Cuvântul Nou, ianuarie 2005 (Anul 16, nr. 4179-4202)

2005-01-15 / nr. 4189

Anul XVI Numărul 4189 4 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna Sâmbătă 15 ianuarie 2005 2500 lei Urmează capitolul doi? Gabriel FLORESCU Cu entuziasmul propriu vârstei, dar şi deziluzionaţi de prestaţia mai vârstnicilor politicieni, 120 de tineri covăsneni s-au gândit ce sau gândit şi au decis să se implice şi ei în viaţa politică judeţeană ca un semn de protest faţă de modul cum s-au desfăşurat disputele în jurul numirii prefectului, dar şi al gâlcevilor permanente între forţele politice locale. Făcând abstracţie de orice apartenenţă politică, intelectualii români vor să se implice într-o acţiune cu totul deosebită şi dificilă în ce priveşte finalitatea: împăcarea celor două etnii din Covasna. Un ideal cât se poate de nobil şi binevenit în această perioadă, o încercare de a trece peste piedicile ce s-au pus de-a lungul secolelor împăcării între români şi maghiari - iată ce i-a îndemnat pe tineri să treacă la fapte. Sigur, ei nu sunt marcaţi de istoria convieţuirii celor două etnii, nu au prejudecăţile mai vârstnicilor locuitori ai judeţului, şi-au propus doar să nu stea cu mâinile în sân asistând la degradarea relaţiilor interetnice promovată cu atâta sârg de partide. Fără discuţie, demersul lor trebuie apreciat ca atare şi nu numai privit cu simpatie, ci chiar şi sprijinit de cei ce mai au încă speranţă că societatea civilă poate înrâuri întreaga viaţă socială. Tocmai din acest considerent am vrea să credem că această asociere a tinerilor intelectuali nu va fi întinată de amestecul politicului, nici măcar de reprezentanţi ai unor partide locale. Pentru ca demersul lor să fie încununat de succes, tenta apolitică trebuie păstrată cu sfinţenie pornind de la ideea că orice implicare a factorului politic nu se va solda decât cu eşecul misiunii pe care şi i- au asumat. De altfel, a surprins prezenţa la conferinţa de presă a ‘ jUniSui ncCOrupţi" «a uui j^rlamOntari lidâmcîiSÎi, Câ Şi a preşedintelui Consiliului judeţean,*ceea ce pentru oricine înseamnă din start o ingerinţă nedorită, o încercare de a deturna scopul iniţial al tinerilor, în această idee, s-ar putea ca azi-mâine să apară la acţiunile lor şi “soli” ai altor partide, ceea ce va conduce foarte uşor la ratarea unei iniţiative cu adevărat meritorie. Sigur, nu cunoaştem modalităţile concrete prin care tinerii români doresc să influenţeze realizarea mult pomenitei păci sociale, nici nu avem intenţia de a da “sfaturi de la catedră”, chiar obiecţia de mai sus am formulat-o cu bunacredinţă şi din convingerea că amintiţii intelectuali trebuie lăsaţi să stea pe propriile picioare. După cum se spune, acum mingea se află în terenul “adversarilor”, respectiv a omologilor tinerilor români. Este firesc să aşteptăm acum replica intelectualilor maghiari neînregimentaţi politic. Cunoaştem prea bine faptul că UDMR a avut de grijă de-a lungul ultimului deceniu şi jumătate să îndoctrineze tânăra generaţie, dar cu toate acestea mai sunt destule persoane deziluzionate de politica de învrăjbire dusă de uniune şi care gândesc altfel decât Marko şi ai lui. Aşteptăm acum ca aceştia să avanseze în agoră şi să se alăture colegilor lor români, să demonstreze că au aceleaşi aspiraţii ce nu ţin seama de etnie sau apartenenţă politică, ci vizează doar obiective general valabile. OTRM doreşte dreptate, libertate şi egalitate • Tinerii OTRM au ieşit în stradă protestând împotriva discriminării Ieri, între orele 13-14, în faţa Prefecturii Covasna, aproximativ 150 de tineri covăsneni, membri ai Organizaţiei de Tineret România Mare au protestat Covasna, “înarmaţi” cu steaguri, pancarde, în tăcere, fără scandări huliganice (probabil cum unii s-ar fi aşteptat să se întâmple), tinerii prezenţi şi-au manifestat nemulţumirea faţă de numirea unui prefect UDMR în judeţul Covasna. Având în vedere faptul că această acţiune este una desfăşurată la nivel naţional, lor li sau alăturat şi alţi membri OTRM din judeţele Prahova, Mureş, Bucureşti, Argeş. Evident, nu a lipsit nici preşedinta pe ţară a organizaţiei de tineret, doamna deputat Lia Olguţa Vasilescu, care a dorit să înmâneze atât noului prefect şi UDMR Covasna, cât şi celor doi lideri PNL şi PD Covasna, diplome de... ruşine: “se acordă premiul pentru integritate morală politică “Ciociolina” (n.r. Ciciolina) organizaţiei Uniunea Democrată a Maghiarilor din România, respectiv prefectului György Ervin” şi “premiul pentru cel mai bun român”. Daniela ANDREI (Continuare în pagina a 3-a) împotriva discriminării populaţiei româneşti din judeţul Şase naşteri la noua secţie de Obstetrică- ginecologie Covasna Intrată în funcţiune în luna decembrie a anului trecut, noua secţie de Obstetrică- ginecologie a Spitalului Orăşenesc Covasna şi-a început activitatea propriu zis pe 3 ianuarie 2005. Domnul director Gaspar Francisc a declarat că s-au făcut şi câteva angajări pentru completarea personalului necesar, la ora actuală fiind aşteptat un ginecolog, medic rezident. Ca o primă şi importantă realizare, din 3 ianuarie şi până în prezent la noua secţie de ginecologie au avut loc şase naşteri, care au decurs în condiţii normale, fără nici o complicaţie. Din această lună, la secţia respectivă se va experimenta sistemul DRG. "Acest sistem aduce o noutate: semnarea unui contract cu CNAS, care presupune plata pe caz rezolvat. Şi se presupune că acest sistem e mai bun decât cel vechi, dar asta nu o vom putea spune cu certitudine decât abia după ce îl vom experimenta”, a precizat domnul Gaspar Francisc. M. VAJNA pagina 2  STRICT AUTENTIC Din bogata situaţie operativă pe care periodic ne-o pune la dispoziţie conducerea Poliţiei Rutiere Covasna, se desprind uneori şi întâmplări mai aparte, care nu intră în tiparele obişnuitei „Cronici rutiere”, rubrică bisăptămânală a ziarului nostru şi în care relatăm despre controale, amenzi, incidente şi accidente. Comisarul Ioan Huţanu, şeful formaţiunii de Circulaţie din cadrul IPJ Covasna, ne-a relatat în jurul amiezii de vineri, 14 ianuarie a.c. despre cel mai recent asemenea caz descoperit în dimineaţa zilei respective pe Drumul Naţional 11, arteră care constituie cea mai aglomerată porţiune de drum care străbate judeţul nostru. Considerând, probabil, că pe timp de noapte nu va fi oprit, un bărbat din judeţul Botoşani a pornit la drum la volanul unei „Ford”, având de gând să ajungă departe. Dacă ar fi avut actele în regulă, planul său era realizabil şi nu ar fi fost nici un necaz, numai că pe raza localităţii Lunga a avut neşansa ca un echipaj de Poliţie să-l oprească pentru un control de rutină. Nu mică le-a fost surpriza agenţilor când au descoperit că cel de la volan, un anume Ştefan V., născut în anul 1974, conducea autoturismul Triplu impact cu numărul de înmatriculare SV-02-WDD, ce era radiat din circulaţie. Deci..., fals. A urmat apoi verificarea valabilităţii permisului de conducere şi s-a constatat că nici acesta nu este în regulă, în viziuna oamenilor legii fiind şi acesta... fals. Făcând un scurt bilanţ, comisarul Ioan Huţanu ne spunea că respectivul cetăţean se face vinovat de trei lucruri grave, care au şi dus la întocmirea unui dosar penal pe numele său: 1- pentru conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul cu număr fals; 2 - maşina era neînmatriculată conform OG 195/2002; 3 - permisul de conducere s-a dovedit şi el necorespunzător. Pentru aceste abateri grave imprudentul S.V. riscă să stea la puşcărie între 1 şi 3 ani. în plus, autovehiculul a fost reţinut, urmând să se treacă la transportarea sa până la destinaţie pe o remorcă şi nu pe roţi. •on lată o întâmplare bizară, ce se întâlneşte destul de rar pe şoselele din judeţul nostru. Horia C. DELIU Lanţ de falsuri » Bilanţ edificator » Spiritele încep să se calmeze PD prezent în Prefectura judeţului Covasna prin noul subprefect, Ioan Ursache Ieri, în jurul prânzului, a avut loc prima întâlnire a reprezentanţilor din teritoriu a partidelor aflate la guvernare. Preşedinţii filialelor judeţene ale PD, PNL, UDMR şi PUR, împreună cu echipele lor s-au aşezat, după zile de încordare maximă, la masa negocierilor. “Am stabilit această întâlnire pentru că am considerat că a venit vremea să trecem peste întâmplările din ultima vreme şi să avem o comunicare corectă. UDMR vrea un parteneriat complet cu societatea civilă românească şi decizii luate împreună, cu profesionalism”, a declarat Albert Almos, preşedintele UDMR Covasna. în acord cu cele declarate de Albert Almos, Ioan Bălan, preşedintele PNL Covasna a fost de părere că “gheaţa a fost spartă şi nu mai este nevoie de multe vorbe, ar trebui să trecem la acţiune, în folosul întregii comunităţi a judeţului”. Preşedintele PD Covasna, Gheorghe Baciu a salutat şi dumnealui deblocarea acestei situaţii, declarând că totuşi purtarea unor noi discuţii cu liderii de la centru ai celor patru partide politice ar fi necesară. De asemenea, Gheorghe Baciu a prezentat o părere diferită faţă de cea a liderului PUR Covasna, Horia Munteanu: “Chiar dacă astăzi nu am vrut să vorbim despre repartizarea posturilor descentralizate, eu consider că toţi acei şefi care au fost puşi politic de PSD trebuie să fie înlocuiţi şi sunt convins că vom găsi oameni cel puţin la fel de competenţi, pentru a ne putea pune în aplicare programul guvernamental, în primul rând". Unul din cele mai interesante momente ale acestei întâlniri cu presa l-a constituit acela al anunţării numelui subprefectului, în persoana lui Ioan Ursache, de la PD şi mai ales atitudinea liderilor PNL şi PD Covasna, care au lăsat să se înţeleagă că, cu toate că nu au fost surprinşi, au aflat cu certitudine numele viitorului subprefect abia aseară. Lucru ce a stârnit speculaţii din partea presei, cum că, într-adevăr, comunicarea cu centrul nu ar tocmai bună şi că tensiunea ce a urmat “trădării” lui Tăriceanu nu a dispărut încă. Următoarea întâlnire a celor patru formaţiuni politice, la care fiecare va avea câte 2 reprezentanţi, va avea loc joi, 21 ianuarie, ocazie cu care vor începe şi negocierile pentru conducerile instituţiilor descentralizate. Monica VAJIA Locuitorii din Păpăuţi îşi doresc şi ei drumuri asfaltate, dar deocamdată bine ar fi să fie măcar împietruite temeinic Prin finalizarea în anul trecut a lucrărilor de reabilitare a drumului comunal Boroşneu Mare-Zagon, care au constat în refacerea infrastructurii acestuia, peste care a fost turnat un nou covor asfaltic, drum care pătrunde până dincolo de centrul Zagonului, s-a făcut un însemnat pas înainte în modernizarea infrastructurii rutiere a localităţii. Acest obiectiv major de investiţii a fost realizat în mare parte cu fonduri asigurate de Uniunea Europeană prin Programul SAPARD, pentru proiectul SAPARD câştigător depus împreună de primăriile comunelor Boroşneu Mare şi Zagon. La Zagon şi în satul aparţinător Păpăuţi a rămas în continuare de soluţionat chestiunea reparării drumurilor comunale neasfaltate, ca de altfel în multe alte localităţi din judeţ, în 2005, în acest scop, din bugetul Consiliului local s-a prevăzut alocarea a 1,9 miliarde de lei. O parte din locuitorii Păpăuţiului au dorit ca această sumă să fie folosită integral pentru asfaltarea drumului principal ce străbate satul lor, mai precis a porţiunii cuprinsă între intrarea în Păpăuţi şi zona centrală, în care se află dispensarul medical uman, căminul cultural şi şcoala. Consiliul local al comunei Zagon nu a luat încă o hotărâre în această privinţă. Banii nu sunt însă suficienţi pentru asfaltare, iar de reparat este nu numai drumul principal, ci şi străzile lăturalnice din Păpăuţi, care aşa cum am văzut şi după cum ne-au spus câţiva locuitori ai satului, între care şi doamna preoteasă Tanţa Pintilie, profesoară de limba română la Şcoala cu clasele I-VIII , sunt într-o stare foarte rea, în urma discuţiei pe care am avut-o chiar în Păpăuţi A.GOLCIU (Continuare în pagina a 3-a) Actualitatea internă şi internaţională Ferestre de suflet de baricadă la schimbare de... vremuri îşi dau rând fiecare la treburile gospodăreşti, aşa cum au făcut în aproape 57 de ani de căsnicie. Soţii Maria şi Mircea Crăciun din oraşul întorsura Buzăului, pentru că despre dânşii este vorba, au avut întotdeauna animale în ogradă, iar în toţi aceşti ani au reuşit să-şi înjghebeze o gospodărie foarte frumoasă, înainte, când domnul Mircea Crăciun era salariat, soţia sa era de bază în gospodărie. “Lucram la cooperativa de consum şi în anul 1963 am fost ales primar aici, în întorsura Buzăului - îşi aminteşte domnul Mircea Crăciun. Atunci, preşedintele, aşa i se spunea primarului, era ales de deputaţii locali, iar acum consilierii locali îşi aleg numai viceprimarul, nu şi primarul. în perioada când eram primar mai mulţi cetăţeni au depus cerere ca să fie întovărăşiţi, cum era atunci, şi au fost comasate terenurile. Cei care s-au întovărăşit Vasilica CIOBANU (Continuare în pagina a 3-a) aiBUOIfcCA JUDfcîtuMA covasna SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 609; 315 577 SEPSISZENTGYÖRGY MEGY^l' Generalul Constantin Degeratu - consilier de stat la Departamentul Securităţii Naţionale » Preşedintele Traian Băsescu l-a numit, vineri, în funcţia de consilier de stat la Departamentul Securităţii Naţionale din cadrul Administraţiei Prezidenţiale, pe generalul de armată Constantin Degeratu, a anunţat Biroul de presă al Preşedinţiei. Partidele coaliţiei guvernamentale vor semna un protocol Alianţa PNL-PD, UDMR şi PUR vor semna, în aproximativ zece zile, un protocol politic de colaborare, a anunţat, vineri, preşedintele interimar al PNL, Călin Popescu Tăriceanu. El a precizat că a discutat deja, la începutul acestei săptămîni, cu preşedintele PUR, Dan Voiculescu şi cu liderul UDMR, Marko Bela, despre încheierea unui astfel de document, negocierile fiind finalizate “într-o proporţie importantă”. “Prin acest protocol, managementul coaliţiei va fi încadrat intr-un document cu aspect juridic, care va reglementa o serie de lucruri, după modelul protocolului în baza căruia a funcţionat Alianţa”, a spus Tăriceanu. Marton Arpad: UDMR nu renunţă la autonomia teritorială Trei dintre, formele de autonomie din programul UDMR - a administraţiei publice locale, autonomia culturală şi reorganizarea regiunilor de dezvoltare - sunt prezente în programul guvernamental dar Uniunea nu renunţă nici la autonomia teritorială, a declarat, joi, deputatul UDMR Marton Arpad. Potrivit sursei citate, pentru concretizarea autonomiei teritoriale este nevoie de adoptarea unei legi speciale sau de modificarea Constituţiei, transmite corespondentul MEDIAFAX. Marton Arpad a declarat că programul guvernamental include trei dintre cele patru forme de autonomie susţinute de UDMR. Potrivit acestuia, în programul său de campanie, UDMR a inclus lupta pentru autonomia administraţiei publice locale, autonomia culturală, reorganizarea regiunilor de dezvoltare şi autonomia teritorială. Deputatul Marton a spus că, prin modificarea Legii prefectului, autoritatea acestuia va slăbi şi astfel autorităţile locale vor avea mai multe competenţe. “Programul prevede foarte clar desfiinţarea rolului politic al prefecturilor şi limitarea rolului acestora doar la vegherea asupra respectării legilor. în acest mod, resursele financiare vor fi transferate autorităţilor locale, cele din urmă beneficiind de o autonomie mai largă”, a subliniat parlamentarul Uniunii. El a adăugat că, în legătură cu autonomia culturală, se vor asigura atribuţiile necesare reprezentaţilor minorităţilor naţionale, prin înfiinţarea instituţiilor culturale şi educaţionale. “Astfel se creează instituţiile necesare practicării autonomiei culturale”, a apreciat Marton Arpad, în ceea ce priveşte autonomia teritorială, inclusiv cea a Ţinutului Secuiesc, parlamentarul UDMR a declarat, pentru MEDIAFAX, că UDMR nu a renunţat la acest deziderat, dar este necesară în acest sens adoptarea unei legi speciale sau modificarea Constituţiei. “Vom iniţia un dialog pe această temă, atît cu membrii comunităţii româneşti, cît şi cu partenerii noştri de coaliţie, pentru a înţelege toată lumea că această formă de autonomie nu este una anticonstituţională”, a precizat deputatul Uniunii. Potrivit acestuia, trebuie făcut tot posibilul pentru ca acest concept să fie înţeles şi acceptat de toată lumea, precum şi pentru înţelegerea faptului că “autonomia este în seraficiul tuturor locuitorilor României”. Deputatul Marton Arpad a adăugat că despre acest subiect trebuie discutat, fiind nevoie de dialog, în special cu societatea civilă românească. Trupele SUA şi-ar putea începe transferul în baze noi din Europa de est încă din acest an, afirmă generalul Jones Trupele SUA din Germania şi-ar putea începe transferul în baze noi din România şi Bulgaria încă din acest an, în cadrul eforturilor americane de a crea o forţă mai mobilă în afara teritoriului propriu, a declarat, vineri, comandantul forţelor NATO din Europa, generalul american James Jones, citat de AP. Generalul Jones a precizat că SUA au în vedere cinci facilităţi din fiecare din cele două ţări, ce ar urma să fie utilizate de armata terestră, forţele aeriene, forţele navale sau de puşcaşii marini. Aflat la sediul Alianţei Atlantice din Casteau /sudul Belgiei/, după o vizită în România şi Bulgaria menită să evalueze posibile locaţii pentru viitoarele baze, generalul James Jones a menţionat că aceste schimbări “fac parte din reorganizarea forţelor SUA din Europa, care aveau nevoie de o transformare”. Planurile pentru instalarea noilor baze urmează să fie elaborate în curând, iar dacă vor fi aprobate de Congresul SUA şi de guvernele celor două ţări, procesul de transfer va putea începe rapid, a menţionat generalul american. ”Nu există nici un motiv pentru care nu am ci putea începe desfăşurarea în acest an”, a afirmat James Jones. El a adăugat că noile baze vor fi mai simple şi mai austere şi “nu va fi vorba de reconstruireabazei de laRamstein”. Potrivit Pentagonului, o reţea de baze mai mici, răspândite pe glob, vor asigura o mai mare flexibilitate în răspunsul la terorism, crize regionale şi alte noi ameninţări. România şi Bulgaria, care au aderat la NATO în aprilie, sunt considerate deosebit de potrivite pentru a găzdui noi baze americane datorită apropierii lor de puncte fierbinţi din Balcani, Caucaz şi Orientul Mijlociu. De asemenea, ele dispun de facilităţi din epoca sovietică ce pot fi adaptate utilizării de către SUA, iar amândouă ţările sunt dornice să găzduiască trupe americane. Generalul Jones a mai spus că SUA au încercat să liniştească temerile Rusiei privind o deplasare spre est a forţelor americane, “I-am ţinut pe prietenii ruşi la curent cu toate intenţiile noastre şi acest lucru a avut ut efect liniştitor”, a adăugat generalul american citat de AP.__________ MERIDIANE