Cuvântul Nou, februarie 2007 (Anul 18, nr. 4808-4831)

2007-02-15 / nr. 4820

Actualitatea internă Guvernul a decis să menţină valoarea nominală a tichetelor de masă Guvernul a decis, miercuri, la propunerea Ministerului Muncii, să menţină valoarea nominală a tichetelor de masă - 7,41 lei, a anunţat, la Palatul Victoria, purtătorul de cuvânt al Executivului, Camelia Spătaru,în semestrul al doilea al anului 2006, indicele mediu al preţurilor de consum la produsele alimentare a scăzut comparativ cu primul semestru al aceluiaşi an; întrucât preţurile la produsele alimentare au scăzut, acest lucru ar fi însemnat şi diminuarea valorii nominale a tichetelor de masă care intră în vigoare începând cu 1 martie 2007", a explicat însă Camelia Spătaru. Ea a precizat că această scădere ar fi afectat aproximativ două milioane de salariaţi care beneficiază de tichete de masă. Coaliţia pentru o Guvernare Curată o susţine pe Monica Macovei Coaliţia pentru o Guvernare Curată (CGC) îşi exprimă susţinerea deplină pentru ministrul Justiţiei, Monica Macovei, după votul de marţi din Senat, se arată într-un comunicat al CGC, remis miercuri Agenţiei ROMPRES. ’’Solicităm primului ministru ca guvernul să fie solidar cu doamna Macovei, ignorând cererea majorităţii senatorilor de demitere a acesteia, sau să demisioneze împreună cu Ministrul Justiţiei”, se arată în comunicat. CGC se declară dezamăgită de votul din Parlamentul României în favoarea moţiunii simple prin care se solicită demisia ministrului Monica Macovei. ’’Acest vot demonstrează că majoritatea senatorilor nu au niciun fel de respect pentru agenda publică şi că ignoră dorinţele electoratului legate de lupta anticorupţie şi de reforma Justiţiei”, apreciază semnatarii comunicatului. în opinia acestora, oficialităţile europene nu încetează să amintească faptul că Monica Macovei a fost ’’unul dintre arhitecţii aderării României la Uniunea Europeaă şi că reformele introduse de ea au fost vitale în lupta împotriva corupţiei şi în asigurarea independenţei sistemului judiciar românesc”. Prin intermediul comunicatului, CGC solicită ministrului Monica Macovei să rămână în funcţie ”ca un garant al imparţialităţii în lupta cu corupţia”. Tragem nădejdea că începutul de reformă al ministrului Macovei nu a fost doar pentru a bifa obiectivul integrării, pentru ca de acum înainte să ne întoarcem iarăși de unde am plecat”, se arată în finalul comunicatului semnat de APADOR-CH, Grupul pentru Dialog Social, Societatea Academică din România, Academia de Advocacy şi Freedom House. Toţi profesorii indiferent de normă vor primi 100 euro pentru material didactic Comisia pentru dialog social, formată din reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării (MEdC) şi reprezentanţi ai sindicatelor, a hotărât, miercuri, că fiecare profesor indiferent de norma de lucru pe care o are va primi echivalentul în lei a sumei de 100 de euro destinată achiziţionării de material didactic, a declarat pentru Agenţia ROMPRES, secretarul general al Federaţiei Educaţiei Naţionale (FEN), Constantin Ciosu. ’S-a stabilit forma finală a metodologiei de acordare a celor 100 de euro pentru achiziţionarea de materia didactic. Toţi solicitanţii calificaţi vor primi banii, indiferent dacă sunt titulari sau suplinitori, indiferent de norma pe care o au’, a spus Ciosu. în opinia sa, banii se dau pentru perfecţionarea fiecărui profesor, perfecţionarea neputându-se face în funcţie de numărul de ore pe care le predă. Secretarul general FEN, a afirmat că banii se vor da la solicitarea cadrelor didactice integral, sau în rate, sau prin decontare, de la unitatea de învăţământ unde îşi desfăşoară activitatea. Pe de altă parte directorul general MedC, Mihai Păunică a precizat că cei 100 de euro se vor da în urma unei hotărâri de guvern. ’Cred că în luna martie se vor acești bani. Mai întâi trebuie o hotărâre de guvern. Important este că există banii’, a conchis Păunică, în data de 13 ianuarie, secretarul de stat din MEdC, Dumitru Matei, a anunţat la Braşov că, începând din acest an, fiecare dascăl calificat din învăţământul preuniversitar va primi anual câte 100 de euro, în echivalent lei, pentru procurarea de "materiale didactice” necesare în procesul de predare. Dumitru Matei preciza atunci că banii necesari acestui proiect au fost ‘prinși’ în bugetul ministerului pe anul 2007. Inundaţiile au afectat 71 de localităţi » Inundaţiile cauzate de precipitaţiile din ultimele zile şi de topirea zăpezilor au afectat zece judeţe, 71 de localităţi şi şapte locuinţe, potrivit unei note prezentate miercuri executivului de secretarul de stat din ministerul Administraţiei şi Internelor, Victor Paul Dobre. Potrivit lui Dobre, au mai fost afectate 154 de gospodării şi anexe, 365 de hectare de teren arabil şi 194 de hectare de păşuni, 3,5 kilometri de drumuri judeţene, şapte kilometri de drumuri comunale şi 20 de poduri şi podeţe. Secretarul de stat a declarat, într-un briefing susţinut la finalul şedinţei de guvern, că judeţele au fost alertate din timp în cod portocaliu şi cod galben, iar comitetele judeţene au acţionat operativ, singurele probleme înregistrându-se în cătunul de lângă Brad, unde au fost izolate câteva zeci de persoane şi pe DN 13B în Harghita, unde au existat restricţii de circulaţie pe o singură bandă. Dobre a precizat că fenomenele meteo se vor restrânge în perioada următoare iar cotele râurilor sunt în scădere. ‘Pentru moment sperăm să nu mai avem probleme’, a spus secretarul de stat. Măsuri pentru asigurarea protecţiei minorilor români neînsoţiţi de pe teritoriul Spaniei Măsurile necesare pentru soluţionarea problemelor minorilor neînsoţiţi aflaţi pe teritoriul Spaniei vor fi stabilite de un comitet de monitorizare. Comitetul va fi înfiinţat conform măsurilor prevăzute în Protocolul de aplicare a Acordului privind cooperarea în domeniul protecţiei minorilor neînsoţiţi în Spania, repatrierea lor şi lupta împotriva exploatării minorilor, în scopul facilitării desfăşurării operative a schimbului de informaţii între autorităţile competente ale celor două ţări. Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului (ANPDC) au prezentat aceste măsuri miercuri, în şedinţa Executivului. Astfel, atât partea română, cât şi cea spaniolă vor desemna câte opt specialişti pentru a face parte din Comitetul de monitorizare, instituţia responsabilă de coordonarea şi schimbul de informaţii de interes comun în România fiind ANPDC. La fiecare şase luni, specialiştii comitetului vor întocmi rapoarte privind stadiul aplicării protocolului. Potrivit protocolului, partea spaniolă va identifica minorii neînsoţiţi, le va acorda sprijin imediat şi va comunica autorităţilor române datele acestora, în vederea aflării situaţiei lor sociale şi familiale pe teritoriul României, precum şi pentru adoptarea măsurilor necesare pentru rezolvarea cât mai rapidă a situaţiei lor. Totodată, partea spaniolă va evalua informaţiile privind posibilitatea acordării de asistenţă şi protecţie, precum şi posibila pregătire a minorilor în vederea întoarcerii lor în ţara natală. Autorităţile spaniole vor întocmi documentaţia în baza căreia se va lua decizia de repatriere a minorilor. Protocolul prevede că partea română va realiza o bază de date cu minorii neînsoţiţi identificaţi în Spania, va realiza anchetele sociale pentru a identifica familiile copiilor şi le vor solicita acordul pentru repatriere. De asemenea, partea română se va sesiza din oficiu în cazul săvârşirii unor infracţiuni care ar rezulta din datele transmise de Spania şi va efectua cercetări. Proiectul de reîntoarcere a minorului în ţară va fi elaborat tot de autorităţile române. Acordul dintre cele două ţări a fost semnat în decembrie 2005 şi ratificat în anul 2006, prin Legea nr. 294. Actul prevede că, în 60 de zile de la intrarea sa în vigoare, partea română şi cea spaniolă vor încheia un protocol pentru punerea în aplicare a acordului. (pagina 3 ■ Anul XVIII Nr. 4820 Rediscutarea ordonanţei privind alegerile pentru PE, amânata pentru săptămână viitoare Executivul nu a mai discutat, în şedinţa de miercuri, despre modificarea ordonanţei privind alegerile pentru Parlamentul European (PE) şi a amânat acest lucru pentru săptămâna viitoare, a declarat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Camelia Spătaru. Ea a precizat că motivul îl reprezintă un aviz care îi lipseşte proiectului respectiv. Şeful Secretariatului General al Guvernului (SGG), Radu Stroe, a solicitat, la începutul şedinţei Executivului, rediscutarea ordonanţei privind alegerile pentru Parlamentul European, din cauza unei erori din textul actului normativ. Stroe a explicat că s-a creat o eroare prin menţinerea în textul ordonanţei a prevederii ca SGG să repartizeze subvenţiile acordate de stat ,partidelor pentru campania electorală. ’S-a menţinut atribuţia de a repartiza banii pentru partide la SGG, deşi, prin Legea bugetului, banii au fost alocaţi Autorităţii Electorale Permanente’, a spus secretarul general al Guvernului. Radu Stroe a precizat că banii trebuie distribuiţi partidelor de Autoritatea Electorală Permanentă. Având în vedere caracterul urgent al actului normativ, secretar general al Guvernului a solicitat modificarea lui. Dexia doreşte să devină unul dintre principalii actori în finanţarea proiectelor publice în România Francois Durollet, director general adjunct al Dexia, a declarat, miercuri pentru ROMPRES că grupul pe care îl reprezintă doreşte să devină în România unul dintre cei mai importanţi actori în ce priveşte finanţarea proiectelor publice. Aflat la Istanbul, la cel de-al IV-lea Congres privind Finanţarea Infrastructurii, Municiplităţilor şi Autorităţilor Locale, el a precizat că, deşi în România riscurile sunt sporite în comparaţie cu situaţiile în care cooperează cu autorităţi locale din ţări precum Germania sau Franţa, este convins că România va asigura transparenţa şi eficienţa necesare în domeniul finanţării autorităţilor publice locale. Prezent la acelaşi eveniment, Pascal Becker, membru al Consiliului Executiv al Dexia Kommunalkredit Bank (bancă specializată în finanţarea autorităţilor publice locale din Europa Centrală şi de Est) a declarat că instituţia pe care o reprezintă a finanţat anul trecut proiecte în valoare de peste 500 de milioane de euro în România. în prezent finanţează zece municipalităţi locale, dar ţine legătura cu alte peste 60. El a menţionat că aderarea României la UE reprezintă un avantaj important pentru stabilirea unui mediu legal favorabil acestui gen de investiţii. Pe de altă parte, el a adăugat că una dintre cele mai mari deficienţe în dialogul cu autorităţile locale este reticenţa acestora în a oferi acces la diverse informaţii necesare pentru a evalua competitivitatea respectivelor unităţi administrative. Roxana Lazăr, care conduce operaţiunile pe piaţa locală ale Dexia Kommunalkredit, a declarat că în 2006 au fost încheiate tranzacţii în valoare de 80 de milioane de euro în mod direct cu autorităţile publice locale, tranzacţii de 350 de milioane de euro fiind încheiate cu statul român. Ea a mai precizat că în acest an au fost încheiate două tranzacţii cu autorităţile locale din Iaşi (60 de milioane de euro) şi din Lugoj (10 milioane de euro). Roxana Lazăr a remarcat că pe piaţa română lipsesc operatorii dispuşi să se implice în parteneriate publice private pe termen lung. Ea a mai precizat că demararea unor proiecte de acest gen este dificilă deoarece aducerea ‘jucătorilor la aceeaşi masă’ necesită de obicei doi ani, la care se adaugă alţi 1-2 ani necesari implementării.