Cuvântul Nou, ianuarie 2006 (Anul 17, nr. 4484-4507)

2006-01-28 / nr. 4505

Guvernul şi FMI au o viziune comună în ceea ce priveşte obiectivele care trebuie atinse de România Premierul Călin Popescu-Tăriceanu sa întâlnit vineri, la Palatul Victoria, cu o delegaţie a Fondului Monetar Internaţional, condusă de Emmanuel van der Mensbrugghe, negociator-şef al FMI în relaţia cu România, informează un comunicat al Guvernului. Primul-ministru a salutat misiunea FMI, considerând că aceasta va contribui la o mai bună înţelegere reciprocă a problematicilor macroeconomice ale României. "Guvernul României şi FMI au o viziune comună în ceea ce priveşte obiectivele care trebuie atinse de România: continuarea procesului de dezinflaţie, controlul deficitului de cont curent şi creştere economică sustenabilă”, se arată în comunicat. In 2006, Guvernul intenţionează să menţină politica de disciplină bugetară, fără a recurge la modificări fiscale pentru a obţine un deficit bugetar de 0,5% din PIB. "Cum anul 2006 este ultimul înaintea integrării în UE, Guvernul este pregătit să facă faţă tuturor consecinţelor economice şi bugetare ale integrării. Opţiunile de politică economică vor fi analizate şi tratate într-un cadru pe termen mediu al finanţelor publice”, se mai arată în comunicat. Linia pe care Guvernul intenţionează să o urmeze este aceea de a genera resursele necesare pentru îndeplinirea obligaţiilor integrării şi de a maximiza beneficiile intervenţiei financiare a UE în perioada de după aderare. Un cadru bugetar şi fiscal coerent va fi definit cu scopul de a concilia obiective ca disciplina bugetară, creşterea economică şi nivelul relativ redus de impozitare. Întâlnirea dintre primul-ministru şi misiunea FMI face parte din consultările anuale pe care Fondul le are cu ţările membre. Misiunea FMI îşi va încheia vizita în România pe 6 februarie, timp în care va avea întâlniri cu reprezentanţii autorităţilor competente, pentru a analiza indicatorii macroeconomici. “Gladiatorului”... pagina 4 . Gabriel FLORESCU: Ciupercile bănoase Să mai zică cineva că nu sunt locuri de muncă! în marea sa bunătate, Guvernul creează mereu noi funcţii şi organisme care să contribuie la lichidarea şomajului şi stăvilirea sărăciei. Nu mai departe de câteva săptămâni s-au pus bazele la trei noi birouri în cadrul prefecturilor, unde specialişti cu înaltă calificare şi pregătire îndelungată vor umple nişte goluri în paleta statului de funcţiuni. Prefectul György Ervin informa deunăzi presa despre obligaţia instituţiei, la fel ca şi “suratelor” din alte judeţe, de a acorda spaţiu pentru Biroul rentei viagere, Biroul pentru handicapaţi şi Centrul de prevenire, evaluare şi consiliere antidrog. Bineînţeles, fiecare astfel de birou vine cu angajaţii săi, cu bugetul său şi cu salarii pe măsură. Nu am aflat cum s-au făcut angajările, deşi, potrivit legii, ar fi trebuit să fie făcute anunţurile respective, astfel încât oricine să participe la concursurile pentru nişte posturi ce presupun anumite calităţi din partea noilor angajaţi. Este foarte bine că Guvernul se gândeşte să combată drogurile, că nu-i uită pe bătrânii care nu-şi pot lucra pământurile sau persoanele cu handicap, dar parcă prea multe organisme apar peste noapte precum ciupercile după ploaie, suprapunâdu-se altora deja în activitate. Dacă drogurile se află deja în vizorul Ministerului de Interne, dacă handicapaţii mai au o direcţie cu acelaşi profil, fără să mai vorbim despre necunoscutele birouri de integrare europeană înfiinţate doar pentru a oferi cuiva o pâine albă, ce rost mai au alte şi alte astfel de comitete şi comiţii? în mod evident, “supraproducţia” lor are darul de a încurca şi mai mult căile celor care vor să-şi rezolve problemele, ei neştiind, practic, cui trebuie să se adreseze, în plus, paradoxal, urmare a personalului redus, nici atribuţiile respectivelor organisme nu pot fi rezolvate corespunzător. De pildă, problemele acordării rentei viagere, a întocmirii dosarelor şi a informării cetăţenilor din mediul rural, mai ales, revin în atribuţia a doar patru persoane! Cum vor putea acestea să calce prin toate satele judeţului e greu de spus, deşi sunt, probabil, destule persoane interesate să-şi vândă sau să arendeze pământurile. Aşa cum au fost concepute noile birouri este evident că ele au fost oprite la jumătate de drum, nu se poate spune că nu există, dar nici nu li se poate imputa dacă nu vor avea cine ştie ce rezultate. Cui foloseşte o asemenea manieră rămâne o enigmă. Oricum, este vorba despre bani aruncaţi în vânt în condiţiile în care nu există un suport logistic corespunzător. Anul XVII Numărul 4505 4 pagini Sâmbătă 28 ianuarie 2006 30 bani ARDAF partener Romedia Cotidian social-politic al județului Covasna „Documentaţie avem, voinţa de a o materializa, de asemenea, dar fără bani nu se poate” Una din chestiunile prioritare pe care administraţia oraşului Covasna, cu sprijinul Consiliului judeţean, dar şi cu concursul agenţilor economici, trebuie să o soluţioneze în viitorul apropiat, o constituie modernizarea staţiei de epurare, care include şi mărirea capacităţii acesteia de curăţare a acestor ape. Este vorba atât de cele menajere, dar mai ales de apele uzate provenite de la unităţile economice, al căror număr a crescut în ultimii ani, îndeosebi al celor ce ţin de industria alimentară. Această creştere a fost şi este, fără doar şi poate, benefică pentru dezvoltarea economicosocială a oraşului, dar pe de alta a creat probleme de mediu. Căci, după cum afirma într-o recentă conferinţă de presă dl. ecolog Hobincu Zoltán, directorul executiv al Agenţiei de Protecţie a Mediului Sfântu Aurel GOLCIU pagina 2 Teren arabil care nu mai poate fi folosit nici ca fâneaţă... Pe drumul judeţean dintre Valea Mare şi Sărămaş, în apropierea Mănăstirii Valea Mare, există o porţiune de drum care deseori devine impracticabilă din cauza apei care bălteşte în acea zonă. La drept vorbind, dacă această porţiune de drum nu este acoperită de apă, atunci deseori circulaţia este îngreunată de denivelările create de roţile autovehiculelor mari în pietrişul amestecat cu noroi sau ghiaţa,formată aici. Aşadar, sunt scurte perioadele din an în care acest drum poate fi întreţinut în condiţii de circulaţie cât de cât acceptabile. Nu numai starea deteriorată a drumului este problema esenţială aici, ci şi faptul că terenurile din zona sunt mlăştinoase, iar proprietarii lor rareori le mai pot folosi şi ca făneaţă. Din aceste considerente, Primăria Valea Mare a făcut demersuri la Direcţia pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală Covasna în vederea efectuării unor lucrări de desecare şi îmbunătăţiri funciare pe terenurile cu pricina. „ Dacă se vor executa lucrările ele desecare, multe terenuri de aici ar putea fi folosite ca terenuri arabile, acum ele sunt însă folosite ca făneață - spune domnul Gheorghe Avram, primarul comunei Valea Mare. Cândva, terenurile respective au fost terenuri arabile, dar de o vreme ele au devenit mlăștinoase pentru că simt mai tot timpul inundate. Pot insă să spun că, în urma demersurilor făcute de noi, lucrările de îmbunătăţiri funciare din această zonă sunt în atenţia Direcţiei Agricole Covasna.,, în condiţiile în care vor fi executate lucrările respective, sigur că şi starea amintitului drum nu va mai fi deteriorată din cauza revărsării apelor. Vasilica CIOBANU pagina 2 Gerul siberian care a cuprins toată România a făcut victime şi în judeţul Covasna în condiţii de ger, cu temperaturi de sub -25 de grade, în România s-au înregistrat 45 de persoane decedate, efect al condiţiilor meteorologice nefavorabile. Printre acestea se numără şi o persoană din judeţul Covasna, în dimineaţa zilei de 24 ianuarie la ora 7 şi 30 de minute a fost găsit mort în albia pârâului Ghelinţa, Balint Janos în vârstă de 45 de ani, cu domiciliul în comuna Ghelinţa la numărul 1210. în noaptea respectivă temperaturile în acea zonă a judeţului au scăzut sub - 25 de grade. Cauza decesului a fost, expunerea la frig, în condiţii de intoxicaţie etanolică acută (adică comă alcoolică). Diagnosticul a fost pus de către medicul legist doctor Carmen Barbu la Laboratorul de medicină legală din Sfântu Gheorghe. Angela NEGOIŢĂ Vom avea (şi) mai multe taxiuri în Sfântu Gheorghe ! Numărul autorizaţiilor pentru taximetrişti a fost suplimentat Pentru taximetriştii din Sfântu Gheorghe, această săptămână a fost una plină de emoţii: pe lângă schimbările de imagine a maşinilor pe care le aştepta Consiliul Local de la ei, au apărut şi emoţiile în legătură cu numărul de locuri disponibile pentru a-şi face meseria. Mai exact, până acum două zile, numărul celor care puteau face această meserie era limitat la 150, ceea ce a stârnit nemulţumirea unora: zvonul apariţiei unei noi firme de taximetrie pe piaţă i-a neliniştit pe ceilalţi, mai ales pe independenţi, majoritatea acestora având autorizaţie de funcţionare de un an, cu posibilitate de prelungire. La începutul lui 2006, s-au înregistrat deja mai multe cereri de autorizare pentru taximetrie decât totalul locurilor disponibile, ceea ce a impus luarea unei hotărâri pentru suplimentare. Aşa că, în urma unor lungi dezbateri între membrii Consiliului Local Sfântu Gheorghe şi reprezentanţii Asociaţiei taximetriştilor, s-a ajuns la concluzia că numărul autorizaţiilor pentru taximetrie ar trebui mărit, pentru a nu-i priva pe doritori de acest drept, chiar dacă reversul medaliei va dezvălui o neconcordanțăevidentă între numărul mare de taxiuri şi numărul mic de locuitori. Monica VANIA pagina Preliminariile Campionatului European din 2008 Din nou cu Olanda Ieri a avut loc tragerea la sorţi a grupelor prentru preliminariile Campionatului European de fotbal din 2008. România a fost repartizată în grupa G alături de Olanda, Bulgaria, Slovenia, Belarus, Albania şi Luxemburg. In pagina 3 puteți afla și componența celorlalte grupe preliminare. Un pericol potenţial care poate apărea oricând, dacă sunt ignorate măsurile minime de siguranţă Minori dispăruţi în condiţii suspecte • Cazurile petrecute la nivel naţional în ultima vreme (cel de la Iaşi fiind de notorietate) îngrijorează opinia publică şi forţele de ordine • Judeţul nostru nu ridică probleme deosebite în ultima vreme şi în ţara noastră au apărut cazuri de răpiri, siluiri şi chiar ucidere de minori, cazul cel mai recent petrecându-se la Iaşi în urmă cu câteva săptămâni şi ţinând capul de afiş al interesului întregii opinii publice. pagina 2 * I Premierul francez pledează pentru aderarea cât mai curând a României şi Bulgariei la Uniunea Europeană MERIDIANE Aderarea României şi Bulgariei la Uniunea Europeană trebuie să se realizeze “cât mai curând posibil, pe baza viitoarelor recomandări pe care le va face Comisia Europeană”, a afirmat premierul francez, Dominique de Villepin, vineri, la Salzburg. Intr-un discurs pronunţat în deschiderea conferinţei internaţionale “Sunetul Europei”, primul ministru francez a susţinut că pentru a ieşi din criza pe care o parcurge, forumul comunitar trebuie să răspundă “în spiritul adevărului” la două întrebări care preocupă publicul european. Prima se referă la limitele extinderii Uniunii, iar cea de-a doua la definirea ambiţiilor europene în contextul globalizării. Europa se resimte după recenta extindere,, insuficient pregătită politic şi economic, cu zece state, a spus Dominique de Villepin. ^Arvieteo Mai mult senin. Min.: -9°C Max.: 2°C Vânt: 5 km/h Direcţie vânt: E-SE Temperatura percepută: -10°C