Cuvântul Nou, octombrie 2005 (Anul 16, nr. 4407-4432)

2005-10-14 / nr. 4418

Anul XVI Numărul 4418 8 pagini Vineri 14 octombrie 2005 40 bani Alianţa PNL-PD se menţine în topul preferinţelor electoratului, relevă un sondaj CURS Alianţa D.A. PNL-PD se menţine în topul preferinţelor electoratului, întrunind 44% din intenţiile de vot, urmată de Partidul Social Democrat cu 31%, relevă un sondaj OMNIBUS realizat la «începutul lunii octombrie de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS). Pe locurile următoare se situează Partidul România Mare care ar obţine 11% din voturi şi Uniunea Democrată Maghiară din România cu 5%. Sub pragul electoral se află Partidul Conservator (3%), Partidul Noua Generaţie (2%), Partidul Naţional Ţărănesc Creştin Democrat şi Partidul Iniţiativa Naţională (cu câte 1%). Potrivit aceluiaşi sondaj, 40% dintre subiecţi nu s-au hotărât cu cine să voteze sau nu ar merge la urne. Sondajul a fost realizat în perioada 1-8 octombrie pe un eşantion de 1.050 de persoane în vârstă de 18 ani şi peste. Marja de eroare este de +/-3%. 60% dintre alegători au o părere bună şi foarte bună despre Traian Băsescu, potrivit unui sondaj CURS Preşedintele Traian Băsescu se menţine în topul preferinţelor electoratului, 60% dintre alegători având o părere bună şi foarte bună despre el, relevă rezultatele unui sondaj OMNIBUS realizat la începutul lunii octombrie de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS) şi difuzate joi. Şeful statului este urmat de preşedintele PSD, Mircea Geoană, preferat de 55% dintre subiecţi, premierul Călin Popescu-Tăriceanu - 42%, preşedintele PD, Emil Boc - 37%. Preşedinţii PNŢCD, Gheorghe Ciuhandu, PIN, Cozmin Guşă, şi PD, Dan Voiculescu întrunesc câte 21%, PNG, George Becali - 20% şi UDMR, Marko Bela - 19%. Sondajul a fost realizat în perioada 1-8 octombrie, pe un eşantion de 1.050 de persoane în vârstă de 18 ani și peste. Marja de eroare este de +/-3%. Cotidian social-politic al județului Covasna Cu un buget local foarte sărac a fost posibilă, totuși, executarea unor lucrări publice La Primăria Valea Mare există un plan care cuprinde mai multe proiecte referitoare la executarea unor lucrări publice în perioada 2005 - 2006. Valoarea totală a acestor lucrări se ridică la peste un miliard de lei vechi, preconizându-se ca acestea să se realizeze în baza unor convenţii încheiate cu Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Covasna prin subvenţionarea locurilor de muncă pentru câţiva şomeri. « în acest an au fost angajaţi cinci şomeri care au efectuat unele lucrări publice, cum ar fi terasamente, zid de sprijin şi două podeţe în zona şcolii, unde se construieşte un gard din piatră - spune domnul Gheorghe Avram, primarul acestei comune. Tot cu aceşti oameni a fost făcută hidroizolaţia şi s-a pus parchet melaminat la cabinetul medical. » în baza acestei convenţii, care a fost încheiată pe perioada aprilie - decembrie a.c., din fondul de şomaj sunt subvenţionate salariile muncitorilor, făcând astfel posibilă realizarea unor lucrări în interesul comunităţii, care cu siguranţă nu s-ar fi putut efectua cu fonduri de la bugetul local, pentru că acestea oricum sunt limitate. Dacă această convenţie va putea fi reînnoită şi pentru anul viitor, lucrările vor continua, realizânduse şi alte obiective de interes public în comună. « Iniţial, eu am stabilit cam ce lucrări avem de realizat în acești doi ani, apoi proiectantul a evaluat valoric lucrările respective, stabilindu-se astfel suma de 1,2 miliarde de lei Vasilica CIOBANU nras pagina 2 -M ,r; * f ' i Vfikiti MB • ” 1 m Iplljl PiS .p’*'’. m ■f-TH ;*;• . MMatoKl , ' I; I tesi ^ .... . . .... . ■ 1 ♦ «j ,;î 'IjSk t M w p-T ";P ‚ |§ *■* í;Í > ■< t > •** ^ ,.1.1 * ' ■—* •*'. , . . I *: mm Tc!âgi| % \îx test*1 Anul acesta clasele subefective şi simultane sunt un top .Nu este o situaţie care avantajează învăţământul” - declară ispectorul şcolar general, Kersztely Irma Din cauza numărului redus de elevi a fost necesară introducerea claselor subefective şi simultane. Dacă până acum aceste clase aveau o pondere mai mare în mediul rural se pare că extinderea lor se simte şi în mediul urban fiind primul an în care sunt astfel de clase, simultane şi subefective, în mediul urban. în judeţul Covasna sunt 35 de astfel de clase la secţia română, cu un număr de 465 de elevi, şi 115 clase la secţia maghiară (1462 de elevi). Transferul sau constituirea clasei simultane este posibilă numai cu acordul părinţilor elevului. Iar din spusele doamnei Kersztely Irma, de multe ori părinţii preferă aceste clase în loc să-şi transfere elevii la o şcoală care se află la un kilometru distanţă. De altfel, nici grădiniţele nu sunt scutite de această situaţie, astfel de clase fiind la: Lemnia, Voineşti, Mărtăruş, Ojdula, Aita Mare, Valea Zălanului şi Câmpu Frumos. Alina GAL Gabriel FLORESCU: Variaţiuni pe o temă nesfârşită “Scrieţi despre medicamente, scrieţi că nici nouă nu ne este uşor să refuzăm oamenii” - îmi spune o farmacistă din Sfântu Gheorghe exasperată de ceea ce se întâmplă pe piaţa medicamentelor compensate. în acelaşi timp, noul ministru al Sănătăţii declară cu satisfacţie nedisimulată că bugetul pe anul viitor are prevăzut “aproape 5% din PIB” pentru acest sector, iar toţi banii colectaţi de la angajaţi, angajatori, pensionari, alte categorii vor ajunge la Casa de Asigurări Sociale. Punând cap la cap cele două opinii constatăm că, deocamdată, ele sunt total divergente, se potrivesc precum sacul cu petecul. Una se întâmplă în realitate, alta perorează domnul ministru privind viitorul. Dacă orice farmacist îți poate spune zeci de cazuri de persoane, în special în vârstă, care nu și-au primit medicamentele compensate necesare vieţii, iată că domnul Nicolăescu vede viaţa în roz - probabil domnia sa nu are nevoie de medicamente, îi dorim să nici nu ajungă să cunoască calvarul prin care trec cei cu boli cronice. Nerezolvarea problemelor Sănătăţii nu este de azi de ieri, după cum nici promisiunile de mai bine nu durează de mai puţin timp. Mereu ne-a fost dat să auzim asigurări (nu sociale...) privind soluţionarea problemei, fiecare ministru de resort asigurându-ne de cele mai bune sentimente. în cazul Mircea Cinteză aproape că l-am crezut ştiind că venea de la CAS şi, deci, ştia foarte bine care sunt greutăţile şi cum pot fi ele rezolvate. Dar n-au fost. Nici sub Cinteză, nici sub Bartoş sau alt ministru. A existat mereu o ceartă între autorităţi şi producătorii de medicamente, între minister şi farmacişti, iar efectul l-au resimţit de fiecare dată cetăţenii. S-au declanşat zeci de reforme - ne amintim chiar de 11 judeţe “pilot” - dar n-am auzit ca vreuna să fi dat rezultate. Acum, Eugen Nicolăescu vorbeşte încă o dată despre aceeaşi metodă infailibilă de aducere a sistemului pe o linie dreaptă. Atâta doar că primele reacţii au fost negative dat fiind că schimbările preconizate de noul ministru lovesc, din nou, în cea mai săracă pătură a societăţii. Este vorba, bineînţeles, de privatizarea spitalelor. Sigur, ideea în sine n-ar fi rea, ar exista posibilitatea unei mai bune asistenţe medicale pentru cei internaţi, dar pentru aceasta ar trebui îndeplinite anumite condiţii. De fiecare dată când se apropiau alegerile, partidele căutau să ne convingă despre cele mai bune intenţii în ce priveşte asigurarea sănătăţii populaţiei, dar la fel cum au promis, tot aşa au şi uitat să-şi ţină cuvântul. Cele mai mari măgării sau produs în ceea ce priveşte cheltuirea banilor rezultaţi din contribuţiile obligatorii ale angajatorilor şi angajaţilor. Când cineva vroia să ştie cum sunt repartizate aceste sume, se aşternea tăcerea pentru că destinaţia banilor era cu totul alta decât cea conferită prin lege. Dispărând fondurile necesare, bineînţeles că restanţele plăţii medicamentelor la producători şi farmacişti se acumulau în aşa măsură încât ameninţau să blocheze tot sistemul. Cu toate acestea, politicienii noştri rămâneau impasibili în carapacea lor, nu se sinchiseau de nevoile Sănătăţii alocând prin buget sumele necesare. Astfel s-a ajuns ca ministrul Nicolăescu să se bucure că în proiectul de buget s-au prevăzut “aproape 5% din PIB”, absolut insuficient faţă de nevoi. Şi uite aşa o luăm de la capăt cu deficienţele cronice ale Sănătăţii. Premieră teatrală Sâmbătă, 15 octombrie, de la ora 19, Teatrul “Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe şi Asociaţia pentru Comunitate prezintă premiera spectacolului “Conu’ Leonida faţă cu reacţiunea” de I.L. Caragiale, în regia lui Sergiu Aliuş şi scenografia lui Deák Barna. Din distribuţia spectacolului fac parte Nicolae Ion Croitoru, Duţa Guruianu, Valeria Loghin şi Alexandru Hristache. pagina X SPORT paginile 4-5 PROGRAME TV 14 - 20 octombrie pagina 3 Sergiu Alius, și mersul pe sârmă s-au descoperit demult. .lOtfcCA JUDtrtÂi*», o SFÂNTU GHFCXOHi Tel .351 609. 31C 57 SEPSISZENTGYORG Stabilizarea democraţiei în Irak ar putea dura zece ani, afirmă ministrul de externe britanic Stabilizarea democraţiei în Irak ar putea dura aproximativ zece ani, a apreciat miercuri seara ministrul britanic de externe Jack Straw, informează AFP. ’’Sunt optimist în ceea ce priveşte Irakul. Cred că în cinci-zece ani Irakul va deveni stabil”, a declarat şeful_______ diplomaţiei britanice în cursul unei dezbateri televizate, în legătură cu şansele unei democraţii stabile în Irak. ’’Cred că dacă se compară cu construirea naţiunilor în alte situaţii, sfârşitul războiului în Europa, prăbuşirea Uniunii Sovietice, Afganistanul, aceasta este o perspectivă rezonabilă”, a apreciat reponsabilul britanic. ’’Unul dintre aspectele care mă fac să fiu optimist în pofida situaţiei extrem de sângeroase din ultimii doi ani şi jumătate este hotărârea irakienilor de a urma calendarul stabilit de Naţiunile Unite, principalele etape pentru crearea propriului guvern şi a aparatului constituţional”, a adăugat el. ____________Ministrul de externe britanic a afirmat că durata desfăşurării trupelor britanice în Irak este o problemă “deschisă” şi vor rămâne atât timp cât vor dori autorităţile irakiene. La dezbatere au participat părinţi ai soldaţilor britanici ucişi în Irak şi care au cerut retragerea imediată a corpului expediţionar al Marii Britanii, ce numără aproximativ 8.000 de soldaţi. MERIDIANE ! Urmările intemperiilor din vară sunt resimţite şi în prezent de numeroşi locuitori, şi nu numai Aflându-mă deunăzi la Şcoala cu clasele I-VIII din Băcel, sat aparţinător comunei Chichiş, şi discutând cu câteva cadre didactice care predau la această şcoală despre problemele cu care se confruntă la catedră, dar şi în afara şcolii, d-na profesoară Rodica Andronic, care face de mulţi ani naveta de la Ozun, unde locuieşte, ni s-a plâns de starea deosebit de rea a drumului, practic o cărare ceva mai lată, care porneşte din Băcel peste câmp şi ajunge la Chichiş, în spatele staţiei CFR. "Am trei colege care mai fac naveta, două ca şi mine de la Ozun, iar una de la Chichiş. Din Băcel sunt însă mulţi navetişti la Sfântu Gheorghe şi Braşov, inclusiv elevi de la şcoli de arte şi meserii sau licee. Aproape zilnic străbatem acest drum care din cauza ploilor abundente ce au căzut de câteva ori în cursul verii şi la începutul acestei toamne, a ajuns aproape impracticabil. Bălţile din lunca Râului Negru au dat pe afară iar pânza freatică a ieşit la suprafaţă, aşa încât drumul e plin de noroi şi apă, prin care abia reuşim să trecem cu cizme de cauciuc. Am discutat cu cei de la Primăria comunei Chichiş. S-a adus ceva pietriş dar utilajele nu pot intra în zonă. Ar trebui împrăştiat măcar cu lopata...” Ajunşi ulterior la Primăria comunei Chichiş, am stat de vorbă cu dl. Santha Gyula, primarul acestei comune, care ne-a spus că într-adevăr aşa stau lucrurile, ba chiar mai rău. “Din locul prin care trece această cărare, loc care se numeşte “Unghiul americanului” apa provenită din revărsarea unei bălţi şi din pânza freatică a afectat şi culturi agricole. Sunt lanuri cu porumb în care apa ajunge până la primul ştiulete. Dacă nu se face o breşă în digul de pe Râul Negru pentru scurgerea ei şi scăderea nivelului apelor freatice nu văd cum putem ieşi altfel din acestă situaţie. Noi am cerut Comitetului , Aurel GOLCIU STRICT AUTENTIC S-auzi şi să nu crezi Unde duce ignorarea legii? Cu toate că în cadrul rubricilor noastre cu profil distinct realizate cu conducerea serviciului Poliţiei Rutiere Covasna prezentăm nu doar cazuri, ci şi recomandări privitoare la măsurile de prevenţie ce se cer luate, se găsesc destui (uneori mult prea numeroşi) conducători auto ce ignoră legea. De regulă, bărbaţii comit cele mai multe ilegalităţi, dar câteodată mai sunt şi femei indisciplinate. Anul acesta una a fost depistată conducând sub influenţa alcoolului, ceea ce constituie o excepţie nedorită. Dar sunt şi alte situaţii. în noaptea de 9/ 10.10.2005, în jurul orelor 0.20, poliţiştii din cadrul Poliţiei Staţiunii Covasna au fost anunţaţi telefonic de la o staţie de benzină din zona de competenţă despre faptul că un autoturism a intrat în coliziune cu un indicator la intrarea în staţie, ne-a relatat purtătorul de cuvânt al Inspectoaratului de Poliţie Covasna, inspector principal Buzsi Andrea. Poliţiştii s-au deplasat la faţa locului, unde au constatat că G. Melinda, de 30 de ani, în timp ce conducea un autoturism marca „Dacia 1310”, înmatriculat în judeţul Covasna, fără a poseda permis de conducere, când a ajuns în dreptul staţiei de alimentare a pierdut controlul asupra volanului şi a intrat în indicatorul de la intrare. Se continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care nu posedă permis de conducere. Partea tristă este că până şi femeile au deprins năravul de a se urca la volan fără a avea permis, gen de infracţiune pe care bărbaţii o comit destul de frecvent. HoriaC. DELIU în toiul nopţii, o femeie a fost prinsă în flagrant Infracţiune gravă *v METEO Astăzi norii se vor risipi dar nu îndeajuns încât să lase soarele săşi facă de cap. Temperatura aerului nu va depăşi 14° C pe timpul zilei şi coborî la 7° C pe timpul nopţii, când cresc şi şansele de precipitaţii.