Cuvântul Nou, ianuarie 2007 (Anul 18, nr. 4784-4807)

2007-01-04 / nr. 4784

Noul An a venit cu... incendii • La Barcani și Olteni, incendii în gospodării Trecerea în Noul An nu a fost lipsită de evenimente dramatice. Două s-au referit la incendii izbucnite în localitățile Barcani și Olteni. Așa cum ne-a relatat plt. maj. Ștefan Roșculeț din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al județului Covasna, duminică 31.12.2006, la orele 12.00, Pichetul din Intorsura Buzăului a fost solicitat să intervină la un incendiu izbucnit la o locuință. Din fericire, incendiul a fost lichidat de Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Barcani, cetățenii stingând focul înaintea sosirii echipajului de urgență profesionist. Incendiul a fost provocat de o sobă de teracotă supraîncălzită și a distrus un televizor și noptiera pe care era așezat. Noul An a debutat cu o intervenție a Detașamentului Sf. Gheorghe la un incendiu produs la o șură din satul Olteni. Nouă ore de luptă cu flăcările Cele două echipaje au ajuns la locul intervenției la ora 01.47 și au luptat cu flăcările mai bine de nouă ore. Au ars o șură din lemn cu acoperiș din țiglă pe o suprafață de circa 100 de metri pătrați, aproximativ 15 tone de fân și unelte agricole. Incendiul a fost provocat de un scurtcircuit produs la un cablu electric neizolat.• •• în paralel cu aceste activități, personal din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Mihai Viteazul” al județului Covasna a asigurat buna desfășurare a manifestărilor din noaptea de Revelion în municipiul Sfântu Gheorghe. Horia C. DELIU Sfântu Gheorghe a intrat... (urmare din pagina 1) cu un mic foc de artificii, urmat de intonarea, preț de două minute, a imnului UE și timp de un singur minut al celui al României, precum și cu tradiționala ciocnire a paharelor de șampanie. Precedată de un concert rock, adevărata integrare a României a urmat doar la ora 1,00, când primarul municipiului, Albert Almos, alături de președintele Consiliului Județean Covasna, Demeter Janos, de senatorul UDMR Puskas Balint și de deputatul Marton Arpad, și-a rostit urarea către locuitorii municipiului. Cum era și de așteptat, cunoscând afinitățile politice și... lingvistice ale edilului de Sfântu Gheorghe, cuvintele acestuia s-au îndreptat doar către cetățenii maghiari, ridicându-se în slăvi „un moment așteptat de secui de 50 de ani”. Pe de altă parte, mult-anunțatul speech al vicepremierului Marko Bela, programat a avea loc în studioul televiziunii locale, nu a putut fi auzit decât preț de câteva secunde, ca urmare a unei sincronizări proaste și a programului inițial nerespectat de către organizatori, pe ecranul imens de lângă scena plasată strategic în fața Teatrului, figura președintelui UDMR a fost rapid înlocuită cu imaginile locuitorilor din Sfântu Gheorghe, ieșiți să întâmpine 2007 în stradă. Mai mult de atât, cu toată „propaganda” desfășurată în ultimele zile ale lui 2006 privind prezența lui Marko Bela la Sfântu Gheorghe, președintele UDMR nu a mai ajuns la noi, cuvântarea sa fiind una înregistrată. în aceeași ordine de idei, reclama făcută Televiziunii Duna de către Primăria Sfântu Gheorghe ne-a adus clasice „momente de Revelion”, evident în limba maghiară și evident întrerupte de proasta sincronizare și de o organizare ce a lăsat mult de dorit, cu toți banii destinați acestui eveniment. Momentul culminant al primei ore din 2007 l-a reprezentat intonarea imnului Ungariei și apoi al celui secuiesc; mii de voci s-au unit într-o dublă intonare a “imnului secuilor”, la îndemnul lui Albert Almos, care a invitat la Sfântu Gheorghe Televiziunea Duna, pentru a transmite în direct în Ungaria aderarea “Ținutului Secuiesc” la UE. Astfel, nici o oficialitate locală nu s-a adresat locuitorilor din Sfântu Gheorghe în limba română, toată manifestarea având mai degrabă aerul unei campanii electorale a UDMR decât cel al celebrării unui moment istoric precum aderarea la UE. Petrecerea a continuat cu un concert rock de limba maghiară al formației Transylvania și unul de pop al formației La Bomba din Ungaria. Cât despre „urmele” petrecerii, acestea nu au fost deloc diferite de cele din alte orașe: sticle de șampanie pe stradă, hârtii și bucăți de baloane, semn că România a intrat în Uniunea Europeană. „Vom trece la elaborarea...” (urmare din pagina 1) privind dezvoltarea acestor localități în domeniile agricol și infrastructură rurală. Am primit deja astfel de evaluări de la 14 comune și localități urbane, cu sectoare agricole importante, între care Dalnic, Cernat, Covasna, întorsura Buzăului, Zagon, Bățani, Ilieni, Vârghiș, urmând ca în cursul lunii ianuarie 2007 să ne parvină și restul evaluărilor. După aceea, vom trece la elaborarea unei strategii la nivel județean, pentru întocmirea proiectelor de finanțare necesare pe Fondul European Agricol și de Dezvoltare Rurală, pe fiecare localitate”. Pe de altă parte, interlocutorul ne-a mai spus că în perioada 2007-2009 se va continua implementarea proiectelor SAPARD deja aprobate, fiind vorba mai precis de un număr de 74 de proiecte axate pe toate măsurile cuprinse în acest program al UE, iar din ianuarie 2007 va începe, conform prevederilor OG 59/2006, derularea Programului SAPARDUL românesc. POLITIC Efecte benefice în ultimele zile, deși destul de agitate, nu s-au înregistrat accidente grave pe raza județului nostru, Revelionul trecând fără incidente, iar traficul derulându-se în mare parte normal, cu toate că în ultimele 24 de ore a nins abundent. Exigențele sporite ale noului Cod Rutier, care sunt mult mai severe decât vechea OUG 195/2002 încep să se vadă, numărul celor ce comit imprudențe fiind mai redus ca înainte. Conducerea Poliției Rutiere Covasna ne-a precizat că au fost organizate și în ultimele zile patru acțiuni pentru disciplinarea tuturor categoriilor de participanți la traficul rutier, ocazie cu care au fost constatate trei infracțiuni. Constatarea amiabilă a accidentelor auto nu mai este posibilă. Graba strică treaba A continuat și în zilele libere activitatea pentru prevenirea accidentelor de circulație, de aceea conducerea Poliției Rutiere din cadrul Inspectoratului de Poliție al județului Covasna, a organizat pe șoselele din județ, ca și în municipiul Sfântu Gheorghe, mai multe acțiuni pentru disciplinarea tuturor participanților la trafic, în special pentru pietoni. Numai în ultimele zile șase pietoni ce au traversat imprudent strada au plătit amenzi și au fost atenționați. Fără tocmeală Procedura de constatare amiabilă de accident, prevăzută de textul Ordonanței de Urgență nr. 63/2006 pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice nu va putea fi aplicată, întrucât Camera Deputaților a respins prin vot adoptarea pct. 13 indice 1 din art.6 al actului normativ menționat - „Constatare viabilă de accident - procedura prin care doi conducători de vehicle încheie o înțelegere în formă scrisă prin care convin cu privire circumstanțele producerii unui accident de circulație în care aceștia implicați și din care au rezultat numai pagube materiale, ce se înrejează la societatea de asigurări care a emis polița de asigurare obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse prin accidente de autovehicule, a cărui titular este conducătorul de vehicul vinovat de producerea accidentului sau, după caz, proprietarul ori deținătorul acestuia.” Evenimente atent monitorizate Această prevedere a fost respinsă, deși reprezentantul Guvernului a susținut necesitatea adoptării ei, arătând că anul trecut, la nivelul întregii țări, au avut loc 316.000 accidente fără victime, care ar fi putut face obiectul acestei proceduri și, de asemenea, a precizat că la nivelul Poliției Capitalei, din cei 500 de polițiști de circulație o cincime lucrează în birouri pentru a gestiona această situație. Rubrică realizată de Horia C. DELIU Poziția radarelor pe raza județului Deși condițiile meteo au devenit neprielnice vitezomanilor, radarele vor acționa, totuși, pe Drumul Național 13 E, pe raza localităților Reci, Brateș, pe Drumul Național 11, în zona Ozun, Moacșa, Cernat, Tinoasa, ca și pe Drumul Național 12, în interiorul sau în vecinătatea așezărilor Olteni, Malnaș, Micfalău. (H.C.D.) întrerupere de curent electric S.C. Electrica S.A. Sfântu Gheorghe ne informează că, din cauza unor lucrări la instalația electrică, se vor deconecta de la alimentarea cu energie electrică în data de 05 ianuarie 2007, între orele 8,00 - 14,00 localitatea Esternie în zona Piața 2 și în Sfântu Gheorghe, între orele 9,00 - 15,00 străzile Crângului Bl.11,15,16,17,18,19,35,36,37,38,39,40 și Liceul Economic.(F.S.) XVIII Nr. 4784