Cuvântul Nou, noiembrie 2004 (Anul 15, nr. 4129-4154)

2004-11-26 / nr. 4151

Anul XV Numărul 4151 8 pagini Vineri 26 noiembrie 2004 3000 lei Scrieri de ameţit alegătorii Gabriel FLORESCU Finalul de campanie electorală devine de-a dreptul haios. Se scot la iveală acuzaţii în urma cărora organele de Justiţie ar trebui să se autosesizeze, se descoperă suspect de târziu nişte documente ţinute până acum în seifuri pentru ca în ultima clipă să ajungă "pac la Războiu”, se editează tiraje uriaşe ale unor ziare ce ajung apoi să fie răspândite pe gratis printre alegători (de unde s-a ştiut, de pildă, că în ediţia de marţi va fi publicat un anumit rechizitoriu astfel încât să fie suficiente exemplare de aruncat, la propriu, în piaţă?), fiecare trust de presă publică materiale partizane în funcţie de formaţiunile care le plătesc (Ev. Z. pro Băsescu, Naţional pro Năstase, ca să dăm doar două exemple), sondajele de opinie se bat cap în cap (unul îl scoate în faţă pe Băsescu şi Alianţa sa, altele dau un avans consistent pentru Năstase şi Uniunea sa), promisiunile electorale sunt tot mai zdravene, oferind o pâine albă pentru viitoarea opoziţie care nu va pierde prilejul de a critica nerealizările. Din toată această gâlceavă a celor ce se cred înţelepţi cu masa de alegători, în pierdere iese toată lumea. Faultându-se şi anihilându-se reciproc formaţiunile politice au doar falsa impresie că vor convinge electoratul; dimpotrivă, acesta ajunge să nu mai ştie pe cine să creadă şi să se întrebe “Da’ eu cu cine votez?”. De asemenea, multitudinea de promisiuni este de natură să provoace o derută totală, astfel încât cetăţeanul simplu greu va mai reţine care partid sau candidat ce şi cât a promis. Bineînţeles, cei implicaţi puternic în viaţa politică, cei ce urmăresc atent desfăşurarea evenimentelor sunt mai greu de păcălit, însă nu credem că propaganda electorală din ultima clipă va convinge pe prea mulţi indecişi. Un lucru este clar: marea majoritate a celor care se vor prezenta în faţa urnelor şi-a conturat preferinţele cu mult înainte. Şi atunci ce rost mai au vorbele multe? Eventual pentru ca fiecare să-şi justifice existenţa şi faptul că “a făcut totul şi ceva în plus” pentru o plasare cât mai bună. O altă formă de “maculatură” o reprezintă numeroasele tipărituri pe care le găsim prin cutiile poştale. Fluturaşi, calendare, liste cu candidaţi - tot tacâmul de hârtii fără valoare. Este suficient să te uiţi prin casele scărilor să vezi cât de eficientă devine o astfel de propagandă: oamenii le scot din cutii şi le depozitează pe câte un calorifer sau chiar pe jos fără să le citească, fără să le acorde importanţă. Dar ele reapar cu o frecvenţă demnă de o cauză mai bună. Singurele care au de câştigat de pe urma unei astfel de campanii electorale sunt tipografiile... Să nu se înţeleagă din cele de mai sus că suntem împotriva unei propagande făcute de formaţiunile politice, înţelegem raţiunea acestora, nu pricepem însă de ce se risipesc mulţi bani absolut prosteşte şi nu se canalizează respectivele sume spre forme realmente eficiente. De pildă spre confecţionarea unor steguleţe, fulare, paciulîţe, brolucuii etc. cu însemnele partidelor sau ale candidaţilor şi care ar fi păstrate de alegători asemenea suporterilor unor echipe sportive. Am dat doar câteva exemple, dar ele pot fi mult mai multe. Sigur, acum este târziu, dar poate mai prindem și alte alegeri... Televiziunea locală, în faţa unui nou drum, Media 3 TV va începe să emite de luni, 29 noiembrie a.c. După o pauză de un an şi jumătate, municipiul Sfântu Gheorghe va avea din nou televiziune. Proaspătul post se numeşte Media 3 TV şi va emite începând de luni, 29 noiembrie, o emisiune de ştiri (ora 18.30) în limba maghiară, în vreme ce în limba română aceasta va debuta o săptămână mai târziu. Directorul Media 3 TV, Szőke György, a declarat ieri mass media că „Televiziunea este susţinută de societatea pe acţiuni cu acelaşi nume, societate formată din şase asociaţii şi fundaţii: ASIMCOV, Asociaţia Creştin Democrată, Asociaţia Horizont, Asociaţia Mikes Kelemen, Asociaţia Koroli Endre şi Fundaţia Saint Georgie”. Domnia sa a mai adăugat că noua televiziune „Va trăi din prestaţiile pe care le va face clienţilor, respectiv agenţilor economici, dar şi din fondul lunar de 30 de milioane acordat de Primărie. Ne bazăm pe înţelegerea oamenilor, pentru că oraşul nostru trebuie să aibă o televiziune şi merită acest lucru. Doresc să adaug că toţi angajaţii sunt noi, cu excepţia unui operator, şi, chiar dacă nu au experienţă pentru că n-au mai lucrat în media, sunt încrezători în forţele lor şi vor să facă o treabă bună”. Redactorul şef Bokor Gabor a precizat, la rându-i, că în primă fază ştirile vor fi difuzate luni, miercuri şi vineri. „Fireşte că în cel mai scurt timp emisiunea va fi difuzată zilnic, de luni până vineri. Reluările vor fi difuzate dimneaţa, de la ora 7:00”, a afirmat Bokor Gabor. Urăm şi noi succes postului Media 3 TV, căruia îi dorim viaţă lungă şi o cât mai profundă implicare în viaţa comunităţii locale. DodoFELDIOREAN Cotidian social-politic al judeţului Covasna La E.A.M.E. Sfântu Gheorghe Se aşteaptă disponibilizarea a 190 de persoane în prima zi din luna noiembrie a.c. Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna a fost înştiinţată de către conducerea E.A.M.E. Sfântu Gheorghe că la această societate comercială urmează să aibă loc disponibilizări colective. Astfel, avându-se în vedere hotărârea consiliului de administraţie al acestei unităţi, din 29 ianuarie a.c, prin care se aprobă politicile de personal, ocuparea forţei de muncă şi salarizare pentru anul în curs, în şedinţa consiliului de administraţie din 27 octombrie s-a aprobat proiectul de concediere colectivă la această societate comercială. în prezent, la E.A.M.E. lucrează peste 880 de salariaţi şi mai bine de 66 la sută din numărul acestora sunt salariaţi direct productivi. Acest agent economic întâmpină însă unele dificultăţi economice care cauzează concedierea unui număr destul de însemnat de salariaţi, ajungânduse, spre exemplu, la încetarea producţiei de motoare electrice de anumite gabarite. Din aceste considerente, personalul direct productiv şi personalul indirect productiv urmează să fie dimensionat la minimum necesar, concedierea colectivă urmând să afecteze cel mult 190 de angajaţi, din care 100 de persoane din activitatea direct productivă. Concedierea colectivă va începe din ziua de 16 decembrie iar persoanele disponibilizate vor primi compensaţii în funcţie de salariul brut de încadrare şi de vechimea în muncă. Proiectul de concediere colectivă transmis A.J.O.F.M. Covasna nu este însă avizat de sindicatul din unitatea respectivă şi încă nu a fost comunicată lista nominală a persoanelor care urmează să fie disponibilizate. „Disponibilizarea colectivă de la E.A.M.E. Sfântu Gheorghe a fost, ce-i drept, anunțată, insă până acum nu am intrat în posesia listelor nominale cu persoanele disponibilizate - precizează domnul Kelemen Tibor, director executiv al A.J.O.F.M. Covasna. Codul Muncii şi Legea şomajului prevăd că, anterior disponibilizărilor colective, societatea trebuie să depună la agenţia noastră, atât măsurile de redresare a activităţii, cât şi avizul sindicatelor. Ceea ce ne alarmează pe noi mai mult este modul in care se dă curs respectării prevederilor legale privind protecţia socială, în sensul că, pe de o parte se anunţă disponibilizarea colectivă a 190 de salariaţi, iar pe de altă parte, aceeaşi societate comercială declară 32 de locuri de muncă vacante în meseria de bobinator, care sunt oferite persoanelor cu handicap, bazânduse pe faptul că agenţia nu dispune de forţa de muncă necesară. în ultima perioadă unii agenţi economici practică acest lucru, deci solicită confirmare din partea noastră precum că nu există persoane cu handicap pregătite în anumite meserii cu scopul de a fi scutiţi de la anumite obligaţii băneşti, sens în care l-am informat pe preşedintele Aenţiei Naţionale a Persoanelor cu Handicap, care este şi secretar de stat în cadrul M. M.S. S. Propunerea noastră către domnul _____________Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 2-a) In curând, iubitorii de carte din Valea Mare vor avea la dispoziţie o bibliotecă publică Reînfiinţată cu câţiva ani în urmă, comuna Valea Mare, localitate care vreme de câteva decenii a fost sat aparţinător comunei Barcani, nu dispune încă de o bibliotecă publică comunală, dar edilii săi, primarul Gheorghe Avram, iubitor de cultură şi artă, dânsul fiind în puţinele ceasuri de răgaz pe care le are şi un talentat pictor amator, îndeosebi de icoane, au înscris între priorităţile de soluţionat în viitorul apropiat şi pe cea a înfiinţării unei astfel de biblioteci, în noua şi frumoasa clădire a Primăriei comunei Valea Mare, la etaj, o încăpere a fost rezervată acestei instituţii de cultură. Deja o sumedenie de volume, donate de cunoştinţe şi prieteni ai primarului, au fost aşezate în rafturile a vreo două dulăpioare, însă rafturi noi au fost comandate la o societate comercială producătoare de mobilier din judeţ. Dacă toate vor merge aşa cum au fost gândite, Biblioteca comunală din Valea Mare ar urma să fie deschisă în prima jumătate a anului viitor, după dotarea ei cu mobilierul necesar şi angajarea unui bibliotecar. Domnul primar Gheorghe Avram ne-a declarat că din bugetul Consiliului local pe anul 2005 vor fi alocate sume de bani pentru achiziţionarea de cărţi noi şi pentru abonamente la câteva ziare şi publicaţii periodice de larg interes. Pentru înzestrarea bibliotecii cu un număr cât mai mare de volume, se contează însă în continuare şi pe donaţii de la persoane fizice şi juridice, pe sponsorizări. Numeroşi locuitori ai comunei Valea Mare, din toate categoriile sociale şi de vârstă, sunt iubitori de carte, iar pentru elevii Şcolii cu clasele I-VIII viitoarea bibliotecă comunală va constitui împreună cu biblioteca şcolii, o sursă importantă de completare a cunoştinţelor dobândite la cursuri, la o serie de obiecte de studiu de bază, de informare şi educare, de cultivare a gustului pentru lectură. A. GOLCIU A încă o dată s-a dovedit că: Graba strică (rău de tot) treaba  Al patrulea accident mortal pe anul acesta în zona municipiului Sfântu Gheorghe iată că din nou graba produce un mare necaz, confirmând înţelepciunea unui vechi proverb. Un şofer zorit, dar şi neatent, cu o experienţă în materie de conducere relativ de redusă - avea permis numai de patru ani - şi pe o vreme neprielnică a fost victima propriei sale imprudenţe, pierzându-şi miercuri seara viaţa la volan în urma unei coliziuni frontale violente. Primele detalii ne-au fost oferite cu promptitudine de către ofiţerul de presă al IPJ Covasna, insp. de Poliţie, Buzsi Andrea, care ne-a precizat că în data de 24 noiembrie 2004, în jurul orelor 17,15, pe Drumul Judeţean 121, la kilometrul 3+400 m, în afara municipiului Sf. Gheorghe, pe direcţia de mers spre intersecţia de la Reci s-a produs un accident rutier mortal. Victima a fost cetăţeanul F. Bela, în etate de 46 de ani, domiciliat în comuna Breţcu, posesor al permisului de conducere categoria “B” din anul 2000. El conducea autoturismul proprietate personală marca “Dacia 1310” înmatriculat în judeţul Covasna şi la un moment dat s-a angajat într-o depăşire neregulamentară, încercând să ocolească un alt vehicul. Numai că nu s-a asigurat şi nu a calculat corect mişcarea, lovindu-se de un autocamion marca « Dac » aparţinând unei unităţi militare din Oradea ce venea din sens opus pe banda sa, impact în urma căruia șoferul autoturismului a decedat! La volanului autocamionului (condus regulamentar) se afla V.loan, de 31 de ani, domiciliat în comuna Cefa, jud. Bihor, posesor al permisului de conducerea categoriile “B, B+E, C, C+E” din anul 1993, conducător auto la unitatea sus-menţionată. Aşa cum am reţinut din discuţia ulterioară pe marginea tristului eveniment rutier avută în cursul zilei de ieri cu comisarul Székely Ervin, şeful biroului Poliţiei Rutiere a municipiului Sfântu Gheorghe, este al patrulea accident mortal pe anul în curs pe raza sa de competenţă. Toate s-au datorat neatenţiei, neglijenţei sau grabei unor conducători auto, pietoni sau a altor categorii de participanţi la trafic, ce au plătit cu viaţa nesăbuinţele comise. Să nu uităm că am intrat în sezonul rece din plin, carosabilul a devenit alunecos, zăpada s-a aşternut destul de multă, vizibilitatea e scăzută, iar vântul puternic spulberă omătul, toţi aceşti factori disturbatori constituind elemente ce au contribuit la producerea tragicei întâmplări de acum două seri. în cauză se efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de ucidere din culpă. —_______Hunia C DFI III Imprudenţă fatală Edilii continuă să fie preocupaţi de modernizarea şi extinderea infrastructurii comunei Zagon După ce în acest an, prin înfăptuirea unui proiect SAPARD, pe raza comunelor Zagon şi Boroşneu Mare au fost finalizate lucrările de modernizare a drumului intercomunal care leagă cele două localităţi, lucrări care au constat în reabilitarea infrastructurii acestui drum, peste care a fost turnat un nou covor asfaltic pe o lungime de 13,5 kilometri, Primăria comunei Zagon se pregăteşte să asigure documentaţia necesară pentru un alt proiect SAPARD. La solicitarea edililor din această comună, una dintre cele mai mari din judeţ, specialişti de la Consiliul Judeţean lucrează la un studiu de fezabilitate ce va servi la elaborarea în anul viitor a proiectului de execuţie tehnică pentru introducerea alimentării cu apă potabilă în sistem centralizat şi a canalizării la Zagon. Un alt obiectiv de investiţii a cărei finanţare este asigurată însă exclusiv din resurse locale, este în curs de realizare. Clădirea fostei popicării a fost parţial refăcută. E vorba mai precis de parter, unde iubitorii de sport din comună se vor putea întrece din nou în doborârea popicelor, dar şi în meciuri de tenis de masă. Urmează ca în viitorul apropiat să înceapă şi lucrările de mansardare a acestei clădiri, în scopul amenajării în spaţiile ce vor fi astfel create, de camere pentru cazarea turiştilor şi oaspeţilor din ţară şi străinătate care vizitează Zagonul, numărul acestora fiind în continuă creştere. La Zagon, ca şi în alte localităţi din mediul rural continuă conectarea la reţeaua de telefonie fixă a gospodăriilor populaţiei. Săptămânal numărul abonaţilor creşte cu 3-4 familii, sute de locuitori ai Zagonului şi satului aparţinător Păpăuţi beneficiind de acest mijloc modern de comunicare, care le-a devenit indispensabil celor mai mulţi dintre ei. A. GOLCIU paginile 4-5 PROGRAME TV 26 noiembrie - 2 decembrie SFAifru Gheorghe Tel. 361809,315 577 SEPSISZerOTGYfifflGY KOVÁSZMA VEGYFI KÖNYVTÁR I ....* ' W| ' ,kimi PNL-PD cere BEC să-i permită înregistrarea paralelă a rezultatelor votării Alianţa PNL-PD a cerut, miercuri, într-o sesizare adresată BEC, să stabilească, prin hotărîre, dreptul reprezentanţilor Alianţei în Birourile electorale de circumscripţie de a înregistra electronic conţinutul proceselor verbale încheiate la nivelul birourilor electorale de secţie de votare. Potrivit sesizării depuse de PNLPD, reprezentanţii Alianţei solicită ca aceste înregistrări să se facă cu specialişti şi dotări tehnice proprii, la sediile Birourilor electorale de circumscripţie - pe baza programului pus la dispoziţie de BEC - în paralel cu desfăşurarea acestor operaţiuni de către specialiştii Institutului Naţional de Statistică. "Solicitam, de asemenea, ca «Programul» conceput de către Institutul Naţional de Statistică şi care ne-a fost pus la dispoziţie de BEC să conţină toate informaţiile din «black box»”, se mai arată în Întîmpinarea trimisă de Alianţă şi semnată, din partea PD, de Ioan Onisei şi din partea PNL de Gheorghe Rădulescu. Ei amintesc în sesizare că, potrivit dispoziţiilor art. 34, alin. 4 din Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, Biroul Electoral de Circumscripţie are posibilitatea “să solicite preşedintelui Biroului Electoral al secţiei de votare şi membrilor acestuia să facă corecturile necesare pe care să le ateste prin semnătură şi aplicarea ştampilei secţiei de votare”, "dacă constată neconcordanţe între datele conţinute de procesele verbale primite de la secţiile de votare”. De asemenea, reprezentanţii PNL-PD notează că, în conformitate cu prevederile art 32, alin. (1), lit i, din aceeaşi lege, Biroul Electoral Central “poate dispune renumararea voturilor într-o secţie de votare sau refacerea centralizării voturilor şi rezultatului alegerilor dintr-o circumscripţie electorală în situaţia în care constată, pe baza probelor administrate, că au fost comise erori sau au fost înregistrate neconcordanțe între datele înregistrate în procesele verbale”. Opoziţia ucraineană a contestat rezultatul alegerilor la Curtea Supremă Opoziţia ucraineană a contestat la Curtea Supremă, joi, rezultatul alegerilor prezidenţiale de duminică, cîştigate de premierul Viktor Ianukovici, a anunţat luri Kliucikovski, un reprezentant al lui Viktor Iuşcenko, citat de agenţia Interfax, relatează AFP. ’ Echipa liderului opoziţiei, Viktor Iuşcenko, a declarat, miercuri, că va contesta rezu 11 au "falsificat” anunţat de Comisia Electorală Centrală, care a proclamat victoria lui Viktor Ianukovici. Un val de manifestaţii fără precedent a început în Ucraina, ca reacţie la alegerea în funcţia de preşedinte a lui Viktor Ianukovici, susţinut în mod direct de Moscova. Scrutinul a fost considerat nelegitim de Statele Unite şi îndoielnic de Uniunea Europeană şi statele occidentale. Iuşcenko, care era dat cîştigător de sondajele de la ieşirea de la urne, a contestat vostră scrutinul şi a făcut apel la grevă generală. Peste 100.000 de persoane au ieşit pe străzi la Kiev. Pe de altă parte, fostul preşedinte polonez, laureat al premiului Nobel pentru Pace şi liderul istoric al sindicatului Solidaritatea, Lech Walesa, a sosit, joi, la Kiev, pentru a discuta despre criza din Ucraina cu Viktor Iuşcenko, a anunţat serviciul de presă al candidatului opoziţiei. “Walesa a sosit în jurul prînzului la Kiev” şi va susţine, în cursul după-amiezii, o conferinţă de presă comună cu Iuşcenko, a precizat sursa citată. Walesa a declarat, miercuri, că este dispus să se deplaseze în Ucraina, dar numai cu acordul Guvernului de la Kiev. “Sunt gata să merg în Ucraina, dar pentru a putea negocia, am nevoie de acordul ambelor părţi”, a declarat fostul președinte al Poloniei, pentru postul public de radio polonez.