Cuvântul Nou, aprilie 2006 (Anul 17, nr. 4559-4579)

2006-04-08 / nr. 4565

Vs Cotidian social-politic al judeţului Covasna Conferinţa de presă a vice-premierului Marko Bela „Preşedintele Băsescu şi premierul Tăriceanu trebuie să se înţeleagă”... ...a declarat vice-premierul Marko Bela în cadrul conferinţei de presă organizate ieri (vineri n.r.) la Sfântu Gheorghe, întâlnirea vice-premierului şi a celor trei preşedinţi de consilii judeţene ale aşa-zisului Ţinut Secuiesc cu presa zonală a avut ca „temă” prezentarea şedinţei ce a avut loc cu puţin timp în urmă, a staffului UDMR cu preşedinţii celor trei CJ şi cu parlamentari care reprezintă cetăţenii maghiari. La conferinţă, vice - premierul Marko a fost flancat de cei trei preşedinţi de consilii judeţene. în cuvântul de deschidere, preşedintele CJ Covasna, Demeter Ianos, a subliniat: „ Ne-am întâlnit aici la Sfântu Gheorghe pentru a dezbate posibilitatea conlucrării celor trei judeţe în viitor. Prin elaborarea unui plan comun de dezvoltare am putea fi mai competitivi pe piaţă, în general, şi sper ca această întâlnire să fie prologul unui proces ce va duce în mod cert la dezvoltarea acestor judeţe”. Marko Bela comentează dezbaterile şedinţei care se încheiase cu puţin timp în urmă. „ Am organizat această reuniune cu reprezentanţii celor trei judeţe din Ţinutul Secuiesc, şi anume Covasna, Harghita şi Mureş, cu scopul de a elabora un plan comun de dezvoltare în acele domenii care impun o astfel de colaborare. S-au mai discutat şi problemele de actualitate cum ar fi inundaţiile şi consecinţele acestora precum şi modul în care le-am putea preveni. Un lucru îmbucurător este faptul că şi în acest moment UDMR are susţinere politică, o demonstrează alegerile parţiale de la Estelnic în care noi, am câştigat, în Sfântu Gheorghe se va înfiinţa un Birou de Dezvoltare Zonală, cu un grup de lucru alcătuit din specialişti din cele trei judeţe”. Dezvoltarea regională pe criterii etnice este un punct la care UDMR-ul nu va renunţa curând. La întrebarea dacă intenţionează să susţină o altă reorganizare regională decât cea existentă, Marko Bela a răspuns: „ Da, este un deziderat calificat, şi anume, acela de a avea nevoie de o astfel de regiune de dezvoltare Covasna, Harghita şi Mureş”. Preşedintele UDMR lasă garda jos faţă de alte ocazii şi menţionează că „despre regionalizare nu se poate discuta decât după 2007”. Tensiunile din coaliţie sunt din ce în ce mai accentuate, partidele din Alianţă au săbiile pe masă. Marko Bela comentează: „ Disputele din coaliţie sunt între PD şi PNL şi sper să se încheie, de aceea fac un apel la cele două fonnaţiuni politice ca să se înţeleagă, ar fi foarte bine dacă preşedintele şi premierul s-ar înţelege, iar partidele trebuie să colaboreze. După cum ştiţi şi comisarul pentru extindere, Olli Rehn, a declarat că stabilitatea politică are un rol foarte important în aderarea noastră la UE”. Angela NEGOIȚĂ Siim Kallas, foarte mulţumit de cooperarea autorităţilor române cu OLAF Vicepreşedintele Comisiei Europene (CE) Siim Kallas (foto), comisar european pentru afaceri administrative, audit şi luptă antifraudă, aflat într-o vizită în România, a calificat drept semnificative progresele înregistrate de ţara noastră în domeniul combaterii fraudelor şi s-a declarat foarte mulţumit de colaborarea autorităţilor române cu Oficiul European de Luptă împotriva Fraudei (OLAF). Oficialul european a afirmat, de asemenea, că a constatat, cu prilejul discuţiilor purtate la Bucureşti, existenţa unei voinţe politice clare pentru combaterea fraudelor, subliniind însă că România trebuie să-şi continue eforturile în această direcţie. Este nevoie nu numai de schimbări la nivel instituţional care trebuie făcute, ci şi de personal foarte bine pregătit in acest domeniu, a explicat vicepreşedintele CE Siim Kallas. In opinia sa, ceea ce mai are România de făcut în stadiul actual este în primul rând crearea unor structuri instituţionale funcţionale, pagina 2 4 Gabriel FLORESCU: Politicul e-n toate... Doamne, cât de actual este Caragiale şi câte subiecte ar avea de tratat dacă ar trăi în zilele noastre! Nu mai departe de zilele trecute s-ar fi oprit cu siguranţă la ceea ce se întâmplă în Parlamentul român şi ar fi exclamat a câta oară?“Să se modifice, primesc, dar să nu se schimbe nimic” luând act de modificările cuprinse în Legea SRR şi SRTV, iniţiate de trei parlamentari. Când să zici că, gata, de-acum televiziunea şi radioul publice vor beneficia de independenţă faţă de puterea politică, iată că marea modificare anunţată rămâne, practic, aceeaşi Mărie. Este vorba, bineînţeles, de modul cum se vor stabili membrii Consiliilor de Administraţie ale celor două societăţi, după ce preşedinţii acestora au fost schimbaţi mai demult tot la presiune politică. Ei bine, rezumându-se ceea ce sa întâmplat se poate spune că “pleacă ai noştri, vin ai noştri” pentru că viitoarele conduceri vor fi tot în mâna partidelor. Cum? Simplu: grupurile parlamentare vor avea dreptul să numească 7 membri în CA, preşedinţia-1, guvernul-la fel, societatea civilă - 2 persoane, minorităţile parlamentare - 1, iar angajaţii societăţilor-1. Aşadar, ce-am avut şi ce-am pierdut? Este de la sine înţeles că grupurile parlamentare (probabil în urma unui algoritm bine stabilit) vor avea dreptul la grosul numirilor, iar cei pe care îi vor desemna vor fi apropiaţi ai formaţiunilor pe care le reprezintă. Adică ceva în genul CNSAS. La fel, cei reprezentând guvernul sau preşedinţia vor fi obligaţi, cel puţin moral, să apere interesele celor care i-au propulsat în CA. Şi atunci cum s-ar putea impune la vot oamenii numiţi de societatea civilă sau de salariaţii societăţilor? Nicicum, în plus, este de-a dreptul rizibil când auzi de societatea civilă ajunsă la radio sau televiziune. Firesc, te întrebi care societate civilă (în esenţă ideea este logică), cine va alege respectivele persoane, vor fi ele de încredere etc. etc. Păi să nu te apuce râsul în faţa unei astfel de legi? Ei, dar mai vine un “apendice” şi el se referă la faptul că membrii CA nu pot fi demişi nici măcar de Parlament, ci doar de organele abilitate, recte ceva de genul Curţii de Conturi. Iar ca anecdota să meargă până la capăt mai vine un codicil: directorii generali nu fac parte din CA! Deci vor fi nişte oameni ajunşi la mâna altora care vor dicta cum să fie alcătuită grila de programe, ce ştiri au voie să ajungă la urechile cetăţeanului, cine face talk-showw-urile şi cine prezintă emisiunile. Având în vedere considerentele de mai sus este firesc să avem îndoieli privind modul de funcţionare a viitoarelor consilii de conducere la radio şi televiziune, neutralitatea persoanelor respective. De ce trebuie să se amestece politicul în toate?-iată o nedumerire valabilă nu doar în cele două cazuri, ci în multe altele, unde onor partidele nu rezistă tentaţiei de a-şi vârî “coada”, de a demonstra că în ţara asta nimeni în afara lor nu poate gândi sau conduce. Faptul că repercusiunile se răsfrâng ulterior asupra instituţiilor sacrificate şi a contribuabilului, asta interesează mult prea puțin. Anul XVII Numărul 4565 4 pagini Sâmbătă 8 aprilie 2006 30 bani S-a furat... un clopot în noaptea de miercuri spre joi, la Baraolt s-a întâmplat un fapt de-a dreptul incredibil: s-a furat clopotul de la Biserica Ortodoxă din oraş. Bineînţeles, poliţiştii din localitate bâjbâie în căutarea “micuţului” obiect, fără a-i da până acum de urmă. Bine se spunea mai demult că n-ai voie să furi un şurub dintr-o fabrică, doar un strung, căci atunci nu te prinde nimeni. Nu vrem să dăm o conotaţie faptului că un astfel de eveniment s-a întâmplat la Biserica Ortodoxă, dar lucrul este, totuşi, straniu. Oferim şi o sugestie poliţiştilor: să facă cercetări printre cei ce pot folosi astfel de materie primă la confecționarea unor obiecte sau, dacă nu au succes, atunci să caute pe la cei ce strâng fier vechi... La Lunca Ozunului, Spiritul comunitar e „floare” rară Joia trecută, pe la ceasurile amiezii, ceva mai încolo de centrul satului Lunca Ozunului, sat aparţinător comunei Ozun, am zărit vreo două tractoare cu remorci, câteva căruţe şi un grup de bărbaţi descărcând din ele pietrişi, pe care-i împrăştiau cu lopeţile pe o porţiune de drum desfundat, în care noroaiele treceau bine de tot de glezne. M-am apropiat şi printre ei l-am aflat pe domnul Alexandru Vrânceanu, gospodar de frunte şi consilier în Consiliul Local al comunei Ozun. Stând de vorbă cu dânsul şi cu câţiva dintre consătenii săi, am reţinut că drumul cu pricina duce la fâneaţă şi că, la inundaţiile din anul trecut, apele revărsate dintr-o baltă aflată în apropierea Râului Negru au stagnat pe el până în iarnă, aşa că acum, în primăvară, după ce s-au retras, ajunsese impracticabil şi trebuia să fie cât de cât refăcut. “Piatra ne-a asigurat-o Primăria Ozun, de unde am adus-o noi cu câteva tractoare Aurel GOLCIU pagina 2 wamamammamm A.. , _Teovalva - amtu gheorghe Tei.wi Kog.3T3577 SEPSisZEWföYORGy TNA MEGYFI KfV,'varr A„ / MERIDIANEJ Parlamentul bulgar cere Executivului să ia măsuri eficiente împotriva crimei organizate Parlamentul bulgar a cerut vineri guvernului să efectueze o anchetă serioasă în legătură cu atentatul cu bombă comis cu o zi în urmă împotriva unui cunoscut jurnalist de televiziune, informează Associated Press. O bombă a explodat joi în apartamentul jurnalistului Vassil Ivanov de la Nova TV, situat într-un bloc de locuinţe din Sofia. Ivanov, cunoscut pentru reportajele sale de investigaţie în legătură cu abuzurile de putere şi corupţie, a declarat că explozia are legătură cu activitatea sa. Parlamentarii au adoptat cu mare majoritate de voturi o declaraţie în care îşi exprimă ‘solidaritatea cu ziaristul care a avut curaj să se opună corupţiei şi crimei organizate din Bulgaria’. ’Insistăm ca Ministerul de Interne să ia măsurile necesare pentru a-i aduce de urgenţă pe instigatorii şi executanţii atentatului împotriva jurnalistului Vassil Ivanov’, se mai spune în documentul menţionat. Explozia de joi, care nu s-a soldat cu victime, este ultima dintr-un şir de atentate cu armă de foc sau bombă din ultimii ani. începând din anul 2000 în Bulgaria s-au produs 123 de asasinate sau tentative de asasinat, dar nici măcar unul dintre capii crimei organizate nu a fost condamnat şi închis. Uniunea Europeană, la care Bulgaria doreşte să adere la 1 ianuarie 2007, a atenţionat această ţară că trebuie să obţină progrese substanţiale în lupta împotriva corupţiei şi criminalităţii pentru ca să evite amânarea cu un an a aderării la forul comunitar. Ferestre de suflet Acasă la... trei surori In comuna Sita Buzăului sunt multe case şi gospodării frumoase, ca şi a domnului Vasile Dragomir, dar aceasta atrage mai mult atenţia pentru că este situată undeva în Ciumelnic, într-o zonă lăturalnică. Soţii Elena şi Vasile Dragomir, destul de tineri, sunt oameni harnici şi pricepuţi, de aceea au reuşit să facă o casă mare şi modernă şi să aibă o gospodărie frumoasă. Sigur, multe mai au de finalizat şi de realizat, dar pentru tot ce şi-ar dori să mai înfăptuiască trebuie şi ceva bani, iar banii nu se fac aşa uşor, fie chiar şi în străinătate. De fapt, domnul Vasile Dragomir a reuşit să strângă ceva bani de când a început să lucreze în Germania şi sunt cam 11 ani de-atunci. Aşadar, a muncit în Germania, a venit acasă şi a construit câte ceva, a mai lucrat şi prin ţară, a plecat iarăşi în Germania şi tot aşa, iar casa sa se înălţa şi gospodăria se îndestula, parcă, văzând cu ochii. Pentru toate acestea număr dânsul şi soţia sa, Elena, ştiu câtă muncă au depus. Oricum, vorba doamnei Elena Dragomir: „Nu câştigă omul aici, in ţară, in 9 luni, cât câştigă in Germania in 3 luni. Germania a ridicat nivelul de trai al multor familii din Zona Buzaielor!” ■ Când domnul Vasile Dragomir este plecat la lucru, casa şi gospodăria rămân în seama soţiei sale, dar nu numai atât, ci şi grija faţă de cele trei fiice ale lor. Aşadar, aceşti tineri părinţi au trei fete, una mai isteaţă decât alta, altfel n-ar fi toate trei primele la învăţătură, fiecare în clasa ei. Mădălina (foto), cea mai mare dintre surori, este acum în clasa a V-a, Vasilica CIOBANU pagina 2 Bursa generală a locurilor de muncă Vineri, 7 aprilie, la Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Sfântu Gheorghe a avut loc Bursa generală a locurilor de muncă, prima acţiune de acest gen organizată în anul în curs. La această bursă au fost prezenţi 49 de agenţi economici care au oferit 455 de locuri de muncă, cele mai multe locuri fiind în domeniul construcţiilor. Cu acest prilej, persoanelor cu studii superioare le-au fost oferite un număr de 20 de locuri de muncă, celelalte locuri de muncă fiind destinate persoanelor cu pregătire profesională sau liceală şi muncitorilor necalificaţi. La bursă au participat peste 760 de persoane aflate în căutarea unui loc de muncă. între acestea s-au aflat şi patru persoane marginalizate social, respectiv tineri din centre de plasament care au împlinit vârsta de 18 ani, în condiţiile în care la bursă a fost oferit doar un singur loc de muncă pentru această categorie de persoane, în timpul desfășurării bursei au fost deja angajate 12 persoane, respectivii angajatori fiind SC Terracotta Star SRL și SC Bi-Turn SRL . (V. CIOBANU) r ■ pagina Graficul de achitare a pensiilor . r pagina Invenție: Aparat de detectare a cancerului de sân prin testarea respirației . meteo Temporar noros. Min.:1°C Max.: 12°C Vânt: 25 km/h Direcţie vânt: N-NV