Cuvântul Nou, ianuarie 2006 (Anul 17, nr. 4484-4507)

2006-01-04 / nr. 4484

2 Social - Politic 1Cuvântul nouAnul XVII Nr. 4484 “Guvernul din umbră” social-democrat, pregătit cu soluţii şi specialişti “Guvernul din umbră”, constituit din cele 15 departamente ale Partidului Social Democrat (PSD), a trecut de la etapa de monitorizare a actualei guvernări la schiţa concretă a unui program alternativ de guvernare cu soluţii care se doresc a fi realiste şi eficiente pentru cetăţeni. Preşedintele executiv al PSD, Adrian Năstase, care este şeful “guvernului din umbră", a subliniat, marţi, într-o declaraţie acordată Agenţiei Rompres, că temele guvernării alternative doresc să ofere siguranţă românilor, că PSD este în prezent pregătit pentru a veni cu o echipă de specialişti la guvernare, cu soluţii pentru problemele existente şi cu o viziune foarte clară pentru o ţară europeană, între temele prioritare pentru departamentele de specialitate, constituite pe domeniile ministeriale ale Executivului, se numără securizarea vieţii profesionale, crearea de noi locuri de muncă mai bine plătite, formarea profesională, reconversia. De asemenea, se doreşte alocarea unui venit de înlocuire decent pentru toţi cei care-şi pot pierde locurile de muncă, introducerea unui fond de speranţă pentru copii la naştere, pe modelul britanic, reevaluarea situaţiei impozitării, asigurarea unui loc în administraţie, economie, societate persoanelor cu vârsta de peste 55 de ani. Adrian Năstase a pledat pentru o combinaţie de program redus la jumătate corelat cu o pensie parţială sau concedii suplimentare pentru persoanele de peste 58 de ani, măsuri care ar asigura păstrarea vârstnicilor fără cheltuieli majore şi ar permite folosirea experienţei acestora. Programul alternativ de guvernare mai prevede armonizarea europeană a salariilor, cu ridicarea salariului minim pe economie la 150 - 200 euro pe lună, indexarea salariului minim cu indicele anual de creştere a PIB - ului şi inflaţiei, sporirea performanţelor energetice ale locuinţelor, între priorităţile conducerii departamentelor se află atragerea de tineri specialişti, în condiţiile unei viitoare guvernări în interiorul Uniunii Europene. Aceste teme şi altele, aflate pe agenda celor peste 1.000 de membri ai departamentelor, se adresează unei societăţi confruntate cu cerinţele, constrângerile care vor fi impuse de apartenenţa României la UE de la 1 ianuarie 2007, a subliniat Adrian Năsise. El şi-a exprimat speranţa că activitatea departamentelor la care se vor adăuga dezbaterile social-democrate şi cele legate de noul contract social, va oferi o bază foarte serioasă pentru o guvernare alternativă şi credibilă, iar PSD va dovedi că este o forţă de opoziţie nu doar democratică, ci şi constructivă. ’’Sunt convins că 2006 va fi un an esenţial de pregătire a noastră pentru alegerile anticipate, care sunt convins că vor urma, şi pentru o guvernare în care sunt convins că vom avea un rol important”, a spus Năstase. în perioada iunie-decembrie 2005 s-au organizat 100 de reuniuni ale departamentelor, 31 de conferinţe de presă, 12 videoconferinţe, au fost publicate aproape 150 de comunicate de presă şi luări de poziţii. De asemenea, au fost pregătite la nivelul departamentelor nouă proiecte de moţiuni simple, numeroase iniţiative legislative. ’’Guvernul din umbră” a dat publicităţii două documente consacrate împlinirii a şase, respectiv 12 luni de guvernare, intitulate “Cartea neagră a unui guvern neputincios" şi “Bilanţul eşecurilor guvernării de dreapta”. Guvernul va reglementa mai strict utilizarea petardelor şi a artificiilor Primul-ministru Călin Popescu- Tăriceanu i-a solicitat, marţi, ministrului administraţiei şi internelor, Vasile Blaga, să înainteze Guvernului spre aprobare un proiect de act normativ prin care să se aplice restricţii mai riguroase privind utilizarea materialelor explozibile de către persoanelefizice. în ceea ce priveşte artificiile, primulministru ia în considerare posibilitatea ca acestea să nu mai poată fi folosite decât de firme specializate, pentru a se evita accidentele, precizează un comunicat transmis de Biroul de presă al Guvernului. Premierul Călin Popescu-Tăriceanu consideră necesară introducerea unor astfel de reglementări date fiind riscurile la adresa siguranţei cetăţenilor pe care le incumbă folosirea petardelor şi a artificiilor. Aceasta mai ales că, pentru prima dată de la adoptarea legii care permite persoanelor fizice să folosească materiale explozibile, la acest revelion două persoane şi-au pierdut viaţa din cauza petardelor şi a artificiilor. / _ _________________________________2 Prefecţii şi subprefecţii atestaţi pe post vor depune jurământul în faţa primului-ministru Prefecţii şi subprefecţii declaraţi admişi la examenul de atestare pe post, desfăşurat în decembrie 2005, vor depune jurământul miercuri, 4 ianuarie, la Palatul Victoria, în faţa primului-ministru Călin Popescu-Tăriceanu. Secretarul de stat pentru relaţia cu prefecturile, Paul Victor Dobre, a apreciat, întro declaraţie acordată, marţi, Agenţiei Rompres, că depunerea jurământului de către prefecţi este pasul decisiv în depolitizarea acestei funcţii. Depolitizarea instituţiei prefectului constituie şi un element de noutate, având în vedere că, “de la Cuza şi până acum, prefecţii au fost numiţi pe criterii politice”, a afirmat Paul Victor Dobre. "Peste tot în Europa lucrurile s-au mişcat mai greu la început, iar cel mai greu a fost cu percepţia publică", este de părere Paul Victor Dobre. El afirmă însă că este de datoria Guvernului ca depolitizarea funcţiei de prefect să fie efectivă, nu de formă. Secretarul de stat a ţinut să precizeze că actuala generaţie de prefecţi este foarte experimentată. El a amintit că majoritatea prefecţilor au fost prezenţi în prima linie la inundaţiile din vara lui 2005, ceea ce a determinat “călirea" acestora într-un timp extrem de scurt. Preşedintele Agenţiei Naţionale a Funcţionarilor Publici (ANFP), József Birtalan, a declarat, pentru Rompres, că depolitizarea instituţiei prefectului este un proces real, care a început în momentul în care reprezentanţii Guvernului în teritoriu au dat examenul de atestare pe post. ”Vă asigur că prefecţii vor acţiona apolitic şi că aceasta va fi normalitatea", a spus József Birtalan. Potrivit preşedintelui ANFP, depunerea jurământului de către prefecţi este al doilea pas în procesul de depolitizare a acestora. ’’Odată cu depunerea jurământului, nu le pot transmite decât că îi aşteptăm în corpul funcţionarilor publici şi îi asigur că statutul acestora este unul corect, care le permite o carieră", a spus József Birtalan. în realizarea unor rubrici au fost folosite ştiri ale agenţiei de presă ROMPRES. Gazprom anunţă restabilirea aproape integrală a livrărilor de gaze naturale către Europa Gigantul rus Gazprom a anunţat restabilirea aproape integrală a livrărilor de gaze naturale către Europa, ca urmare a pompării, începând de luni, a unor cantităţi suplimentare de 95 de milioane de metri cubi de gaze pe zi în gazoductele ucrainene ce asigură tranzitul spre Occident. Această cantitate suplimentară în raport cu prevederile contractuale este destinată exclusiv consumatorilor din afara Ucrainei. Societatea Gazprom a precizat că a fost obligat să adopte această măsură pentru a compensa ceea ce ea califică drept prelevări neautorizate din gazele ruseşti destinate consumatorilor europeni, la care Ucraina a recurs de la 1 ianuarie a.c.. Purtătorul de cuvânt al Gazprom, Serghei Kuprianov, citat de agenţiile de presă ruse, a declarat că, potrivit datelor definitive, în primele 24 de ore după încetarea livrărilor, Ucraina “a furat aproape 105 milioane de metri cubi de gaze, iar în următoarele 24 de ore, respectiv până marţi dimineaţă la ora 10:00, aproape 119 milioane, conform datelor operative”. Gazprom a reafirmat că va compensa în continuare pentru consumatorii europeni cantităţile sustrase de partea ucraineană, subliniind totodată că situaţia nu poate continua la nesfârşit şi că, mai devreme sau mai târziu, Kievul va trebui să plătească pentru aceasta. Ucraina a dezminţit în repetate rânduri acuzaţiile Moscovei. Tot marţi, însărcinatul cu afaceri ad-interim al Ucrainei la Moscova a fost convocat la Ministerul rus de Externe, unde i s-a atras atenţia asupra caracterului inacceptabil al declaraţiilor de luni ale primului adjunct al ministrului ucrainean de externe, Anton Guteiko. Acesta a afirmat într-un interviu pentru televiziunea ucraineană că Moscovă exercită presiuni asupra economiei ucrainene în scopul destabilizării acesteia și că Rusia, ca orice imperiu, se va destrăma mai devreme sau mai târziu. Siria a primit o cerere oficială privind audierea unor personalităţi siriene, în cazul Hariri Damascul a primit o cerere oficială privind audierea unor personalităţi siriene, din partea Comisiei ONU privind asasinarea fostului premier libanez, Rafie Hariri, au anunţat marţi o sursă de la Damasc, citată de AFR Sursa, care a preferat anonimatul, a declarat că respectiva cerere a fost primită duminică, însă nu a furnizat alte detalii privind acest caz. Comisia ONU a invitat la discuţii pe preşedintele Bashar Al Assad, pe ministrul de externe Faruk Al Sharaa şi pe fostul vicepreşedinte Abdel Halim Khaddam, a declarat luni purtătorul de cuvânt al Comisiei ONU la Beirut, Nasrat Hassan. Conform cotidianului arab Al Hayat, şeful comisiei de anchetă internaţionale, magistratul german Detlev Mehlis, a trimis o listă cu nume ale unor actuali şi foşti responsabili sirieni, inclusiv al lui Sharaa, pe care l-a invitat la Viena, unde se desfăşoară audierile în cazul Hariri. în cele două rapoarte prezentate Consiliului de Securitate al ONU, Detlev Mehlis, a pus în cauză foşti şi actuali oficiali sirieni şi a cerut Siriei să se conformeze tuturor solicitărilor comisiei care anchetează împrejurările asasinării lui Rafie Hariri, fost lider al opoziţiei libaneze antisiriene. Un analist din cadrul partidului Baas arab socialist, de guvernământ în Siria, Ahmad Hajj An, a exclus eventualitatea unei întâlniri între preşedintele sirian şi membrii comisiei internaţionale, considerând această solicitare “o atingere adusă suveranităţii", deoarece, pe de o parte “nu există nici un pretext juridic” în acest sens şi, “pe de altă parte, acest lucru ar genera o politizare a anchetei”. Fostul vicepreşedinte Khaddam a susţinut vineri, într-un interviu acordat postului de televiziune Al Arabiya, că oficiali sirieni, inclusiv preşedintele Bashar Al Assad, au proferat ameninţări împotriva lui Hariri, înaintea asasinării fostului premier libanez, la 14 februarie, la Beirut. Franţa solicită Iranului să-şi menţină suspendată activitatea în domeniul cercetărilor nucleare Franţa a solicitat Iranului să-şi menţină suspendată activitatea în domeniul cercetărilor nucleare. „Sperăm ca Iranul să-şi menţină suspendate toate activităţile referitoare la îmbogăţirea şi retratarea uraniului, aşa cum a acceptat în noiembrie 2004, ceea ce include şi activitatea de cercetare şi centrifugare a materiei nucleare”, a declarat marţi purtătorul de cuvânt al MAE francez, Jean-Baptiste Mattei. „Cerem Iranului să ţină seama de toate îngrijorările exprimate de către Consiliul guvernatorilor AIEA”, a insistat oficialul francez. Iranul anunţase marţi că a informat AIEA printr-o scrisoare că intenţionează să-şi reia activitatea de cercetare în domenul nuclear, activitate suspendată până în prezent. Franţa şi-a reafirmat sprijinul faţă de iniţiativa Moscovei de a permite efectuarea pe teritoriul rus a etapei sensibile din procesul deîmbogăţire a uraniului,„fază susceptibilă de a fi folosită de către Iran pentru producerea de combustibil nuclear ce poate fi folosit şi în scopuri militare. „Această propunere a Moscovei răspunde preocupărilor comunităţii internaţionale faţă de problema proliferării armelor nucleare şi acordă, în acelaşi timp, Iranului posibilitatea de a-şi dezvolta programul său nuclear în scopuri paşnice”, a subliniat Jean-Baptiste Mattei. „Revine iranienilor să adopte acum o atitudine constructivă şi să facă gesturile necesare pentru restabilirea încrederii şi garantarea că programul său nuclear este pur civil”, a spus el. Iranul a anunţat că o delegaţie rusă, condusă de ministrul adjunct de externe Serghei Kisbiak, este aşteptată la 7 ianuarie la Teheran, pentru a se lua în discuţie iniţiativa Moscovei în materie. 4 MICA PUBLICITATE VÂNZĂRI _______________________________AUTOTURISME_______________________________ VÂND Dacia Papuc cu două locuri, an fabricație 2000. Telefon 0740-595.848. (906) ________________________________ÎNCHIRIERI________________________________ Dau în chirie apartament două camere, Piața Mihai Viteazul. Telefon 310688, 0746-136.157. (4) fti (Urmare din pagina 1) 2006 va fi un an complicat când era de 8,3 %, şi, după evaluările noastre, în 2006 creşterea economică va fi zero”, a spus liderul PSD. Adrian Năstase consideră că vor apare probleme suplimentare pentru ţara noastră în plan economic, acestea fiind legate în principal de transferul unor standarde, a unor preţuri şi tarife europene în economia românească, precum şi de evoluţiile “foarte preocupante” legate de preţul şi de aprovizionarea cu gaz metan, la care se adaugă evoluţii mai complicate în ceea ce priveşte zonele de aprovizionare cu petrol. ’’Este foarte clar că situaţia economică nu va putea să fie pozitivă şi, din acest motiv, probabil că situaţia socială va începe să fie tot mai tensionată. Toate acestea vor genera, în mod evident, tensiuni şi în interiorul coaliţiei şi, în cadrul acesta, vom avea probabil şi o anumită instabilitate politică”, a spus Adrian Năstase. în acest context, preşedintele executiv al PSD a subliniat rolul extrem de important al Parlamentului ca factor stabilizator, şi a anunţat că, de la 1 februarie, va demara, alături de colegii senatori şi deputaţi, un proces de revizuire a funcţiilor de control parlamentar şi de legiferare. Nu în ultimul rând, Adrian Năstase a subliniat importanţa anului 2006, aflat sub semnul aşteptărilor legate de raportul de monitorizare al Comisiei Europene din 17 mai. Creşterea gradului de siguranţă... (Urmare din pagina 1) Pentru eliminarea paralelismelor Pe plan local s-a realizat deja comasarea formaţiunilor specializate de Poliţie Rutieră şi Criminalistic existente la nivelul Poliţiei municipiului Sf. Gheorghe cu cele existente la nivelul inspectoratului, concomitent cu extinderea competenţei teritoriale a noilor structuri, pentru asigurarea unei mai bune mobilităţi şi pentru utilizarea eficientă a mijloacelor logistici. Printre elementele de noutate ale noii concepţii de organizare se numără unităţile teritoriale de analiză a informaţiilor, componentele de inspecţie internă, precum şi compartimentele cu atribuţii de reprezentare juridică, structuri aflate în directa coordonare a şefului de inspectorat. Prin redistribuirea unor funcţii, s-au creat şi structuri proprii cu competenţe pe linia protecţiei informaţiilor clasificate, precum şi a relaţiilor internaţionale şi integrării europene, iar prin procesul de reformă instituţională s-a urmărit redistribuirea funcţiilor de conducere şi a celor din sectoarele auxiliare către structurile de maximă operativitate, întărirea dispozitivelor „Considerăm că măsurile adoptate în urma reorganizării au condus la întărirea dispozitivelor de ordine publică şi sunt în măsură să asigure o intervenţie rapidă şi eficientă la evenimente a efectivelor poliţieneşti din zonă, acţionând neabătut pentru creşterea gradului de siguranţă a cetăţeanului, deziderat major la realizaarea căruia nu vom precupeţi nici un efort", a mai precizat comisarul-şef Laurenţiu Todoran, noul şef al IPJ Covasna. "Până atunci, foarte multe, lucruri vor fi în amorţire, inclusiv la nivel politic, şi, după aceea, în funcţie de raportul Comisiei, care sper că va fi pozitiv, va«fi nevoie, probabil, din nou de o perioadă de mobilizare", a apreciat el. Adrian Năstase consideră că raportul de monitorizare din 17 mai nu va fi unul definitiv, ci va sugera o nouă evaluare în toamna acestui an, înainte de hotărârea finală de la Consiliul European din decembrie. "Deci, anul 2006 va fi un an sub sabia lui Damocles, un an pentru un guvern care ar trebui să fie foarte atent la tot ceea ce înseamnă activitate de punere în aplicare a angajamentelor României faţă de Uniurtea Europeană, un an în care ar trebui, dacă am avea înţelepciunea necesară şi puterea va înţelege aceasta, să fim extrem de solidari să facem astfel încât integrarea României să se întâmple la 1 ianuarie 2007", a afirmat Adrian Năstase. El a atras atenţia asupra unei tensiuni în raporturile dintre Rusia şi Uniunea Europeană, dintre Rusia şi Ucraina, în condiţiile în care Rusia, mai puternică economie faţă de anii anteriori, începe să realizeze şi o politică ce decurge dintr-un statut de putere economică consolidată. Din acest punct de vedere, a apreciat Adrian Năstase. UE va trebui să pună la punct o strategie care să asigure, pe de o parte, o redefinire a relaţiilor cu SUA, dar şi o relaţie armonioasă cu Rusia, în condiţiile în care Germania, prin cancelarul Angela Merkel, va modifica în mod evident unele dintre liniile de acţiune pe care fostul cancelar Gerhard Schroeder le-a construit în relaţia cu Rusia. Lucrări de investiţii... 9 (Urmare din pagina 1) fundaţia, urmând ca acestea să reînceapă când vremea va fi favorabilă. Totodată, au fost achiziţionate unele materiale, mai exact, fier beton şi cărămizi, şi există posibilitatea ca şcoala să fie construită în anul în curs. Toate aceste lucrări de investiţii sunt lucrări majore şi foarte importante pentru locuitorii comunei Sita Buzăului. Lucrările pentru refacerea şcolilor din Crasna şi Bobocea s-au executat în timpul desfăşurării cursurilor şcolare, scop în care a fost necesară luarea unor măsuri organizatorice. Spre exemplu, grădiniţa şi o clasă de elevi de aici şi-au desfăşurat activităţile în Satul de vacanţă din Crasna, iar elevii din celelalte clase au fost transportaţi cu microbuzul la şcoala din Zăbrătău. Pe de altă parte, pentru a se putea desfăşura lucrările de refacere a şcolii din Bobocea, cursurile s-au desfăşurat în două schimburi. Prin urmare, s-a reparat o parte a clădirii, în timp ce în celaltă parte s-au desfăşurat cursurile, apoi va fi eliberată şi cealaltă parte a clădirii pentru continuarea lucrărillor. Este, ce-i drept, destul de greu ca aceste lucrări de construcţii să se desfăşoare în timpul cursurilor şcolare, important este faptul că procesul de învăţământ nu a fost afectat, în principal, datorită acestor măsuri organizatorice. Oricum, trebuiau demarate aceste lucrări pentru ca în perioadele ploioase care urmează să nu mai fie probleme cu inundaţiile. Aşadar, se poate aprecia că anul trecut a fost un an bun în ceea ce priveşte executarea lucrărilor de investiţii în şcolile din comuna Sita Buzăului, mai ales a doua parte a anului, lucrările respective urmând să fie finalizate în anul care abia a început. PRIMĂRIA MUNICIPIULUI TÅRGU SECUIESC JUD.COVASNA Piaţa Gabor Aron nr.24, tel:0267-361974, fax:0267-361652 * ORGANIZEAZĂ LICITAȚIE PUBLICĂ DESCHISĂ PENTRU VÂNZARE 1. în data de 17 ianuarie 2006, orele 13,00 spațiul comercial situat în Curtea 47 nr. 1; 2. în data de 17 ianuarie 2006, orele 13,30 imobilul - spațiul comercial din str.Curtea 33 nr.2; Caietul de sarcini se poate procura la sediul primăriei, camera 23. Termen de depunere al cererilor: 16 ianuarie 2006, ora 16,00. Relaţii suplimentare se pot obţine la nr.de telefon 361974 int. 118, sau 0788- 341.230. SPITALUL JUD. „DR.FOGOLYAN KRISTOF” SFÂNTU GHEORGHE AŞTEAPTĂ OFERTE PENTRU „Dezvoltarea şi modernizarea sistemului informatic (SOFT) Ofertele de participare la concurs împreună cu documentele de calificare (declaraţie de eligibilitate, autorizaţie de funcţionare) pot fi depuse la Secretariatul Spitalului Judeţean „Dr.Fogolyan Kristof’ Sfântu Gheorghe, în plic închis până la data de 13.01.2006. Deschiderea/evaluarea ofertelor va avea loc pe data de 16.01.2006. Informaţii, lămuriri le puteţi obţine la nr.de telefon 0267-313.912 sau 0267-311580 interior 104. (5)