zilei de 6 octombrie a.c., un echipaj din cadrul Poliţiei staţiunii Covasna în timp ce se afla în serviciul de patrulare şi de supraveghere şi control al traficului rutier pe raza oraşului, l-a depistat în trafic pe numitul T. Ioan, de 31 de ani, localnic, care conducea un autoturism marca “Dacia 1310”, înmatriculat în judeţul Covasna, în timp ce se afla sub influenţa băuturilor alcoolice. Verificat cu aparatul etilotest a rezultat valoarea de 0,56 mg/l alcool pur în aer expirat, motiv pentru care şoferul a fost condus la Spitalul orăşenesc din localitate pentru recoltarea de probe biologice în vederea stabilirii alcoolemiei. în cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care are în sânge o îmbibaţie alcoolică ce depăşeşte limita legală, în zării zilei următoare agenţi din cadrul formaţiunii Poliţiei Rutiere Baraolt au fost sesizaţi cu privire la faptul că pe DJ 103, în localitatea Căpeni, a avut loc un eveniment rutier din care a rezultat distrugerea unui stâlp de telecomunicaţii. Poliţiştii s-au deplasat la faţa locului constatând că, într-adevăr, pe raza localităţii se afla un stâlp deteriorat, ce părea lovit de un autovehicul, numai că şoferul părăsise locul accidentului. în urma verificărilor efectuate, la scurtă vreme avea să fie identificat numitul B. Imre, de 32 de ani, din satul Micloşoara, conducător auto la o societate de exploatare a cărbunelui. Acesta, în timp ce conducea o autospecială, proprietatea societăţii comerciale mai sus-menţionată, a pierdut controlul asupra volanului, ocazie cu care a distrus stâlpul de telecomunicaţie. Conducătorul auto a fost testat cu aparatul etilotest, acesta a indicat valoarea de 0,11 mg/l alcool pur în aer expirat. Şi în această cauză ,sefectuează cercetări, de această dată sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de părăsire a locului accidentului şi distrugere. Horia C.TIELIU SFÂNT' Tel 35 SEPSIS La Şcoala generală Zagon Bibliotecă fără carte s-ar zice că nu e bibliotecă Poate se găsesc sponsori sau donatori de carte beletristică... La Şcoala Generală “Mikes Kelemen” din Zagon, unde sunt clase atât cu predare în limba maghiară cât şi clase cu predare în limba română, domnul director adjunct, Edmond Dorneanu, ne-a oferit câteva informaţii privitoare la situaţia în care se află la ora actuală această instituţie de învăţământ. Astfel, am aflat că în privinţa cadrelor se stă binişor dacă dintr-un efectiv de 21 doar 6 sunt suplinitori, în timp ce navetişti sunt în jur de 10. “Aici intră şi Păpăuţiul, navetiştii fiind de la Covasna şi Sfântu Gheorghe, în timp ce abonamentele se plătesc doar titularilor, ceea ce înseamnă că vreo şase cadre scot banii din propriul buzunar. Aceasta este însă legea şi noi, la nivel local, nu putem face nimic, nici chiar dacă am vrea”. Deşi problemele cu care se confruntă conducerea Şcolii Generale “Mikes Kelemen” din Zagon nu sunt puţine, domnul Dorneanu declară: “Cu toate ne vom descurca: în vară am reuşit să facem toate reparaţiile necesare şi zugrăveli. Lemnele de foc sunt asigurate în totalitate pentru această iarnă, chiar săptămâna trecută am făcut ultimul transport. Avem speranţa de a putea deschide şi laboratorul de informatică, unde toate sunt puse la punct, avem deja 4 calculatoare dintr-o donaţie, dar ne-ar mai fi necesare vreo şase, poate vom reuşi să facem rost de ele cumva.” Cea mai arzătoare problemă a acestei şcoli o constituie însă lipsa de cărţi. După ce în 2002 un incendiu devastator a distrus întreaga bibliotecă a şcolii, în prezent foarte puţine sunt cărţile pe care elevii le pot citi de la biblioteca şcolii: “Aici nu mă refer strict la manuale, care şi acelea sunt oricum vechi şi le aducem de la şcolile cu surplus din Covasna. Problema cea mare este în privinţa beletristicii, care dezvoltă Monica VOINEA (Continuare în pagina a 2-a) 4 . Poliţia britanică a dejucat un complot terorist ce viza Parlamentul scoţian Forţele de poliţie britanice au dejucat un presupus plan terorist de sabotare a ceremoniei de deschidere a Parlamentului scoţian, arestînd trei persoane acuzate de deţinere ilegală de arme, relatează The Scotsman, în ediţia electronică de miercuri. Arestările au fost efectuate sîmbătă dimineaţă, înaintea inaugurării oficiale a sediului Parlamentului scoţian de către regina Marii Britanii, în urma unei ameninţări la adresa instituţiei primită de redacţia cotidianului The Scotsman. Cei trei suspecţi au fost arestaţi în urma unei operaţiuni sub acoperire desfăşurată de poliţia din Grampian, cu sprijinul ofiţerilor din Lothiana şi din districtul Border. Ei au compărut, luni, în faţa Tribunalului din Aberdeen. “Persoanele arestate sîmbătă pentru deţinere ilegală de arme fac obiectul mai multor anchete ■ referitoare la deschiderea sesiunii Parlamentului scoţian”, a declarat o sursă din cadrul poliţiei din Grampian. “Investigaţiile sunt în desfăşurare şi ar putea determina şi alte arestări şi acuzaţii”, a adăugat el. Săptămîna trecută, redacţia cotidianului The Scotsman a primit un mesaj electronic anonim, în care erau formulate ameninţări privind comiterea unui atac asupra sediului ST Parlamentului. Informaţia a fost transmisă forţelor de poliţie din Lothian şi Border. Operaţiunile de securitate desfăşurate cu ocazia deschiderii Parlamentului au inclus unele dintre cele mai importante strategii antiteroriste din istoria oraşului Edinburgh. Poliţia monitorizează activităţile mai multor grupări naţionaliste extremiste care ar fi putut planifica un asemenea atac, ca de exemplu Patrioții Scoțieni sau Rezistenţa Scoțiană. Secretarul general al NATO a deschis reuniunea miniştrilor Apărării Reuniunea informală a miniştrilor apărării din ţările membre NATO a început, miercuri dimineaţa, cu un discurs al secretarului general al Alianţei, Jaap de Hoope Scheffer, care a menţionat care vor fi subiectele discutate în cele două zile ale reuniunii. în primul rînd, este vorba despre transformările militare prin care trece Alianţa, ce s-a realizat deja şi ce mai rămîne de făcut, iar după-amiaza discuţiile se vor axa pe operaţiile militare în desfăşurare, în Afganistan şi Balcani, asistenţa care ar putea fi acordată forţei de securitate din Irak şi acţiunile împotriva terorismului. In ceea ce priveşte operaţiunile militare, oficialul NATO a precizat că se vor lua în discuţie principalele măsuri pentru deplasarea forţelor NATO şi capacitatea lor de a descuraja adversarul. Scheffer a amintit incidentele violente din Kosovo, atentatele de la Madrid, începutul misiunii de antrenare a forţelor locale irakiene şi succesul alegerilor recente din Afganistan. Secretarul general al NATO a subliniat că provocările sunt “diverse şi complexe”, iar recentele operaţiuni ale NATO din zona Mării Mediterane, Balcani sau Afganistan pun la încercare zilnic pregătirea adecvată a forţelor Alianţei. “Profesionalismul şi curajul militarilor din operaţiunile NATO a fost exemplar şi ier li se datorează, în cea mai mare parte, stabilitatea şi securitatea din zonă şi bunăstarea pe care Alianţa încearcă să o aducă în aceste regiuni”, a arătat Scheffer. “Există însă mai puţine motive de satisfacţie în ce priveşte forţele de monitorizare şi susţinerea acestora în teatrele de operaţiuni pe perioade îndelungate şi trebuie luate măsuri pentru întărirea legăturii între angajamentele politice şi acţiunile militare concrete”, a spus secretarul general al Alianţei. Eforturile Alianţei s-au îndreptat, în ultimul an, de la ultima întîlnire din Colorado Springs, pentru a face forţele mai disponibile, mai uşor de utilizat şi de susţinut, aspecte foarte importante, a apreciat Jaap de Hoope Scheffer. El a adăugat că reuniunea trebuie folosită pentru a impulsiona acest demers, astfel încît să producă “îmbunătăţiri rapide, concrete şi semnificative”. Scheffer a mai anunţat că forţa de răspuns a NATO are la această oră capacitatea operaţională de bază şi va deveni pe deplin operaţională în următorii doi ani. Ministrul român al Apărării, Ioan Mircea Paşcu, a apreciat, tot în deschiderea reuniunii, că în urmă cu patru ani, cînd a fost numit ministru, nimeni n-ar fi crezut că România va găzdui o reuniune a NATO. “România este acum membru NATO şi niciodată noi, românii, nu neam bucurat de o mai mare securitate”, a arătat Paşcu. Scena politică internaţională se transformă, ordinea mondială este ameninţată de cei care nu respectă legea şi terrorism, a susţinut ministrul român, adăugînd că, în acest context, Alianţa Nord-Atlantică îşi regîndeşte doctrina şi conceptele-cheie şi îşi transformă capacitatile militare. Reuniunea informală va fi dedicată consultărilor şi dezbaterilor politice şi de apărare, care sunt mai necesare ca oricînd, a conchis Mircea Paşcu.