Cuvântul Nou, octombrie 2006 (Anul 17, nr. 4711-4736)

2006-10-02 / nr. 4711

Anul XVII Numărul 4711 Luni 2 octombrie 2006 4 pagini 30 baniCuvântul Excluderile şi sancţiunile din PNL sunt chestiuni de ordin minor, declară preşedintele liberal Tăriceanu Preşedintele Partidului Naţional Liberal (PNL) Călin Popescu- Tăriceanu a declarat, duminică, într-o conferinţă susţinută la Baia Mare, că excluderi din partid precum cea a deputaţilor Raluca Turcan şi Cristian Boureanu sau avertismente precum cel acordat lui Dinu Patriciu nu reprezintă probleme importante pentru liberali. ’Preocupările unui partid nu se pot centra pe asemenea chestiuni de ordin minor, neesenţiale. Cred că un partid trebuie să demonstreze că e capabil să răspundă preocupărilor cetăţenilor’, a afirmat Tăriceanu. El a arătat că priorităţile liberalilor le reprezintă tocmai aceste preocupări şi griji ale cele cetăţenilor. Totodată, un partid funcţionează pe baza unui principiu democratic, cel al legii majorităţii, iar toate deciziile care se iau pe baza majorităţii într-un partid trebuie respectate de toţi membrii acestuia, a arătat liderul liberalilor. ’Cei care încearcă să se ascundă în spatele libertăţii de expresie pentru a nu respecta decizia unui partid, greşesc fundamental’, a mai subliniat preşedintele PNL. Nu am spus-o noi, au fost de părere mulţi alţii, politicieni sau simpli spectatori ai realităţilor covăsnene, prin modul cum înţelege UDMR să conducă viaţa social-economică a judeţului nu ne putem aştepta la o revigorare, la un salt de pe ultimul loc pe o poziţie mai acătării Este vorba, înainte de toate, de o incapacitate de a depăşi punctul mort în care ne-am afundat, o încăpăţânare păgubitoare de a realiza o unitate de acţiune cel puţin pe plan local cu toate formaţiunile politice. UDMR s-a situat de la începuturile sale pe o poziţie perdantă, respectiv să nu se intereseze de aspectele sociale ale politicii sale, nici cel puţin a comunităţii pe care zice că o reprezintă, ci să-şi îndeplinească obiective cu scop propagandistic. Nu a ştiut să ducă o altă politică decât a egoismului absurd. S-a interesat de fleacuri gen tăbliţe indicatoare bilingve, denumiri de străzi numai în limba maghiară, organizarea de acţiuni (de tipul Zilelor Sfântu Gheorghe) care să fie puternic marcate de accente naţionaliste, de realizarea unor himere, cum zicea cineva, de separatism. Iar toate acestea nu ţineau de foame, ca să folosim o expresie des uzitată. Chiar şi acum, când aderarea ţării la UE este ca şi împlinită, udemeriştii se preocupă de proştii gen porţi secuieşti la intrarea în judeţ în loc să gândească conceperea unor proiecte economice realizabile cu fonduri europene La Miercurea Ciuc, Marko Bela trebuia să discute de cei prezenţi aspecte de natură economică, nu de proclamare a unui Ţinut Secuiesc falimentar. Pentru că acesta va fi viitorul zonei în cazul în care, prin absurd, Parlamentul României ar fi de acord cu separarea. Egocentrismul udemerist ce duce la tăierea crăcii de sub propriile picioare se manifestă şi prin inapetenţa faţă de dialogul cu alte forţe locale. Ca unul care am urmărit atent desfăşurarea vieţii politice covăsnene am fost mereu surprins de dezinteresul manifestat de vârfurile udemeriste covăsnene faţă de orice încercare de a promova consultarea pe probleme cu adevărat importante ale judeţului cu celelalte partide. Că a fost vorba de formaţiunile din CDR, de PSD sau, acum, de cele din Alianţa D.A., atitudinea udemeristă a fost mereu aceeaşi: să obţină cât mai multe foloase individuale, fără a da nimic în schimb, l-a interesat să-şi pună oamenii în funcţii de conducere în detrimentul progresului economic. Ne amintim de celebrul protocol semnat între PSD şi UDMR, îndeplinit cât de cât pe plan naţional, dar rămas în stadiu de hârtie inutilizabilă în judeţ In noua guvernare n-a fost vorba de semnarea unui document între partenerii coaliţiei, dar nici nu s-a progresat în ce priveşte dialogic. Udemeriştii s-au lansat iarăşi în ocuparea unor posturi potrivit unui “algoritm” teoretic, atunci când s-a discuţia pe această temă au ştiut să se aşeze la masa tratativelor, au obţinut pentru “noi şi ai noştri” toate posturile solicitate, după care au întors spatele aliaţilor. Niciodată n-au vrut să accepte solicitările în ce priveşte posturi de conducere pentru reprezentanţii comunităţii româneşti în consiliul judeţean sau local din Sfântu Gheorghe, niciodată n-au acceptat compromisuri în dezbaterea unor probleme ridicate de partea adversă, au venit mereu cu acelaşi argument penibil al “reprezentativităţii conferite de alegători” introducând întotdeauna forţa votului majoritar, chiar dacă acesta venea la comandă. Şi atunci, consecinţa acestei poziţii de noi, noi şi tot noi, a fost previzibii: nu s-a reuşit coagularea tuturor forţelor pentru a determina progresul economic al judeţului Poate că odată şi-odată vor înţelege acest lucru şi alegătorii maghiari votând altfel decât la comandă, adică ascultând de glasul raţiunii ezdroilar Noi, noi şi iarăşi noi Gabriel FLORESCU PAGINA 2 Cotidian social-politic al județului Covasna ■ PAGINA 3 La Covasna-Voineşti, Director nou la şcoală veche Putem folosi sintagma de mai sus fără să greşim, deoarece Şcoala generală Avram Iancu din Voineşti are din acest an, mai exact de la 15 septembrie, un director nou. Această schimbare nu s-a făcut pentru că cineva era nemulţumit de prestaţia fostului director, ci pentru că timpul nu iartă. Noul director este Honorel Olărescu, un om al locului şi profesor de sport la aceeaşi şcoală. Domnule director, care este situaţia administrativă a şcolii în momentul de faţă şi mă refer la autorizaţiile de funcţionare, la manualele şcolare pentru şcolarii din clasele 1-4? - încă din luna august am obţinut autorizaţiile igienico-sanitare fără de care şcoala nu ar fi putut funcţiona. Şcolarii din clasele primare, atât la secţia română cât şi la secţia maghiară, au primit toate manualele. Este drept că acestea au ajuns cu o uşoară întârziere, dar în momentul de faţă orele decurg normal, după un orar definitivat. Faţă de alte şcoli noi stăm foarte bine! Noua funcţie vă obligă, ce proiecte aveţi în vedere? Este prematur să vorbim despre proiecte viitoare, dar ceea ce pot să vă spun este că, dacă facem o analiză a muncii prestate de către predecesorii noştri, constatăm cu plăcere că aceştia au făcut numai lucruri bune în şcoală. Dacă aş putea continua pe aceeaşi linie, mă pot declara mulţumit. Ce vom încerca noi să schimbăm ar fi ca şcoala să devină mai puţin conservatoare. - Care sunt lucrurile bune începute de fosta conducere pe care doriţi să le continuaţi? - Categoric în plan administrativ, de exemplu curtea şcolii care are o ţinută de spaţiu pentm recreaţie. Aici dorim să continuăm cu montarea unor plase de volei, a unor porţi de handbal în ideea ca şcolarii să folosească util minutele de pauză. Interiorul şcolii, sălile de clasă arată foarte bine şi sunt foarte frumos aranjate prin efortul cadrelor didactice care în zilele premergătoare începerii anului şcolar s-au străduit ca acestea să arate cu mult peste ce a fost. Sunt foarte încântat de efortul pe care colegii mei, profesori şi învăţători, l-au depus pentm a realiza un lucru bun. Domnule director, pe lângă treburile administrative şi profesionale unde funcţia şi profesia vă obligă, care este obiectivul ce doriţi să-l atingeţi în calitate de director? Ne-am propus să atingem multe obiective, chiar în condiţiile în care, fără falsă modestie şi sincer declar că Şcoala generală Avram Iancu este superioară altor unităţi similare, la toate capitolele. Obiectivul pe care dorim să-l realizăm este acela de a dezvolta relaţia şcoală - comunitate. Angela NEGOIŢĂ Bolnavilor de diabet li se uşurează accesul la medicamente Sănătatea populaţiei este o preocupare permanentă atât a Ministerului Sănătăţii, cât şi a CNAS. în acest sens, conducătorii acestor instituţii instituie diferite programe de reformă, programe care pe de o parte au ca obiectiv prevenirea îmbolnăvirilor, iar pe de altă parte obţinerea medicamentelor pentru bolnavii cronici într-o formulă mai simplă. Despre un astfel de program ne vorbeşte preşedintele - director general al CAS Covasna, d-l Ioan Mitrea. Domnule preşedinte Mitrea, despre ce program este vorba şi ce trebuie să ştie asiguraţii. Pe lângă programul de depistare a bolnavilor ce suferă de afecţiuni cronice, care va începe să se deruleze începând cu 1 octombrie, se va pune în aplicare şi programul de reformă pentm diabetici. Acest program este o noutate la acest capitol şi tocmai pentru acest lucru asiguraţii care suferă de diabet trebuie să-l cunoască bine. Asiguratul trebuie să ştie că până acum reţetele se prescriau la nivel de judeţ de către medicul coordonator specialist pentm o farmacie cu circuit închis, dar începând cu 1 octombrie medicamentele pentru diabetici vor fi distribuite în mod egal la toate farmaciile din județ. Fiecare dintre bolnavii de diabet își va putea ridica medicamentele de la farmacia unde domiciliază. Procedând în acest fel, credem că nu vor mai exista cozi la farmacii. Toate medicamentele antidiabetice se vor distribui către bolnavi din farmaciile comerciale? Angela NEGOIȚĂ «Aî/3»i MNk’SVAOX ADtIQAQJjfeUzsfeUias z/s SAS 50B8.gc |ex 3HOiaD3HQ fUWVdS vwaj^anp vba termia Majoritatea angajatorilor din România nu respectă legea privind perfecţionarea profesională a propriilor angajaţi ■ PAGINA 3 La Ozun: O afacere pe cinste! • Comerţ  neautorizat - sancţionat prompt Despre tentaţia unor indivizi de a obţine câştiguri ilicite prin orice mijloace am mai scris, dar asemenea fapte se petrec periodic. Mai ales persoane din alte părţi aflate în tranzit prin judeţul nostru „încearcă marea cu degetul”, cum se spune, crezând că pe aici amatorii de chilipiruri se îngrămădesc să cumpere orice. Este interesant de observat faptul că nu se mai oferă marfă doar prin pieţe şi târguri în municipiile Sfântu Gheorghe, Târgu Secuiesc şi staţiunea Covasna - cum stăteau lucrurile în vară - ci acum se abordează şi populaţia din localităţile limitrofe. Acum două zile, lucrători ai Postului de Poliţie din Ozun au identificat în timpul executării serviciului de HoriaC. DELIU PAGINA 3 Un „bun exemplu” părintesc Tatăl şi-a luat fiul la furat Sunt destul de rare împrejurările în care membrii unei întregi familii (de regulă din comunitatea rromă aflată în cartierele sărace ale aşezărilor) sunt surprinşi la furat. Atrag ca un magnet produsele agricole de pe câmp, asta în sezonul autumnal, dar şi materialul lemnos - iama, aceste domenii reprezentând ţinta predilectă de acţiune a unor clienţi constanţi ai organelor de Poliţie şi Jandarmerie. Ne-am obişnuit cu relatări aproape cotidiene ale unor furtişaguri de acest gen, dar când constatăm că un părinte îşi ia şi fiul la o asemenea activitate ilegală, nu putem să nu-l facem public. Aşa au stat lucrurile în data de 26 septembrie 2006, când, în jurul orelor 20.30, conducerea Postului de Poliţie din Sânzieni a fost sesizată telefonic de către S. N., despre faptul că, în zona terenurilor agricole ale societăţii al cărei administrator este, a observat un număr de trei atelaje, conduse de către persoane necunoscute, care veniseră la furat. în urma deplasării la faţa locului, oamenii legii i-au identificat pe numiţii D.B. şi D.B., tată şi fiu, ambii din municipiul Târgu Secuiesc, care au sustras cantitatea de 150 kg. cartofi. Prejudiciul a fost recuperat şi predat părţii păgubite, susnumiţii fiind cercetaţi sub aspectul comiterii infracţiunii de furt calificat. Halal educaţie! Horia C. DELIU ••• mii Mill I ii1 ii mu I iii Secţiile de votare au fost deschise duminică, în Ungaria, la ora locală 6.00 (4.00 GMT), pentm alegerile municipale, pe care opoziţia speră sa le transforme într-un referendum împotriva premierului socialist Ferenc Gyurcsany, după aproape două săptămâni de la declanşarea manifestaţiilor de la Budapesta. Circa 8,2 milioane de alegători sunt chemaţi la urne, până la ora locală 19.00 (17.00 GMT), pentru a se pronunţa asupra componenţei consiliilor municipale precum şi a celor 20 de consilii departamentale. Principalul partid al opoziţiei de dreapta, Fidesz, a cerut, prin vocea liderului său, Viktor Orbán, demisia premierului Gyurcsany în cazul unei înfrângeri electorale a coaliţiei dintre socialişti şi liberali aflată la putere, variantă pe care şeful guvernului de la Budapesta a exclus-o. Ferenc Gyurcsany se confruntă deja de două săptămâni cu mişcări de protest susţinute de extrema dreaptă, declanşate ca urmare a difuzării, la 17 septembrie, a unei înregistrări în care a admis că în campania electorală, în luna aprilie, a minţit în privinţa situaţiei economice a ţării, pentru a câştiga un nou mandat. Coaliţia dintre socialişti şi liberali, care a câştigat cu patru ani în urmă 17 din cele 20 de adunări departamentale, inclusiv cea din Budapesta, pare să piardă teren în favoarea Fidesz.Ea s-ar putea menţine totuşi la Budapesta, care numără 2 milioane din totalul de 10 milioane de locuitori ai ţării şi a căror susţinere ar putea influenţa decisiv rezultatul alegerilor. Manifestaţiile de protest declanşate cu două săptămâni în urmă la Budapesta, care au culminat cu mobilizarea a mai mult de 20.000 de protestatari, s-au soldat în primele zile cu rănirea a mai mult de 250 de persoane. Potrivit analiştilor, violenţele înregistrate în timpul acestor acţiuni de protest sunt în dezavantajul Fidesz, care beneficia anterior de un avans de 12% faţă de socialişti, în preferinţele electoratului. Ungaria: Alegerile municipale, un adevărat test pentru coaliţia de guvernământ Participare r o m â n ea se â record la festivalul filmului francofon de la Maimir ■»■rTWrjSjjp----—---------------------H PAGINA 4 IMEXEQ