Cuvântul Nou, noiembrie 2005 (Anul 16, nr. 4433-4458)

2005-11-26 / nr. 4455

Anul XVI Numărul 44554 pagini Cotidian social-politic al județului Covasna ■Ai». Sâmbătă 26 noiembrie 2005 30 bani MONICA IACOB RIDZI: Legea minorităţilor naţionale nu este o condiţie pentru integrarea României în UE Legea privind statutul minorităţilor naţionale nu este o condiţie pentru aderarea României la Uniunea Europeană, a declarat vineri, întro conferinţă de presă, deputatul PD Monica Iacob Ridzi, care este şi observator la Parlamentul European. Ea a afirmat că euroobservatorii UDMR au făcut un lobby foarte puternic pentru includerea în raportul Moscovici a unor amendamente privind legea statutului minorităţilor naţionale. Monica Iacob Ridzi a precizat că ţara noastră nu are nici un fel de probleme privind respectarea drepturilor minorităţilor naţionale, iar dacă ar fi existat asemenea chestiuni, ele ar fi fost semnalate în rapoartele de ţară din anii trecuţi. ’’Această lege nu reprezintă o condiţie pentru Mărcuşul nu crede în “grevă norocoasă” Aflaţi într-un raid prin comuna Dobârlău, miercurea trecută, pe la orele amiezii, am ajuns şi în satul aparţinător Mărcuş. Am intrat în Şcoala cu clasele l-IV în a cărei clădire funcţionează şi Grădiniţa de copii de aici, în sala de clasă, singura de altfel, pentru că în această şcoală funcţionează doar o clasă simultană l-IV, mici ţipenie de elev sau învăţătoare. Mi-am zis că greva cadrelor didactice continuă şi aici, dar când am dat să ies, din sipla de vizavi am auzit glasuri cristaline de copii. Am intrat şi după bineţea cuvenită, la care copiii şi educatoarea mi-au răspuns privindu-mă curioşi, m-am scuzat de deranj şi am schimbat câteva vorbe cu d-na Alina Popa, educatoare calificată, care după ce a absolvit Şcoala Pedagogică Postliceală “Andrei Mureşeanu” din Braşov a terminat şi Colegiul pentru institutori din cadrul Universităţii “Transilvania”, cu specializarea limba franceză, limbă pe care o predă elevilor şcolii. De la dânsa am aflat că colega învăţătoare, Maria Şerban, tocmai terminase orele şi era în drum spre Şcoala cu clasele I-VIII din Dobârlău, unde trebuia să participe la o şedinţă. Atât la şcoala şi grădiniţa din Mărcuş, cât şi în celelalte unităţi de învăţământ din comuna Dobârlău, cadrele didactice încetaseră greva încă din data de 16 noiembrie. “Slabile sunt aşa cum sunt clar...”. Am înţeles că teama de a nu le primi nici pe astea, acum când sărbătorile de iarnă se apropie, dar şi problemele greu de soluţionat ce ar fi decurs din rămânerea în grevă pe o perioadă nedeterminată - cele privind îndeosebi recuperarea lecţiilor nepredate, suprasolicitarea la care ar fi trebuit supuşi copiii au determinat cadrele didactice din comuna Dobârlău să hotărască întreruperea grevei. Deşi motive de nemulţumire au şi ele, şi nu numai în ce priveşte salariilor pe care le primesc, ci legate de dotarea cu materiale didactice, aparatură modernă, necesară în procesul instructiv-educativ, ş.a. “Nu putem spune că Primăria, Consiliul local nu ne sprijină. Dar bugetul comunal e sărac şi desigur şi în învăţământ sunt încă multe cerinţe pe care cu bani puţini nu le putem acoperi, în ultimii ani s-au făcut reparaţii şi la noi în Măruş, la clădire, la sobele de teracotă pentru a asigura un microclimat corespunzător în sezonul rece. Cu obiectele de inventar stăm mai puţin bine. Noroc cu maica stareţă Serafima, de la mănăstirea din apropierea satului, care a făcut pentru grădiniţă o donaţie constând în jucării şi o mochetă. Cinci fetiţe de la centrul de plasament din cadrul mănăstirii frecventează de altfel grădiniţa noastră.” Aurel GOLCIU Greva non-stop a cadrelor didactice în faţa refuzului guvernanţilor de a aproba solicitările salariaţilor din învăţământ, sindicatele au decis continuarea grevei generale, în judeţul nostru practic nu mai există şcoli în care să se desfăşoare procesul de învăţământ, inclusiv în zona Buzaielor, unde, după o pauză de două zile, cadrele didactice au revenit la grevă - după cum ne informează Nagy Gabor, liderul judeţean al F.S.L.Î. Tot de la domnia sa aflăm că unele cadre didactice şi-au arătat disponibilitatea ca, la nevoie, să intre în greva foamei, în cadrul acţiunilor de protest, sindicatul intenţionează să organizeze un marş - miting în reşedinţa de judeţ sau să trimită 3 autobuze cu grevişti pentru a participa la o acţiune similară în Bucureşti. “Guvernul este iresponsabil, indiferent de culoarea politică, pentru faptul că timp de trei săptămâni intelectualii sunt ţinuţi în afara şcolii” - ne-a declarat Nagy Gabor. Şi un fapt extrem de relevant: părinţii i-au anunţat pe liderii de sindicat de sprijinul lor în acţiunea grevistă. (G.F.) pagina 4 Life Arheologii sunt îngrijorați de tasarea solului de sub Acropole Woody Allen. Nu sunt nevrotic  Gabriel FLORESCU: Cum ne mâncăm norocul Gimnastica feminină românească a pornit-o în jos pe tobogan. Sigur, mai pot exista unele surprize plăcute în viitorul mai mult sau mai puţin apropiat, se mai pot naşte sportive talentate, dar pe moment situaţia este cât se poate de sumbră. Practic, prin desfiinţarea de facto a şcolii din Deva, România a demonstrat încă o dată cum se poate faulta singură ca urmare a unor invidii de cea mai joasă speţă, a mâncătoriei care ne caracterizează ori de câte ori cineva reuşeşte să ridice capul şi să se afirme. Acum cei “mâncaţi” au fost Mariana Bitang şi Octavian Belu pe care i-au săpat cât de mult au putut “colegii” de breaslă şi de federaţie, în loc să li se ofere toate condiţiile pentru a lucra cu aceleaşi bune rezultate şi în continuare s-au declanşat atacurile, ba la şedinţele FRG, ba prin presă, mulţi fiind avizi să-i împroaşte cu noroi. Or fi avut şi ei hibele lor, nu ştim, dar ceea ce este cert e că au avut rezultate fantastice. Au fost obligaţi să se retragă, iar urmarea se vede mai repede decât neam fi aşteptat. Cine îşi va asuma responsabilitatea pentru distrugerea gimnasticii feminine româneşti? Preşedintele federaţiei, secretarul general sau alte persoane din conducerea sportului? Aşa, ca simplă impresie, noi credem că nimeni. Drumul spre neant al gimnasticii nu este însă singular. La fel s-a întâmplat în urmă cu decenii cu handbalul, un alt sport în care noi eram fruncea. Neuitatul preşedinte Lucian Grigorescu, antrenori precum Nedef, Krnst Ghermănescu sau Trofin au fost pur şi simplu îndepărtaţi din funcţii de cei ce îi pizmuiau, iar rezultatele s-au văzut. Astăzi suntem doar o amintire palidă a ceea ce am fost. Bineînţeles, nimeni n-a fost de vină. Fără discuţie, am dori din tot sufletul ca cele două discipline sportive (dar şi altele) să revină pe locul unde s-au aflat, dar având şi alte exemple în faţă ne este tot mai greu să vedem luminiţa de la capătul tunelului. Suntem parcă blestemaţi să nu ne preţuim valorile, să le terfelim, îndepărtându-le cu o bucurie satanică. Rămânând în domeniul sportului să amintim doar exemplul lui Ion Ţiriac, de asemenea “faultat” de oricine s-a nimerit în loc să-l lăsăm să ne ajute aşa cum crede el de cuviinţă. A fost atacat pentru Cara Soarelui din Braşov, a fost târât în judecata opiniei publice pentru domeniul său de vânătoare pe care l-a dobândit şi a doua oară, sau atacat şi pentru fiul său. Va mai ajuta ţara un astfel de vinovat fără vină? Ne părăsesc chiar şi acum, când nu mai există frica de Ceauşescu şi a lui Securitate, tot felul de oameni valoroşi care preferă să-şi împlinească talentul şi cunoştinţele pe alte meleaguri, unde nimeni nu încearcă să le dea în cap dacă-şi văd cinstit de treabă, indiferent de averea pe care o acumulează. Şi foarte puţini dintre aceştia se mai întorc pe locurile natale. Eventual când ies la pensie, dar şi atunci doar în vizită. Există încă pe lângă Guvern un Departament al românilor de pretutindeni care încearcă să-i apropie de ţară pe cei aflaţi în jurul graniţelor, dar nu reuşeşte să-i reunească alături de România pe toţi cei ce mai vorbesc româneşte. Este exemplul fidel al modului cum singuri ne mâncăm mălaiul, spre deosebire de alţii din preajma noastră care nu ştiu cum să-i folosească mai bine pe cei de-o naţionalitate. Coaliţia nu mai vrea atacuri în presă ...fie că eventualele viitoare disensiuni se vor rezolva... sau nu Preşedintele UDMR Covasna, Albert Almos, a declarat că în urma întrevederii din această săptămână cu reprezentanţii partenerilor de coaliţie lucrurile vor intra într-un făgaş normal, înţelegerea incluzând„o cât mai mare eliminare a atacurilor reciproce în presă”. în opinia lui Albert Almos, ultimele tensiuni din cadrul coaliţiei pe plan local şi judeţean nu ar fi survenit dacă liderii de la Bucureşti ai PNL, PD şi PC i-ar fi informat din timp pe liderii din teritoriu ai acestor partide cu privire la Legea Statutului Minorităţilor, dar nici dacă ar fi existat o adevărată comunicare pe plan local. „Am stabilit în acest sens, pentru a evita situaţiile de acest fel pe viitor, să ne întâlnim lunar joia, între datele de 10-15, depinde cum cade, locul întâlnirii fiind Primăria Sfântu Gheorghe”, a declarat Albert Almos. Şi ca dovadă că, iată, coaliţia nu doarme, liderii au stabilit deja şi câteva puncte de atac, vor întocmi diverse programe pentru infrastructură, turism ş.a., urmând ca fiecare reprezentant de partid să facă lobby pentru judeţul Covasna la diverse ministere. în final, Albert Almos a adăugat: „Poate nu ne vom înţelege mereu, poate vor mai exista disensiuni, dar dorim să nu mai existe atacuri. Vom căuta soluţii împreună, vom rezolva divergenţele sau le vom abandona, dar în nici un caz nu vrem să mai ajungem la atacurile din săptămânile trecute”. Monica VAJNA hTW**COVASNA| äöU°'sfântu gheorghe Tot 609. 375 577 ' Preşedintele sârb Boris Tadic propune crearea a două entităţi în Kosovo Preşedintele sârb Boris Tadic a propus pentru Kosovo crearea a două entităţi - una sârbă şi una albaneză, propunerea liderului politic de la Belgrad apărând într-un interviu difuzat vineri de cotidianul Blic, după cum relatează AFP. "Instituţiile din Kosovo trebuie să fie compuse din instituţii sârbe şi albaneze, iar entitatea sârbă trebuie să fie direct şi instituţional legată de ___ Belgrad”, declară preşedintele Tadic în interviul menţionat. "Provincia trebuie să rămână întreagă, dar o entitate sârbă trebuie să fie definită în interiorul Kosovo”, a adăugat Boris Tadic. Preşedintele Serbiei, Boris Tadic, va conduce împreună cu premierul sârb Vojislav Kostunica echipa de negociatori a Belgradului la discuţiile privind statutul definitiv al Kosovo, provincie sârbă a cărei majoritate albaneză insistă asupra independenţei regiunii. Boris Tadic urmează să se întâlnească vineri cu emisarul special al ONU însărcinat cu coordonarea negocierilor privind Kosovo, fostul preşedinte albanez Martti Ahtisaari, care a început luni prima serie de întâlniri cu părţile angajate în găsirea unui compromis în ceea ce priveşte statutul definitiv al provinciei din sudul Serbiei. Boris Tadic consideră că planul său “reprezintă singurul mijloc de a satisface toate principiile: menţinerea integrităţii ........——I—i territoriale a Serbiei, protejarea cetăţenilor sârbi din provincie şi respectarea intereselor albanezilor prin acordarea unei autonomii substanţiale”. Preşedintele Tadic a precizat că primele reacţii ale guvernului Kostunica la planul său sunt pozitive. Boris Tadic a evocat pentru prim dată posibilitatea creării a două entităţi în Kosovo în timpul vizitei pe care a efectuat-o la Moscova, la mijlocul lunii noiembrie a.c.. MERIDIANE pagina 3 SPORT Manifestări dedicate Zilei Naţionale a României » Cinstirea celei mai importante sărbători a românilor va debuta încă de astăzi în municipiul Sfântu Gheorghe şi la Arcuş. La Muzeul Carpaţilor Răsăriteni se va desfăşura, de la ora 15, o Sesiune ştiinţifică anuală consacrată evenimentului sărbătorit, începând cu ora 18 vor avea loc două momente de mare rezonanţă. Astfel, la Casa de cultură a sindicatelor, menestrelul Tudor Gheorghe va susţine un recital,extraordinar intitulat “în căutarea dorului pierdut”, într-o altă locaţie, la Centrul de cultură Arcuş, un trio alcătuit din Cristina Anghelescu, Maria Ioandaru şi Mihai Ungureanu va oferi un concert de gală dedicat, de asemenea, Zilei Naţionale. Gheorghe Baciu a fost reales preşedintele organizaţiei judeţene a PD Vineri, 25 noiembrie, la Casa de cultură din întorsura Buzăului s-a întrunit Consiliul de Coordonare Judeţean al PD, care a avut la ordinea de zi prezentarea Raportului de activitate al Biroului Permanent Judeţean şi alegerea noii structuri de conducere a acesteia. Au participat 131 delegaţi din judeţ, George Scripcaru, vicepreşedinte al Biroului Permanent Naţional al PD, Marian Rasaliu, vicepreşedinte al Consiliului judeţean Braşov, deputatul de Covasna, Petre Străchinaru, directori ai unor instituţii descentralizate, Adrian Zaheu, preşedintele organizaţiei judeţene a PNL, Nicolae Stroie, vicepreşedintele organizaţiei judeţene a PRM, alţi invitaţi. Au fost adresate cuvinte de salut din partea Biroului Permanent Naţional al PD şi organizaţiei judeţene Braşov a PD, precum şi din partea filialelor judeţene ale PNL şi PRM. Raportul prezentat de Gheorghe Baciu, preşedintele organizaţiei judeţene Covasna a PD, a făcut o analiză a activităţii acestei formaţiuni politice pe perioada 2001-2005. Apoi, Consiliul de Coordonare Judeţean a ales noua conducere a Biroului Permanent judeţean care are următoarea componenţă: Gheorghe Baciu, preşedinte, Petre Străchinaru, preşedinte executiv, Gheorghe Onea, locţiitor general, Dorel Lungu, Valentin Ionaşcu, Tordai Carmen, Gheorghe Tatu, Vaier Şerban, Vasile Stroie, Gheorghe Preduţ, Constantin Marica, Costică Oltean, Ioan Mitrea, vicepreşedinţi, 26 secretari executivi, trezorierul, preşedintele comisiei de etică şi litigii, preşedintele comisiei de revizie şi control. Situaţie menţinută, totuşi, sub control: Furturile de autoturisme nu mai sunt chiar o raritate în judeţul nostruFaţă de alte zone ale ţării, Covasna nu ridică probleme speciale Judeţul Covasna are pentru posesorii de autoturisme din zonă, dar şi pentru cei aflaţi în vizită în localităţile din zonă faima unui judeţ liniştit, cu oameni corecţi, aşa încât poţi parca fără griji, chiar dacă ai uitat să închizi portierele. Fireşte, excepţii mai sunt, după cum vom arăta în exemplele care urmează, numai că oamenii legii intervin prompt şi de fiecare dată reuşesc să dea de autovehicule, dar şi de hoţi. Statistica IPJ a ultimilor ani arată că în Arcul Carpatic nu se fură autorisme la comandă, aşa cum procedează bandele organizate din marile oraşe ale ţării. Cele mai frecvente în zona noastră sunt sustragerile de bunuri din autoturisme, maşinile furate anul trecut fiind sub zece bucăţi şi recuperate în mare parte, în noaptea de 18 spre 19 noiembrie a.c. lucrători de la Postul de Poliţie Dalnic au fost sesizaţi de către un cetăţean din Ozunca Băi despre faptul că cineva i-a sustras „Trabantul”. După cum ne-a informat cms. Emil Ciurea, noul şef al Serviciului Investigaţii Criminale din cadrul IPJ Covasna, echipa operativă deplasată la faţa locului a stabilt circumstanţele producerii furtului, identificându-l şi pe Horia C. DELIU Două furturi la scurt interval, unul la Ozunca Băi... .. .msr) PETROM —Esenţa mişcării — I METEO Temporar novos Min.:1°C Max.: 6°C