Cuvântul Nou, octombrie 2006 (Anul 17, nr. 4711-4736)

2006-10-14 / nr. 4722

Anul XVII Numărul 4722 Sâmbătă 14 octombrie 2006 4 pagini 30 bani Traian Băsescu susţine modernizarea statului prin descentralizare Modernizarea statului român prin descentralizare nu înseamnă să inventăm instituţii noi, ci diminuarea controlului central şi creşterea deciziei la nivelul comunităţilor, a spus, vineri, la Oradea, preşedintele ţării, Traian Băsescu. Prezent la Oradea cu prilejul ‘Zilei oraşului’, preşedintele Traian Băsescu s-a întâlnit, vineri dimineaţa, la primăria municipiului, cu peste 100 de reprezentanţi ai instituţiilor descentralizate din Bihor şi cu şefii administraţiilor locale şi judeţene. Tema discuţiei abordate a constituito descentralizarea instituţiilor statului, pe care preşedintele o identifică cu modernizarea statului. ’Această întâlnire nu aduce nimic nou, nu voi spune nimic altceva decât ceea ce trebuie să spun în toată ţara: descentralizarea nu face nimic altceva decât să aducă spre comunitate structurile statului, care să răspundă nevoilor comunităţii’, a precizat preşedintele ţării. Recunoscând că organizarea statală actuală seamănă foarte mult cu cea de dinainte de ’89, preşedintele a subliniat necesitatea unei modernizări prin descentralizare, respectiv prin scoaterea de sub autoritatea centrală a puterii de decizie în ce priveşte comunităţile locale. ‘Este anormal ca un director de şcoală să fie numit tot prin ordin al ministrului’, a spus Băsescu. Deşi este conştient de problemele pe care le are actualul sistem, preşedintele susţine că decizia descentralizării nu îi aparţine, ci este o decizie a guvernului, un obiectiv al acestuia pentm integrarea în Uniunea Europeană. ‘Eu voi încerca să împing lucrurile în această direcţie’, a subliniat Traian Băsescu. în opina sa, în urma descentralizării, guvernul ar ■ PAGINA 2 Când s-a deschis magazinul Billa din Sfăntu Gheorghe au fost prezente zeci de notabilităţi ale municipiului, invitaţi pentru a da o mai mare greutate momentului, nicidecum pentru alte merite. Acum s-a deschis Trident-ul, un market ceva mai mare, dar şi cu mai mulţi invitaţi, cu un protocol pe măsură, lipsind doar reprezentanţii partidelor cu filiale în Covasna şi mai marii Consiliului judeţean. Mâine-poimâine va veni rândul Plus ului, apoi al altor magazine de care oraşul duce lipsă. De fiecare dată, “lumea bună” este prezentă, se ţin discursuri, soborul de preoţi sfinţeşte locul, se ciocneşte un pahar de şampanie sau altă licoare, după care magazinul îşi intră în atribuţii, se declanşează concurenţa cu alte unităţi similare. Cu prilejul “vernisajului” la Trident ne-a fost dat să auzim un speech laudativ inclusiv la adresa primarului care a facilitat apariţia supermarketului (o fi pus piatra de temelie?), virtuţile unor astfel de unităţi au fost preamărite de cuvântători spre fala proprietarilor. Aşadar, şi de această dată s-a zugrăvit gardul, înăuntru este leopardul, dar o nedumerire ne frământă, totuşi, vor avea locuitorii oraşului şi ai împrejurimilor suficientă forţă economică, mai pe româneşte bani în buzunar, pentru a întreţine atâtea magazine ce-ţi fură ochiul? Se ştie prea bine că în Covasna lucrurile din acest punct de vedere nu stau prea bine, cu toate acestea investitori în magazine mari au năvălit încoace. Este foarte bine că avem acum vreo patru magazine mari sau măricele şi vom avea şi mai multe în viitor, dar de unde să scoată atâţia bani cumpărătorii dacă societăţile economice sunt într-o stare de plâns, iar investitori în ramuri “serioase”nu ne-au călcat pragul? De unde să scoată oamenii mai mulţi bani pentru cumpărături? Extremiştii din organizaţiile paralele cu UDMR au sărit în sus la vremea respectivă reclamând faptul că cei ce construiesc marketuri în Sfăntu Gheorghe nu sunt maghiari. Asta era o prostie şi am şi scris-o la vremea respectivă, iar acum, când vezi inscripţionările de la Trident, îţi dai seama că protestul lor a fost auzit, astfel că toate caracterele de literă folosite pentru limba maghiară sunt mult mai mari decât cele în română, deşi patronul se numeşte Mateescu, întrebarea pe care ucemiştii ar fi trebuit să şi-o pună viza tocmai lipsa investiţiilor mari în municipiu şi judeţ. Sigur, e foarte bine că la noul magazin şiau găsit loc de muncă 250 de persoane, e bine că şi în celelalte unităţi vor fi angajate câteva sute, dar ce te faci când fabricile din oraş sunt pe cale să-şi reducă personalul? Forţa economică a unei zone este dată de acestea din urmă şi abia ulterior de “gardul” vopsit oricât de frumos. Să privim puţin şi-n jur, la Braşov de pildă, unde marile magazine sunt cu zecile, dar în acelaşi timp societăţile nou create (multe de către investitori străini) se numără cu sutele, iar locuri de muncă se găsesc la orice oră. Aşa cum o casă o începi turnând mai întâi temelia, tot aşa şi comerţul trebuie clădit pe o bază economică solidă. Adică invers de cum s-a demarat în Covasna. Editoxial Vopsirea gardului Gabriel FLORESCU Cotidian social-politic al județului Covasna Covasna are o tabără la standarde europene Tabăra de la Crasna - prima pe lista de priorităţi a DJT Direcţia Judeţeană pentru Tineret (DJT) Covasna este pe ultima sută de metri în finalizarea unei tabere conform standardelor europene la Pădureni (foto). DJT Covasna preconizează că în câteva săptămâni investiţiile la Centrul de Agrement Pădureni, cu un cost total de 2, 53 miliarde de lei vechi, vor ajunge la final. Potrivit directorului DJT Covasna, în noua tabără de la Pădureni a fost finalizat deja un parc de joacă, urmând a se realiza finisajele la trei căsuţe funcţionale atât în sezonul rece cât şi în cel cald, căsuţele au un total de 48 de locuri, şi o capacitate de patru paturi. Investiţiile au inclus atât geamuri termopane, cât şi toalete moderne, la fiecare etaj. Pe de altă parte, tabăra de la Pădureni va beneficia şi de o bucătărie multi-funcţională, cu intrare şi ieşire separată pentm mâncare, de o sală de mese, precum şi de centrală termică proprie, aceasta urmând a funcţiona pe lemne, în vreme ce în alte judeţe realizarea unei singure astfel de căsuţe pentm tabere ar fi costat între 800 de milioane de lei vechi şi un miliard, DJT Covasna a reuşit să construiască trei căsuţe cu 1, 95 de miliarde de lei vechi, adică cu 650 de milioane una singură. Singura problemă a DJT o constituie o ordonanţă de urgenţă a Guvernului, adoptată în luna martie a anului şi care interzice instituţiilor de stat cumpărarea de mobilier ori de maşini. „Problema noastră o constituie imposibilitatea de a achiziţiona mobilier pentm tabără, am depus o numeroasă documentaţie pentm a obţine o derogare în acest sens, arătând că nu vrem să mobilăm sediul DJT, ci o tabără care va aduce profit în mod sigur”, a explicat directorl DJT Covasna, Tischler Ferenc. Din cauza incertitudinii în ceea ce priveşte mobilierul, cei de la DJT Covasna par a fi singurii care nu şi-au anunţat încă oferta de preţuri pentm iarnă. „Pe siturile de profil se găsesc deja oferte pentru toată ţara în ceea ce priveşte programul de iarnă şi de sărbători al taberelor. Noi nu putem să ne aventurăm încă în Monica RIZEA PAGINA 3 PAGINA 3 Duminică, la Floroaia Mare, tradiţia şi folclorul sunt la ele acasă Din 1999, la Floroaia Mare, în prima parte a lunii octombrie se desfăşoară o adevărată sărbătoare populară, pe care organizatorul, Casa de Cultură întorsura Buzăului, a numit-o Tradiţia şi folclorul sunt la ele acasă . Sărbătoarea face parte dintr-un program special, prin care directorl Casei de Cultură din întorsura, Costică Oltean, cu sprijinul autorităţilor locale, încearcă a reînvia tradiţiile populare din zona Buzaielor. Cum o autentică sărbătoare populară înseamnă a provoca comunitatea să-şi întoarcă faţa spre tradiţiile zonei. Sărbătoarea de la Floroaia Mare este construită în fiecare an pe întâlnirea dintre folclorul muzical şi coregrafic şi vechile îndeletniciri specifice locului. Anul acesta, Sărbătoarea de la Floroaia Mare se bucură şi de sprijinul Centrului de Cultură al judeţului Covasna, care a inclus manifestarea în cadrul Toamnei Culturale Covăsnene. Duminică, 15 octombrie, tradiţia şi folclorul vor fi la ele acasă la Floroaia Mare cu ajutorul Formaţiei de muzică populară a Casei orăşeneşti de Cultură, al Conului Cununa Carpaţilor din întorsura Buzăului, al Formaţiei de dansuri populare Brăduleţul, din Brădet, şi al Ansamblului folcloric Dumbrăviţa, din judeţul Braşov, în curtea Căminului cultural din Floroaia se va deschide o Expoziţie-concurs de animale de rasă (bovine şi cabaline), concurs prin care se încearcă încurajarea unei ocupaţii cu mare tradiţie în zonă. Premiul “Cel mai frumos animal de rasă” constă în bani şi cereale, dar cel mai important pentm câştigătoril lui este prestigiul pe care îl dobândeşte în rândul crescătorilor de animale. Sărbătoarea de la Floroia Mare se încheie cu Balul crescătorilor de animale, care ţine până dimineaţa. (M.R.) BIBLIOIEGA JUDIeTEANA CCvĂÎr. SFÂNTU GHEORGHE Tel.51 609.315 577 SEPSISZENTGYÖRGY | XOVASZNA Marvei The Financial Times: Durao Barroso trebuie să facă loc în echipa sa pentru doi noi comisari - unul din România, celălalt din Bulgaria Preşedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso, este gata să-şi reformeze echipa pentru a face loc pentru doi noi comisari: unul din România, celălalt din Bulgaria, scrie în ediţia sa de vineri cotidianul britanic The Financial Times /FT/. Potrivit publicaţiei londoneze, la Bruxelles există speculaţii în legătură cu o eventuală împărţire de către Durrao Barroso a activităţii unor actuali comisari pentru a le găsi de lucru celor doi noi comisari - un român şi un bulgar - şi postul vizat pentru aceasta ar fi cel de comisar pentru sănătate şi protecţia consumatorilor. Cipriotul Markos Kyprianou, care răspunde de acest portofoliu, le-a şi spus dealtfel colegilor săi că se aşteaptă să piardă jumătate din ‘imperiul’ său şi că, oricum, el consideră partea de ‘sănătate’ ca fiind o muncă mult mai interesantă decât cea referitoare la ‘protecţia consumatorului’. Kyprianou, care în urmă cu doi ani spunea despre Durao Barroso că s-ar putea să devină victima extinderii Uniunii Europene, este o ţintă relativ uşoară în ce priveşte reducerea din atribuţiile de comisar. FT este de părere că tentativa de ‘a tăia’ din rolul unui comisar aparţinând unei țări ■ PAGINA 2 Reorganizarea unităţilor şcolare îngreunează activitatea administrativă a coordonatorului principal Noua formă de administrare a unităţilor şcolare din localităţi, care are ca obiectiv restructurarea postului de director din unităţile şcolare şi administrarea acestora de o singură echipă formată din director şi director adjunct pe zonă, ar putea crea unele disfuncţionalităţi. Nici echipa care administrează unităţile şcolare din Sita Buzăului nu stă mai bine la acest capitol, de aceea directoml zonal prof. Radu Iosif ne-a dat câteva lămuriri. Ne este destul de greu să punem pe picioare noua formă de administrare a unităţilor şcolare şi spun şi de ce, în unităţile şcolare arondate comunei, care sunt 6 ■ PAGINA 2 şi sunt împrăştiate geografic în localitate, s-a desfiinţat postul de director; în locul acestuia se va desemna câte un coordonator de structură. Şi din acest moment încep discuţiile. Angela NEGOIŢĂ Centura de siguranţă nu este un accesoriu de ...decor auto Neadaptarea vitezei la condiţii de ceaţă a făcut din nou victime * • Dacă pasagerii ar fi cuplat centura, scăpau fără leziuni grave Cum spuneam şi altă dată, tronsonul rutier ce face legătura între Moldova şi Ardeal este foarte aglomerat, în această zonă petrecându-se cele mai multe evenimente nefericite de pe raza judeţului nostru. Acum două zile, dis-de-dimineaţă, în jurul orei 6.30, pe Drumul Naţional 11, la km 30+300m, în afara localităţii Sântionlunca, s-a produs un nou accident rutier grav, pe fondul neadaptării vitezei la condiţiile concrete de drum, iar urmările s-au agravat din pricina faptului că nu era cuplată centura de siguranţă, care pentm mulţi şoferi şi pasageri constituie, din păcate, doar un accesoriu de .. .decor auto. Tânărul M. Levente Mihály, în etate de 26 de ani, din municipiul Târgu Secuiesc, în timp ce conducea un autoturism marca „Dacia 1310” pe direcţia Tg. Secuiesc- Braşov, autovehicul aparţinând societăţii comerciale la care este angajat, nu a adaptat viteza pe timp de ceaţă şi a intrat în coliziune cu o autospecială, care era oprită întrucât lovise o cabalină aflată pe carosabil. Autospeciala aparţinea, culmea, aceleiaşi societăţi comerciale şi era condusă de B. József, de 46 de ani, din Tg. Secuiesc. învăţătură de minte ! Din accident a rezultat rănirea gravă a pasagerilor din „Dacie”, un tânăr de 24 de ani fiind diagnosticat cu fractură gambă stângă, iar alţi doi tineri de 21, respectiv 23 de ani, cu fracturi faciale. După cum a ţinut să sublinieze comisarul-şef Ioan Huţanu, şeful Poliţiei Rutiere Covasna, nici conducătorul auto şi nici pasagerii nu purtau centura de siguranţă la momentul producerii accidentului, care le-ar fi asigurat protecţie în asemenea împrejurări. „De fapt, ce să ne mai mirăm, dacă numai în ultimele două zile au fost depistaţi aproape o sută de şoferi care conduceau fără centura de siguranţă cuplată, deşi amenzile sunt destul de mari. Iar de la 1 decembrie a.c., după introducerea noului Cod Rutier, numărul de puncte aplicat vinovatului va fi mare”. • •• Poliţiştii continuă cercetările sub aspectul săvârşirii infracţiunii de vătămare corporală din culpă. Horia C. DELIU Dar cu calul ce-au avut? ^Premiul Nobel pentru Pace susţine “un vis”, consideră Muhammad Yunus II PAGINA 4 METEOTer noros dimineaţa. Minim: 5°C Maxim: 16°C Vânt: : 14km/hNE